به جای آب خوردن از بطری آب شير مصرف کنيد

به جای آب خوردن از بطری آب شير مصرف کنيد

به جای آب خوردن از بطری آب شير مصرف کنيد خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی …

خواص خوردن سرکه سیب و عسل برای کاهش وزن

خواص خوردن سرکه سیب و عسل برای کاهش وزن

خواص خوردن سرکه سیب و عسل برای کاهش وزن  خواص خوردن سرکه سیب و عسل برای کاهش وزن در سایت جسارت سرکه سیب و عسل ,سرکه سیب و عسل برای پوست,سرکه سیب …

علائم آپاندیس

علائم آپاندیس

علائم آپاندیس آپاندیس,بيماري آپاندیس,آپاندیس در بارداري,علائم آپاندیس,درمان آپاندیس,درمان آپاندیس با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان آپاندیس,آپاندیس را چگونه درمان کنيم,آپاندیس در کودکان,آپاندیس در بزرگسالان,آپاندیس در نوزادان,آپاندیس در بهار,آپاندیس در تابستان,آپاندیس در …

کاکوتی

کاکوتی ,کاکوتی چیست,کاکوتی و لاغری,کاکوتی یا آویشن,کاکوتی در بارداری,کاکوتی و فشار خون,کاکوتی فشار خون,کاکوتی چیست,عرق کاکوتی چیست,خواص کاکوتی چیست

کاکوتی , کاکوتی چیست , کاکوتی و لاغری , کاکوتی یا آویشن

توضیحاتی در مورد کاکوتی

کاکوتی Ziziphora cliniopodiodes یکی از گیاهان دارویی از تیره نعنائیان است. این گیاه در نواحی کوهستانی ایران مانند ارتفاعات شهرستان بجنورد و جاجرم واقع درخراسان شمالی می روید. کاکوتی که در گویش محلی خراسان ” آنخ ” گفته می‌شود. چوپان‌ها و کوهنوردان برگ تازه کاکوتی را جمع آوری می‌کنند و چای آن را نوشیدنی گوارایی می‌دانند. این گیاه چند ساله است و بوته‌های آن پرپشت و ارتفاع آن بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر می‌باشد و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی(Kəhlik oti) و یا ککلیک اوتی (Kəklik oti) (به معنای علف کبک) می‌گویند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد کاکوتی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

گیاه شناسی کاکوتی

کاکوتی یا مُشکِ طرامشک (نام علمی: Ziziphora)نام یک سرده از تیره نعناعیان است که بوی گرم و تندی همانند نعناع دارد هرچند با عطر ویژه خود و در طب سنتی و آشپزی کاربرد دارد. در ایران ۴ گونه گیاه علفی یکساله و چند ساله دارد. مشخصات و خواص گیاه دارویی کاکوتی (آنخ): کاکوتی Ziziphora cliniopodiodes یکی از گیاهان دارویی از تیره نعنائیان است. این گیاه در نواحی کوهستانی ایران مانند ارتفاعات شهرستان بجنورد و جاجرم واقع درخراسان شمالی می‌روید. کاکوتی که در گویش محلی خراسان ” آنخ ” گفته می‌شود. به عنوان ادویه در غذاها کاربرد وسیعی دارد. از برگ‌های خشک‌شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم‌دهنده در دوغ استفاده می‌شود و برخی از دوغ‌های بسته‌بندی شده در ایران این ادویه را دارند. چوپان‌ها و کوهنوردان برگ تازه کاکوتی را جمع‌آوری می‌کنند و چای آن را نوشیدنی گوارایی می‌دانند. این گیاه چند ساله است وبوته‌های آن پرپشت و ارتفاع آن بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متر می‌باشد و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی یا کلکوتی (به معنای علف کبک) می‌گویند. کاکوتی که در گویش محلی خراسان به آن آنخ گفته می‌شود آویشن بیشتر در بیماری‌های تنفسی استفاده می‌گردد ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد. چوپان‌ها و کوه نوردان کاکوتی تازه را جمع‌آوری می‌کنند و چای آن را گواراترین نوشیدنی می‌دانند. کاکوتی را از آن جهت به دوغ اضافه می‌کنند که اثرات سوء گوارشی آن نظیر دل درد و دل پیچه کاهش می‌دهد. کاکوتی دارای گل‌های بنفش است. از برگ‌های خشک‌شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم‌دهنده در دوغ استفاده می‌شود. کاکوتی کاملا گرم و مقوی و در حکم عسل می‌باشد و برای کسانیکه فشار خون دارند خطرناک است.

انواع گونه های کاکوتی

Ziziphora aragonensis Pau – اسپانیا Ziziphora brantii K.Koch – قفقاز کاکوتی سرسان L. – بالکان، حوزه دریای سیاه، خاور میانه، آسیای مرکزی Ziziphora clinopodioides Lam. – سیبری، مغولیتان، سین‌کیانگ، آسیای مرکزی، هیمالایا، آسیای جنوب غربی Ziziphora galinae Juz. – ترکمنستان Ziziphora hispanica L. – اسپانیا، الجزایر، مراکش، تونس Ziziphora interrupta Juz. – تاجیکستان Ziziphora pamiroalaica Juz. – قرقیزستان، تاجیکستان، سین‌کیانگ Ziziphora pedicellata Pazij & Vved. – قرقیزستان، ازبکستان Ziziphora persica Bunge – ایران، ترکیه، قفقاز، کریمه، آسیای مرکزی Ziziphora puschkinii Adam – قفقاز Ziziphora raddei Juz. – قفقاز Ziziphora suffruticosa Pazij & Vved. – ازبکستان Ziziphora taurica M.Bieb – کریمه، ترکیه، سوریه Ziziphora tenuior L. – اکراین، روسیه، سیبری، آسیای مرکزی، سین‌کیانگ، افغانستان، ایران، ترکیه، خاور میانه Ziziphora vichodceviana Tkatsch. ex Tulyag. – قرقیزستان Ziziphora woronowii Maleev – قفقاز

کاکوتی , کاکوتی چیست , کاکوتی و لاغری , کاکوتی یا آویشن

خواص درمانی کاکوتی

*برای تقویت معده بسیار مناسب است و همچنین اگر بعد از غذا همراه با چای میل شود تاثیر دو چندانی خواهد گذاشت. *هرچند برگ های کاکوتی را به منظور استفاده در ماست یا دوغ خشک کرده و در هر فصلی استفاده می کنند، اما بذر کاکوتی نیز به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد. *برگ های کاکوتی سیــنه را ملایم کرده و اسهال را بند می آورد. دستگاه تنفسی را ضدعفونی می کند. مقوی معده است. همچنین خاصیت بادشکنی داشته و می توان در موارد نفخ معده جوشانده آن را مصرف کرد. * 8کاکوتی دارای گل های بنفش است”از برگ های خشک شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم دهنده در دوغ استفاده می شود.استفاده از این گیاه کمی هم به عنوان ادویه در غذاها کاربرد دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن و Oregano است و برخی از دوغ های بسته بندی شده در ایران این ادویه را دارند. * از آنجا که آنخ یا همان کاکوتی گیاهی است که هیچگونه عوارض جانبی ندارد و بسیار ارزان و در دسترس است مصرف آن را به شما توصیه می کنیم.چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مانند چای سیاه آهن بدن را دفع نمی‎کند بلکه هضم غذا را آسان می‎‎کند.

نحوه مصرف کاکوتی

1. صفرابر: به صورت دم کرده صبح و عصر به جای چای میل شود. 3 گرم در 200 سی‎سی آب جوش 20 دقیقه دم گردد. 2.تب مالت: کسانی که تب مالت دارند از جوشانده کاکوتی استفاده کنند. 3. رماتیسم: اشخاصی که رماتیسم دارند می‎توانند از کاکوتی استفاده کنند به صورت حمام یعنی 100 گرم کاکوتی در 3 لیتر آب جوشانده در وان ریخته داخل وان بنشینید. 3. قاعده‎آور: به صورت جوشانده سه بار در روز 5 گرم در 150 سی‎سی آب استفاده گردد. 4. مقوی قلب: به صورت جوشانده 2 گرم در 150 سی‎سی آب جوش آورده 20 دقیقه دم کرده بعد غذا میل شود. 5. بادشکن: بعد غذا از دم کرده آن مانند شماره 4 استفاده شود. 6. خلط ‎آور: دم کرده مانند شماره 4 استفاده شود. 7. سیاه سرفه: برای سیاه سرفه 5 گرم کاکوتی را در 300 سی‎سی آب جوشانده و دم کرده روزی 3 فنجان بنوشند. 8. آهن بدن: چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مانند چای سیاه آهن بدن را دفع نمی‎کند بلکه هضم غذا را آسان می‎کند. 9. برونشیت: برای برونشیت مزمن از دم کرده کاکوتی 3 گرم در 300 سی‎سی آب روزی 4 فنجان میل شود. 10. خونریزی بینی: برای جلوگیری از خونریزی بینی از دم کرده کاکوتی استفاده شود و پنبه‎ای را آغشته به کاکوتی در بینی بگذارید. 11. سیاتیک: برای درمان سیاتیک از حمام کاکوتی مانند رماتیسم استفاده کنند، و همچنین کاکوتی را به صورت ضماد در محل سیاتیک بگذارند. 12. تقویت کننده نیروی جنسی: کاکوتی تقویت کننده نیروی جنسی آقایان است. 13. نوشیدنی خنک: در تابستان یک نوشیدنی خوب جهت خنک شدن بدن است.

طبیعت کاکوتی

طبیعت گیاه کاکوتی گرم و خشک است. خواص کاکوتی بسیار شبیه به خواص آویشن است، با این تفاوت که آویشن بیشتر در بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کاربرد دارد. خواص دارویی این گیاه به‌طور خلاصه عبارتند از: کاکوتی صفرا بر است اگر صبح و عصر به جای چای میل شود. گیاه کاکوتی بادشکن، خلط آور و قاعده آور است. کاکوتی تقویت کننده نیروی جنسی مردان است. یکی از خواص کاکوتی تقویت افرادی است که بدن ضعیفی دارند، این افراد بایستی از حمام کاکوتی استفاده کنند. به این صورت که 100 گرم کاکوتی را در 3 لیتر آب جوشانده، در وان ریخته و داخل وان بنشینید. کاکوتی به صورت جوشانده یا دم کرده برای درمان تب مالت استفاده می‌شود. از دیگر خواص کاکوتی تقویت معده است، چنانچه یک ساعت بعد از غذا دم کرده آن میل شود. برای جلوگیری از خونریزی بینی از دم کرده کاکوتی استفاده شود و پنبه‎ای را آغشته به کاکوتی در بینی بگذارید. گیاه کاکوتی ضد باکتری، ضد سرماخوردگی و ضد عفونی کننده روده است. کاکوتی باعث جذب غذا می‌شود و تاثیر منفی بر روی آهن غذا ندارد. در پاکستان از گیاه کاکوتی برای درمان بیماری تیفوئید استفاده می‌شود. کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه و ضداسپاسم نیز کار برد دارد. جوشانده کاکوتی در رفع رماتیسم و نرمی استخوان مفید است و غرغره جوشانده آن ورم لوزه را برطرف می‌کند. در تابستان یک نوشیدنی خوب جهت خنک شدن بدن است.

کاکوتی در دوران بارداری

مصرف کاکوتی در دوران بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر دارد. به طور کلی مصرف گیاه کاکوتی نباید به صورت مداوم و زیاد باشد و بهتر است پس از هر 6 روز مصرف مداوم، یک روز و پس از هر 3 هفته مصرف، یک هفته از مصرف آن خودداری شود.

کاربرد کاکوتی

گیاه کاکوتی در نواحی کوهستانی ایران (به ویژه کردستان) به عنوان ادویه در غذا، کاربرد وسیعی دارد و در پخت غذاهای ایتالیایی جایگزین بهتری نسبت به آویشن است. از برگ‌های خرد شده کاکوتی به عنوان طعم دهنده دوغ می‌توان استفاده کرد. چوپانان و کوهنوردان گیاه کاکوتی را جمع‌آوری و با این گیاه تازه چای درست می‌کنند. در آذربایجان در فصل بهار مردم محلی این گیاه را جمع آوری و به چای اضافه می‌کنند، همچنین استفاده از خشک شده این گیاه به صورت پودر در این منطقه مرسوم بوده و از خواص کاکوتی برای درمان ناباروری در این منطقه استفاده می‌شود. برای درست کردن چای کاکوتی: سه نوبت در روز، در هر نوبت 1 قاشق چایخوری (2 تا 3 گرم) از پودر گیاه را در 1 فنجان آب جوش بریزید، پس از مدت 10 دقیقه آن را صاف و بعد از غذا میل کنید.

همه چیز درباره کاکوتی

گیاه کاکوتی از جمله گیاهانی می باشد که بسیار پرخاصیت می باشد. گیاه کاکوتی گیاهی از تیره نعنائیان است که کاربرد های غذایی و دارویی دارد و عطر آن نزدیک به آویشن و Oregano است. این گیاه چند ساله است وبوته های آن پرپشت و ارتفاع آن بین 20 تا 50 سانتی متر می باشد و دارای گل های بنفش است.گیاه کاکوتی یک متخصص تغذیه گفت:گیاه کاکوتی مقوی معده و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است.گیاه دارویی کاکوتی مقوی معده است این متخصص تغذیه افزود:گیاه کاکوتی از خانواده نعنا است که برای خوش طعم کردن ماست و دوغ به کار برده می شود.وی گفت:گیاه کاکوتی مقوی معده، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است و خواص نعنا را داراست. گرم و خشک، ضد باکتری، خلط آور، ضد سرماخوردگی و ضد عفونی کننده روده است. این متخصص تغذیه افزود:اثرات گیاه کاکوتی شبیه آویشن است. آویشن بیشتر برای درمان بیماری های تنفسی به کار برده می شود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه نیز کار برد دارد.

خواص عرق کاکوتی

• رفع سوء هاضمه، تقویت معده، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی، ضد انگل، اشتها آور، تقویت بینایی. • عرق کاکوتی ضد عفونی کننده مجاری تنفسی است. • استفاده از عرق کاکوتی خلط آور است. • یکی از خواص عرق کاکوتی خاصیت ضد قارچ و ضد انگل می‌باشد. • این عرق تقویت کننده بینایی است. • از خواص عرق کاکوتی تسکین درد ناراحتی‌های گوارشی به ویژه دل پیچه بوده، مصرف آن باعث تقویت معده میگردد. • عرق کاکوتی اشتها آور است. • عرق کاکوتی باعث جذب بهتر غذا شده و تاثیر منفی بر روی جذب آهن غذاها ندارد. • کاکوتی ضد اسپاسم، ضد باکتری، ضد قارچ و انگل و ضدعفونی کننده روده است. • از عرق و گیاه کاکوتی برای تسکین درد مفاصل و روماتیسم استفاده می‌شود. • در درمان سیاه سرفه و برونشیت موثر است. • استفاده از عرق و چای کاکوتی قاعده آور است.

گیاه کاکوتی

کاکوتی: Ziziphora نام علمی: Ziziphora capitata نام یکی دیگر از اعضای خانواده نعناع، پونه و آویشن، گیاه کاکوتی است که بویی نزدیک به پونه و آویشن دارد. ارتفاع بوته‌های پرپشت گیاه کاکوتی بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متر هستند. برگ‌های کاکوتی شبیه آویشن اما باریک‌تر است که به همین خاطر بانام «آویشن برگ باریک» نیز شناخته‌شده است. کاکوتی گل‌های کوچک بنفش‌رنگ نیز دارد. ازگل‌ها و برگ‌های کاکوتی علاوه بر خاصیت خوراکی و غذایی که یک چاشنی معطر و خوش‌مزه است، جهت مصرف دارویی و درمانی استفاده‌های فراوان می‌شود. کاکوتی در مناطق استان خراسان و در زبان ترکی به نام آنخ (Anekh) معروف است. کاکاتو، آویشن خراسانی، کاکوتو، پونه کوهی، کهلیک آتی، کلکوتی (در آذربایجان به معنای علف کبک)، اشتویا و پلنگ مشک نام‌های دیگری است که برای کاکوتی استفاده می‌شود.

کاکوتی , کاکوتی چیست , کاکوتی و لاغری , کاکوتی یا آویشن

دمنوش و چای کاکوتی

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه کاکوتی بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است: برگ کاکوتی: ازآنجایی‌که کاکوتی از خانواده نعناع و پونه است می‌توانید به‌صورت مستقیم از خشک‌شده این برگ‌ها برای خوش‌طعم و بو کردن ماست و دوغ استفاده کنید. دم‌نوش کاکوتی یا چای کاکوتی: یک قاشق چای‌خوری از پودر کاکوتی خشک‌شده را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید. بیشترین شکل استفاده از کاکوتی، همان دم‌نوش یا چای کاکوتی است. عرق کاکوتی: از عرق کاکوتی علاوه بر این‌که در بهبود تمام مشکلاتی که در قسمت خواص کاکوتی بیان شد، می‌توان بهره برد، از آن بیشتر به‌عنوان راه درمانی برای ضدعفونی کردن و یک تقویت‌کننده برای سیستم گوارشی و معده استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف کاکوتی به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق کاکوتی دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید. روغن کاکوتی: گاهی هم از روغن کاکوتی برای ضدعفونی کردن استفاده می‌شود.

احتیاط درباره مصرف کاکوتی

بهتر است مصرف کاکوتی برای خانم‌های باردار یا مادران شیرده با دستور پزشک متخصص و مجرب طب سنتی باشد. مصرف کاکوتی برای درمان بیماری بهتر است در فاصله زمانی استانداردی باشد. مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از کاکوتی هم رعایت این نکته ضروری است

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 29 مهر 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.