خواص و موارد مصرف قرص سلکوکسیب 100 چیست

خواص و موارد مصرف قرص سلکوکسیب 100 چیست

قرص سلکوکسیب قرص سلکوکسیب ,قرص سلکوکسیب ۱۰۰,قرص سلکوکسیب 100,قرص سلکوکسیب برای چیه؟,قرص سلکوکسیب 200,قرص سلکوکسیب چیست؟,قرص سلکوکسیب ۱۰۰ برای چیست,قرص سلکوکسیب ۱۰۰ چیست توضیحاتی در مورد قرص سلکوکسیب کپسول سلکوکسیب با نام …

تکرر ادرار نشانه چيست؟

تکرر ادرار نشانه چيست؟

تکرر ادرار نشانه چيست؟ تکرر ادرار,بيماري تکرر ادرار,تکرر ادرار در بارداري,علائم تکرر ادرار,درمان تکرر ادرار,درمان تکرر ادرار با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان تکرر ادرار,تکرر ادرار را چگونه درمان کنيم,تکرر ادرار …

خواص و عوارض مصرف قرص دمیترون 4 برای کودکان

خواص و عوارض مصرف قرص دمیترون 4 برای کودکان

قرص دمیترون قرص دمیترون ,قرص دمیترون اندانسترون,قرص دمیترون در بارداری,قرص دمیترون برای کودکان,قرص دمیترون و یبوست,قرص دمیترون 4 در بارداری,قرص دمیترون ویکی پدیا,قرص دمیترون برای بارداری,قرص دمیترون ۴ برای چیست,قرص دمیترون ۴ …

سرطان غدد بزاقی

سرطان غدد بزاقی , سرطان غدد بزاقی دهان , سرطان غدد بزاقی علایم , سرطان غدد بزاقی تحت فکی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان غدد بزاقی صحبت میکنیم ، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرایم قرار بگیرد.

توضیحاتی در مورد سرطان غدد بزاقی

سرطان غدد بزاقی شکل نادری از سرطان است که در غدد بزاقی دهان ایجاد می شود. سرطان غدد بزاقی معمولا در غدد بناگوشی ایجاد می شود.

سرطان و افزایش سن

افزایش سن احتمال دچار شدن به برخی سرطانها را به شدت افزایش می‌دهد. اغلب سرطان‌ها در سنین حدود ۵۵ سال یا بیشتر از آن رخ می‌دهند. سرطان یکی از علت‌های اصلی مرگ در میان زنان ۴۰ تا ۷۹ سال و مردان ۶۰ تا ۷۶ سال است. سرطان کودکان کمتر از ۱۵ سال را نیز دچار می‌کند. سرطان علت بیش از ۱۰ درصد موارد مرگ و میر در این گروه سنی در آمریکا می‌باشد. لوسمی حاد (نوعی سرطان خون) و سرطان‌های دستگاه عصبی مرکزی حدود ۶۰ درصد مرگ و میرها را در این سن باعث می‌شوند

سرطان غدد بزاقی چیست

سرطان غدد بزاقی (انگلیسی: Salivary gland neoplasm) نوع نادری از سرطان که در بافت غدد بزاقی به وجود می‌آید. بیشتر سرطان‌های غدد بزاقی در اشخاص مسن بروز می‌کند. این سرطان به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شود. سرطان غدد بزاقی عمدتاً در غدد پاروتید که در مقابل گوش‌ها واقع است، ایجاد می‌شود. همچنین سرطان غدد بزاقی کوچک‌تر، بیشتر در ناحیه سقف دهان (کام بالا) ایجاد می‌شود. بیشتر از نصف سرطان‌های غدد بزاقی خوش‌خیم بوده و به بافت‌های مجاور سرایت نمی‌کنند. دلیل بروز سرطان غدد بزاقی هنوز به طور دقیق مشخص نمی‌باشد.

همه چیز درباره سلول سرطانی

جسم انسان از میلیون ها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم ، بافت هایی مانند ماهیچه ها ، استخوان و پوست را می‌سازند. اغلب سلول های طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آن ها وارد می‌شود، رشد و تولیدمثل می‌کنند و در نهایت می‌میرند. اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خود اتفاق بیفتد ، بدن سالم می‌ماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می‌کند. اما مشکلات ، زمانی شروع می‌شود که یک سلول طبیعی دچار ” جهش ” و یا تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل می‌شود.

سرطان غدد بزاقی خوش خیم

هر انسانی سه جفت غدد بزاقی اصلی بناگوشی (غدد پاروتید)، زیر زبانی و تحت فکی دارد . غدد بزاقی کوچک تری در ناحیه لب ها، گونه و سراسر دهان و گلو وجود دارد. کار اصلی غدد بزاقی، ترشح بزاق می باشد که به هضم غذا کمک می کند و دهان فرد را مرطوب نگه می دارد. ضمنا در بزاق مواد ضد عفونی کننده نیز وجود دارد که از دهان و گلو در برابر عفونت ها محافظت می کند. سرطان غدد بزاقی معمولا در غدد پاروتید که در مقابل گوش ها واقع است، ایجاد می شود. همچنین سرطان غدد بزاقی کوچک تر، بیشتر در ناحیه سقف دهان (کام بالا) ایجاد می شود. خوشبختانه بیشتر از نصف سرطان های غدد بزاقی خوش خیم بوده و به بافت های مجاور سرایت نمی کنند. علت بروز سرطان غدد بزاقی هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

به وجود آمدن سرطان

یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود، ولی در اغلب موارد ، تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطان زا مانند الکل و دخانیات صورت می‌گیرد. شکل ظاهری و نیز عملکرد سلول های سرطانی شده با سلول های طبیعی تفاوت دارد. جهش یا تغییر ایجاد شده در DNA یا ماده ژنتیکی سلول اتفاق می‌افتد (DNA همان مسئول کنترل شکل ظاهری و عملکرد سلول است). وقتی DNA یک سلول تغییر می‌کند، آن سلول با سلول های سالم کنار خود تفاوت می‌یابد و دیگر کار سلول های طبیعی بدن را انجام نمی‌دهد. این سلول تغییر یافته از سلول های همسایه‌اش جدا می‌شود و نمی‌داند چه زمانی رشدش باید به پایان برسد و بمیرد. به عبارت دیگر سلول تغییر یافته از دستورها و علائم داخلی که سلول های دیگر در کنترل آنها هستند، پیروی نمی‌کند و به جای هماهنگی با سلول های دیگر خودسرانه عمل می‌کند.

علائم سرطان غدد بزاقی

احساس درد در داخل دهان زخم در پرده مخاطی دهان که روی تومور را می‌پوشاند از دست دادن توانایی حرکت صورت گرفتگی یا احتقاق بینی ایجاد تغییراتی در بینایی بی‌حسی در بخش‌هایی از صورت ضعف عضلات در یک طرف صورت مشکل در بلعیدن مشکل در گشودن کردن دهان توده یا ورم در نزدیکی فک و گردن و دهان

انواع سرطان

اغلب سرطان ها به 3 دسته عمده تقسیم می‌شوند: کارسینوم : شامل سرطان هایی می‌شود که از سلول هایی که سازنده پوست هستند (مثل سرطان پوست) و یا لایه داخلی اعضا را می‌پوشانند (مثل سرطان ریه) و یا سازنده غدد هستند (مثل سرطان سینه) منشاء می‌گیرد. سارکوم : این دسته سرطان هایی هستند که از بافت همبند مثل غضروف ، استخوان و ماهیچه منشاء می‌گیرند. از این رو سرطان استخوان یا سرطان ماهیچه را در هر نقطه از بدن سارکوم می‌گویند. لوسمی و لنفوم‌ها : شامل سرطان هایی است که از سلول های تشکیل دهنده خون و سلول های ایمنی منشاء می‌گیرند.

ژن‌های تومورزا

اُنکوژن‌ها یا ژن‌های تومورزا، ژن‌های تغییر یافته‌ای هستند که در حالت عادی پروتئین‌هایی را که در کنترل رشد و تکثیر سلول‌ها نقش دارند، بیان می‌کنند. این ژن‌ها در حالت عادی پروتواُنکوژن نامیده می‌شوند؛ ولی در صورت بروز جهش در پروتواُنکوژن‌ها، آن‌ها به اُنکوژن‌ها تبدیل می‌شوند. اُنکوژن‌ها باعث بروز سرطان می‌شوند. جهش‌هایی که پروتواُنکوژن‌ها را به اُنکوژن‌ها تبدیل می‌کنند، اغلب باعث بیان بیش از حد فاکتورهای کنترلی، افزایش تعداد ژن‌های کدکننده آن‌ها یا تغییر فاکتورهای کنترلی، به صورتی که فعالیت فاکتورها افزایش یابد یا نیمه عمر آن‌ها در سلول زیاد شود، می‌گردد. ابتدا اُنکوژن‌ها در ویروس‌ها کشف شدند که اُنکوژن‌های ویروسی نامیده می‌شوند. به واسطهٔ جهش در پروموتر پروتواُنکوژن‌ها آن‌ها به اُنکوژن‌های فعال تبدیل شده و بیان آن‌ها زیاد شده، تکثیر سلول‌ها افزایش یافته و تومور ایجاد می‌شود

عوامل خطر در سرطان غدد بزاقی

– سن بالا : هرچه سن افراد بالاتر برود، احتمال ابتلا به سرطان غدد بزاقی افزایش پیدا می کند. – قرار گرفتن در معرض تابش اشعه : میزان ابتلای افرادی که در معرض تابش اشعه ایکس برای درمان تومورهای سر و گردن قرار گرفته اند، بیشتر می باشد. بنابراین این دسته از افراد باید به طور مرتب، هر چند مدت یک بار مورد چکآپ قرار بگیرند تا در صورت بروز علائم اولیه، سرطان غدد بزاقی سریعا تشخیص داده شود. افرادی که شغل هایی دارند که با موادی مانند لاستیک، استخراج از معدن، لوله کشی و از این قبیل سر و کار دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان غدد بزاقی قرار دارند.

تشخیص زودهنگام سرطان

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و تشخیص زودهنگام بسیاری از انواع سرطان می توان به درمان کامل آن امیدوار بود. بیشترین و بزرگ ترین کمک برای درمان سرطان باید توسط خود فرد و با افزایش آگاهی از علائم آن صورت بگیرد. بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیست. دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخصی ایجاد می‌شوند حتما باید تحت بررسی قرار گیرند. در این شرایط پزشک متخصص سرطان (آنکولوژیست / oncologist) سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی می‌کند و بر اساس آن اطلاعات تصمیم می گیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم است.

تشخیص سرطان غدد بزاقی

چه نوع آزمایش هایی، ابتلا به این سرطان را مشخص می کند؟ – معاینه بالینی: پزشک متخصص با معاینه دقیق ناحیه گلو، گردن و فک می تواند به وجود توده و ورم مشکوک پی ببرد. – تصویربرداری : انجام آزمون های تصویر برداری مثل سی تی اسکن و ام آر ای می تواند به تشخیص تومور و محل دقیق آن کمک کند. – نمونه برداری از بافت سرطانی یا بیوپسی : پزشک در طی این روش، سوزنی را به منطقه مشکوک وارد می کند و از سلول ها و مایعات مقداری را برای نمونه برداری جمع آوری می کند. نمونه های گرفته شده به آزمایشگاه فرستاده شده و مورد تجزیه و تحلیل قرارمی گیرد.

سرطان غدد بزاقی و عمل جراحی

با عمل جراحی، بخش سرطانی غدد بزاقی برداشته می شود. سه نوع جراحی برای این کار وجود دارد : – حذف بخشی از غدد بزاقی که سرطانی شده است : اگر تومور از نظر حجمی کوچک باشد و در منطقه ای وارد شده باشد که قابلیت دسترسی به آن آسان باشد، مقداری از غدد سرطانی برداشته می شود و بخش سالم باقی می ماند. – حذف کل غدد بزاقی : اگر تومور بزرگ باشد، تمام غدد بزاقی برداشته می شود. – حذف گره های لنفاوی گردن : اگر شواهد پزشکی حاکی از سرایت تومور به غدد لنفاوی گردن باشد، علاوه بر غدد بزاقی دهان، گره های لنفاوی گردن نیز برداشته می شود.

سرطان یک اختلال ژنتیکی

سرطان یک اختلال ژنتیکی ست که در آن کنترل نرمال رشد سلول از بین رفته‌است. ژنتیک سرطان هم‌اکنون یکی از تخصص‌های در حال گسترش است. در سطح مولکولی، سرطان به دلیل وقوع جهش یا جهش‌هایی در DNA اتفاق می‌افتد که باعث تکثیر بیش از حد سلول می‌شوند و بیشتر این جهش‌ها در سلول‌های سوماتیک رخ می‌دهند. با این وجود، برخی افراد جهش‌ها را به ارث می‌برند. جهش‌ها در دو گروه از ژن‌های سلولی مشاهده می‌شوند: اُنکوژن‌ها و ژن‌های سرکوب‌گر توموری.

سرطان غدد بزاقی و پرتودرمانی

پرتودرمانی یا رادیوتراپی: از پرتوهای قوی مانند اشعه ایکس، برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کنند. در طی پرتودرمانی، فرد بیمار بر روی میزی دراز می کشد و ماشینی در اطراف او حرکت می کند که پرتوهای قوی را در نقاط خاص و سرطانی شده وارد می کند.

سرطان غدد بزاقی و شیمی درمانی

شیمی درمانی : نوعی درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کنند. شیمی درمانی معمولا برای بیمارانی است که سرطان آنها پیشرفته و به نقاط دور بدن سرایت کرده است. اکنون شیمی درمانی به عنوان روش درمانی استاندارد برای درمان سرطان غدد بزاقی استفاده نمی شود و بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد.

پیشگیری از سرطان غدد بزاقی

رعایت موارد زیر بیشتر برای افرادی است که تحت پرتودرمانی ناحیه سر و گردن قرار دارند و معمولا خشکی دهان را تجربه می کنند: – مسواک زدن دندان ها به طور مرتب و چند بار در روز: توصیه می شود که از مسواک نرم برای دندان ها استفاده شود و با نرمی و دقت کامل مسواک زده شود. – بعد از غذا دهان خود را با محلول آب گرم و نمک بشویید. – دهان خود را همواره مرطوب نگه دارید (البته نه با مصرف مواد قندی)، زیرا معمولا افرادی که تحت پرتودرمانی هستند، از خشکی دهان رنج می برند. – از غذاهای آبکی استفاده کنید و به افزایش رطوبت دهان شما کمک کند. – از مصرف غذاهایی که خشک هستند و یا حاوی انواع ادویه ها و سس ها هستند، خودداری کنید. – از مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار خودداری کنید. – از مصرف غذاهای اسیدی و نوشابه های گازدار که محیط دهان را تحریک می کنند خودداری کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 7 شهریور 1398

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.