آیا رابطه ای بین مصرف برگ سنا و یبوست وجود دارد؟

آیا رابطه ای بین مصرف برگ سنا و یبوست وجود دارد؟

آیا رابطه ای بین مصرف برگ سنا و یبوست وجود دارد؟ آیا رابطه ای بین مصرف برگ سنا و یبوست وجود دارد؟ در سایت جسارت ,برگ سنا و یبوست , برگ سنا …

رفع خستگی با جوشانده‌ های گیاهی

رفع خستگی با جوشانده‌ های گیاهی

رفع خستگی با جوشانده‌ های گیاهی خواص جوشانده‌ های گیاهی ,فواید جوشانده‌ های گیاهی ,جوشانده‌ های گیاهی  درمانی,خاصیت جوشانده‌ های گیاهی ,خواص جوشانده‌ های گیاهی  درمانی,خواص جوشانده‌ های گیاهی  برای پوست,خواص جوشانده‌ …

همه چیز درباره طرز تهیه و خواص شبدر قرمز و بنفش زینتی

همه چیز درباره طرز تهیه و خواص شبدر قرمز و بنفش زینتی

شبدر شبدر ,شبدر چهار پر,شبدر قرمز,شبدر زینتی,شبدر سیاه,شبدر پنج پر,شبدر بنفش,شبدر قرمز چیست,شبدر چهار پر نماد توضیحاتی در مورد شبدر گیاه شبدر که نام علمی آن Trifolium است جزء مهم‌ترین گیاهان علوفه‌ای …

گندم سیاه

گندم سیاه ,گندم سیاه به انگلیسی,گندم سیاه چیست,گندم سیاه از کجا بخریم,گندم سیاه و لاغری,گندم سیاه ویکی پدیا,گندم سیاه In English,گندم سیاه غذا

گندم سیاه

توضیحاتی در مورد گندم سیاه

شاید برایتان جالب باشد که گندم سیاه نوعی دانه خوراکی است که ارتباطی به گندم معمولی ندارد و کاملا یه گاه جدا است.♥از مهمترین خواص آن کنترل دیابت ، حفظ سلامت قلب و سیستم دفاعی بدن است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد همه چیز درباره آشنایی با کالری و خواص گندم سیاه برای لاغری صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

گندم سیاه چیست

گندم سیاه نوعی گیاه آبدار یک‌ساله از تیره هفت‌بندان (Polygonaceae) است. به آن گندم گاوی، گندم راش، راش‌گندم و دیلار نیز گفته‌ می شود. دانه گندم سیاه گاهی اوقات به غلط به‌عنوان یک غله در نظر گرفته می‌شود اما با گندم خویشاوندی ندارد بلکه هم‌تیره با ریواس و علف هفت‌بند است. از گندم سیاه برای ساختن کلوچه و به‌عنوان نوعی غذا برای دام و ماکیان استفاده می‌شود. برای حیوانات فاقد رنگدانه مضر است، به‌طوری که این حیوانات پس از خوردن آن حساسیت به نور پیدا می‌کنند. بومی آسیا و نوعی محصول غله‌ای کم‌اهمیت در آمریکا است.

گندم سیاه در ایران

برای اولین بار گندم سیاه در منطقه اردبیل به صورت آزمایشی کشت شده تا در صورت حصول نتیجه مثبت در تناوب با محصولات دیگر به صورت دائمی کشت شود و زادگاه آن در ایران اردبیل است

گندم سیاه یا چاودار

چاودار یا گندم سیاه از خانواده غلات بوده، همانند خواص گندم و خواص جو از ارزش غذایی بسیار و خواص درمانی متعددی برای انسان برخوردار است. دانه‌های چاودار دارای خاصیت انرژی‌زا، رونده، مسکن و خواب‌آور هستند و در طب سنتی از خواص دانه چاودار برای درمان بسیاری بیماریها نظیر آسم کودکان، دیابت نوع 2، گر گرفتگی، رفع کرمهای روده و اختلالات روده بزرگ استفاده میشود. تهیه نان چاودار در برخی کشورها از جمله ایران در گذشته وجود داشته و هنوز هم در کارگاه‌های نانوایی از مخلوط آن با آرد گندم، نان چاودار با نام روگن تولید می‌شود. برای آشنایی با خواص دانه چاودار و و فواید مصرف ان در رژیم غذایی روزانه با ما همراه شوید.

معرفی گندم سیاه

گندم سیاه درواقع میوه گیاهی به نام “Fagopyrum esculentum” است و در دسته‌بندی‌ها جزو محصولات بدون گلوتن طبقه‌بندی می‌شود. این خوراکی غله محسوب نمی‌شود بلکه دانه خوراکی از تیره ریواس و ترشک است و بومی اروپای شمالی و آسیاست. این خوراکی در مقایسه با گندم، پروتئین بیشتری دارد. با توجه به محل کشت این ماده غذایی میزان پروتئین آن به ۱۵ درصد وزن آن می‌رسد. این ماده غذایی تمام اسیدآمینه‌ها را دارا می‌باشد. برای آن دسته از افراد که مشتاق‌اند از رژیم غذایی خام‌خواری استفاده کنند، غلات و حبوبات این خوراکی را می‌توان در دستورالعمل بسیاری از محصولات مانند: بیسکویت، کوکی‌ها، کیک، کراکر و سایر محصولات مانند نان گنجاند.

ارزش غذایی گندم سیاه

جالب است بدانید یک پیمانه از غلات پخته شده آن روزانه ۱۷ گرم فیبر و ۲۲ گرم از پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند و بسیار مغذی و انرژی‌زاست. همچنین این ماده غذایی در مقایسه با گندم یا جو میزان بیشتری آنتی‌اکسیدان دارد. این ماده حاوی اسیدفنولیک و همچنین فلاوونوئیدها است که اثرات ضدالتهابی دارند و سلامت قلب و عروق را تقویت می‌کنند. علاوه بر این، این خوراکی را می‌توان منبع مهم مس، فسفر، زینک (روی)، کلسیم و همچنین ویتامین‌های گروه B و غیره دانست. گفتنی است که ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گندم سیاه بیشتر از گندم معمولی است. این خوراکی همچنین شامل “روتین” است که برای تقویت دیواره مویرگی بسیار مناسب است. دانشمندان مواد غذایی، کشف کردند که این خوراکی با پروتئینی که اصطلاحا به آن “available protein biologically” می‌گویند غنی شده است و به این معنی است که دارای مجموعه‌ای متعادل از اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری است.

خواص گندم سیاه

از بالا رفتن سریع قند خون که باعث التهاب، تغییر خلق و خو و افزایش وزن می‌شود، پیشگیری می‌کند. فشار خون را کاهش می‌دهد. برای مبتلایان به دیابت و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مفید است. فیبر غیرقابل حل، خطر بروز سرطان روده بزرگ را نیز به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. فیبر غیرقابل حل موجود در گندم سیاه از بروز سنگ کیسه صفرا در زنان پیشگیری می‌کند. منبع عالی «تریپتو فان» است که در ایجاد خواب آرام موثر است. سرشار از اسید آمینه «لیسین» و «آرژنین» است که هر دو برای حفظ سلامت قلب و سیستم دفاعی بدن لازم است.

نحوه مصرف گندم سیاه

– به جای آرد برنج، لوبیا ،ذرت و یا سویا می‌توان در موادی که فاقد گلوتن هستند برای درست کردن کوکی، کلوچه و یا نان از این خوراکی استفاده کرد. همچنین می توان آن را به عنوان قوام‌دهنده به سوپ و یا خورشت اضافه کرد. – از غلات این خوراکی در وعده‌های صبحانه و همچنین در تهیه سالاد نیز می‌توان استفاده کرد. – این غله همچنین برای قوام دادن غذا مناسب است و دارای چسبندگی می‌باشد. این محصول زمانی که خیس می‌شود حالتی ژلاتینی به خود می‌گیرد. خیساندن، شستشو و دوباره خشک کردن این غلات نیز باعث ترد شدنشان می‌شود. توجه: مصرف گندم سیاه برای افراد با گروه خون O بی‌اثر و گروه خون A سودمند و برای افراد با گروه‌های خونی B و AB مضر می‌باشد.

چاودار چیست

چاودار گیاهی از تیره غلات (گندمیان) است. چاودار از نظر شکل مابینگندم و یولافاست و رنگ کدر خاک‌آلود دارد. این گیاه مقاومترینغله به سرماست و با شرایط آب و هوایی نامساعد و خاک‌های فقیر غیرحاصلخیز و شنی سازگاری بسیاری نشان می‌دهد. دانه چاودار فاقد پوسته می‌باشد و ترکیب عناصر معدنی آن هم مانند سایر غلات است، البته با این تفاوت که چربی کمتری دارد. به طور کلی چاودار در دنیا از نظر اهمیت، جزو غلات درجه دو محسوب می‌شود.

فواید و خواص چاودار چیست

برخی از مهمترین فواید مصرف و خواص دانه چاودار عبارتند از: دانه چاودار دارای فیبر فراوان است و مصرف آن برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید میباشد. دانه‌های چاودار سرشار از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلی‌ساکاریدهای غیر سلولزیمیباشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری در مصرف کننده ایجاد میکند. از این رو نان چاودار را برای کسی که برای کاهش وزن تلاش میکند، به یک کمک اساسی تبدیل مینماید. از مهمترین خواص دانه چاودار پیشگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی به ویژه در خانمها است. در حقیقت چاودار سرشار از فیبرهای غیرمحلول است و در نتیجه باعث سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده، کاهش ترشح اسیدهای صفراوی و افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تری‌گلیسریدها میشود، که همگی از عوامل بروز سنگهای صفراوی هستند. از دیگر خواص دانه چاودار نظیر خواص جو دوسر، کاهش خطر بروز دیابت نوع 2 است. چاودار و سایر غلات کامل سرشار از منیزیم هستند. منیزیم ماده‌ای معدنی است که برای 300 آنزیم، عامل کمکی محسوب میشود و در نتیجه بر روی آنزیمهایی که مسئول ترشح انسولین هستند، اثرگزار است. همچنین جالب است بدانید شاخص گلیسمی گندم سیاه بین 30 تا 35 است که پایین تر از گندم و غلات دیگر می باشد. مصرف نان چاودار به دلیل فیبر فراوان به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده، باعث کاهش آسیب به سلولهای روده و جلوگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ میشود. نان تهیه شده از دانه‌های چاودار تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بروز بیماری آسم در کودکان دارد. تحقیقات محققان نشان داده، آنتی اکسیدانهای موجود در غلاتی مانند چاودار نقش بسزایی در پیشگیری از برونشیت و آسم کودکان دارند. در طب سنتی از خواص دانه چاودار برای رفع کرمهای روده استفاده میشود. به این منظور مقداری از دانه‌های چاودار را جوشانده و همانند چای میل کنید. از خواص دانه چاودار برای پوست، پاکسازی عمیق پوست و زدودن لکه‌های سیاه از آن است. ماسک تهیه شده از دانه‌های آسیاب شده چاودار می‌تواند جریان خون و لنف داخل پوست را سرعت بخشیده و از چرب شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند. چاودار فاقد گلوتن بوده، از همین رو برای افرادی که نسبت به گلوتن موجود در گندم حساسیت دارند مفید است. نان چاودار باعث تحریک رشد باکتری های خوب روده ها شده و به هضم غذا کمک می کند.

مضرات چاودار چیست

جدا کردن پوسته یا سبوس از دانه چاودار مشکل است و از همین رو نان چاودار غالبا همراه سبوس تهیه میشود، لذا زیاده‌روی در مصرف آن میتواند با عث کاهش جذب برخی عناصر ضروری مورد نیاز بدن نظیر آهن و روی گردد. همچنین به دلیل میزان بالای اسید فایتیک موجود در آن، مصرف روزانه نان چاودار توصیه نمیشود.

مشخصات گندم سیاه

چاودار گیاهی است بسیار خودعقیم و بنابراین دگرگشن. اغلب چاودارهای زراعی دیپلوئید هستند ۲n=۱۴ و زراعت چاودارهای تتراپلوئید نیز در سطح محدودی در اروپا متداول است. سنبله دارای سنبله دراز مرکب از سنبلک‌هاست (بلندتر و باریکتر از گندم) و روی هر سنبله فرعی ۳ گل وجود دارد. ریشه سیستم ریشه‌ای چاودار بسیار انبوه و گسترده تر از گندم می‌باشد و به همین جهت از آب بهتر استفاده می‌کند. ریشک ریشک دراز نازک برسی گرد و زبر است. ظاهر چاودار چاودار از نظر شکل مابین گندم و یولاف است.رنگ کدر خاک آلود دارد.فاقد پوسته (هال) می باشد. سازگاری چاودار مقاومترین غله به سرماست و با شرایط آب و هوایی نامساعد و خاک های فقیر غیرحاصلخیز و شنی سازگاری نشان می‌دهد. حرارت حداقل دما برای جوانه زنی چاودار ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد است. نیازهای غذایی ازت آمونیاکی مطلوب ترین فرم ازت جهت چاودار است.چاودار زراعی یک گیاه یکساله دیپلوئید روزبلند می باشد. فرمانرو: گیاه راسته: گندم‌سانان تیره: گندمیان گونه: S. cereale نام علمی : Secale cereale

گندم سیاه برای آشپزی

گندم سیاه بهترین گزینه برای اضافه شدن به محصولات بدون گلوتن است تا کیفیت تغذیه ای آن ها را بهبود دهد.از این دانه های مثلثی که به عنوان غلات شناخته می شود برای تولید محصولات مختلفی چون رشته فرنگی،کرپ های مختلف و دیگر محصولات فاقد گلوتن استفاده می شود.برای آن دسته از افراد که مشتاق اند از رژیم غذایی خام خواری استفاده کنند، غلات و حبوبات گندم سیاه را می توان در دستورالعمل بسیاری از محصولات مانند: بیسکویت، کوکی ها،کیک، کراکر و سایر محصولات مانند نان گنجاند.

آرد گندم سیاه

از آرد گندم سیاه می توان در درست کردن کوکو و پن کیک استفاده کرد. به عنوان مثال به جای آرد برنج،لوبیا ،ذرت و یا سویا می توان در موادی که فاقد گلوتن هستند برای درست کردن کوکی،کلوچه و یا نان از گندم سیاه استفاده کرد؛ همچنین می توان آن را به عنوان قوام دهنده به سوپ و یا خورشت اضافه کرد. از غلات گندم سیاه در وعده های صبحانه و به عنوان سریال و هم چنین در تهیه سالاد نیز می توان استفاده کرد. این غله همچنین برای قوام دادن غذا مناسب است و دارای چسبندگی می باشد. این محصول زمانی که خیس می شود حالتی ژلاتینی به خود می گیرد. خیساندن، شستشو و دوباره خشک کردن این غلات نیز باعث ترد شدنشان می شود.

چاودار و کاهش وزن

چاودار سرشار از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلیساکاریدهای غیر سلولزی می باشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری ایجاد می کند و نان چاودار را برای کسی که برای کاهش وزن تلاش می کند، به یک کمک اساسی تبدیل می نماید.

گندم سیاه و حمله قلبی

مصرف غلات کامل و فیبرها (چاودار و جو دوسر) با کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی، باعث کاهش میزان بستری و مرگ و میر ناشی از نارسائی قلبی میشوند.( 20،19،18) مواد مغذی گیاهی موجود در چاودار (جو دوسر) نظیر لیگنانها که توسط فلورمیکروبی طبیعی روده به لیگنانهایی نظیر انترولاکتون تبدیل می شوند، منجر به پیشگیری از بیمارهای قلبی و سرطانهای وابسته به هورمون نظیر پستان می شوند. به غیر از غلات کامل بیشترین انترولاکتون در کلم و سبزیجات برگدار می باشد. لیگنانها با فعالیت استروژن گیاهی موجود در چاودار باعث کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه می شوند. این استروژنهای گیاهی با اشغال گیرنده های استروژن، باعث کاهش اثر استروژن انسانی شده و باعث کاهش خطر سرطان پستان می شوند.

همه چیز در مورد گندم سیاه

اگرچه گندم سیاه جزو غلات نیست اما اغلب آن را با گندم مقایسه می کنند. گندم سیاه در مقایسه با گندم، پروتئین بیشتری دارد. با توجه به محل کشت این ماده غذایی میزان پروتئین گندم سیاه به 15 درصد وزن آن (گندم سیاه خشک) می رسد. این ماده غذایی تمام اسیدآمینه ها را دارا می باشد. به همین دلیل برای گیاهخوارها یک ماده غذایی مفید است و از بروز کمبود پروتئین جلوگیری می کند.گندم سیاه حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبرهای محلول در آب مانند پکتین است. این ترکیبات خواص سیرکنندگی دارند. متخصصان می گویند که بعد از مصرف لازانیای تهیه شده از گندم سیاه بیشتر از خوردن لازانیای گندم معمولی احساس سیری می کنید.با وجود اینکه نام این ماده غذایی گندم سیاه است اما ارتباطی با گندم ندارد. این ماده غذایی برای افرادی که نسبت به گلوتن موجود در گندم حساسیت دارند مفید است چون فاقد این ترکیب می باشد. طعم گندم سیاه مانند فندق بوده و برای این افراد مناسب است.گندم سیاه منبع مهم مس، فسفر، زینک (روی)، کلسیم و همچنین ویتامین های گروه B و غیره است. گفتنی است که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گندم سیاه بیشتر از گندم معمولی است. گندم سیاه باعث تحریک رشد باکتری های خوب روده ها شده و به هضم غذا کمک می کند.شاخص گلیسمی گندم سیاه بین 30 تا 35 است که پایین تر از گندم و غلات دیگر می باشد. افرادی که خود را در معرض دیابت می بینند می توانند از این ماده غذایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : گندم پوست کنده ♥ علف گندم ♥ روغن جوانه گندم ♥ پوست گندمیگندم در قرآن

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 13 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.