25 ترفند برای حفظ سلامتی

25 ترفند برای حفظ سلامتی

25 ترفند برای حفظ سلامتی خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی پخته به گزارش …

نماد گلها و گل نرگس نماد چیست همراه عکس

نماد گلها و گل نرگس نماد چیست همراه عکس

نماد گلها و گل نرگس نماد چیست همراه عکس نماد گلها و گل نرگس نماد چیست همراه عکس در سایت جسارت گل نرگس نماد چیست ؟ ,گل نرگس نشانه چیست,گل نرگس سمبل …

11 نکته برای دوری از ms

11 نکته برای دوری از ms

11 نکته برای دوری از ms ms,بيماري ms,ms در بارداري,علائم ms,درمان ms,درمان ms با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان ms,ms را چگونه درمان کنيم,ms در کودکان,ms در بزرگسالان,ms در نوزادان,ms در …

دوبینی

دوبینی چشم ,دوبینی چشم نشانه چیست,دوبینی چشم چگونه است,دوبینی چشم یعنی چه,دوبینی چشم در کودکان,دو بینی چشم چیست,دوبینی چشم و سردرد,دوبینی چشم در ام اس

دوبینی چشم , دوبینی چشم نشانه چیست , دوبینی چشم چگونه است , دوبینی چشم یعنی چه

توضیحاتی در مورد دوبینی

خستگی بیش ‌از حد یکی از دلایل اصلی دوبینی در چشم شما است. ♥اگر دوبینی پس از مدتی از بین نرود، می‌تواند نشانگر وجود یک عارضه مغزی خطرناک در فرد بوده و لازم است تا هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود. قطعاً اکثر افراد ابتدا به متخصص چشم مراجعه می‌کنند در صورتی‌ که اگر عارضه مانند بیماری التهاب عصب بینایی به نظر می‌رسد مهم است که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود. در برخی از موارد نوریت اپتیک یا بیماری التهاب عصب بینایی، نشان‌دهنده‌ی ام اس در فرد بوده و هر چقدر که درمان ام اس زودتر انجام شود، نتیجه‌ی به ‌دست‌ آمده بهتر خواهد بود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد علت و درمان دوبینی ناگهانی چشم در دوران بارداری چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

دوبینی چیست

دوبینی که در انگلیسی به آن  می گویند، که به آن دوگانگی دید نیز می‌گویند، نوعی اختلال دید است که از یک جسم واحد دو تصویر در ذهن احساس می‌شود. دوگانگی دید می‌تواند به صورت افقی، عمودی، قطری (یعنی هم افقی و هم عمودی) و یا به صورت چرخش تصویر یک جسم در مقایسه با دیگر اجسام باشد. این مشکل معمولاً ناشی از ماهیچه‌های بیرونی چشم هستند به صورتی که هر دو چشم به صورت عملکردی سالم هستند اما نمی‌توانند بر روی یک هدف مشخص تمرکز نمایند. مشکل ماهیچه‌های بیرونی چشم می‌تواند به علت معضلات فیزیکی، اختلالات تماس عصبی-ماهیچه‌ای، اختلالات اعصاب مغزی که محرک اعصاب هستند، اختلالات گاه و بیگاه شامل سلولهای دخیل در حرکت چشم و یا مصرف مواد سمی باشد. دوبینی می‌تواند یکی از اولین نشانه‌های یک بیماری‌ همستی مانند موارد مربوط به فریاندهای پردازش عضلات و یا اعصاب باشد که می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در تعادل، حرکت و یا توانایی خواندن شخص گردد.

علل دوبینی

دوبینی دارای گستره وسیعی از علت‌ها مانند مشکلات چشمی، عفونت، مشکلات خود ایمنی، علایم عصبی و نئوپلاستی می‌باشد. ام‌اس آبسه میگرن تروما دیابت سرطان سینوزیت بوتولیسم آسیب عصبی قوز قرنیه تومور مغزی انحراف چشم بیماری لایم آب مروارید مواد افیونی چشم آستیگمات بیماری گریوز سندروم ورنیک میاستنی گراویس نشانگان گیلن باره ترکیبات سالیسیلاتی آنتی‌بیوتیک فلوروکینولون

علت دوبینی چشم

وقتی چشم های خود را باز می کنید، یک تصویر واضح و تک از هر چیزی را می بینید. این روند خودکار بستگی به هماهنگی بخش های مختلف دستگاه بینایی (چشم) دارد. این بخش ها بایستی با یکدیگر کار کنند تا بتوانید تصویر مناسبی را از اجسام ببینید و عبارتند از: 1- قرنیه: بخش شفاف جلوی چشم است که باعث تمرکز نور وارده به چشم می شود. 2- عدسی چشم که پشت مردمک است و نور متمرکز را به سمت شبکیه هدایت می کند. 3- عضلات چشم که باعث حرکت چشم می شوند. 4- اعصاب چشم که پیام های بینایی را از چشم ها به مغز می برند. 5- مغز که اطلاعات بینایی چشم ها را پردازش می کند. وجود مشکل در هر یک از قسمت های دستگاه بینایی منجر به دوبینی چشم می شود. دو بینی مسئله ای غیرعادی است و بایستی سریعا به چشم پزشک مراجعه کرد.

دوبینی و مشکلات قرنیه

مشکلات قرنیه اغلب باعث دوبینی یکی از چشم ها می شود. بستن (پوشاندن) چشم مبتلا به دوبینی، باعث برطرف شدن مشکل می شود. سطح غیرطبیعی چشم (قرنیه غیرطبیعی)، نور وارده را می شکند و باعث دوبینی می شود. علل آسیب قرنیه عبارتند از: – عفونت قرنیه مثل بیماری زونا که قرنیه را بدشکل و خمیده می کند. – زخم قرنیه که سطح قرنیه را تغییر داده و تصاویر ناموزون ایجاد می کند. – خشکی قرنیه که باعث دوبینی می شود.

دوبینی و مشکلات عدسی چشم

آب مروارید (کاتاراکت) شایع ترین بیماری عدسی چشم است که باعث دوبینی می شود. اگر هر دو چشم مبتلا به آب مروارید باشند، تصاویر دیده شده توسط دو چشم بدشکل می شوند. آب مروارید اغلب با یک جراحی جزئی درمان می شود.

دوبینی و مشکلات عضلات چشم

اگر یک عضله در یک چشم ضعیف شود و خوب کار نکند، چشم نمی تواند به راحتی حرکت کند و باعث دوبینی می شود. علل مشکلات عضلات چشم عبارتند از : – بیماری میاستنی گراویس که یک بیماری خودایمنی است. این بیماری از تحریک عضلات توسط اعصاب سر جلوگیری می کند. اولین علائم این بیماری شامل دوبینی چشم و افتادگی پلک ها (پتوز) است (تصویر کناری). – بیماری گریوز که یک اختلال مربوط به غده تیروئید است و عضلات چشم را تحت تأثیر قرار می دهد. در مشکل دوبینی عمودی، یک تصویر بالای یک تصویر دیگر دیده می شود.

دوبینی و مشکلات اعصاب چشم

بیماری های مختلفی باعث آسیب اعصابی می شوند که عضلات چشم را کنترل می کنند و در نتیجه باعث دوبینی می شوند: – بیماری ام اس (MS) که اعصاب مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر اعصابی که چشم را کنترل می کنند، آسیب ببیند، باعث دوبینی می شود. – سندرم گیلن باره که یک اختلال عصبی است و باعث ضعف پیشرونده می شود. گاهی اوقات اولین علامت این بیماری در چشم ها رخ می دهد و باعث دوبینی می شود. – بیماری دیابت کنترل نشده که باعث آسیب اعصاب در یکی از چشم ها می شود و باعث ضعیف شدن و دوبینی چشم می گردد.

دوبینی و مشکلات مغزی

همانگونه که توضیح داده شد اعصاب کنترل کننده چشم به طور مستقیم با مغز در ارتباط هستند. پردازش اطلاعات بینایی در مغز صورت می گیرد. مشکلات مغزی که باعث دوبینی می شوند عبارتند از: – سکته مغزی – آنوریسم مغزی – افزایش فشار داخل مغز در اثر حادثه، خونریزی و عفونت – تومور مغزی – سردرد میگرنی

علائم دوبینی

دوبینی چشم می تواند به تنهایی و بدون علامت دیگری اتفاق بیفتد. بسته به علت بروز دوبینی چشم، سایر علائمی که می توانند با آن همراه باشند عبارتند از: – لوچی یا چپ شدن یک و یا هر دو چشم – درد یک و یا هر دو چشم هنگام حرکت آن ها – درد اطراف چشم مثل شقیقه و یا ابروها – سردرد – تهوع – احساس ضعف در چشم ها و یا هر جای دیگر – افتادگی و پژمردگی پلک ها

آشنایی با دوبینی

زمانی که فردی از یک شئ واحد دو تصویر را ببیند، به این حالت دوبینی یا دیپلوپی می‌گویند. این دو تصویر می‌توانند در کنار هم و یا بر روی یکدیگر قرار گرفته و یا ترکیبی از این دو حالت وجود داشته باشد. جدا از مشکلات به وجود آمده در حرکت کردن و راه رفتن به دلیل دیدن دو عدد از هر چیز، دوبینی می‌تواند باعث اختلال در تعادل، حرکات مختلف و توانایی خواندن نیز بشود. دوبینی می‌تواند علل متعددی داشته باشد. در نتیجه، درمان آن برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

دلایل دوبینی

هر چشم برای خودش تصویری از محیط اطراف را ایجاد می‌کند. دو تصویر ایجاد شده توسط دو چشم سپس توسط مغز با هم ترکیب شده و یک تصویر شفاف را ایجاد می‌کنند.ذاگر عضلات حرکت دهنده‌ی چشم‌ها و یا اعصاب این عضلات دچار آسیب شوند، ممکن است فرد دچار دوبینی شود. در برخی از موارد ممکن است دو چشم در توازن کامل با یکدیگر قرار نداشته باشند که به این عارضه لوچ بودن گفته می‌شود. لوچ بودن چشم‌ها مخصوصاً در کودکان رواج دارد ولی لزوماً باعث ایجاد دوبینی نمی‌شود. جدا از لوچی چشم‌ها، عارضه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث دوبینی چشم شوند. این عارضه‌ها عبارت‌اند از: فعالیت تیروئید: غده‌ی تیروئید در گردن قرار گرفته و هورمون تیروکسین تولید می‌کند. تغییر در عملکرد غده‌ی تیروئید می‌تواند بر روی عضلات خارجی که چشم را حرکت می‌دهند اثر بگذارد. مانند بیماری گریوز. سکته‌ی مغزی یا حمله‌ی ایسکمی زودگذر: عروق خونی تغذیه‌کننده‌ی مغز و یا اعصاب کنترل‌کننده‌ی عضلات حرکت دهنده‌ی چشم ممکن است آسیب ببینند. آنوریسم: آنوریسم به معنی یک بیرون‌زدگی در یک رگ خونی است. این برآمدگی می‌تواند عصب کنترل‌کننده‌ی عضله‌ی حرکت دهنده‌ی چشم را تحت‌فشار قرار دهد. نارسایی تقارب: عارضه‌ای که در آن، چشم‌ها هماهنگ با هم کار نمی‌کنند. علت این عارضه نامعلوم است ولی تصور می‌شود که تنظیم نبودن عضلات حرکت دهنده‌ی چشم‌ها با یکدیگر عامل ایجاد این عارضه است. کراتوکونوس یا قوز قرنیه: یک بیماری تخریبی چشم که باعث نازک شدن قرنیه و گرفتن شکل مخروط مانند در آن می‌شود. دیابت: عروق خونی تغذیه‌کننده‌ی شبکیه در پشت چشم ممکن است در اثر دیابت آسیب ببینند. میاستنی گراویس: این عارضه می‌تواند باعث ضعف در عضلات بدن شود، از جمله عضلات حرکت دهنده‌ی چشم‌ها. تومور مغزی و سرطان: یک تومور یا توده در پشت چشم‌ها می‌تواند حرکت چشم را مختل کرده و باعث آسیب دیدن عصب بینایی شود. بیماری ‌ام اس: یک بیماری که دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند از جمله عصب بینایی. ضربه به سر: آسیب فیزیکی به مغز، اعصاب، عضلات و یا حدقه‌ی چشم ممکن است باعث ایجاد محدودیت برای حرکت چشم‌ها شوند. آسیب‌هایی به سر مانند ضربه‌ی مغزی نیز می‌توانند به طور موقت باعث ایجاد دوبینی شوند. داروها: دوبینی موقت ممکن است در اثر مسمومیت با الکل و یا استفاده از بنزودیازپین، داروهای مخدر و یا برخی از داروهای خاص استفاده شده برای درمان تشنج و صرع ایجاد شود.

دوبینی یک چشمی

در صورتی ‌که دوبینی زمانی که یکی از چشم‌های خود را می‌بندید هم وجود داشته باشد، به آن دوبینی یک چشمی گفته می‌شود. دوبینی یک چشمی نسبت به دوبینی دوچشمی شیوع کمتری داشته و ممکن است به دلیل عارضه‌های زیر ایجاد شده باشد: آستیگماتیسم: شکل نامتقارن قرنیه‌ی چشم (لایه‌ی شفاف در جلوی چشم). این مشکل باعث ایجاد اختلالات انکساری شده و یا به عبارت دیگر باعث خم شدن بیش‌ازحد نور می‌شود. خشکی چشم: چشم‌ها اشک کافی تولید نکرده و یا زودتر از حالت طبیعی خشک می‌شوند. کبودی چشم: یک آسیب می‌تواند باعث تجمع خون و مایعات در اطراف چشم شود. این تجمعات خود می‌توانند بر روی چشم، عضلات آن و اعصاب بینایی فشار وارد کنند. بدشکلی عدسی چشم: برای مثال آب‌مروارید که باعث ایجاد لکه‌های کدر بر روی عدسی چشم می‌شود. بدشکلی در شبکیه‌ی چشم: برای مثال بیماری تباهی لکه‌ی زرد که در آن مرکز بینایی فرد به‌آرامی از بین می‌رود.

تشخیص دوبینی

تشخیص عارضه‌ی دوبینی می‌تواند برای متخصص امری چالش‌برانگیز باشد چرا که علل ایجاد این عارضه بسیار متعددند. بیماری که به دوبینی مبتلا شده است ممکن است به عارضه‌ی خفیفی چون خشکی چشم مبتلا بوده و یا عارضه‌های خطرناکی چون تومور کرانیال او را درگیر کرده باشند. علت این عارضه ممکن است مانند انسفالوپاتی ورنیکه بسیار نادر و یا مثل نارسایی تقارب بسیار شایع باشد. اولین سوالی که متخصص با منظور محدود کردن علل ایجاد دوبینی از فرد بیمار می‌پرسد، تک‌چشمی یا دوچشمی بودن دوبینی است. در صورتی ‌که دوبینی به صورت دوچشمی وجود داشته باشد، احتمالا مشکل از چشم‌ها بوده و اعصاب سالمند درنتیجه عارضه جدیت کمتری خواهد داشت.

دوبینی در کودکان

از آنجایی که کودکان نمی‌توانند وضعیت خود را به‌ خوبی توصیف کنند، تشخیص دوبینی چشم در آن‌ها دشوارتر خواهد بود. عواملی که باید در مورد آن‌ها احتیاط کرد عبارت‌اند از: لوچ کردن و یا نازک کردن چشم‌ها برای دیدن گرفتن یک چشم با دست چرخاندن سر به شکل غیرطبیعی نگاه کردن به اجسام از بغل به‌جای نگاه کردن به آن‌ها از جلو حرکت دادن چشم‌ها به چپ و راست

روش‌ های درمانی برای دوبینی

روش‌های درمانی استفاده شده برای دوبینی چشم عبارت‌اند از: تنظیم کردن مکانیکی زمانی که چشم‌ها به عدم توازن دچار شده باشند ممکن است دوبینی رخ دهد. در موارد خفیف‌تر این عارضه آزاردهنده نبوده و کاری برای آن انجام نمی‌شود. در صورتی ‌که دوبینی به هنگام مستقیم نگاه کردن در کارهای شما اختلال ایجاد می‌کند، پزشک شما ممکن است از روش‌های درمانی دیگر استفاده کند. چشم‌بند استفاده از چشم‌بند و یا نوار بر روی یکی از چشم‌ها می‌تواند علائم دوبینی چشم را از بین ببرد ولی این کار عارضه را درمان نخواهد کرد. استفاده از منشور در عینک متخصصین لوچی بزرگسالان می‌توانند در عینک شما یک منشور کار گذاشته و بدین شکل، عدم توازن در تصاویر ایجاد شده توسط چشم‌ها را درمان کنند. مدیریت بیماری در صورتی ‌که از دست دادن بینایی و یا دوبینی در اثر یک عارضه‌ی موجود مثل ام اس، دیابت، فشار بیش ‌از حد و سکته‌ی مغزی ایجاد شده است، روش‌های درمانی استفاده شده برای این عارضه‌ها نیز می‌توانند به رفع دوبینی کمک کنند. بازتوانی بینایی متخصصین ما به شما آموزش خواهند داد که چگونه به بهترین شکل از بینایی خود استفاده کنید و به شما کمک می‌کنند تا بهترین وسایل کمکی را برای استفاده‌ی مطلوب از بینایی خود پیدا کنید. عمل جراحی در برخی از موارد، انجام عمل جراحی برای ترمیم مشکلات مربوط به عضلات و اعصاب ضروری است. روش‌های جراحی استفاده شده برای درمان دوبینی و تاری دید عبارت‌اند از: جراحی‌های انجام‌شده بر روی عضلات چشم که توازن چشم‌ها را اصلاح می‌کنند. برداشتن تومور و یا درمان آنوریسم که باعث برداشته شدن فشار از روی اعصاب کرانیال خواهد شد. عمل جراحی که در آن جراح تکه‌هایی از استخوان حدقه‌ی چشم را برمی‌دارد تا فشار وارده به چشم به دلیل التهاب در حدقه که ممکن است باعث دوبینی شده باشد از بین برود. داروهای ضد التهابی این داروها که برای علل کمتر شایع دوبینی و تاری دید مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند التهاب اعصاب و بافت‌های اطراف چشم را کاهش دهند. این داروها حاوی استروئید و موادی هستند که دستگاه ایمنی بدن را سرکوب می‌کند. داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی در صورتی‌ که دوبینی به علت میاستنی گراویس و یا بیماری‌های تیروئیدی ایجاد شده باشد، داروهای اصلاح‌کننده‌ی عملکرد دستگاه ایمنی می‌توانند مفید واقع شوند.

بیشتر بخوانید : خطای دید ♥ آب سیاه چشم ♥ آب مروارید ♥ عفونت چشمتنبلی چشم

آخرین بروز رسانی در : جمعه 17 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.