جوشانده برای بی خوابی

جوشانده برای بی خوابی

جوشانده برای بی خوابی جوشانده مفید برای از بین بردن بی خوابی شما

ويتامينی لازم برای افراد مسن

ويتامينی لازم برای افراد مسن

ويتامينی لازم برای افراد مسن خواص ويتامينی لازم برای افراد مسن,فوايد ويتامينی لازم برای افراد مسن,ويتامينی لازم برای افراد مسن درماني,خاصيت ويتامينی لازم برای افراد مسن,خواص ويتامينی لازم برای افراد مسن درماني,خواص …

خواص و فواید عرقیات گیاهی

خواص و فواید عرقیات گیاهی

خواص و فواید عرقیات گیاهی خواص عرقیات گیاهی,فواید عرقیات گیاهی,عرقیات گیاهی درمانی,خاصیت عرقیات گیاهی,خواص عرقیات گیاهی درمانی,خواص عرقیات گیاهی برای پوست,خواص عرقیات گیاهی برای مو,خواص عرقیات گیاهی برای جوانی,خواص عرقیات گیاهی برای …

صرع

صرع چیست ,صرع مقاوم چیست,بیماری صرع چیست,صرع خفیف چیست؟,صرع کوچک چیست,صرع پارشیال چیست,علت صرع چیست؟,علائم صرع چیست؟,انواع صرع چیست؟,درمان صرع چیست،صرع ،صرع خفیف،صرع خفیف چیست؟،صرع خفیف در کودکان،صرع خفیف و ازدواج،صرع خفیف در نوزادان،صرع خفیف کودکان،صرع خفیف،صرع خفیف چیست،علائم صرع خفیف،بیماری صرع خفیف

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهمی در مورد بیماری صرع و راه درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تشنج یا اپی‌لپسی(به انگلیسی: epilepsy)  به معنی “تصرف کردن، تملک داشتن، یا پریشان کردن عبارت است از مجموعه‌ای از اختلالات عصبی مزمن پزشکی|بلند مدت که با حمله صرعی مشخص می‌شود این حملات ممکن است بسیار خفیف و تقریبا غیر قابل شناسایی بوده یا برعکس طولانی مدت و با لرزش شدید همراه باشد.در  تشنج حملات به طور مکرر روی می‌دهد و هیچ دلیل ثابت و مشخصی ندارد، در حالیکه حملاتی را که به دلایل خاص روی می‌دهد، نباید به عنوان حمله صرعی تلقی کرد. این بیماری قابل کنترل است.

بیماری صرع چیست

تشنج بیماری مزمنی است که موجب تشنج‌های مکرر و غیرقابل‌ تشخیص می‌شود. تشنج، حمله و بروز ناگهانی فعالیت‌های الکتریکی در مغز است. تشنج‌ها به ۲ صورت گسترده و بخشی ظاهر می‌شوند. در تشنج گسترده تمام قسمت‌های مغز و در تشنج بخشی تنها بخشی از مغز تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرد.تشنج‌های ضعیف به‌سختی قابل شناسایی‌اند، تنها چند ثانیه به طول می‌انجامند و در این مدت بسیار کوتاه هشیاری از دست می‌رود؛ اما تشنج‌های قوی‌تر همراه با اسپاسم و انقباض عضلانی غیرقابل‌ کنترل و شدیدتری است که از چند ثانیه تا چندین دقیقه طول می‌کشد. افراد مبتلا به صرع در هنگام وقوع حمله‌های تشنجی ممکن است هشیاری خود را از دست بدهند یا دچار گیجی شوند و پس از پایان‌یافتن تشنج شاید حتی یادشان نیاید که چه اتفاقی برایشان افتاده است.

اقدامات اولیه صرع

اگر بیمار دچار تشنج شده او را به یک سمت بخوابانید و سرش را همسطح یا پایینتر از بدنش قرار دهید. شخص را به پهلو بخوابانید تا مسیر تنفسی اش باز باشد سعی نکنید چیزی در دهان شخص بگذارید عموما مردم بر این باور غلط هستند که باید جسمی را در دهان فرد گذاشت تا مانع گاز گرفتن زبان شود حال آنکه از همان ابتدای حمله ، ماهیچه های فک بشدت منقبض میشوند که میتواند از همان ابتدا زبان را قطع کند این در حالیست که تجربه نشان داده این اتفاق بسیار نادر است گذاشتن جسم در دهان فرد بعلت انقباض فک میتواند باعث شکستگی دندان شود. هرگز چیزی را با فشار میان دندانهایش قرار ندهید. در بیشتر مواقع تشنجات بعد از یک دقیقه متوقف می‌شوند و بعد از آن یک دوره خواب و استراحت است ولی اگر تشنجات بیشتر از چند دقیقه به طول انجامید حتماً باید بیمار را به بیمارستان رساند. بیماری تشنج چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

صرع مقاوم

در تشنج ، الگوهای طبیعی فعالیت نورون ها دچار اختلال  می شود و باعث احساس عجیب، تشنج، گرفتگی عضلانی و از دست دادن هوشیاری فرد می شود.در طی حملات تشنج، نورون ها ممکن است 500 بار و یا بیشتر در ثانیه، مواد انتقالی را منتقل کنند.در برخی افراد، این اتفاق گهگاه رخ می دهد، اما برای برخی دیگر ممکن است صدها بار در روز رخ دهد.در حدود 25 تا 30 درصد از مصروعین، با وجود مصرف دارو، هنوز دارای حملات تشنج می باشند. پزشکان به این نوع تشنج ، تشنج مقاوم می گویند.

صرع عمومی

این شرایط در صورتی ایجاد می‌شود که یک فعالیت الکتریکی غیر عادی بر تمام مغز یا بخش عمده آن تاثیر گذارد. علائم این مشکل عمومی بوده و بخش زیادی از بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. انواع مختلف این مشکل به شرح زیر هستند:

تشنج تونیک- کلونیک (رایج‌ترین نوع تشنج). باعث ایجاد سفتی در کل بدن شده و کاهش سطح هوشیاری و لرزش بدن را به همراه دارد.

تشنج پنهان. باعث کاهش سطح هوشیاری فرد به میزان محدود می‌شود. این حالت تشنج باعث زمین خوردن فرد نمی‌شود و فقط چند ثانیه ادامه می‌یابد. این مشکل در اکثر مواقع برای کودکان ایجاد می‌شود.

تشنج میوکلونیک. در نتیجه انقباض ناگهانی عضلات ایجاد شده و تکان ماهیچه را به همراه دارد.

تشنج تونیک. باعث کاهش سطح هوشیاری فرد به میزان محدود، گرفتگی و خشکی عضلات، و زمین خوردن می‌شود.

تشنج آتونیک. باعث لنگیدن و غش کردن فرد شده و اغلب فقط با کاهش سطح هوشیاری به میزان محدود همراه است.

انواع صرع

– تشنج پیچیده جزئی : مشکلات در توجه و یا کنترل خلق و خو.- تشنج سمت چپ : اضطراب و ناامیدی به علت مشکلات در درک و بیان.- تشنج سمت راست : مشکلات اجتماعی و رفتار بدون فکر.- تشنج جلوی مغز : بهم ریختگی و اقدام بدون توجه به عواقب.

صرع با دلایل ناشناخته (صرع ایدیوپاتیک)

در بسیاری از موارد، هیچ دلیل مشخصی نمی‌توان برای بیماری تشنج پیدا کرد. در این شرایط فعالیت الکتریکی غیر عادی در مغز به دلایل ناشناخته ایجاد شده و دلیل شروع این شرایط یا ادامه یافتن آن مشخص نیست. عوامل ارثی (ژنتیک) می‌توانند در برخی از موارد در ارتباط با این مشکل تاثیرگذار باشند. افرادی مبتلا به صرع ایدیوپاتیک معمولاً مشکلات دیگر مغزی ندارند.

هوش مصروعین

تشنج مسری نیست و به دلیل بیماری روانی و یا عقب ماندگی ذهنی نیست. برخی از افراد عقب مانده ذهنی، ممکن است تشنج داشته باشند. اما این به آن معنا نیست که هر فردی که بیماری صرع دارد، عقب مانده ذهنی است بسیاری از مصروعین، دارای هوش طبیعی و یا حتی بالا هستند.

افراد مشهور مبتلا به صرع

– نویسنده معروف روس به نام داستایوفسکی

– فیلسوف نامدار، سقراط

– ناپلئون بناپارت

– مخترع دینامیک، آلفرد نوبل

– نقاش فرانسوی، ون سان ون گوک

– نویسنده روس، لئو تولستوی

صرع و تاثیرش بر مغز

تشنج ها، اثری بر مغز ندارند.اگر تشنج شدید باشد، باعث صدمه زدن به مغز خواهد شد.کودکانی که علت خاصی برای تشنج آنها پیدا نکرده اند، 68 تا 92 درصد آنها بعد از 20 سال بهبودی یافته اند.به طور کلی، با گذشت زمان و مصرف دارو و یا جراحی، تشنج کم و یا متوقف می شود.

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

علل صرع

– اختلال در سیم کشی مغز، عدم تعادل عصبی و انتقال دهنده های عصبی و یا ترکیبی از این عوامل. برخی افراد مبتلا به صرع،دارای سطح بالایی از تحریک کننده های انتقال دهنده های عصبی می باشند که باعث افزایش فعالیت عصبی می گردد.در حالی که برخی از مصروعین، دارای مقدار کمی از این تحریک کننده ها می باشند و باعث کاهش فعالیت نورون ها در مغز می شوند.- بعد از جراحی سر، سکته و یا دیگر مشکلاتی که اتصالات غیر طبیعی را ایجاد می کنند.- غشای سلولی که اطراف نورون ها را می پوشاند نیز در ایجاد صرع نقش دارد.- اختلال در حرکت مولکول ها در داخل و خارج از غشا، اختلال در تغذیه و تعمیرات سلول غشایی.- اختلالات ژنتیکی.- سرطان مغز، اعتیاد به الکل و بیماری آلزایمر.- حملات قلبی و سکته که باعث فقدان اکسیژن در مغز می شود.حدود 32 درصد از موارد صرع مربوط به بیماری های عروق مغزی می باشد که اکسیژن کمی را به سلول های مغز می رساند- مننژیت، ایدز، آنسفالیت ویروسی، هیدروسفالی و دیگر بیماری های عفونی.- بیماران مبتلا به سلیاک که عدم تحمل به گلوتن گندم را دارند و یا عفونت انگل مغز دارند نیز می توانند به صرع مبتلا شوند.- صرع با اختلالات متابولیسمی، فلج مغزی و اوتیسم همراه است.- عفونت های مادرزادی، عدم تغذیه صحیح و کمبود اکسیژن. – قرار گرفتن در معرض سرب، مونوکسید کربن و بسیاری از سموم دیگر. – مواد مخدر و زیاد مصرف کردن داروهای ضد افسردگی و دیگر داروها. – کمبود خواب، مصرف الکل، استرس و یا تغییرات هورمونی. – در برخی افراد، نگاه کردن به رقص نور و یا صفحه کامپیوتر نیز ممکن است باعث صرع شود. – سیگار کشیدن یکی از علل ایجاد صرع می باشد. نیکوتین در سیگار بر روی گیرنده های انتقال دهنده های عصبی اثر می کند.

صرع نشانه‌دار

در برخی موارد، یک مشکل یا آسیب خاص مغزی باعث ابتلا به صرع می‌شود. برخی از این مشکلات در هنگام تولد برای کودک ایجاد شده و برخی از آنها در سایر مراحل زندگی ایجاد می‌شوند. این مشکل دارای بسیاری دلایل همچون موارد زیر است:

ایجاد بافت اسکار در یک نقطه از مغز

وارد شدن ضربه به سر

سکته مغزی

فلج مغزی

برخی سندرم‌های ژنتیک

رشد تومورهای مغزی

عفونت مغز در نتیجه ابتلا به مننژیت و انسفالیت مغزی

این شرایط می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به سلول‌های مغزی شده و ابتلا به صرع را برای فرد به همراه داشته باشد. برخی از این عوامل باعث ایجاد مشکلات دیگر به غیر از صرع برای فرد نمی‌شود. این شرایط در حالی است که در سایر موارد، عامل تحریک کننده می‌تواند باعث ایجاد سایر مشکلات یا ناتوانی‌ها برای فرد (علاوه بر بیماری صرع) شود.

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

جلوگیری از صرع

– در ماشین، کمربند را ببندید، کلاه کاسکت در موقع موتورسواری بگذارید تا جلوی ضربات سر و صرع را بگیرید.- به مقدار کافی بخوابید.- به تغذیه خود اهمیت دهید.- زنان باردار مراقب فشار خون باشند و از عفونت های دوران بارداری جلوگیری کنند تا به مغز جنین آسیبی وارد نشود.- بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، عفونت و دیگر مشکلات باعث ایجاد صرع در بزرگسالی و پیری می شود.- غربالگری ژنتیک و تشخیص قبل از تولد، یکی از راه های جلوگیری از صرع است.

درمان صرع

برای بسیاری از مصروعین، تنها با تجویز یک دارو می توان تشنج را کنترل نمود.ترکیب داروها معمولا دارای عوارض جانبی مثل خستگی و کاهش اشتها  و ناتوانی می باشد.ترکیب داروها هنگامی تجویز می شود که یک دارو نتواند تشنج را کنترل کند.

جراحی در بیماری صرع

هنگامی که حملات تشنج با دارو کنترل نشود، پزشک توصیه به جراحی می کند. پزشکان، نوع تشنج و منطقه مغزی درگیر را در نظر می گیرند.پزشکان، از جراحی برخی نواحی مغز جلوگیری می کنند. این نواحی مغز عبارتند از: گفتار، زبان، شنوایی و یا دیگر توانایی های مهم.هنگامی که جراحی تمام شد، فرد باید دارو را به مدت یک یا دو سال مصرف کند.

تغذیه در صرع

برخی مطالعات نشان داده که برخی کودکان اگر از رژیم غذایی پر چرب و کم کربوهیدرات استفاده کنند (رژیم کتوژنیک)، تشنج کمتر اتفاق می افتد.اما این رژیم عوارض جنبی دارد، از قبیل: تاخیر در رشد، افزایش اسید اوریک خون و ایجاد سنگ کلیه.محققان هنوز مطمئن نیستند که این رژیم برای تمام افراد مصروع می تواند مفید باشد یا نه.یک رژیم غذایی صحیح و مصرف مکمل های ویتامینی مخصوصا: اسید فولیک می تواند باعث کاهش نقص هنگام تولد و صرع مادرزادی شود.ملاتونین نیز یک مکمل غیر ویتامینی است که تشنج را در برخی افراد، کاهش می دهد.

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

توصیه هایی در مورد صرع

همیشه به زندگی نگاه مثبت داشته باشید. اگر فرزندتان مبتلا به بیماری است،

سعی کنید کودک خود را نسبت به بیماری، خوش بین کنید.

– سعی کنید در تمام کارها، مستقل باشید.

– راجع به بیماری، آگاهی و اطلاعات کامل داشته باشید.

-شما و بیماریتان با هم زندگی می کنید، پس باید با هم سازگاری کنید.

– از خدمات مشاوره ای نیز می توانید کمک بگیرید.

– از تجارب بیماران دیگر نیز استفاده کنید.

اعتماد به نفس را در خودتان پرورش دهید.

– ورزش کنید.

– طرز درست نفس کشیدن را یاد بگیرید.

– با دوستان و اقوام خود روابط صمیمی برقرار کنید.

– تا زمانی که تشنج ها تحت کنترل شما در نیامده است، رانندگی نکنید.

عوامل تحریک کننده صرع

استرس یا تشویش

مصرف برخی داروهای خاص مثل داروهای ضد افسردگی و آرام‌بخش

کم‌خوابی یا خستگی

وعده‌های غذایی نامنظم (یا فراموش کردن یک وعده غذایی) همراه با پایین آمدن سطح قند خون

مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر

نگاه کردن به چراغ‌های چشمک‌زن و انجام بازی‌های ویدئویی

قاعدگی و پریود

ابتلا به بیماری‌هایی که باعث افزایش دمای بدن می‌شوند

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

بعد از صرع

پس از بخش فعال حمله، معمولاً دوره‌ای از گیجی وجود دارد که با عنوان دوره پس از حمله شناخته می‌شود که پیش از بازگشت سطح هوشیاری عادی است. این دوره معمولاً ۳ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد اما شاید تا چهار ساعت هم طول بکشد. دیگر علائم رایج عبارت است از: احساس خستگی، سردرد، صحبت کردن به سختی، و رفتار غیرعادی. روان‌پریشی بعد از یک حمله معمولاً رایج است، که در ۶ تا ۱۰٪ افراد روی می‌دهد. افراد اغلب به خاطر نمی‌آورند در این مدت زمان چه اتفاقی افتاده‌است. ضعف موضعی، که با نام فلج تاد شناخته می‌شود، نیز ممکن است در یک حمله موضعی روی دهد. وقتی این حمله روی می‌دهد، معمولاً از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد، اما به ندرت یک یا دو روز طول ادامه دارد.

دارو درمانی صرع

اکثر افراد مبتلا به صرع می‌توانند با مصرف یک داروی ضد تشنج به نام داروی ضد صرع از این مشکل خلاص شوند. سایر افراد می‌توانند تعداد و شدت موارد تشنج خود را با استفاده ترکیبی از داروها درمان کنند. به این ترتیب پزشک توصیه‌های لازم را درباره زمان توقف مصرف دارو در اختیار شما قرار خواهد داد. آگاهی از نوع داروی مناسب و دوز صحیح مصرف آن گاهی اوقات می‌تواند پیچیده باشد. در حقیقت این شرایط به وضعیت بیمار، تعداد دفعات تشنج، سن فرد و سایر عوامل مانند آن بستگی دارد.

عوارض داروهای ضد صرع

خستگی

سرگیجه

افزایش وزن

کاهش تراکم استخوان

جوش‌های پوستی

از دست دادن هماهنگی بین اندام‌ها

مشکلات گفتاری

اختلالات حافظه

عوارض شدید نادر مصرف این داروها به شرح زیر هستند :

افسردگی

فکر کردن به خودکشی و رفتارهای مربوط به آن

جوش‌های شدید پوستی

التهاب اندام‌های خاص همچون کبد

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

عوامل صرع چیست

صرع تنها یک بیماری نیست بلکه یک نشانه بیماری است که می‌تواند بر اثر اختلالات متعددی به وجود آید. تشنج‌ها خود به خود و بدون علت خاصی مانند بیماری شدید اتفاق می‌افتند. علت اصلی رخ دادن صرع می‌تواند عوامل ژنتیکی یا مشکلات ساختاری یا متابولیک باشد، این در حالی است که در ۶۰٪موارد، علت آن نامشخص است. شرایط بیماری ژنتیکی، بیماری مادرزادی و اختلال رشد در افراد جوان شایع است، این در حالی است که تومور مغزی و سکته مغزی در افراد مسن رایج است. تشنج‌ها همچنین می‌توانند بر اثر مشکلات بهداشتی دیگر رخ دهند؛ اگر آن‌ها به علت خاصی مانند سکته، صدمه به سر، خوردن مواد سمی یا مشکلات متابولیک رخ دهند، به جای تشنج به آن‌ها تشنج علامتی حاد گفته می‌شود و در دسته‌بندی بالاتر اختلالات مرتبط با تشنج قرار می‌گیرند. اکثر عوامل تشنج علامتی حاد باعث به وجود آمدن تشنج‌های بعدی می‌شوند که به آن‌ها صرع ثانویه گفته می‌شود.

درمان صرع به روش تحریک عصب واگ

در این روش پزشکان یک ابزار به نام تحریک کننده عصب واگ زیر پوست سینه وارد می‌کنند که شباهت زیاد به دستگاه تحریک کننده ضربان قلب دارد. در ادامه سیم‌های این دستگاه به عصب واگ در ناحیه گردن متصل می‌شود. تا کنون مشخص نشده چگونه این دستگاه می‌تواند مانع از تشنج و صرع شود، اما احتمال موفقیت آن در بیماران در حدود 20 تا 40 درصد می‌باشد.

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

نقش ژنتیک در صرع

محققان معتقدند ژنتیک، چه به‌طور مستقیم و چه غیر مستقیم در اکثر موارد تشنج نقش دارد. بعضی از موارد تشنج به دلیل بیماری تک ژنی (۱–۲٪) است، اکثر آن‌ها به دلیل تعامل ژن‌های چندگانه و عوامل محیطی هستند. این بیماری‌های تک ژنی، با بیش از ۲۰۰ مورد در تمام موارد تشنج ذکر شده، بسیار نادر هستند. برخی از این ژن‌ها بر کانال‌های یونی، آنزیم‌ها، گیرنده‌های گابا و گیرنده متصل به پروتئین جی تأثیر می‌گذارند. در دوقلوها، اگر یکی از آن‌ها دچار این بیماری شود، احتمال آنکه نفر دیگر نیز به این بیماری دچار شود ۶۰–۵۰درصد است. در دوقلوهای ناهمسان این احتمال ۱۵درصد است. این احتمال در این افرادی بیشتر تشنج عمومی است تا تشنج موضعی. اگر هر دوی این دوقلوها دچار این بیماری باشند، در اکثر مواقع (۹۰–۷۰درصد) آن‌ها دارای سندرم‌های صرعی یکسان هستند. احتمال بروز تشنج در اقوام درجه اول فردی که دچار این بیماری است پنج برابر افراد دیگر است. بین ۱ تا ۱۰ درصد با نشانگان داون و ۹۰ درصد سندروم آنجلمن دارای صرع هستند.

درمان صرع به روش رژیم کتوژنیک

برخی کودکان مبتلا به تشنج می‌توانند مقدار تشنج خود را با دنبال کردن یک رژیم غذایی خاص سرشار از چربی و دارای سطح پایین کربوهیدرات کاهش دهند. در این رژیم غذایی که در اصطلاح به آن رژیم کتوژنیک گفته می‌شود، بدن سلول‌های چربی را به جای کربوهیدرات برای تامین انرژی مورد نیاز خود مصرف می‌کند. پس از چند سال، برخی کودکان می‌توانند مصرف این رژیم غذایی را متوقف کرده و دیگر با علائم تشنج روبرو نشوند. در صورتی که قصد دارید از این رژیم غذایی برای کودک خود استفاده کنید، لازم است در این رابطه با پزشک مشورت نمایید. در این شرایط مهم است مطمئن شوید این رژیم غذایی باعث سوءتغذیه برای کودک نمی‌شود.

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

علائم ثانویه صرع

تشنج ممکن است بر اثر شرایط دیگر از جمله: تومور، سکته مغزی، تروما به سر، عفونت سیستم عصبی مرکزی، اختلالات ژنتیکی و نیز بر اثر آسیب به مغز در هنگام تولد رخ دهد. از بین افرادی که تومور مغزی دارند، تقریباً ۳۰ درصد دچار تشنج هستند که این تعداد در حدود ۴ درصد موارد تشنج را شامل می‌شود. احتمال بروز تشنج در مواردی که تومور در لوب گیجگاهی قرار دارد و در افراد دارای سرعت رشد اندک تومور، بیشتر است. احتمال به وجود آمدن ضایعات توده‌ای دیگر نظیر ضایعه شریانی مغزی و همانژیوم کاورنوی سیستم عصبی مرکزی ۴۰–۶۰ درصد در افرادی است که سکته مغزی داشته‌اند و ۴–۲ درصد موارد صرع را به خود اختصاص می‌دهد. در انگلیس، سکته مغزی ۱۵ درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهد، این در حالی است که این رقم در سالمندان ۳۰ درصد است. محققان بر این باورند که ۶ تا ۲۰ درصد موارد تشنج بر اثر تروما به سر است.آسیب ملایم به مغز باعث دوبرابر شدن احتمال به وجود آمدن تشنج می‌شود، این در حالی است که آسیب شدید به مغز باعث هفت برابر شدن احتمال به وجود آمدن تشنج می‌شود. این احتمال در افرادی که گلوله به سرشان اصابت کرده، در حدود ۵۰ درصد است. احتمال به وجود آمدن تشنج بعد از مننژیت کمتر از ۱۰ درصد است؛ این بیماری به‌طور معمول باعث به وجود آمدن تشنج در زمان ابتلا به این بیماری می‌شود. در التهاب تبخال مغزی، احتمال تشنج حدود ۵۰ درصد است؛ و باعث افزایش احتمال تشنج در آینده (تا ۲۵ درصد) می‌شود. ابتلا به تنیا سولیوم، که می‌تواند به سیستی سرکوزیس منجر شود، عامل بیش از نیمی از موارد صرع در مناطقی است که در آن موارد انگل رایج است. صرع ممکن است بعد از عفونت‌های مغزی دیگر نظیر مالاریا، توکسوپلاسموز و توکسوکاریازیس رخ دهد. مصرف همیشگی الکل باعث افزایش احتمال صرع می‌شود: احتمال صرع در افرادی که روزانه شش واحد الکل می‌نوشند دو برابر می‌شود. خطرات دیگر شامل بیماری آلزایمر، فلج چندگانه، توبروز اسکلروزیس و اتهاب مغز خود ایمن می‌باشد. واکسن زدن باعث افزایش احتمال ابتلا به صرع نمی‌شود. سوءتغذیه یک عامل ریسک است که اغلب در کشورهای در حال توسعه مشاهده می‌شود، این در حالی است که مشخص نیست آیا این عامل علت مستقیم تشنج است یا با آن ارتباط دارد.

اقدامات حین صرع

تلاش برای از دسترس خارج کردن همه اشیائی که می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به فرد شود

مراقبت از سر فرد در صورت احتمال زمین خوردن وی که با استفاده از بالش نرم امکان‌پذیر است

اجتناب از قرار دادن مواد غذایی یا دارویی در دهان فرد در طول مدت حمله بیماری زیرا انجام این کار می‌تواند خطر ایجاد مشکلات تنفسی و خفگی را افزایش دهد

پس از توقف حمله تشنج لازم است فرد در موقعیت ریکاوری قرار گرفته و توانایی تنفسی وی برای بازگشت به شرایط عادی کنترل شود.

در صورت آسیب‌دیدگی یا در موارد مواجه شدن با تشنج مجدد قبل از بهبود کامل تشنج اولیه، لازم است بلافاصله با مرکز اورژانس در این رابطه تماس گرفته شود.

صرع ، درمان صرع , صرع چیست ، صرع خفیف ، صرع در کودکان

تشخیص صرع

تشخیص تشنج به‌طور کلی بر اساس توصیف تشنج‌ها و اتفاقات جانبی می‌باشد. الکتروانسفالوگرافی و تصویربرداری از سیستم عصبی نیز بخشی از عملیات تشخیصی است. همواره پیدا کردن سندروم صرعی خاص امکان‌پذیر نیست. تست نوار مغز طولانی مدت همراه با ویدئو نیز ممکن است در برخی موارد مفید باشد.

صرع کانونی

زمانی که تشنج در نتیجه فعالیت غیر طبیعی تنها در یک ناحیه از مغز باشد، تشنج کانونی (نسبی) نامیده می شود. این نوع از تشنج به دو گروه تقسیم می شود: • تشنج کانونی ساده. این تشنج ها منجر به از دست رفتن هوشیاری نمی گردد. ممکن است حواس را تغییر دهد یا تصویر، بو، احساس، مزه یا صدای اشیاء اطراف به گونه ی دیگری بنظر آید. همچنین این تشنجات منجر به پرش ناخواسته اعضای بدن مثل دست ها و پاها و علائم حسی خودبخودی مثل مورمور شدن، سرگیجه و یا نورهای خیره کننده می شود. • تشنجات کانونی Dyscognitive. این تشنجات هوشیاری و آگاهی را از بین می برد و می تواند سبب فقدان هوشیاری برای دوره ای از زمان گردد. این تشنجات منجر به حرکات خیره کننده و بی هدف از جمله چرخش دست ها، جویدن، بلعیدن یا راه رفتن دایره وار می شود.

عوامل خطر بیماری صرع

فاکتورهای مشخصی می تواند خطر تشنج را افزایش دهد. • سن. شروع تشنج در اوایل کودکی و پس از 60 سالگی در بالاترین حد است اما می تواند در هر سنی رخ دهد. • تاریخچه خانوادگی. اگر تاریخچه خانوادگی تشنج دارید، خطر ایجاد اختلالات صرع در شما افزایش می یابد. • آسیب های سر. جراحت های سر مسئول برخی موارد تشنج است. شما می توانید با بستن کمربند ایمنی در ماشین و یا پوشیدن کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه سواری، اسکی کردن، سواری با موتور سیکلت و یا سایر فعالیت های پرخطر، خطر ابتلا به صرع را کاهش دهید. • سکته و سایر بیماری های عروقی. سکته و یا سایر بیماری های عروقی می تواند منجر به آسیب های مغزی شود که تشنج را تحریک می کند. شما می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر این بیماری ها انجام دهید، از جمله: محدود کردن دریافت الکل، پرهیز از استعمال دخانیات، رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش منظم. • دمانس. دمانس می تواند خطر صرع را در افراد مسن تر افزایش دهد. • عفونت های مغزی. عفونت هایی از جمله مننژیت که سبب التهاب در مغز یا نخاع می شوند، می توانند خطر را افزایش دهند. • تشنج در کودکی. گاهی تب بالا در کودکی با تشنج در ارتباط است. کودکانی که بخاطر تب بالا تشنج می کنند، عموماً دچار تشنج نمی شوند، اگرچه در تشنج های طولانی، سایر بیماری های عصبی یا تاریخچه خانوادگی صرع، خطر افزایش می یابد.

عوارض بیماری صرع

حملات تشنج در زمان های معینی می تواند منجر به شرایطی شود که برای شما و دیگران خطرناک است. • افتادن. اگر در حین تشنج به زمین بیافتید، ممکن است سر شما آسیب ببیند یا دچار شکستگی استخوان شوید. • خفگی. اگر صرع دارید، احتمال خفگی در هنگام شنا یا حمام رفتن 15 تا 19 برابر بیشتر از سایر افراد جامعه است چون احتمال تشنج در زیر آب بیشتر می شود. • تصادفات. تشنجی که سبب از دست رفتن هوشیاری و یا کنترل شود، می تواند در هنگام رانندگی خطرساز باشد. در بسیاری از کشورها بیماران برای گرفتن تصدیق رانندگی محدودیت هایی دارند که با توانایی کنترل تشنج مرتبط بوده و پیش از کسب اجازه برای رانندگی، حداقل زمانی را برای رهایی از تشنج تعیین می کنند که از چند ماه تا چند سال متغیر است. • عوارض بارداری. تشنج در طی بارداری هم مادر و هم جنین را در معرض خطر قرار می دهد و مصرف برخی داروهای ضد صرع می تواند خطر نقایص جنینی را افزایش دهد. اگر مبتلا به صرع هستید و در نظر دارید که باردار شوید، با پزشک خود برای برنامه ریزی بارداری مشورت نمایید. بیشتر زنان مبتلا به صرع می توانند باردار شوند و فرزند سالم داشته باشند. لازم است فرد در طول بارداری به دقت پایش شده و شاید لازم باشد داروها تغییر یابند. بسیار ضروری است که برای بارداری با برنامه پزشک پیش بروید. • بیماری های روانی. مبتلایان به صرع به احتمال بیشتری دچار مشکلات روانشناختی می شوند، به ویژه افسردگی، اضطراب و در موارد شدید خود کشی هم دیده می شود. مشکلات می تواند در نتیجه سختی های مقابله با شرایط بیماری و نیز عوارض جانبی داروها باشد. سایر عوارض تهدید کننده زندگی در صرع شایع نبوده اما می تواند رخ دهد، از جمله: • شرایط صرعی. این شرایط زمانی رخ می دهد که زمان تشنج مداوم بیشتر از 5 دقیقه بطول بیانجامد و یا بدون اینکه در فواصل بین حملات، هوشیاری بطور کامل بازگردد فرد دچار حملات مکرر تشنج عود کننده شود. بیماران با شرایط صرعی در معرض خطر بیشتری برای آسیب دائمی مغز و مرگ قرار دارند. • مرگ ناگهانی و بدون توجیه در صرع: Sudden unexplained death in epilepsy (SUDEP): افراد مبتلا به صرع در معرض خطر مرگ ناگهانی هستند، اگرچه احتمال وقوع این امر اندک است و علت آن مشخص نشده اما برخی تحقیقات نشان داده اند که می تواند بخاطر مشکلات تنفسی و قلبی باشد. افراد با تشنجات منتشر مکرر تونیک – کلونیک یا افرادی که تشنجات آنها با دارو کنترل نشده است می توانند در معرض خطر بیشتری برای SUDEP باشند. به طور کلی، حدود 2 تا 18 درصد از مبتلایان به صرع بخاطر SUDEP جان خود را از دست می دهند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 20 خرداد 1397

74 دیدگاه

  • علی نوامبر 2015 در 12:00

    سلام.ممنون از اطلاعات خوبتون در مورد صرع

  • بهرام نوامبر 2015 در 12:00

    صرع واقعا قابل درمان است؟

  • منصوره جابری نوامبر 2015 در 12:01

    واقعا پزشکی ایران پیشرفت داشته و خیلی خوب صرع رو درمان میکنند

  • شهین سالاری نوامبر 2015 در 12:01

    صرع مسری نیست و به دلیل بیماری روانی و یا عقب ماندگی ذهنی نیست

  • رویا عباسی نوامبر 2015 در 12:02

    صرع و همه بیماریها انشاله ریشه کن بشن

  • رویا عباسی نوامبر 2015 در 12:02

    من خودم صرع داشتم ولی خوب شدم

    • پریسا نجفی ژانویه 2017 در 19:57

      سلام خانم عباسی چه نوع صرع داشتید من قرص خارجی هم مصرف میکنم دکترم میگه تا روز مرگت باید ادامه بدی قرصهام کاربامازپین ولوبل هست

  • نرگس نوامبر 2015 در 12:03

    علاوه بر صرع بیماریهای دیگر رو هم بذارید

    • ناشناس جولای 2016 در 01:40

      سلام شما داروتون چی بوده

    • زهرا آگوست 2016 در 02:17

      سلام ،شوهر منم پارسال تشنج کرد که بعدش یه بار اتفاق افتاد،صرع داره دپاکين میخوره،به نظرتون خوب میشه،امیدم به خدای،دعاش کنین

    • زهرا داودی آگوست 2016 در 02:18

      سلام ،شوهر منم پارسال تشنج کرد که بعدش یه بار اتفاق افتاد،صرع داره دپاکين میخوره،به نظرتون خوب میشه،امیدم به خدای،دعاش کنین

    • ناشناس آگوست 2016 در 19:24

      سلام تروخدا میشه اونایی که کاملا درمان شدن راهش رو به مام بگن

  • شهاب نوامبر 2015 در 12:03

    صرع همون غش کردنه؟

  • محمدرضا نوامبر 2015 در 12:04

    ممنون از سایت خوبتون

  • طه نوامبر 2015 در 12:05

    علاوه بر درمان صرع راه درمان بقیه بیماریها رو هم بذارید

  • بی اس ام اس نوامبر 2015 در 12:06

    حتما

  • بی اس ام اس نوامبر 2015 در 12:06

    خواهش میکنم.به کمک شما سایت پیشرفت میکنه

  • مهری جولای 2016 در 23:31

    برای پسر من دعا کنید

  • ناشناس سپتامبر 2016 در 01:01

    درمان صرع خوب خوابیدن یعنی بموقع وخواب شب وپرهیز از انواع غذاها وخوراکیهای سرد ونگاه نکردن به تصاویری که نور حرکت می کنه مثل تلویزیون این چند مورد را باضافه دارویی که پزشک تجویز می کنه رعایت کنید حتما خوب می شید من خودم یک بیمار صرعی هستم ازدواج کردم زایمان کردم وبه همه اموراتم خودم به تنهایی رسیدگی می کنمالان نزدیک به بیست وچهار ساله که دارو مصرف می کنن ورژیم دارم حالمم خوبه

  • م اکتبر 2016 در 12:35

    میتونم شماره ای از شما داشته باشم تا راهنماییم کنین

  • هاله آیا صرع یک بیماری خاص محسوب میشود؟ اکتبر 2016 در 16:33

    آیا صرع یک بیماری خاص محسوب میشود؟

    • امین بیک محمدی ژانویه 2018 در 14:49

      بی عدالتی در درمان یعنی صرع جزو بیماری های خاص نیست و هیچ حامی ندارد

  • ؟ اکتبر 2016 در 16:35

    آیا صرع بیماری خاص محسوب مبشود؟

    • امین بیک محمدی ژانویه 2018 در 14:23

      بی عدالتی در درمان یعنی صرع جزو بیماری های خاص نیست و هیچ حامی ندارد

  • هاله اکتبر 2016 در 16:37

    آیا صرع یک بیماری خاص محسوب میشود؟

    • امین بیک محمدی سپتامبر 2017 در 16:42

      صرع نه تنها بیماری خاص محسوب نمی شود بلکه بهزیستی هم حمایت نمی کند وخیریه حمایت ازصرع هم نداریم. رفتم خانه ی کارگر تا بیمه ی تکمیلی کنم به علت صرع قبول نکردن

      • امین بیک محمدی دسامبر 2017 در 23:52

        سلام کسی جواب این سوال را پیدا نکرد؟

  • فریاد اکتبر 2016 در 09:48

    هرکسی که در این بیماری بهبود یافته روش ونام دارو بنویسه

  • ناشناس نوامبر 2016 در 23:53

    فنوباربیتال 100استراحت و خواب به موقع و خوردن هر شب یک عد د قرص

  • کمال دسامبر 2016 در 14:35

    اینجانب حدود 12 سال است که داروی کاربامازپین 200 روزانه 2بار مصرف میکنم.در طول زندگیم یک بار در روزصرع داشتم.اوایل ماهانه2بار یا یک بار درخواب شبانه بود.اما بعداز مراجعه به دکتر(دکتر معتمدیان)تعداد حملات به شدت کم شد وبه سالی یا 2سالی یکبار درشب در خواب شد.باتوجه به موارد بالا وعدم امکانات مالی تا کی وچگونه دارو مصرف نمایم.ایا راه دیگری هست.ناگفته نماند 58سال دارم.موفق وموید باشید.

  • یکتا ژانویه 2017 در 19:24

    صرع يك اختلال شناخته‌شده از روزگاران قديم است و قدمت آن به عصرحجر برمي‌گردد. يونانيان باستان به اين بيماري به عنوان يك بيماري مقدس نگاه مي‌كردند. آنان معتقد بودند اين تجلي يكي از خدايان است كه مي‌تواند سبب سقوط بيمار روي زمين و تكان‌هاي شديد وي شود و بعد، قبل از مرگ كامل بيمار، مجددا وي را زنده كند

  • بهار ژانویه 2017 در 19:24

    درمان داروئی صرع با كشف اثر ضد تشنجی داروی برمید پتاسیم در سال ۱۸۵۷ شروع شد. این دارو تا بیش از هفتاد سال، داروی ترجیحی در درمان صرع بود. پس از آن فنوباربیتال در سال ۱۹۱۲ كشف و سنتز شد. ۲۵ سال بعد از كشف فنوباربیتال در سال ۱۹۳۸ فنی توئین و سپس تری متادیون معرفی گردیدند. كاربامازپین نیز در سال ۱۹۶۷ و سدیم والپروات در سال ۱۹۷۴ معرفی شدند. بعد از ۱۵ سال، سه داروی ضد تشنج جدید فلبامات، لاموتریژین و گاباپنتین به بازار عرضه شدند و سپس داروهای جدید دیگری نیز معرفی گردیدند.نسل جدید داروهای ضد صرع اغلب در درمان صرع های مقاوم به درمان استفاده می شوند.

  • کیوان ژانویه 2017 در 19:25

    در ۷۰ درصد موارد، حملات صرع با یك دارو و به طور كامل كنترل می گردد. در ۱۰ درصد موارد شدت و فركانس حملات كاهش یافته و د ۲۰ درد باقیمانده نیز، علی رغم درمانهای مناسب داروئی، حملات غیر قابل كنترل و مقاوم باقی می مانند.اگر پزشك داروهای ضد صرع را تجویز می كند، بیمار باید بداند كه طول دوره درمان طولانی مدت خواهد بود. در اغلب موارد در صورتیكه بیمار به مدت چند سال هیچ حمله ضد تشنجی نداشته باشد، پزشك تصمیم به كاهش تدریجی و نهایتا قطع دارو خواهد گرفت.

  • کاوه ژانویه 2017 در 19:25

    هدف از درمان داروئی، قطع یا به حداقل رسانیدن تعداد حملات تشنج، بدون ایجاد عوارض جانبی جدی و خطرناك می باشد. در درمان صرع بایستی بین “كنترل صرع” و “عوارض داروئی ” بالانس مناسب برقرار گردد.
    انتخاب دارو: انتخاب دارو بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، نوع تشنج، تداخل داروئی، سهولت مصرف دارو و عوارض داروئی دارد.

  • الناز ژانویه 2017 در 19:26

    زمانی که صحبت از بیماری صرع می‌شود تصاویری از تشنج و بیهوشی به ذهن متبادر می‌شود. حالاتی که پس از مدتی برطرف می‌شود و فرد مبتلا به این بیماری دوباره به زندگی عادی بازمی گردد.
    سلامت نیوز: دو سوم بیماران صرعی درمان قطعی می‌شوند

  • لاله ژانویه 2017 در 19:26

    صرع علامت یک بیماری مانند سردرد است که بر اثر تخلیه‌های الکتریکی غیر طبیعی سلول‌های مغزی رخ می‌دهد. این بیماری فرد مبتلا را دچار اختلالات حرکتی، ناهوشیاری حسی و روانی می‌کند.
    سلامت نیوز: دو سوم بیماران صرعی درمان قطعی می‌شوند

  • یاسین ژانویه 2017 در 19:26

    بی‌تردید بروز این اختلالات بسته به این‌که تخلیه‌های الکتریکی غیر طبیعی کدام قسمت مغز را درگیر کند متفاوت است. به عنوان مثال اگر مرکز مغز (ساقه مغز) دچار این تخلیه‌ها شود، بیمار مبتلا ظرف 3 تا 4 دقیقه دچار اختلالات حرکتی و هوشیاری می‌شود. پس از به هوش آمدن علائمی نظیر سردرد، منگی، گیجی و حالت تهوع همراه بیمار است. این عوارض در علم پزشکی عنوان صرع بزرگ را به خود اختصاص داده است. اما در صرع کوچک، بیمار برای چند لحظه (میانگین 5 ثانیه و حداکثر 30 ثانیه) ارتباطش را با محیط از دست می‌دهد. زمانی که به بیمار مبتلا به صرع کوچک چنین حالتی دست می‌دهد ممکن است خود بیمار متوحه حالت خود نشود، اما اطرافیان کاملاً متوجه این قطع ارتباط خواهند شد. از دیگر علائم صرع کوچک که نسبتاً خطرناک است خیره شدن به یک نقطه است که معمولاً در بچه‌های مبتلا به صرع دیده می‌شود، این علامت ممکن است زمانی که کودک مبتلا در حال نوشتن دیکته است ناگهان عارض شود بطوری که هنگام بروز حملات صرع تعدادی از لغات را جا می‌اندازد. یا این‌که فردی در موقع راه رفتن دچار حملات صرع می‌شود در هنگام حرکت به دلیل وقفه ایجاد شده در عملکرد مغز توقف می‌کند، که این توقف خطرناک است.

  • یگانه ژانویه 2017 در 19:27

    در کل کشورها شیوع این بیماری حدود نیم تا یک درصد است. طی یک پژوهش انجام شده در کشور در سال 1370، مشخص شد 480 هزار نفر معادل 8 دهم درصد جمعیت ایران به بیماری صرع مبتلا هستند. این نتایج در نخستین کنگره بین‌المللی مغز و اعصاب ایران ارائه شد. براساس این آمار تخمین زده می‌شود با وجود جمعیت 75 میلیونی در کشور در حال حاضر چیزی در حدود 600 هزار بیمار مبتلا به صرع وجود داشته باشد.
    سلامت نیوز: دو سوم بیماران صرعی درمان قطعی می‌شوند

  • رکسانا ژانویه 2017 در 19:27

    صرع حمله غير قابل كنترل و رفتار غير طبيعي حسي ، حركتي يا رواني است كه توسط فعاليت غير طبيعي مغز ايجاد ميشود.

  • پیمان ژانویه 2017 در 19:27

    علايم بیماری صرع :

    رنگ پريدگي ، تهوع ، ترس ، استفراغ ، سردرد ، نبض ، سريع ، رفتارهاي عجيب و غريب و ..

  • دیدار ژانویه 2017 در 19:27

    نكات قابل توجه در مواجهه با بيماري صرعي :

    * دست و پاي بيمار را بگيريد تا در اثر تكانهاي شديد ضربه نبيند.

    * پارچه تميزي جهت جلوگيري از گاز گرفتن زبان ، داخل دهان او بگذاريد.

    * سر بيمار را يك طرف برگردانيد تا دچار خفگي نشود.

    * لباس تنگ بيمار را شل كنيد.

    * به هيچ وجه آب سرد را بر سر و صورت مريض نپاشيد.

    * بيمار را پس از به هوش آمدن سريع از جا بلند نكنيد ، بگذاريد كمي استراحت كند.

  • شیما ژانویه 2017 در 19:28

    درمان خوراكي بیماری صرع :

    گلابي ، انجير ، نان گندم ، دانه انار مخلوط با عسل ، كاهو ، موز ، غذاهاي پر فيبر ، قارچ ، ريحان.

  • خشایار ژانویه 2017 در 19:28

    درمان گياهي بیماری صرع :

    1- گل بنفشه + گل نيلوفر + گل پنيرك + پوست خشخاش همه را كوبيده خمير كنيد و روي سر ببنديد يا اين كه كدو ، خيار يا تاجريزي را كوبيده بر سر بماليد.

    2- دم كرده ي 2/0 تا يك گرم زعفران ضد صرع است.

    3- دم كردهي 2/0 تا 4 گرم بادرنجبويه در يك فنجان آب جوش مفيد است.

    4- دم كردهي مقداري علف چاي در يك فننجان آب جوش جهت درمان صرع مفيد است.

    5- دم كردهي تا يك گرم سداب جهت درمان صرع مفيد است.

  • سارا ژانویه 2017 در 19:28

    درمان بیماری صرع با عرقيات :

    روزي 2 الي 3 فنجان يكي از عرقيات زير را ميل نماييد :

    عرق با درنجبويه ، سير ، بارهنگ و عرق گشنيز.

  • یکتا ژانویه 2017 در 19:28

    درمان بیماری صرع با آبميوه جات :

    آب انجير ، پرتقال ، موز و آب هويج.

  • سعید ژانویه 2017 در 19:28

    موارد پرهيز :

    لبنيات ، غذاهاي دير هضم و مرطوب مثل ماست ، هندوانه ، خرما ، تريشجات ، گوشت ، ماهي ، شلغم ، انگور ، كافئين ، نوشابه ، شكر ، سيرابي ، كاهو.

  • فاطمه ژانویه 2017 در 19:29

    يك فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان با اشاره به خطرناک نبودن صرع آن را قابل کنترل و درمان دانست و گفت: هرگاه كودكي بيش از يك حمله تشنج به فاصله كمتر از 24 ساعت در سابقه‌اش وجود داشته باشد در طبقه بندي‌هاي بيماري صرع قرار مي‌گيرد

  • شایسته ژانویه 2017 در 19:29

    دكتر محمود رضا اشرفي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينکه حدود يك درصد كودكان از هنگام تولد تا سن 12 تا 14 سالگي دچار بيماري صرع مي‌شوند، اظهار داشت: اين عارضه از جمله بيماري‌هايي است که مي‌تواند با كنترل مناسب بدون اشكال بگذرد و مي‌تواند سبب معلوليت و ايجاد مشكل در كارهاي روزانه و مدرسه و در آينده و در اجتماع شود.

  • حسین علی ژانویه 2017 در 19:29

    اين بيماري منشا ژنتيك و ارثي ندارد و زماني اتفاق مي‌افتد كه دسته‌اي از نورون‌هاي مغزي شروع به فعاليت ديس شارژ و تخليه الكتريكي غيرطبيعي مي‌کنند و بيمار دچار حملات و تشنج‌هاي مكرر بدون علت مشخص مي‌شود.

  • باران ژانویه 2017 در 19:30

    در برخي مواقع حوادث حمله‌اي اتفاق مي‌افتد مانند لرزش يا انواع اختلالات حركتي و اختلالات خواب که ماهيت صرعي ندارد بنابراين در مواجهه با بيماران مبتلا به صرع بايد اين بيماري را بر اساس پرونده پزشکي، معاينه بيمار و مشاهده حمله از حوادث حمله‌اي غير تشنجي افتراق داد.

  • سجاد ژانویه 2017 در 19:30

    حتما بايد از بيمار صرعي يك تصويربرداري مغز به عمل آيد و در اين زمينه بهترين تصويربرداري مغز براي بيماران صرعي انجام MRI است.

  • ثریا ژانویه 2017 در 19:30

    بعد از انجام اقدامات تشخيصي در صورتي كه صرع بدون علت شناخته شد پزشك با توجه به نوع تشنج، يافته‌هاي نوار مغز، سن و جنس بيمار درمان را به نحوي كه كمترين عارضه، بهترين فايده و حتي‌المقدور كمترين هزينه را براي بيمار در برداشته باشد، آغاز مي‌كند.

  • ناریلا ژانویه 2017 در 19:30

    پس از گذشتن دو تا 5 سال از آخرين تشنج و رسيدن نوار مغز بيمار به حد طبيعي، مي‌توان به تدريج مصرف داروها را كاهش داد.

    دكتر اشرفي گفت: معمولا با تشخيص ابتلاي كودك به بيماري صرع، خانواده‌ها تصور مي‌كنند كه بيمار تا آخر عمر دچار محدوديت است و نمي‌تواند امور روزمره را به درستي انجام دهد، اين تصور غلطي است و در صورت رعايت دستورات پزشك، بيمار هيچ مشكلي در انجام امور روزمره خود نخواهد داشت.

  • برنا ژانویه 2017 در 19:30

    بيش از 50 درصد از افرادي كه دچار تشنج مي‌شوند با درمان مناسب فاقد تشنج مي‌شوند و بعد از دو سال بهبودي كامل اتفاق مي‌افتد و مي‌توانند بدون اينكه بيماري عود كند داروها را قطع كنند.

  • فهیمه ژانویه 2017 در 19:31

    در مواردی لازم است از اقدامات درماني غيردارويي مثل جراحي يا استفاده از رژيم‌هاي غذايي خاص مانند رژيم فتوژنيك استفاده شود.

  • مصطفی 992 فوریه 2017 در 06:33

    باسلام برای تشخیص بیماری صرع و ام اس چه نوع آزمایشی باید گرفته شود؟

    • بابک آزربایجانی آوریل 2017 در 23:50

      نوار مغزی و ام ار آی،

  • امین بیک محمدی مارس 2017 در 18:10

    سلام
    چرا صرع بیماری خاص محسوب نمی شود حتی بهزیستی هم حمایت نمی کند.ما خیریه حمایت از صرع هم نداریم.

    • امین بیک محمدی منصور دسامبر 2018 در 23:33

      سلام
      من‌در اثر مصرف قرص تگرتول مبتلا به بیماری لوپوس شدم.

  • امین بیک محمدی مارس 2017 در 18:14

    سلام
    چرا بهزیستی از بیماران مبتلا به صرع حمایت نمی کند.چرا صرع بیماری خاص محسوب نمی شود حتی خیریه حمایت از صرع هم تاسیس نشده

  • بابک آزربایجانی آوریل 2017 در 23:46

    سلام
    من بیماری صرع دارم و تگرتول ولوبل مصرف می کنم.حملات صرع من به صورت اتوماتیسم ژستی،دهانی و جابه جایی صورت می گیرد مصرف دارها ضد صرع باعث کم شدن حافظه و قدرت یادگیری من می شود.لطفا برای زیاد شدن حافظه دارو معرفی کنید.ممنون

  • امین بیک محمدی آوریل 2017 در 23:59

    سلام
    چرا بهزیستی از بیماران مبتلا به صرع حمایت نمی کند.چرا صرع بیماری خاص محسوب نمی شود حتی خیریه حمایت از صرع هم تاسیس نشده.بیمه تامین اجتماعی هم داروهای ضد صرع را آزاد حساب می کند
    خدا روشکر ما خیریه نوبر را داریم

  • امیر علی سلیمانی آوریل 2017 در 21:16

    چرا صرع بیماری خاص محسوب نمی شود حتی خیریه حمایت از صرع هم نداریم.انجمن صرع هم نمی دانم چرا تاسیس شده.بیمه تامین اجتماعی هم داروهای ما را آزاد حساب می کند

  • ناشناس آوریل 2017 در 21:18

    سلام
    لطفا در صورت امکان در مورد صرع اتوماتیسم چند متن بگذاری

  • امین بیک محمدی آوریل 2017 در 21:21

    سلام
    لطفا در صورت امکان در مورد صرع اتوماتیسم چند متن بگذارید.ممنون

  • یحیی جولای 2017 در 22:48

    سلام من حدود 2سال است که گم گشتگی داشتم به مغز و اعصاب مراجعه کردم بعد از 6ماه من را به اعصاب و روان معرفی کردند گفتنmddداری باز خوب نشدم باز به مغز و اعصاب معرفی کردند که حالا میگن دچار صرع مقاوم شدی و غیر قابل کنترل راهنمایی کنید لطفا برام دعا کنید خسته شدم

  • امین بیک محمدی جولای 2017 در 00:10

    سلام چرا صرع جزو بیماری های خاص نیست و بهزیستی هم تحت پوشش قرار نمی دهد حتی داروهایش هم آزاد است

  • امین بیک محمدی سپتامبر 2017 در 16:39

    سلام چرا صرع رابیماری خاص محسوب نمی کنند.ولی به من که صرع بسیار خفیف دارم با زور معافیت پزشکی تحمیل می کنند.ما خیریه حمایت ازصرع نداریم.بهزیستی هم حمایت نمی کنند. خانه ی کارگر هم بیمه ی تکمیلی نمی کند..حکم اعدام ما را صادر کنید راحت شویم

  • زهرا محمدی نوامبر 2017 در 03:43

    من بیماری صرع دارم حدود ۱۶سال هست که قرص میخورم قرص های متفاوتی مصرف کردم والان لاموتریژن مصرف میکنم ولی باز هم حملات شدیدی دارم آیا باید عمل انجام دهم یا نه چون صرع بنده مقاوم به درمان بوده واز این وضعیت خسته شدم بهزیستی ام که یه دفترچه بیمه میدادن که اونم گرفتن وقتی دچار حمله میشم میترسم پسرم بیاد نزدیکم یه اتفاقی براش بیفته لطفا حمایت کنید

  • امین بیک محمدی ژانویه 2018 در 19:53

    سلام
    بی عدالتی در درمان یعنی صرع بیماری به این بزرگی جزو بیماری های خاص نیست.حتی بهزیستی هم حمایت نمی کنند خیریه و حامی هم ندارد .انجمن صرع هم حتی یک ورق قرص نمی دهد

    • امین بیک محمدی منصور اکتبر 2018 در 22:51

      به امید روزی که پاسخی دریافت کنیم

  • امین بیک محمدی فوریه 2018 در 21:46

    لطفا درمورد LTM راهنمایی بفرمایید

  • امین بیک محمدی منصور اکتبر 2018 در 22:46

    سلام.
    بی عدالتی در درمان یعنی صرع حامی ندارد و جزو بیماریهای خاص قرار نگرفته است وانجمن صرع هیچ فعالیتی ندارند. ودرضمن در عوارض جانبی تگرتول ایجاد بیماری لوپوس را ذکر نکرده است. من در اثر مصرف قرص تگرتول مبتلا به بیماری لوپوس شدم

  • امین بیک محمدی منصور دسامبر 2018 در 23:34

    سلام
    من‌در اثر مصرف قرص تگرتول مبتلا به بیماری لوپوس شدم.

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.