بیماری پروانه ای را بهتر بشناسیم

بیماری پروانه ای را بهتر بشناسیم

بیماری پروانه ای را بهتر بشناسیم عطیه همتی: «پروانه ای شدن» همیشه به معنی فضای عاشقانه و رمانتیک نیست. گاهی زخم های همین پروانه ای شدن زندگی را روز به روز سخت …

گرفتگی صدایتان را جدی بگیرید

گرفتگی صدایتان را جدی بگیرید

گرفتگی صدایتان را جدی بگیرید گرفتگی صدای,بيماري گرفتگی صدای,گرفتگی صدای در بارداري,علائم گرفتگی صدای,درمان گرفتگی صدای,درمان گرفتگی صدای با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان گرفتگی صدای,گرفتگی صدای را چگونه درمان کنيم,گرفتگی …

آمبولی ريه‌

آمبولی ريه‌

آمبولی ريه‌ چیست؟ آمبولی ريه‌،درمان آمبولی ريه‌,آمبولی ریه چیست,آمبولی ریه ppt,آمبولی ریه در بارداری, آمبولی ریه در زنان باردار,آمبولی ریه pdf,امبولی ريه,علایم آمبولی ریه

سرطان غدد لنفاوی

سرطان غدد لنفاوی , سرطان غدد لنفاوی زیر بغل , سرطان غدد لنفاوی غیر هوچکین , سرطان غدد لنفاوی کشاله ران

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان غدد لنفاوی صحبت کنیم ، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار بگیرد.

توضیحاتی در مورد سرطان غدد لنفاوی

غده‌های لنفاوی (به انگلیسی: lymphatic glands) یا گره‌های لنفاوی (به انگلیسی: lymphatic nodes) اندام بیضی‌ شکل از دستگاه ایمنی بدن هستند که حامل مایع لنف می‌باشند. این گره‌ها به‌طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با رگ‌های لنف پخش شده‌اند. غدد لنفاوی شامل سلول‌های B, T و سایر سلول‌های ایمنی است. غدد لنفاوی به‌عنوان فیلتر یا تلهٔ ذرات بیگانه مانند برخی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن مهم هستند. آن‌ها شدیداً با گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها بسته‌بندی شده‌اند. تغییرات ظاهریِ غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. تبدیل شدن آن‌ها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف، که ممکن است از مشکلی پیش‌پاافتاده، مانند عفونت گلو، به یک معضلِ تهدیدکنندهٔ حیات مانند سرطان غدد لنفاوی، سرطان مثانه، سرطان خون، یا ایدز متنوع باشد (در اکثر بیماری‌ها غدد لنفاوی قرمزرنگ هستند و درد شدیدی دارند). وضعیت غدد لنفاوی بسیار مهم است که در تشخیصِ مرحلهٔ سرطان مؤثر است و سطح و نوعِ درمان را تعیین می‌کند و از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام و درمان آن است. التهاب، تورم، یا بزرگ‌شدگیِ گره‌های لنفاوی ممکن است با سفتی یا سختی همراه باشد. در صورتِ التهابِ غدد لنفاوی، می‌توان برای تشخیصِ دقیق‌تر از بافت‌برداری (بیوپسی) کمک گرفت.

سرطان غدد لنفاوی چیست

سرطان غدد لنفاوی یکی از سرطان‌های شایع است که تورم غدد لنفاوی در گردن از علائم آن است. درمان این بیماری با شیمی درمانی و پرتو درمانی است.

علل ایجاد سرطان

دخانیات: مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد. ۹۰٪ ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار رخ می‌دهد. سیگار کشیدن مهمترین عامل محیطی منفرد در وقوع مرگ زودرس در آمریکا می‌باشد. مواد غذایی: مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان (به غیر از لب)، حنجره، مری و به دلیل ایجاد سیروز الکلی احتمال بروز سرطان کبد را بالا می‌برد. مصرف قند در طول دوره درمان سرطان ممنوع است زیرا سلول‌های سرطانی با مصرف قند می‌تواند بهتر بافت‌های دیگر بدن را آلوده کنند. معنی این جمله این است که سلول سرطانی با مصرف قند قوی‌تر می‌شود و باسرعت بالاتری تکثیر می‌شوند. به زبان ساده‌تر باید گفت سلول سرطانی دارای ۹۴ گیرنده قند است ولی سلول بدن دارای ۴ گیرنده است و هر مولکول قندی را که ببیند جذب می‌کند و بزرگتر می‌شود. مطالعه محققان آژانس استاندارد غذا در انگلیس نشان می‌دهد، زمانی که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، سمی به نام آکریل آمید تولید می‌کنند که سرطان زا ست. به همین دلیل پژوهشگران اعتقاد دارند مصرف بیش از اندازه نان سوخاری (تُست شده) احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد. طبق اعلام آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)، گوشت خوک و فراورده‌های آن مانند گوشت دودی، ژامبون، سوسیس خوک و سایر گوشت‌های فرآوری شده حامل این مواد، به اندازه استعمال سیگار، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. پرتوها: برخی از پرتوها همچون پرتوهای فرابنفش خورشید، باعث ایجاد سرطان‌هایی چون سرطان پوست می‌شوند. عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی: برخی سرطان‌ها همچون سرطان گردن رحم به علت عفونت‌های ویروسی (ویروس پاپیلومای انسانی) بروز می‌کنند. محققان دانمارکی موفق به کشف پروتیینی شدند که به آنزیم ADAM17 اجازه می‌دهد با زدودن مولکول‌ها از سطح سلول‌های سرطانی به رشد آن‌ها کمک کند. پروتیین PACS-2 به آنزیم ADAM17 کمک می‌کند تا به درون و خارج از سلول‌های سرطانی انتقال یابد؛ اگر به توان این پروتیین را مهار کرد، می‌توان در مهار رشد تومور سرطانی موفق بود

شیوع سرطان غدد لنفاوی

از میان تمام سرطان‌های رایج در کشور، سرطان لنفوم فراوانی نسبتا بالایی دارد. به‌طوری که بعد از سرطان مری به‌ خصوص در غرب آسیا تعداد مبتلایان به آن رو به افزایش است و شایع‌ترین سن شیوع آن بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی است. در این بیماری، سلول‌های سیستم لنفاوی به طور غیرطبیعی رشد و تکثیر می‌یابند؛ اما تمایل به توسعه یافتن به روشی منظم و مرتب دارند (از یک غده لنفاوی به غده لنفاوی مجاور). به طور مثال سرطانی که در غده لنفاوی گردن ایجاد شده است ابتدا به غدد لنفاوی بالای ترقوه و سپس به غدد لنفاوی زیر بغل و داخل قفسه سینه گسترش می‌یابد و سرانجام ممکن است در تمام قسمت‌های بدن دیده شود. بنابراین با توجه به اینکه بافت لنفاوی در سراسر بدن وجود دارد، این سرطان می‌تواند در یک غده لنفاوی یا گروهی از غدد لنفاوی و گاهی اوقات قسمت‌های دیگر سیستم لنفاوی نظیر مغز استخوان و طحال دیده شود.

آشنایی با سرطان

سرطان یعنی رشد ، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلول های بدن. تمامی سرطان ها دارای الگوی رشد مهارگسیخته و تمایل به جدا شدن از منشاء اصلی و متاستاز هستند.

وظایف غدد لنفاوی

در داخل مایع لنفاوی گره‌های لنفاوی (شامل لنفوسیت‌ها)، یک نوع از گلبول‌های سفید خون وجود دارد که به‌طور مداوم از طریق غدد لنفاوی و جریان خون، مولکول‌های موجود در دیوارهٔ سلولی باکتری یا مواد شیمیایی مترشحه از باکتری‌ها موسوم به آنتی‌ژن، سلول آنتی‌ژن اختصاصی ارائه می‌دهند برای مثال مانند انتقال سلول‌های دندریتیک به داخل دستگاه لنفاوی و سپس به غدد لنفاوی. در پاسخ به پادتن (آنتی‌ژن)، لنفوسیت در گره‌های لنفاوی یک پادتن که به بیرون رفتن از گره‌های لنفی به گردش خون کمک می‌کند، برای تولید پاتوژن آنتی‌ژن که با هدف قرار دادن آن برای نابودی توسط سلول‌های دیگر عمل می‌کنند، مکمل است. سایر سلول‌های سیستم ایمنی بدن، برای مبارزه با عفونت و بیماری به غدد لنفاوی فرستاده می‌شوند و در نتیجه افزایش تعداد سلول‌های سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت‌ها، گره را گسترش می‌دهند و متورم می‌کنند.

علائم سرطان غدد لنفاوی

علائم سرطان لنفاوی معمولا علائم ویژه‌ای نیستند و ویژگی‌های مشترکی با دیگر بیماری‌ها از قبیل سرماخوردگی، آنفلوانزا و دیگر انواع عفونت‌های تنفسی دارند. این علائم شامل: تورم غدد لنفاوی در گردن، زیر بغل یا کشاله ران بروز تب‌ بدون علت تعریق شبانه کاهش وزن بدون دلیل و خارش شدید پوستی همانطور که گفته شد، این علائم در وضعیت‌هایی مانند آنفلوانزا که زیاد جدی نیستند نیز دیده می‌شوند و مشاهده آن‌ها لزوما نشانه سرطان غدد لنفاوی نیست. با این حال بیماران درصورت تداوم این علائم، باید هر چه زودتر برای تشخیص و مراقبت و درمان به پزشک مراجعه کنند و هرگز منتظر بروز درد نباشند. زیرا این سرطان در مراحل اولیه بدون درد است.

متاستاز سرطان

وقتی سلول ” جهش یافته ” تقسیم می‌شود ، به 2 سلول جدید ” جهش یافته ” تبدیل می‌گردد و این فرآیند به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا همان یک سلول موذی به توده‌ای از سلول ها که تومور نامیده می‌شود، تبدیل می‌گردد. گاهی این تومورها ، خوش خیم بوده و رشد نمی‌کنند. ولی در صورتی که سلول های تومور رشد کنند و تقسیم شوند و سلول های طبیعی اطراف خود را از بین ببرند و به نقاط دیگر بدن هم دست‌اندازی کنند، تومور بدخیم محسوب می‌شود. بزرگترین خطر تومورهای بدخیم ، توانایی آن ها در حمله به بافت های سالم و پخش شدن در بدن است و این همان متاستاز سرطان است. هر چه تومورها رشد کنند و بزرگتر شوند، جلوی رسیدن مواد غذایی و اکسیژن را به سلول های سالم می‌گیرند و با پیشرفت سرطان ، سلول های سالم می‌میرند و عملکرد و سلامت بیمار از بین می‌رود. اگر جلوی این فرآیند گرفته نشود، سرطان به مرگ می‌انجامد.

سیستم لنفاوی

این سیستم، مایع میان بافتی را از فضای بافتی به خون حمل می‌کند. تمامی بافت‌های بدن دارای کانال‌های لنفاوی می‌باشند. لنف از مایع میان بافتی منشأ می‌گیرد و ترکیب ان شبیه مایع میان بافتی می‌باشد. این سیستم علاوه بر حمل پروتئین و مایع از فضای میان بافتی گردش خون، یکی از مسیرهای اصلی جذب مواد غذایی از لوله گوارش نیز محسوب می‌شود.

علائم خطرناک سرطان

علائم هشدار دهنده سرطان خونریزی غیر طبیعی در هر نقطه از بدن. پیدایش هرگونه توده سفت سلولی در زیر پوست، مثلا در سینه یا نقاط دیگر. پیدایش زخمی که به آسانی بهبود نمی‌یابد (بویژه در اطراف زبان ، دهان و لب ها). سوء هاضمه دائمی. تغییراتی در وضع خال ها یا زگیل از قبیل تغییر رنگ ، بزرگ شدن ، خارش ، دردناک شدن و یا خونریزی از آن ها که به مدت طولانی ادامه یابد. پیدایش آشفتگی در اعمال روده‌ها یا مثانه که با درمان های عادی بهبودی نیابد. سرفه ، گرفتگی صدا و یا مشکل شدن عمل بلع به مدت طولانی. * اگر هر یک از این علائم فوق بیش از دو هفته ادامه یابد، باید بیمار تحت بررسی تخصصی قرار گیرد. البته در بیشتر موارد این علائم حاکی از وجود سرطان نیستند.

سرطان غدد لنفاوی و تشخیص آن

بیشتر موارد سرطان غدد لنفاوی (به‌ویژه اگر در مراحل اولیه شناسایی شود) قابل درمان است. پس از مراجعه به پزشک، وی تاریخچه کاملی از وضعیت پزشکی فرد تهیه کرده و بعد معاینه پزشکی به عمل خواهد آمد. اگر حالت غیرطبیعی در گره لنفاوی مشاهده شود، آن گره برداشته شده و زیر میکروسکوپ مطالعه می‌شود. این آزمایش مشخص خواهد کرد که ضایعه خوش‌خیم یا بدخیم است. اگر نتیجه نمونه‌برداری این بیماری را تائید کند، آزمایش‌های تکمیلی شامل پرتونگاری قفسه سینه، آزمایش خون، لنفانژیوگرافی (لنفانژیوگرافی به معنی تزریق ماده حاجب به داخل سیستم لنفاوی و سپس تهیه رادیوگرافی از آن برای تعیین وضعیت سیستم لنفاوی و میزان گسترش بیماری در آن است)، سی‌تی‌اسکن شکم، آزمایش مغز استخوان و نمونه‌برداری از اعضای داخل شکم برای نشان دادن گسترش بیماری به این اعضا انجام خواهد شد.

تکثیر مهارنشدهٔ سلول‌ ها

سَرَطان (در برخی منابع فارسی با نام چَنگار آمده‌است) نامی است که به مجموعهٔ بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهارنشدهٔ سلول‌ها پدید می‌آیند. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند. از جملهٔ این موارد می‌توان از مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب نام برد. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، تعادلی وجود دارد.

مراحل سرطان غدد لنفاوی

علاوه بر استفاده از ارقام رومی I-IV برای درجه بندی گستردگی بیماری، در مرحله بندی سرطان لنفاوی از حروف اضافی A، B، E و S اغلب برای توصیف بیشتر سرطان لنفاوی استفاده می‌شود. حروف A و B نشانگر بود یا نبود نشانه‌هایی خاص است. حرف B نشانگر آنست که آیا شخص یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را دارد: عرق ریزی شبانه تب کاهش وزن اگر هیچ یک از این نشانه‌ها وجود نداشته باشند، از حرف A استفاده می‌شود. نشانه‌های مربوط به B ممکن است در تشخیص کلی بیماری بکار رود و نیز علائمی از سرطان پیشرفته‌تر باشد. حروف E و S به گسترش سرطان به فراتر از غدد لنفاوی مربوط است. این حروف نشانگر آن هستند که آیا نشانه‌های خاصی از بیماری وجود دارند یا نه. سرطان‌های Extra nodal که به فراتر از غدد لنفاوی در دیگر بافت‌ها یا اندام‌ها سرایت کرده است، با حرف E نشان داده می‌شود. سرطان Extra nodal که به طحال سرایت کرده باشد، با حرف S نشان داده می‌شود. مرحله I از سرطان لنفاوی: سرطان فقط به یک غده لنفاوی و یا یک عضو محل اثر کرده است. مرحله II از سرطان لنفاوی: دو غده لنفاوی و یا بیشتر از آن تحت تاثیر سرطان قرار گرفته اند. سرطان یا در بالای دیافراگم و یا در پایین آنست. مرحله III از سرطان لنفاوی: سرطان ممکن است بر روی غدد لنفاوی و یا هردو طرف دیافراگم اثر گذاشته باشد. مرحله IV از سرطان لنفاوی: این مرحله، پیشرفته‌ترین مرحله سرطان است. یاخته‌های سرطانی به فراتر از سیستم لنفاوی در دیگر بافت‌ها یا اندام‌ها رفته‌اند، از قبیل کبد، شش‌ها و یا استخوان‌ها.

عوامل خطر در سرطان غدد لنفاوی

در موارد زیر ممکن است احتمال ابتلای شما به لنفوم، بیشتر شود: سن‌تان ۶۰ یا بالای ۶۰ سال است. مذکر هستید. به‌خاطر HIV/ایدز، انجام یک پیوند عضو یا به‌طور مادرزادی، یک سیستم ایمنی ضعیف دارید. یک بیماری سیستم ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، سندروم شوگرن، لوپوس یا سلیاک دارید. به ویروسی مانند اپشتین‌بار، هپاتیت C، لوسمی/لنفوم سلول T انسانی (HTLV-1) یا ویروس هرپس انسانی ۸ (HHV8) آلوده شده‌اید. یکی از خویشاوندان نزدیک شما به لنفوم مبتلاست. درمعرض بنزن (مایعی بی‌رنگ و قاب‌ اشتعال و خوش بو) یا مواد شیمیایی قرار گرفته‌اید که حشرات و علف‌های هرز را ازبین می‌برند. در گذشته، به‌خاطر لنفوم هوچکین یا غیرهوچکین تحت درمان قرار گرفته‌اید. به‌وسیله‌ی پرتودرمانی، تحت درمان سرطان قرار گرفته‌اید. اضافه‌وزن دارید.

سرطان در کشور های مختلف

احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان زیادتر می‌شود. سرطان باعث ۱۳٪ عوامل مرگ و میر انسان‌ها ست بر طبق گزارش انجمن بهداشت آمریکا ۷٫۶ میلیون نفر بر اثر سرطان و در سال ۲۰۰۷ مرده‌اند. سرطان تنها ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند. سرطان بیماری پیش رونده است و گفته می‌شود ۷۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در کشورهای درحال توسعه رخ می‌دهد. این در حالی است که مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته که روند افزایشی را طی کرده‌اند به خوبی تحت کنترل درآمده‌است. تفاوت‌های بارزی در میزان وقوع و مرگ و میر ناشی از انواع سرطان در سرتاسر دنیا وجود دارد. برای مثال میزان مرگ ناشی از سرطان معده در ژاپن ۷ تا ۸ برابر آمریکا ست. درمقابل میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در آمریکا کمی بیش از ۲ برابر ژاپن است. مرگ و میر ناشی از سرطان پوست که بیشتر به علت ملانوم بدخیم می‌باشد در نیوزلند ۶ برابر شایع تر ایسلند است که مهمترین علت آن تفاوت در معرض قرار گرفتن در نور خورشید (یا نقص لایه ازن) می‌باشد. اکثر سرطان‌های تخمدان از یک سلول منفرد طی تجمع اختلالات ژنتیکی و اپی ژنتیکی ایجاد می‌گردد. این اختلالات باعث عدم کنترل بر تقسیمات سلولی، ناپایداری ژنتیکی، مقاومت به آپوپتوز، نامیرایی، قابلیت تهاجم یافتن، متاستاز و رگ زایی، مهار آپوپتوز و در نهایت باعث نامیرایی سلول‌های سرطانی می‌شود. سرطان پستان و پروستات هنوز به ترتیب از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان و مردان است و موارد سرطان ریه در زنان در حال افزایش است. همچنین موارد تومورهای مری که در اثر اسیدهای واکنشی در اثر چاقی ایجاد می‌شود، اکنون بیشتر در مراکز درمانی دیده می‌شود. سرطان در نواحی سر و گردن که توسط نوعی ویروس ایجاد می‌شود در حال افزایش است. گفته می‌شود که سکس دهانی عامل اصلی انتقال این نوع ویروس است

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 7 شهریور 1398

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.