برای التیام درد « علف لیمو » مصرف کنید

برای التیام درد « علف لیمو » مصرف کنید

برای التیام درد « علف لیمو » مصرف کنید خواص علف لیمو,فواید علف لیمو,علف لیمو درمانی,خاصیت علف لیمو,خواص علف لیمو درمانی,خواص علف لیمو برای پوست,خواص علف لیمو برای مو,خواص علف لیمو برای …

اضطراب و افسردگی ؛ علائم و درمان در کودکان و بارداری

اضطراب و افسردگی ؛ علائم و درمان در کودکان و بارداری

اضطراب و افسردگی در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد به اضطراب و افسردگی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. درمان اضطراب و …

آیا دندان هایتان حالت لقی دارند

آیا دندان هایتان حالت لقی دارند

آیا دندان هایتان حالت لقی دارند لق شدن دندان ها,بیماری لق شدن دندان ها,لق شدن دندان ها در بارداری,علائم لق شدن دندان ها,درمان لق شدن دندان ها,درمان لق شدن دندان ها با …

قرص گاباپنتین

قرص گاباپنتین ,قرص گاباپنتین چیست,قرص گاباپنتین و دیسک کمر,قرص گاباپنتین رازک 100,قرص گاباپنتین 100 چیست,قرص گاباپنتین۱۰۰,قرص گاباپنتین۳۰۰

قرص گاباپنتین

توضیحاتی در مورد قرص گاباپنتین

گاباپنتین یک داروی ضد صرع می‌باشد که ضد تشنج نیز نامیده می‌شود و بسیار پرکاربرد است.♥ این دارو اعصاب و مواد شیمیایی بدن را که سبب تشنج و درد می‌شوند تحت تاثیر قرار می‌دهد. این دارو استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. از گاباپنتین اخیرا جهت پیشگیری از سردردهایی که به دلیل میگرن ایجاد می‌شوند نیز استفاده می‌شود. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد خواص و عوارض و موارد مصرف قرص گاباپنتین چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

قرص گاباپنتین چیست

گاباپنتین یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع است .این دارو خط اول درمان نوعی صرع به نام صرع جزئی می باشد. در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز رخ می دهد.از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می کند.گاباپنتین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود. گاباپنتین همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود .این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد. علاوه بر اینها گاباپنتین برای جلوگیری از حملات میگرن نیز تجویز می گردد.

نکاتی در مورد مصرف قرص گاباپنتین

-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید. -در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی، دیابت بیماری های اعصاب و روان و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

نحوه مصرف قرص گاباپنتین

– دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد. -از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید . -قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ی تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو بایدبصورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود. -ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.کپسول یا قرص را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید. -در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد.در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نکنید. _در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید. -در صورتی که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت های ضداسید معده و یا هرگونه دارو جهت درمان سوهاضمه استفاده می نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو ها حداقل دو ساعت فاصله دهید.

توصیه هایی در مورد مصرف قرص گاباپنتین

-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند. بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید . -به دلیل عوارض ناشی از این دارو برای جنین ،درصورتی که قصد بارداری یا شک به بارداری دارید حتما پزشک خود را جهت تغییر دارو مطلع سازید و در زمان مصرف این دارو از روش مناسب جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایید. -در ابتدای شروع درمان بیماری صرع با گاباپنتین ممکن است تعداد یا نوع حملات تشنج کمی تغییر کند اما نگران نباشید زیرا به مرور این مشکل برطرف می شود.لذا احتیاطات لازم را رعایت کنید و با پزشک خود در تماس باشید. -رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

عوارض قرص گاباپنتین

-خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید . _برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید. _خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود . -در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد. _تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد. -در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد. -افزایش وزن نیز از عوارضی می باشد که ذهن بیماران مصرف کننده را مشغول می کند.اما در صورت رعایت یک رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی متناسب با وزنتان جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. -از آنجا که مصرف گاباپنتین لثه های شما را حساس می کند، لازم است در مدت درمان با این دارو بهداشت دهان و دندان را کاملاً رعایت نمایید و از مسواک نرم استفاده کنید. -در صورت بروز علائم آنفولانزا، گرگرفتگی، افزایش فشار خون، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات شدید خلق و خو، مشکلات حرکتی، احساس لرزش، مشکلات خواب و تنفسی، سرفه،تغییرات لثه ها، درد عضلانی یا مفصلی،ورم پا و مچ و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید .

عوارض خاص قرص گاباپنتین

-در موارد کمی مصرف گاباپنتین همراه با مواردی نظیر مشکلات خونی جدی یا اختلال در عملکرد پانکراس و کبد بوده است. با اینکه این عوارض نادر می باشند ، در صورت معده درد شدید همراه با تهوع (احتمال اختلال و التهابدر پانکراس )، لکه های قرمز پوستی ،التهاب دهان یا صورت(علائم حساسیت دارویی )،زردی پوست یا چشم(احتمال اختلال در کبد ) و خونریزی یا کبودی غیرطبیعی (احتمال مشکلات خونی ) فوراً پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک خود مراجعه نمایید. -این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

مشخصات قرص گاباپنتین

گاباپنتین (به انگلیسی: Gabapentin) رده درمانی: آنالوگ GABA. اشکال دارویی: قرص

کاربرد قرص گاباپنتین

یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشأ عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. این دارو با نام‌های تجاری (برند) مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. نورونتین، محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از نام‌های شناخته‌شده هستند. از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می‌توان از نوروپنتین نام برد.

فارماکولوژی قرص گاباپنتین

گاباپنتین از نظر ساختمانی مشابه گامابوتیریک اسید (Gammabutyric Acid) است. اما در بدن به گاما آمینوبوتیریک اسید یا آگونیست‌های آن تبدیل نمی‌شود. این دارو مهارکننده بازجذب گامابوتیریک اسید یا از بین برنده آن نیست. هم‌چنین مکانیسمی که به کمک آن گاباپنتین اثر ضد درد یا ضد تشنجی خود را در انسان اعمال می‌کند، هنوز مشخص نشده‌است.

موارد مصرف قرص گاباپنتین

گاباپنتین در سال ۱۹۹۴ به وسیله اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان صرع پارشیال (گاباپنتین همراه با سایر داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد) تأیید شد. در سال ۲۰۰۲ به پزشکان اجازه داده شد که از این دارو برای کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا (نورالژی هرپسی) استفاده کنند. هم‌اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیش‌گیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

عوارض قرص گاباپنتین در بزرگسالان و کودکان

در بزرگسالان خواب‌آلودگی، گیجی و نیز تورم اندام‌ها از جمله عوارض شایع مصرف گاباپنتین است. عوارض جانبی شایع در کودکان بیشتر در ارتباط با سیستم عصبی مرکزی است که به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود: اختلالات رفتاری، ۸۵٪ موارد رفتارهای تهاجمی، ۱۳٪ موارد اختلالات تمرکزی، ۴۱٪ موارد بی‌قراری و نیز بیش‌فعالی، ۲۷٪ موارد پارکینسون، ۹۶٪ موارد

قطع مصرف قرص گاباپنتین

هرگز نباید دارو را پس از یک دوره استفاده طولانی مدت به‌طور ناگهانی قطع کرد. قطع ناگهانی یا سریع دارو می‌تواند سبب بروز عوارض در بیمار شود. قطع تدریجی گاباپنتین در طی چند هفته یا چند ماه احتمال بروز عارضه را در بیمار کاهش می‌دهد. دقت کنید که قطع ناگهانی داروهای ضد صرع سبب افزایش احتمال بروز تشنج می‌شود.

مصرف قرص گاباپنتین در بارداری

گاباپنتین در گروه C قرار دارد. برای استفاده از گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی جنین سنجیده شود.

سوء مصرف قرص گاباپنتین

در مورد سوء مصرف گاباپنتین باید متذکر شد که حتمأ تحت نظر پزشک روان درمان مربوطه مصرف گردد و در صورت مشاهدهٔ هرگونه عوارض مذکور به پزشک روان درمان مراجعه شود؛ و در صورت مصرف دارو بیش از دو هفته؛ أکیداً قطع ناگهانی صورت نگیرد و با کاهش دوز مصرفی طی مدت یک هفته مصرف دارو را به حدأقل رسانیده و قطع نمائید. تا از بروز عوارض جانبی دارو پیشگیری کنید.

راهنمایی در مورد مصرف قرص گاباپنتین

درصورت شروع این دارو، از توقف ناگهانی سایر داروهای ضدصرع خودداری کنید.توقف و جایگزینی دارو باید حداقل طی یک هفته صورت گیرد. این دارو اثری بر سطح پلاسمایی سایر داروهای ضدتشنج ندارد. قطع ناگهانی این داروها و داروی گاباپنتین ممکن است سبب افزایش احتمال بروز تشنج در افراد شود. مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک صورت گیرد چرا که پزشک منفعت استفاده از این دارو را نسبت به عوارض آن بهتر می‌داند. توجه: برای استفاده از گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی جنین سنجیده شود. توجه: اثربخشی و بی‌خطری دارو در کودکان کوچکتر از ۳ سال ثابت نشده است. در صورت مشاهده هر گونه تغییرات ناگهانی در خلق و خو و افکارتان از جمله نشانه‌هایی از افسردگی و افکاری از قبیل خودکشی و آسیب رساندن به خود سریعا به پزشک خود مراجعه و گزارش دهید. به بیمار توصیه کنید دوز اول را موقع خواب مصرف کند تا عوارض خواب‌آلودگی، گیجی و خستگی ناشی از مصرف دارو به حداقل برسد. تا زمانی که اثربخشی این دارو به طور واضح مشخص نشده است باید از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند پرهیز شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص گاباپنتین صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : قرص گارسینیا کامبوجیا ♥ قرص گریپین ♥ قرص گلای وانس ♥ قرص گلی کلازیدقرص گلوکوفاژ

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.