بالا رفتن از پله ضرر دارد یا پایین آمدن از آن؟

بالا رفتن از پله ضرر دارد یا پایین آمدن از آن؟

بالا رفتن از پله ضرر دارد یا پایین آمدن از آن؟ خواص تقویت عضلات مفصل زانو,فوايد تقویت عضلات مفصل زانو,تقویت عضلات مفصل زانو درماني,خاصيت تقویت عضلات مفصل زانو,خواص تقویت عضلات مفصل زانو …

قولنج عصبی ؛ علائم و درمان قولنج عصبی معده چیست

قولنج عصبی ؛ علائم و درمان قولنج عصبی معده چیست

قولنج عصبی در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قولنج عصبی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. آشنایی با قولنج عصبی همانگونه که می …

عکس و خواص گیاه کاسنی چیست همراه طریقه مصرف

عکس و خواص گیاه کاسنی چیست همراه طریقه مصرف

عکس و خواص گیاه کاسنی چیست همراه طریقه مصرف عکس و خواص گیاه کاسنی چیست همراه طریقه مصرف در سایت جسارت کاسنی چیست ,گیاه کاسنی چیست,خاصیت کاسنی چیست,طبع کاسنی چیست,برگ کاسنی چیست,فواید …

قرص متورال

قرص متورال ,قرص متورال۵۰,قرص متورال برای قلب,قرص متورال متوپرولول,قرص متورال چیست,قرص متورال ۵۰ چیست,قرص متورال برای چه بیماری است,قرص متورال خارجی

قرص متورال

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و موارد مصرف قرص متورال 50 قلب چیست و کجاها کاربرد دارد صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.♥

توضیحاتی در مورد قرص متورال

قرص متورال (Metoral) به منظور رفع مشکلات قلبی، سردردهای میگرنی و همچنین کنترل فشار خون تجویز می‌شود. از عوارض قرص متورال می‌توان به افسردگی، خواب‌آلودگی، خستگی و سردرد اشاره نمود. نام های دیگر :  Metoprolol

آشنایی با قرص متورال

قرص متورال (Metoral) برای درمان آنژین صدری یا درد قفسه سینه و فشار خون بالا استفاده می‌شود. این دارو با اثراتی که بر کاهش فشار خون دارد به پیشگیری از سکته مغزی، حمله یا سکته قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. متوپرولول اولین بار در سال ۱۹۶۹ ساخته شد. این دارو در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی به عنوان مهمترین داروی مورد نیاز در سیستم بهداشت اولیه قرار دارد. متورال به سرعت و تقریبا کامل از دستگاه گوارش جذب می‌شود. این دارو به صورت قرص و آمپول ارائه می‌شود.

موارد مصرف قرص متورال

متوپرولول در درمان آنژین صدری مزمن،کنترل زیادی خون(به تنهایی یا همراه با سایر داروهای کاهنده فشار خون) وپیشگیری از انفارکتوس مجدد میوکارد مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر قرص متورال

مسدد گیرنده های بتا آدرنرژیک. در دوز پایین، گیرنده های بتا-۱ اختصاصی قلبی را مهار می کند. اثر ناچیز یا بدون اثر بر روی گیرنده های بتا-۲ دارد.

فارماکوکینتیک قرص متورال

حدود 95 درصد دارو از مجرای گوارش جذب می‌شود. پیوند این دارو به پروتئین کم است. متابولیسم دارو کبدی و نیمه‌عمر آن 7-3 ساعت می‌باشد. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر از راه خوراکی 4-6 ساعت و از راه تزریق وریدی 20 دقیقه است. دفع دارو از راه کلیه (10-3 درصد دارو به صورت تغییرنیافته دفع می‌شود)

عوارض شایع قرص متورال

افسردگی یا گیجی، خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، بی‌خوابی، کابوس شبانه، یبوست، اسهال، نفخ، تهوع

اختلال دارویی با قرص متورال

داروهای ضد هیپرتانسیون، دیورتیک‌ها، باربیتورات‌ها، بنزودیاسپین‌ها، داروهای قلبی و فشار خون، گزانتین‌ها، داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز با این دارو (مانند فورازولیدون و پروکاربازین)، تئوفیلین، سیگار.مقدار مصرف انسولین و داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون، هنگام مصرف همزمان با این دارو باید تنظیم گردد تا از کاهش بیش از حد قند خون جلوگیری شود. در صورت مصرف همزمان داروهای مسدودکننده گیرنده بتا-آدرنرژیک با داروهای مسدودکننده کانال‌ها کلسیمی یا کلونیدین، اثرات کاهش فشار خون ممکن است تشدید شود. مصرف همزمان داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز با این دارو (مانند فورازولیدون و پروکاربازین) به علت امکان افزیش شدید فشار خون، توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف همزمان این دارو با آمین‌های مقلد سمپاتیک که دارای فعالیت بتا-آدرنرژیک هستند، ممکن است اثرات هر دو دسته دارو کاهش یابند. گزانتین‌ها در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است موجب مهار اثرات درمانی هر دودسته دارو شوند. همچنین، کلیرانس تئوفیلین افزایش می‌یابد.

نحوه مصزف قرص متورال

میزان دقیق مصرف دارو باید توسط پزشک معالج تعیین گردد اما میزان مصرف آن معمولا دو بار در روز است.

نکاتی در مورد مصرف قرص متورال

اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف این دارو با غذا میزان جذب آن را افزایش می‌دهد. در صورت داشتن آلررژی نسبت به این دارو از مصرف آن صرف نظر کنید. توجه داشته باشید که این دارو می‌تواند وارد شیر شده و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. سعی کنید این دارو را در زمان‌های یکسان مصرف کنید. برای کاهش خطرات سرگیجه و سبکی سر توصیه می‌شود از حالت نشسته و یا خوابیده به آرامی به حالت ایستاده تغییر حالت دهید. در صورتی که یک نوبت دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود. ولی اگر تا زمان مصرف نوبت بعدی 4 ساعت باقمیانده باشد، از مصرف آن نوبت باید خودداری شده و مقدار مصرف بعدی نیز دو برابر نگردد. دارو را نباید شب دیر وقت مصرف کرد، زیرا سبب بی‌خوابی می‌شود. دارو باید به صورت تدریجی و در مدت ۱ تا ۲ هفته قطع شود. در صورتیکه دچار مشکلاتی مثل آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه یا سایر اختلالات تنفسی، دیابت، بیماری‌های کبدی، نارسایی قلبی، مشکلات گردش خون و اختلالات تیروئیدی هستید قبل از مصرف دارو موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید. اگر رانندگی می‌کنید و یا کارهایی انجام می‌دهید که به هوشیاری نیاز دارد، مراقب باشید. چراکه این دارو ممکن است شما را خواب‌آلود کند. اگر بعد از مصرف دارو نشانه‌های آلرژیکی همچون کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو داشتید به پزشک و یا اورژانس اطلاع دهید. مصرف قرص متورال ممکن است جریان خون را در دست‌ها و پاها کاهش دهد و منجر به سردی آن‌ها شود. مصرف دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد. در صورت بروز افسردگی ناشی از این دارو، مصرف آن باید قطع شود.

توصیه هایی در مورد مصرف قرص متورال

اگر بیماران نارسایی قلبی دچار برادیکاری شدند، دوز دارو را کاهش دهید. دوز قرص متورال را تا زمانی که علایم بدتر شدن نارسایی قلبی ثابت نشده است، افزایش ندهید. در طول مصرف این دارو، پیگیری عملکرد قلب، تعیین نبض، اندازه‌گیری فشار خون و ثبت نوار قلبی و اندازه‌گیری ضربان قلب ضروری است. مقدار مصرف انسولین و داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون، هنگام مصرف همزمان با این دارو باید تنظیم گردد تا از کاهش بیش از حد قند خون جلوگیری شود. در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه، مقادیر مصرف این دارو باید کاهش یابد.

منع مصرف قرص متورال

این دارو در شوک قلبی، نارسایی آشکار قلب، بلوک قلبی درجه دو یا سه دهلیزی-بطنی، برادی کاردی سینوسی و کاهش فشار خون سیستولیک به کمتر از 100 میلی‌متر جیوه(برای پیشگیری از انفارکتوس مجدد میوکارد)‌نباید مصرف شود.

عواض جانبی قرص متورال

برادی کاردی علامتی (سرگیجه)، اسپاسم برونش(اشکال در تنفس یا خس خس سینه)، نارسایی احتقانی قلب(تورم مچ پا و اندام‌های تحتانی، تنگی نفس)، افسردگی روانی و کاهش گردش خون محیطی(سردی دست‌ها و پاها) با مصرف این دارو گزارش شده است.

احتیاط در مورد مصرف قرص متورال

1- مصرف این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان صورت گیرد: سابقه آلرژی، آسم نایژه‌ای، آمفیزم یا برونشیت غیر آلرژیک، نارسایی احتقانی قلب، دیابت، پرکاری تیروئید، افسردگی روانی یا سابقه ابتلاء به آن. 2- مقدار مصرف این دارو در سالمندان باید بر اساس پاسخ بیمار تعیین شود. زیرا از یک طرف به علت کاهش حساسیت این بیماران به اثر دارو ممکن است افزایش مقدار مصرف لازم باشد و از طرف دیگر به علت کاهش توانایی متابولیسم و دفع دارو، کاهش مقدار مصرف ممکن است ضرورت یابد. 3- در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه، مقادیر مصرف متوپرولول باید کاهش یابد. 4- در صورت بروز افسردگی ناشی از این دارو، مصرف آن باید قطع شود. 5- اگر بعد از یک دوره درمان طولانی با این دارو قطع مصرف آن ضرورت پیدا کند، باید به تدریج و حداقل طی سه روز تا دو هفته مصرف دارو قطع شود. در طول این مدت، بیمار باید از فعالیت‌های شدید بدنی پرهیز کند تا خطر بروز انفارکتوس میوکارد یا آریتمی به حداقل برسد. اگر پس از قطع مصرف دارو، علایم قطع مصرف بروز کرد، باید مصرف دارو را به طور موقت مجدداً شروع نمود و به دنبال بهبود بیمار، مصرف دارو را با احتیاط قطع کرد. 6- در طول مصرف این دارو، پیگیری عملکرد قلب، تعیین نبض، اندازه‌گیری فشار خون و ثبت نوار قلبی و اندازه‌گیری ضربان قلب ضروری است.

مصرف قرص متورال

1- هیچ یک از نوبت‌های مصرف این دارو نباید فراموش شود، به خصوص اگر روزی یک بار مصرف می‌شود. 2- این دارو، زیادی فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. مصرف آن ممکن است تا پایان عمر ضروری باشد. 3- مصرف دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد. 4- در صورتی که یک نوبت دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود. ولی اگر تا زمان مصرف نوبت بعدی 4 ساعت باقمیانده باشد، از مصرف آن نوبت باید خودداری شده و مقدار مصرف بعدی نیز دوبرابر نگردد. 5- در بیماران مبتلا به دیابت، با مصرف این دارو علائم کمی قند خون ممکن است پوشانده شود یا غلظت قند خون افزایش پیدا کند یا کاهش قند خون طولانی شود. 6- از مصرف این دارو با سایر داروها، به ویژه داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه پزشک ندارند، باید خودداری شود. 7- قبل از قطع مصرف دارو، باید با پزشک مشورت شود. 8- به علت احتمال بروز سرگیجه، خواب‌آلودگی و منگی، هنگام رانندگی یا کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

همه چیز درباره قلب

قلب یا دل نوعی عضو عضلانی در انسان‌ها و دیگر حیوانات است که خون را از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش درمی‌آورد. خون اکسیژن و مواد غذایی لازم را برای بدن مهیا می‌سازد و همچنین به از بین رفتن مواد زائد ناشی از متابولیسم (سوخت و ساز بدن) کمک می‌کند. قلب انسان به‌طور متوسط حدود ۷۵ بار در دقیقه می‌تپد. قلب انسان بین دو شش در بدن قرار دارد و به گونه‌ای قرار گرفته‌است که رأس آن متمایل به سمت چپ و پایین قرار می‌گیرد. هر ضربان قلب حدود هشت دهم ثانیه زمان می‌خواهد که این زمان شامل ۰/۱ ثانیه انقباض دهلیزها، ۰/۳ ثانیه انقباض بطن‌ها و ۰/۴ ثانیه استراحت قلب می‌باشد. بافت قلب نیز هم‌چون دیگر بافت‌های بدن نیاز به تغذیه دارد که تغذیهٔ قلب برعهدهٔ عروق کرونری (تاجی) می‌باشد.[۲] قلب در فضای میانی میان‌سینه در سینه قرار دارد.Heart frontally PDA.jpg قلب در لغت به معنی دگرگونی است قلب از لحاظ علمی اندامی است که در مرکز قفسهٔ سینه (متمایل به سمت چپ) واقع شده‌است و وزن آن ۳۰۰گرم است و خون را پمپاژ می‌کند نام این عضو به علت اینکه باعث دگرگونی خون و تبدیل خون کثیف به خون تمیز می‌شود قلب نام‌گذاری شده‌است در دگرگون کردن خون قلب مانند یک تلمبه عمل می‌کند.

همه چیز درباره بیماری های قلب

سفت شدن سرخرگها یا آترواسکلروز زمانی رخ می دهد که دیواره داخلی سرخرگها به دلیل رسوب پلاک تنگ می شود . این امر جریان خون به قلب و مغز را محدود می کند . برخی مواقع این پلاک کنده می شود. زمانی که این حالت رخ می دهد یک لخته خون تشکیل می شود و سرخرگ را دچار انسداد می سازد . این امر منجر به حمله قلبی ویا سکته مغزی می شود . پر فشاری خون همچنین هیپرتانسیون نیز نامیده می شود و مفهوم آن این است که فشار در داخل سرخرگهای شما به طور دائم بالاتر از حد طبیعی می باشد . فشار خون در حقیقت نیروی خون در مقابل دیواره رگهای خونی می باشد که به صورت دو عدد مثلا به شکل 122/78mmHg نوشته می شود . عدد بالاتر یا فشار سیستولیک، فشارخون در زمانی است که قلب دارای ضربان است و عدد پایینی یا فشار دیاستولیک،فشارخون در زمانی است که قلب بین ضربانها استراحت می کند . پر فشاری خون به فشار سیستولیک 140 یا بالاتر ویا فشار دیاستولیک 90 یا بیشتر به شکل دایم گفته می شود . خطر بزرگتر این است که شما اغلب از بالابودن فشار خونتان آگاه نمی باشید . پر فشاری خون در اغلب موارد، هیچ گونه علامتی ندارد. در نتیجه شما می بایست سالانه پزشک خود را ملاقات کنید. همچنین هیچ کس نمی داند که چه عاملی باعث پر فشاری خون می شود. با این حال، پر فشاری خون می تواند منجر به سفت شدن سرخرگها، سکته مغزی یا حمله قلبی شود . حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به یک ناحیه از قلب دچار انسداد شود (معمولا توسط لخته خون) . اگر این امر سبب انسداد کامل جریان خون شود ، بخشی از قلب که توسط این سرخرگ خون رسانی می شود کم کم می میرد .در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص متورال صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیردهمراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : قرص ناپروکسن ♥ قرص نورتریپتیلین ♥ قرص ملوکسیکام ♥ قرص مونته لوکاستقرص متوکاربامول

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.