طرز تهیه دمنوش خواص به لیمو و گل گاوزبان در طب سنتی ایران

طرز تهیه دمنوش خواص به لیمو و گل گاوزبان در طب سنتی ایران

خواص به لیمو و گل گاوزبان طرز تهیه دمنوش خواص به لیمو و گل گاوزبان در طب سنتی ایران در سایت جسارت دمنوش به لیمو و گل گاوزبان,ترکیب گل گاوزبان و به …

نقرس شناسی!

نقرس شناسی!

نقرس شناسی! نقرس,بيماري نقرس,نقرس در بارداري,علائم نقرس,درمان نقرس,درمان نقرس با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان نقرس,نقرس را چگونه درمان کنيم,نقرس در کودکان,نقرس در بزرگسالان,نقرس در نوزادان,نقرس در بهار,نقرس در تابستان,نقرس در …

بهترین لیست برنامه غذایی برای چاق شدن سریع بانوان و صورت

بهترین لیست برنامه غذایی برای چاق شدن سریع بانوان و صورت

بهترین لیست برنامه غذایی برای چاق شدن سریع بانوان و صورت برنامه غذایی برای چاق شدن,برنامه غذایی برای چاق شدن بانوان,برنامه غذایی برای چاق شدن صورت,برنامه غذایی برای چاق شدن سریع,برنامه غذایی …

قرص تب بر

قرص تب بر ,قرص تب بر بزرگسالان,قرص تب بر قوی,قرص تب بر کودکان,قرص تب بر چیست,قرص تب بر بزرگسال,قرص تب بر استامینوفن,قرص تب بر سرماخوردگی,قرص تب بر قوی,قرص تب بر چیه,اسم قرص تب بر بزرگسالان

قرص تب بر

توضیحاتی در مورد قرص تب بر

قرص تب بر اصولا اولین درمان تب است. معروف ترین قرص های تب بر که می شناسیم قرص استامینوفن، قرص ایبوپروفن و قرص آسپرین هستندکه مصرف آن‌ها باید با آگاهی باشد.توجه داشته باشید که در کنار داروهایی که برای پایین آوردن تب استفاده می‌شود، استراحت کافی و مصرف زیاد مایعات نیز می‌تواند به کاهش درجه حرارت بدن بیمار کمک کند. علاوه بر این ریحان و سیر هم از گیاهان ضد تب محسوب می‌شوند.در این مطلب از سایت جسارت به بهترین و قوی ترین قرص تب بر بزرگسالان و کودکان می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

آشنایی با قرص تب بر

وقتی تب داریم تمام تلاشمان این است که دمای بدنمان را پایین بیاوریم،♥ گاهی با استفاده از شیوه هایی مثل پاشویه یا دراز کشیدن در وان پر از آب خنک و گاه با استفاده از داروهای تب بر.هزاران سال است که دم کرده پوست درخت بید “سالیکس آلبا” برای کاهش درد، تب و تورم به کار می‌رود. لروکس در سال 1827، سالی‌سین را از این درخت جدا نمود و در سال 1838، پیریا “Piria” اسید سالی‌سیلیک را از سالی‌سین تهیه نمود. این ماده در 1844 از از اسانس ونیترگرین توسط کاهورز “Cahours” جدا شد و در 1860 توسط کولب از فنل ساخته شد. این کشفیات سرعت با معرفی مشتقات اسید سالی‌سیلیک دنبال شد. آسپیرین برای اولین بار توسط جرارد “Gerhardt” در 1853 تهیه شد. در 1866، استانیلید به عنوان یک عامل تب بر توسط کان “Cahn” و هپ “Hepp” معرفی شد. در حال حاضر چون استانیلید بسیارسمی بوده و تولید مت‌گلوبین می‌نماید، مصرف نمی‌شود. دسته مشتقات اسید آریل استیک به وسیله ایندومتاسین معرفی شد که توسط شن “Shen” و همکارانش در 1963 ساخته شد. اصلاح این مولکول دهها ترکیب جدیدی را ایجاد کرد که برخی از آنها خواص مسکن- تب بر مفیدی دارند. ایبوپروفین توسط میکلسون “Nicholson” و آدامز “Adams” در 1964 ساخته شد. اسید مفنامیک، اولین عضو خانواده فناماتها از 1964 و آنالوگ آن، اسید تولفنامیک از 1966 وارد تاریخ دارو شدند.

قرص تب بر استامینوفن و عوارض آن

قرص استامینوفن (Acetaminofen) از داروهای مسکن درد است که مصرف بیش از حد آن عارضه به دنبال دارد. از عوارض مصرف بی‌رویه استامینوفن می‌توان به یبوست، سرگیجه و تهوع اشاره کرد. از این دارو برای درمان سردرد، کمردرد، سرماخوردگی و به عنوان یک داروی تب‌ بر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو نباید بیش از ۴ گرم ( ۴۰۰۰ میلی‌گرم) در ۲۴ ساعت مصرف شود، چون ممکن است به کبد صدمه بزند. قرص استامینوفن با نام‌های تجاری پاراستامول و تایلنول به فروش می‌رسد و به شکل‌های قطره، قرص، شربت و شیاف وجود دارد. عوارض: عوارض این قرص به عنوان داروی تب بر شامل یبوست، سرگیجه، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، برافروختگی، سبکی سر، کاهش اشتها، تهوع، مشکل یا درد به هنگام ادرار و تعریق می‌باشد. یکی دیگر از عوارض جانبی بسیار نادر استامینوفن، ایجاد مشکلات خونی است.

قرص تب بر ایبوپروفن و عوارض آن

قرص ایبوپروفن (Ibuprofen) یا همان قرص بروفن نوعی داروی ضد درد است که برای کاهش و تسکین دردهایی مثل دندان درد و دردهای قاعدگی مصرف می‌شود. از این دارو برای تسکین علائم آرتریت (التهاب مفصل)، دیسمنوره (قاعدگی دردناک)، حملات نقرس و آسیب‌های حین ورزش و نیز به عنوان تب‌بر و ضد درد به ویژه در دردهای ناشی از التهاب استفاده می‌شود. این دارو در سه فرم خوراکی، موضعی (پماد) و مقعدی (شیاف) موجود است. عوارض: عوارض قرص ایبوپروفن شامل سردرد، سرگیجه، اضطراب یا استرس، افزایش خطر حمله قلبی، خستگی‌ یا خواب‌‌آلودگی‌ شدید، درد یا سوزش‌ معده‌، تهوع‌ یا استفراغ‌، مدفوع‌ سیاه‌ و قیری‌، علایم‌ شدید آنفلوآنزا، افزایش‌ وزن‌، کبودی‌ یا خونریزی‌ غیرطبیعی‌، بثورات‌ جلدی‌ و زخم‌های‌ دهانی‌ می‌باشد.

قرص تب بر آسپرین و عوارض آن

قرص آسپرین (Aspirin) در مورادی مثل کاهش درد و التهاب کاربرد دارد. همچنین از این دارو به عنوان یک داروی ضد انعقاد خون هم استفاده می‌شود. آسپرین یکی از پرطرفدارترین داروها در دنیاست. این دارو علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی، داروی تب‌ بر و ضد التهاب هم هست. ضمن اینکه اثرهایی نظیر ایجاد زخم‌های گوارشی و جلوگیری از لخته‌شدن خون را نیز از خود نشان می‌دهد تا جایی که در بعضی موارد به همه افراد بالای ۴۵ سال توصیه می‌شد روزانه یک عدد آسپیرین بچه بخورند تا احتمال بروز سکته در آنها کاهش یابد؛ اما پزشکان به بیمارانی که تاکنون سکته نکرده‌اند یا دچار حمله قلبی نشده‌اند، استفاده روزانه از آسپیرین را توصیه نمی‌کنند. توجه: یکی از مواردی که در زمان بروز تب در کودکان باید به آن توجه داشت استفاده نکردن از داروی آسپرین برای کنترل تب به دلیل احتمال بروز سندرم Rey است. این بیماری تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما عارضه اصلی آن روی مغز و کبد پدیدار می‌شود. سندرم ری باعث افزایش حاد فشار در مغز و تجمع چربی در کبد و اندام‌های دیگر می‌شود و اگر درمان نشود می‌تواند بسرعت باعث از کار افتادن کبد، آسیب مغزی و حتی مرگ شود. عوارض: عوارض قرص آسپرین شامل تحریک ملایم دستگاه گوارش، واکنش‌های پوستی، نارسایی کلیوی، کبدی و عوارض عصبی نظیر اغتشاش، سرگیجه، وزوز گوش، تشنج و افسردگی، مدفوع سیاه خونی، سرفه خونی، تهوع یا استفراغ و مشکلات شنوایی می‌باشد.

قرص تب بر مفنامیک اسید و عوارض آن

قرص مفنامیک اسید (Mefnamic asid) نوعی داروی ضدالتهاب است که برای کاهش درد بخصوص درد دندان استفاده می‌شود. قرص مفنامیک اسید دردهای خفیف تا متوسط را درمان می‌کند. این دارو برای کاهش تب و تسکین دردهای ناشی از بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های تب‌دار به ویژه بیماری‌های مجاری تنفسی فوقانی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو با داروهای دیگری مثل آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوبروفن و ناپروکسن خطر عوارض گوارشی از جمله زخم گوارشی را افزایش می‌دهد. عوارض: عوارض قرص مفنامیک اسید شامل اسهال، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، سوزش معده، نفخ، یبوست، واکنش‌های پوستی، سردرد، سرگیجه، خستگی، بی‌خوابی، عصبی شدن، تپش قلب، افت فشارخون، مشکلات تنفسی، تحریک چشم‌ها و اختلالات دید می‌باشد. علاوه بر این مصرف این دارو می‌تواند عاملی برای کم‌ خونی و در واقع کاهش میزان گلبول‌های قرمز شود.

تب بر های طبیعی

درجه حرارت بدن در طول شبانه‌روز بین ۳۶ تا ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. افزایش درجه حرارت بدن از ۳۷.۵ درجه به بالا را تب می‌نامند. در تب‌های شدید گاهی دمای بدن به ۴۱ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد که در صورت وقوع آن باید اقدامات خاص اورژانسی برای کاهش تب انجام شود. در صورتی که مقدار آن خیلی زیاد نباشد، اغلب داروهای خانگی برای درمان آن مصرف می‌گردد. با این وجود، برای جلوگیری از افزایش تب و ایجاد نقص در بدن، تب باید دائماً کنترل شود. یکی از مهمترین و اولین راه درمان تب استراحت کافی و خوردن مایعات زیاد است. علاوه بر این استفاده از خوراکی‌هایی مثل ریحان و سیر هم در کاهش دمای بدن موثر هستند

تب بر گیاهی در طب سنتی

اگر دنبال تب بر گیاهی در طب سنتی می گردید این نسخه را به شما پیشنهاد می کنیم.ریشه بابا آدم 30 گرم گیاه علف چای 20 گرم ریشه شیرین بیان 15 گرم برگ کاکوتی 10 گرم برگ سنا 10 گرم برگ گاوزیان 10 گرم طرز تهیه و مقدار مصرف : دو قاشق غذا خوری از مخلوط فوق را که قبلا خرد شده بتشد در یک لیوان آب جوش ریخته مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف کرده نیم ساعت قبل از ناهار و شام یک فنجان میل کنید .

علت تب چیست

تب یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است که در اغلب موارد به مداخله درمانی خاصی نیاز ندارد، اما این به آن معنا نیست که باید نسبت به آن بی توجه بود، زیرا تب شدید می تواند به بروز عوارض خطرناکی مانند تشنج منجر شود. تشنج ناشی از تب شایع ترین نوع تشنج در کودکان است. حدود 3 تا 4 درصد کودکان با سن کمتر از شش سال دچار این نوع تشنج می شوند. درجه حرارت بدن در طول شبانه روز بین ۳۶ تا ۳۷.۵درجه سانتی گراد متغیر است. افزایش درجه حرارت بدن از ۳۷.۵ درجه به بالا را تب می نامند. در تب های شدید گاهی دمای بدن به 41 درجه سانتی گراد نیز می رسد که در صورت وقوع آن باید اقدامات خاص اورژانسی برای کاهش تب انجام شود. همچنین تبی که بیش از هشت هفته طول کشیده و هیچ علت خاص بالینی برای آن یافت نشده است به بررسی های پاراکلینیکی نیاز دارد. تب در نوزادان زیر هشت ماه و بخصوص زیر یک ماه اورژانسی است و باید آن را جدی گرفت. در شیرخواران زیر یک سال تب های شدید ممکن است ناشی از مننژیت یا عفونت های ادراری باشد. بنابراین باید حتما به پزشک مراجعه کرد. معمولا تب به علت اختلال در سیستم تنظیم حرارت بدن، سرطان ها، عفونت و التهاب، اختلال سیستم ایمنی آنسفالیت، علل دارویی و واکنش های آلرژیک بروز می کند. از مهم ترین داروهایی که می تواند باعث ایجاد تب شود می توان به آنتی هیستامین ها، داروهای شیمی درمانی، ضدقارچ ها و آنتی بیوتیک ها، شل کننده های عضلانی، آمفتامین ها، بعضی داروهای ضدجنون و در نهایت ضدافسردگی ها اشاره کرد. تب متوسط (40 ـ 38 درجه سانتی گراد) و شدید (بالای 40 درجه سانتی گراد) به دارودرمانی نیاز دارد.

کاهش تب معمولی

1) استراحت فراوان داشته باشید. 2) مایعات زیادی بنوشید. می‏توانید یک عدد یخ را در دهان گذاشته و بمکید، یا آب میوه خنک بنوشید و یا سوپ سرد میل کنید. 3) لباس نازک بپوشید و درجه حرارت اتاق را بین 21 تا 23 درجه سانتی گراد نگه دارید و اگر احساس سرما کردید، از یک پتوی نازک استفاده کنید. 4) تا زمانی که تبتان کنترل نشده و نیاز است، یک داروی ضد تب بخورید. برای بچه‏های زیر 18 سال، از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. بزرگسالان می‏توانند از استامینوفن، آسپیرین و ایبوپروفن استفاده کنند. 5) اگر به بچه استامینوفن داده‏اید و دمای بدن او بالای 38/8درجه سانتی‏گراد است، بدن او را با یک اسفنج که به آب ولرم (آبی که سرد نباشد)آغشته شده، شستشو دهید و تا 30 دقیقه این کار را انجام دهید، یا می‏توانید کودک را در یک وان با آب ولرم به مدت 20 دقیقه قرار دهید، سپس او به طور کامل خشک کنید. اگر دمای بدنش کمتر از 38/8 درجه سانتی گراد باشد، نیازی به وان با آب ولرم نیست. اگر کودک لرز دارد، آب وان را برای شستشوی بعدی کمی گرم‏تر کنید. 6) داروها را بشناسید. بعضی حساسیت های دارویی می توانند سبب ایجاد تب ‏شوند. اگر فکر می کنید یکی از داروهای مصرفی تان باعث تب شده، بهتر است با پزشک‏تان یا یک دکتر داروساز مشورت نمایید. 7) در هنگام تب، لب‏‏ها معمولا ترک می‏خورند و شکاف بر می‏دارند، آنها را با یک کرم مناسب چرب کنید.

قرص تب بر برای کودکان

امین شاهرخی، متخصص کودکان گفت: برای از بین بردن و یا کاهش دمای بدن کودک در صورت تب داشتن اولین کاری که باید انجام داد پاشویه‌ کردند است. وی افزود: آب پاشویه‌ نباید خیلی سرد و یخ باشد و نزدیک به دمای بدن کودک تب دار باشد و دستمال پاشویه‌ نباید به مدت طولانی روی بدن بچه باشد چون مانع از تبخیر و پایین آمدن تب کودک خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: دستمال باید مرتبا روی بدن گذاشته و برداشته شود و دمای آب باید ولرم باشد. وی افزود: به هنگام تب آب بدن کاهش پیدا می‌کند که می توان استفاده از مایعات را دومین راهکار‌ برای پایین آوردن تب کودک باشد. وی عنوان کرد: مایعات خنکی مانند آب سیب، آب پرتغال در صورتیکه کودک اسهال نداشته باشد آب لیموشیرین‌، چای نبات کم‌رنگ ولرم از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش تب کودکان است. وی خاطرنشان کرد: راهکار‌ سوم برای کاهش تب کودکان مراجعه به پزشک و تجویز قطره، شربت، قرص و شیاف متناسب با سن کودک است. جزییات بیشتر : تب بر قوی؛ پایین آوردن تب در کودکان و بزرگسالان با داروی گیاهی

انواع دارو و قرص تب بر

داروهای مسکن_تب بر را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم نمود: سالیسیلات‌ها، مشتقات پاراآمینوفنل، مشتقات 5- پیرازولون، مشتقات اسیدآریل استیک، فنامات‌ها و ایزوسترهایشان و عوامل متفرقه.

قرص تب بر سالیسیلات‌

شاید برایتان جالب باشد که سالیسیلات‌ها پرمصرف‌ترین داروهای مسکن_ تب بر می‌باشند. این مواد بر روی مرکز تنظیم حرارت در هیپوتالاموس اثر کرده و آثار ضد تب خود را در بیماران تب‌دار اعمال می‌کنند اما بر دمای عادی بدن تاثیری ندارند. این ترکیب، تب را با اتساع عروق محیط کاهش می‌دهند، در نتیجه کاهش گرما از طریق ترشح عرق افزایش می‌یابد. سالیسیلات‌ها به همین میزان در دردهای مفصلی از طریق جابجا کردن آب در ناحیه متورم موثر می‌باشند. این ترکیبات همچنین، نفوذپذیری غیر عادی مویرگها در بافتهای ملتهب را کاهش می‌دهند. اسید سالیسیلیک دارای اثر ضد تب و ضد روماتیسم است اما سمی‌تر از آنست که به این صورت یا به صورت ملح به کار رود. مشتقات متعددی با اثر تحریکی کمتر و پذیرش بهتر با یکی چهار روش زیر تهیه شده است: داروهای ضدتب(تب بر)کدامند؟

بیشتر بخوانید : قرص چربی سوز ♥ قرص جویدنی دایمتیکون ♥ قرص جینسینگ ♥ قرص جلوگیری از بارداری قرص چاقی

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 5 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.