تاری دید را جدی بگیرید

تاری دید را جدی بگیرید

تاری دید را جدی بگیرید تاری دید,بيماري تاری دید,تاری دید در بارداري,علائم تاری دید,درمان تاری دید,درمان تاری دید با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان تاری دید,تاری دید را چگونه درمان کنيم,تاری …

علایم کمبود روی

علایم کمبود روی

علایم کمبود روی کمبود روی,بيماري کمبود روی,کمبود روی در بارداري,علائم کمبود روی,درمان کمبود روی,درمان کمبود روی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان کمبود روی,کمبود روی را چگونه درمان کنيم,کمبود روی در …

علائم و درمان غلظت خون بالا در بارداری در برگه ازمایش چیست

علائم و درمان غلظت خون بالا در بارداری در برگه ازمایش چیست

علائم و درمان غلظت خون بالا در بارداری در برگه ازمایش چیست علائم و درمان غلظت خون بالا در بارداری در برگه ازمایش چیست در سایت جسارت غلظت خون ,غلظت خون بالا,غلظت …

شربت گایافنزین

شربت گایافنزین ,شربت گایافنزین برای کودکان,شربت گایافنزین برای نوزادان,شربت گایافنزین در بارداری,شربت گایافنزین برای کودک,شربت گایافنزین کودکان

شربت گایافنزین

توضیحاتی در مورد شربت گایافنزین

شربت گایافنزین با نام لاتین Guaifenesin ، از داروهای خلط آوری است که به تنفس آسان در زمان سرماخوردگی کمک می کند و علائم بیماری مثل سرفه را کاهش می‌دهد.♥ اسهال، یبوست، سرگیجه، سردرد و تهوع برخی از عوارض مصرف شربت گایافنزین می‌باشد. ‎گایافنزین یک داروی خلط آور (اکسپکتورانت) است که به تولید و تخلیه مخاط ریه یا خلط که در موقعیت هایی نظیر سرماخوردگی یا آنفلوانزا در قفسه سینه تجمع می یابد، کمک می کند. ‎این دارو را می توان از داروخانه بدون نسخه تهیه کرد و همچنین ممکن است توسط پزشک برای شما تجویز شود. ‎نکته: از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه بدون مشاوره با پزشک یا داروساز برای کودکان زیر ۴ سال خودداری نمایید. ‎اکسپکتورانت ها با کاهش چسبندگی ترشحات و رقیق کردن آنها باعث افزایش خروج ترشحات دستگاه تنفسی می گردند. ‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورت ابتلا به سرفه های مزمن ناشی از آسم یا تجمع خلط بیش از حد در ریه ها، نیاز به بررسی های بیشتر وجود دارد تا علت اصلی سرفه مشخص گردد و درمان موثر تری آغاز شود. ‎-مصرف گایافنزین در کودکان زیر ۲ سال بدون نظر پزشک ممنوع می باشد. ‎-در صورت بارداری یا شیردهی پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید. ‎-لیست کامل داروهای مصرفی خود را پیش از خرید هرگونه فرآورده ی دارویی (با نسخه یا بدون نسخه) در اختیار داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل دارویی، توصیه های لازم ارائه گردد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد خواص و موارد مصرف شربت گایافنزین برای کودکان و نوزادان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

مشخصات شربت گایافنزین

گایافنزین که در انگلیسی به آن Guaifenesin می گویند رده درمانی: خلط آور اشکال دارویی: شربت. نام های تجاری Mucinex – Guaifenesin LA

شربت گایافنزین چیست

شربت گایافنزین (Guaifenesin) از داروهای خلط آور است که برای درمان علامت سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های خفیف دستگاه تنفس فوقانی مصرف می‌شود. این دارو جریان ترشحات مجاری تنفسی را افزایش داده و خروج خلط را آسان می‌سازد.

تداخل دارویی با شربت گایافنزین

این دارو با دیگوکسین، بروموکریپتین، متیل دوپا، داروهای مسدود کننده بتا مانند پروپرانولول، مهار کننده‌های MAO مانند فنلزین و داروهای دیگری مانند فورازولیدون، ایندومتاسین، داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای مانند آمی تریپتیلین تداخل دارویی دراد

مقدار مصرف شربت گایافنزین

اگرچه بهتر است دوز مصرفی به صورت دقیق توسط پزشک تعیین گردد ولی به طور معمول میزان مصرف در بزرگسالان و کودکان 12 ساله و بزرگتر به مقدار 200 الی 400 میلی‌گرم در هر چهار ساعت می‌باشد.

نکاتی در مورد مصرف شربت گایافنزین

در صورتی که تا یک هفته پس از مصرف دارو همچنان سرفه ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید. میزان مصرف دارو برای کودکان زیر دو سال حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. برای کاهش تحریک گلو و سرفه ناشی از آن، از قرص‌های مکیدنی بدون شکر استفاده کنید. توصیه می‌شود شربت گایافنزین را با یک لیوان آب مصرف کنید. چنانچه در دوران شیردهی یا بارداری به سر می‌برید این دارو را با نظر پزشک مصرف کنید. در صورتیکه سابقه هر گونه حسایت دارویی یا غذایی دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. در صورت ابتلا به سرفه‌های مزمن موارد را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.

شربت گایافنزین و مشورت با پزشک

در صورتیکه بیمار مبتلا به فشار خون بالا، ضربان قلب سریع یا دیگر مشکلات شدید قلبی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و خونی باشد باید قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.

موارد مصرف شربت گایافنزین

گایافنزین به عنوان یک خلط آور برای درمان علامتی سرفه ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های خفیف دستگاه تنفس فوقانی مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر شربت گایافنزین

اثر خلط آوری این دارو، از طریق افزایش حجم ترشحات و کاهش چسبندگی ترشحات نای و نایژه‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین گایافنزین معمولاً اثربخشی سرفه را افزایش داده و خروج خلط را تسهیل می‌کند.

بیماری سرماخوردگی

طب سنتی بیماری سرماخوردگی را سردسته و رئیس همه بیماری‌ها دانسته و متخصصان این طب معتقدند از طریق سرماخوردگی است که بیماری‌های بزرگ پدید می آید. برای درمان سرماخوردگی راهکارهای زیادی در طب سنتی وجود دارد که مهمترین و اولین راه درمان آن، تعریق زیاد بدن است. در سرماخوردگی فرد بیمار باید استراحت کافی داشته، بدن خود را گرم نگه داشته و مایعات فراوان مصرف کند. در صورت رعایت موارد بالا و استفاده از راهکارهای درمان خانگی سرماخوردگی، این بیماری در فاصله زمانی سه تا پنج روز بدون استفاده از داروهای شیمیایی و با گذراندن دوره خود درمان میگردد.

درمان بیماری سرماخوردگی

یک از گیاهان دارویی مفید برای درمان سرماخوردگی نعنا است. دم کرده نعنا برای زکام، برونشیت و سرفه بسیار مفید بوده به علت داشتن اسانس منتول خاصیت آنتی‌بیوتیک و میکروب کشی دارد و در درمان گریپ و سرماخوردگی بسیار قوی عمل میکند. همچنین مالیدن اسانس نعنا به پیشانی نیز برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.زمانی که در ابتدای سرماخوردگی هستید، میتوانید دو ورقه نازک پیاز را ببرید و هر کدام از آنها را در گاز پیچیده و داخل سوراخهای بینی بگزارید. اجاز دهید مدت 5 دقیه داخل بینی بماند و در این مدت سعی کنید با دهان بسته و از راه بینی تنفس کنید. این کار باعث خواهد شد که از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری کنید. همچنین گزاشتن چند عدد پیاز قاچ شده در قسمتهای مختلف خانه باعث جذب عوامل بیماریزا شده و از ابتلای دیگر اعضای خانواده به سرماخوردگی پیشگیری خواهد کرد.از دیگر گیاهان مفید برای درمان سرماخوردگی سیر است. سیر مدر بوده و برای درمان خانگی سر درد، سرماخوردگی های مزمن و رفع سرگیجه بسیار مفید است. برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌شود دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌ را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید.

بیماری سرماخوردگی و اکالیپتوس

یکی از راههای درمان خانگی سرماخوردگی بخور دادن است. بخور اکالیپتوس یک درمان شناخته شده برای بهبود علایم سرماخوردگی است. به این منظور یک مشت برگهای تازه اکالیپتوس را خرد کرده و در یک لیتر آب بجوشانید و روزانه 3 تا 4 مرتبه آن را استنشاق نمایید. بخار و روغن موجود در برگهای این گیاه به طرز شگفت آوری آرامبخش بوده و احتقان را در کل دستگاه تنفسی تسکین میدهد. برای بخور دادن میتوانید از برگ آویشن، مریم گلی و یا نعنا نیز استفاده کنید.

بیماری سرماخوردگی و ریحان

یک قاشق چایخوری از بزگ تازه یا خشک شده ریحان را را با کمی پودر شبدر و دارچین مخلوط نموده و به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. کمی عسل به آن افزوده و در موقع سرماخوردگی از آن بنوشید. همچنین میتوانید آب ریحان تازه را گرفته و باشیر مخلوط کنید و در زمان سرماخوردگی مصرف نمایید.

بیماری سرماخوردگی و میوه ها

خوردن برخی میوه ها به وِیژه میوه هایی که سرشار از ویتامین C هستند در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. برخی از میوه‌های مفید برای درمان سرماخوردگی عبارتند از: پرتقال هنگام خواب 2 تا 3 عدد پرتقال را آب گرفته و در یک لیوان بریزید. به آن چند حبه قند و کمی آب جوش افزوده و هم بزنید و تا گرم است آن را بنوشید. لیمو لیمو را برش برش کرده و در یک لیتر آب جوش به مدت دو ساعت بخیسانید و بعد آن را صاف کنید. سپس آن را با شکر شیرین نموده و میل کنید. خرما از دیگر میو های مفید برای درمان سرماخوردگی خرما است. خرما خاصیت دفع خلط دارد. به همین جهت آن را در یک لیتر آب بجوشانید و جوشانده آن را در زمان زکام و درد گلو استفاده کنید. انجیر تعدادی انجیر خشک را در یک لیتر آب بجوشانید و در زمان سرماخوردگی میل کنید. آب انجیر برای سرماخوردگی های شدید و تورم حنجره بسیار مفید است.

انواع سرفه ها

سرفه ها به دو صورت مشاهده میشوند: سرفه خشک زمانی که هنگام سرفه کردن خلط یا ترشح وجود نداشته باشد، به آن سرفه خشک گفته میشود و علت ایجاد آن میتواند هوای آلوده و دارای گرد و غبار، بوییدن مواد شیمیایی، دود و غیره باشد و همچنین میتواند به علت حساسیت، آسم یا عفونت دستگاه تنفسی و یا در پی سرماخوردگی ایجاد گردد. سرفه مرطوب به سرفه ای که همراه با ترشحات گلو و خلط باشد سرفه مرطوب گفته میشود. این نوع سرفه نیز می تواند در پی عفونتهای شدیدتر گلو و ریه‌ها ایجاد گردد. بیماری‌هایی مثل برونشیت، سل، تومورهای بدخیم سرطانی، ذات الریه و … از عوامل به وجود آوردنده سرفه‌های مرطوب هستند. همچنین این سرفه ها میتواند علت یک بیماری نهفته مانند مشکلی در ریه و یا با منشاء قلبی باشد.

درمان خانگی سرفه

برای درمان سرفه به روش خانگی و با طب سنتی استفاده از خوراکی ها و گیاهان دارویی زیر پیشنهاد میگردد: بادام یکی از خوراکی های بسیار مفید و موثر برای درمان سرفه بادام است. تعداد 6 تا 7 عدد بادام را چند ساعتی در آب بخیسانید. پوست آن را دور ریخته و مغز آن را آسیاب نمایید و همراه با نصف فنجان آب پرتقال یا یک قاشق چایخوری آبلیمو هر شب بخورید. همچنین خوردن حریره بادام و شیره بادام نیز از راهکارهای مفید و توصیه شده برای درمان گیاهی سرفه است. آویشن آویشن از گیاهان پرمصرف در درمان گیاهی سرفه است. آویشن باعث باز شدن مجاری تنفسی و هوایی شده و خواص ضد انقباضی و ضد میکروبی دارد. برای استفاده از آن چند گرم پودر خشک ‌شده گیاه را داخل یک لیوان آب‌جوش بریزید و 20 دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف و میل کنید. دم‌کرده یا جوشانده آویشن را می‌توانید با عسل و لیمو نیز مصرف کنید. شیر گرم + زردچوبه + عسل یک لیوان شیر گرم با یک قاششق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چایخوری عسل برای درمان گیاهی سرفه معجزه کرده و به طور خارق العاده‌ای ارامبخش است. خوردن این نوشیدنی احتقان و سرفه را تسکین داده و بهترین زمان مصرف آن قبل از خوردن غذا و زمانی است که معده خالی است. چهار تخمه از روشهای درمان سرفه شدید و مزمن با طب سنتی مصرف چهار تخمه است. چهارتخمه (قدومه، اسفرزه، بارهنگ و سه‌پستان) در درمان گیاهی سرفه های شدید رایج است. این ترکیبات گیاهی یک داروی عمومی به حساب می‌آیند که طبیعت سردی و گرمی را باهم پوشش می‌دهند و توصیه می‌شود هر دو ساعت یکبار توسط بیمار مصرف شود. زنجبیل + تخم شنبلیله خیسانده ای از یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده و یک قاشق چایخوری تخم شنبلیله کوبیده شده را در یک لیوان آب گرم بریزید و اجازه دهید کمی بماند. سپس آن را صاف کرده و به عنوان چای دو بار در روز نوشیده شود. این درمان برای مبتلایان به آسم نیز بسیار مفید است. انجیر خوردن آب انجیر نیز برای درمان گیاهی سرفه بسیار موثر است. به این منظور 4 تا 5 عدد انجیر را شسته و در یک لیوان آب یک شب بخیسانید. هنگام صبح و ناشتا آب انجیرها را نوشیده و سپس خود انجیر را نیز میل کنید. این کار را به مدت 4 تا 6 هفته ادامه دهید. شربت لیمو و عسل از مهمترین راههای درمان گیاهی سرفه و موثرترین آنها میتوان به شربت آیلیموی تازه و عسل اشاره نمود. از آنجا که عسل نرم کننده و تسکین دهنده است و آب لیموی تازه نیز می‌تواند به درمان احتقان کمک کند، فقط کافی است مقداری چای در یک لیوان بریزید و به مقدار دلخواه، عسل و آبلیمو را در آن حل کنید. این نوشیدنی می‌تواند حتی در رها شدن از سرفه‌های مزمن و شدید به شما کمک کند.

سرفه و مراجعه به پزشک

سرفه ای که با راهکارهای درمان گیاهی سرفه بهبود نیابد و یا بیش از 3 تا 4 روز طول بکشد و مرطوب نیز باشد و یا در خلط لکه های خون دیده شود بایستی برای درمان حتما به پزشک مراجعه شود. هر سرفه ای که همراه با آن درد قفسه سینه، تب، مشکل و اختلال در تنفس وجود داشته باشد و رو به پیشرفت باشد و با بی اشتهایی، کاهش وزن و خستگی غیر طبیعی همراه باشد، نیز به معنای مشکل جدی تر بوده و به شیوه‌های درمان خانگی نبایستی بسنده نمود.

بیشتر بخوانید : شربت دیفن هیدرامین ♥ شربت سودوافدرین ♥ شربت برای سرفه کودکان

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 13 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.