همه چیز درباره خواص و فواید گیاه گاو زبان در طب سنتی

همه چیز درباره خواص و فواید گیاه گاو زبان در طب سنتی

گاو زبان گاو زبان ,گاوزبان ایرانی,گاو زبان خواص,گاو زبان به انگلیسی,گل گاوزبان,گاو زبان فواید,گاو زبان قیمت,گاو زبان مضرات,گیاه گاوزبان,عرق گاوزبان,گاوزبان ایرانی کشت,خواص گاوزبان ایرانی,گیاه گاوزبان ایرانی,کشت گاوزبان ایرانی,بذر گاوزبان ایرانی,گل گاوزبان ایرانی …

لاغری و کاهش وزن با گیاه استویا

لاغری و کاهش وزن با گیاه استویا

لاغری و کاهش وزن با گیاه استویا خواص استویا,فواید استویا,استویا درمانی,خاصیت استویا,خواص استویا درمانی,خواص استویا برای پوست,خواص استویا برای مو,خواص استویا برای جوانی,خواص استویا برای بارداری,خواص خوردن استویا,فواید استویا خام,فواید استویا پخته

آموزش طرز تهیه پودر جوانه گندم در منزل و خانه

آموزش طرز تهیه پودر جوانه گندم در منزل و خانه

طرز تهیه پودر جوانه گندم  طرز تهیه پودر جوانه گندم ،طرز تهیه پودر جوانه گندم،طرز تهیه پودر جوانه گندم در خانه،روش تهیه پودر جوانه گندم،طرز تهیه ی پودر جوانه گندم،طرز تهیه سمنو …

انجیر سیاه

انجیر سیاه ,انجیر سیاه در بارداری,انجیر سیاه در خواب,انجیر سیاه پلدختر,انجیر سیاه خشک,انجیر سیاه گرم یا سرد,انجیر سیاه مربا,انجیر سیاه ایران

انجیر سیاه

توضیحاتی در مورد انجیر سیاه

انجیر سیاه. یک میوه آسیایی که از خانواده شاه توت ها است.انجیر دیمی در کشورمان از اوایل مرداد ماه می رسد، تا اواسط مهرماه طول می کشد.♥انجیر را می توان به صورت خشک یا مرطوب نگه داری کرد. انجیر خشک را می توان در یخچال یا در هوای اتاق گذاشت. اگر آن را در یک ظرف در بسته قرار داده تا بدون هوا و رطوبت باشد، در این صورت تا چندین ماه باقی می ماند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد طرز تهیه مربا و خواص انجیر سیاه خشک در دوران بارداری صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درخت انجیر سیاه

این درخت از جمله گیاهان مقاوم در برابر گرما به شمار می رود. تنها نکته این است که در سنین جوانی درخت، از سرمای شدید آن را حفظ کرد. در انواع آب و هواهای مختلف به خوبی رشد می کند، از جمله هوای گرم و خشک، یا نسبتا گرم، و مرطوب، اما بسته به شرایط اقلیمی نوع محصول و طمع آن متفاوت خواهد بود.

کالری غذایی انجیر

از کالری و ارزش تغذیه ای انجیر چه میزان اطلاع دارید این میوه چه میزان کالری برای بدنمان به همراه دارد ؟ برای سوزاندن کالری انجیر به چه مدت زمان ورزش نیاز داریم هر عدد انجیر حاوی چه مقدار کالری برای بدنمان است ؟توصیه های متخصصین درباره انجیر چیست ؟مصرف این میوه چه خاصیت های درمانی برای بدنمان به همراه دارد؟توضیحات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید و میزان کالری به ازای هر ۱۰۰ گرم انجیر تازه ۷۴ کیلو کالری انرژی میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۲۶ دقیقه و ۷ ثانیه میزان انرژی به ازای هر ۱۰۰ گرم انجیر خشک ۱۰۷ کیلو کالری انرژی میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۳۷ دقیقه و ۴۶ ثانیه میزان کالری به ازای هر عدد انجیر ۲۵ کیلوکالری انرژی میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۸ دقیقه و ۵۰ ثانیه

فواید انجیر سیاه

مواد معدنی و مغذی که در این میوه وجود دارد برای مقابله با انواع بیماری ها از جمله سرطان سینه بسیار مفید است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که حتی برگ این میوه هم بسیار مفید است. بله درست است، برگ انجیر یک کاهنده بسیار مناسب انسولین و در نتیجه درمان دیابت به شمار می رود. برخی بر این عقیده اند که افزودن چند برگ انجیر به وعده صبحانه بیماران دیابتی که انسولین مصرف می کنند، می تواند نیاز آنها را به انسولین تزریقی کاهش دهد. انجیر می تواند تریگلیسرید را نیز کاهش دهد، این مسئله برای درمان بیماری های قلبی و عروقی خیلی مفید است. اگر به جدول ویتامین های این میوه دقت کنید، می بینید که در کنار پتاسیم و فیبر، منبع خوبی برای منگنز نیز به شمار می رود.

ارزش غذایی انجیر سیاه

جدول ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم انرژی ۱٫۰۴۱ کیلوژول کربوهیدرات ها ۶۳٫۸۷ گرم قندها ۴۷٫۹۲ گرم فیبر ۹٫۸ گرم چربی ۰٫۹۳ گرم پروتئین ۳٫۳ گرم ویتامین B1 ۰٫۰۸۵ میلی گرم B2 ۰٫۰۸۲ میلی گرم B3 ۰٫۶۱۹ میلی گرم B5 ۰٫۴۳۴ میلی گرم B6 ۰٫۱۰۶ میلی گرم اسید فولیک ۹ میکروگرم ویتامین C ۱٫۲ میلی گرم ویتامین k ۱۵٫۶ میلی گرم کلسیم ۱۶۲ میلی گرم آهن ۲٫۰۳ میلی گرم منیزیم ۶۸ میلی گرم منگنز ۰٫۵۱ میلی گرم پتاسیم ۶۸۰ میلی گرم سدیم ۱۰ میلی گرم روی ۰٫۵۵ میلی گرم

معرفی میوه انجیر

انجیر به‌عنوان میوه‌ای شناخته می‌شود که همواره در مناطق مدیترانه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. یافته‌های تاریخی نشان می‌دهند که کشت انجیر در این مناطق به حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. به نظر متخصصان تغذیه، انجیر واقعا گنجینه‌ای از فواید مختلف را برای بدن انسان به ارمغان می‌آورد و منبع مهمی از مواد مغذی ضروری محسوب می‌شود. نصف فنجان از انجیر خشک (یا یک وعده مصرفی انجیر، معادل با شش عدد انجیر تازه کوچک) حدودا ۱۸۰ کالری دارد و ۹ درصد از کالری مصرفی روزانه را در رژیم غذایی عادی با ۲ هزار کالری تامین می‌کند. انجیرها، منبع مهمی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌روند (هر وعده مصرفی از انجیر خشک و انجیر تازه به‌ترتیب حاوی ۴۷.۵ و ۴۶ گرم از کربوهیدرات‌ها هستند). علاوه بر این، تقریبا ۲ گرم پروتئین در هر وعده مصرفی انجیر وجود دارد. انجیر خشک و انجیر تازه در گروه بهترین منابع از فیبر غذایی قرار می‌گیرند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد و از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند. هر وعده مصرفی از انجیر تازه حاوی ۷ گرم فیبر است، درحالی که این میزان در هر وعده مصرفی از انجیر خشک به ۷.۳ گرم می‌رسد.

خواص درمانی انجیر سیاه

انجیر در طب سنتی بسیار مورد استفاده است و از خواص آن شامل درمان بواسیر، رفع حرارت و تشنگی، بازکننده گرفتگی‌ها، مقوی کبد، ورم طحال، نرمی سینه، رفع سرفه، درمان آرتروز و کمک به استحکام استخوان‌ها می باشد. انجیر سیاه مواد آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به انجیر زرد دارد. انجیر دارای ارزش غذایی و خواص درمانی بسیاری است. اهمیت این میوه به اندازه‌ای است که در قرآن از آن سخن به میان آمده و در روایات دینی ما در مورد خواص انجیر بسیار آمده است. این میوه انواع متفاوتی دارد، اما بسته به اقلیم و شرایط رشد و پرورش گیاه، دارای طمع و مزه متفاوتی است. انجیر سیاه نیز یکی از انواع شیرین و آبدار این میوه است که در نواحی غرب ایران به فراوانی یافت می شود. در ادامه این مطلب تعدادی از مهمترین خواص انجیر سیاه و کاربردهای درمانی این میوه پرخاصیت در طب سنتی را گردآوری کرده‌ایم. لطفا با ستاره همراه شوید.

انجیر سیاه و آرتروز

آرتروز به معنای ساییدگی مفصل و تخریب سطح مفصلی است. در بیمار مبتلا به آرتروز یا ساییدگی مفصل تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل بوجود میاید. ساییدگی مفصل یا آرتروز درمان ندارد ولی میتوان با استفاده از روش هایی شدت علائم بیماری و مشکلاتی را که برای بیمار بوجود آمده است کاهش داد.آرتروز یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می باشد . این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می برد. یک پژوهشگر طب سنتی گفت:جوشاندن انجیر سیاه همراه با شیر بز برای درمان آرتروز و درد مفاصل مفید است. درباره خواص انجیر اظهار داشت:انجیر طبعی گرم و تر دارد، دارای قند طبیعی بالا و بسیار مقوی است که حاوی املاح و انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن از جمله ویتامین های B، A و C می باشد. وی افزود:انواع انجیر خشک و تر نقش بسزایی در پاکسازی روده بزرگ و دستگاه گوارش دارد و یبوست را برطرف می کند که به این منظور بهترین زمان مصرف آن صبح ناشتا است. این پژوهشگر طب سنتی درباره ترکیبی از انجیر خشک که در پاکسازی روده بسیار موثر است، گفت:افراد برای پاکسازی و شست وشوی روده و درمان یبوست انجیر خشک را داخل روغن زیتون خیسانده و در صبح ناشتا مصرف کنند.

انجیر سیاه برای دیابت

انجیر برخلاف اکثر میوه ها برای دیابت خوب نیست و افراد دیابتی باید با دقت در مصرف انجیر، این میوه را به میزان بسیار کم مصرف کنند، زیرا 50 درصد انجیر را قند تشکیل می دهد، همچنین افرادی که کبد ضعیفی دارند باید این میوه را به همراه گردو مصرف کنند و در مصرف آن زیاده روی نکنند. ایشان با بیان اینکه انجیر بهترین میوه برای افراد با ضعف عمومی و مواجه با افت قند است، اظهار داشت:قند انجیر کاملا طبیعی و مقوی است و از افت قند افراد جلوگیری می کند و اشخاص لاغر که قصد دارند وزن خود را افزایش دهند، می توانند انجیر خشک را به همراه شیر مصرف کنند. وی در خصوص تاثیر شربت انجیر در درمان التهاب دستگاه گوارش بیان کرد:برای این منظور ترکیبی شامل مقداری خرما و انجیر، عناب و مویز که مخلوط و آسیاب شده باشد را با یک لیتر آب و در حرارت ملایم به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا آب آن نصف شود و روزی سه فنجان برای درمان التهاب گوارش از آن مصرف کنید. این پژوهشگر طب سنتی افزود:این ترکیب برای درمان بیماری های تنفسی، ناراحتی های کلیه، ذات الریه، سرماخوردگی و سرفه نیز بسیار موثر است. وی با بیان اینکه جوشاندن انجیر سیاه به همراه شیر بز برای درمان آرتروز و درد مفاصل مفید است، تصریح کرد:این ترکیب در دفع سموم بدن نیز تاثیر زیادی دارد و انجیر سیاه برای افرادی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند، کودکان کم اشتها و ضعیف، رفع نقرس، بواسیر و قولنج توصیه می شود. وی تاکید کرد:خواص انجیر خشک بسیار بیشتر از نوع تر آن می باشد و هر انجیر خشک به اندازه 4 انجیر تازه خاصیت دارد. وی با بیان اینکه برای رفع زگیل می توان شیرابه انجیر را خارج و با ایجاد خراش اندکی بر روی آن محل آن قرار داد، افزود:مصرف انواع انجیر خشک و تر به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ جنین و از بین بردن تهوع بارداری به شدت توصیه می شود . این پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد:انجیر را نباید با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریب فروت مصرف کرد.

طبع انجیر سیاه

طبع انجیر سیاه از نظر طب سنتی گرم و تر است. برخی از مهمترین خواص درمانی انجیر سیاه به شرح زیر می‌باشد: یکی از مهمترین خواص انجیر سیاه، کمک به استحکام و سلامت استخوان‌ها، پیشگیری و کمک به درمان آرتروز و ناراحتی های مفاصل است. در کتب طب سنتی یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می‌باشد. ترکیب این دو ماده غذایی، علاوه بر تامین املاح مورد نیاز بدن، سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد. استفاده از جوشانده انجیر سیاه نیز به درمان خانگی آرتروز کمک می کند. مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی فوق العاده‌ای داشته و برای رفع اختلالات جریان خون مفید است.

انجیر سیاه و تهوع بارداری

از بین بردن تهوع بارداری و تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین از خواص انجیر خشک و تر است و از این رو مصرف خشک و تازه این میوه برای مادران باردار بسیار مفید است.

تفاوت انجیر سیاه و زرد

از نظر خواص و میزان مواد غذایی مختلف مانند انواع ویتامین‌ها، املاح‌ معدنی، قند، کالری و… تفاوت چندانی بین انجیر سیاه و زرد وجود ندارد، اما میزان آنتی‌اکسیدان‌ها یا مواد ضدسرطان در انجیر سیاه بیشتر است. به طور کلی هر چه رنگ میوه‌ها تیره‌تر باشد، میزان آنتی‌اکسیدان آنها بیشتر خواهد بود. به همین دلیل در مورد میوه هایی مانند انگور، گیلاس و انجیر نوع تیره آنها دارای مواد آنتی اکسیدان بیشتری بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بیشتری خواهد کرد. لازم به ذکر است، برخی افراد دوست دارند پوست انجیر سیاه را بگیرند و بعد آن را مصرف کنند، در حالی که بهتر است پوست میوه‌هایی که می‌توان آنها را خورد، نگیرید مگر اینکه میوه بوی سم بدهد یا مشکوک به سمپاشی جدید باشد.

مضرات انجیر سیاه

زیاده‌روی در مصرف انجیر باعث ایجاد نفخ شکمی و اسهال خواهد شد و با توجه به اینکه طبیعت این میوه گرم است افراد گرم‏ مزاج باید در خوردن آن اعتدال داشته باشند. به دلیل میزان بالای قند موجود در این میوه، افراط در مصرف آن، برای دیابتی ها مضر است. خوردن بیش از اندازه انجیر برای معده و چشم زیان‌آور بوده و البته در طب سنتی مصلح و خنثی کننده آن، کرفس ذکر شده است.

انجیر چیست

انجیر با نام انگلیسی Common fig و نام علمی Ficus carica از خانواده Moraceae ، گیاهی خزان کننده، بومی خاورمیانه و غرب آسیاست. برگهای آن پنجه ای شکل، پهن، کرکدار و به رنگ سبز مایل به خاکستری است. میوه آن بسیار شیرین و آبدار و گوشتی بوده و دارای دانه های ریزی در قسمت گوشتی می باشد این میوه به رنگ زرد یا سیاه دیده می شود.

تکثیر درخت انجیر سیاه

انجیر از طریق کشت با بذر، خوابانیدن، پیوند زدن، کشت پاجوش و قلمه های خشبی تکثیر می یابد. سخت ترین روش، کشت با بذر چون چندین سال طول می کشد تا گیاه مورد نظر به ثمر بنشیند ولی معمول ترین و آسانترین روش، کشت از طریق ریشه دار کردن قلمه های خشبی است. برای این منظور باید در اواخر پاییز یا اوایل زمستان، از سرشاخه های مناسب، قلمه تهیه نمود و در محل مناسب دور از رطوبت نگهداری نمود و بعد اوایل بهار به خزانه انتقال داد. قلمه در خزانه شروع به رشد کرده و ریشه دار می شود و در اواخر زمستان سال بعد به زمین اصلی انتقال می یابد. می توان قلمه را مستقیما در زمین اصلی هم کشت نمود ولی در این صورت باید چند قلمه را با هم در یک قسمت قرار داد.

خواص و فواید کلی انجیر

انجیر شیرین است و قند زیادی دارد بنابراین یک میوه بسیار مقوی است. این میوه سرشار از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر، فیبر، منیزیم و ویتامین های C , B , A است. به دلیل داشتن فیبر بالا، برای درمان یبوست بسیار توصیه می گردد. انجیر یک میوه بدون کلسترول است و در نتیجه در رژیمهای لاغری بسیار استفاده می گردد. این میوه با افزایش تعرق بدن، نه تنها بدن را خنک کرده بلکه باعث باز شدن منافذ عرقی می شود. در افرادی که دفع ادرار در بدنشان کم است، با خوردن این میوه ادرار آور، می توانند این مشکل را بر طرف کنند. در طب سنتی انجیر خشک را جوشانده و از آن در درمان التهاب مجاری دستگاه تنفسی ، کلیه ، ذات الریه ، ذات الجنب ، سرخک ،مخملک و آبله استفاده می شود. در افراد که در هنگام سرماخوردگی دچار گلو درد و التهاب می شوند، می توانند انجیر خشک را جوشانده و دم نوش آن را غرغره کنند. انجیر باعث افزایش تمایلات جنسی می شود. مخلوط انجیر و عسل برای درمان زخم معده مفید است. انجیر به دلیل داشتن کلسیم بالا و همین طور پتاسیم بالا که مانع از دفع کلسیم از طریق ادرار می شود، از پوکی استخوان جلوگیری می کند. فیبر بالایی که در انجیر وجود دارد باعث می شود که از طریق مصرف آن، گرسنگی به تاخیر بیافتد و درنتیجه در رژیمهای لاغری بسیار مفید است. انجیر حاوی گوگرد است پس برای جلوگیری از ریش مو و افزایش رشد مو مفید است. شیره سفید رنگی که در محل اتصال انجیر به شاخه خارج می شود، برای درمان زگسیل و میخچه استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید : انجیر خشکخرماهلوبادامگلابی

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 13 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.