تمیزکاری کبد با روش های گیاهی

تمیزکاری کبد با روش های گیاهی

تمیزکاری کبد با روش های گیاهی خواص روش های گیاهی,فواید روش های گیاهی,روش های گیاهی درمانی,خاصیت روش های گیاهی,خواص روش های گیاهی درمانی,خواص روش های گیاهی برای پوست,خواص روش های گیاهی برای …

چگونه اگزما را درمان کنیم ؟

چگونه اگزما را درمان کنیم ؟

چگونه اگزما را درمان کنیم ؟ اگزما,بيماري اگزما,اگزما در بارداري,علائم اگزما,درمان اگزما,درمان اگزما با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان اگزما,اگزما را چگونه درمان کنيم,اگزما در کودکان,اگزما در بزرگسالان,اگزما در نوزادان,اگزما در …

عوارض و زمان مصرف قرص لیورگل برای جوش

عوارض و زمان مصرف قرص لیورگل برای جوش

قرص لیورگل قرص لیورگل ,قرص لیورگل برای لاغری,قرص لیورگل چیست در این مطلب از سایت جسارت در مورد عوارض و زمان مصرف قرص لیورگل برای جوش و پوست صورت صحبت میکنیم امیدواریم …

گلوسیت

گلوسیت ,گلوسیتول چیست,گلوسیت زبان,گلوسیت زبان چیست,گلوسیت تورم زبان,گلوسیت میانی زبان,گلوسیت میانی,گلوسیت مهاجر,گلوسیت یا ورم زبان,گلوسیت ها,گلوسیت زبان

گلوسیت , گلوسیت زبان , گلوسیت زبان چیست , گلوسیت تورم زبان

توضیحاتی در مورد گلوسیت

التهاب زبان یا گلوسیت گاهی به علت خشکی دهان، هنگامی که غدد تولید کننده بزاق از بین بروند (سندروم شوگرن) به وجود می آید.♥ سخت صحبت کردن، جویدن و بلعیدن از عوارض التهاب زبان می باشد. برای پیشگیری از ابتلا به التهاب زبان از مصرف شکلات، مرکبات، غذاهای اسیدی (سرکه و ترشی)، آجیل های شور و یا چیپس سیب زمینی باید خودداری کنید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد علائم و علل و درمان بیماری گلوسیت تورم میانی زبان چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

گلوسیت چیست

بیماری گلوسیت عبارت است از التهاب حاد یا مزمن زبان در اثر دلایل گوناگون که گاهی مسری است. این بیماری سرطانی نیست و نگرانی خاصی ندارد ولی باید درمان شود. زبان متورم با رنگ قرمز روشن، زخم متورم با رنگ قرمز روشن، مویی‌شکل شدن زبان، گاهی همراه با سطحی سیاه و قرمز شدن نوک و گوشه‌های زبان از نشانه‌های این بیماری است.

علل گلوسیت

دلیل عفونی سوختگی آسیب ناشی از دندان‌های ناصاف، عدم تناسب دندان‌های مصنوعی، تنفس دهانی یا گازگرفتگی مکرر در حین تشنج سوء مصرف الکل، دخانیات، غذای گرم یا چاشنی سلامت نامناسب دندان آلرژی به خمیر دندان، دهان شور (به ویژه دهان‌شور حاوی پراکسید)، شیرینی، رنگ یا مواد مورد استفاده در کارهای دندان‌پزشکی کمبود ویتامین‌های ب در اثر پلاگر، کم‌خونی کمبود ویتامین ب۱۲ یا کم‌خونی کمبود آهن واکنش‌های مضر نسبت به داروها

عوامل تشدید کننده گلوسیت

ο سیگار کشیدن باعث تشدید بیماری التهاب زبان (گلوسیت) می شود. ο بیماری التهاب زبان در مواجهه‌ شیمیایی‌ یا محیطی‌ با مواد شیمیایی‌ تحریک‌کننده‌ یا خورنده بدتر خواهد شد. ο الکلیسم‌ و تغذیه‌ نامناسب‌ به‌ ویژه‌ کمبود ویتامین‌ها سبب تشدید بیماری التهاب زبان می شود. ο اضطراب‌ یا افسردگی‌ باعث بدتر شدن التهاب زبان می شود. ο از عوامل موثر در تشدید التهاب زبان بیماری دیابت‌ شیرین‌ است.

گلوسیت یا التهاب زبان

شایع ترین بیماری زبان التهاب زبان یا گلوسیت‌ (Glossitis)، عبارت‌ است‌ از التهاب‌ حاد یا مزمن‌ زبان‌ در اثر دلایل گوناگون که گاهی‌ مسری‌ است‌. التهاب زبان یک بیماری سرطانی‌ نمی‌باشد. زبان‌ متورم‌ با رنگ‌ قرمز روشن‌، زخم‌ متورم‌ با رنگ‌ قرمز روشن‌، مویی‌شکل‌ شدن‌ زبان‌، گاهی‌ همراه‌ با سطحی‌ سیاه‌ و قرمز شدن‌ نوک‌ و گوشه‌های‌ زبان‌ از نشانه های بیماری التهاب زبان می باشد.

نشانه های گلوسیت

♦ سخت جویدن و بلعیدن غذا و حرف زدن از علائم التهاب زبان است. ♦ نشانه دیگر التهاب زبان نرمی سطح زبان، زخم و نازک شدن آن می باشد. ♦ تغییر رنگ زبان نیز از علایم التهاب زبان است، اگر رنگ زبان بی رنگ باشد، به علت کم خونی کشنده رخ داده است. اگر رنگ زبان قرمز پررنگ باشد، به علت کمبود ویتامین های گروه ب رخ داده است. ♦ ورم زبان، احساس سوزش در دهان و نوک زبان نیز از علائم بیماری التهاب زبان است. ♦ نشانه ی دیگر التهاب زبان احساس خشکی در دهان، کاهش بزاق و کاهش بهداشت دهان است. ♦علامت دیگر التهاب زبان افزایش تشنگی است. ♦ گلودرد و از دست دادن حس چشایی نیز از نشانه های التهاب زبان می باشد.

دلایل التهاب زبان

• از علل التهاب زبان آلرژی به خمیردندان، دهان شویه، خوشبوکننده دهان، رنگ آبنبات، پلاستیک دندان مصنوعی و یا نگهدارنده دندان مصنوعی و یا برخی از داروهای فشار خون می باشد. • التهاب زبان یا گلوسیت گاهی به علت خشکی دهان، هنگامی که غدد تولید کننده بزاق از بین بروند (سندروم شوگرن) ایجاد می شود. • عفونت به باکتری و یا ویروس (تبخال دهانی) نیز می تواند سبب بیماری التهاب زبان شود. • آسیب ناشی از سوختگی، لبه های ناهموار دندان ها و آسیب های دندان پزشکی و یا ضربه های دیگر نیز از علل دیگر التهاب زبان است. • التهاب زبان یا گلوسیت می تواند به دلیل کم شدن میزان آهن و یا برخی ویتامین های گروه B مثل کمبود ویتامین B12، B6 و B9 (فولات) ایجاد شود. • اضطراب و افسردگی هم از دیگر دلایل عارضه التهاب زبان می باشد. • بیماری های پوستی از قبیل: لیکن پلان دهانی، اریتما، آفت، پمفیگوس ولگاریس، سیفلیس و غیره نیز می تواند منجر به التهاب زبان شود. • بیماری التهاب زبان به وسیله محرک هایی نظیر: تنباکو، الکل، غذاهای داغ، ادویه جات و غیره ایجاد می شود. • عفونت قارچی دهان می تواند سبب التهاب زبان شود. • التهاب زبان گاهی به علت پروتز دندان که باعث فشار بر لثه ها می شود – استفاده بیش از حد از مسواک و یا نخ دندان ایجاد می شود. • مصرف زیاد نوشیدنی های اسیدی از دیگر علل ابتلا به بیماری التهاب زبان است.

تشخیص گلوسیت

◊ تشخیص این بیماری با دندانپزشک است. ◊ در التهاب زبان برجستگی های انگشت مانند در سطح زبان که به نام پاپیل (پرز) معروفند، ممکن است از بین رفته باشد. ◊ زبان متورم یا تکه های متورم در زبان در بیماری التهاب زبان دیده می شود. ◊ پزشک سوالاتی را در زمینه سابقه بیماری و روش زندگی از فرد خواهد پرسید تا علت التهاب زبان مشخص شود. ◊ در تشخیص عارضه التهاب زبان آزمایش خون برای رد بیماری های دیگر، ممکن است انجام شود.

درمان گلوسیت

¤ غذاهای‌ تحریک‌کننده‌ التهاب زبان می‌توانند شامل‌ شکلات‌، مرکبات‌، غذاهای‌ اسیدی‌ (سرکه‌ و ترشی‌جات‌)، آجیل‌ شور یا چیپس‌ سیب‌ زمینی‌ باشند که تا حد امکان از آن استفاده نشود. ¤ روزانه‌ 3 بار یا بیشتر دهان‌ خود را با محلول‌ نمک‌ (نصف‌ قاشق‌ چایخوری‌ در 250 سی‌سی‌ آب‌ معادل‌ یک‌ بطری‌ نوشابه‌) بشویید این راه برای درمان التهاب زبان بسیار موثر است. ¤ اگر التهاب‌ زبان‌، ناشی‌ از یک‌ دندان‌ یا دندان‌ مصنوعی‌ خراب‌ باشد، باید به دندانپزشک‌ مراجعه کنید. داروهای موثر در درمان التهاب زبان – برای‌ درد خفیف‌ بیماری التهاب زبان می‌توانید از داروهای‌ بدون‌ نیاز به‌ نسخه‌ مثل‌ دهان‌ شویه های‌ بی‌حس‌کننده‌ یا استامینوفن‌ استفاده‌ کنید. – ممکن‌ است‌ برای‌ عفونت‌ و درد التهاب زبان، آنتی‌بیوتیک‌ها یا بی‌حس‌کننده‌های‌ موضعی‌ تجویز گردند.

گلوسیت و مراجعه به پزشک

· عدم‌ بهبودی‌ علایم‌ التهاب زبان ظرف‌ 3 روز علی‌رغم‌ درمان · اگر درد بیماری التهاب زبان غیر قابل‌ تحمل‌ شود و با درمان‌ تسکین‌ نیابد. · اگر دچار تب شدید · ظهور بثور پوستی‌ در هنگام ابتلا به بیماری التهاب زبان · اگر در هنگام مبتلا شدن به عارضه التهاب زبان دچار کاهش وزن شدید · اگر در بیماری التهاب زبان، زبان‌ متورم‌ شود و مانع‌ بلع‌ گردد.

پیشگیری از گلوسیت

º رعایت بهداشت دهان عاملی در پیشگیری از التهاب زبان می باشد. º شرکت کردن در فعالیت های ورزشی º تغذیه سالم به پیشگیری از التهاب زبان کمک می کند º پیشگیری از ابتلا به التهاب زبان با مرتب مسواک زدن و استفاده از نخ دندان º نوشیدن زیاد آب برای پیشگیری از بیماری التهاب زبان موثر است زیرا که باعث ترشح کافی بزاق می شود و به کاهش رشد باکتری کمک می کند. º برای پیشگیری از ابتلا به التهاب زبان از مصرف شکلات، مرکبات، غذاهای اسیدی (سرکه و ترشی)، آجیل های شور و یا چیپس سیب زمینی باید خودداری کنید. º برای جلوگیری از ابتلا به التهاب زبان، با آب نمک روزانه سه بار و یا بیشتر، دهانتان را بشویید.

عوامل ایجاد کننده گلوسیت

عوامل زیادی باعث التهاب زبان می‌شوند که عبارتند از: واکنش‌های آلرژیک: واکنش‌های آلرژیک به داروها، غذاها و دیگر مواد تحریک کننده باعث التهاب و قرمزی پاپیلا و بافت‌های عضلانی زبان می‌شود. مواد تحریک کننده شامل خمیر دندان و برخی از انواع داروهای فشار خون بالا است. بیماری‌ها: بیماری‌هایی که باعث اختلال در سیستم ایمنی می‌شوند نیز ممکن است پاپیلا و عضلات زبان را هدف قرار دهند. بیماری تبخال در کودکان (بیماری ای که باعث ایجاد تاول تب خالی و جوش در اطراف دهان می‌شود) نیز ممکن است باعث تورم و درد زبان شود. کمبود آهنگ در کودکان: کمبود آهن در خون باعث التهاب زبان می‌شود. آهن با کمک به ساخت سلول‌های قرمز خون در بدن کودک می‌تواند رشد سلول‌ها را منظم سازد. سلول‌های قرمز خون اکسیژن را به اندام‌، بافت‌ها و عضلات می‌برند. کمبود آهن در خون باعث می‌شود سطح میوگلوبین کاهش یابد. میوگلوبین پروتئینی در سلول‌های قرمز خون است که وجود آن برای سلامت عضلات، از جمله بافت‌های عضله زبان، ضروری است. خشکی دهان: خشکی دهان در اثر کمبود بزاق دهان ایجاد می‌شود، و کمبود بزاق نیز خود ناشی از اختلال در غدد بزاقی یا کم آبی بدن است. کودک به بزاق نیاز دارد تا زبانش مرطوب باشد. ترومای دهان: اگر تروما در اثر آسیب‌های وارد شده به دهان ایجاد شده باشد، بر روی زبان کودک نیز اثر می‌گذارد. سوختگی‌ها و بریدگی‌های روی زبان و گاهی استفاده از وسایل ارتودنسی مانند بریس‌ها نیز باعث التهاب زبان می‌شوند. عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا مخمرها (مانند تبخال دهان) عوامل هورمونی کمبود برخی از ویتامین‌ها

انواع گلوسیت

التهاب زبان انواع مختلفی دارد که عبارتند از: التهاب حاد: التهاب حاد زبان نوعی التهاب زبان است که به طور ناگهانی ظاهر شده و اغلب علائم شدیدی دارد. این نوع از التهاب زبان معمولا در واکنش به یک ماده آلرژی زا به وجود می‌آید. التهاب مزمن: التهاب مزمن زبان، التهابی است که به کرات رخ می‌دهد. این نوع التهاب ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری یا شرایط پزشکی دیگر باشد. التهاب ایدیوپاتیک: التهاب ایدیوپاتیک زبان، که به نام التهاب هانتر شناخته شده است بر عضلات زبان تاثیر می‌گذارد و در نتیجه تعداد قابل توجهی از پاپیلاها از بین می‌روند. علت التهاب ایدیوپاتیک زبان ناشناخته است. التهاب آتروفیک: التهاب آتروفیک زمانی ایجاد می‌شود که تعداد زیادی از پاپیلاها از بین بروند، و در نتیجه رنگ و بافت زبان تغییر کند. در این نوع التهاب معمولا رنگ زبان به قرمز تیره تغییر می‌کند.

نکاتی درباره گلوسیت

در اکثر موارد، التهاب زبان با دارو برطرف می‌شود. اگر کودک از غذاهایی که باعث التهاب زبان می‌شوند پرهیز کند، درمان موفقیت آمیز خواهد بود. رعایت بهداشت دهان نیز به کاهش مشکل یا جلوگیری از ایجاد مشکل کمک می‌کند. اگر پزشک برای کودک آنتی بیوتیک تجویز کرد، طبق دستور دارو را به کودک بدهید. با بهتر شدن کودک مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید. کودک باید دوره درمان را کامل بگذراند. ممکن است والدین بخواهند در دوره بیماری از یک رژیم غذایی ملایم یا مایعات برای کودک استفاده کنند. غذاهای ملایم و آرامبخش شامل پوره سیب زمینی، نان نرم، سوپ خامه، تخم مرغ و سبزیجات خوب پخته شده است. از دادن غذاهای ادویه دار و داغ و مرکبات مانند آب پرتقال وآب لیمو به کودک خودداری کنند زیرا این غذاها باعث می‌شوند تورم زبان بیشتر شود. دهان کودک را با ترکیبی از نصف قاشق چایخوری جوش شیرین با یک فنجان آب گرم شستشو دهید. هر روز دندان‌های کودک را نخ دندان بکشید. از کودک بخواهید حداقل روزی دو مرتبه پس از وعده‌های غذایی و قبل از رفتن به رختخواب، دندان‌های خود را مسواک بزنند و همزمان زبانشان را نیز تمیز کنند. با جلوگیری از کم آبی بدن می‌توان برخی از ناراحتی‌های ناشی از التهاب زبان را برطرف کرد. برای افزایش آب بدن فقط کافی است مقدار مایعاتی که به کودک می‌دهید را بیشتر کنید. وجود آب کافی در بدن باعث تولید بزاق و در نتیجه بهداشت بهتر دهان می‌شود. خواص شفابخش و ضد التهابی آلوئه ورا باعث شده که این گیاه درمانی موثر برای مشکلات دهانی، از جمله التهاب زبان، باشد. اگر کودک علائم التهاب زبان را دارد، سرکه سیب درمان مناسبی برای او است. سرکه سیب باعث می‌شود PH دهان در حالت متعادل باقی بماند و با عفونت مبارزه می‌کند. طعم ترش و اسیدی سرکه سیب باعت احساس سوزش در دهان می‌شود، اما به زودی متوجه بهبود دهانتان خواهید شد.

گلوسیت و رعایت بهداشت

برای بهبود گلوسیت، رعایت بهداشت دهان خیلی مهم است. لذا دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید

هدف از درمان گلوسیت

هدف از درمان، کاهش ورم می باشد. درمان در افراد مختلف بر اساس علت آن می باشد. اگر ورم زبان بسیار شدید باشد، نیازمند بستری شدن در بیمارستان می باشد. – بهداشت خوب دهان یکی از موارد مهم در درمان می باشد. دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید. – اگر گلوسیت ناشی از عفونت باشد، داروهای آنتی بیوتیک، ضد قارچ ها و دیگر داروهای ضدمیکروبی ممکن است تجویز شوند. – برای درمان کم خونی و کمبودهای تغذیه ای باید رژیم غذایی تغییر کند و مکمل ها را مصرف کرد. – از محرک هایی نظیر غذاهای داغ و ادویه دار، الکل و تنباکو باید دوری کنید. – از محصولاتی که دارای دارچین و یا نعناع می باشند نیز باید خودداری کنید. – غرغره کردن با آب نمک، سه بار در روز

بیشتر بخوانید : سفیدی زبان ♥ سوختگی زبان ♥ التهاب زبان ♥ التهاب لثهالتهاب گلو

آخرین بروز رسانی در : جمعه 17 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.