ماسک های صورت گیاهی

ماسک های صورت گیاهی

ماسک های صورت گیاهی خواص ماسک های صورت گیاهی,فواید ماسک های صورت گیاهی,ماسک های صورت گیاهی درمانی,خاصیت ماسک های صورت گیاهی,خواص ماسک های صورت گیاهی درمانی,خواص ماسک های صورت گیاهی برای پوست,خواص …

آیا با بیماری اسهال مزمن و درمان آن آشنایی دارید ؟

آیا با بیماری اسهال مزمن و درمان آن آشنایی دارید ؟

اسهال مزمن و درمان آن اسهال مزمن و درمان آن ، درمان اسهال مزمن ، درمان خانگی اسهال مزمن ، درمان گیاهی اسهال مزمن ، درمان اسهال مزمن در کودکان   بیماری …

طریقه مصرف میخک و خواص مفید آن برای پوست لاغری و دیابت

طریقه مصرف میخک و خواص مفید آن برای پوست لاغری و دیابت

طریقه مصرف میخک و خواص مفید آن برای پوست لاغری و دیابت میخک و خواص مفید آن,میخک و خواص آن,گیاه میخک و خواص آن,میخک و خواص مفید آن,گل میخک و خواص آن,میخک …

کم خونی

کم خونی,بیماری کم خونی,کم خونی در بارداری,علائم کم خونی,درمان کم خونی,درمان کم خونی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان کم خونی,کم خونی را چگونه درمان کنیم,کم خونی در کودکان,کم خونی در بزرگسالان,کم خونی در نوزادان,کم خونی در بهار,کم خونی در تابستان,کم خونی در پاییز,کم خونی در زمستان,آشنایی با کم خونی,همه چیز در مورد کم خونی

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی

به گزارش سایت جسارت کم خونی (Anemia) بیماری ای است که در آن شما گلبول قرمز خون سالم و کافی برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان ندارید. ابتلا به آنمی ممکن است باعث احساس خستگی در شما شود. کم خونی شامل شاخه ها و شکل های مختلفی می‌باشد که هرکدام دلایل مختلفی دارند، از دست دادن خون یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به کم خونی است. آنمی می تواند دائمی و یا موقتی باشد و شدت آن ممکن است متعادل و یا شدید باشد. اگر احساس می‌کنید به کم خونی مبتلا هستید، به پزشک مراجعه نمایید چراکه آنمی ممکن است نشانه یک بیماری جدی و سخت باشد. درمان کم خونی می‌تواند شامل دریافت مکمل و یا دریافت مراقبت پزشکی باشد. پیشگیری از بعضی از انواع آنمی با یک رژیم غذایی سالم و متنوع ممکن می‌باشد ولی اگر کم خونی درمان نشود میتواند خطرناک باشد

انواع کم خونی

کم خونی ناشی از فقر آهن : فقر آهن ممکن است به دلیل دریافت ناکافی آهن از مواد غذایی، اختلال جذب آهن در دستگاه گوارش، مصرف آهن در دوران بارداری توسط جنین، مصرف آهن در زمان شیردهی توسط نوزاد و خونریزی مزمن روی دهد.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین : ویتامین هایی که در خو نسازی نقش دارد شامل اسیدفولیک و کوبالامین می باشد که در افرادی که رژیم های غذایی بسیار فقیر و فاقد گوشت دارند و مشکلات گوارشی دارند کمبود آن ها دیده می شود.

کم خونی ناشی از بیماری های مزمن : نمی ناشی از بیماری های مزمن دومین فرم شایع آنمی است و شایع ترین فرم آنمی در بیماران بستری در بیمارستان است. آنمی بیماری مزمن در اثر بیماری های التهابی خاص و اختلالات خودایمنی، سرطان، بیماری کلیوی، سیروز و عفونت های طولانی مدت مثل ایدز و هپاتیت B رخ می دهد. تمامی سلول های زنده مثل باکتری و حتی سلول های سرطانی، نیاز به آهن دارند.

کم خونی ناشی از عوامل ارثی : تالاسمی ها از انواع ارثی کم خونی هستند. تالاسمی انواع الفا و بتا و مینور و ماژور دارد.

 
کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

علت کم خونی

لازم به ذکر است که شما زمانی دچار آنمی می‌شوید، که خون شما گلبول قرمز کافی ندارد. زمانی گلبول های قرمز شما کم می‌شود که: بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نمی‌کند و یا گلبول تولید شده بدرستی عمل نمی‌کند. بدن شما گلبول های قرمز تولید شده را نابود می‌کند، در این حالت که معمولا بدلیل سایر بیماری ها و عوامل رخ می‌دهد، عمر گلبول قرمز تولید شده کم تر از حد لازم بوده و با مرگ گلبول، بدن دچار آنمی می‌شود. خونریزی باعث از دست دادن گلبول های قرمز خون و هموگلوبین شده و باعث کم شدن تعداد گلبول قرمز خون می‌شود. این خونریزی ها ممکن است بدلیل مواردی از جمله زخم معده، هموروئید، التهاب معده، سرطان، بعضی از انواع داروها، بعضی از انواع داروهای پیشگیری از بارداری، قاعدگی، جراحی و اهدای خون باشد.

درمان کم خونی

تعیین نوع و روش درمان به عواملی مانند سن بیمار، وضعیت سلامتی و پزشکی بیمار، میزان و شدت آنمی فقر آهن و علت ایجاد کننده ی آن بستگی دارد. گام اول: افزایش مصرف غذاهای با آهن بالا توصیه می شود مثل: گوشت قرمز، گوشت سفید گام دوم: استفاده از مکمل های آهن و اسید فولیک ، بهتر است این داروها با معده ی خالی یا همراه با منابع حاوی ویتامین سی مصرف شوند گام سوم: در مواردی نیاز به مصرف آهن به صورت تزریقی است. توصیه مهم : نوع و عامل ایجاد کننده آنمی در انتخاب روش درمانی و مکمل های توصیه شده بسیار مهم است بنابراین تا زمانی که از نوع آنمی خود و علت ایجاد کننده آن آگاه نشده اید اقدام به دریافت خودسرانه مکمل نکنید.
 
کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی
 

 علائم کم خونی

از لحاظ علمیعلایم و نشانه های ابتلا به آنمی بسته به دلیل کم خونی، نوع کم خونی و بیماری های مرتبط به آنمی متفاوت است، این علایم ممکن است شامل:

خستگی و احساس فرسودگی

رخوت و بی حالی

بی قراری و ناراحتی

تنگی نفس و یا مشکل در تنفس

تمرکز ضعیف

تپش قلب

حساسیت به هوای سرد

پوست رنگ پریده

درد قفسه سینه

سایر علایم زیر ممکن اند اما معمول نیستند

وزوز گوش ها

سردرد

تاثیر بر حس چشایی

خشکی زبان

مشکل در بلعیدن غذا

ناخن های خشک و پوسته پوسته

عوارض کم خونی 

با تایید پزشکان آنمی درمان نشده می‌تواند باعث ابتلا به سایر عوارض و مشکلات از جمله: خستگی شدید. زمانیکه کم خونی شدید باشد، شما ممکن است انقدر خسته باشید که نتوانید کاری انجام دهید. بیماری های قلبی. آنمی می‌تواند باعث تپش قلب (آریتمی قلبی) شود. همچنین از آنجاییکه قلب برای رسیدن اکسیژن کافی به بدن باید بیشتر کار کند، ممکن است فرد دچار نارسایی احتقانی قلبی ( congestive heart failure) شود. مرگ. بعضی از انواع کم خونی ارثی می‌توانند جدی بوده و حتی زندگی افراد را تهدید کنند. همچنین از دست دادن سریع و شدید خون می‌تواند باعث آنمی حاد شده و حتی باعث مرگ افراد شود.

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی مینور

ر اثر این بیماری هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می‌ دهد و به همین علت روند تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌ شود. در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.تالاسمی معمولا از پدر و مادری که ناقل ژن آنمی است به فرزندان به ارث می رسد.

کم خونی داسی شکل

به گزارش سایت جسارت از ویکی پدیا کم‌خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب (Hbss) شناخته می‌شود. هموگلوبین طبیعی صاف و گرد است و به سلول اجازه عبور آسان از مویرگ‌های خونی را می‌دهد. سلول‌های هموگلوبین سلول داسی سفت و به شکل داس می‌باشند. این مولکول‌های هموگلوبین تمایل دارند به شکل خوشه‌ای و در کنار یکدیگر قرار گیرند، بنابراین به راحتی از مویرگ‌های خونی عبور نمی‌کنند. این خوشه‌ها منجر به توقف جریان خون حمل‌کننده اکسیژن می‌گردند. برخلاف سلول‌ها با هموگلوبین طبیعی که بیش از ۱۲۰ روز زنده هستند، سلول‌های داسی بعد از ۲۰-۱۰ روز از بین می‌روند. این روند طی یک دوره مزمن منجر به بروز کم خونی می‌گردد. آنمی داسی شکل حاصل یک جهش ژنی می‌باشد که طی آن یک نوکلئوتید با باز آلی تیمین جای خود را با یک نوکلئوتید دیگر با باز آلی آدنین عوض می‌کند. پژوهشگران پزشکی می گویند سلول‌های داسی‌شکل ممکن است در اثر کمبودشان در خون، مجبور شوند که به سلول‌های سرطانی تمورهایی که در برابر درمان مقاومت می‌کنند، حمله کنند. این سیستم روشی نو برای درمان سرطان گزارش شده‌است. دانشمندان امیدوارند به کمک روش ژن درمانی Ex vivo و اصلاح سلول‌های زنده در بیرون از بدن با روش کریسپر، بیماری سلول‌های داسی شکل را درمان کنند.

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی چیست

وقتی بدن به اندازه کافی آهن جذب نمی کند، گلبول های قرمز خون به اندازه کافی اکسیژن حمل نمی کنند و با کمبود هموگلوبین مواجه می شوند کم خونی بروز می کند. از هر 10 دختر و زن، یک نفر به آنمی مبتلاست.کم خونی می تواند در کودکان و مردان نیز بروز یابد که با ابتلا به بیماری های مختلف ارتباط دارد.

کم خونی شدید

معمولا نشانه‌های زیر در بیماران مبتلا به کم خونی شدید شایع است: احساس ضعف، خستگی، تحمل پایین و خستگی هنگام بالا رفتن از پله‌ها – شکاف گوشه لب‌ها و قاشقی شدن ناخن‌ها – تمایل به خوردن خاک، مهر نماز، برنج خام و یخ.آنمی فقر آهن در خانم‌ها شایع‌تر است ولی در صورتیکه در آقایان آنمی شدید دیده شود حتما بررسی سیستم گوارش از نظر خونریزی‌های گوارشی لازم است.در صورت پایین بودن هموگلوبین حتما باید تحت نظر پزشک اقدامات لازم صورت بگیرد، چرا که موارد شدید کاهش هموگلوبین با خطرات جدی همراه است. هموگلوبین وظیفه‌ اصلی خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن را دارد و اگر فردی دچار کم‌خونی شود اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن وی کم‌ می‌شود. خیلی‌ها آنمی را مشکلی ساده می‌پندارند که با خوردن چند قرص آهن بدون تجویز پزشک حل می‌شود اما برخلاف این تصور، کم‌خونی ممکن است علامتی برای بروز شمار زیادی از بیماری‌ها باشد. گذشته از این حتی اگر کم‌خونی نشانه‌ بیماری ناخوشایندی هم نباشد به هر حال به شما خستگی مزمن هدیه می‌دهد و کارکرد روزانه را پایین می‌آورد. شاید دلیل اینکه بیش‌تر مردم کم‌خونی را جدی نمی‌گیرند این باشد که این اختلال خونی، مشکلی نسبتا رایج است و خیلی‌ها به آن مبتلا هستند اما اتفاقی که در کم‌خونی رخ می‌دهد این است که این اختلال علی‌رغم شایع بودن، قابل چشم‌پوشی نیست و باید به آن رسیدگی شود.

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی همولیتیک

کم خونی همولیتیک (Hemolytic anemia) نوعی کم‌خونی ناشی از همولیز (تخریب گلبول قرمز) است. همولیز می‌تواند داخل عروقی یا خارج عروقی (مانند طحال) باشد. بیماری می‌تواند ارثی یا اکتسابی و خفیف تا کشنده باشد. آنمی همولیتیک با دو منشاء داخل عروقی و خارج عروقی می باشد. این آنمی می تواند به دلایل ارثی و یا اکتسابی اتفاق افتد. بنابراین آنمی همولیتیک را بر اساس منشا می توان به دو گروه ارثی و اکتسابی تقسیم نمود. در یک فرد سالم، عمر طبیعی گلبول های قرمز بین 90 تا 120 روز می باشد و طحال که محل عمده حذف گلبول‌های قرمز پیر از گردش خون می باشد، اقدام به حذف این گلبول‌ها متناسب و مطابق با میزان تولید در مغز استخوان می کند. ولی در افراد مبتلا به آنمی همولیتیک، عمر گلبول های قرمز کمتر از حد طبیعی بوده و این سلول ها سریع تر تخریب می شوند. در ابتدا مغز استخوان شروع به جبران این تخریب می کند و تولید خود را حتی تا 8 برابر افزایش می دهد، ولی در صورت تخریب بسیار زیاد و خارج از توان مغز استخوان، در جبران این حالت علائم آنمی آشکار می شود.

کم خونی در کودکان

کم خونی خفیف در کودکان علائم کمی را بروز می دهد و یا حتی ممکن است هیچ علائمی را نشان ندهد. به همین دلیل است که تشخیص این بیماری در مراحل اولیه تقریبا غیرممکن است. در این جا، برخی از علائم شایع آنمی خفیف در کودکان که ممکن است به شما کمک کند به راحتی فقر آهن را در کودک خود تشخیص دهید، بیان شده است، تا با توجه مکرر به این علائم، فرزندان سالمی داشته باشید:خستگی • ضعف • بدخلقی • هوس های غذایی غیر معمول • بی اشتهایی • سردرد • تنگی نفس • درد گلو • رنگ پریدگی پوست • ناخن های شکننده • خون در مدفوع • درسفیدپوستان رنگ چشم کودک مبتلا به آنمی، پریده و سفید می شود.

کم خونی , کم خونی مینور , کم خونی داسی شکل , کم خونی نوزادان , کم خونی چیست , درمان و علائم و عوارض کم خونی

کم خونی مگالوبلاستیک

کم خونی ماکروسیتیک یعنی هموگلوبین بیمار زیر دوازده است و بیمار کم خون است ولی متوسط اندازه گلبولهای قرمز بزرگتر از حد معمول (صد فمتولیتر) است؛ اصطلاحاً MCV افزایش یافته است. در این نوع کم خونیها اغلب مشکل در ساخت DNA گلبول قرمز است. کم‌خونی مگالوبلاستیک (Megaloblastic anemia) شایعترین نوع کم خونی ماکروسیتیک است که عامل آن کمبود ویتامین B۱۲ یا اسیدفولیک یا هردو مربوط می‌باشد. کمبود فولات یا ویتامینB۱۲ می‌تواند به رژیم غذائی نامناسب یا سوءجذب مربوط باشد. کمبود فولات طبیعتاً عوارض عصبی ایجاد نمی‌کند ولی کمبود ویتامینB۱۲، عوارض عصبی نیز ایجاد می‌کند. آنمی پرنیسیوز: علت آن یک واکنش اتوایمیون(سیستم دفاعی بدن علیه سلولهای خودی) علیه سلولهای دیواره معده می‌باشد. سلولهای دیواره فاکتورداخلی را ترشح می‌کنند که برای جذب ویتامین B۱۲ غذا وجود آن ضروری است. بنابراین تخریب سلولهای دیواره سبب نبود فاکتور داخلی و در نتیجه جذب ناچیز ویتامینB۱۲ می‌شود.

کم خونی در ماه هفتم بارداری

دکتر ربابه شیخ الاسلام رئیس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از آنمی فقر آهن در زنان باردار گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می دهد.دکتر شیخ الاسلام در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری، مصرف منظم و روزانه مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان توصیه می شود. وی افزود: همچنین در دوران بارداری به منظور جلوگیری از آنمی، منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، مرغ، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی های سبز تیره مثل جعفری در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.در دوران بارداری مصرف انواع مغزها و خشکبار به عنوان میان وعده توصیه می شود. به گفته دکتر شیخ الاسلام، در دوران بارداری بهتر است انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و انواع خشکبار از جمله برگه ها، توت خشک، کشمش و خرما که منابع خوبی از آهن هستند، به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار گیرند.

کم خونی ماژور

تالاسمی یک بیماری کم‌خونی ارثی و ژنتیکی است که به علت اشکال در ساخت زنجیره‌های پروتئینی هموگلوبین به وجود می‌آید. به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، تالاسمی به دو نوع آلفا تالاسمی و بتا تالاسمی تقسیم می‌شود که خود بتا تالاسمی هم شامل تالاسمی ماژور (تالاسمی شدید) و تالاسمی مینور یا تالاسمی خفیف است.

درمان کم خونی با داروهای گیاهی

برای درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن که شایع‌ترین نوع کم‌خونی ‌ست. فقر آهن ممکن است به دلیل از دست دادن زیاد خون در دوران‌های عادت ماهیانه یا به علل متفاوت مثل سرطان یا فیبروم رحم باشد. ممکن است رژیم غذایی‌مان فقیر از آهن باشد یا داروهایی مصرف کنیم که جذب آهن را مختل می‌کند. در این مورد باید سعی کنیم غذاهایی سرشار از آهن بخوریم مثل گوشت قرمز، سبزیجات تازه، گوشت پرندگان، ماهی، تخم مرغ و مکمل‌های آهن.همچنین مصرف ویتامین c جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد پس مصرف مرکبات، آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی‌ها، سیب و آناناس و انواع مواد غذایی سرشار از ویتامین c برای درمان فقر آهن توصیه می‌شود. همچنین اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه فرنگی، کلم‌پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می‌شود

علائم کم خونی در مردان

یکی از مهم ترین علائم آنمی در مردان رنگ پریدگی زبان و پلک چشم است. خستگی زودرس و مفرط بی تفاوتی سرگیجه و سردرد خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها حالت تهوع در کم خونی های شدید گود شدن روی ناخن و پوسته پوسته شدن ناخن

برای کم خونی چه بخوریم

بطور کلی دو نوع آهن در مواد غذایی وجود دارد . یکی آهن هم که در پروتئن های حیوانی یافت میشود و در بدن با سرعت بیشتری جذب میشود و آهن غیر هم که در منابع پروتئین های گیاهی موجود است که درصد جذب آنها در بدن کمتر است. جذب آهن و اسید فولیک می تواند تحت اثر رژیم غذایی شما باشد که در هر نوع آنمی می بایست نوع خاصی غذا را مصرف نکنید و یا نوع خاصی از غذا را بیشتر بخوریم. گوشت قرمز خوک صدف و حلزون گوشت گاو ماکیان مانند جوجه غذاهای دریایی مانند سالمون گوشت گوساله گوشت ران تخم مرغ میگو

درمان کم خونی شدید

مصرف مکمل‌های و آهن خوراکی

استفاده از مکمل‌ها و داروهای تجویز شده

مصرف مواد گوشتی برای بالا بردن سطح آهن خون

مصرف محصولات گیاهی برای بالا بردن آهن خون

عوارض کم خونی شدید

در صورت پایین بودن هموگلوبین حتما باید تحت نظر پزشک اقدامات لازم صورت بگیرد، چرا که موارد شدید کاهش هموگلوبین با خطرات جدی همراه است. هموگلوبین وظیفه‌ اصلی خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن را دارد و اگر فردی دچار کم‌خونی شود اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن وی کم‌ می‌شود. خیلی‌ها کم خونی را مشکلی ساده می‌پندارند که با خوردن چند قرص آهن بدون تجویز پزشک حل می‌شود اما برخلاف این تصور، کم‌خونی ممکن است علامتی برای بروز شمار زیادی از بیماری‌ها باشد. گذشته از این حتی اگر کم‌خونی نشانه‌ بیماری ناخوشایندی هم نباشد به هر حال به شما خستگی مزمن هدیه می‌دهد و کارکرد روزانه را پایین می‌آورد. شاید دلیل اینکه بیش‌تر مردم کم‌خونی را جدی نمی‌گیرند این باشد که این اختلال خونی، مشکلی نسبتا رایج است و خیلی‌ها به آن مبتلا هستند اما اتفاقی که در کم‌خونی رخ می‌دهد این است که این اختلال علی‌رغم شایع بودن، قابل چشم‌پوشی نیست و باید به آن رسیدگی شود.

بهترین قرص کم خونی

1. قرص آهن فیفول : فیفول (fefol) یک فرآورده­ خون‌ساز می‌باشد که شامل سولفات آهن و مقداری فولیک اسید است. از عوارض این دارو می‌توان به اختلالات گوارشی، یبوست، تهوع و اسهال اشاره کرد.

2. قرص اسید فولیک: اسید فولیک (Folic Acid) از ویتامین‌های گروه B و از مواد لازم برای تولید گلبول‌های قرمز است. معمولا بدن افراد بزرگسال روزانه به میزان 400 میلی‌گرم اسید فولیک نیاز دارد.

علائم کم خونی در کودکان

بی حوصلگی،بد اخلاقی، بی اشتهایی و رنگ پریدگی را از علائم کم خونی در کودکان است و کم خونی نهایتا رشد کودک را تحت تاثیر قرار داده و کودک را دچار کمبود رشد می کند. کم خونی به تدریج ایجاد می شود و حتی ممکن است پدر و مادر کودک متوجه آن نشوند در نتیجه باید نسبت به بروز علائم گفته شده حساس بود.

عوامل کم خونی

رژیم غذایی فاقد ویتامین های مورد نیاز. رژیم های غذایی که میزان کمی آهن ویتامین b 12 و فولیک اسید در آنها موجود است، خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهد. اختلالات روده ای. ابتلا به اختلالات روده‌ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می‌گذارد، می‌تواند خطر ابتلای شما به کم خونی را افزایش دهد. قاعدگی. عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی می‌شوند. بارداری. اگر شما باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی در شما افزایش می‌یابد. بیماری های مزمن. بیماری های همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهند. سایر عوامل. سابقه آلوده شدن به بعضی از عفونت ها، بیماری های خونی و بیماری های خود ایمنی، مصرف الکل، آلوده شدن به مواد سمی و مصرف بعضی از انواع داروها می‌تواند باعث ابتلا به کم خونی شود.

بیشتر بخوانید : علت خون دماغ شدن در خوابدرمان غلظت خوندرمان فوری اسهال خونی 

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 7 خرداد 1397

69 دیدگاه

  • دکتر سپتامبر 2016 در 16:57

    بسيارعالي و مفيد بود. مچكرم

  • سارا سپتامبر 2016 در 16:58

    سلام بسیارعالی متشکرم

  • مونا سپتامبر 2016 در 16:58

    بسیار عالی و کامل بود مچکرم از شما

  • مهین سپتامبر 2016 در 16:59

    من و شوهرم تالسمی مینور داریم اگر قرص هماتینیک رو به همراه تمام مواد اهن دار استفاده کنیم برطرف میشه؟طی چه مدتی برطرف میشه؟ممنون میشم جواب بدین

    • ناشناس نوامبر 2016 در 18:08

      امید اسفدیاری

      • ناشناس نوامبر 2017 در 21:53

        نه متاسفانه برطرف نمیشه

  • رویا سپتامبر 2016 در 16:59

    سلام ممنون از مطالب خوبتون من کم خونی دارم وعلت ان هنوز مشخص نشده حدود دوماه پیش طحال راهم برداشتم اما هنوز Hgروی 6 است ورژيم غذایی خاصی هم ندارم وهمه چیز هم مصرف میکنم لطفا راهنمایی فرمایید ممنون

  • میلاد سپتامبر 2016 در 16:59

    ممنون از راهنمایی تون .من آندو کولون سکوتی و عکس از روده کوچک گرفتم مشکل نداشتم ولی با اینکه داروهایی خارجی فقر آهن می خورم و امپول فرجهت زدم باز کم خونم

  • امیر سپتامبر 2016 در 17:00

    سلام و خدا قوت ممنون از مطالب و راهنمایی تون عالیه .خانم بنده کم خونی شدید داره میخواستم بدونم چه غذاهایی مقوی هستند، که جبران کم خونی توشون وجود داره .با تشکر منتظر جوابتون هستم .لطفا از میوه ها وهر چیزی که کم خونی شدید رو درمان میکنه نام ببرید.خیلی خیلی ممنونم.خسته نباشید .واینکه چه وقت جواب میدید باید به سایت شما رجوع کنم

  • گودرز سپتامبر 2016 در 17:00

    کم خونی یعنی کاهش تعداد گلبول‏های قرمز خون و علل متفاوتی دارد، ولی مهم‏ترین آنها کمبود آهن در بدن است.

    اگر کم‏خونی خفیفی داشته باشید، ممکن است علامتی دیده نشود و حتی اگر دیده شود، ممکن است متوجه کم‏خونی خود نشوید، یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرید.

    حال ما به شما می گوییم که علائم شایع کم خونی چیست تا با مشاهده ی آنها به پزشک مراجعه کنید:

    1- به پوست خود دقت کنید. آیا پوستتان رنگ پریده است؟

    در حالت کم‏خونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لب‏های شما، کمرنگ‏تر از حد طبیعی است و پوست شما بی‏حال و خسته (شل) می باشد.

    2- آیا همیشه احساس خستگی و بی‏حالی می کنید؟ این ها از علائم شایع کم‏خونی است.

    3- آیا سردردهای پی در پی دارید؟ و یا اشتهایی برای غذا خوردن ندارید؟ این ها از علائم اولیه کم‏خونی هستند.

    4- آیا مبتلا به یبوست شده‏اید؟ این هم یکی از علائم اولیه کم خونی است و بدون هیچ‏ تغییری در عادات غذایی به وجود می‏آید (یعنی مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می شوید).

    تنها راه تشخیص کم‏خونی، دادن آزمایش خون است.

    5- آیا تمرکز فکری برای شما سخت شده است؟ این مسئله روی کار شما یا انجام تکالیف درسی شما تاثیرگذار است.

    6- آیا دوست دارید مواد عجیب و غریب را که خوراکی نیستند، بخورید، مثل خاک یا کاغذ. چنین حالتی، «پیکا» نام دارد.

    7- به حالات روحی و روانی خود دقت کنید. کم‏خونی می‏تواند باعث احساس افسردگی شود.

  • نقی سپتامبر 2016 در 17:01

    هشدارها:

    * اگر به طور ناگهانی، زخم‏هایی روی زبان یا دهانتان پیدا شد، یا اگر خانم هستید و یک مرتبه دچار قطع قاعدگی شدید، نشان می‏دهد دچار کم‏خونی هستید.

    * اگر بیشتر اوقات غذاهای فرآیند شده و آماده بخورید، یا بعضی وعده‏های غذایی (مثل صبحانه) را از برنامه غذایی تان حذف کنید، یا ریزه خواری داشته باشید، یا از همه گروه های غذایی استفاده نکنید، ممکن است آهن و سایر مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نکنید. در این صورت، اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید، احتمالا دچار کم‏خونی هستید.
    آزمایش خون

    * کم‏خونی می‏تواند در اثر مشکلات پزشکی اصولی و دریافت یا جذب ناکافی آهن در بدن به وجود آید. تنها راه تشخیص کم‏خونی، دادن آزمایش خون است. اگر فکر می‏کنید دچار کم‏خونی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

    * اگر نسبت به کم‏خونی خود شک دارید، هرگز مقادیر بالای مکمل‏های آهن را مصرف نکنید، زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت زاست و عوارض بدی دارد.

    برای تشخیص قطعی کم‏خونی باید به پزشک مراجعه کنید و خودتان بر اساس علائم بالا نمی‏توانید بگویید حتما دچار کم‏خونی هستید، زیرا علائم کم‏خونی می‏تواند مشابه علائم سایر بیماری‏ها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کم‏خونی نیست.

    * اگر علائم بالا در شما ادامه داشت، یا دچار یک مشکل خاص پزشکی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اطلاعاتی که در این مقاله برای شما ارائه شده، نمی‏تواند جایگزین توصیه‏ها یا درمان تخصصی پزشکی شود.

  • نسترن سپتامبر 2016 در 17:01

    سلام.من دختری20سالم چن وقتی میشه همش احساس خستگی میکنم.چشامم سیاهی میره وقتی از جام بلند میشم کمی هم سرگیجه دارم ممنون میشم راهنمایی کنین.

  • مراد سپتامبر 2016 در 17:01

    سلام خسته نباشید..من هموگلوبینم روی 9هستش ب تازگی آزمایش دادم ..چندین بارم تکرارآزمایش دادم ب دستورپزشکم الانم جدیدا بهم گفتم آنا توآزمایشم ب ده تا پانزده درصد مثبت دیده شده هموگلوبینمم تغییری نمیکنه .مجددا تکرارآزمایش میدم تجویز کپسول فیفول دادن روزانه سه عدد..خواهش میکنم راهنماییم کنید

  • شقایق سپتامبر 2016 در 17:02

    سلام من چند هفتست که دیدم تار شده و دستم خیلی خواب میره و به سرم فشار میاد(سرم درد نمیکنه ولی انگار کسی سرمو بین دو دستش فشار میده و این فشار زیر چشمام احساس میشه )،خییییلی شدید هم خواب الود شدم،جوری که ساعت ۶ که میرم مدرسه تا ۸ خواب آلودم و دو که میام خونه از ۴ تا ۷میخوابم شب ساعت ۱۰ هم خوابم میاد(البته دو هفته اخیر اینطور شدم،و خیلی نگران درس و مدرسمم…) ،ایا کم خونی دارم؟

  • سوسن سپتامبر 2016 در 17:02

    ۱۰ راهکار برای درمان کم خونی
    تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۹
    گفته می‌شود ۵۰ درصد خانم‌های باردار و نیمی از دختران و زنان ۱۴ تا ۴۳ سال دچار کمبود آهن هستند و حدود یک‌سوم این افراد از کم‌خونی شدید رنج می‌برند.

    به گزارش جام جم، آمارهای نگران‌کنند‌ه‌ای از فقر‌آهن و کم‌خونی در بین ایرانی‌ها بخصوص خانم‌ها و دختران ایرانی به گوش می‌رسد. آن‌طور که گفته می‌شود ۵۰ درصد خانم‌های باردار و نیمی از دختران و زنان ۱۴ تا ۴۳ سال دچار کمبود آهن هستند و حدود یک‌سوم این افراد از کم‌خونی شدید رنج می‌برند.

    کم خونی انواع مختلفی دارد. از کم خونی ناشی از فقر آهن گرفته تا تالاسمی و انواع نادر آن. با دکتر «سمیه خمسی»، فوق تخصص خون و سرطان بالغین، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت وگویی ترتیب داده ایم تا بیشتر با انواع رایج کم خونی، علائم و روش های درمان آن آشنا شویم.

    کم خونی چیست و چه افرادی بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند؟
    آنمی یا کم خونی زمانی بروز می کند که میزان هموگلوبین در خون پایین تر از حد استاندارد باشد. هموگلوبین ترکیبی پروتئینی است که وظیفه حمل اکسیژن به بافت های بدن را به عهده دارد. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۵ درصد از مردم جهان از کم خونی رنج می برند که نیمی از این میزان به کمبود آهن در افراد مربوط می شود. معمولا خانم ها به دلیل خونریزی ماهانه، کودکان در سنین رشد و خانم های باردار بیشتر در معرض کم خونی قرار دارند.

    درباره گلبول های قرمز، هموگلوبین و آهن و همچنین علل بروز کم خونی بیشتر توضیح بدهید.
    عوامل متعددی در بروز کم خونی نقش دارد. گاهی این هموگلوبین توسط مغز استخوان تولید نمی شود و در برخی موارد این هموگلوبین ها به صورت خونریزی از بدن دفع می شوند.

    علاوه بر این در برخی موارد از دست رفتن هموگلوبین در داخل بدن رخ می دهد به این ترتیب که تخریب در طحال احتباس می شود.

    کم خونی چه نشانه هایی دارد؟
    بیشتر افرادی که دچار کم خونی جزئی هستند معمولا متوجه آن نمی شوند. شدت و میزان علائم بستگی به شدت، نوع و سرعت بروز کم خونی دارد. اگر کم خونی بتدریج بروز کند، فرد به مرور با علائم حاصله تطابق پیدا می کند و دیرتر متوجه مشکل شده و دیرتر به پزشک مراجعه می کند، اما به طور کلی کم خونی خود را با نشانه هایی مثل ضعف، خستگی، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، افت فشار و… نشان می دهد.

    البته در برخی انواع کم خونی علائمی مثل درد در شکم، کمر یا سینه، اختلالات دید، زردی و تورم اعضای بدن نیز دیده می شود. توجه داشته باشید کم خونی در افراد سالمند خطر مرگ ناشی از بیماری، سکته قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

    اشاره کردید که کم خونی انواع مختلفی دارد. لطفا درباره شایع ترین آنها توضیح بیشتری بدهید.
    کم خونی ناشی از فقر آهن: این نوع کم خونی شایع ترین نوع کم خونی است که حدود ۵۰ درصد آنمی های تشخیص داده شده را دربرمی گیرد. کاهش میزان آهن می تواند ناشی از خونریزی به دلیل عادت ماهانه شدید یا طولانی مدت خانم ها، فیبروم رحم، سرطان کولون یا مصرف منظم آسپیرین و همچنین داشتن تغذیه ای فقیر از آهن باشد. در کم خونی ناشی از فقر آهن اندازه گلبول های قرمز تغییر کرده و کوچک تر از حد معمولی می شوند.

    مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند گوشت قرمز، ماهی، گوشت پرندگان، تخم مرغ و موادغذایی غنی شده از آهن می تواند از بروز این نوع کم خونی تا حدودی پیشگیری کند.

    مصرف ویتامین C جذب آهن را بالا می برد. گاهی این نوع کم خونی به دلیل عدم توانایی بدن در جذب آهن نیز بروز می کند که می تواند ناشی از وجود بیماری هایی مانند بیماری سلیاک (عدم تحمل گلوتن) باشد. در افرادی که جراحی معده برای کاهش سطح جذب و ایجاد کاهش وزن انجام داده اند، نیز جذب آهن بشدت کاهش پیدا می کند.

    چای، قهوه، شیر، فیبر بالای غذا، مکمل های کلسیم، روی، مس و نیز آنتی اسیدها، رانیتیدین و امپرازول و ترکیبات مشابه، داروهای درمان پوکی استخوان نیز جذب آهن را کم می کنند و این لزوم رعایت فاصله مناسب استفاده از این داروها و مواد غذایی را نشان می دهد.

    کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ و اسیدفولیک: در این نوع کم خونی گلبول های قرمز تغییر شکل داده و بزرگ می شوند که به آن کم خونی مگالوبلاستیک می گویند.

    این کم خونی به دلیل کمبود ویتامین B۱۲ یا اسیدفولیک (ویتامین B۹) بروز می کند که در مورد اول کم خونی می تواند ناشی از کمبود جذب این ویتامین به دلیل التهاب ها و جراحی های معده و روده، برخی داروها و عفونت ها، رژیم های غذایی بویژه گیاهخواری یا وجود یک بیماری خودایمنی به نام کم خونی کشنده یا پرنیسیوز باشد.

    این کم خونی انواع مادرزادی نیز دارد که نادر است. یکی از علائم مهم این آنمی علائم عصبی است.

    اگر این مشکل بموقع درمان نشود امکان بروز اختلالات حرکتی، عدم تعادل و اختلال کنترل ادرار و مدفوع نیز وجود دارد که جزو مشکلات غیرقابل برگشت هستند. از طرف دیگر کاهش جذب ویتامین B۱۲ در سنین بالا و مصرف برخی داروها نیز عوامل بروز این نوع کم خونی را افزایش می دهند.

    کمبود ناشی از اسیدفولیک نیز به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد، دوران بارداری، حتی بیماری، عدم مصرف سبزیجات تازه، مشکلات جذب در بیماری های گوارشی مثل سلیاک، جراحی روده کوچک یا به دنبال مصرف برخی داروها (مانند برخی داروهای ضدصرع) بروز می کند.

    کم خونی ناشی از بیماری های مزمن: برخی از بیماری های مزمن و گاهی درمان آنها باعث کاهش میزان گلبول های قرمز خون می شود. انواع سرطان، بیماری های عفونی مثل ایدز، سل و بیماری های التهابی مثل آرتریت روماتوئید، لوپوس، کرون، بیماری های کبدی، کم کاری تیروئید می توانند روی فعالیت مغز استخوان تاثیر گذاشته و عاملی برای بروز کم خونی شوند

    نارسایی کلیوی نیز باعث کم خونی می شود، چون کلیه ها هورمونی به نام اریتروپروتئین تولید می کنند که باعث تنظیم میزان گلبول های قرمز می شود.

    کم خونی ناشی از خونریزی: از دست دادن خون زیاد به دلیل مشکلاتی مثل تصادفات شدید، عمل جراحی، زایمان و… با سرعت بیشتر کم خونی می آورد.

    برخی مشکلات دستگاه گوارشی مانند زخم های گوارشی، پولیپ های روده یا سرطان کولورکتال و… نیز به بروز کم خونی منجر می شود.

    تالاسمی: تالاسمی از شایع ترین علل کم خونی های مادرزادی است که شامل طیفی از بیماری ها از کم خونی خفیف در نوع مینور تا شدید در نوع ماژور و نیازمند تجویز مداوم خون می باشد.

    در این نوع کم خونی گلبول های قرمز اغلب کوچک شده اند در صورت تاخیر درمان مناسب، بیمار دچار تغییر شکل های استخوانی، اختلالات رشدی و کارکرد هورمونی و در انواع شدید آن ازدیاد آهن بدن می شود.

    با چه روش هایی می شود کم خونی را درمان کرد؟
    درمان کم خونی با توجه به انواع آن متفاوت است. کم خونی ناشی از فقر آهن با مصرف مکمل آهن و کم خونی مگالوبلاستیک (کمبود ویتامین B۱۲ یا اسیدفولیک) با تجویز ویتامین B۱۲ و فولیک اسید قابل کنترل است. قطع مصرف داروهای ایجادکننده کم خونی و جایگزین کردن آنها با داروهای مناسب نیز از جمله روش های مقابله با کم خونی است.

    خانم هایی که دچار خونریزی شدید ماهانه می شوند، باید از نظر وجود بیماری های زنان بررسی شده و در صورت نبود مشکل حتما ترکیبات آهن مناسب جهت پیشگیری از ایجاد فقر آهن دریافت کنند. درخصوص کم خونی ناشی از بیماری های مزمن لازم است که ابتدا بیماری زمینه ای درمان و کنترل شود. از استروئید و درمان های سرکوبگر ایمنی در درمان برخی از انواع کم خونی های همولیتیک استفاده می شود.

    در کنترل دردهای ناشی از کم خونی داسی شکل، مصرف داروهای مسکن کاربرد دارد. در برخی موارد کم خونی، تزریق خون، اریتروپویتین یا پیوند مغزاستخوان مورد استفاده قرار می گیرد.

    ۱۰ راهکار برای درمان کم خونی
    یکی از بیماری های رایج امروزی کم خونی است که ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد، اما علاوه بر تغذیه می توان از طریق درمان گیاهی این بیماری را مهار کرد.

    افسنتین، گیاهی است شفابخش که هم به طور وحشی می روید و هم آن را کشت می کنند و براحتی می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید. ۵ تا ۶ گرم از برگ این گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه آن را بجوشانید و بعد بگذارید خنک شود.

    آن را صاف کرده و با کمی عسل شیرین کرده و قبل از ناهار و شام یک فنجان از آن را میل کنید. این جوشانده برای درمان کم خونی و لاغری بسیار موثر است. انگور به علت داشتن آهن، منگنز و منیزیم برای درمان کم خونی بسیار موثر است؛ البته انگور شیرین با پوست نازک.

    نوشیدن روزانه ۳ تا ۵ فنجان شربت بارهنگ کم خونی را از بین می برد.

    ۲۰ گرم از آب تره را با عسل مخلوط کرده و روزانه ۲ تا ۳ فنجان از آن را میل کنید که درمان کامل و خوبی برای کم خونی است.

    ۲۰ گرم جو پوست کنده را در یک لیتر آب سرد بریزید و بجوشانید و آب اول آن را دور ریخته و دوباره یک لیتر آب روی آن بریزید و یک ربع بجوشانید و صاف کنید و پس از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

    کسانی که دچار کم خونی هستند یک روز در میان بعد از وعده غذایی پنج، شش عدد فندق خام بخورند.

    برگ های کلم سبز و قرمز خام را به صورت سالاد قبل از هر وعده غذایی میل کنید. برگ های کلم دارای کلسیم و گوگرد فراوان بوده و بسیار برای کم خونی مفید است.

    جوشانده برگ یا پوست گردو بهترین دارو برای کم خونی است.

    ۲۰ تا ۳۰ گرم از برگ های خشک گزنه را در نیم لیتر آب سرد بریزید و ۳ تا ۵ دقیقه بجوشانید و سپس ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا دم بکشد، بعد آن را صاف کنید و روزی ۳، ۴ بار و هر بار یک فنجان از آن را بنوشید که برای کم خونی بسیار موثر است.

    حدود ۵ گرم از ریشه خشک ریواس را به صورت پودر درآورید و داخل یک لیوان آب ولرم حل کرده و با عسل شیرین کنید و خوب هم بزنید و هر روز قبل از غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

    داشتن تغذیه خوب و مناسب همراه با گیاهان دارویی می تواند بسیاری از بیماری ها را معالجه و ریشه کن کند، پس از معجزه این مواد غافل نشوید.

  • خلیل سپتامبر 2016 در 17:03

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت تمام دستن درکاران،من ی فرد مبتلا ب بیماریه اعتیاد بودم ک خداوند راشاکرم ک درحال حاضر ی مدت کوتاه است ک تونستم خودم رو پاک کنم،توصیه های خوبتان خیلی بمن دررابطه کم خونیه شدیدی ک ازمصرف مواد دارم رو بهم دلگرمیه خواصی دادک خونه از دست رفته ام میتونه کمک حالم باشه،بهرحال ممنونم (3931819) (alef-11)

  • ناهید سپتامبر 2016 در 17:03

    علل کم خونی:

    کم خونی می تواند علت های مختلفی داشته باشد. بنا به تجربه ما یکی از شایعترین علل آن ازدیاد مس در بدن می باشد. این مشکل بدرستی توسط خیلی از پزشکان قابل درک نیست. عوارض و علائم این نوع کم خونی کاملاً شبیه حالتی است که فرد دچار کمبود آهن است و در اکثر مواقع بصورت اشتباه با تجویز قرص آهن درمان می شود.

    انواع کم خونی:

    1. کم خونی فقر آهن و رابطه آن با مس: مس برای تبدیل آهن از فرم Ferric به فرم Ferrous و همچنین برای داخل شدن آهن در مولکول هموگلوبین و برای تولید آن احتیاج است، وقتی میزان مس در بدن در سطح متعادل نباشد سبب ایجاد اختلال در این چرخه می شود. به عبارتی فرد واقعاً دچار کمبود آهن نمی باشد بلکه مس زیاد باعث اختلال در نقش آهن شده، این نوع کم خونی در زنان جوان و کودکان بسیار شایع است گرچه هر فردی می تواند به آن مبتلا شود. این نوع کم خونی که به خاطر ازدیاد مس می باشد در آزمایش خون کاملاً شبیه حالتی است که فرد دچار کمبود آهن است، اما علت و نوع درمان آن کاملاً متفاوت بوده و معمولاً با خوردن قرص آهن بطور کامل رفع نمی شود و مصرف قرص آهن در خیلی از افراد باعث ازدیاد آهن و مشکلات مربوط به آن می شود.(جهت مطالعه بیماری ازدیاد مس اینجا کلیک کنید)

    معمولاً افراد به اندازه کافی آهن از طریق مواد غذایی دریافت می کنند و غیر از موارد نادر کسی نیاز به مکمل آهن ندارد، امروزه ازدیاد آهن که یکی از عوارض آن کبد چرب می باشد به یک بیماری شایع تبدیل شده که در اثر استفاده از مکمل های آهن و یا مولتی ویتامین های آهن دار بوجود می آید.(جهت مطالعه بیماری ازدیاد آهن اینجا کلیک کنید)

    کم خونی فقر ویتامین B12: این نوع کم خونی در افراد مسن تر و گیاه خواران شایع است. معمولاً افراد با افزایش سن با کاهش جذب ویتامین B12 از طریق سیستم گوارش مواجه می شوند. این یک مشکل بسیار جدی در افراد مسن بخصوص بالای 60 سال می باشد. ویتامین B12 در منابع حیوانی مانند تخم مرغ و گوشت یافت می شود و افراد گیاه خوار نیز بیشتر در معرض این نوع کم خونی می باشند. عوارض این نوع کم خونی بسیار شدید و گاهی کشنده است از جمله تخریب دائم مغز، گیجی، از دست دادن حافظه، جنون و حتی مرگ را می توان نام برد، البته با تشخیص به موقع پزشک و با تزریق این ویتامین به راحتی قابل درمان است.

    کم خونی به خاطر وجود فلزات سمی بویژه سرب: مسمومیت با سرب نیز می تواند یکی از عوامل کم خونی و سایر بیماری های خونی باشد، معمولاً در شهرهای صنعتی و آلوده به خاطر وجود سرب زیاد در هوا بسیار شایع است. متأسفانه آزمایش های دقیقی برای تشخیص مسمومیت با سرب وجود ندارد چون این فلز معمولاً در مغز استخوان و بافت های غیر قابل دسترس بدن رسوب و نفوذ می کند.

    کم خونی به خاطر کمبود ویتامین ها:

    1. کمبود ویتامین C باعث کاهش جذب آهن از طریق سیستم گوارش شده و می تواند سبب بروز کم خونی فقر آهن شود
    2. کمبود ویتامین E می تواند ثبات غشای سلولی گلبول های قرمز خون را کاهش و باعث کوتاه شدن عمر آن ها گردد که سبب بروز کم خونی می شود.
    3. کمبود و ازدیاد مس در بدن می تواند در ورود آهن به هموگلوبین ایجاد اختلال و سبب بروز کم خونی شود.
    4. کمبود روی می تواند باعث ازدیاد مس در بدن و مشکلات ذکر شده گردد.
    5. کمبود ویتامین های گروه B مثل فولیک اسید، B6 و به ندرت B2 و B5 نیز می تواند باعث کاهش تولید گلبول های قرمز گردند.

    سایر علت های کم خونی:

    داروها و کم خونی: این یک حالت بسیار شایع دیگر از کم خونی و به خاطر خون ریزی داخلی و بیشتر هم از ناحیه معده است و معمولاً در افراد مسن تر که برای دردهای خود از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایروفن، ژلوفن و غیره استفاده می کنند دیده می شود. این داروها باعث تخریب جداره معده شده که موجب خونریزی داخلی می شود در برخی از موارد حتی باعث مرگ می گردد این نوع کم خونی معمولاً با قطع داروها ذکر شده از بین می رود. توصیه می کنیم هیچ گاه برای دراز مدت از آسپرین و سایر داروهای ذکر شده استفاده ننمایید.

    عفونت در بدن: برخی از عفونت ها در بدن باعث ایجاد کم خونی می شوند طی یک مکانیزم جالب بدن جلوی ورود آهن به جریان خون را می گیرد چون آهن باعث کمک به رشد برخی از باکتری ها در بدن می شود. زمانی که عفونت از بدن شخص دفع شود این نوع کم خونی نیز از بین می رود.

    انگل ها: برخی از انگل ها با چسبیدن به جداره روده و مکیدن خون باعث ایجاد کم خونی می گردند.

    سرطان ها و کم خونی: سرطان باعث توسعه شبکه رگ های خونی در بدن انسان شده که این شبکات گاهی دچار پارگی و خونریزی می شوند و سبب از دست رفتن خون و بروز کم خونی می گردند.

    مسمومیت با مواد شیمیایی: قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی سبب بروز کم خونی می شود. این سموم معمولاً مغز استخوان که محل تولید گلبول های قرمز می باشد را تحت تأثیر قرار داده و باعث افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری های خونی می شوند.

    سلول های داسی شکل و تالاسمی: معمولا علت ژنتیکی دارد.

    درمان:

    در برنامه درمانی ما با آنالیز مو (HTMA) سطح مواد معدنی و فلزات سنگین بدن اندازه گیری شده و با برنامه غذایی و مکملی میزان آن ها تنظیم می گردد. که علاوه بر درمان کم خونی باعث اصلاح متابولیزم و افزایش انرژی بدن می شود.

  • دکتر سپتامبر 2016 در 17:04

    کم خونی چیست؟ علایم، دلایل، پیشگیری و درمان کم خونی

    کم خونی (Anemia) بیماری ای است که در آن شما گلبول قرمز خون سالم و کافی برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان ندارید. ابتلا به کم خونی ممکن است باعث احساس خستگی در شما شود. کم خونی شامل شاخه ها و شکل های مختلفی می‌باشد که هرکدام دلایل مختلفی دارند، از دست دادن خون یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به کم خونی است. کم خونی می تواند دائمی و یا موقتی باشد و شدت آن ممکن است متعادل و یا شدید باشد.

    اگر احساس می‌کنید به کم خونی مبتلا هستید، به پزشک مراجعه نمایید چراکه کم خونی ممکن است نشانه یک بیماری جدی و سخت باشد. درمان کم خونی می‌تواند شامل دریافت مکمل و یا دریافت مراقبت پزشکی باشد. پیشگیری از بعضی از انواع کم خونی با یک رژیم غذایی سالم و متنوع ممکن می‌باشد.

    علایم کم خونی

    علایم و نشانه های ابتلا به کم خونی بسته به دلیل کم خونی، نوع کم خونی و بیماری های مرتبط به کم خونی متفاوت است، این علایم ممکن است شامل:

    خستگی و احساس فرسودگی
    رخوت و بی حالی
    بی قراری و ناراحتی
    تنگی نفس و یا مشکل در تنفس
    تمرکز ضعیف
    تپش قلب
    حساسیت به هوای سرد
    پوست رنگ پریده
    درد قفسه سینه

    سایر علایم زیر ممکن اند اما معمول نیستند:

    وزوز گوش ها
    سردرد
    تاثیر بر حس چشایی
    خشکی زبان
    مشکل در بلعیدن غذا
    ناخن های خشک و پوسته پوسته
    سندرم پای بی قرار

    دلایل کم خونی

    شما زمانی دچار کم خونی می‌شوید، که خون شما گلبول قرمز کافی ندارد. زمانی گلبول های قرمز شما کم می‌شود که:

    بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نمی‌کند و یا گلبول تولید شده بدرستی عمل نمی‌کند.
    بدن شما گلبول های قرمز تولید شده را نابود می‌کند، در این حالت که معمولا بدلیل سایر بیماری ها و عوامل رخ می‌دهد، عمر گلبول قرمز تولید شده کم تر از حد لازم بوده و با مرگ گلبول، بدن دچار کم خونی می‌شود.
    خونریزی باعث از دست دادن گلبول های قرمز خون و هموگلوبین شده و باعث کم شدن تعداد گلبول قرمز خون می‌شود. این خونریزی ها ممکن است بدلیل مواردی از جمله زخم معده، هموروئید، التهاب معده، سرطان، بعضی از انواع داروها، بعضی از انواع داروهای پیشگیری از بارداری، قاعدگی، جراحی و اهدای خون باشد.

    دلایل انواع شایع کم خونی شامل:

    کم خونی ناشی از فقر آهن.
    کم خونی ناشی از کمبود ویتامین.
    کم خونی ناشی از بیماری های مزمن.
    کم خونی ناشی از عوامل ارثی

    عواملی که خطر کم خونی را افزایش می‌دهد

    عواملی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانند باعث ایجاد کم خونی در افزاد شوند، این عوامل شامل:

    رژیم غذایی فاقد ویتامین های مورد نیاز. رژیم های غذایی که میزان کمی آهن ویتامین b 12 و فولیک اسید در آنها موجود است، خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهد.
    اختلالات روده ای. ابتلا به اختلالات روده‌ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می‌گذارد، می‌تواند خطر ابتلای شما به کم خونی را افزایش دهد.
    قاعدگی. عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی می‌شوند.
    بارداری. اگر شما باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی در شما افزایش می‌یابد.
    بیماری های مزمن. بیماری های همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهند.
    سایر عوامل. سابقه آلوده شدن به بعضی از عفونت ها، بیماری های خونی و بیماری های خود ایمنی، مصرف الکل، آلوده شدن به مواد سمی و مصرف بعضی از انواع داروها می‌تواند باعث ابتلا به کم خونی شود.

    عوارض ابتلا به کم خونی

    کم خونی درمان نشده می‌تواند باعث ابتلا به سایر عوارض و مشکلات از جمله:

    خستگی شدید. زمانیکه کم خونی شدید باشد، شما ممکن است انقدر خسته باشید که نتوانید کاری انجام دهید.
    بیماری های قلبی. کم خونی می‌تواند باعث تپش قلب (آریتمی قلبی) شود. همچنین از آنجاییکه قلب برای رسیدن اکسیژن کافی به بدن باید بیشتر کار کند، ممکن است فرد دچار نارسایی احتقانی قلبی ( congestive heart failure) شود.
    مرگ. بعضی از انواع کم خونی ارثی می‌توانند جدی بوده و حتی زندگی افراد را تهدید کنند. همچنین از دست دادن سریع و شدید خون می‌تواند باعث کم خونی حاد شده و حتی باعث مرگ افراد شود.

    میزان مناسب گلبول قرمز خون

    میزان عمومی و مناسب تعداد گلبول قرمز خون می‌بایست :

    برای مردان: 4.7 تا 6.1 میلیون گلبول قرمز در هر میکرولیتر
    برای زنان: 4.2 تا 5.4 میلیون گلبول قرمز در هر میکرولیتر

    این میزان گلبول تعداد معمول بوده و در بعضی از نواحی یا آزمایشگاهها میزان مناسب در رنج دیگری ممکن است باشد، برای اطلاع از رنج مناسب ناحیه تان می‌بایست به آزمایشگاه یا پزشک مراجعه نمایید.

    درمان کم خونی

    درمان کم خونی بسته به علت آن متفاوت است، بعضی از انواع درمان بسته بیماری مربوطه شامل:

    درمان کم خونی مربوط به فقرآهن. در این شرایط پزشک شما از مکمل های حاوی آهن برای تنظیم سطح گلیول قرمز خون استفاده می‌کند.
    درمان کم خونی مربوط به رژیم غذایی. بیمارانی که کم خونی آنها به دلیل رژیم غذایی ناسالم آنهاست و رژیم غذایی آنها فاقد آهن است و یا کم آهن می‌باشد، باید اقدام به گنجاندن غذاهای حاوی آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش در رژیم غذایی شان نمایند.
    درمان کم خونی مربوط به بیماری های دیگر. اگر کم خونی به علت ابتلا به سایر بیماری ها باشد، می‌بایست برای درمان کم خونی بیماری مربوطه را درمان نمود. همچنین اگر علت کم خونی بعلت مصرف داروها از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد، می‌بایست دارویتان را با دارویی مشابه و بدون عارضه جایگزین نمایید.

    پیشگیری از ابتلا به کم خونی

    خیلی از انواع کم خونی قابل پیشگیری نمی‌باشند. بااینحال بعضی از انواع دیگر از جمله کم خونی بسته به فقزآهن و کمبود ویتامین، با یک رژیم غذایی پر ویتامین قابل پیشگیری می‌باشد، این ویتامین ها و مکمل ها شامل:

    آهن. غذاهای سرشار از آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش می بایست در رژیم غذایی گنجانده شود.
    فولیک اسید. فولات و هم خانواده اش فولیک اسید در مرکبات و آبشان، موز، سبزیجات تیره و برگدار، حبوبات و غذاهای غنی شده موجود می‌باشد.
    ویتامین b-12. این ویتامین بصورت طبیعی در گوشت و لبنیات موجود می‌باشد. همچنین این ویتامین در بعضی از شیرهای سویا هم موجود است.
    ویتامین C. خوراکی های حاوی ویتامین C از جمله مرکبات، خربزه و هندوانه و انواع توت ها به جذب آهن کمک می‌نمایند.

    همچنین در صورتیکه در خانواده شما کم خونی ارثی وجود دارد، به یک مشاور ژنتیک مراجعه نمایید.

  • عروجی سپتامبر 2016 در 17:04

    کم‌خونی ناشی از فقر آهن

    فقر آهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهم‌ترین علت کم‌خونی تغذیه ای در کودکان و زنان در سنین باروری است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص می‌شود که این بیماری سبب اتلاف منابع و مراقبت‌های بهداشتی، کاهش بهره‌وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر ابتلا به بیماری در مادران و کودکان و بالاخره کاهش ظرفیت جسمی‌ و روانی در بخش بزرگی از جامعه می‌شود.

    میزان نیاز به آهن

    میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است. مثلا زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر کم‌خونی قرار دارند. در شیرخواران در صورت سلامت مادران، میزان آهن موجود در شیر مادر برای ۶ـ۴ ماه اول زندگی کافی است. ولی در مورد نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند، ذخایر آهن کم بوده و باید از ۳ ماهگی آهن اضافی به صورت قطره خوراکی خورانده شود. همچنین بستن پیش از موقع بند ناف نیز به این دلیل که نوزاد را از یک سوم کل خونش محروم می‌کند، خطر فقر آهن را افزایش می‌دهد.

    دلایل فقر آهن

    دلایل گوناگونی برای کمبود آهن وجود دارد که از آن جمله می‌توان به علل زیر اشاره کرد

    دریافت ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی مورد استفاده که در آن آهن کمی ‌وجود دارد، مانند بعضی از رژیم‌های گیاه خواری.
    جذب ناکافی آهن در اثر اسهال، کاهش ترشح اسید معده، مشکلات گوارشی یا تداخلات دارویی و داروهایی مثل کلستیرامین، سایمتیدین، پانکراتین، رانیتیدین و تتراسایکلین.
    افزایش نیاز به آهن برای افزایش حجم خون در دوران نوزادی، نوجوانی، بارداری و شیردهی.
    خون‌ریزی زیاد در دوران عادت ماهانه و یا در اثر جراحات یا ناشی از همورویید (بواسیر) یا بیماری‌های بدخیم و انگل‌ها. کمبود آهن در مردان بزرگسال معمولا در اثر از دست دادن خون است.

    علایم کم‌خونی ناشی از فقر آهن

    بعضی از علایم کم‌خونی فقر آهن عبارتند از:

    رنگ پریدگی پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم‌ها، خستگی زودرس، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، حالت تهوع و در کم‌خونی شدید گود شدن روی ناخن(ناخن قاشقی).

    درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن

    برای درمان کم‌خونی از چند روش استفاده می‌شود که بهترین و کم‌خطرترین آن‌ها استفاده از مکمل‌های خوراکی است. درمان با نمک‌های ساده آهن مثل سولفات فروی خوراکی کاملا موثر بوده و به شکل قرص، کپسول یا مایع است و باید مصرف آن‌ها تا چندین ماه ادامه یابد. چنانکه این قرص‌ها با معده خالی مصرف شوند جذب آن‌ها بهتر و بیشتر صورت می‌گیرد، ولی در این حالت سبب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی می‌شوند. عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع، دل پیچه، سوزش قلب، اسهال یا یبوست را می‌توان به حداقل رساند، به شرطی که آهن را با میزان بسیار کم مصرف کرده و به تدریج به میزان آن افزوده تا به حد مورد نیاز بدن برسد. بهتر است قرص آهن در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابند.

    ویتامینC جذب آهن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل معمولا مصرف ویتامین C به همراه آهن پیشنهاد می‌شود. علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه کرد. جذب آهن غذا اغلب تحت تاثیر شکل آهن موجود در آن می‌باشد. آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، پرندگان (آهن هم) بیشتر جذب می‌شود، در حالی که جذب آهن پروتئین‌های گیاهی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها (آهن غیرهم) کمتر می‌باشد. باید توجه داشت که ویتامینC جذب آهن سبزی‌ها و میوه‌ها (آهن غیرهم) را بیشتر می‌کند. مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا می‌تواند جذب آهن را تاحدصفر تا پنج درصد کاهش دهد. قهوه، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، نان گندم، حبوبات (حاوی اسید فیتیک) و فیبرهای غذایی جذب آهن را به علت تشکیل کمپلکس‌های نامحلول کاهش می‌دهند. بنابراین فرآورده‌های حاوی آهن، طی یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از مصرف هر یک از این مواد نباید مصرف شود.

    منابع غذایی آهن دار

    منابع غذایی آهن‌دار عبارتند از جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوبات، مثل عدس و لوبیا همچنین میوه‌های خشک (برگه‌ها) بخصوص برگه زردآلو و دانه‌های روغنی و تخمه گل آفتابگردان.

    عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آن‌ها

    اسید سیتریک و اسید اسکوربیک یا ویتامین ث که در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی‌ها، آب پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، سیب و آناناس وجود دارند می‌توانند عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشند. اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می‌شوند. محصولات تخمیری مثل سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می‌شود. نکته: بدن مردان حدود ۴ گرم و بدن زنان حدود ۳ گرم آهن دارد (به ازای هر کیلوگرم وزن ۳۶-۶۰ میلی گرم آهن).۲/۳ این مقدار آهن در هموگلوبین و میوگلوبین موجود بوده و مابقی در کبد(بصورت فریتین و هموسیدرین)، مغز استخوان و طحال ذخیره میشوند. نکته: بدن آهن را بازیافت میکند.هنگامی که گلبولهای قرمز عمرشان به پایان میرسد، آهن آنها به مغز استخوان بازگردانده شده تا مجددا در ساخت گویچه های سرخ مصرف گردند. نکته:طول عمر متوسط گلبولهای قرمز ۱۲۰ روز میباشد.

    توصیه‌های کلی زیر را به کار ببندید

    استفاده از غذاهایی که غنی از آهن می‌باشند.
    استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین ث هر وعده غذایی جهت جذب بهتر آهن (مثل پرتقال، گریب‌فروت، گوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، فلفل سبز، لیمو ترش)
    گنجاندن گوشت قرمز، ماهی یا مرغ در برنامه غذایی.
    پرهیز از مصرف چای یا قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا.
    برطرف کردن مشکلات گوارشی و یبوست.
    تصحیح عادات غذایی غلط (مثل مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک، یخ) که خود از علایم کم خونی فقر آهن می باشند.
    استفاده از نانهایی که از خمیر ورآمده تهیه شده‌اند.
    استفاده از خشکبار مثل توت خشک، برگه آلو، انجیر خشک و کشمش که منابع خوبی از آهن هستند.
    استفاده از غلات و حبوبات جوانه زده.
    شست و شو و ضد عفونی کردن سبزی‌هایی که استفاده می‌کنید.
    شستن کامل دستها با آب و صابون قبل از تهیه و مصرف غذا و پس از هر بار اجابت مزاج
    مصرف روزانه یک قرص آهن از پایان ماه چهارم بارداری تا سه ماه پس از زایمان در زنان باردار.
    مصرف قطره آهن همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان ۲ سالگی در کودکان.

  • امید فوریه 2017 در 11:57

    کم خونی فقط فقر آهن نیست بلکه عوامل بسیاری در بروز این بیماری موثر هستند که شاید از وجود آنها بی خبر باشیم مانند اختلالات روده ای،بارداری،خونریزی و ….با مهمترین علائم کم خونی و را ههای تشخیص و درمان کم خونی در ادامه آشنا شوید.

  • دریا فوریه 2017 در 11:57

    کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان وجود ندارد.

  • اشکان فوریه 2017 در 11:57

    کم خونی وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز قادر نیست وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را انجام دهد و به همین دلیل است که کم خونی با مشکلات تنفسی و احساس ضعف و خستگی همراه است

  • نفس فوریه 2017 در 11:58

    هموگلوبینی که در گلبول های قرمز خون وجود دارد باعث می شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ ها به بافت های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گسترهٔ وسیعی از مشکلات را به همراه دارد.

  • سارا فوریه 2017 در 11:58

    از عوامل ایجادکننده کم خونی می توان به کمبودهای تغذیه ای،خونریزی، ناهنجاری های ژنتیکی، بیماری های مزمن یا مسمومیت های دارویی اشاره کرد. شایع ترین علت آن کم خونی ناشی از فقر آهن است که بیشتر در زنان دیده می شود؛ اما نوع دیگر کم خونی نشانه بیماری است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

  • احمدعلی فوریه 2017 در 11:58

    تقسیم بندی رایج تر کم خونی (کاهش هموگلوبین) براساس MCV یا حجم گلبول های قرمز خون است به طوری که MCV کمتر از 80 به عنوان کم خونی میکروسیتیک، MCV در حد نرمال (100ـ80) ، کم خونی نورموسیتیک (با حجم سلولی نرمال) و MCV بالا، کم خونی ماکروسیتیک نامیده می شوند.

  • یکتا فوریه 2017 در 11:59

    خستگی و احساس فرسودگی،رخوت و بی حالی،ریزش مو،بی قراری و ناراحتی،تنگی نفس و یا مشکل در تنفس،تمرکز ضعیف،تپش قلب،حساسیت به هوای سرد،حساسیت به هوای سرد،درد قفسه سینه،وزوز گوش ها،سردرد،تاثیر بر حس چشایی،خشکی زبان،مشکل در بلعیدن غذا،سندرم پای بی قرار، ناخن های خشک و پوسته پوسته و یا قاشقی
    سایرعلائم سودمند عبارتند از:میل به خوردن مواد غیرخوراکی:مانندخوردن خاک، کاغذ، موم، سبزه، ومو که می شود نشانه کمبود آهن باشد، با این وجود این حالت در کسانی که کم خونی نداشته باشند نیز دیده می شود.

  • ارمان فوریه 2017 در 11:59

    قبل از هر چیز باید وجود یا عدم وجود کم خونی و همچنین نوع آن را تشخیص دهید و بعد اگر لازم بود تحت نظر پزشک از مکمل ها استفاده کنید.

  • نازی فوریه 2017 در 11:59

    تشخیص کم خونی معمولا با انجام تست CBC (سلول های کامل خون) توسط پزشکان در آزمایشگاه صورت می گیرد. اندازه گیری 6 مولفه، تست CBC را تشکیل می دهد که عبارتند از:شمارش گلبول های قرمز خون (RBC)، هماتوکریت، هموگلوبین، شمارش گلبول های سفید خون (WBC)، شمارش افتراقی خون و شمارش پلاکت ها. بعلاوه MCV (حجم متوسط گلبول های قرمز) نیز اغلب در CBC گزارش می شود.

  • یاسین فوریه 2017 در 11:59

    رژیم غذایی فاقد ویتامین های مورد نیاز:رژیم های غذایی که میزان کمی آهن ویتامین b 12 و فولیک اسید در آنها موجود است، خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهد.

  • نفس فوریه 2017 در 11:59

    ابتلا به اختلالات روده ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می گذارد، می تواند خطر ابتلای شما به کم خونی را افزایش دهد.

  • یکتا فوریه 2017 در 12:00

    عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی می شوند.

  • اصغر فوریه 2017 در 12:00

    اگر شما باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی در شما افزایش می یابد.

  • رویا فوریه 2017 در 12:00

    بیماری های همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهند.

  • افسر فوریه 2017 در 12:00

    خیلی از انواع کم خونی قابل پیشگیری نمی باشند. کمبود خفیف آهن با تجویز فروسولفات یا فروگلوکونات همراه مصرف ویتامین C برای جذب بیشتر آن، قابل درمان است. تجویز ویتامین های خوراکی (اسیدفولیک) یا تزریق زیرجلدی ویتامین B12، کمبودهای مربوط را درمان می کند ،بااین حال بعضی از انواع دیگر از جمله کم خونی بسته به فقر آهن و کمبود ویتامین، با یک رژیم غذایی پر ویتامین قابل پیشگیری می باشد

  • رعنا فوریه 2017 در 12:01

    :غذاهای سرشار از آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زرد آلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش می بایست در رژیم غذایی گنجانده شود.

  • ایمان فوریه 2017 در 12:01

    شما زمانی دچار کم خونی می شوید، که خون شما گلبول قرمز کافی ندارد. زمانی گلبول های قرمز شما کم می شود که بدن شما گلبول قرمز کافی تولید نمی کند و یا گلبول تولید شده بدرستی عمل نمی کند.

  • نفس فوریه 2017 در 12:01

    فولات و هم خانواده اش فولیک اسید در مرکبات، موز، سبزیجات تیره و برگدار، حبوبات و غذاهای غنی شده موجود می باشد.

  • ستایش فوریه 2017 در 12:01

    این ویتامین بصورت طبیعی در گوشت و لبنیات موجود می باشد. همچنین این ویتامین در بعضی از شیرهای سویا هم موجود است.

  • شکوه فوریه 2017 در 12:01

    خوراکی های حاوی ویتامین C از جمله مرکبات، خربزه و هندوانه و انواع توت ها به جذب آهن کمک می نمایند.

  • هانیه فوریه 2017 در 12:02

    درمان کم خونی مربوط به فقرآهن:در این شرایط پزشک شما از مکمل های حاوی آهن برای تنظیم سطح گلبول قرمز خون استفاده می کند.

  • هدا فوریه 2017 در 12:02

    درمان کم خونی مربوط به رژیم غذایی:بیمارانی که کم خونی آنها به دلیل رژیم غذایی ناسالم آنهاست و رژیم غذایی آنها فاقد آهن است و یا کم آهن می باشد، باید اقدام به گنجاندن غذاهای حاوی آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش در رژیم غذایی شان نمایند.

  • اعظم فوریه 2017 در 12:02

    درمان کم خونی مربوط به بیماری های دیگر:اگر کم خونی به علت ابتلا به سایر بیماری ها باشد، می بایست برای درمان کم خونی بیماری مربوطه را درمان نمود. همچنین اگر علت کم خونی بعلت مصرف داروها از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد، می بایست دارویتان را با دارویی مشابه و بدون عارضه جایگزین نمایید.

  • مریم فوریه 2017 در 12:02

    -اسید سیتریک و اسید اسکوربیک یا ویتامین ث که در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی ها، آب پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، سیب و آناناس وجود دارد، میزان جذب آهن را در بدن افزایش می دهد.

  • محمد فوریه 2017 در 12:03

    اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می شود.

  • دنیا فوریه 2017 در 12:03

    بسيارعالي و مفيد بود. مچكرم

  • رضا فوریه 2017 در 12:03

    سلام بسیارعالی متشکرم

  • بهار فوریه 2017 در 12:03

    بسیار عالی و کامل بود مچکرم از شما

  • رز فوریه 2017 در 12:03

    سلام خیلی عالی ممنوم

  • دانیال فوریه 2017 در 12:04

    خیلی ممنون از راهنمایی هاتون منم کم خونی دارم خاک میخورم میتونین بگین اگه خاک بخورم چه ضرری داره؟

  • لاله فوریه 2017 در 12:04

    خاک خوردن کم خونیتون رو بیشتر می کنه چون خودش عامل ایجاد کم خونی است، ضمن اینکه خوردن خاک مانند خوردن نجاسات حرام می باشد.

  • هما فوریه 2017 در 12:04

    ممنونم از توضیحات کاملتون

  • امید فوریه 2017 در 12:05

    سلام ممنون از مطالب خوبتون من کم خونی دارم وعلت ان هنوز مشخص نشده حدود دوماه پیش طحال راهم برداشتم اما هنوز Hgروی 6 است ورژيم غذایی خاصی هم ندارم وهمه چیز هم مصرف میکنم لطفا راهنمایی فرمایید ممنون

  • دنیا فوریه 2017 در 12:05

    مرسی عالی بود

  • امیر فوریه 2017 در 12:05

    واقعا ممنونم به من کلی کمک کرد سایت شما بی نظیر

  • رضوان فوریه 2017 در 12:05

    باسلام آیا سفیدی زیر پلک پایین علامت کم خونی است؟

  • دانا فوریه 2017 در 12:06

    سلام دمتون گرم

  • درنا فوریه 2017 در 12:06

    خیلی خیلی خوب بودممنون

  • حسین فوریه 2017 در 12:06

    سلام عالی بود ادمین مچکریم

  • نادره فوریه 2017 در 12:06

    مرسی مطالب خوب بود . اضافه کنم که خوردن یخ هم باعث کمخونی میشود.

  • هانیه فوریه 2017 در 12:07

    ممنون به دردم خورد

  • یگانه فوریه 2017 در 12:07

    سلام مدتی هست که سرگیجه دارم هرچند مدت یه بار اتفاق میفته تاچند روز ادامه داره علتش چیه؟

  • ناشناس فوریه 2017 در 12:07

    تشکر

  • بابک فوریه 2017 در 12:07

    واس منم قرص اهن دادوقتی مصرف میکردم خوب بودم وقتی تموم شددوباره برگشتم ب حالت اول همش سردرد وشرگیجه خستگی دارم تعادل ندارم

  • کاملیا فوریه 2017 در 12:08

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم خواب رفتن دست و پا از نشانه های کم خونی هست یا نه

  • الی فوریه 2017 در 12:08

    سلام خانمی 45ساله هستم موقع پرید خیلی خونریزی دارم همین باعث کم خونی شده و باعث درد ساقهای پام شده شب تا صبح درد دارم لطفا راهنماییم کنید چه چیز بخورم باتشکر

  • یاسین فوریه 2017 در 12:08

    سلام…من۳۰سالمه بعدازهم بسترشدن باخانومم عضلاتم ضعیف میشه تمامی مفصل هایم سوزن،سوزن،میزنه..گفتن کمبودکلسیم داری ولی ازقرص های مکمل کلسیم هم ۴ ماه مبشه استفاده میکنمازموادخوراکی هم ازشیرتاعسل استفاده میکنم هیچ فایده برام نکرد…آیااین علایم میتواندعلایم کم بودخون باشد تشکر

  • نفس فوریه 2017 در 12:08

    سلام خیلی خسته نباشین من 13 سالمه و هر وقت یکم رو دستم فشار میاد حتی برای بافتنی رگش درد نیگیره و اصلا نمیتونم تکونش بدم ریزش موی شدید هم دارم و نزدیک 2-3 ماه زانو درد داشتم الانم ازیت میکنه ولی شبیه قبل نیست آیا کم خونی دارم؟؟ ممنون میشم جواب بدید

  • ستایش فوریه 2017 در 12:09

    بسیار عالی بود سپاسگذار از شما

  • شکوه فوریه 2017 در 12:09

    کم خونی یعنی کاهش تعداد گلبول‏های قرمز خون و علل متفاوتی دارد، ولی مهم‏ترین آنها کمبود آهن در بدن است.

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.