همه چیز درباره آشنایی با خواص نارگیل سبز در ایران

همه چیز درباره آشنایی با خواص نارگیل سبز در ایران

نارگیل سبز نارگیل سبز ,نارگیل سبز,نارگیل سبز در ایران,نارگیل سبز فروش,نارگیل سبز قیمت,روغن نارگیل سبزکوه,خواص نارگیل سبز,عکس نارگیل سبز,خرید نارگیل سبز,خواص نارگیل سبز توضیحاتی در مورد آب نارگیل آب نارگیل که همان …

رفع مشکلات مجاری ادراری با گزنه

رفع مشکلات مجاری ادراری با گزنه

رفع مشکلات مجاری ادراری با گزنه خواص گزنه,فواید گزنه,گزنه درمانی,خاصیت گزنه,خواص گزنه درمانی,خواص گزنه برای پوست,خواص گزنه برای مو,خواص گزنه برای جوانی,خواص گزنه برای بارداری,خواص خوردن گزنه,فواید گزنه خام,فواید گزنه پخته

خواص و فواید توت فرنگی وحشی برای پوست در بارداری

خواص و فواید توت فرنگی وحشی برای پوست در بارداری

توت فرنگی توت فرنگی ,توت فرنگی های وحشی,توت فرنگی در بارداری,توت فرنگی به انگلیسی,توت فرنگی کوچولو,توت فرنگی وحشی,توت فرنگی شکلاتی,توت فرنگی گلخانه ای توضیحاتی در مورد توت فرنگی توت‌فرنگی (نام‌های دیگر: چیلک، …

گیاه رازک

رازک , رازک چیست , رازک برای پسردار شدن , گیاه رازک , خواص رازک

گیاه رازک

توضیحاتی در مورد رازک

رازک گیاهی دارویی است. کاربرد آن بیشتر در ساخت آبجو است. رازک از راستهٔ گل سرخ (Rosales) و تیرهٔ شاهدانگان (Cannabaceae)، جنس رازک‌ها (Humulus) است. نام‌های دیگر آن: ککیمور، حشیشه‌الدینار، رَزَک، همل و گل خمل می‌باشد. ۱. طبع آن سرد است. ۲. رازک تقویت کننده معده می‌باشد. ۳. مدر می‌باشد از دمکرده این گیاه قبل از غذا یک فنجان بنوشند. ۴. برای تصفیه خون مقدار ۱۵ – ۱۰ گرم از میوه رازک را دم‌کرده یک فنجان قبل از غذا به مدت ۷ روز بنوشند. ۵. عرق‌آور می‌باشد از دمکرده این گیاه یک فنجان صبح و عصر به مدت یک هفته بنوشند. ۶. جهت دفع کرم معده و انگل مقدار ۴ گرم در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده قبل از غذا یک فنجان بنوشند. ۷. برای درمان سل از دمکرده این گیاه روزی ۳ فنجان به مدت یک هفته بنوشند زیرا رازک ضد باکتری سل می‌باشد. برای مشاهده ادامه این پست به ادامه مطلب مراجعه فرمایید. ۸. جهت تسکین درد مفاصل و تومورهای سرد و اولسرهای غانقرایایی سرشاخه‌های جوان این گیاه را در آب جو جوشانده در محل درد بگذارند. ۹. برای درمان نقرس از دمکرده این گیاه نوشیده و طبق روش شماره ۸ بصورت ضماد بگذارند. ۱۰. جهت رفع عوارض خنازیری مقدار ۳ گرم در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده صاف نموده میل کنند. ۱۱. جهت بحران‌های کبدی، یرقان و سنگ کیسه صفرا ۱۵ گرم میوه خشک این گیاه را در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه دم‌کرده قبل از هر غذا یک فنجان بنوشند. ۱۳. جهت قاعدگی سخت میوه این گیاه را جوشانده با کمی عسل مخلوط نموده قبل از غذا بنوشند. ۱۴. زیاده‌روی در خوردن آن باعث یائسگی زودرس می‌شود. ۱۵. زیاده‌روی در خوردن آن باعث یبوست می‌گردد. ۱۶. جهت کم‌اشتهایی حدود ۱۵ – ۱۰ گرم میوه خشک رازک را در یک لیتر آب جوشانده به مدت ۱۲ دقیقه دم‌کرده پس از صاف کردن با عسل شیرین نموده قبل از صبحانه، ناهار و شام یک فنجان بنوشند. ۱۷. جهت معالجه زخم‌های جلدی و رفع خارش آن‌ها بین ۱۵ – ۱۰ گرم میوه خشک رازک را به مدت ۱۵ دقیقه دم‌کرده پس از صاف کردن با عسل شیرین نموده روزی ۳ فنجان بنوشند این دمکرده برای درمان جوش‌های جلدی نیز مفید می‌باشد. ۱۸. جهت معالجه لنفاتیسم و ضعف عمومی بدن ۱۵ – ۱۰ گرم میوه رازک را در یک لیتر آب‌جوش ۱۲ دقیقه دم‌کرده صاف نموده با عسل شیرین کرده قبل از صبحانه، ناهار و شام یک فنجان میل کنند. ۱۹. خانم‌هایی که در دوران قاعدگی دچار تشنج و دردهای سخت می‌گردند ۳ گرم میوه خشک این گیاه را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۱۰ دقیقه دم‌کرده پس از صاف کردن با عسل شیرین سازند قبل از ناهار و شام یک فنجان بنوشند. ۲۰. جهت نرمی استخوان از دمکرده این گیاه استفاده شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد همه چیز درباره آشنایی با خواص مصرف گیاه رازک خشک صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

مشخصات رازک

گیاه رازک گیاهی علفی، چندساله و بالا رونده با ریشه‌ای عمیق و منشعب است. این گیاه دو پایه (نر و ماده) بوده و اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است. برگ‌های گیاه، متقابل، دندانه دار و مرکب از ۳ تا ۵ لوب نامساوی است. گل‌های نر به صورت مجتمع و خوشه‌ای از بغل برگ‌ها می‌رویند. گل‌های ماده، به صورت مخروطی بیضی شکل و به رنگ سفید مایل به حنایی می‌باشند. قسمت مورد استفاده گیاه، مخروط‌های ماده (گل‌های ماده) آن است که دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است. این گیاه بیشتر در نواحی شمال ایران از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا می‌روید و کمتر در بقیه نقاط دیده شده است

کاربرد رازک

این گیاه کاربردهای زیادی دارد که می توانی به درمان بی خوابی. آرام‌کننده تمایلات جنسی. اشتها آور. تقویت معده. مسهل، ضد عفونی‌کننده اشاره کنیم

گیاه شناسی رازک

رازک با نام عمومی Hops که به عربی حشیشه الدینار نامیده می شود، گیاهی است علفی، چند ساله و بالا رونده. این گیاه 2 پایه بوده و اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است. برگ های گیاه، متقابل، دندانه دار و مرکب از 3 تا 5 لوب نامساوی است. گل های نر به صورت مجتمع و گل آذین خوشه هستند. گل های ماده، به صورت مخروط مانند سفید مایل به حنایی می باشند. قسمت مورد استفاده گیاه، مخروط های ماده(گل های ماده) آن است که دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است. این گیاه بیشتر در نواحی شمال ایران از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا می روید.

تاریخچه رازک

کاربرد عمده ی رازک در تولید ماءالشعیر به دلیل طعم تلخ آن است. عصاره ی رازک به عنوان طعم دهنده در غذا و صنعت نوشابه سازی مصرف می شود. در قدیم، از خاصیت مُدر بودن آن استفاده می شد. دیگر مصارف سنتی آن، درمان انقباضات روده ای، بیماری سل، سرطان و التهاب مثانه بود. حمام کردن در وان زوائد حاصل از تخمیر رازک، تأثیر جوان کننده دارد و برای رفع مشکلات قاعدگی موثر است. برخی اوقات، در افرادی که رازک می چیدند، اثرات آرام بخش مشاهده می شد و به همین جهت از گل های رازک، به عنوان مُسکن استفاده می کردند. گاهی نیز به منظور رفع مشکلات عصبی، گل های رازک را در بالش می گذاشتند. عصاره برخی از انواع رازک به دلیل خاصیت نرم کنندگی، در فرآورده های پوستی به کار می رود.گیاه از کشت رازک ماده در بسیاری از نقاط از جمله غرب اروپا، هند، چین و آمریکا به دست می آید.

ترکیبات رازک

گیاه رازک حاوی بسیاری از مواد معدنی، املاح و ویتامین های میباشد. سایر ترکیبات موجود در این گیاه عبارتند از: مواد تلخ از جمله آسیل فلوروگلوسیدهای موجود در رزین اسانس به میزان ۳/۰ تا ۱ درصد که حاوی میرسن، لینالول، فارنزن و کاریوفیلن است تانن به میزان ۲ تا ۴ درصد فلاونوئیدها و مقدار کمی فنل کربوکسیلیک اسید از جمله اسید فرولیک و اسید کلروژنیک . این ترکیبات عبارت هستند از: * مواد تلخ از جمله آسیل فلوروگلوسیدهای موجود در رزین، * اسانس به میزان 3/0 تا 1 درصد که حاوی میرسن، لینالول، فارنزن و کاریوفیلن است، * تانن به میزان 2 تا 4 درصد، * فلاونوئید، * مقدار کمی فنل کربوکسیلیک اسید از جمله اسید فرولیک و اسید کلروژنیک.

اثرات درمانی رازک

گیاه رازک دارای اثر آرام بخش می باشد، به خصوص هنگامی که همراه با آرام بخش های دیگر گیاهی مصرف می شود. همچنین در بدخوابی عصبی و استرس ها استفاده می شود. رازک به صورت دم کرده با مزه ی تلخ به عنوان مقوی معده، محرک اشتها و افزاینده ی ترشحات معده کاربرد دارد؛ اسیدهای تلخ آن شامل لوپولون و هومولون دارای خواص ضد میکروبی است. در طب عوام از دم کرده ی آن جهت درمان زخم معده و به عنوان ضد ورم مثانه استفاده می شود.

رازک در آلمان

حدود 70 فرآورده ی آرام بخش از این گیاه در آلمان وجود دارد. در انگلستان حدود 60 فرآورده از آن تهیه می گردد که همگی به عنوان آرم بخش استفاده می شود. عمده ی این فرآورده ها به صورت قرص هستند. از عصاره ی خشک رازک به صورت چای و یا فرآورده های دیگر به عنوان خواب آور و مُسکن استفاده می شود.

چای رازک

تهیه چای: یک لیوان آب در حال جوشیدن را بر روی نیم گرم گیاه له شده یا پودر بریزید و 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس صاف کرده و میل نمایید.

شرایط نگهداری رازک

گیاه رازک باید دور از نور و در هوای سرد نگه داری شود. حداکثر مدت نگهداری یک سال است.

عوارض جانبی رازک

مصرف گیاه رازک ممکن است در بعضی افراد حساسیت پوستی ایجاد کند. علت آن مربوط به گرده های گیاه است.

اثرات رازک

آلرژی زا، ضد درد، ضد باکتری، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، معرق، هضم کننده، ادرارآور، قاعده آور، استروژنیک، مُلین، خلط آور، قارچ کش، خواب آور، شیرافزا، مُسهل، مخدر، مقوی اعصاب، مقوی معده، آرام بخش، مقوی رحم، ضد کرم و کاهش دهنده ی میل جنسی.

نکاتی در مورد رازک

1- چای و یا دم کرده ی رازک بهتر است شب هنگام یا قبل از خواب مصرف شود تا بتوان خواب آرام تری را در پیش داشت. این میزان مصرف را می توان تا سه بار در روز تکرار کرد. 2- میزان مصرف فراورده های صنعتی رازک مانند قرص و یا کپسول در راهنمای همراه دارو توصیه شده است. 3- گل های ماده تحت عنوان Strobiles مشهور می باشند که قسمت دارویی رازک هستند. 4- خواص گیاه رازک به طور چشمگیر به نو یا کهنه بودن آن ارتباط دارد، چون مواد موجود در آن با گذشت زمان اکسید می گردند. مثلا مصرف تازه ی گل های ماده برای رفع بدخوابی بسیار موثر است، در صورتی که خشک شده ی گل های ماده برای پُر کردن بالش افرادی که دارای بی خوابی هستند مناسب است. تعویض گل های خشک ماده در این بالش های باید هر دو سه ماه صورت گیرد، چون گل های خشک کهنه رازک دارای خاصیت محرک می باشند. 5- برای رفع بی خوابی بهتر است از گل های ماده ی تازه خشک شده و یا گل های فریز شده استفاده نمود. در این صورت بر روی 2 قاشق چای خوری از گل ها، یک لیوان آب جوش ریخته و پس از 5 تا 10 دقیقه صاف نموده و میل کنید.

مهمترین خواص رازک

تقویت اعصاب، معده، رحم، مبارزه با سرطان و ایدز، کاهش میل جنسی و خاصیت آرامبخش از مهمترین خواص رازک و فواید درمانی گیاه رازک (Common hop) است.

رازک در صنعت دلستر و نوشیدنی

رازک از گیاهان پر استفاده و پرکاربرد در صنعت دلستر و نوشیدنی است و از عصاره آن به عنوان طعم دهنده در غذا و صنعت نوشابه سازی استفاده می‌شود. قسمتهای مورد استفاده این گیاه، مخروط‌های ماده (گل‌های ماده) آن است و برخی اوقات، اثرات آرامبخش در افرادی که رازک می چیدند، مشاهده شده است. در زمان های قدیم، از گلهای رازک، به عنوان مُسکن استفاده می کردند و به منظور رفع مشکلات عصبی، گل های رازک را در بالش می گذاشتند. درمان بی خوابی، آرام کننده تمایلات جنسی، خاصیت اشتها آور، تقویت معده، خاصیت مسهل و خاصیت ضدعفونی کنندگی از خواص رازک است. با این وجود لازم است بدانید گرچه گیاه رازک همانند سایر گیاهان دارویی دارای خواص مفیدی است، اما استفاده از این گیاه در انواع نوشیدنی‌ها و ماء‌الشعیرها از نظر متخصصان طب سنتی خطراتی را برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد.

آشنایی با رازک

رازک گیاهی علفی، چندساله، بالا رونده از راسته گل سرخ، تیره شاهدانگان با ریشه‌ای عمیق و منشعب است. این گیاه دو پایه (نر و ماده) بوده، اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است و رنگ آن از سبز کم رنگ تا سبز تیره متغیر است. گلهای رازک دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است. این گیاه بیشتر در نواحی شمال ایران از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا می‌روید و از آن در تهیه و ساخت آبجو و صنعت دلستر و نوشیدنی استفاده میشود. طبع رازک سرد است. برخی از مهمترین خواص رازک و فواید درمانی آن به شرح زیر میباشد: رازک دارای خاصیت آرام بخش بوده، کمک به رفع بدخوابی، برطرف نمودن استرس و خاصیت مسکن از مهمترین خواص رازک است. این گیاه دارای موادی است کهفعالیت‌های بدن و دمای بدن را کاهش می‌دهد و ماده کتامین را در بدن افزایش داده، که تمام این عوامل باعث خواب‌آلودگی می‌شود و اثرات آرام‌بخش دارد. در نتیجه گیاه رازک، گیاهی بی‌نظیر برای تسکین اضطراب است و باعث ایجاد آرامش و خواب می‌شود. رازک دارای موادی است که مشابه هورمونهای زنانه بوده، از این رو گیاهی مفید برای زنان در دوران یائسگی که میزان هورمونهای زنانه کاهش پیدا کرده است، میباشد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه عصاره رازک، به دلیل دارا بودن استروژن‌های گیاهی بر کاهش علائم ناشی از یائسگی مانند گرگرفتگی موثر است. رازک دارای مواد انتی اکسیدان فراوان بوده، دارای خاصیت ضد سرطان است. به ویزه مصرف این گیاه در کنترل و درمان سرطان سینه بسیار مفید میباشد. امروزه از عصاره گیاه رازک در ساخت داروهای ضد ایدز استفاده میشود. از دیگر خواص رازک، کمک به جوانسازی سلولهای پوست بوده، آنزیم کلاژناز موجود در این گیاه، باعث به تعویق افتادن چین و چروک پوست شده، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش میدهد. کمک به درمان انقباضات روده ای، بیماری سل و التهاب مثانه از خواص رازک در طب سنتی است.

احتیاط در مصرف رازک

متخصصان طب سنتی – اسلامی معتقدند استفاده از گیاه رازک چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم که امروزه در انواع ماء‌الشعیرها و نوشیدنی‌های میوه‌ای وجود دارد، برای مصرف زنان باردار، زنان شیرده و کودکان زیر 2 سال خطرناک است و باید این قبیل افراد از مصرف آن خودداری کنند. از مضرات زیاده‌روی در مصرف رازک و فراورده‌های تهیه شده از آن، عارضه بلوغ زودرس در دختران، تأخیر بلوغ جنسی در پسران، ناتوانی‌های جنسی برای مردان، افزایش توهمات جنسی در زنان و عارضه چاقی در هر دو گروه زن و مرد است. گیاه رازک دارای دو هورمون به نام‌های هومولون و لوپولون است، از همین رو زیاده‌روی در مصرف آن میتواند اثرات مداخله گرانه هورمونی در زنان ایجاد می‌کند. لازم است بدانید، رازک با برخی داروهای آرام بخش تداخل داشته، به حدی که می‌تواند اثرات این داروها را در افراد افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : برگ کاکوتی ♥ شیرین بیان ♥ خارخاسک ♥ خار مریمرزماری

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 15 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.