خاصیت و عوارض مصرف قرص آلفن ایکس 100 چیست

خاصیت و عوارض مصرف قرص آلفن ایکس 100 چیست

قرص آلفن ایکس قرص آلفن ایکس ,قرص آلفن ایکس ال 100 چیست؟,قرص آلفن ایکس ال چیست,قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ برای چیست,قرص آلفن ایکس چیست,قرص آلفن ایکس برای چیست,قرص آلفن ایکس ال …

حمام و روشهای صحیح حمام کردن

حمام و روشهای صحیح حمام کردن

حمام و روشهای صحیح حمام کردن خواص حمام کردن,فوايد حمام کردن,حمام کردن درماني,خاصيت حمام کردن,خواص حمام کردن درماني,خواص حمام کردن براي پوست,خواص حمام کردن براي مو,خواص حمام کردن براي جواني,خواص حمام کردن …

ارتفاع‌زدگی یا بیماری ارتفاع

ارتفاع‌زدگی یا بیماری ارتفاع

ارتفاع‌زدگی یا بیماری ارتفاع ارتفاع‌زدگی,بيماري ارتفاع‌زدگی,ارتفاع‌زدگی در بارداري,علائم ارتفاع‌زدگی,درمان ارتفاع‌زدگی,درمان ارتفاع‌زدگی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان ارتفاع‌زدگی,ارتفاع‌زدگی را چگونه درمان کنيم,ارتفاع‌زدگی در کودکان,ارتفاع‌زدگی در بزرگسالان,ارتفاع‌زدگی در نوزادان,ارتفاع‌زدگی در بهار,ارتفاع‌زدگی در …

قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام ,قرص آلپرازولام چیست,قرص آلپرازولام ۰/۵,قرص آلپرازولام 5 0,قرص آلپرازولام 1 میلی گرم,قرص آلپرازولام 0.5,قرص آلپرازولام 0.5 چیست

قرص آلپرازولام , قرص آلپرازولام چیست , قرص آلپرازولام ۰/۵ , قرص آلپرازولام 5 0

توضیحاتی در مورد قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام نامی است که احتمالا نام آن را زیاد شنیده اید ولی شاید برایتان جالب باشد که با نام های تجاری آن هم آشنا شوید.قرص آلپرازولام که در انگلیسی به آن Alprazolam می گویند ، دارای چندین نام تجاری از جمله Apo-alperaz ،Xanal ،Razoalperazolam، زنکس (Xanax)، نیراوام (Niravam)، آلپرازولام تی اس (Alprazolam-ts) و آلپرازولام تی دی (Alprazolam-td) می باشد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد عوارض و موارد مصرف قرص آلپرازولام ۰/۵ و 1 میلی گرم در بارداری خارجی چه قرصی است صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

منع مصرف قرص آلپرازولام

توجه به این نکته ضروری است که آلپرازولام را نباید با نوشیدنی‌های الکلی یا دیگر داروهای خواب‌آور همزمان استفاده کرد.♥ این کار، خواب‌آلودگی را افزایش و سطح هشیاری را کاهش می‌دهد. مصرف هم‌زمان آلپرازولام و داروهایی نظیر (استامینوفن، کتوکانازول، آسپرین) باعث ایجاد تداخل شدید دارویی خواهد شد. قبل از مصرف حتماً با پزشک خود در موارد تداخل دارویی مشورت کنید مصرف بیش از ۲ میلیگرم آلپرازولام در اوایل دورهٔ درمان (هفتهٔ اول) باعث سرکوب خفیف سیستم تنفسی و در بیماران دچار آپنهٔ خواب باعث تنگی نفس در خواب یا قطع کامل تنفس خواهد شد. نباید آلپرازولام را به‌عنوان یک قرص خواب‌آور استفاده کرد، مگر آنکه برنامهٔ درمانیِ بیمار اجازه دهد تا ۷–۸ ساعت خواب داشته‌باشد. در غیر این صورت، تا زمان خروج دارو از بدن، شخص ممکن است خواب‌آلوده باشد یا اختلال حافظه داشته‌باشد. دوز مصرف این دارو زیر نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب یا پزشک متخصص اعصاب و روان داده شود.[نیازمند منبع] با توجه به مصرف خودسرانهٔ آلپرازولام در ایران، در صورتی که دچار مشکل بی خوابی شدید هستید ابتدا با روانپزشک خود مشورت کنید سپس اقدام به استفاده بنزودیازپین‌ها کنید. موارد جایگزین مانند زولپیدم(Ambien) توسط روانپزشک تجویز خواهد شد. در موارد شدید تر استفاده از کلونازپام و لورازپام الزامی است. از مصرف خودسرانهٔ آلپرازولام برای خواب جدا خودداری فرمایید.

موارد مصرف قرص آلپرازولام

این دارو برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلال هراس تجویز می‌شود. این دارو دارای اثر ضد افسردگی است و بنابراین در بعضی موارد برای افراد افسرده تجویز می‌شود. آلپرازولام معمولاً با داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین (Prozac) تجویز می‌شود، مصرف هم‌زمان این دارو با فلوکستین و سرترالین (آسنترا، Asentra) غلظت پلاسمایی آلپرازولام را بیشتر و نیمه عمر آن را طولانی‌تر می‌کند. آلپرازولام از بنزودیازپینها است.

تداخل دارویی با قرص آلپرازولام

قرص آلپرازولام Alprazolam با داروهای زیر تداخل ایجاد می‌کند : داروهای خواب‌آور ( مصرف قرص آلپرازولام Alprazolam با داروهای خواب می‌تواند باعث مرگ ناگهانی در خواب شود ) داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن و … داروهای سرفه داروهای شل‌کننده عضلات داروهای صرع و ضد تشنج داروهای افسردگی

مکانیسم اثر قرص آلپرازولام

مانند سایر بنزودیازپین‌ها به‌عنوان آگونیستهای گیرنده بنزودیازپین بر روی غشای سلول‌های عصبی اثر می‌کند و باعث تسهیل ورود یا افزایش عمل گاما آمینوبوتیریک اسید می‌شود و ورود یون کلر را به سلولها افزایش می‌دهد.

قرص آلپرازولام یا زاناکس

قرص آلپرازولام و موارد مصرف آن چیست؟ آلپرازولام که نام تجاری آن زاناکس است جزء گروه دارویی بنزودیازپین از قبیل دیازپام، کلونازپام و لورازپام است و به صورت قرص‌های نیم میلی‌گرمی و یک میلی‌گرمی است که به طور طبیعی توسط روانپزشکان و پزشکان برای اثرات ضداضطرابی و خواب‌آوری و افسردگی به طور معمول تجویز می‌کنند. این دارو در موارد ضد اضطرابی در دوز بسیار پایین تجویز می‌شود و در صورتی که به منظور درمان بی‌خوابی تجویز شود گاهی تا نیم میلی‌گرم نیز تجویز می‌شود و حداکثر دوز تجویزی این دارو ۴ میلی‌گرم در روز در موارد بسیار شدید و در افرادی است که حملات اضطرابی بسیار شدیدی مثل پانیک دارند.

مصرف قرص آلپرازولام

آلپرازولام در مقادیر متفاوت برای مشکلات گوناگون تجویز می‌شود. هیچ‌گاه نباید بیشتر یا کمتر از مقدار تجویزشده مصرف کرد. شکل مایعِ آلپرازولام را می‌توان با مایعات یا غذاهای نیمه‌جامد مانند مارمالاد مخلوط کرد. نباید اجازه داد آلپرازولام مایع یخ بزند. اگر بیمار، یک نوبت دارو را فراموش کند، به‌محض یادآوری، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامهٔ داروییِ منظم خود بازگردد. مقدار دارو را نباید دوبرابر کرد.

نحوه عملکرد قرص آلپرازولام

نحوه عملکرد این دارو در بدن چگونه است؟ آلپرازولام فعالیت سیستم اعصاب مرکزی را سرکوب می‌کند بدین معنی که از فعالیت، تحریک‌پذیری و واکنش مغز می‌کاهد و اجازه می‌دهد مغز و سیستم اعصاب مرکزی زمان بیشتری برای استراحت داشته باشند، این امر موجب تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک می‌گردد، به عبارتی می‌توان گفت این دارو اثر آرامبخش و کسل‌کننده دارد.

هشدار درباره مصرف قرص آلپرازولام

درصورت بروز هریک از علایم نادر ولی جدیِ زیر، بیمار باید آلپرازولام را قطع کند و با پزشک خود تماس بگیرد: لرزش، حالت تهوع، تشنج، ترمور زیر پوستی.تاری دید باید توجه داشت که این دارو جهت رفع اضطراب و حملات گذریِ هراس استفاده می‌شود؛ بنابراین، ایجاد خواب‌آلودگی و ریلکسی و مقداری نرمال گیجی از خواص اصلی این داروست و طبیعی است که وقتی خواب‌آلودگی و کمی گیجی وجود داشته‌باشد، قوا و عملکرد ذهنیِ بیمار هم کُند می‌شود.

تجویز قرص آلپرازولام

این دارو در مقادیر متفاوت برای مشکلات گوناگون تجویز می‌شود. هیچ‌گاه نباید بیشتر یا کمتر از مقدار تجویزشده مصرف کرد. شکل مایعِ این دارو را می‌توان با مایعات یا غذاهای نیمه‌جامد مخلوط کرد. توجه داشته باشید که نباید اجازه داد آلپرازولام مایع یخ بزند. اگر بیمار، یک نوبت دارو را فراموش کند، به‌محض یادآوری، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامه دارویی منظم خود بازگردد. بنابراین مقدار دارو را نباید دو برابر کرد. سرعت عمل این دارو بستگی به شدت بیماری، سن و همچنین سرعت سوخت و ساز بدن فرد دارد. در برخی از افراد در کمتر از ۵ دقیقه بعد از جذب اثر می‌کند.

احتیاط در مصرف قرص آلپرازولام

درصورت وجود هریک از موارد زیر، پیش از مصرفِ آلپرازولام، باید پزشک را مطلع ساخت: حساسیت به آلپرازولام یا دیگر بنزودیازپینها، یا به هرنوع مادهٔ غذایی، رنگ‌های خوراکی، یا نگه‌دارنده‌ها. بارداری یا شیردهی. به این موارد توجه کنید مصرف داروهای دیگر، به‌ویژه الکل، آرامبخش‌ها، ضدافسردگی‌ها، داروهای ضدصرع، و تشنج. سابقه یا ابتلا به گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم)، سوءمصرف الکل یا مواد مخدر، میاستنی گراو، بیماری انسدادی ریوی مزمن شدید، یا آمفیزم.

عوارض مصرف قرص آلپرازولام

عوارض مصرف این دارو چیست؟ این دارو برای همه موثر و مناسب نمی‌باشد و بدون تجویز پزشک نباید از این دارو استفاده نمود. درباره عوارض این دارو می‌توان گفت خواب‌آلودگی و منگی، اختلال تعادل در راه رفتن، تکلم غیرقابل فهم، تاری دید، ناراحتی‌های گوارشی، و در صورت مصرف زیاد عوارض کبدی شدید مانند یرقان بروز می‌کند. فراموشی‌های کوتاه مدت از دیگر عوارض مصرف خودسرانه این دارو است که حتی در مواردی که مصرف دارو بیش از حد مجاز و در مدت زمان طولانی باشد، می‌تواند فراموشی‌های جدی به بار آورد که حتی غیرقابل برگشت است و فرد دچار فراموشی دایم می‌شود.

نکاتی درباره مصرف قرص آلپرازولام

مصرف‌کنندهٔ دارو باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته‌باشد. تا هنگامی که پاسخ بدن بیمار به آلپرازولام مشخص نشده‌است، باید در رانندگی و کار با وسایل خطرناک و وسایلی که به دقت نیاز دارند، احتیاط کرد. برخی افراد در طی مصرف این دارو دچار خواب‌آلودگی و کاهش سطح هشیاری می‌شوند. اگر مصرف‌کننده در طی درمان با آلپرازولام، دچار افکار یا احساسات عجیب شود، باید موضوع را با پزشک در میان بگذارد. باید آلپرازولام را دور از دسترس کودکان، دور از حرارت، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگهداری کرد (زیرا در این شرایط آلپرازولام فاسد می‌شود). آلپرازولام تاریخ‌گذشته را باید دور ریخت.

اعتیاد به قرص آلپرازولام

به مرور زمان با مصرف این دارو مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد شده که ایجاد حس نشاط و خوشی در بیمار می‌کند، این امر موجب وابستگی به این حس خوب مصنوعی می‌شود و فرد تمایل به مصرف بیشتر و بیشتر این دارو خواهد داشت تا زمانی که دیگر بدون آن حس خوشی را تجربه نخواهد کرد و در این حالت کاملا به آن اعتیاد پیدا کرده است.

همه چیز درباره قرص آلپرازولام

تعداد در هربسته: 100 نگهداری: دارو را دور از نور و رطوبت در دمای زیر 30 درجه سانتی‌گراد و در جای خشک و خنک نگهداری نمایید. دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری نمایید. از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید. توصیه های مهم: — وجود هر گونه حساسیت به آلپرازولام یا بنزودیازپین‌ها و یا مواد دیگر از قبیل غذاها، رنگ‌ها و مواد محافظ. — در صورت حاملگی و شیردهی. — قبل از مصرف هر نوع داروی جدید (چه با نسخه و چه بدون نسخه). — مصرف دارو‌های دیگر، به ویژه کتوکونازول، ایتراکونازول و داروهای ضد افسردگی، ضد صرع و ضد تشنج. — سابقه یا ابتلاء به بیماری‌های گلوکوم، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر، میاستنی گراو، بیماری انسدادی ریوی مزمن شدید یا آمفی‌زم. —در صورت مصرف داروهایی که در بخش عوارض جانبی و تداخلات دارویی این راهنما ذکر شده است. — این دارو در بیماری تنفسی و ضعف عضلانی و سابقه وابستگی دارویی، با احتیاط مصرف شود. موارد منع مصرف: زنان حامله و شیرده: —مصرف این دارو در دوران بارداری ممنوع می‌باشد، در دوران شیر‌دهی نیز باید با تشخیص پزشک معالج صورت گیرد. عوارض جانبی: هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته نیز بشود، اگرچه همه‌ی این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود. در صورت بروز مزاحمت هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمایید: خواب آلودگی شدید، حساسیت به نور و صدا، ضعف و خستگی، گیجی، کج خلقی و خشکی دهان، تغییر در اشتها، تغییر در وزن بدن. برخی از این عوارض غیر معمول بوده، که در صورت بروز هر یک می‌بایست فوراً با پزشک معالج تماس گرفته شود، از قبیل: توهم، خارش شدید پوست، زرد شدن سفیدی چشم یا زردی پوست، اختلال در قدرت حافظه، اختلالات حرکتی. — این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی گردد لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری نمایید.

قرص آلپرازولام و دیازپام

از آنجاییکه آلپرازولام 20 برابر قوی تر از دیازپام بوده و یک ربع تا نیم ساعت پس از مصرف، از سد مغزی عبور نموده و اثر خود را نشان می دهد، حالت پاداش دهی خوبی برای مغز داشته و بدبختانه مورد سوء استفاده قرار گرفته و بعضی از افراد به آن معتاد می شوند. بعضی از افراد معتاد به آلپرازولام ممکن است اقدام به مصرف روزانه 20 عدد قرص نیم میلی گرمی آلپرازولام نمایند که بسیار بسیار خطرناک بوده و خطر ایست قلبی و تنفسی برای آنها دارد. آمارها نشان می دهد که از سال 1983 میلادی به بعد آلپرازولام بیشترین بنزودیازپینی است که در سرتاسر ایالات متحده آمریکا مصرف می شود و مصرف آن از دیازپام بیشتر شده و متعاقب آن سوء مصرف این دارو نیز بیشترین مقدار را در زمره داروهای هم خانواده خود داشته است. در سال 2006 میلادی 65000 نفر بخاطر سوء مصرف آلپرازولام به اورژانس مراجعه نموده اند و این رقم در سال 2010 میلادی به 125000 نفر رسیده است.

مصرف قرص آلپرازولام در بارداری و شیردهی

مصرف آلپرازولام در بارداری به دلیل خطرات بالقوه آن بر روی نوزاد متولد نشده، توصیه نمی شود. بهتر است برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. آلپرازولام و شیردهی آلپرازولام وارد شیر مادر می شود و ممکن است تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. بنابراین مصرف آلپرازولام در دوره شیردهی توصیه نمی شود.

مطالب مرتبط :

عوارض و موارد مصرف قرص آزیترومایسین 500 برای جوش

عوارض خوردن قرص ضد تهوع در دوران بارداری

عوارض و انواع قرص ضد بارداری اورژانسی بعد از رابطه

عوارض و خواص قرص لوراتادین در دوران بارداری و برای سرفه و شیردهی

عوارض قرص ال دی اورژانسی برای جلوگیری از بارداری

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 5 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.