آشنایی با عوارض و خواص مصرف گیاه پنیرک برگ گرد

آشنایی با عوارض و خواص مصرف گیاه پنیرک برگ گرد

پنیرک پنیرک ,پنیرک چیست,پنیرک و عفونت زنان,پنیرک برگ گرد,پنیرک خواص,پنیرک نخل,پنیرک معمولی,پنیرک چیست وچه خواصی دارد توضیحاتی در مورد پنیرک تحقیقات طب سنتی ثابت کرده است استفاده از دمنوش پنیرک باعث کاهش …

مضرات و خواص عرق بهار نارنج و خواص آن در بارداری

مضرات و خواص عرق بهار نارنج و خواص آن در بارداری

عرق بهار نارنج و خواص آن عرق بهار نارنج و خواص آن , عرق بهار نارنج و خواص آن چیست , در مورد عرق بهار نارنج و خواص آن , همه چیز …

رابطه مصرف انگور و فشار خون و کنترل این بیماری

رابطه مصرف انگور و فشار خون و کنترل این بیماری

رابطه مصرف انگور و فشار خون و کنترل این بیماری  انگور و فشار خون ،انگور و فشار خون بالا،شیره انگور و فشار خون،شراب انگور و فشار خون،سرکه انگور و فشار خون،رابطه انگور …

درخت غان

درخت غان ,درخت غان چیست,درخت غان سفید,درخت غان توس,عکس درخت غان,چوب درخت غان,خواص درخت غان,برگ درخت غان,پوست درخت غان,شیره درخت غان

درخت غان , درخت غان چیست , درخت غان سفید , خواص درخت غان

توضیحاتی در مورد درخت غان

گیاه توس که دارای نامهایی مانند غان، درخت گوشه است با نام علمی Betula در دنیا معروف است و بیتیولا سرده‌ای از درختان برگریز و سخت‌چوب است که در خانواده توسکایان قرار دارد♥ و خویشاوندی نزدیکی با سرده درختان راش/بلوط دارد. بیشتر گونه‌های توس درختانی با اندازه کوچک یا متوسط با عمر کوتاه و بومی قسمت‌های معتدل و زیرقطبی نیم‌کره شمالی هستند. برگهای ساده می‌تواند دندانه‌دار و یانوک‌دار باشند. میوه آن نوعی سمارای کوچک است، اگر چه شاخه‌ها در برخی از گونه‌های مبهم هستند. آنها با آلدر (توسکا، گونهٔ دیگری در همان خانواده) فرق دارند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد درخت غان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درخت غان یا توس

کاربردهایی حیرت انیگیزی برای این درخت ذکر شده است مانند چند کیلو اضافه وزن، روماتیسم، ورم مثانه، بیماری‌های مربوط به پوست و غیره. همه‌ی این مشکلات را می‌توان با استفاده از گیاه غان درمان است. تا حالا نام این درخت را شنیده‌اید؟ در مورد آن و خواصش چه می‌دانید؟ این گیاه را با نام‌های دیگری مانند سندر، توس کوهی، قان، غوش و غیره می‌شناسند. باید بدانید که شیره، برگ‌ها و پوست این درخت خواص درمانی دارد و برای رفع بسیاری از مشکلات مفید است. با ما همراه باشید تا با گوشه ای از دنیای خواص یک درخت آشنا شوید.

درخت غان و تناسب اندام

روزهای گرم تابستان از راه رسیده و زمان آن است که کمی به فکر تناسب اندامتان باشید. برای این کار می‌توانید از آب گیاه غان استفاده کنید. این گیاه برای دفع آب انبار شده در بدن موثر است به خاطر این که خواص دیورتیک دارد یعنی اینکه ادرارآور است. برای همین هم باعث کم شدن وزن بدن می‌شود. علاوه بر این، این گیاه، پوست را آب‌رسانی کرده و سموم بدن را دفع می‌کند. همین امر هم باعث مقابله با سلولیت می‌شود. برای هر یک فنجان آب جوش دو تا سه گرم برگ خشک درخت غان کافی است. روزانه نیم ساعت قبل از غذا دو تا سه فنجان از این دم کرده بنوشید. البته در برخی از داروخانه‌ها شربت درخت غان هم موجود است. می‌توانید بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی شیشه از خواص آن بهره ببرید.

شیره درخت غان

عفونت ادراری یکی از بیماری‌های رایج بین اکثر خانم‌هاست. خوشبختانه درخت غان حاوی فلاونوئیدها و ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی می‌باشد و برای همین هم شیره‌ی این گیاه باعث سم زدایی بدن می‌شود. میزان بالای پتاسیم موجود در شیره‌ی درخت غان از این گیاه، یک گیاه دیورتیک ساخته است که می‌تواند حجم ادرار را بالا ببرد و باعث دفع مواد زاید اسیدی مسبب التهاب‌های بدن شود. روش استفاده یک قاشق غذاخوری عصاره‌ی درخت غان را در یک فنجان آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد. روزانه قبل از هر وعده‌ی غذایی یک فنجان بنوشید.

برگ‌ درخت غان

برگ‌های درخت غان حاوی ترکیبات ضدالتهابی و مسکنی مانند آسپرین می‌باشند. برای همین هم می‌تواند باعث تسکین دردهای روماتیسم شود. از این گذشته این گیاه برای دفع توکسین ها یا همان سموم بدن که در عضلات انباشته می‌شود بسیار موثر است. روش استفاده دو تا سه گرم برگ درخت غان را با یک فنجان آب جوش دم کنید. سی دقیقه قبل از هر وعده‌ی غذایی یک فنجان از این دم کرده میل کنید. دو تا چهار هفته این دوره را ادامه دهید.

پوست درخت غان

پوست این گیاه تأثیر زیادی روی درمان مشکلات پوست و به ویژه اگزما یا پسوریازیس دارد. روش استفاده سی گرم پوست درخت غان را در یک لیتر آب ریخته و اجازه دهید با حرارت ملایم به مدت ده دقیقه بجوشد و سپس به مدت یک ساعت دم بکشد. محلول را صاف کنید و مناطقی که دچار این مشکلات هست (مانند پاها، دست‌ها، پوست سر و غیره) را شستشو دهید و یا دو بار در روز به صورت کمپرس استفاده کنید.

درخت غان برای مو

لوسیون موی تهیه شده با این گیاه برای زیبایی موها معجزه می‌کند. این گیاه سرشار از مواد معدنی است و برای همین هم باعث تغذیه‌ی موها شده و ریزش و شوره را از آن‌ها دور می‌کند. خوشبختانه این گیاه با تمام انواع موها سازگار است. روش استفاده یک قاشق غذاخوری برگ درخت غان خشک شده را در آب ریخته و اجازه دهید به مدت نیم ساعت دم بکشد. محلول را صاف کرده و موهایتان را با آن آب بکشید. البته محصولات جدیدی در بازار وجود دارند که حاوی گیاه غان هستند.

درخت غان و توکسین

آلودگی هوا، مواد غذایی چرب و حتی عمل تنفس باعث تجمع توکسین یا همان سموم در بدن می‌شود. سمومی که از طریق مجاری طبیعی دفع نمی‌شوند در محل دیگری جمع می‌شود یعنی در پوست. شیره‌ی گیاه غان سرشار از آنتی اکسیدان ها است و باعث دفع توکسین ها می‌شود. روش استفاده یک قاشق غذاخوری شیره‌ی گیاه غان را در یک لیتر آب بریزید و به مدت سه دقیقه بجوشانید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بجوشد. در طول روز قبل از غذا از این جوشانده میل کنید. می‌توانید این دوره‌ی درمانی را به مدت سه هفته دنبال کنید و یک هفته وقفه ایجاد کرده و دوباره از نو شروع کنید.

محل رویش درخت غان

درخت توس در ارتفاعات طالقان، دره غربی شهرستانک و آذربایجان غربی (شمال دریاچه ارومیه) دیده میشود. توس از لحاظ صفات و شرایط رشد شباهت زیادی با صنوبر ها دارد. پوست آن سفید رنگ است که با گذشت زمان نوارهای سیاه به صورت ترک هایی در سطح آن ظاهر میشوند و با پیر شدن تنه بر میزان آنها افزوده میشود. شاتون ها در اوایل بهار ظاهر میشوند و تا اندازه ای ترئینی هستند. برگها لوزی سبز بوده که در پاییز به رنگ طلایی زرد در می آیند. به نظر می رسد این درختان در ارتفاعات بهتر از نواحی پست رشد میکنند و بیشتر نیازمند خاکهای کمی اسیدی و مرطوب با زهکشی مناسب هستند.

درخت غان و نارسایی کلیوی

توجه داشته باشید که افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند می‌توانند از درخت غان به عنوان «تصفیه کننده‌ی خون» استفاده کنند. برگ‌های دیورتیک این گیاه باعث افزایش میزان ادرار می‌شود و همین امر هم باعث تحریک کلیه‌ها شده و به دفع ضایعات موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند. روش استفاده یک قاشق غذاخوری برگ خشک درخت غان را در یک فنجان آب جوش ریخته و دم کنید. هر روز دو مرتبه از این جوشانده میل کنید.

گیاه شناسی درخت غان

این گیاه به صورت درختی بزرگ و زیبا در طبیعت وجود دارد. ارتفاع آن در نواحی مساعد به ۳۰ متر هم می رسد. برگ های این درخت لوزی شکل و نوک تیز هستند. پوست تنه آن سفید رنگ و صاف است و در ضمن در ۲۰ سالگی به شکل نوارهای نازک، شبیه ورق های کاغذ از آن جدا می‌شود. قسمت مورد استفاده این درخت برگ، پوست تنه و نیز قطران حاصل از آن است. از پوست این درخت در برخی از کشورها مانند روسیه نوعی قطران گیاهی تهیه می شود. این قطران اگر تحت اثر تقطیر جزء به جزء قرار بگیرد، اسانسی به نام اسانس «بولو» یا «روغن روسی» می دهد که رنگ زرد و چسبندگی ملایم دارد. بوی آن مطبوع و مرکب از نوعی الکل به نام «بتولول» است. از این اسانس در صنعت تهیه پوست استفاده می‌شود. درخت توس یا غان با نام علمی Betula pendula درختی است زیبا و برگ ریز از خانواده بتولاسی که بومی نیمکره شمالی، اروپا و آمریکای شمالی و تا ارمنستان و قفقاز و ایران نیز پیش رفته است.این درخت در جنگل های چالوس به صورت خودرو می روید.

ازدیاد درخت غان

ازدیاد از طریق بذر صورت می گیرد. اما قبل از جوانه زنی بذر ها باید سرما ببینند. برای این منظور بذر ها یا باید در پاییز کاشته شوند یا اینکه یک تا سه ماه در دمای 4 درجه سانتیگراد قرار داده شوند. ازدیاد از طریق قلمه مشکل است و تنها میتوان قسمت انتهایی شاخه های جوان را جدا کرده و در زیر سیستم میست آنها را ریشه دار کرد. به انواع آفات و بیماریها حساس است از جمله: شانکر، سفیدک، شته ها، ساقه خوارها و مینوز برگی.

قسمت های مختلف درخت غان

قسمت های مختلف این گیاه اثرات درمانی مدر، تصفیه کننده خون و معالجه کننده سودا و رماتیسم است. همچنین برگ این درخت کرم کش، تب بر و التیام دهنده زخم ها است. به عنوان مدر بیشتر از برگ و جوانه های آن استفاده می شود زیرا از مدرهای بی خطر است و هیچ گونه اثر تحریک کنندگی ندارد. از جوشانده ۲۵۰ گرم جوانه درخت غان که بر اثر جوشیدن به نصف حجم اولیه کاهش پیدا می کند برای درمان خیز اندام ها، آب آوردن ماهیچه دل یا کلیه، قولنج های نفریتی، آلبومینوری، تنگی نفس، نقرس، رماتیسم ماهیچه ای و سلولیت استفاده می شود. فرآورده های درخت غان برای درمان سردرد، سرگیجه و درد های عصبی به کار می رود. برگ درخت غان در کاهش کلسترول خون، درمان تصلب شرایین و پایین آوردن فشار خون اثرات مفیدی دارد.میوه توس به صورت شاتوت دراز است که نر آن در پائیز و ماده آن در بهار ظاهر می ‌شود. پزشکان قدیم برای شیره درخت غان ارزش زیادی قائل بودند. به طوری که مردم دوران کهن آن را داروی هر دردی می دانستند. چه فقیر و چه ثروتمند همه از فرآورده های درخت غان استفاده می‌کردند و نیز آن را برای درمان بیماری های پوستی مانند سوداء، بروز لکه های قرمز در پوست و غیره به کار می بردند. شیره درخت غان داروی مؤثری برای رفع عوارض رماتیسمی، نقرسی، ناراحتی های ناشی از التهاب مثانه و غیره است.

پوست ساقه درخت غان

پوست ساقه این گیاه اثر تصفیه کنند خون و درمان سوداء دارد. همچنین عمل هضم را تقویت می‌کند و اثر ضد تب دارد. تمامی اندام های درخت غان معرق هستند و از آن ها برای درمان گریپ می‌توان استفاده کرد. برای این کار ترکیب برگ درخت غان، گل بنفشه و گل زیرفون به صورت دم کرده و گرم هر شب موقع خواب استفاده شود. برای درمان های خارجی، جوشانده برگ درخت غان به صورت شستشو و کمپرس برای ضد عفونی کردن و التیام زخم ها به کار می رود. همچنین از آن برای درمان بیماری های پوستی و رفع پوسته های شیری رنگ که در پوست بدن اطفال به علت ابتلای به اگزما ظاهر می شود، می‌توان استفاده کرد. اگر برگ های خشک این درخت را به حالت گرم در داخل رختخواب جای دهند باعث ایجاد عرق فراوان در بیماران می شود به طوری که با این عمل نه فقط دردهای رماتیسمی را در آن‌ها تسکین می دهد بلکه در معالجه این بیماری هم مؤثر واقع می شود و خیز اندام ها را هم کاهش می دهد. شیره درخت غان لکه های پوستی بدن را از بین می برد و آن را شفاف می کند. جوشانده پوست این درخت در رفع عرق پا یا به صورت قرار دادن پاها در داخل ظرف محتوی این جوشانده و به طور کلی در رفع بیماری های پوستی مختلف اثر مفیدی دارد. اشخاصی که دارای پوست چرب هستند می‌توانند یک مشت برگ درخت غان را در نیم لیتر آب جوش قرار دهند و حدود نیم ساعت به حال خود بگذارند تا سرد شود سپس لوسیون به دست آمده را بعد از صاف کردن برای شستشوی صورت مورد استفاده قرار دهند.

خواص برگ درخت غان

برگ ‌های درخت غان حاوی ترکیبات ضد التهابی و مُسکنی مانند آسپرین هستند و از همین‌رو می ‌تواند سبب تسکین دردهای روماتیسم شود.استفاده از جوشانده‌ گل ‌های غان سبب برطرف شدن شوره‌ سر می‌ شود.شیره‌ گیاه غان سرشار از آنتی ‌اکسیدان‌ ها است و سبب دفع توکسین‌ ها می‌ شود. جوشانده برگ این درخت در شستشوی زخم ها به کار رفته و اگزما را برطرف می ‌کند. ماده موجود در برگ این درخت خاصیت ادرارآور، ضد مسمومیت و ضدعفونی کنندگی دارد و غنچه آن در نقش یک آنتی بیوتیک عمل می‌ کند. چای برگ گیاه توس در درمان نوعی سرطان پوست که ملانوما نام دارد مؤثر است.این گیاه کلسترول خون را از بین ‌برده و بدن را ضدعفونی می‌ کند. جوشانده برگ این گیاه در برابر بیماری ‌های کبدی، اسهال، یبوست و انگل‌ های روده ‌ای مؤثر است. حمام کردن با آب حاوی برگ درخت توس ریشه ‌های مو را قوی و از شوره سر جلوگیری می ‌کند.مصرف منظم روغن این گیاه با دوزهای پایین، چین و چروک، افتادگی پوست و عضلات را به شکل قابل توجهی کاهش می‌ دهد و به علت خاصیت منقبض کنندگی در تقویت لثه، مو و عضلات مؤثر است.

بیشتر بخوانید : گل مریم ♥ کامبوجا ♥ برباله ♥ استویا سرخس

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 7 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.