خواص و فواید تخم شنبلیله

خواص و فواید تخم شنبلیله

خواص و فواید تخم شنبلیله جالب است بدانید که تخم شنبلیله، دانه‌های مکعب مستطیلی شکل بسیار سخت با سطحی چروکیده به رنگ زرد حنائی با بوئی کاملاٌ مشخص و طعمی نسبتا تلخ …

آشنایی با خواص انگور سیاه برای لاغری و کاهش وزن

آشنایی با خواص انگور سیاه برای لاغری و کاهش وزن

آشنایی با خواص انگور سیاه برای لاغری و کاهش وزن خواص انگور سیاه برای لاغری ، خواص انگور سیاه ، خواص انگور برای لاغری ، انگور سیاه برای لاغزی در این مطلب …

گیاهان مناسب و مفید برای زنان

گیاهان مناسب و مفید برای زنان

گیاهان مناسب و مفید برای زنان خواص گیاهان,فواید گیاهان,گیاهان درمانی,خاصیت گیاهان,خواص گیاهان درمانی,خواص گیاهان برای پوست,خواص گیاهان برای مو,خواص گیاهان برای جوانی,خواص گیاهان برای بارداری,خواص خوردن گیاهان,فواید گیاهان خام,فواید گیاهان پخته

گوشت خوک

گوشت خوک , گوشت خوک حلال , گوشت خوک از نظر پزشکی , گوشت خوک و شراب

خوردن گوشت خوک در دین اسلام حرام است ولی این گوشت در ادیان دیگر بسیار پر طرفدار است و بسیار محبوب است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد فواید و علت حرام بودن گوشت خوک گوسفندی در ایران و اسلام و قرآن چه رنگی است صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

توضیحاتی در مورد گوشت خوک

خوردن گوشت خوک در دین یهود و اسلام حرام است و علت ان نیز بیماری هایی است که با خوردن گوشت خوک ممکن است به انها ابتلا شویم است.

در قرن 19 معلوم شد که در گوشت خوک انگلی به نام تریشین است و علت حرام بودن گوشت را این انگل می دانستند ولی در خاورمیانه بیشتر روی خوراک خوک تاکید دارند اینکه این موجود همه چیز خوار است و حتی مدفوع خود را نیز می خورد به همین دلیل خوردن گوشتش را حرام می دانند.

گوشت خوک خانگی

منظور از گوشت خوک خانکی همان گوشت خوک پرورشی است نه ان خوکی که به طور طبیعی در حیات وحش رشد می کند و شکار می شود.شاید برایتان جالب باشد ولی در حدود 40 درصد از پروتئین مورد نیاز بدن مردم جهان توسط گوشت خوک تامین می شود.

آمارها نشان می دهند که مردم جهان در سال ۲۰۰۶ حدوداً صد میلیون تن گوشت خوک را خورده اند و کشور چین بزرگترین مصرف کننده این نوع گوشت است. تحقیقات نشان می‌دهد از هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح مردم جهان گوشت خوک را می خورده اند. همانطور که گفتیم یهودیان و مسلمانان خوردن گوشت خوک را حرام می دانند. جالب است بدانید که فروش گوشت خوک در کشور اسرائیل و بسیاری از کشورهای اسلامی ممنوع است و مجازات خاصی دارد.

احکام اسلام درباره گوشت خوک

احکام دین اسلام در مورد خوک و گوشت خوک به صورت زیر است

خوردن گوشت این حیوان حرام است و کسی که این کار را انجام دهد مرتکب گناه شده است.

خوردن شیر خوک حرام است و مشکل شرعی دارد.

خوکی که در خشکی زندگی می کند نجس است و نجاستش از بین نمی رود

اگر خوک از ظرفی چیزی بخورد باید ان ظرف 7 بار شسته شود تا تمیز شود.

خرید و فروش و پروش خوک مجاز نیست چون عین نجاست است.♥

عدم مصرف گوشت خوک

دلایلی که برای عدم مصرف گوشت خوک عنوان می‌شود از قرار زیرند: مصرف گوشت خوک ) ممکن است باعث انتقال کرم‌هایی به بدن شود که می‌توانند باعث ایجاد کیست‌های متعددی در مغز انسان شوند. عفونت کرم حلقوی: تریشینلا اسپیرالیس نوعی کرم حلقوی است که در ماهیچهٔ خوک گاو و ماهی‌ها زندگی می‌کند. گوشت خوکی که بخوبی پخته نشده حاوی کیست و تخم این کرم است. در رودهٔ کوچک انسان تخم کرم می‌شکند و بالغ می‌شود و از طریق گردش خون به عضلات می‌رود. این مهاجرت بر روی قلب، مغز، ریه و دیافراگم اثر می‌گذارد؛ و علائم آن اسهال، تب، درد عضلانی و درد شکم است. گوشت خوک مانند سایر گوشتهای قرمز سرشار از چربی اشباع شده و کلسترول بد «LDL» می‌باشد؛ که باعث گرفتگی عروق و مشکلات قلبی متعدد می‌گردد.

گوشت خوک و امور جنسی

خوک حتی نزد اروپائیان که بیشتر گوشت آن را می خورند سمبل بی غیرتی است. و حیوانی کثیف است خوک در امور جنسی فوق العاده بی تفاوت و لا ابالی است و علاوه بر تاثیر غذا در روحیات که از نظر علم ثابت است، تاثیر این غذا در خصوص لا ابالی گری در مسائل جنسی مشهود است.خوک غیرت ناموسی ندارد (نقطه مقابل خروس است) و دیوثی می کند و جفت خود را در معرض استفاده خوک های نر دیگر قرار داده، از این عمل علاوه بر آنکه باک ندارد لذت هم می برد و این صفات و اخلاق او در گوشتش تاثیراتی دارد.از این جهت اشخاصی که تغذی به آن می کنند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا می کنند. و این در حالی است که غیرت از صفات کمال الهی است و در اسلام بر صفت غیرت تأکید شده است و غیرت نسبت به دین و ناموس از صفات انبیاء و ائمه طاهرین و مؤمنین است

خوردنی‌ های ممنوع

ادیان مختلف مصرف انواعی از خوردنی‌ها را ممنوع کرده‌اند. مثلاً در دین یهود قوانینی صریحی، که کوشر نام دارد، تعیین می‌کنند که چه چیزهایی نباید خورده شوند. در اسلام نیز قوانینی مشابه برای غذاهای حرام و حلال وجود دارند. دین جین پیروانش را به گیاهخواری فرا می‌خواند. دین هندو دستور خاصی برای منع مصرف گوشت ندارد ولی برخی پیروان آن اصل عدم خشونت را به غذا تعمیم می‌دهند و گیاهخواری را ایدئال می‌دانند.  به غیر از قوانین رسمی، برخی تابوهای فرهنگی نیز در مورد مصرف حیوانات وجود دارد. یکی از این عوامل، گروه‌بندی در دسته غذاهایی است که در زمان قحطی مصرف می‌شوند و متناظر دانستن خوردن این غذاها با شرایط سخت است. در یک جامعه خاص، برخی خوردنی‌ها تابو تلقی می‌شوند فقط به این علت که در سبد غذایی افراد آن جامعه تعریف نشده‌اند و نه بدان خاطر که مزه، بو و ظاهر آن گوشت متفاوت است. گوشت سگ، در مواردی، در کره، ویتنام و چین (و نه در هیچ‌کجای دیگر) خورده می‌شود. همچنین خوردن گوشت اسب که در کشورهای انگلیسی‌زبان بسیار نادر است ولی در غذاهای ملی قزاقستان و فرانسه جایگاه دارد. گاهی هم تابو بودن ممکن است فقط شامل برخی از اعضای حیوانات گردد. در برخی موارد این تابوها وارد قوانین ملی یا محلی می‌شوند. کشتارگاه گاو در بیشتر مناطق هندوستان و کشتارگاه اسب در ایالات متحده غیرقانونی است. در هنگ کنگ نیز، حتی پس از از قرار گرفتن در حاکمیت چین قوانین منع فروش گوشت سگ و گربه، از دوره استعمار، پابرجا هستند. برخی هواداران محیط زیست و مصرف اخلاق‌گرایانه و سایر فعالان اجتماعی تابوهای جدیدی در مورد خوردنی‌ها به وجود آورده‌اند که مهمترین آن‌ها مصرف گوشت و تخم گونه‌های در معرض خطر یا حیواناتی است که تحت حمایت قرار دارند که برای نمونه می‌توان به نهنگ، لاک‌پشت دریایی و پرندگان مهاجر اشاره کرد. به همین صورت، فهرست و گواهی غذاهای دریایی قابل قبول که می‌گوید آن‌ها با شیوه‌های غیرقابل قبول ماهیگیری، صید نشده‌اند و نیز گواهی ارگانیک که ناظر بر عدم ورود مواد شیمیایی در مراحل تولید، عدم دستکاری ژنتیکی، عدم تشعشع رادیواکتیو و عدم استفاده از بازیافت فاضلاب در آن است. گواهی تجارت منصفانه هم مصرف غذاهایی که در شرایط کاری درست تولید شده‌اند را توصیه می‌کند. سایر فعالیت‌های اجتماعی هم مردم را به مصرف غذاهای محلی و نیز به وگنیسم تشویق و آنان را از مصرف غذاهای غیر محلی برحذر می‌دارند.

بیماری ها و گوشت خوک

بیماریهایی که از جمله عوامل ابتلای به آنها گوشت خوک است: اسهال خونی:در امعای خوک انگلهایی به نام بالانتی دیوم Coli Balantidum زندگی می کنند که از أهم منابع انتشار این بیماری در سرتاسر جهان است. یرقان عفونی (بیماری وا یل):این بیماری از طریق آب های آلوده به ادرار خوک، سگ یا موش به انسان منتقل می شود. منبع ابتلاء به یرقان عفونی ازنوع Romana فقط خوک است. انتامیب هیستولتیک Entameba Hiszdgtica :که انسان را به اسهال آمیبی مبتلا می نماید و خوک نقش ناقل این میکروب را به انسان ایفا می کند. بیماری شبه باد سرخ Ergpeloid :حیوانات زیادی و از جمله خوک به آن مبتلاء می گردند و از طریق این حیوانات به گروه خاصی از انسانها از قبیل قصاب ها، دبا غ ها و ماهی فروشان منتقل می گردد. که در انسان به صورت لکه های سرخ و دردناک توأم با سوزش شدید روی دست ها ظاهر می شود. میزان چربی و اسید اوریک موجود در گوشت خوک خیلی زیاد است و به همین دلیل در ابتلاء به بیماریهای بسیاری نقش دارد که از جمله آنها می توان از بیماری تصلب شرایین- دردهای مفصلی و مسمویتها، نام برد. خوک از خوردن چیزهای پلید و کثافات حتی مدفوع خود، باک ندارد. و لذا معده خود را لانه انواع و اقسام میکروب های امراض قرار داده و از آنجا به گوشت و خون و شیر آن سرایت می کند. و شاید حکمت اینکه در شریعت اسلام دستور داده شده است که ظرف آبی را که خوک از آن چیز روانی خورده یا لیسیده است هفت بار بشوئیم همین مطلب است. یعنی تماس مداوم و بی پروای خوک از طریق دهان یا کثافات موجب آلودگی زیاد آن است. و لذا دو مرتبه آب ریختن در رفع آن کفایت نمی کند.1ـ کرم کدوی خوک Taena Solium :طول این کرم 2-3 سانتی متر بوده و دارای آ لت مکیدن و قلاب است. لارو این کرم سیستی سرک Sgsticrecus Cellulosac نام دارد و در عضلات و مغز خوک یافت می شود. انسان با خوردن گوشت و یا مغز خام خوک به آن مبتلا می شود. و دچار نارسائی هایی در دستگاه گوارش می گردد. (مثل کم اشتهایی- احساس درد- اسهال و یا یبوست) این بیماری که بصورت گسترده ای در جهان منتشر شده در کشورهای اسلامی که گوشت خوک مصرف نمی کنند، به ندرت دیده می شود. یکی از بیماریهایی که توسط کرم کدو به وسیله گوشت خوک به انسان منتقل می شود مرض لادرری Ladrerie است.این بیماری در شهرهای مسیحی نشین فراوان یافت می شود. اما در بین مسلمانان و یهودیان که از خوردن گوشت خوک احتراز می کنند به کلی پیدا نمی شود. 2- تری شینوز Trichinella Spiralis :عبارت است از یک کرم ریز به طول 3-5 میلی متر و از طریق خوردن گوشت خوک خام یا نیم پز وارد بدن انسان می شود. آثار این کرم در بدن انسان عبارت است از:خراشیدن و ا لتهاب جداره امعاء- پیدایش جوشها و دملهای پراکنده در تم ام بدن- تخم گذاری در عضلات انسان همراه با درد شدید عضلات و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا- گاهی در اثر فلج شدن عضلات تنفسی و یا قلب منجر به مرگ می شود که تا کنون درمانی برای این حالت بدست نیامده است و کم خونی و سرگیجه و تب های مخصوص از جمله آثار آن است.

خوک چیست

خوک پستانداری از خانوادهٔ گرازسانان (Suidae) و راستهٔ جفت‌سم‌سانان است. خوک‌ها شامل خوک‌های اهلی می‌شوند، که نیای آن‌ها به گونه‌ای از گراز وحشی می‌رسد. خوک‌ها حیواناتی همه‌چیزخوار، به شدت اجتماعی و باهوش هستند. یک خوک معمولی دارای یک سر بزرگ با پوزه دراز است که با استخوان‌های ویژه پیش‌دماغی و یک دیسک غضروفی در نوک تقویت شده‌است. پوزه برای جستجوی خاک به منظور یافتن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و عضو بسیار حساسی است. در هر پا چهار انگشت سُم‌دار وجود دارد. بیشتر وزن حیوان روی دو انگشت بزرگتر میانی تحمل می‌شود؛ اما دو انگشت بیرونی نیز در زمین‌های نرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرمول دندان خوک‌های بالغ ۳٬۴٬۱٬۳ در هر فک است، که در مجموع ۴۴ دندان می‌دهد. دندان‌های عقب برای خرد کردن سازگاری یافته‌اند. در نرها دندان‌ها به شکل عاج بوده و به‌طور مداوم رشد می‌کنند و در اثر اصطکاک با زمین دائماً تیز می‌شوند.در مواردی در کتب غیرعلمی در مورد کثیف بودن خوک مسائل مختلفی مانند خوابیدن در گِل و یا مدفوع‌خواری مطرح می‌شود. خوک‌ها در طبیعت به‌طور طبیعی مدفوع‌خواری نمی‌کنند و بیش از ۹۰٪ از گیاهان تغذیه می‌کنند. برخلاف باورهای رایج گروهی از خوک‌ها حتی میوه‌ها را قبل از خوردن در آب می‌شویند. این حیوانات به‌دلیل اینکه سیستم تعریق ندارند، از آب گل‌آلود برای خنک کردن بدن خود استفاده می‌کنند؛ زیرا آب گل‌آلود دیرتر از آب صاف بخار می‌شود. خوک‌هایی که توسط انسان‌ها در مکان‌های بسیار کوچک نگهداری می‌شوند، به اجبار در مدفوع خود خوابیده و ممکن است از آن‌ها تغذیه کنند

خوردن گوشت گربه

گربه در چین، ویتنام و مناطق روستایی با فرهنگ سوئیسی خورده می‌شود. همچنین از آن در برخی خورش‌های پرویی، برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. در سایر نقاط جهان نیز مردم در زمان قحطی به گوشت گربه پناه می‌آورده‌اند که محاصره لنین‌گراد یکی از آن زمان‌هاست. در سال ۲۰۰۸ گزارشی منتشر شد که گربه بخش عمده‌ای از سبد غذایی در گوانگ‌دونگ در چین را تشکیل می‌دهد. گربه‌های بسیاری از شمال چین به مناطق مختلف این کشور صادر می‌شوند و فقط یکی از تجارتخانه‌هایی که مرکز آن در گوانگ‌ژو است روزانه تا ۱۰٬۰۰۰ گربه از اقصی نقاط چین دریافت می‌کند. در سایر نقاط چین اعتراضاتی صورت گرفته تا دولت مانع تجارت گربه و فروش آن در رستوران‌ها شود، با این حال هیچ قانونی برای ممنوعیت خوردن گربه در چین وجود ندارد.  اصطلاح «خرگوش پشت‌بانی» به گوشت گربه گفته می‌شد که به جای گوشت خرگوش صحرایی عرضه گردد. بعد از جداکردن پوست، پا، سر و دم لاشه گربه و خرگوش صحرایی شبیه هم به نظر می‌رسند و تنها راه تشخیص آن‌ها دقت به استخوان کتف آنهاست که در تیره گربه‌سانان متفاوت است. به زبان اسپانیایی و پرتغالی ضرب‌المثل‌هایی وجود دارد که در این نوع تقلب ریشه دارند (مثلاً گربه را جای خرگوش خرید). به خصوص در برزیل گوشت گربه مورد تنفر بسیار است و مردم از برخی کباب‌فروشی‌ها دوری می‌کنند چون شک دارند که شاید از گوشت گربه استفاده کرده باشند. عبارت طنزآمیز گربه‌کباب در برزیل بسیار متداول است و خصوصاً برای کبابی‌های کنار خیابان که از نطر بهداشت ضعیف‌اند و منبع گوشت‌شان هم معلوم نیست، کاربرد دارد. همچنین در فیلیپین، این شایعه که برخی فروشندگان سیمپو (نوعی کلوچه گوشتی) از گربه استفاده می‌کنند موجب شده که برخی مردم نام گربه‌های خانگی‌شان را سیمپو بگذارند. در روسیه نیز جمله شوخی‌آمیز «سه تا ساندویچ کباب ترکی بخر، یک بچه گربه سر هم کن.» حاکی از مشکوک بودن به گوشت‌های دکه‌های کنار خیابان است. اهالی ویچنزا در شمال ایتالیا، به خوردن گربه مشهورند گرچه این کار در چند دهه اخیر دیگر انجام نمی‌شود. در فوریه ۲۰۱۰ یک آشپز مشهور ایتالیایی مورد نقد قرار گرفت و از شرکت در یک نمایش آشپزی اخراج شد، چرا که او در مورد عادت سابق مردم توسکانی، خوردن خورش گربه، صحبت کرده بود. در زمانی که بعد از جنگ جهانی اول و دوم معروف به دوران سختی است، خرگوش پشت‌بامی غذایی معمول بود. در حالی که برخی تصور کرده‌اند منظور از این کلمه خرگوش استرالیایی بوده، در واقع منظور همان گربه‌های اروپایی بوده‌اند. در بعضی شهرهای شمال ویتنام، رستوران‌ها خوراک گربه را با عنوان «ببر کوچک» را تبلیغ می‌کنند، در حالی که گربه‌ها را می‌توان درون قفس در رستوران مشاهده کرد.

گوشت خوک و کرم ترشین

کرم ترشین تنها به وسیله گوشت خوک به انسان منتقل می شود و به ماهیچه های بدن نفوذ کرده و به آسانی از بین نمی رود. و یک گرم گوشت خوک ممکن است هزارها عدد از این کرم همراه داشته باشد. و یک ترشین ماده تقریبا 1500 کرم جوان می زاید. این کرم می تواند به قلب نیز نفوذ کرده، تولید سکته های قلبی نماید. پختن گوشت، این کرم ها را نابود نمی سازد زیرا وقتی گوشت را حرارت می دهند، مواد سفیده ای گوشت، منقعد می شود و کرم در وسط این اجرام منعقده از آسیب حرارت مصون می ماند. این قسمت های منعقده که کرم ها را در وسط خود محفوظ کرده اند، در معده حل نمی شوند و به روده ها می روند

گوشت خوک حرام است

یکی از مواد غذایی‌هایی که مصرف آن به هر صورتی اکیدا منع شده گوشت خوک است و مصرف آن در بسیاری از ادیان از جمله دین اسلام، یهودیت و حتی مسیحیت حرام شده است. امروز این واقعیّت ثابت شده که گوشت خوک بیش از آنچه که تصوّر می شود، خطرناک است. خطرات متعدّدی از این رهگذر دامن‌گیر مصرف کنندگان آن می‌شود که هم از نظر اخلاقی (از طریق هورمون‌ها) و هم از نظر بهداشتی صورت می‌گیرد.

گوشت خوک از نظر امام صادق

امام صادق (ع) در پاسخ به سوال فردی که علت حرام بودن گوشت خوک را از حضرت جویا شده بود، فرمود: خداوند تبارک و تعالی چیزی را حلال و چیزی را حرام نکرد مگر برای حفظ مصالح خود مردم. نه آنکه بنا بر میل خود نسبت به چیزی آن را حلال کرده و به خاطر بی میلی خود نسبت به امری آن را حرام کند، زیرا خداوند که خالق بندگانش است و می‌داند چه چیزی سبب قوام جسم و روح بنده می‌شود، لذا آنها را حلال کرده و همچنین می‌داند چه چیزی برای روح و جسم انسان ضرر دارد که آنها را حرام کرده است. به عنوان مثال، گوشت خوک را حرام کرده، زیرا سبب بی‌غیرتی و بی‌تعصبی و فساد اخلاق می‌شود و شراب را حرام کرد، زیرا شراب‌خواری موجب ارتعاش و لرزش بدن می‌شود و مروت و جوانمردی را از شخص زائل می‌کند و شخص مشروب‌خوار را به تمام امور زشت و قبیح از قبیل زنا با محارم و آدم‌کشی و هر فتنه‌ای می‌کشاند. ( تفسیر جامع جلد2، صفحه156). همچنین امام رضا (ع) در حدیثی فرمود: خداوند خوردن خوک را حرام کرد چون حیوان مهیب و زشت صورت است. خدا آن را برای پند و عبرت گرفتن خلق آفریده و اینکه بترسند از شهوترانی و بی‌بند و باری، زیرا موجب این می‌شود که خدای تعالی صورت زیبای بشری را از ایشان گرفته و به صورت خوک تبدیل کند و اینگونه مسخ شوند. خدا خوک را در بین بشر قرار داد تا دلیلی برای گذشتگانی باشد که به شکل این صورت در آمده بودند. علت دیگر حرام بودن گوشت خوک این است که خوراکش پلیدترین و کثیف‌ترین کثافت‌هاست و مفاسد و زیان‌های بسیاری که در خون آن وجود دارد. ( وسائل‌الشیعه، جلد16، ص 378، باب اطعمه)

آخرین بروز رسانی در : جمعه 29 شهریور 1398

1 دیدگاه

  • 156 آوریل 2019 در 14:44

    عالی بود..مرسی

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.