تب مالت چیست و چه عوارضی دارد؟

تب مالت چیست و چه عوارضی دارد؟

تب مالت چیست و چه عوارضی دارد؟ تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می …

13راهكار اسرارآميز،حال تان را عوض کنید

13راهكار اسرارآميز،حال تان را عوض کنید

13راهكار اسرارآميز،حال تان را عوض کنید خواص عوض شدن حال,فوايد عوض شدن حال,عوض شدن حال درماني,خاصيت عوض شدن حال,خواص عوض شدن حال درماني,خواص عوض شدن حال براي پوست,خواص عوض شدن حال براي …

هشدارهای بدن را جدی بگیرید

هشدارهای بدن را جدی بگیرید

هشدارهای بدن را جدی بگیرید خواص سلامتی,فوايد سلامتی,سلامتی درماني,خاصيت سلامتی,خواص سلامتی درماني,خواص سلامتی براي پوست,خواص سلامتی براي مو,خواص سلامتی براي جواني,خواص سلامتی براي بارداري,خواص خوردن سلامتی,فوايد سلامتی خام,فوايد سلامتی پخته

قرص معده

قرص معده درد ,قرص معده درد در بارداری,قرص معده درد چیست,قرص معده درد رانیتیدین,قرص معده درد قوی,قرص برای معده درد عصبی,قرص برای معده درد

قرص معده

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و نحوه مصرف قرص معده در دوران بارداری و شیردهی صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.♥

توضیحاتی در مورد قرص معده

در معده یک سری سلول هایی وجود دارد که اسید تولید می کنند و هیدروژن که عامل اسیدی است را داخل معده تزریق می کنند به این سلول ها پمپ های هیدروژن معده گفته می شود. امپرازول جزء دسته داروهایی است که پمپ هیدروژن را مهار می کنند و در واقع اجازه تولید اسید معده را نمی دهند. سایر داروهای این دسته عبارتند از پنتوپرازول – لانسوپرازول – رابپرازول – اس امپرازول. اسید در معده علاوه بر این که کمک به هضم غذا می کند یک عامل محافظت در مقابل باکتری ها و ویروس هایی است که از طریق گوارش وارد بدن می شوند بنابراین بیمارانی که کپسول امپرازول مصرف می کنند باید بیشتر مراقب باشند چون یکی از خطوط دفاعی بدن در مقابل عوامل بیرونی کاهش پیدا کرده است.مشکلات گوارشی در میان افراد بسیار شایع است. این مشکلات شامل زخم معده، سوزش معده، رفلاکس معده، درد معده و یا نفخ معده می‌باشد که هر کدام درمان دارویی خاص خود را دارد. معمولا زمانیکه معده به تولید اسید اضافی بپردازد این مشکلات ایجاد می‌شوند. داروهای مختلفی به منظور کاهش اسید معده تولید شده‌اند که کمک شایانی در رفع این مشکلات و بیماری‌های گوارشی می‌کنند. توصیه می‌شود به منظور رفع بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش تحت معاینات پزشکی قرار بگیرید و برنامه‌ درمان مناسب خودتان را در پیش بگیرید. در کنار آن، روش‌های طبیعی زیادی نیز وجود دارد که شما را قادر می‌سازد علائم مشکلات دستگاه گوارش را تسکین دهید. گیاهان دارویی خشک شده روش طبیعی درمان مشکلات گوارشی است و فواید زیادی دارد. این داروهای گیاهی گاز معده را جذب کرده و کمک می‌کند خون به دستگاه گوارش جریان پیدا کند و با این کار آلاینده‌های مختلف را از بین می‌برد. بعد از مصرف قرص گاهی در این فکر هستید که این دارو چه سرنوشتی در بدن خواهد داشت و چطور داخل معده تجزیه می شود ؛ جالب است بدانید که مایع موجود در معده که همراه قرص مصرف می شود عاملی است برای تجزیه شدن آن برای همین اکثر قرص ها به خصوص کپسول را با مقدار زیادی آب باید مصرف کرد  و از خوردن با میزان کم آب باید پرهیز کرد.

انواع قرص معده

درد و سوزش معده از مشکلات شایع بین خیلی از افراد می‌باشد. قرص سیزاپراید، قرص موتیدون و قرص امپرازول برخی از انواع قرص معده هستند که به کاهش اسید معده و درنتیجه کاهش مشکلات گوارشی کمک می‌کنند.

قرص معده رانیتیدین

حتما شما هم دیده‌اید افرادی را که از درد معده رنج می‌برند و اولین و تنهاترین راه درمان را قرص رانیتیدین می‌دانند. رانیتیدین به طبقه‌ای از داروها تعلق دارد که «مهارکننده گیرنده‌های H2» نام دارند. از این دارو برای کاهش میزان ترشح اسید معده و کاهش دردهای ناشی از زخم یا تسهیل درمان زخم معده استفاده می‌شود. رانیتیدین یکی از پرمصرف‌ترین قرص‌های حاضر است که بدون تجویز پزشک نیز به فروش می‌رسد. به طور کلی رانیتیدین برای درمان زخم‌های گاستریک(زخم‌های معده) و اثنی‌عشر و همچنین ریفلاکس اسید معده به مری استفاده می‌شود. این دارو برای درمان مشکل ترشح بیش از اندازه اسید معده تجویز می‌شود. رانیتیدین یکی از داروهایی است که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و بیشتر مردم برای کاهش درد معده از آن استفاده و البته به همدیگر نیز تجویز می‌کنند.

نحوه مصرف قرص معده رانیتیدین

رانیتیدین به صورت قرص، آمپول و شربت در داروخانه‌ها موجود است. برای افراد بزرگسال دوز تجویز شده برای زخم معده و سوء هاضمه مزمن مقدار 150 میلی‌گرم دو بار در روز یا 300 میلی‌گرم هنگام خواب برای مدت چهار تا هشت هفته مصرف می‌شود. برای کودکان 2 تا 4 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز می‌توان از آن استفاده کرد. می‌توان رانیتیدین را با غذا یا بعد از آن مصرف کرد. برای پیشگیری از بروز علائم مربوط به مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها بهتر است قرص رانیتیدین 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا مصرف شود. حداکثر دوز قابل مصرف 300 میلی‌گرم در روز است. توصیه می‌شود بدون نظر پزشک این دوز از دارو بیش از دو هفته مصرف نشود. آمپول رانیتیدین در بیمارستان‌ها و در برخی شرایط که بیمار نمی‌تواند قرص بخورد، استفاده می‌شود. دوز عادی تزریق رانیتیدین 50 میلی‌گرم و هر 6 تا 8 ساعت است.

قرص معده سیزاپراید

قرص سیزاپراید (Cisapride) از داروهایی است که به منظور درمان مشکلات گوارشی مثل ترش کردن معده یا سوزش معده و همچنین درمان رفلاکس معده تجویز می‌شود. خطر بروز آریتمی قلبی از جدی‌ترین عوارض مصرف این دارو است. این دارو موجب افزایش حرکات مری، معده و روده در حین هضم غذا شده و در بیماری‌هایی با علایم بازگشت غذا به مری (رفلاکس) از قبیل دیس پپسی، ترش کردن و پس زدن غذا مفید است. توجه داشته باشید که در صورت بروز خونریزی معده و روده، انسداد روده و یا سوراخ شدن روده این دارو نباید مصرف شود و مراتب را حتما با پزشک خود در میان بگذارید

عوارض قرص معده سیزاپراید

عوارض قرص سیزاپراید شامل آریتمی قلبی، یبوست، اسهال، نفخ شکم، افزایش تولید گاز در روده‌ها، تهوع، سردرد، آبریزش بینی، درد شکم، گیجی، سینوزیت، بی‌خوابی و تشنج می‌باشد.

قرص معده موتیدون

قرص موتیدون (Motidon) در مواردی که معده اسید زیادی ترشح کند به عنوان یک کاهنده اسید معده و به منظور درمان زخم معده و رفلاکس معده تحت عنوان قرص معده تجویز می‌شود. این دارو عوارض نسبتا کمی دارد. تهوع و سوزش معده برخی از عوارض قرص موتیدون می‌باشد. درواقع این دارو در شرایطی که معده اسید خیلی زیادی ترشح می‌کند به کار می‌رود و میزان این اسید را کاهش می‌دهد.

عوارض قرص معده موتیدون

عوارض قرص موتیدون شامل سوزش معده و یا استفراغ، سردرد، ضربان سریع قلب، افزایش ادرار، عصبانیت، لرزش و اشکال در به خواب رفتن می‌باشد.

قرص معده امپرازول

قرص امپرازول (Omeperazole) برای جلوگیری از زخم معده، رفلاکس معده و سوزش سردل تجویز می‌شود. اسهال، سردرد و تهوع از عوارض قرص امپرازول می‌باشد. در واقع امپرازول در مواردی که اسید معده سرکش شده و بیش از حد تولید می‌شود کاربرد دارد. همچنین از این دارو برای رفع رفلکس معده و درمان هلیکوباکتر و یا برای کاهش عوارض گوارشی سایر داروها استفاده می‌شود. عوارض قرص امپرازول تهوع، سردرد، ناراحتی معده، اسهال، شکستگی لگن، ستون فقرات و یا مچ دست (به ندرت)، کدر شدن ادرار، خستگی یا ضعف غیر عادی، واکنش‌های پوستی می‌باشد.

کاربرد قرص معده امپرازول

امپرازول در مواردی که اسید معده سرکش می شود و بیش از حد تولید می شود کاربرد دارد همچنین در رفلکس معده و درمان هلیکوباکتر و یا برای کاهش عوارض گوارشی سایر داروها استفاده می شود.

قرص معده فاموتیدین

قرص فاموتیدین (Famotidine) برای درمان مشکلات گوارشی مثل زخم معده استفاده می‌شود. سرگیجه، سردرد و اسهال از عوارض قرص فاموتیدین می‌باشد. از این دارو جهت بهبود زخم‌های گوارشی که ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده ایجاد شده باشند استفاده می‌شود. شایع‌ترین مورد مصرف این دارو در درمان بازگشت اسید و محتویات آن به مری و گلو و معده درد‌های عصبی است. عوارض قرص فاموتیدین شامل سرگیجه، سردرد، اسهال، یبوست و نفخ، خارش یا کهیر، بثورات پوستی و خونریزی یا کبودشدگی غیرمعمول، نفخ شکم می‌باشد.

قرص معده رانیتیدین و عوارض آن

قرص رانیتیدین (Ranitidine) یکی از داروهای مربوط به رفلاکس معده است که اکثر افراد آن را به عنوان قرص معده می‌شناسند. رانیتیدین به شکل قرص، شربت و آمپول ساخته می‌شود. قرص با میزان کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم بدون نسخه پزشکی است. رانیتیدین دارویی است که همه کسانی‌ که مشکل معده دارند آن را می شناسند. اما متاسفانه برخی افراد مثل نقل و نبات آن را می‌خورند و نمی‌دانند چه عوارض وحشتناکی دارد. عوارض قرص رانیتیدین شامل درد قفسه سینه، تب، گلو درد، احساس کوتاه شدن تنفس، سرفه با خلط سبز یا زرد، سریع کبود شدن یا خونریزی کردن، احساس ضعف غیر عادی، کند یا تند شدن سرعت ضربان قلب، مشکلات بینایی، سرخی و، تاول پوستی، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم، کاهش توانایی جنسی خستگی، خواب آلودگی، برادیکاردی، کمی فشار خون، بیماری عروق محیطی، بثورات پوستی، تهوع، استفراغ، اسهال، کدر شدن ادرار و مدفوع می‌باشد.جذب این دارو در حضور آنتی‌اسیدها کاهش می‌یابد. با وجود آنکه رانیتیدین در مقایسه با سایمتیدین یک مهار کننده ضعیف کننده تر آنزیمهای کبدی است، با این وجود در مصرف همزمان سایر داروها با این دارو باید احتیاط کرد. 

قرص معده رابپرازول

قرص رابپرازول (rabeprazole) معمولا برای درمان رفلاکس معده و سوزش آن تجویز می‌شود. اسهال، سردرد، بی قراری و افسردگی از عوارض قرص رابپرازول است. داروی رابپرازول در حقیقت با کاهش اسید معده عمل می‌کند و موجب کاهش علایم رفلاکس معده، ترش کردن و سوزش سر دل می‌شود. علاوه بر موثر بودن این دارو برای درمان رفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) در مواردی موجب بهبود زخم‌های گوارشی نیز می‌گردد. این دارو معمولا چند روزی طول می‌کشد تا اثر خود را بر جای بگذارد. عوارض قرص رابپرازول شامل ناراحتی گوارشی (‌اسهال‌)‌، سردرد، راش پوستی‌، عوارض CNS شامل منگی‌، سرگیجه‌، بی‌قراری‌، افسردگی و توهم‌ می‌باشد.

منع مصرف قرص معده رانیتیدین

مصرف رانیتیدین برای افرادی که به این دارو و دیگر داروهای «مهارکننده گیرنده H2» مثل سایمتیدین و فاموتیدین حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود. بیماران مبتلا به نارسایی کبد وکلیه ممکن است به کاهش مقدار مصرف دارو نیاز داشته باشند. کشیدن سیگار هم موجب کاهش اثر این دارو می‌شود.‌ قبل از تجویز این دارو پزشک باید اطلاعات لازم را از بیمار بگیرد. بنابراین اگر هر یک از شرایط زیر را دارید از مصرف خودسرانه رانیتیدین اجتناب کنید و حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید. مشکلات کلیوی: افرادی که عملکرد کلیه‌هایشان مشکل دارد قبل از مصرف رانتیدین با پزشک مشورت کنند. لازم است پزشک با توجه به شرایط بدنی هر فرد دوز مناسب را تجویز کند. بیماری پورفیری حاد: افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند نباید رانیتیدین مصرف کنند. مشکلات گاستریت جدی: مصرف رانیتیدین به افرادی که به طور مکرر استفراغ می‌کنند، مشکل بلع غذا دارند، در مدفوع خود خون دیده‌اند، بدون دلیل خاصی وزن زیادی کم کرده‌اند، توصیه نمی‌شود. این افراد حتما باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. مصرف داروهای ضدالتهاب: افرادی که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن و… مصرف می‌کنند نباید خودسرانه رانیتیدین مصرف کنند بخصوص اگر سالمند هستند یا از زخم معده رنج می‌برند. بارداری: مصرف رانیتیدین در دوره بارداری توصیه نمی‌شود. اگر در حین مصرف رانیتیدین بارداری اتفاق بیفتد، لازم است موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. شیردهی: مصرف رانیتیدین برای خانم‌های شیرده توصیه نمی‌شود. چون این دارو وارد شیرمادر می‌شود. اگر در حین شیردهی از رانیتیدین استفاده کنید فرزندتان نیز اثرات آن را دریافت خواهد کرد. بنابراین از مصرف خودسرانه رانیتیدین در این دوره بپرهیزید.

تداخل دارویی با قرص معده رانیتیدین

مصرف همزمان رانیتیدین با داروهای دیگر امکان اختلال دارویی را بالا می‌برد. مصرف رانیتیدین با داروهایی مثل ایتراکونازول، کتوکونازول، وارفارین و فنی‌تویین باعث اختلال دارویی می‌شود. اگر شما هم تحت درمان با این داروها هستید حتما مساله را با پزشک در میان بگذارید. در صورت استفاده از آنتی‌اسید‌ها باید حداقل نیم ساعت بین مصرف این داروها با رانیتیدین فاصله باشد.‌مصرف خودسرانه دارو در بین مردم زیاد است. لازم است فرهنگ عدم خوددرمانی یا دیگردرمانی در بین مردم نهادینه شود. در صورت مراجعه به پزشک حتما داروهایی را که مصرف می‌کنید با دقت عنوان کنید. حتی اگر از گیاهان دارویی یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید به پزشک اطلاع دهید.

مکانیسم اثر قرص معده رانیتیدین

رانیتیدین دارویی است که با مهار گیرنده‌های H2 (هیستامین نوع دو) سلولهای جانبی ترشح اسید معده را کم می‌کند و به درمان ناراحتی‌های ناشی از افزایش اسید معده کمک می‌کند.

نکاتی در مورد مصرف قرص معده رانیتیدین

کشیدن سیگار موجب کاهش اثر این دارو می‌شود. در بیماران سالخورده یا مبتلا به نارسایی کبدی یا کلیوی ممکن است به کاهش مقدار مصرف دارو نیاز باشد. در صورت کهیر پوستی مصرف کردن رانیتیدین را قطع کنید و پزشک را مطلع کنید. بیمارانی که به سایمتیدین عدم تحمل نشان می‌دهند، ممکن است این دارو را نیز تحمل نکنند. در سیروز کبدی و ناراحتی‌های کلیوی متوسط تا شدید خطر بروز عوارض جانبی به خصوص عوارض عصبی دارو وجود دارد. مصرف این دارو بیش از ۱۲ هفته مداوم توصیه نمی‌شود. این دارو جزو داروهای گروه B در بارداری است.

بیشتر بخوانید : قرص زادیتن ♥ قرص ژلوکاف ♥ قرص ژریویتون ♥ قرص عفونت معده قرص عفونت روده

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 7 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.