کمر درد چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم

کمر درد چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم

کمر درد چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم کمر درد,بيماري کمر درد,کمر درد در بارداري,علائم کمر درد,درمان کمر درد,درمان کمر درد با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان کمر درد,کمر درد …

دمنوش‌ های آرامش دهنده

دمنوش‌ های آرامش دهنده

دمنوش‌ های آرامش دهنده خواص دمنوش‌,فواید دمنوش‌,دمنوش‌ درمانی,خاصیت دمنوش‌,خواص دمنوش‌ درمانی,خواص دمنوش‌ برای پوست,خواص دمنوش‌ برای مو,خواص دمنوش‌ برای جوانی,خواص دمنوش‌ برای بارداری,خواص خوردن دمنوش‌,فواید دمنوش‌ خام,فواید دمنوش‌ پخته

سیاتیک چیست و چگونه روی کمر تاثیر دارد؟

سیاتیک چیست و چگونه روی کمر تاثیر دارد؟

سیاتیک چیست و چگونه روی کمر تاثیر دارد؟ سیاتیک,بيماري سیاتیک,سیاتیک در بارداري,علائم سیاتیک,درمان سیاتیک,درمان سیاتیک با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان سیاتیک,سیاتیک را چگونه درمان کنيم,سیاتیک در کودکان,سیاتیک در بزرگسالان,سیاتیک در …

قرص ملوکسیکام

قرص ملوکسیکام ,قرص ملوکسیکام 7/5 برای چیست,قرص ملوکسیکام 15 برای چیست,قرص ملوکسیکام 7/5,قرص ملوکسیکام ۱۵,قرص ملوکسیکام برای چیست,قرص ملوکسیکام چیست

قرص ملوکسیکام

توضیحاتی در مورد قرص ملوکسیکام

ملوکسیکام با نام لاتین Meloxicam ، با نام تجاری موبیک mobic دارویی است که برای درمان دردهای استخوانی تجویز و استفاده می‌شود.♥ ضعف و اسهال از عوارض ملوکسیکام است. در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و موارد مصرف قرص ملوکسیکام 7/5 چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

قرص ملوکسیکام چیست

ملوکسی کام به دسته ای از داروها تعلق دارد بنام داروهای ضد التهاب غیر کورتونی. ملوکسیکام در دراز مدت التهاب و درد را کاهش می دهد لذا در تسکین دردهای مزمن مانند درد روماتوئید آرتریت و سایر دردهای مفصلی مزمن کاربرد دارد.همچنین در درمان کوتاه مدت دردهای استخوانی و مفصلی نیز می تواند موثر واقع شود. ملوکسیکام با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند. ملوکسیکام با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز، منجر به کاهش ساخت ماده ای شیمیایی به نام پروستاگلاندین در بدن می شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی آسیب دیده می باشند.در نتیجه با مهار آنزیم های سکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندین،درد و التهاب کاهش می یابد.

مشخصات قرص ملوکسیکام

ملوکسیکام (به انگلیسی: Meloxicam) یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) است. این دارو بصورت قرص‌های ۷٫۵ و ۱۵ میلی گرمی ارائه می‌شود. اثر این دارو ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف آغاز می‌شود.

موارد مصرف قرص ملوکسیکام

ملوکسیکام در درمان علائم بیماری‌های روماتیسم، پوکی استخوان، اسپوندیلیت انکیلوزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مشتق اکسی کام است و یک داروی NSAID است. گزارش شده است که یک مهارکننده انتخابی برای سیکلیک اکسیژناز2 است. در درمان آرتریت روماتوئید، برای درمان علامتی کوتاه مدت در حملات حاد استئوآرتریت و درمان علامتی اسپوندلیت انکیلوزان استفاده می شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص ملوکسیکام

_در صورت سابقه ی آسم، حساسیت، زخم معده یا دوازدهه و بیماری های گوارشی(مانند کرون)، بیماری قلبی یا عروقی، لوپوس،مشکلات کبدی، کلیوی و سایر موارد به پزشک خود اطلاع دهید. _در صورتی که سابقه ی فشار خون بالا و یا وجود لخته در عروق، فشارخون و کلسترول بالا دارید، پزشک خود را مطلع نمایید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید _در صورت سابقه ی حساسیت به داروهای ضد درد (مانند آسپرین، ناپروکسن، ایندو متاسین و ایبوبروفن و…)به پزشک خود اطلاع دهید. -در صورتی که سیگاری هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف قرص ملوکسیکام

-در صورت مصرف طولانی مدت دارو را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف نمایید.اما عموماً ۵۰مصرف این دارو بصورت ۱قرص ۷.۵ یا ۱۵ میلی گرم در روز می باشد. -قرص را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید. مصرف این دارو همراه با غذا به کاهش عوارض گوارشی ناشی از مصرف آن کمک می نماید. -در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید.

راهنمایی در مورد مصرف قرص ملوکسیکام

-در صورتی که مصرف این دارو برای مدت طولانی توسط پزشک به شما توصیه شده است، تحت نظر پزشک خود بمانید تا پیشرفت درمانی شما بررسی گردد.در صورتی که نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو دارید،پزشک می تواند همراه آن، دارو های محافظت کننده از معده تجویز نماید تا عوارض کاهش یابد. -مصرف داروبطور منظم در ساعت مشخصی از روز می تواند باعث زودتر رسیدن به اثر درمانی مطلوب گردد. _در صورتی که مبتلا به آسم می باشید ،ممکن است علائمی مانند خس خس سینه و مشکل تنفسی در شما با مصرف این دارو تشدید شود.در صورت بروز این عوارض ،این دارو را قطع نمایید و به پزشک خود مراجعه نمایید. ‎- در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.

عوارض قرص ملوکسیکام

_علائم گوارشی مانند سوء هاضمه ،سوزش سردل،معده درد و… از علائم شایع داروهای NSAIDs می باشد که برای کاهش آنها مصرف دارو پس از غذا توصیه می شود.در صورت ادامه دار شدن این عوارض با پزشک خود مشورت نمایید. _احساس تهوع ناشی از این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پرادویه کاهش می یابد. -جهت بهبود اسهال ناشی از مصرف این دارو،مصرف وعده های غذایی ساده و مایعات به مقدار کافی توصیه می شود. -در صورت بروز یبوست، رژیم سرشار از فیبر(میوه و سبزیجات) و مصرف مایعات به اندازه ی کافی توصیه می شود. _ در صورت مشکلات تنفسی و هرگونه علائم حساسیت دارویی (مانند ورم صورت و دهان) به پزشک خود مراجعه نمایید. _در صورت مشاهده دفع خون یا مدفوع تیره، استفراغ حاوی خون یا شکم درد شدید، مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید. -در صورت بروز سردرد، سرگیجه یا گیجی شدید، تغییرات خلق و خو، اختلال در خواب، زنگ زدن گوش در مدت درمان با این دارو، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.همانند سایر NSAID ها عوارض گوارشی (سوراخ شدگی، زخم با خونریزی یا بدون خونریزی) واکنشهای پوستی (خارش، راش، کهیر) آنژیوادم، حساسیت به نور، درماتوز تاولی (شامل اریتم مولتی فرم و سندرم استیون جانسون) واکنشهای عصبی (شایعتر از همه سردرد) قلبی عروقی (ادم و تپش قلب) گیجی، گرگرفتگی، خستگی.

فارماکوکینتیک قرص ملوکسیکام

بخوبی پس از مصرف خوراکی جذب می شود. 99 درصد آن با پروتئین های پلاسما پیوند می شود. نیمه عمر دفع آن از خون در حدود 20 ساعت است. به طور اصلی بوسیله اکسید شدن و ترشح در ادرار و مدفوع دفع می شود و کمتر از 3 درصد آن به صورت تبدیل نشده ترشح می شود.

منع مصرف قرص ملوکسیکام

مصرف این دارو در سه ماهه سوم بارداری اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X طبقه بندی می شود و ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود. در اختلالات شدید کبدی، اختلالات خونریزی دهنده، بیماران با نارسائی کلیوی مگر آنها که دیالیز می شوند مصرف رکتال آن در بیماران مبتلا به پروکتیت، هموروئید و خونریزی از مقعد. آسم، آلرژی، حساسیت به آسپرین، سابقه اولسراتیک.

تداخل دارویی با قرص ملوکسیکام

همانند سایر داروهای این گروه. خطر خونریزی در خلال مصرف همراه با پنتوکسی فلین افزایش می یابد. تداخل داروئی با وارفارین، هپارین، گلیکوزیدهای فلبی، کورتونها، متوتروکسات.در انگلستان توصیه شده است مصرف ملوکسی کام و دیگر داروهای مهارکننده انتخابی سیکلواکسیژناز2 در بیمارانی که خطر خونریزی گوارشی با مصرف دیگر داروهای غیر انتخابی NSAID داشته اند محدود شود.

مکانیسم اثر قرص ملوکسیکام

ملوکسیکام از طریق مهار تولید ترکیبات شیمیایی که موجب درد و التهاب بدن می‌شوند عمل می‌کند. التهاب به علل مختلفی می‌تواند در مفصل، تاندون، عضله یا بافت‌های دیگر بدن بوجود آمده و موجب تورم و درد می‌شود. ملوکسیکام مانند دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی آنزیم سیکلواکسیژن از cyclooxygenase را مهار کرده و مانع فعالیت آن می‌شود. این آنزیم مسئول ساخت پروستاگلاندین‌ها prostaglandins هستند و پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی در بدن هستند که موجب التهاب مشوند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ملوکسیکام با مهار این آنزیم موجب کاهش التهاب و علائم ناشی از آن مثل درد می‌شوند.

مقدار مصرف قرص ملوکسیکام

مقدار مصرف ملوکسیکام معمولاً یک قرص ۷٫۵ میلیگرمی در روز است ولی تحت نظر پزشک می‌توان استفاده از آنرا تا ۱۵ میلیگرم در روز هم رساند. این دارو را می‌توان در دمای اتاق و هوای خشک نگهداری کرد.

احتیاط در مورد مصرف قرص ملوکسیکام

ملوکسیکام می‌تواند با داروهای کاپتوپریل و لازیکس (فورزماید) تداخل اثر کرده و با کاهش اثر آنها موجب افزایش فشار خون شود. بیماران مبتلا به آسم یا دارای حساسیت به آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نباید از این دارو استفاده کنند. خطر مرگ و همچنین مصرف همزمان ملوکسیکام با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین باید با احتیاط و با نظر پزشک باشد. از مصرف ملوکسیکام در سه‌ماهه اول و دوم بارداری باید اجتناب کرد.

آشنایی با قرص ملوکسیکام

ملوکسیکام (Meloxicam) با نام تجاری موبیک mobic یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است. از این دسته داروها برای کاهش التهاب و درد و به طور کلی درمان علائم بیماری‌های روماتیسم، پوکی استخوان، اسپوندیلیت انکیلوزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ملوکسیکام عوارض گوارشی کمتری نسبت به پیروکسیکام، دیکلوفناک و ناپروکسن ایجاد می‌کند. این دارو بصورت قرص‌های ۷.۵ و ۱۵ میلی‌گرمی ارائه می‌شود. اثر این دارو ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف آغاز می‌شود.

عوارض شایع قرص ملوکسیکام

احساس ضعف با اسهال، سوء هاضمه و احساس ناراحتی در معده، گیجی، یبوست، سردرد، درد قفسه سینه، ضعف، کوتاهی نفس، سیاه و سفید، خونین، یا مدفوع قیری، لکنت زبان، تورم یا افزایش سریع وزن، مشکلات بینایی و یا تعادل، تهوع، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع تیره یا خونی

مصرف قرص ملوکسیکام

مقدار مصرف ملوکسیکام معمولا یک قرص ۷.۵ میلی‌گرمی در روز است، ولی تحت نظر پزشک می‌توان استفاده از آن را تا ۱۵ میلی‌گرم (یک عدد قرص ملوکسیکام ۱۵ یا دو عدد قرص ملوکسیکام ۷.۵) در روز هم رساند. توجه داشته باشید که قرص ملوکسیکام برای مصرف طولانی مدت و یا در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال با وزن کمتر از ۵۰ کیلوگرم نباید روزانه بیش از ۷.۵ میلی گرم (روزانه یک عدد قرص ملوکسیکام ۷.۵)، مصرف گردد. توجه: اگر در یک روز، مصرف دارو را فراموش کرده‌اید به محض اینکه به یادتان آمد آن را مصرف کنید. ولی در صورتی که 24 ساعت از زمانی که باید دارو را مصرف می‌کردید گذشته است مقدار مصرف را دو برابر نکرده و داروی همان روز را مصرف کنید.از مصرف ملوکسیکام در سه‌ ماهه اول و دوم بارداری باید اجتناب کرد. همچنین در ۳ ماه آخر بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند. قرص را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید. مصرف این دارو همراه با غذا به کاهش عوارض گوارشی ناشی از مصرف آن کمک می‌نماید. در صورتی که سیگاری هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. از آنجا که این دارو می‌تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید. در صورتی که سابقه فشار خون بالا و یا وجود لخته در عروق، فشارخون و کلسترول بالا دارید، پزشک خود را مطلع نمایید. در صورت سابقه آسم، حساسیت، زخم معده یا دوازدهه و بیماری‌های گوارشی (مانند کرون)، بیماری قلبی یا عروقی، لوپوس،مشکلات کبدی، کلیوی و سایر موارد به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت سابقه حساسیت به داروهای ضد درد (مانند آسپرین ،ناپیروکسن، اینرو متاسین و ایبوبروفن و…) به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید. در صورت بروز یبوست، رژیم سرشار از فیبر (میوه و سبزیجات) و مصرف مایعات به اندازه کافی توصیه می‌شود.ملوکسیکام می‌تواند خطر ابتلا به حمله‌ یا سکته‌ی قلبی کُشنده را افزایش دهد؛ مخصوصاً اگر شما به مدت طولانی و یا به میزان زیادی، از این دارو استفاده کنید و یا اینکه مبتلا به بیماری های قلبی باشید. از این دارو، بلافاصله قبل یا بعد از عمل جراحی قلب خود، استفاده نکنید. اگر درد در قفسه‌ی سینه، ضعف، تنگی نفس، لکنت زبان، مشکلات دیداری و یا مشکل در حفظ تعادل بدنتان دارید، سریعاً به اورژانس خبر دهید و از آن‌ها کمک بگیرید. ملوکسیکام همچنین ممکن است باعث خونریزی معده یا روده شود که می‌تواند کُشنده باشد. این وضعیت، در طول دوره‌ی مصرف این دارو می‌تواند بدون هیچ گونه علائمی – خصوصاً در بزرگسالانی که مسن‌تر هستند – اتفاق بیفتد. گر علائمی از خونریزی معده – مانند: مدفوع سیاه، خونی یا قیری رنگ، سرفه به همراه بالا آوردن خون، یا استفراغی که شبیه دانه های قهوه باشد دارید، بلافاصله با دکتر تماس بگیرید. از مصرف الکل خودداری کنید؛ زیرا الکل ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص ملوکسیکام صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیردهمراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : قرص ناپروکسن ♥ قرص نورتریپتیلین ♥ قرص نوافن ♥ قرص مونته لوکاستقرص متوکاربامول

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.