مضرات و خواص برگ بو برای لاغری چیست

مضرات و خواص برگ بو برای لاغری چیست

مضرات و خواص برگ بو برای لاغری چیست برگ بو برای لاغری , برگ بو در لاغری , خواص برگ بو برای لاغری ,مضرات برگ بو برای لاغری , خاصیت برگ بو …

آشنایی با خواص مارچوبه و مو و درمان ریزش مو

آشنایی با خواص مارچوبه و مو و درمان ریزش مو

آشنایی با خواص مارچوبه و مو و درمان ریزش مو مارچوبه و مو ، خواص مارچوبه و مو ، مارچوبه و درمان ریزش مو ،مارچوبه برای ریزش مو ، خواص مارچوبه در …

خواص شفا بخش اسفرزه

خواص شفا بخش اسفرزه

خواص شفا بخش اسفرزه خواص اسفرزه,فواید اسفرزه,اسفرزه درمانی,خاصیت اسفرزه,خواص اسفرزه درمانی,خواص اسفرزه برای پوست,خواص اسفرزه برای مو,خواص اسفرزه برای جوانی,خواص اسفرزه برای بارداری,خواص خوردن اسفرزه,فواید اسفرزه خام,فواید اسفرزه پخته

گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت ,گیاه پنج انگشت و بارداری,گیاه پنج انگشت و تخمدان پلی کیستیک,گیاه پنج انگشت برای چی خوبه,گیاه پنج انگشت و ریزش مو

گیاه پنج انگشت , گیاه پنج انگشت و بارداری , گیاه پنج انگشت و تخمدان پلی کیستیک , گیاه پنج انگشت برای چی خوبه

توضیحاتی در مورد گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت یا پاکدامنی یا بنگرو که با نام علمی Vitex agnus-castus در دنیا شناخته می شود ، درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل‌های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می‌شود.♥ بدین علت به آن پنج انگشت گویند که برگ‌های آن پنجه‌ای و پنج‌تایی است. گل‌های آن به رنگ آبی و شبیه سنبله‌ای دراز است که سپس تبدیل به گل می‌شود. این گیاه را فلفل بیابانی نیز می‌نامند و در بسیاری از مناطق ایران می‌روید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد گیاه پنج انگشت صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

گیاه پنج انگشت در طب گیاهی

شاید برایتان جالب باشد که متخصصان طب گیاهی استفاده از گیاه پنج انگشت را برای تنظیم تعادل هورمونی در زنان و کاهش سطح تستوسترون در مردان توصیه می‌کنند. علاوه بر این، دمنوش گیاه پنج انگشت یک درمان خانگی موثر برای حل مشکلات مختلف سلامتی است از جمله اختلالات قاعدگی، علائم یائسگی، PMS(اختلال پیش از قاعدگی)، گرگرفتگی، درد پستان (در اثر لمس)، کاهش تولید شیر و ناباروری. علاوه بر این، این گیاه خطر ابتلا به سرطان پروستاتِ ناشی از بالا بودن سطح هورمون تستوسترون را نیز کاهش می‌دهد.

تاریخچه گیاه پنج انگشت

در قدیم اعتقاد داشتند که این گیاه باعث کاهش میل جنسی می‌شود و به همین دلیل در قرون وسطی راهبان روی برگ‌های این گیاه تفکر می‌کردند و به همن دلیل نام دیگر این گیاه به پاکدامنی(chasteberry) مربوط می‌شود. با این وجود امروزه مشخص شده‌است که این گیاه اثری بر میل جنسی ندارد.

همه چیز درباره گیاه پنج انگشت

گیاه دارویی پنج­‌انگشت، میوه‌ی کوچکی به شکل توت و به رنگ قهوه‌ای دارد، سایز آن مانند دانه‌های فلفل سیاه است و بویی مانند بوی نعناع دارد. مصارف دارویی مختلف گیاه پنج انگشت قرن‌هاست که شناخته شده‌است. هنگامی که میوه‌ی این گیاه که به گیاه پاکدامنی نیز معروف است، می‌رسد، از آن برای تهیه‌ی عصاره‌های پودری و مایعات دارویی استفاده می‌شود. گیاه پنج انگشت مزایای شگفت‌انگیزی برای سلامتی دارد. این گیاه نام‌های دیگری نیز دارد، از جمله فلفل بیابانی، درخت پاکدامن، و فلفل راهبان. این گیاه به این دلیل پاکدامن نامیده شده‌است که توسط رومیان باستان برای کاهش میل جنسی راهبان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

خواص دارویی گیاه پنج انگشت

میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می‌توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود. ضماد میوه و برگ آن ادرار را افزایش می‌دهد و مقدار زیاد آن برای کلیه مضر است. این گیاه در درمان سر درد هم مفید است. این دارو جهت رفع اختلالات قاعدگی و یائسگی به کار می‌رود. پنج انگشت، گیاه بسیار مؤثری برای درمان اختلالات قاعدگی است. از گیاه پنج انگشت، داروهایی به نام‌های ویتاگنوس (VITAGNUS)، فمودین(Femodin) با مقدار ماده مؤثره ۲۰ میلی‌گرم در هر قرص و آگنوگل (Agnugol) تهیه کرده‌اند که عصاره خشک این گیاه می‌باشد. میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی برای رحم دارد. قاعدگی را تنظیم می‌کند و برگ این گیاه ورم‌های رحمی را بهبود می‌بخشد و عفونت را پاک می‌سازد. فواید آن به قدری زیاد است که از این گیاه در قرص‌های گیاهی مورد استفاده برای تنظیم قاعدگی و کاهش خون‌ریزی استفاده می‌شود.

گیاه پنج انگشت و سرطان‌

عوامل خارجی یا داخلی زیادی وجود دارند که می‌توانند شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های خاص قرار بدهند. کاهش خطر ابتلا به سرطان یکی از فواید دمنوش گیاه پنج انگشت است که دوست داریم به شما در این مقاله معرفی کنیم. بنابراین، نوشیدن دمنوش گیاه پنج‌انگشت باید به سبک زندگی سالم اضافه شود. خواص ضدسرطانی دمنوش گیاه پنج انگشت مسئول وجود چنین فایده‌ای است. عصاره میوه‌ی این گیاه از رشد سلول‌های بدخیم جلوگیری می‌کند. نوشیدن دمنوش گیاه پنج‌انگشت به صورت منظم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، روده‌ی بزرگ و تخمدان کمک کند.

مکانیسم گیاه پنج انگشت

مکانیسم دقیق اثر این گیاه مشخص نیست ولی مطالعات نشان داده است که این گیاه تحریک‌کننده(agonist) گیرنده‌های دوپامین نوع دوم(D2) است و باعث کاهش ترشح پرولاکتین می‌شود. به نظر می‌رسد گیاه پنج انگشت با اثر بر محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز اثر خود را اعمال می‌کند. این گیاه باعث کاهش آزاد شدن FSH* و افزایش آزاد شدن LH** و پرولاکتین از هیپوفیز می‌گردد. هورمون‌های FSH و LH در تولید استروژن (هورمون جنسی زنانه) از تخمدان‌ها و دوره تخمک‌گذاری در خانم‌ها مؤثرند. مطالعات نشان داده است که گیاه پنج‌انگشت حاوی ترکیبات استروژنیک نمی‌باشد و مستقیماً بر روی تخمدان‌ها تأثیر نمی‌گذارد. برخی مطالعات هم اثر این گیاه بر گیرنده‌های اوپیوئیدی را نشان داده‌اند.

دمنوش گیاه پنج انگشت

دمنوش گیاه پنج انگشت دمنوش ایده‌آلی است برای زنان شیرده‌ چرا که افزایش تولید شیر یکی از فواید این گیاه است. اگرچه دمنوش گیاه پنج انگشت در افزایش تولید شیر مادر مؤثر است، اما زنان شیرده باید این گیاه دارویی را در مقادیر کم مصرف کنند. پس از نوشیدن دمنوش گیاه پنج انگشت، سطح پرولاکتین در بدن زنان شیرده افزایش می‌یابد. پرولاکتین، که هورمونی زنانه است، نقش مهمی در تنظیم میزان تولید شیر بازی می‌کند. با این حال، به دلیل عدم وجود اطلاعات و شواهدی که اثربخشی و بی‌خطر بودن دمنوش گیاه پنج‌انگشت را در افزایش تولید شیر تایید کنند، باید قبل از مصرف آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

گیاه پنج انگشت در یائسگی

بسیاری از زنان در زمان یائسگی سختی و دشواری زیادی را تجربه می‌کنند. آن‌ها معمولا از خستگی، سرگیجه، نوسانات خلقی، گرگرفتگی، و بسیاری از دیگر نشانه‌های یائسگی رنج می‌برند. گفته می‌شود که درمان جایگزینی هورمون، علائم یائسگی را درمان می-کند؛ با این حال، این درمان هنوز هم بحث‌آفرین است. دمنوش گیاه پنج انگشت فواید زیادی دارد که یکی از آن‌ها کاهش علائم یائسگی است. این دمنوش با متعادل کردن هورمون‌های زنانه، تا حد زیادی علائم یائسگی را رفع می‌کند. گفته می‌شود ترکیب کوهوش سیاه و دمنوش گیاه پنج‌انگشت، نتیجه‌ی بهتری به شما می‌دهد.

عوارض گیاه پنج انگشت

اگر چه دمنوش گیاه پنج‌انگشت مزایای زیادی برای سلامتی دارد، اما مهم است که در مورد عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد این گیاه نیز اطلاعاتی داشته باشید. گیاه پنج‌انگشت در صورتی که در حد اعتدال مصرف شود، هیچ عارضه‌ی جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند. مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است سبب بروز سرگیجه، سردرد، ناراحتی معده، تهوع، خارش و راش پوستی شود. زنان باردار و افرادی که داروهای دارای بروموکریپتین و دوپامین مصرف می‌کنند، نباید گیاه پنج‌انگشت را به هر شکلی استفاده کنند. افرادی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند نیز نباید سراغ این گیاه بروند. گیاه پنج‌انگشت با توجه به خواص ضد آندروژنی که دارد، ممکن است عوارضی برای باروری مردان داشته باشد. توصیه می‌شود که قبل از مصرف گیاه پنج‌انگشت برای اهداف دارویی، با پزشک یا ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. اجازه بدهید پزشک یا ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی شما از داروهایی که قرار است مصرف کنید، مطلع باشند.

گیاه پنج انگشت و رادیکال‌ های آزاد

رادیکال‌های آزاد اثرات سوء زیادی برای سلامتی و زیبایی انسان دارند. به عنوان مثال، رادیکال‌های آزاد باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند که خطر ابتلا به مشکلات مختلف مانند پیری زودرس و سرطان را افزایش می‌دهد. دمنوش گیاه پنج انگشت دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند بدن را در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. استفاده از این دمنوش را نباید در فهرست خواص درمانی شگفت‌انگیز گیاه پنج‌انگشت نادیده بگیریم.

خواص گیاه پنج انگشت در زنان

با تاثیرگذاری بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن یعنی هیپوتالاموس – هیپوفیز با افزایش LH و کاهش FSH تاثیرات خود را اعمال میکند. تنظیم پریود: با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان می گردد. لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد. تنظیم ترشح پرولاکتین: در افزایش ترشح پرولاکتین با اتصال مستقیم بر روی گیرنده های دوپامینی منجر به کاهش ترشح پرولاکتین می شود. جلوگیری از اختلالات سینه ها: از اختلالات سینه ها حین پریود جلوگیری کرده باعث افزایش ترشح شیر از سینه ها شده و منجر به افزایش سایز سینه ها می شود. کاهش علایم یائسگی: با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض حین یائسگی کم می کند و علی الخصوص از گرگرفتگی می کاهد. مهار فیبروم رحم: از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می کند.

خواص گیاه پنج انگشت در مردان

تحقیقاتی در رابطه با پوکی استخوان در مردها انجام شده‌است و چند درمان احتمالی برای این بیماری وجود دارد. با این حال، با توجه به مطالعه‌ای که در کتابخانه­‌ی ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا منتشر شده‌است، دمنوش گیاه پنج‌انگشت یک درمان خانگی عالی برای پوکی استخوان در مردان است. بنابراین، دوست داریم این فایده از گیاه پنج‌انگشت را نیز در این مقاله قید کنیم. استفاده از عصاره‌ی گیاه پنج‌انگشت به افزایش تراکم استخوان و بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند و در نتیجه از پوکی استخوان در مردان پیشگیری می‌کند.

موارد مصرف گیاه پنج انگشت

پیشگیری قاعدگی دردناک با مصرف گیاه پیج انگشت : با تنظیم هورمونهای زنانه از بروز پریود دردناک پیشگیری می کند. اختلالات پریود: بواسطه تعدیل نسبت پروژسترون به استروژن از بروز اختلالات پریود جلوگیری می کند. درمان نارسایی تخمدان(Corpus Luteum insufficiency): در مواردی که تخمدان قادر به تخمک گذاری نمی باشد با اصلاح نسبت پروژسترون به استروژن باعث افزایش عملکرد تخمدان و بهبود تخمک گذاری می شود. پریود دردناک: با مکانیسم فوق از درد پستانها ورم و درد بدن در حین پریود می کاهد. قطع غیر طبیعی پریود: باعث درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود و افزایش یا کاهش میزان خونریزی و اختلال زمان بروز پریود می شود. افزایش ترشح پرولاکتین: مخصوصا” اگر توام با اختلال پریود باشد موثر است. اندومتریوز: در موارد خفیف اندومتریوز اثرات مثبت آن گزارش شده است. گرگرفتگی و عوارض یائسگی: باعث کاهش علایم یائسگی بخصوص گرگرفتگی می شود.

گیاه پنج انگشت و صرع

دمنوش گیاه دارویی پنج‌انگشت به کاهش حملات صرع کمک می‌کند، و این یکی از توانایی‌های فوق‌العاده و خواص درمانی شگفت‌انگیز این گیاه است. با توجه به مطالعه‌ای آزمایشگاهی، موش‌های نری که مقداری گیاه پنج انگشت مصرف کردند، کاهش قابل ملاحظه‌ای را در تعداد دفعات تشنج و طول تشنج تجربه کردند. این امر ثابت می‌کند که گیاه پنج‌انگشت در کاهش و کنترل حملات صرعی موثر است.

مصرف گیاه پنج انگشت

* امروزه برخی از کارخانجات داروسازی عصاره استخراج شده از این گیاه را به فرم کپسول و قطره های خوراکی تولید کرده اند، بهتر است این گیاه یکبار در روز و با معده خالی و ترجیحاً 1 ساعت قبل از صبحانه مصرف شود. * همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که برای اثربخشی بیشتر گیاه پنج انگشتی، مصرف آن باید به صورت مداوم و حداقل 6 ماه صورت گیرد. * اکنون عوارض جانبی خطرناکی از مصرف گیاه پنج انگشتی گزارش نشده است، ممکن است در تعداد کمی از مصرف کنندگان عوارضی نظیر تهوع، ناراحتی های گوارشی، حساسیت های پوستی و سردرد رخ دهد. البته در زنان مبتلا به افسردگی مصرف گیاه پنج انگشتی می تواند علائم بیماری شان را تشدید نماید.

گیاه پنج انگشت یا فلفل بیابانی

این گیاه را فلفل بیابانی نیز می نامند و در بسیاری از مناطق ایران می روید. درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می شود. بدین علت به آن پنج انگشت گویند که برگ های آن پنجه ای و پنج تایی است. گل های آن برنگ آبی و شبیه سنبله ای دراز است که سپس تبدیل به گل می شود. میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود.میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی برای رحم دارد.قاعدگی را تنظیم می کند و برگ این گیاه ورم های رحمی را بهبود می بخشد و عفونت را پاک می سازد. فواید آن به قدری زیاد است که از این گیاه در قرص های گیاهی مورداستفاده برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی استفاده می شود.برگ این گیاه اثر کاهنده ای بر شهوت دارد و در قدیم و پارسایان در فصل بهار این گیاه را زیر خود فرش می کردند تا شهوت بر آنها غلبه نکند.ضماد میوه و برگ آن ادرار را افزایش می دهد و مقدار زیاد آن برای کلیه مضر است. این گیاه در درمان سر درد هم مفید است. پنج انگشت، گیاه بسیار مؤثری برای درمان اختلالات قاعدگی است خواص دارویی و درمانی پنج انگشت

بیشتر بخوانید : درخت غان ♥ کامبوجا ♥ برباله ♥ استویا سرخس

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 7 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.