علت و دلیل و درمان سوزش سر دل در دوران بارداری

علت و دلیل و درمان سوزش سر دل در دوران بارداری

سوزش سر دل سوزش سر دل ,سوزش سر دل نشانه چیست,سوزش سر دل در بارداری,سوزش سر دل در دوران بارداری,سوزش سر دل در بارداری,سوزش سر دل در اوایل بارداری,سوزش سر دل و …

درمان سرفه و گل ختمی

درمان سرفه و گل ختمی

درمان سرفه و گل ختمی خواص گل ختمی,فواید گل ختمی,گل ختمی درمانی,خاصیت گل ختمی,خواص گل ختمی درمانی,خواص گل ختمی برای پوست,خواص گل ختمی برای مو,خواص گل ختمی برای جوانی,خواص گل ختمی برای …

در مورد عوارض مصرف گیاه گشنیز و خواص آن در طب سنتی

در مورد عوارض مصرف گیاه گشنیز و خواص آن در طب سنتی

در مورد عوارض مصرف گیاه گشنیز و خواص آن در طب سنتی در مورد عوارض مصرف گیاه گشنیز و خواص آن در طب سنتی در سایت جسارت گشنیز و خواص آن ,گشنیز …

درد سیاتیک

درد سیاتیک ,درد سیاتیک پای راست,درد سیاتیک در بارداری,درد سیاتیک در لگن,درمان درد سیاتیک پای راست,درد سیاتیک در پای راست,درد سیاتیک در بارداری

درد سیاتیک , درد سیاتیک پای راست , درد سیاتیک در بارداری , درد سیاتیک در لگن

توضیحاتی در مورد درد سیاتیک

درد سیاتیک به کمر دردی گفته می‌شود که منشا آن عصب سیاتیک است. ♥عصب سیاتیک عصب بزرگی در بدن است که از قسمت پایینی کمر تا پشت هر دوپا کشیده می‌شود. هنگامی که چیزی به این عصب صدمه می‌زند یا به آن فشار وارد می‌کند، سبب کمردرد می‌شود که تا قسمت باسن، نشیمنگاه و پشت ران پا نیز ممکن است ادامه یابد. البته ۹۰ درصد افراد مبتلا به کمردرد سیاتیکی بدون عمل جراحی بهبود می‌یابند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد علائم و درمان و ورزش برای درد سیاتیک در دوران بارداری صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد سیاتیک چیست

درد سیاتیک یا سیاتالژی که در انگلیسی به ان Sciatalgia می گویند که گاهی به سادگی سیاتیک (به فرانسوی: Sciatique) (به انگلیسی: Sciatica) نامیده می‌شود، به مجموعه علایمی گفته می‌شود که در اثر تحت فشار قرار گرفتن یا تحریک شدن عصب سیاتیک حاصل می‌شوند. سیاتیک نام یک عصب است. اصطلاح سیاتیک در حقیقت مربوط به دردی است که در طول عصبی به همین نام انتشارمی‌یابد. این عصب طولانی‌ترین عصب داخل بدن شما است که از لگن تا انتهای پا ادامه دارد و در طول مسیر خود به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود. هرگونه فشار بر روی این عصب می‌تواند باعث ایجاد درد در تمام طول عصب شود (یعنی مسیری که از کمر شروع می‌شود و از پشت پا پایین می‌آید و تا پاشنه پا می‌رسد) البته علائم ممکن است از یک درد خفیف تا ناتوانی و از کارافتادگی کامل متغیر باشد و گاهی ممکن است با احساس خارش، سوزش، بی‌حسی و ضعف عضلانی هم همراه باشد. این درد به‌طور تدریجی شروع شده و با گذشت زمان افزایش می‌یابد و در هنگام نشستن، برخاستن، عطسه یا سرفه‌کردن بدتر می‌شود. ویژگی آن هم این است که معمولاً فقط یکی از اندام‌های تحتانی شما را درگیر می‌کند. در موارد خیلی شدید بیماری، شاید حتی کنترل مثانه یا روده نیز از دست برود. این وضعیت اخیر، بسیار نادر، اما بسیار خطرناک است

انواع درد سیاتیک

فتق دیسک بین مهره‌ای دژنراتیو دیسک (تخریب دیسک‌های بین مهره ای در قسمت کمری) تنگی کانال نخاعی (ستون مهره‌ها در قسمت کمری) بیماری اسپوندیلولیستزی (که در آن یک مهره به آرامی بر روی مهره دیگر و رو به جلو می‌لغزد). سندرم پیریفورمیس هم نام اختلالی است که در اثر اسپاسم عضله‌ای (گرفتگی عضلانی) به همین نام ایجاد می‌شود. این عضله در نزدیکی عصب سیاتیک قرار دارد و اسپاسم آن باعث فشار بر عصب و بروز درد سیاتیکی می‌شود. تومورهای نخاعی که بر روی ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌کنند. سوانحی نظیر تصادفات اتومبیل یا ضرب دیدن ستون مهره‌ها که موجب آسیب به اعصاب می‌شوند تومورهای خود عصب سیاتیک که البته بسیار شایع هستند. در برخی موارد هم هیچ‌گاه علتی جهت بیماری سیاتیک یافت نمی‌شود. درد سیاتیک یکی از دلایل شایع درد کمر و پا است و فتق دیسک بین مهره‌ای از علل شایع ایجاد آن است. با این حال درد سیاتیک خود تنها یک علامت است و یک بیماری نیست، و عاملی که باعث ایجاد تحریک در عصب می‌شود را باید بیماری دانست.

علائم درد سیاتیک

رایج‌ترین نشانه‌ی سیاتیک درد قسمت پایینی کمر، باسن و نشیمنگاه و پشت ران پا وجود دارد . معمولا درد فقط در یکی از پاها بروز می‌کند و با نشستن، سرفه کردن یا عطسه کردن افزایش می‌یابد. در بعضی موارد ممکن است پا بی‌حس یا ضعیف شود. نشانه‌های سیاتیک یکباره ظاهر می‌شود و ممکن است چند روز یا چند هفته باقی بماند. ۸۵ درصد آمریکایی‌ها در طول زندگی خود نوعی از کمردرد را تجربه می‌کنند. اما همیشه این کمردردها مربوط به عصب سیاتیک نیست. در بیشتر موارد، در نتیجه‌ی کشیده شدن یا گرفتگی عضلات قسمت پایینی پشت است. مشخصه‌ی درد سیاتیک ادامه یافتن آن در پا می‌باشد. گاهی این درد شبیه به گرفتگی عضله پا است که ممکن است چند روز ادامه یابد.

علل درد سیاتیک

بیشتر کسانی که به کمردرد سیاتیکی مبتلا می‌شوند بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن دارند. در زنان هنگام حاملگی احتمال ابتلا به چنین مشکلی بیشتر است. دلایل دیگر ممکن است مربوط به بیرون زدگی دیسک کمر یا آرتروز ستون فقرات باشد. دلیل ۱: بیرون زدگی دیسک کمر. رایج‌ترین دلیل سیاتیک، بیرون‌زدگی دیسک است. در واقع دیسک‌ها مانند بالشتک‌هایی بین مهره‌های ستون فقرات هستند. این دیسک‌ها با بالارفتن سن، ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شوند. گاهی اوقات هسته‌ی ژلاتینی این دیسک‌ها از بین مهره‌ها بیرون می‌آید و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند. تقریباً از هر ۵۰ نفر یک نفر در دوره‌ای از زندگی خود دچار این مشکل می‌شود. یک چهارم این افراد نشانه‌هایی دارند که بیش از شش هفته ادامه می‌یابد. دلیل ۲ : تنگی مجرای نخاع. بافت طبیعی مهره‌ها گاه ممکن است سبب تنگی مجرای نخاع شود و به عصب سیاتیک فشار وارد کند. این مشکل در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر دیده می‌شود. دلیل ۳ : سندروم پیریفورمیس. پیریفورمیس یک عضله است که در داخل استخوان لگن است. این عضله، آخرین مهره‌ی کمر را به بالای استخوان ران وصل می‌کند. اگر این عضله دچار گرفتگی شود، ممکن است بر عصب سیاتیک فشار وارد کند و سبب درد سیاتیکی شود. سندروم پیریفورمیس در بین زنان شایع‌تر است. دلیل ۴ : ممکن است قراردادن کیف پول در جیب پشت شلوار،سبب تحریک عضله‌ی پیریفورمیس شود. البته فکر نکنید که پول زیاد سبب درد می‌شود! اما کیف پول اگر بزرگ باشد و در جیب پشتی شلوار جای داده شود، ممکن است به ماهیچه‌ی پیرفورمیس فشار وارد کند و سبب تحریک آن شود و به دنبال آن دردهای سیاتیکی بروز کند. بهتر است کیف پول خود را در جیب‌های پیراهن یا جیب جلویی شلوار قراردهید. دلیل ۵ : آسیب یا عفونت. دلایل دیگر درد سیاتیکی ممکن است در اثر آسیب عضلانی، عفونت یا شکستگی باشد. بطور کلی، هر بیماری که سبب فشار یا تحریک عصب سیاتیک شود، باعث بروز دردهای سیاتیکی نیز می‌شود.

تشخیص درد سیاتیک

(۱) پزشک شما برای تشخیص ممکن است ناحیه درد را از شما بپرسد، یا از شما بخواهد که حرکت اسکوات انجام دهید، یا روی انگشتان پا راه بروید یا پایتان را بدون خم شدن زانو بلند کنید. این آزمایش‌های عضلانی به پزشک کمک می‌کند که دریابد آیا عصب سیاتیک تحت فشار است یا نه. (۲) تصویر برداری: ممکن است پزشک برای شما عکس یا MRI‌ تجویز کند.

کاهش درد سیاتیک

(۱) سرد کردن یا گرم کردن موضع : این کار را برای کاهش درد سیاتیک می‌توانید در منزل انجام دهید: یک حوله‌ی گرم یا یک بسته یخ را به مدت ۲۰ دقیقه هر دو ساعت یکبار در محل درد قراردهید. امتحان کنید تا ببینید کدامیک از این دو حالت بیشتر درد را تسکین می‌دهد. (۲) درمان دارویی : می‌توانید برای تسکین موقتی درد از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن و داروهای ضد تورم غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. پزشک ممکن است تزریق استروئیدی را برای کاهش درد تجویز کند. (۳) کشش عضلانی. هنگامی که درد سیاتیک رو به کاهش گذاشت، سعی کنید تحرک بدنی داشته باشد. در واقع حرکت به کاهش درد و تورم سیاتیک کمک می‌کند. یک متخصص فیزیوتراپی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

عوارض درد سیاتیک

اگر همراه با این درد، بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این حالت ممکن است نشانه‌ی یک فوریت پزشکی باشد که برای جلوگیری از آسیب دائمی، نیاز به جراحی داشته باشد. خوشبختانه چنین عوارضی بسیار نادر هستند و دردهای سیاتیکی بعد از چند هفته و بدون هیچ پیامدی از بین می‌روند.

پیشگیری درد سیاتیک

اگر یکبار مبتلا به درد سیاتیکی شده‌اید، ممکن است دوباره هم به آن دچار شوید. اما با بعضی اقدامات می‌تواند احتمال بروز آن را کاهش دهید: – ورزش منظم – حفظ شکل صحیح بدن هنگام نشستن یا راه‌رفتن – برای بلند کردن اجسام سنگین حتما روی زانوها بنشینید.

عصب سیاتیک چیست

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بین اعصاب بدن می باشد که در عین حال درگیری ان می تواند برای بیماربسیار درد سرساز هم باشد. عصب سیاتیک که از ناحیه تحتانی ستون مهره ها و از مجاورت دیسک های پایینی کمر منشا گرفته و به سمت استخوان لگن و با سن امتداد می یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می شود. عصب سیاتیک وقتی درگیر می شود ممکن است هر نقطه ای از عصب درد را نشان دهد در شرایطی که بقیه قسمت ها فاقد درد باشد. با توجه به اینکه رگ سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می شود، یکی از پشت ساق پا به کف پا می رود ودیگری از کناره خارجی ساق و روی مچ پا می گذرد ، بنابراین ممکن است فردی دارای درد تنها در قسمت خارجی ساق پا و بدون کمر درد باشد اما علت ، درد سیاتیکی است.

بیماری سیاتیک چیست

بیماری سیاتیک به صورت کلاسیک به دردی گفته می شود که در قسمت تحتانی کمر ی یا باسن ایجاد می شود و در پا انتشار می یابد و با سوزن سوزن شدن پا و ضعف پا همراه است. علائم سیاتیک ممکن است دارای طیفی از علایم از کمردرد تا ناله پاها باشد. درد سیاتیک ممکن است به علت فشار دیسک کمر روی این عصب ایجاد شود و یا ناشی از تحریک مهره های جابجا شده در کمر باشد یا حتی اسپاسم یک عضله در لگن به نام پریفورمیس می تواند موجب تحریک عصب سیاتیک شود. باید بدانیم سیاتیک و دیسک کمر به نوعی تعاریف مختلف یک واژه می باشند. ما امروزه در کیلنیک های پیشگام با بیمارانی برخورد می کنیم که مثلا با درد زانو مراجعه می کنند و قصد تعویض مفصل را دارند درحالیکه علت اصلی مشکل آنها یک درد نامعمول سیاتیک می باشد و وقتی بیمار درمان دقیق و پیشرفته سیاتیک را دریافت می کند کلا تعویض مفصل را فراموش می کند. و با درمان غیرجراحی سیاتیک دردش فراموش می شود. این درد در مردان بیشتر شیوع دارد گرچه در زنان و خصوصا بعد از بارداری هم کم دیده نمی شود. این درد معمولا در افراد با سن و سال بین 30 تا 50 سال شایع تر است اما امروزه و با شیوع زندگی پشت میز نشینی و بر عکس گاهی حرکات غلط در باشگاه های ورزشی این بیماری را در هر سنی حتی نوجوانان می بینیم.بسیاری از بیماران سیاتیک صرفا به عنوان یک درد انتشاری از لگن به پشت ران و ساق پا می دانند در حالیکه ممکن است درد به صورت کلاسیک نباشد و مثلا بینار گاهی فقط در یک قسمت از مسیر عصب سیاتیک یا حتی فقط انگشت پا درد را احساس کند.

درد سیاتیک و دیسک کمر

علت ایجاد درد سیاتیک به دلیل ایجاد فشار به عصب سیاتیک و یا وارد آمدن ضربه به ناحیه کمر می باشد. در حقیقت سیاتیک نشانه ای از مشکلی دیگر است که در ناحیه آسیب دیده ایجاد شده است. در حقیقت حرکت دیسک بین مهره ای که بسیار دردناک می باشد عضله باسن را درگیر می کند. درد عصب سیاتیک هنگامی ایجاد می شود که فشار بروی عصب سیاتیک وارد شود. یکی از رایجترین دلایل درگیری عصب سیاتیک و درد ان اختلالات دیسکی مانند بیرون زدگی یا لغزندگی دیسک کمر می باشد دیسک کمر زمانی ایجاد می شود که مواد داخل دیسک براثرفشار های که در طول زمان به صورت تدریجی و یا به صورت ناگهانی به دیسک وارد می شود دیسک را پاره و یا حتی بدون پارگی تحریک کند و به عصب سیاتیک فشار وارد کند البته هرچند شایعترین علت گرفتگی عصب سیاتیک دیسک کمرمی باشد ولی گرفتگی ماهیچه های لگنی و خصوصا عضله پریفورمیس هم می تواند با فشار بر روی عصب سیاتیک باعث بروزعلایم سیاتیک شود (سندروم پریفورمیس). سایر علل درد سیاتیک که شبوع کمتری دارند عبارتند از عفونت ویا ، تومورهای ستون فقرات یا حتی تومور عصب سیاتیک هر عاملی که موجب کشیدگی و فشار بر روی شکم شود می تواند موجب استعداد ابتلا و درگیری بیشتر سیاتیک شود از جمله درد عصب سیاتیک در بارداری و چاقی. بنابراین هرچند چاقی شکمی و دردسیاتیک با هم بدون ارتباط نمی باشند اما این واژه که بیماران تصور می کنند تنها به علت چاق شدن دچار درد سیاتیک شده اند اشتباه می باشد.

نشانه های درد سیاتیک

در برخی افراد دردهای سیاتیک ممکن است همانند سوزن سوزن شدن همراه با درد مبهم در ناحیه باسن باشد. در افراد دیگر نیز درد ممکن است شدت درد به حدی باشد که فرد توان حرکت نداشته باشد. معمولا درد سیاتیک یک طرفه بوده و تنها در یک سمت باسن احساس شود. در برخی دیگر از افراد نیز ممکن است احساس درد شدیدی در ناحیه ای از پا و یا لگن احساس شود و بی حسی در ناحیه ای دیگر از پا احساس شود. درد پا ممکن است در ناحیه ساق پا و یا کف پا حس شود. در این حالت پای دردناک ممکن است با ضعف نیز همراه باشد. درد سیاتیک افزایش یابنده و تدریجی است. فشار روی اعصاب سیاتیک موجب درد آزار دهنده معمولاً در کپلها می شود که تا ران و ساق پا و حتی کف پا کشیده می شود . ذرگیری عصب سیاتیک غالباً با ضعف و بی حسی و خواب رفتگی همراه است . تحریک دیسک کمر و التهاب مفصل کمر و مهره ها می تواند موجب التهاب عصب سیاتیک شوند سیاتیک در شما ممکن است دردهای شدیدی ایجاد کند که ازناحیه کمرشروع می شود و به پایین و به سمت ساق پا تیر می کشد. درد ها درارای یک طیف می باشد و از دردهای گاهگاهی یا احساس یک بی حسی و یا کرختی در پاها دردهای شدید ناتوان کننده ای که اجازه راه رفتن را از فرد می گیرد متفاوت باشد. از طرفی درد سیاتیک می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد بشود. درد سیاتیک شبیه به گرفتگی و سنگینی در پاها هم توصیف می شود و اغلب می تواند با سوزش و مورمور همراه باشد و یا حتی ضعف را در پی داشته باشد. یکی ازمواردی که درد رگ سیاتیک را از دردهای دیگر در ناحیه کمر متمایز می سازد این است که بسیاری از موارد دردهای سیاتیکی به زیر زانو انتشار دارد . درد سیاتیک که در اثر درگیری دیسک کمر ممکن است با انجام بعضی فعالیت ها مانند عطسه، سرفه، و راه رفتن شدیدتر بشود. درد و علائم درد سیاتیک اغلب درمراحل اولیه بیشتر است چون دراین مرحله التهاب وفشارعصب سیاتیک بیشترمی باشد. این درد ها اغلب بعد از درمان گرفتگی عصب سیاتیک به صورت صحیح کاهش می یابد. زمان تقریبی بهبودی بین۴ تا ۸ هفته است. چنانچه فشار بر روی عصب سیاتیک کمر زیاد باشد ضعف شدیدی در ساق پا که حتی در اثر عدم توجه می تواند به لاغری عضلات پاها بیانجامد و اختلال درعملکرد روده و بی اختیاری ادرارو مدفوع ایجاد می شود، این علایم به نوعی اورژانس پزشکی محسوب می شوند و در این موارد است که نیاز به جراحی می باشد. بنابرابن حتی شدید ترین دردهای سیاتیکی ممکن است توسط متخصص طب فیزیکی و بدون جراحی درمان شود.

درد سیاتیک و درمان آن

بسیار مهم است که درمان سیاتیک از ابتدا توسط یک متخصص طب فیزیکی درمان شود چون طولانی شدن و درمان ناقص آن درد را بسیار شدید . طولانی و برگشت پذیر می کند. استراحت مطلق 3 روزه , البته دوره استراحت نباید خیلی طولانی شود زیرا استراحت مطلق مانع از ریکاوری و بر گشت سریع بیمار به زندگی روزمره می شود و درد ممکن است روند درمان دیسک کمر و سیاتیک را هم به تاخیر بیاندازد.ولی با این حال افراد مبتلا به سیاتیک باید برای یک دوره طولانی از انجام فعالیت های شدید و سنگین ویا طولانی خودداری کنند و فقط فعالیت های سبک را انجام دهند انجام فعالیت های ملایم روند بهبودی بیماررا کم کرده و التهابات را کم می کند.

درد سیاتیک و دارو

مصرف داروهای تسکین دهنده مانند استامینوفن و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن می تواند به درمان کمک کند ولی مصرف درست این داروها با دوز ضد التهابی که توسط پزشک متخصص تجویز وتعیین می شود علاوه بر اثر تسکینی اثرات ضد التهابی و درمانی دارد. گرفتگی ماهچه ها در درد سیاتیک هم به عنوان علت و هم معلول مطرح شده است و مصرف داروهای شل کننده عضلات مانند باکلفن می تواند مفید باشد زمانیکه درد خیلی شدید باشد حتی تجویز داروهای مخدرمانند (پتیدین ومورفین) لازممی شود داروهای دیگری که ممکن است مصرف شود شامل مصرف داروهای ضدافسردگی درمیزان دوز پایین ویا دراوهای ضد تشنج می باشد که باعث کاهش تحریک عصب ها شده وتزریق کورتن درناحیه اپیدورال کمری است

درد سیاتیک و ازن درمانی

امروزه و با پیشرفت علم پزشکی یکی از نوین ترین درمان ها برای درمان غیر جراحی سیاتیک تحت عنوان ازن درمانی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز ازن رایج شده است. در این روش ابتدا به ریشه عصب درگیر به صورت دقیق تشخیص داده می شود و سپس از تزریق گاز ازن در محل های منشا و عامل درد استفاده می شود. تزریق گاز ازن یا اوزون تراپی به کمک انرژی فوق العاده ای که ایجاد می کند ، سبب کاهش التهاب در عصب سیاتیک و آزاد سازی آن می شود و بیماران در طی سه تا پنج جلسه درمان ازن می توانند بهبودی فوق العاده ای را تجربه کنند. در کلنیک پیشگام بعد از تزریق گاز ازن جهت درمان سیاتیک ، مانیپولاسیون ستون فقرات و استفاده از تکنیک های جا اندازی و کشش عصب سیاتیک همزمان و توسط دکتر سپهریان انجام می شود که موجب اثر بهتر این روش در کنترل درد سیاتیک می شود.

درد سیاتیک و فیزیوتراپی

درمان های فیزیوتراپی مانند درمان های دستی ستون فقرات و مانیپولاسیون ، به کار بردن متناوب یخ و گرما و لیزر درمانی کمر , اموزش تمرینات تخصصی برای درمان درد عصب سیاتیک اشاره کرد. درمان دستی ستون فقرات ممکن است به ازاد سازی عصب سیاتیک و کاهش معجزه آسای درد سیاتیک منجر شود. بهترین درمان سیاتیک از بین مدالیتی های فیزیوتراپی لیزر پرتوان می باشد. کلنیک طب فیزیکی پیشگام مفتخر است که جدیدترین لیزر پرتوان موجود در کلنیک های پیشرفته آمریکا را برای درمان بیماران خود به صورت علمی در کنار سایر روش ها استفاده می کند.

بیشتر بخوانید : گرفتگی رگ پاگرفتگی عضلات کمردرد یک طرفه کمردرد ران پاگرفتگی عضلات ران پا

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 16 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.