تاثیر مصرف مارچوبه و دیابت به همراه خواص خواص این گیاه

تاثیر مصرف مارچوبه و دیابت به همراه خواص خواص این گیاه

تاثیر مصرف مارچوبه و دیابت به همراه خواص این گیاه مارچوبه و دیابت ، مارچوبه دیابت ، مصرف مارچوبه و دیابت ، تاثیر مارچوبه در دیابت ، مصرف مارچوبه در دیابت ، …

چای سبز در طب سنتی

چای سبز در طب سنتی

خواص و فواید چای سبز در طب سنتی از نظر بزرگان و پژوهشگران خواص و فواید چای سبز در طب سنتی از نظر بزرگان و پژوهشگران در سایت جسارت چای سبز در …

کاهش قند خون با گیاهان دارویی

کاهش قند خون با گیاهان دارویی

کاهش قند خون با گیاهان دارویی خواص گیاهان دارویی,فواید گیاهان دارویی,گیاهان دارویی درمانی,خاصیت گیاهان دارویی,خواص گیاهان دارویی درمانی,خواص گیاهان دارویی برای پوست,خواص گیاهان دارویی برای مو,خواص گیاهان دارویی برای جوانی,خواص گیاهان دارویی …

گوشت آبگوشتی

گوشت آبگوشتی , گوشت آبگوشتی چیست , با گوشت آبگوشتی چی بپزم , بهترین گوشت آبگوشتی

توضیحاتی در مورد گوشت آبگوشتی

اگر بخواهیم در مورد دو غذای پر طرفدار در ایران صحبت کنیم قطعا به آبگوشت و قرمه سبزی می رسیم.این غذا از غذاهای اصیل ایرانی است که با سبزی و پیاز خیلی می چسبد و این غذا بسیار مقوی است و کلی پروتئین دارد. اما توجه به یک نکته ضروری است آن هم نحوه درست کردن آبگوشت و همچنین توجه به گوشت آبگوشتی است. زیرا آبگوشت نیز مانند همه غذاهای ایرانی دیگر به فوت و فن خاصی برای طبخ نیاز دارد. اما با توجه به اینکه گوشت آبگوشتی اصلی‌ترین ماده غذایی موجود در این غذا است، انتخاب گوشت مناسب آبگوشت مهمترین نکته‌ای است که در پخت دیزی باید به آن توجه شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد بهترین نوع گوشت آبگوشتی برای دیزی چیست و چی بپزم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

انتخاب گوشت آبگوشتی

اگر می خواهید آبگوشت خوبی درست کنید نصف راه انتخاب گوشت مناسب است. توجه داشته باشید که بهترین گزینه شما برای پخت یک آبگوشت خوشمزه و درجه یک گوشت گوسفندی به همراه دنبه است T هر چند تهیه آبگوشت با گوشت گوساله هم ممکن است اما طعم آن به آبگوشت گوسفندی نمی رسد.

اما بدون شک گوشت گوساله نمی‌تواند لذت طعم گوشت گوسفندی را به غذای شما بدهد و علت آن هم چربی کمتر است. بنابراین فراموش نکنید که گوشت گوسفندی همراه با چربی کافی می‌تواند بهترین انتخاب برای گوشت مناسب آبگوشت شما باشد و طعم ان را بی نظیر کند.

انواع گوشت

به طور کلی باید بگوییم که چهر نوع گوشت داریم که عبارتند از گوشت سفید ؛ گوشت قرمز ؛ گوشت ماهی و فرآورده های آن ؛ گوشت های تفریح

باید توجه داشت که گوشت ماهی سفید است ولی نکته این است که عضلات ماهی ها با شرایط زندگی آنها سازگار شده است و این گوشت کاملا با انواع گوشت سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون فرق دارد.

گوشت تفریح در اصل یک اصطلاح است و به گوشت شکار می گویند مانند گوشت اهو و گوشت گوزن و انها را به این دلیل جزو گوشت قرمز دسته بندی نمی کنند چرا که این حیوانات تحرک بالایی دارند و کیفیت گوشت آنها بالاتر از گوشت های قرمز مانند گوشت گاو و گوشت گوسفند و گوشت بز است.

مواد لازم برای آبگوشت

آبگوشت یکی از غذاهایی است که سریع درست می شود و زمانبر هم نیست ولی این غذا فوت و فن های خاص خودش را دارد و مثلا باید بدانیم که آبگوشتی خوشمزه می شود خوب جا افتاده باشد و آرام آرام بپزد و انتخاب مواد اولیه آبگوشت نیز در طعم ان موثر است.

مهم ترین مواد برای درست کردن این غذا حبوبات است یعنی نخود و لپه و یا لوبیا – پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی است به همراه رب گوجه فرنگی و ادویه آبگوشتی و زردچوبه و دارچین و نمک و فلفلف و سیر در صورت دلخواه.

انتخاب حبوبات برای آبگوشت

این کار بستگی به ذائقه افراد دارد ولی تجربه ما نشان می دهد که نخود و لوبیا حبوبات اصلی آبگوشت است و برخی لپه و گندم هم در ان می ریزند که این مسئله سلیقگی است.♥

ارزش غذایی گوشت

ارزش غذایی گوشت: از لحاظ میزان پروتئین انواع گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، زیرا پروتئین گوشت دارای مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است. همچنین مقدار زیادی از چربی حیوانی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته است که منبع مهم انرژی برای بدن به شمار می روند. گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین هایB است که مقداری از این ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند. مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل موثر در ارزش غذایی گوشت هستند که به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن،روی، سدیم،کلر،منیزیم و… نیز دیده می شوند.

انتخاب ادویه جات برای آبگوشت

استفاده ادویه جات دلخواه در پخت آبگوشت کاملا اختیاری است. اما برای اینکه رنگ و بوی خاصی به دست پخت خود بدهید قطعا به این ادویه نیاز خواهید داشت. اما قبل از استفاده ار این ادویه جات بهتر است با خواص و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. در ادامه خواص هر یک از ادویه جاتی که معمولا در آبگوشت مورد استفاده قرار می‌گیرند را با شما به اشتراک می‌گذاریم. دارچین هانگونه که می‌دانید دارچین خاصیت چربی سوزی زیادی دارد. از این رو معمولا در بیشتر غذاهای چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما حقیقت این است که طعم دارچین کاملا در آبگوشت یا هر غذای دیگری قابل حس است. بنابراین اگر دوست دارید طعم واقعی مواد غذایی را بچشید بهتر است از دارچسن استفاده نکنید. اما توصیه می‌کنیم که پس از میل غذا و گذشت زمان مشخصی از آن یک چای دارچین نوش جان کنید. در این صورت نیز می‌توانید از شر چربی‌های اضافی خلاص شوید.باید بدانید ادویه آبگوشت بهترین چاشنی و طعم دهنده برای افرادی است که حس خوبی به طعم چربی گوشت ندارند. این ادویه تندی زیادی ندارد. بنابراین اگر مشکل گوارشی یا زخم معده دارید نگران تندی ناشی از این ادویه نباشید. البته اگر در انتخاب گوشت مناسب آبگوشت حساسیت به خرج داده باشید به احتمال زیاد نیازی به این ادویه نخواهید داشت. زردچوبه اگر سر رشته‌ای از آشپزی دارید به احتمال زیاد از خواص متعدد زردچوبه مطلع هستید. بنابراین بی‌شک تا جای ممکن از این چاشنی در غذاهای خود نیز استفاده می‌کنید. جالباست بدانید که پیشگیری از انواع سرطان، بهبود آرتروز، کنترل دیابت، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن، التیام درد و زخم، کنترل وزن، پیشگیری از آلزایمر، بهبود هضم غذا و سم زدایی از کبد از جمله مهمترین خواص دارویی این ادویه خوش رنگ و بو است. بنابراین در صورت تمایل می‌توانید از این ادویه مفید در طبخ غذاهای ایرانی خود استفاده کنید.

آبگوشت چیست

آبگوشت , شوربا , دیزی یا پیتی(دیزی آذربایجانی) یکی از غذاهای سنتی ایران است. در طبخ آبگوشت از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی (و یا رب گوجه فرنگی) و برخی حبوبات از قبیل نخود و لوبیا استفاده می‌شود. خوراکی رقیق که از پختن گوشت و پیاز و سیب زمینی و حبوبات درست می‌شود که در دو مرحله می‌خورند اول آب آن را با تکه‌های نان مخلوط نموده، می‌خورند (تلیت). بقیه مواد را می‌توان با گوشت‌کوب کاملاً کوبیده یا نکوبیده با نان، پیاز و چاشنی مانند ترشی و سبزی خوردن میل می‌کنند(گوشت کوبیده). در صورت پخته شدن در ظروف سنگی آن را دیزی سنگی می‌نامند. برخی افراد از طریق ترید کردن، نان‌های خشک را به مصرف مفید می‌رسانند.

تاریخچه آبگوشت

«خوراک نامه» نادرمیرزا اگرچه نخستین کتاب آشپزی به زبان فارسی نیست، اما یکی از کامل‌ترین و اولین‌هاست. یکی از جالب‌ترین نکات دربارهٔ کتاب نادرمیرزا فهرست مفصلی است که او از آبگوشت جمع‌آوری کرده و در کتابش آورده‌است. این فهرست آنقدر کامل است که می‌توان عنوان این بخش را «آبگوشت نامه» هم گذاشت. در این کتاب آمده‌است: «اکنون سخن از آبگوشت بیاید که نان خورش بزرگ ایرانیان است و این خورش که بانیروترین خوردنی است، تازی و پارسی همیشه به کار بردندی، چه پختن این بس آسان و زودتر به دست آید. خوراک پهلو و روستایی همه ایران‌زمین اگر گوشت بیابند همین است و بس. مگر آنکه به هر جای گونه‌ای پزند و در آن افزارها به کار برند. یک‌یک برشماریم تا دانسته آید. گفته می‌شود «آبگوشت بهترین خورش‌هاست و به جهان کس نیست که آن نپسندد و آن به‌گونه‌ها پزند، مگر آنکه بیشتر ساده بود.» «در بروجرد آبگوشت را نخودآب گویند و به برخی شهرها، یخنی نامند. نخودآب بروجرد به همه ایران‌زمین نامدار است و به شهرهای دیگر چون آنجا نتوانند پخت و خوراک همه مردم شهر و روستا همان نخودآب است که بهترین خورش‌های جهان است. هر که خورده باشد داند که من راست گفته‌ام و به خوانی که آن آبگوشت بود کسی را به خورش‌های دیگر آرزو نیاید و این مزه و خوردنی در گوشت آنجا خدای آفریده که در گوشت گوسپندان دیگر جای نیست.»

بافت‌ های عضلانی گوشت

گوشت مجموعه‌ای از بافت‌های عضلانی، پیوندی و استخوانی است. گوشت به عنوان یک ماده غذائی با ارزش پروتئینی بالا به چندین رده کلی تقسیم شده است: بطور کلی بزرگترین رده گوشت برحسب حجم مصرف، گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله میباشد، بعد از آن گوشت سفید از قبیل گوشت طیور و پرندگان اهلی مانند مرغ و بوقلمون که از نظر میزان مصرف در رده دوم قرار دارند و گوشت ماهی‌ها و دیگر آبزیان دریائی مانند میگو و خرچنگ در رده سوم قرار میگیرند.ارزش غذائی پروتئین گوشت (گوشت سفید و قرمز) نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، چون مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری برای حفظ سلامتی بدن را داراست و به همین دلیل هم بیرون از یخچال خیلی زود فاسد می‌شود.چربی در گوشت معمولاً به دو صورت آشکار و پنهان دیده می‌شود که چربی گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می‌باشد. پس برای کاهش دریافت چربی‌های اشباع تمام چربی گوشت را قبل از پخت بطور کامل جدا کنید.ویتامین‌های موجود در گوشت بیشتر از نوع ویتامین‌های گروه B می‌باشد و املاح گوشت بیشتر از نوع روی، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، کلسیم و … می‌باشد.یکی از عوامل مؤثر در بالا بودن اهمیت غذائی گوشت، وجود املاح معدنی بخصوص روی و آهن در آن می‌باشد بطوریکه آهن موجود در گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می‌باشد و بدن انسان آهن گوشت را تقریباً دو برابر بیشتر از آهن سایر مواد غذایی مثل گندم و سبزیجات جذب می‌کند و بدین وسیله از کم خونی جلوگیری می‌کند.

پخت آبگوشت

نکته مهمی که در زمینه پخت آبگوشت مناسب باید در نظر داشته باشید این است که طبخ آبگوشت به حوصله زیادی نیاز دارد. بنابراین حتی اگر گوشت مناسب آبگوشت نیز انتخاب کرده باشید باید زمان مشخصی را برای طبخ این غذا صرف کنید. اگر هم از طرفداران غذاهای اصیل و سنتی هستید توصیه ما به شما این است که دیزی یا آبگوشت خود را در ظروف مسی و یا سفالی بپزید. از طرفی نیز برای اینکه آبگوشت شما به خوبی جا افتاده شود بهتر است گوشت مناسب آبگوشت تهیه شده را از شب تا صبح در شعله ملایم گاز قرار دهید. این کار باعث می‌شود که گوشت‌های دیزی شما به خوبی مغز پخت شوند و طعم و عطر زمخت گوشت را از بین می‌برد. اگر زمان کافی برای طبخ غذاهای ایرانی را ندارید می‌توانید با تهیه مواد غذایی آماده در کمترین زمان ممکن غذاهای دلخواه خود را همراه با خانواده محترمتان نوش جان فرمایید. این روزها شرکت‌های مختلفی در زمینه ارائه محصولات غذایی آماده فعالیت می‌کنند. در این میان گروه کامچین نیز با ارائه و بسته بندی انواع غذاهای اصیل ایرانی سعی دارد به شما عزیزان کمک کند تا در زمان و هزینه صرفه جویی کرده و گام موثری در جهت ترویج سلامتی جامعه بردارد.

انواع آبگوشت

آبگوشت دارای انواعی مانند آبگوشت بزباش، آبگوشت کشک، آبگوشت گندم و آبگوشت بلغور… است که در شهرها و مناطق مختلف با محتویات متفاوت چون ادویه‌ها و غیره پخته می‌شوند. همچنین دیزی یکی از غذاهای محلی همدان به‌شمار می‌آید. آبگوشت لوبیا هم از غذاهای محلی سنتی کاشان می‌باشد که با عنوان گوشت لوبیا و آبگوشت لوبیا سفید هم شناخته می‌شود. آبگوشت مار نوعی آبگوشت بوده که از گوشت مار تهیه می‌شده و برای مصونیت از مارگزیدگی، دور کردن سحر و جادو، و افزایش قوای جنسی مصرف می‌شده‌است.

طبخ گوشت

معمولا کسی گوشت را به شکل خام مصرف نمی کند و آن را به روش های مختلف می پزد. این ماده با ارزش غذایی اگر درست طبخ نشود، خواص مفیدش را از دست می دهد و در مواردی حتی ممکن است به علت شیوه پخت غلط به یک ماده غذایی مضر تبدیل شود. اما با رعایت یکسری اصول کلی می توان از صحت گوشت مصرفی اطمینان حاصل کرد. – از ویژگی های نمک این است که در صورت اضافه شدن به هر ماده خوراکی باعث لطافت آن می شود، بنابراین می توان حین پخت با افزودن مقداری نمک به گوشت کیفیت آن را بالا برد. – بعضی کودکان گوشت نمی خورند و می توان با خوراندن آب گوشت به آنها نیازشان به گوشت را تامین کرد. به این منظور باید گوشت را با آب سرد بپزید. اگر گوشت با آب فراوان ولی با آب گرم پخته شود مواد غذایی اش وارد آب نمی شود. اما اگر به آب گوشت احتیاجی ندارید، می توانید آن را با آب سرد هم بپزید. – وقتی گوشت را برای پخت در قابلمه قرار می دهید، بلافاصله در قابلمه را نگذارید. بخاری که از سطح گوشت بلند می شود، سمی بوده و لازم است پراکنده شود، بنابراین توصیه می شود تا زمانی که گوشت به اصطلاح یک قل بزند، در قابلمه را به صورت کج بگذارید و بعد از چند دقیقه آن را درست بگذارید.

مراحل پختن آبگوشت

برای پختن این غذا ابتدا به تعداد افراد خانواده یا مهمان ها یک یا چند عدد پیاز پوست بکنید و بدون این که ریز کنید داخل یک قابلمه که تا نیمه آب کرده اید، بریزید. چند عدد گوجه فرنگی و کمی رب هم به آنها اضافه کنید، حالا نوبت گوشت است. بعد از این که گوشت را درون قابلمه ریختید حبوبات را که شامل نخود و لوبیا سفید است به مواد داخل ظرف بیفزایید و بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد شعله را کم کرده و بگذارید تا آبگوشت آرام آرام بجوشد و موادش یک به یک بپزد. برخی از خانم ها کمی گندم هم داخل آبگوشت می ریزند. زردچوبه و فلفل را هم به مخلوط درون قابلمه اضافه کنید. در آخر که حبوبات و گوشت کاملا پخته شد، سیب زمینی ها و لیمو عمانی را داخل آبگوشت بریزید. بهتر است سیب زمینی ها را خوب بشویید و پوست شان را نکنید. همچنین سعی کنید در آبگوشت از سیب زمینی استامبولی استفاده کنید. نمک هم یادتان نرود. البته یادتان باشد نمک را در آخر پخت بریزید، زیرا اگر زودتر نمک بریزید باعث می شود گوشت و حبوبات دیرتر پخته شود. آبگوشت را با نان سنگگ و ترشی یا سبزی خوردن و پیاز میل کنید تا لذت چشیدن یک غذای ایرانی را بیشتر درک کنید.

مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت قرمز، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. کسانی که بیشتر گوشت قرمز و گوشت های پردازش شده، مانند سوسیس، کالباس، ژامبون مصرف می کنند در مقایسه با سایر افراد با خطر بیشتر ابتلای به بیماری های خطرناک قلبی و سرطان مواجه هستند. همچنان احتمال سرطان سینه، گوشت یکی از منابع اصلی چربی اشباع شده است که با ابتلای به سرطان پستان و سرطان روده بزرگ ارتباط دارد. مواد سرطان زا در جریان پختن گوشت قرمز در حرارت بالا تولید می شود. به غیر از سرطان روده ی بزرگ، به نظر می‌ رسد که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را هم افزایش می‌ دهد. ترکیبات نیتریت که در کارخانجات برای دوام بیشتر موادغذایی و گوشت اضافه می‌ شوند، سرطان ‌زا هستند. سکته : یکی از منابع اصلی چربی اشباع شده است که مهم ترین عامل ایجاد کننده امراض قلبی، مانند فشار خون و افزایش سطح کلسترول به حساب می آید. گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آن ها یک عامل شناخته شده ی بیماری‌ های قلبی به شمار می رود . نقرس : مصرف گوشت قرمز فراوان، باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می ‌شود. در بیماری نقرس، مقدار اسید اوریک خون بالا می رود و رسوب کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل ایجاد شده و باعث درد شدید می‌ شود. اسید اوریک در اثر تجزیه پروتئین‌ها ایجاد می ‌شود و گوشت قرمز منبع کاملی از پروتئین است..

آخرین بروز رسانی در : جمعه 29 شهریور 1398

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.