آلرژی،علائم و راه درمان آن

آلرژی،علائم و راه درمان آن

آلرژی،علائم و راه درمان آن آلرژی,بيماري آلرژی,آلرژی در بارداري,علائم آلرژی,درمان آلرژی,درمان آلرژی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان آلرژی,آلرژی را چگونه درمان کنيم,آلرژی در کودکان,آلرژی در بزرگسالان,آلرژی در نوزادان,آلرژی در بهار,آلرژی …

5 درمان برای مشکلات تخلیه سینوس

5 درمان برای مشکلات تخلیه سینوس

5 درمان برای مشکلات تخلیه سینوس مشکلات تخلیه سینوس,بيماري مشکلات تخلیه سینوس,مشکلات تخلیه سینوس در بارداري,علائم مشکلات تخلیه سینوس,درمان مشکلات تخلیه سینوس,درمان مشکلات تخلیه سینوس با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان …

راه‌ های مبارزه با درد گردن

راه‌ های مبارزه با درد گردن

راه‌ های مبارزه با درد گردن درد گردن,بیماری درد گردن,درد گردن در بارداری,علائم درد گردن,درمان درد گردن,درمان درد گردن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان درد گردن,درد گردن را چگونه درمان …

قرص لوزارتان

قرص لوزارتان ,قرص لوزارتان 25 برای چیست,قرص لوزارتان برای چیست,قرص لوزارتان-تدافارم 25,قرص لوزارتان اچ,قرص لوزارتان ۲۵,قرص لوزارتان25,قرص لوزارتان 50

قرص لوزارتان

توضیحاتی در مورد قرص لوزارتان

قرص لوزارتان با نام لاتین Losartan ، در مواردی مانند فشارخون بالا و همچنین مشکلات مربوط به قلب و عروق تجویز و استفاده می‌شود.♥ افت فشار خون و گیجی از عوارض قرص لوزارتان است. فشار خون ایده‌آل باید در حدود 120/80 میلی‌متر جیوه باشد، اگر فشار خون بیش از این عدد و کمتر از 140/90 میلی‌متر جیوه است به آن فشار خون خفیف گویند و البته بیماری محسوب نمی‌شود، دلایلی از قبیل استرس، تغذیه ناصحیح، بی خوابی و یا کم خوابی، عصبانیت و فشارهای روانی، فعالیت‌های شدید بدنی و غیره می‌توانند بطور مقطعی سبب افزایش فشار خون شوند. حال اگر فشار خون بین 140/90 تا 159/99 میلی‌متر جیوه باشد، به آن بیماری فشار خون گفته می‌شود و چنانچه بیش از عدد 160/100 میلی‌متر جیوه باشد فرد دارای فشار خون بسیار بالا است که خطرناک بوده و می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های کلیوی، قلب و عروق و غیره گردد و باید در اسرع وقت درمان مناسب انجام شود. قرص لوزارتان (Losartan) در مواردی مانند فشارخون بالا برای کنترل فشار خون، در نارسایی‌های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می‌باشند تجویز می‌شود. به دلیل اینکه فشار خون بالا معمولا یک بیماری مزمن می‌باشد مصرف این دارو عموما به مدت طولانی توسط پزشک تجویز می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد عوارض و بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

قرص لوزارتان چیست

لوزارتان از پرمصرف ترین داروهای قلبی در ایران می باشد. این دارو از دسته داروهای بلوک کننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین دو می باشد. آنژیوتانسین دو ،ماده ای شیمیایی می باشد که در بدن مسئول تنگ کردن عروق خونی می باشد.همچنین این ماده با تاثیر بر روی ماده ی شیمیایی دیگر به نام آلدسترون که مسئول افزایش حجم بخش مایع (آب و مایعات جذب شده)خون می باشد ، جریان خون را افزایش می دهد. در نتیجه این داروها که در حقیقت اثرمهارکنندگی دارند، در کاهش کار قلب و کنترل فشارخون موثر می باشند.همچنین لوزارتان اثر محافظتی مطلوبی بر روی کلیه ها دارد. لوزارتان در مواردی مانند فشارخون بالابا کنترل فشار خون ،در نارسایی های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می باشند تجویز می شود. این دارو به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای بهبود عملکرد قلبی و عروق شما تجویز می شود.حتی محصولات دارویی ترکیبی از لوزارتان همراه با یک یا دو داروی دیگر تولید شده اند که اثر مناسب تر همراه با استفاده ی راحت تری داشته باشند مانند داروی Cozaar که ترکیبی از لوزارتان و یک داروی ادرار آور به نام هیدروکلروتیازید می باشد که برای کاهش فشار خون تجویز می شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص لوزارتان

_در صورت سابقه ی هرگونه مشکل کلیوی(خصوصا مشکلات مربوط به انسداد عروق کلیوی)،مشکلات مربوط به دریچه های قلب یا عضلات قلبی و مشکلات کبدی پزشک خودرا مطلع کنید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. _ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا بدن شما بتدریجپبه اثرات دارو عادت پیدا کند. _زمان مشخص در روز را برای مصرف این دارو تعیین کنید و برای اثر مناسب آن را منظم مصرف نمایید.برای بسیاری از بیماران مصرف این دارو صبح ها راحت تر می باشد. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. _به دلیل اینکه فشار خون بالا معمولا یک بیماری مزمن می باشد مصرف این دارو عموما به مدت طولانی توسط پزشک تجویز می شود لذا به مصرف دارو حتی در صورتی که احساس بهبودی می کنید ادامه دهید و دارو را بدون نظر پزشک قطع نکنید و عموما معاینات و آزمایشات (مانند پیگیری وضع پتاسیم خون ) دوره ای توسط پزشک خودرا ادامه دهید. _مصرف برخی از ضد دردها و ضد التهاب ها (مانند آسپرین و ایپوبروفن)ممکم است باعث افزایش احتمال بروز عوارض دارویی لوزارتان شوند لذا لیست کلیه داروهای جدید خودرا پیش از شروع مصرف در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید . _ جهت کنترل فشار خون و اثر مناسب تر این دارو، بسیار مهم است که در مدت درمان از یک رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب که توسط پزشک به شما توصیه می شود پیروی کنید. -مصرف این دارو در مدت درمان با این دارو احتمال بروز عوارضی همچون سرگیجه و از حال رفتن را تشدید میکند. _از مصرف نمک های حاوی پتاسیم در مدت درمان با این دارو خودداری نمایید.

مشخصات قرص لوزارتان

لوزارتان (به انگلیسی: Losartan) رده درمانی: آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II . اشکال دارویی: قرص

موارد مصرف قرص لوزارتان

لوزارتان برای درمان پرفشاری خون تجویز می‌شود. لوزارتان یک آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II می باشد با فعالیت ضدفشار خون که عمدتاً ناشی از بلوک انتخابی گیرنده های AT1 و کاهش اثر فشاری آنژیوتانسین II می باشد. و در درمان بیماری فشار خون مخصوصاً در بیمارانی که در اثر دیگر مهار کننده های ACE دچار سرفه می شوند و همچنین جهت کاهش خطر حملات قلبی در افراد مبتلا به هیپروتروفی بطن چپ کاربرد دارد. این دارو در درمان نفروپاتی دیابتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد به علاوه در نارسایی قلبی و انفارکتوس میوکارد از آن استفاده شده است. لوزارتان به طریق خوراکی و به صورت نمک پتاسیم تجویز می شود. حداکثر اثر آن در کاهش فشار خون طی 3 تا 6 هفته بعد از درمان آغازین حاصل می شود.

مکانیسم اثر قرص لوزارتان

لوزارتان یک آنتاگونیست گیرندهٔ آنژیوتانسین II است با فعالیت ضد فشار خون که عمدتاً ناشی از بلوک انتخابی گیرنده‌های AT۱ و کاهش اثر فشاری آنژیوتانسین II است.

عوارض جانبی قرص لوزارتان

افت فشارخون وضعیتی، گیجی، اختلال عملکرد کلیوی، کهیر و آنژیوادم، افزایش سطح خونی آنزیم‌های کبدی، درد عضلانی، افزایش پتاسیم خون و اختلالات گوارشی و تنفسی است.

تداخل دارویی با قرص لوزارتان

اسپیرونولاکتون، تریامترون، آمیلوراید، آسپرین، ایپوبروفن و ترکیبات حاوی پتاسیم. اثر ضد فشار خونی لوزارتان تحت تأثیر داروها و دیگر عوامل کاهش دهنده فشار خون تقویت می شود و به علاوه یک اثر هایپرکالمی می تواند در اثر مکمل های پتاسیمی، دیورتیک های potassium-sparing و یا دیگر داروهای ایجاد کننده هایپرکالمی ایجاد شود پس نباید لوزارتان را همراه با یک دیورتیک potassium-sparing تجویز کرد. لوزارتان و بعضی از آنتاگونیست های گیرنده آنژیوتانسین II توسط ایزوآنزیم های سیتوکروم 450-p متابولیزه می شوند و ممکن است در کنار داروهایی که این آنزیم ها را تحت تأثیر قرار می دهند تداخلات دارویی ایجاد شوند.

مقدار مصرف قرص لوزارتان

میزان دقیق مصرف این دارو باید طبق نظر پزشک تعیین گردد. مقدار مصرف لوزارتان در شروع درمان، 50 میلی‌گرم یک بار در روز و در بیماران تحت درمان با دیورتیک‌ها یا مبتلایان به نارسایی کبدی، 25 میلی‌گرم یک بار در روز است. به طور معمول برای درمان فشار خون بالا مقدار مصرف معمول این دارو در شروع درمان 50 میلی‌گرم در روز می‌باشد. توجه: سلامت مصرف این دارو در کودکان زیر شش سال اثبات نشده است. توجه: در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن نوبت خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.

راهنمایی در مورد مصرف قرص لوزارتان

در صورت سابقه حساسیت به این دارو و داشتن نارسایی کبدی یا کلیوی، باید این دارو با احتیاط توسط پزشک متخصص تجویز شود. مصرف لوزارتان در سه ماهه اول بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. مصرف این دارو موجب آسیب و یا حتی مرگ جنین در حال رشد می‌گردد. در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده توسط پزشک، بیمار را به بیمارستان منتقل نمایید. دارو را به‌ صورت ناگهانی و بدون تجویز پزشک قطع ننمایید. در خلال مصرف این دارو از اقدام جهت حاملگی خودداری نمایید. جهت دستیابی به اثرات بهینه، دارو را در فواصل زمانی منظم میل نموده و دوره درمان را کامل کنید. این دارو را می‌توانید، همراه با غذا یا با معده خالی مصرف کنید. مصرف این دارو سبب گیجی می‌شود، لذا از رانندگی و کار با وسایلی که نیازبه هوشیاری کامل دارند به خصوص بعد از مصرف دوز اولیه، در بیمارانی که از داروهای مدر استفاده می‌کنند، خودداری نمایید. از مصرف الکل جهت جلوگیری از دست دادن آب بدن و فشار خون پایین ناشی از کم شدن حجم آب بدن خودداری نمایید. جهت کنترل فشار خون و اثر مناسب‌تر این دارو، بسیار مهم است که در مدت درمان از یک رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب که توسط پزشک به شما توصیه می‌شود پیروی کنید. از مصرف نمک‌های حاوی پتاسیم در مدت درمان با این دارو خودداری نمایید.

توصیه هایی در مورد مصرف قرص لوزارتان

فشارخون بیمار را به‌ طور مرتب کنترل نمایید. در صورت مصرف درازمدت دارو در فواصل منظم آزمایشات CBC، الکترولیت‌های سرم، بررسی عملکرد کلیه و کبد را به عمل آورید. بیمار ممکن است بعد از مدتی علائم ناشی از پر فشاری خون را نداشته باشد، ولی حتی در صورت بهتر شدن نیز می‌بایست مصرف دارو ادامه یابد. در صورت مصرف همزمان داروهای مدر در درمان زیادی فشار خون، بیمار باید از نظر نشانه‌های کاهش فشارخون پیگیری شود. در صورت شک به حاملگی، تجویز دارو را متوقف نمایید. لوزارتان می‌تواند منجر به تغییر میزان پتاسیم خون شود به همین خاطر انجام آزمایشات خون دوره‌ای برای پیگیری سطح پتاسیم خون توصیه می‌شود.

عوارض قرص لوزارتان

-احساس خستگی و سرگیجه یا سبکی سر هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته و خوابیده به ایستاده عارضه ی شایعی میباشد.بهتر است به آرامی تغییر وضعیت دهید و در صورتی که احساس سرگیجه نمودید برای چند دقیقه بنشینید و سپس بلند شوید. لوزارتان می تواند منجر به تغییر میزان پتاسیم خون شود به همین خاطر انجام آزمایشات خون دوره ای برای پیگیری سطح پتاسیم خون توصیه می شود.آثار جانبی حاصل از لوزارتان ملایم و موقت می باشند و عبارتند از سرگیجه، سردرد، افت فشار ارتوستاتیک وابسته به دوز و مخصوصاً در افرادی که دچار کاهش حجم شده اند (مثل آنهایی که دوزهای بالای دیورتیک دریافت کرده اند) افت فشار خون می تواند رخ دهد. همچنین ممکن است اختلال در عملکرد کلیه و ندرتاً راش های پوستی، خارش و آنژیوادم و افزایش مقادیر آنزیم های کبدی ایجاد شوند. هایپرکالمی و درد عضلانی و درد مفاصل نیز گزارش شده اند و بر خلاف دیگر مهار کننده های ACE ، لوزارتان باعث ایجاد سرفه نمی شود. از دیگر عوارض جانبی می توان به اختلالات مسیر تنفسی، درد پشت و ناراحتی های گوارشی و خستگی و نوتروپنی اشاره کرد. پیشگیری و عوارض جانبی: در حاملگی مصرف لوزارتان ممنوع است و در بیماران مبتلا به تنگی شریان کلیوی می بایست با احتیاط مصرف شود. لوزارتان از طریق ادرار و صفرا دفع می شود و ممکن است در بیماران کلیوی و کبدی نیاز به کاهش دوزهای تجویزی پیدا شود. در بیمارانی که کاهش حجم وجود دارد مثل دریافت کنندگان درمان با دوزهای بالای دیورتیک ممکن است افت فشار خون ایجاد شود و قبل از شروع درمان با لوزارتان کاهش حجم آنها باید اصلاح شود و یا باید دوز کمی در مورد آنها تجویز گردد. از آنجا که هیپرکالمی ممکن است رخ دهد مخصوصاً در بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی غلظت های پتاسیم سرم باید چک شوند و همچنین باید به طور کلی از مصرف دیورتیک های potassium-sparing پرهیز کرد.

فارماکوکینتیک قرص لوزارتان

لوزارتان بعد از تجویز خوراکی به سهولت از مسیر گوارشی جذب می شود ولی تحت اولین مسیر متابولیسمی قرار می گیرد که منجر به یک زیست دستیابی سیستمیک 33% می شود. لوزارتان به یک اسید کربوکسیلیک فعال متابولیزه می شود، متابولیت 3174-E که فعالیت فارماکولوژیک بیشتری در مقایسه با لوزارتان دارد. همچنین تعدادی متابولیت های غیر فعال ایجاد می شوند. متابولیسم لوزارتان عمدتاً توسط سیتوکروم 450-P ایزوآنزیم های CYP2C9 و CYP3A4 صورت می گیرد. اوج غلظت پلاسمایی لوزارتان و 3174-E به ترتیب طی یک ساعت و 3 تا 4 ساعت بعد از دوز خوراکی حاصل می شود. لوزارتان و 3174-E هر دو به میزان 98% به پروتئین های پلاسما متصل می شوند. لوزارتان هم به صورت داروی تغییر نکرده در ادرار و حدود 6% به صورت متابولیت فعال در ادرار دفع می شود. نیمه عمر حذف نهایی لوزارتان و 3174-E به ترتیب حدود 5/1 تا 5/2 ساعت و 3 تا 9 ساعت می باشد.

معرفی قرص لوزارتان

داروی کوزار (cozaar)،که با نام عمومی لوزارتان (losartan) نیز شناخته می‌شود، باعث کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در بدن می‌شود و از تنگ شدن عروق جلوگیری می‌کند. این دارو برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۶ سال استفاده می‌گردد. لوزارتان همچنین خطر ابتلا به سکته را در افرادی که مشکلات قلبی دارند، کاهش می‌دهد. این دارو برای کاهش آسیب‌های کلیوی در دراز مدت، در افرادی که از دیابت نوع دوم رنج می‌برند و فشار خون بالا هم دارند، مصرف می‌گردد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص لوزارتان صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : قرص لورازپام ♥ قرص متورال ♥ قرص لیدی ارا ♥ قرص لتروزولقرص ملاتونین

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.