علت و درمان بیماری میگرن چشمی و کلاسیک در بارداری چیست

علت و درمان بیماری میگرن چشمی و کلاسیک در بارداری چیست

میگرن در این مطلب می خواهیم به طور مفصل در مورد بیماری میگرن و علل و علائم و راه درمان آن در سایت جسارت صحبت کنیم .امیدواریم این مطلب مورد توجه شما …

همه ی نکات بهداشتی برای زائران اربعین

همه ی نکات بهداشتی برای زائران اربعین

همه ی نکات بهداشتی برای زائران اربعین خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی پخته

راه درمان سرفه خشک در نوزادان و کودکان زیر یکسال در طب سنتی در خواب خانه

راه درمان سرفه خشک در نوزادان و کودکان زیر یکسال در طب سنتی در خواب خانه

راه درمان سرفه خشک در نوزادان و کودکان زیر یکسال در طب سنتی در خواب خانه راه درمان سرفه خشک در نوزادان و کودکان زیر یکسال در طب سنتی در خواب خانه …

بیماری های پوستی

بیماری های پوستی ,بیماری های پوستی دستگاه تناسلی زنان,بیماری های پوستی کف پا,بیماری های پوستی بدن,بیماری های پوستی کودکان

بیماری های پوستی , بیماری های پوستی دستگاه تناسلی زنان , بیماری های پوستی کف پا , بیماری های پوستی بدن

توضیحاتی در مورد بیماری های پوستی

بیماری های پوستی بسیار زیادی وجود دارند که انسان را مبتلا می‌کنند. رایج ترین بیماری های پوستی می‌توانند برخی علائم مشابه داشته باشند، بنابراین درک تفاوت بین آن‌ها مهم است. به منظور تشخیص و درمان هر اختلال پوستی باید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید سبک زندگی‌تان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد درمان انواع بیماری های پوستی در کودکان و بزرگسالان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درماتیت سبوره‌ای

درماتیت سبوره‌ای در نوزادان معمولا به عنوان «کلاه گهواره» شناخته می‌شود. لکه‌های چرب و پوسته‌ پوسته بر روی پوست کودک و غالبا روی پوست سر او. این اختلال بی ضرر است و معمولا به صورت خود به خود از بین می‌رود. در بزرگسالان، درماتیت سبوره‌ای ممکن است در هر جایی ظاهر شود و ممکن است برای باقی زندگی فرد مدام رخ بدهد و ناپدید شود. پوست آسیب‌دیده ممکن است قرمز و متورم باشد و ظاهری چرب داشته داشته باشد. لایه‌ای به رنگ سفید تا زرد ممکن است بر روی سطح پوست ظاهر شود. بسیاری از روش‌های درمانی می‌توانند علائم را کمی تسکین بدهند.

زائده‌ هایی شایع بر روی پوست

زائده‌هایی شایع بر روی پوست که وقتی سلول‌های پوستی با بافت اطراف‌شان انباشته می‌شوند، به وجود می‌آید. اکثر آدم‌ها خال دارند و ممکن است هر از گاهی یک خال جدید نیز بر روی پوست‌شان پدیدار شود. خال‌ها علائم و نشانه‌ای ندارند، اما اگر متوجه شدید که دائم در حال رشد هستند، ظاهری غیر طبیعی دارند یا دچار تغییر رنگ شده‌اند، بهتر است آن‌ها را مرتبا مورد معاینه قرار بدهید.

سرطان پوست

خال‌های غیر طبیعی ممکن است به ملانوما منجر شوند، نوعی سرطان پوست خطرناک و کشنده. اگر خال‌ها اشکال نامتقارن، کناره‌های دندانه‌دار و ناصاف یا رنگ نامنظم داشته باشند یا اندازه‌شان تغییر کند، باید بررسی شوند. بیماران مبتلا به ملانوما ممکن است عمل جراحی انجام بدهند، یا تحت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار بگیرند.

آکنه روزاسه

شایع‌ترین اختلال پوست یعنی روزاسه معمولا با قرمزی همراه است. با این حال، چهار زیرمجموعه وجود دارد که علایم دیگری را نیز ایجاد می‌کنند: – روزاسه‌ی ETR که سبب قرمزی، پیدا شدن رگ‌های خونی و گرگرفتگی می‌شود. – روزاسه‌ی چشم می‌تواند سبب بروز قرمزی و تحریک شدن چشم‌ها، پلک‌های متورم و علائمی‌ که مانند گل‌مژه به نظر می‌رسند، شود. – روزاسه‌ی پاپولوپوسچولر باعث ایجاد قرمزی و تورم می‌شود و با پدیدار شدن عارضه‌هایی روی پوست همراه است که مانند آکنه هستند. – روزاسه‌ی فیتوماتوس باعث می‌شود که پوست ضخیم شود و بافت ناصافی داشته باشد. هیچ درمان شناخته شده‌ای برای روزاسه وجود ندارد اما علائم آن می‌توانند و باید درمان شوند تا این اختلال تحت کنترل بماند.

اختلال لوپوس

لوپوس یک اختلال پیچیده است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این بیماری به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و موجب بروز التهاب و درد می‌شود. هرچند لوپوس می‌تواند بر روی هر قسمتی از بدن تاثیر بگذارد، اما علائم روی پوست عبارت است از لکه‌های قرمز یا حلقه‌ای شکل بر روی پوست، راش‌های مانند آفتاب‌سوختگی بر روی بینی و گونه‌ها یا راش‌های دایره‌ای که خارش یا درد ندارند. این اختلال ممکن است با علائم دیگری همچون سردرد، تب، خستگی و همین‌طور مفاصل متورم، سفت یا دردناک همراه باشد. درمان این اختلال شامل داروهایی با قدرت‌های متفاوت است که برای کم کردن آسیب ناشی از لوپوس ساخته شده‌اند.

اختلال پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی است. علائم این اختلال معمولا شامل تکه‌های غیرطبیعی پوست است. پوست آسیب‌دیده معمولا قرمز و ضخیم است و بسیار خارش دارد مناطق آسیب‌دیده‌ی پوست به لحاظ اندازه و شدت متفاوت هستند. پسوریازیس به پنج نوع اصلی طبقه‌بندی می‌شود: – پسوریازیس پلاک باعث ایجاد لکه‌های قرمز رنگ ضخیم روی پوست می‌شود. – پسوریازیس پوسچولار باعث ایجاد تاول‌هایی روی پوست می‌شود که دورشان قرمز و داخل‌شان پر از چرک است. – پسوریازیس اریتودرمیک باعث ایجاد لکه‌هایی روی پوست می‌شود که شبیه سوختگی شدید پوشیده با تکه‌های بزرگ پوست هستند. – پسوریازیس معکوس سبب بروز راش‌های روشن و قرمز در پوست می‌شود. – پسوریازیس خالدار باعث ایجاد لکه‌های قرمز کوچک روی پوست کف سر، صورت و دست و پا می‌شود.

اختلال اگزما

این اختلال معمولا در نوزادان و کودکان کم سن و سال دیده می‌شود، هرچند که تا بزرگسالی هم ادامه دارد. علائم این اختلال عبارتند از راش روی صورت، پوست کف سر، پشت آرنج یا روی گردن، مچ دست، مچ پا یا ساق پاها. راش‌های ایجادشده در اثر این اختلال بسیار خارش‌دار هستند و ممکن است ناصاف باشند، تغییر رنگ بدهند یا ضخیم شوند. در بزرگسالان، این راش‌ها ممکن است قسمت‌های بیش‌تری از بدن را پوشش بدهند و سبب خشک شدن پوست و احساس خارش مداوم در آن شوند. چند نوع اگزما وجود دارد که هر کدام نشانه‌های خود را دارند. هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای اگزما وجود ندارد. این اختلال پوستی یا خود به خود درمان می‌شود و از بین می‌رود یا علائم آن با دارو و کرم درمان می‌شود.

واکنش آلرژیک حاد

کَهیر (به انگلیسی: urticaria) واکنش آلرژیک حاد یا مزمن به شکل ورم‌دانه‌های گرد سرخ بر روی پوست که با خارش شدید همراه است. کهیر آماس و ورمی است در پوست بدن که شبیه به آماسی که از برخورد گزنه پدید می‌آید. کهیر بیماری کوتاه‌مدتی است که با سرخی پوست و خارش بسیار در تمام بدن همراه است. این عارضه پوستی به صورت دانه‌های کوچک صورتی رنگ یا به شکل برجستگی‌های وسیعتر و گاهی به صورت تاول دیده می‌شود و با خارش شدید همراه است.  کهیر معمولاً بر اثر واکنش بدن در برابر آزاد شدن مواد هیستامینی یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین پدید می‌آید.

علت کهیر

موادی از قبیل آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی، شیر و افزودنی‌های غذایی و میوه‌های تازه به‌ویژه مرکبات و داروهایی از قبیل پادزیستها (آنتی‌بیوتیک‌ها) مانند پنی‌سیلین، مسکن‌ها مثل آسپیرین، کدئین، ایندومتاسین، خواب‌آورها، ویتامینها و تقریباً هر نوع دارویی می‌تواند ایجاد کهیر کند. مصرف مداوم آسپیرین می‌تواند ایجاد کهیر مزمن بکند. حلزون، ماهی، آجیل، تخم مرغ و شیر از شایعترین حساسیت‌زاها هستند که خوردن آن‌ها می‌تواند باعث پدید آمدن کهیر بشود. در یک سوم موارد کهیر علت مشخصی یافت نمی‌شود (ایدیوپاتیک). تراوش مایع پلاسمای خون از درون رگ‌ها به فضای میان‌بافتی در پوست باعث کهیر زدن می‌شود. یک عامل شیمیایی که هیستامین نامیده می‌شود از یاختههای ویژه‌ای در پوست به نام ماستوسیت‌ها که در پیرامون رگ‌ها قرار دارند ترشّح می‌شود و باعث گشاد شدن رگ‌ها و باز شدن فضاهای میان‌یاخته‌ای در آن‌ها و به‌دنبال آن خروج مایع از درون رگ‌ها می‌شود. در بیشتر بیماران، کهیر بی‌ضرر بوده و هیچ علامت پایداری بر جای نمی‌گذارد. کهیر حاد می‌تواند کمتر از یک تا ۶ هفته به طول بینجامد، در حالی که کهیر مزمن بیش از ۶ هفته طول می‌کشد و گاهی نیز ماه‌ها و سال‌ها ادامه می‌یابد. بیماری کهیر در تمام سنین مشاهده می‌شود و مردان و زنان به‌طور تقریبی به نسبت برابر به این بیماری دچار می‌شوند.[۸] مصرف داروهای ضدهیستامین می‌تواند در درمان کهیر سودمند باشد. علائم شایع کهیر جوش‌های خارش‌دار است که این جوش‌ها متورم شده و تبدیل به ضایعات صورتی یا قرمز رنگ می‌شوند. این ضایعات کهیری حاشیه کاملاً مشخص دارند و مسطح هستند. قطر آن‌ها یک تا ۵ سانتیمتر است. ضایعات کهیری سریعاً به یکدیگر می‌پیوندند و پلاک‌های بزرگ و مسطح به رنگ پوست تشکیل می‌دهند. این ضایعات کهیری یا پلاک‌ها مرتباً تغییر شکل می‌دهند و ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت ناپدید شده و دوباره ظاهر شوند. تغییراتی به این سرعت مشخص کهیر است. در واقع کهیر بیماری شایعی است که ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار حمله آن می‌شوند. کهیر در اطراف چشم، لب و دستگاه تناسلی ورم شدید ایجاد می‌کند که در این حال، ظاهر ضایعات ناراحت‌کننده است ولی با درمان معمولاً ظرف ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. معمولاً هر حمله کهیر در عرض چند روز تا چند هفته خود به خود فروکش می‌کند اما ممکن است این بیماری سال‌ها طول بکشد.

آکنه

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی، آکنه است و به بسیاری از اشکال وجود دارد: – جوش‌های چرکی همان جوش‌های قرمز معمول هستند که در قسمت نوک‌شان چرک دیده می‌شود. – پاپول‌ها (سفت‌دانه‌ها) برجستگی‌های قرمزی هستند که در اثر فولیکول‌های عفونی مو ایجاد می‌شوند. – ندول‌ها (گرهک) توده‌های دردناکی هستند که زیر سطح پوست پدیدار می‌شوند. – کیست‌ها معمولا عفونت‌های پر از چرک و دردناکی هستند که زیر پوست قرار دارند. همه‌ی انواع آکنه معمولا با کرم‌ها درمان می‌شوند و گاهی اوقات مصرف دارو نیز لازم است.

زگیل

برجستگی‌های شایع روی پوست که به عنوان زگیل شناخته شده‌اند در واقع توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. زگیل‌ها مسری هستند و می‌توانند بر روی هر قسمت از بدن ظاهر شوند. زگیل‌های شایع، معمولا بر روی دست‌ها، پاها و مفاصل رشد می‌کنند، هرچند می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. آن‌ها اغلب خودشان از بین می‌روند، هرچند ممکن است زگیل‌های زشت و بدمنظر با نیتروژن مایع یا کرم‌های دارویی درمان شوند.

کفگیرک

هنگامی ‌که باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس به فولیکول‌های مو می‌رسند و باعث عفونت می‌شوند، کفگیرک ایجاد می‌شود. این توده‌ قرمز، تحریک‌شده و زیر پوست است. کفگیرک تقریبا می‌تواند به هر اندازه‌ای باشد، و توده سریعا پر از چرک می‌شود و ورم می‌کند. نشانه‌های دیگر این اختلال پوستی عبارتند از خستگی، خارش در محلی که توده ایجاد شده و تب. کفگیرک با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، تخلیه کردن و شستشوی آنتی‌باکتریال درمان می‌شود. این اختلال معمولا به درمان‌های دارویی به خوبی واکنش نشان می‌دهد.

سلولیت

سلولیت نوعی عفونت باکتریایی در لایه‌های عمیق پوست است، که به سرعت رشد می‌کند و می‌تواند به سرعت در سراسر بدن گسترش یابد. قسمتی از پوست ممکن است قرمز و متورم شود و در آن احساس حرارت و درد داشته باشید و همین‌طور می‌تواند نسبت به لمس حساس باشد. این اختلال پوستی در پاها رایج‌تر است، اما می‌تواند در همه‌ی قسمت‌های بدن رخ بدهد. عفونت‌های شدید ممکن است بسیار خطرناک و کشنده باشند. در اکثر موارد این اختلال پوستی با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که در اثر مجاورت طولانی مدّت در آفتاب یا یا سایر منابع پرتو فرابنفش حاصل می‌شود. این سوختگی در اثر پرتو فرابنفش موجود در نور خورشید یا دستگاه‌های برنزه‌کننده (سولاریوم) به‌وجود می‌آید. از نشانه‌های آن می‌توان سرخی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول را نام برد. آفتاب سوختگی هنگامی رخ می‌دهد که مقدار تابش اشعه خورشید یا سایر منابع نوری حاوی پرتو فرابنفش بیش از توانایی رنگدانه محافظت‌کننده پوست بدن یعنی ملانین باشد.آفتاب سوختگی شدید به همان اندازه سوختگی حرارتی وخیم است و ممکن است همان اثرات عمومی مانند تاول زدن، ورم و تب را داشته باشد؛ بنابراین نباید آفتاب سوختگی را بی‌اهمیت انگاشت. هرسال بسیاری از افراد در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید فوت می‌کنند و میلیون‌ها نفر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند. آفتاب‌سوختگی برخلاف سوختگی حرارتی فوراً تظاهر نمی‌کند. بنابراین هنگامی که دردناکی و قرمزی پوست شروع می‌شود، آسیب پوستی از قبل رخ داده‌است. درد در ۶ تا ۴۸ ساعت ابتدایی پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید بیشترین شدت را دارد. در موارد شدید ممکن است پوست تاول بزند. تورم پوست، به خصوص پاها شایع است. سمومی در بدن به علت آفتاب سوختگی آزاد می‌شوند و باعث ایجاد تب به صورت یک علامت معمول می‌شوند. پوسته ریزی معمولاً سه تا هشت روز پس از قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید رخ می‌دهد. 

همه چیز درباره بیماری های پوستی

بیماری های پوستی یکی از مشکلات مهم سلامت می باشد. ولی تحقیقات همه گیری شناسی که میزان این بیماری ها را در نقاط مختلف کشور نشان دهد و الگوی انتشار این بیماری ها را تعیین کند، بسیار اندک بوده و آگاهی ما در این زمینه کامل نیست. هدف از انجام این مطالعه، تعیین میزان فراوانی بیماری های پوستی در شهر ساری بوده است. مواد و روش ها : این مطالعه به صورت مقطعی بر روی تمام بیماران مبتلا به بیماری های پوستی مراجعه کننده به بیمارستان بوعلی سینا در سال 83-82 در شهر ساری انجام گرفته است. کلیه اطلاعات اعم از تشخیص بیماری پوستی، سن، جنس، وضعیت تاهل، زمان مراجعه و شغل بیماران ثبت شد. بیماری ها در گروه های مختلف بر مبنای طبقه بندی بین المللی بیماری های پوستی (ICD-l0) تقسیم بندی شدند. نتایج با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها : 4460 بیمار با میانگین سنی 28.01 ± 16.2 سال شامل 1807 نفر مرد (40.4 درصد) و 2653 نفر زن (59.6 درصد) مورد بررسی قرار گرفتند. بیش ترین موارد مراجعه (33.4 درصد) در فصل تابستان صورت گرفته است. شایع ترین مشکل بیماران اختلالات ضمایم پوستی (24 درصد) بود که از بین آن ها آکنه (55.8 درصد) و طاسی (Alopecia) آندروژنیک (30 درصد) شایع ترین علل مراجعه بودند. دومین علت شایع مراجعه عفونت ها (23.3 درصد) بودند. التهابات پوستی و اگزما سومین مشکل شایع بیماران بوده است (19.8 درصد) که از این میان التهاب تماسی- تحریکی پوست، شایع ترین شکل بیماری (82.7 درصد) بوده است. استنتاج : این تحقیق نشان داد شیوع و الگوی انتشار بیماری های پوستی در شمال کشور تا حدودی با سایر نقاط متفاوت است. به علت فقدان مطالعات گسترده در این زمینه در ایران، انجام چنین تحقیقاتی ضروری به نظر می رسد تا با شناسایی بیماری های شایع منطقه ای و دادن آگاهی و آموزش های بهداشتی به مردم و تجهیز امکانات تشخیصی و درمانی از معضلات بیماری های پوستی کاسته شود.

بیشتر بخوانید : بیماری های روانی ♥ بیماری های ناخن ♥ بیماری های روده ♥ جوش زیر پوستیحساسیت پوستی

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 19 آذر 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.