علت و دلایل و درمان شکم درد هنگام مدفوع در نوزادان و کودکان

علت و دلایل و درمان شکم درد هنگام مدفوع در نوزادان و کودکان

درد هنگام مدفوع درد هنگام مدفوع ,درد هنگام مدفوع در کودکان,درد هنگام مدفوع نوزاد,درد هنگام مدفوع در بارداری,علت درد هنگام مدفوع,درد در هنگام مدفوع,درد هنگام خروج مدفوع توضیحاتی در مورد درد هنگام …

هزینه و عوارض جراحی زیبایی بینی گوشتی و استخوانی با لیزر

هزینه و عوارض جراحی زیبایی بینی گوشتی و استخوانی با لیزر

جراحی زیبایی بینی جراحی زیبایی بینی ,بیماری جراحی زیبایی بینی,جراحی زیبایی بینی در بارداری,علائم جراحی زیبایی بینی,درمان جراحی زیبایی بینی,درمان جراحی زیبایی بینی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان جراحی زیبایی …

سلاح جنگ با ميكروب‌هاي دهان و دندان

سلاح جنگ با ميكروب‌هاي دهان و دندان

سلاح جنگ با ميكروب‌هاي دهان و دندان ميكروب‌هاي دهان و دندان,بيماري ميكروب‌هاي دهان و دندان,ميكروب‌هاي دهان و دندان در بارداري,علائم ميكروب‌هاي دهان و دندان,درمان ميكروب‌هاي دهان و دندان,درمان ميكروب‌هاي دهان و دندان …

سرطان اثنی عشر

سرطان اثنی عشر ,سرطان اثنی عشر ویکی پدیا,سرطان اثنی عشری,سرطان اثنی عشر چیست,درمان سرطان اثنی عشر,سرطان زخم اثنی عشر,علایم سرطان اثنی عشر

سرطان اثنی عشر , سرطان اثنی عشر ویکی پدیا , سرطان اثنی عشر چیست , درمان سرطان اثنی عشر

توضیحاتی در مورد سرطان اثنی عشر

سرطان اثنی ‌عشر یکی از کمیاب ترین سرطان‌هایی است که مربوط به دستگاه گوارش است.این بیماری بسیار کمیاب است و مانند دیگر بیماری ها اطلاعات زیادی در مورد آن وجود ندارد که همین مسئله باعث می شود که شناسایی و درمان آن برای متخصصان مشکل باشد.محققان هم اکنون روی این بیماری کار می کنند ولی حدس هایی زده می شود که علت این بیماری می تواند به سبک زندگی و همچنین برخی بیماری های دیگر می تواند باشد.معمولا علت زخم و سرطان اثنی عشر باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) است.برای سرکوب این زخم از داروهای دارو‌های سرکوب کننده اسیدی به مدت یک تا دو ماه استفاده می شود.برای از بین بردن عفئنت هم باید مصرف دو آنتی بیوتیک به مدت یک هفته را در دستور درمان قرار داد.این دارو ها باعث می شوند بیماری پیشروی نکند یا به اصطلاح از عود کردن آن جلوگیری می کنند.توجه داشته باشید که گاهی مصرف دارو‌های ضد التهابی خاص که برای درمان بیماری‌هایی مانند تورم مفاصل تجویز می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد زخم اثنی عشر در بدن بیمار شوند؛ بنابراین اگر نیاز به مصرف دارو‌های ضد التهابی برای درمان خود دارید، لازم است که دارو‌های سرکوب کننده را به مدت طولانی تر استفاده کنید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد نشانه ها و علائم اولیه و درمان دارویی و جراحی سرطان اثنی عشر چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علائم سرطان اثنی عشر

مشکل این تومورها این است که تومورهای اثنی‌عشر از حرکت غذا از سمت معده به روده کوچک جلوگیری کرده و باعث گرفتگی در مسیر گوارش می‌شوند.♥ این انسداد ممکن است اولین نشانه سرطان اثنی‌عشر باشد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد: حالت تهوع و استفراغ ایجاد توده در معده درد گرفتگی عضلانی رفلکس اسیدی معده کاهش وزن بدون علت و غیرارادی وجود خون در مدفوع یبوست توجه به این نکته ضروری است که سرطان اثنی‌عشر هیچ علامتی ندارد تا زمانی که تومور به اندازه‌ای بزرگ شود که باعث جلوگیری از ورود غذا به روده کوچک شود.

کنترل سلول‌های سرطانی

جهش‌هایی که منجر به تغییر هر یک از فاکتورهای موثر در سرنوشت سلول، می‌شوند باعث بهم خوردن نظم دقیقی که در تنظیم رشد و تکثیر و تمایز سلول هاوجود دارد می‌شود و می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. سلول‌های سرطانی کنترل خود را بر چرخه سلولی از دست داده و به طور مداوم و بدون توجه به پیام‌های سلولی و فاکتورهای رشد، به تکثیر ادامه می‌دهند. در سلول‌های سرطانی بیان پروتئین‌های سلولی تغییر کرده و برخی از آنها که نباید بیان شوند بیان شده و یا بیان برخی دیگر از ژن‌ها متوقف می‌شوند. به طور کلی فاکتورهایی که نقص در آنها منجر به از دست رفتن کنترل رشد و تکثیر سلول‌ها و بروز سرطان می‌شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند: انکوپروتئین‌ها و پروتئین‌های سرکوبگر تومور.

درمان سرطان اثنی عشر

پس از تشخیص سرطان اثنی‌عشر پزشک مرحله پیشروی بیماری را مشخص می‌کند. برای این بیماری چهار مرحله وجود دارد: مرحله ۱: تومور فقط در محل اثنی‌عشر قرار دارد. مرحله ۲: سرطان تا نزدیکی بافت‌ها و غدد لنفاوی پیشروی می‌کند. مرحله ۳: تومور تا نزدیکی ارگان‌های سیستم گوارش مانند معده، ایلئوم، ژژونیوم و کولون پیشروی می‌کند. مرحله چهارم: سرطان تا حفره شکم و ارگان‌های دورتر و خارج از دستگاه گوارش پیشروی می‌کند. با پیشروی سرطان اثنی‌عشر در مراحل چهارگانه درمان و تشخیص محل آن دشوارتر می‌شود. انجام عمل جراحی معمول‌ترین و مؤثرترین روش درمانی است. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز همراه با عمل جراحی انجام می‌شود.

نقش عوامل محیطی در سرطان

عوامل محیطی در همه جا وجود دارند: آنها در محیط اطراف ما، در مکان کار، در غذا و … یافت می‌شوند.از عوامل محیطی که در ایجاد سلول‌های سرطانی نقش دارند می‌توان آلودگی، دخانیات، مواد غذایی، الکل، برخی پرتوها و نیز رشد و تکثیر ویروس‌ها را نام برد که زیر مفصل تر بحث می‌شود: آلودگی: نقش آلودگی در ایجاد سرطان هنوز مشخص نیست، با این وجود گمان می‌رود که آلودگی‌های شیمیایی احتمال جهش سلول‌ها را افزایش داده و می‌توانند موجب گسترش سرطان در بدن شوند. آزبست، ونیل کلراید و ۲-نفتیل آمین مثال‌های از آلودگی‌های صنعتی هستند. دخانیات: مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد. ۹۰٪ ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار رخ می‌دهد. سیگار کشیدن مهمترین عامل محیطی منفرد در وقوع مرگ زودرس در آمریگا می‌باشد. مواد غذایی: مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان (به غیر از لب)، حنجره، مری و به دلیل ایجاد سیروز الکلی احتمال بروز سرطان کبد را بالا می‌برد. پرتوها: برخی از پرتوها همچون پرتوهای فرابنفش خورشید موجب سرطان‌هایی چون سرطان پوست می‌شوند. عفونت‌های باکتریایی و یا ویروسی: برخی سرطان‌ها همچون سرطان گردن رحم به علت عفونت‌های ویروسی (ویروس پاپیلومای انسانی) بروز می‌کنند. میزان خطر سرطان گردن رحم به سن اولین مقاربت و تعداد شریک‌های جنسی وابسته‌است.از دیگر ویروس‌ها می‌توان به ویروس ابشتین بار که در ایجاد شکل آفریقایی لنفوم بورکیت، لنفوم سلول بی در افراد با ایمنی سرکوب شده، لنفوم هوجکین و سرطان نازوفارنکس نقش دارد. ویروس هپاتیت بی و ویروس هپاتیت سی که در ایجاد سرطان کبد نقش دارند. از باکتری‌ها نیز می‌توان به هلیکوباکتر پیلوری اشاره کرد که با سرطان معده و لنفوم معده درارتباط است.

علل زخم اثنی عشر

معده به طور معمول برای کمک به هضم غذا و از بین بردن میکروب‌ها (باکتری‌ها) اسید تولید می‌کند. این اسید خورنده بوده، بنابراین برخی از سلول‌های موجود در دیواره داخلی معده و سلول‌های موجود در ابتدای روده کوچک (اثنی عشر) نوعی حفاظ مخاطی تولید کرده که از معده و اثنی عشر محافظت می‌کند. در حالت نرمال میان اسید ساخته شده و حفاظ مخاطی، تعادل برقرار است؛ بنابراین اگر این تعادل به هم بخورد باعث ایجاد زخم شده و اسید به دیواره معده و روده آسیب وارد خواهد کرد. علل این امر عبارتند از: عفونت ایجاد شده توسط هلیکوباکتر پیلوری: از ۲۰ مورد عفونت زخم اثنی عشر، حدود ۱۹ مورد آن توسط هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شود. دارو‌های ضد التهاب (از جمله آسپرین): گاهی دارو‌های ضد التهابی را دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می‌نامند که انواع مختلفی را شامل می‌شوند. به عنوان مثال آسپرین، ایبوپروفن، دیکلوفناک، و غیره. گاهی این دارو‌ها بر روی حفاظ مخاطی اثنی عشر تاثیر گذاشته و باعث می‌شود اسید به دیواره معده و روده آسیب وارد کند. از ۲۰ مورد عفونت زخم اثنی عشر، حدود ۱ مورد آن ناشی از دارو‌های ضد التهابی می‌باشد. علل و عوامل دیگر: عوامل نادر دیگری نیز باعث ایجاد زخم می‌شوند. به عنوان مثال سندرم زولینگر-الیسون. در این بیماری معده بیش از حد اسید تولید می‌کند. عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، استرس و نوشیدن الکل نیز خطر ابتلا به زخم اثنی عشر را افزایش می‌دهند. هرچند این عوامل معمولا عامل اصلی چنین زخم‌هایی نمی‌باشند.

زخم اثنی عشر و گاستروسکوپی

گاستروسکوپی (آندوسکوپی): روشی است که می‌توان با آن زخم اثنی عشر را تشخیص داد. در این آزمایش، پزشک با وارد کردن تلسکوپی نازک و انعطاف پذیر به داخل لوله مری، شکم و روده کوچک را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این حالت، پزشک می‌تواند هر گونه التهاب یا زخمی را تشخیص دهد.

سرطان و افزایش سن

افزایش سن، احتمال دچار شدن به برخی سرطانها را به شدت افزایش می‌دهد. اغلب سرطان‌ها در سنین حدود ۵۵ سال یا بیشتر از آن رخ می‌دهند. سرطان علت اصلی مرگ در میان زنان ۴۰ تا ۷۹ سال و مردان ۶۰ تا ۷۶ سال است. سرطان کودکان کمتر از ۱۵ سال را نیز دچار می‌کند. سرطان علت بیش از ۱۰ درصد موارد مرگ و میر در این گروه سنی در آمریکا می‌باشد. لوسمی حاد (نوعی سرطان خون) و سرطان‌های دستگاه عصبی مرکزی حدود ۶۰ درصد مرگ و میرها را در این سن باعث می‌شوند.

شایع‌ترین علامت زخم اثنی عشر

شایع‌ترین علامت زخم اثنی عشر، ایجاد درد شکمی در زیر جناغ سینه می‌باشد. این درد معمولا می‌گیرد و ول می‌کند و بیشتر قبل از مصرف غذا و یا زمانی که گرسنه هستید، روی می‌دهد. با مصرف غذا یا قرص‌های ضد عفونی می‌توان درد را کاهش داد. علائم دیگر شامل نفخ، استفراغ و حالت تهوع می‌باشند. ممکن است بعد از خوردن غذا، این علائم را بیشتر احساس کنید. گاهی اوقات خوردن غذا باعث تشدید درد می‌شود. در برخی موارد عوارضی ایجاد می‌شود که می‌توانند باعث دردسر شوند. عوارضی مانند: خونریزی زخم: خونریزی می‌تواند کم یا زیاد باشد. سوراخ شدگی: در این حالت زخم ابتدای دیواره روده کوچک (اثنی عشر) را سوراخ می‌کند. در نتیجه غذا و اسید موجود در اثنی عشر وارد حفره شکمی می‌شوند. این حالت درد شدیدی را ایجاد کرده و نیاز به فوریت‌های پزشکی دارد.

زخم اثنی عشر و هلیکوباکتر پیلوری

آزمایش تشخیص هلیکوباکتر پیلوری: اگر این نوع باکتری تشخیص داده شود، به احتمال زیاد عامل ایجاد زخم می‌باشد. معمولا این نوع باکتری را از طریق نمونه مدفوع، آزمایش تنفس، آزمایش خون یا از طریق بیوپسی (بافت برداری) تشخیص می‌دهند.

روش های درمان سرطان

روشهای اصلی درمان سرطان عبارتند از: شیمی درمانی پرتو درمانی جراحی البته روشهای زیر نیز گاه در درمان سرطان به کار رفته‌اند: ژن درمانی آنتی‌انجیوجنسیس هایپرترمیا درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک : که مشتمل بر بازسازی، تحریک، هدایت و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن بیمار است و با بکارگیری آنتی بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار جهت مبارزه با سرطان روی می‌دهد. بکارگیری عواملی مانند اینترفرون، سلول‌هایی که فعالیت ضدتوموری مستقیم دارند، و پادتن‌های تک‌تیره رشد سرطان را کاهش می‌دهد. درمان فوتودینامیک (بکارگیری رنگ و نور): در این شیوه رنگ به داخل یک رگ تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می‌شود. پس از چند روز، این رنگ تنها در سلولهای بدخیم باقی می‌ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می‌شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می‌کند. این امر منجر به واکنش فوتوشیمیایی که ویرانگر سلول‌ها است می‌شود. سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر: در برخی موارد ضایعه بدخیم سرطان ریه منجر به مسدود شدن خشکنای می‌شود. در چنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می‌کند. این روش به گونه کامل نمی‌تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود ولی کمکی است جهت آسان شدن تنفس در بیمار.

زخم اثنی عشر و تغییر شیوه زندگی

تغییر شیوه زندگی می‌تواند علائم بیماری را بهبود ببخشد، از جمله: کاهش وزن در صورتی که اضافه وزن دارید. اجتناب از غذا‌های تحریک کننده مانند قهوه، شکلات، گوجه فرنگی، غذا‌های چرب و یا تند. بهتر است ۳ الی ۴ ساعت قبل از خواب، غذا بخورید. ترک سیگار کاهش مصرف الکل

اثنی عشر کجاست

اثنی‌عشر در ابتدای روده کوچک قرار گرفته است و از یک طرف به معده و از طرف دیگر به ژژونوم که قسمت میانی روده کوچک است متصل شده است. اثنی‌عشر که یکی از سه قسمت تشکیل دهنده روده کوچک است کوتاه بوده و فقط ۱۲ سانتی‌متر طول دارد. مجرای صفراوی و مجرای پانکراتیک در آمپول واتر به اثنی‌عشر ختم می‌شوند و مایع گوارشی به تجزیه غذا کمک می‌کند. بیماری‌های مختلفی بر اثنی‌عشر تأثیر می‌گذارند.

اهداف فیزیوتراپی در سرطان چیست

اهداف فیزیوتراپی در سرطان: • کاهش عوارض بیماری سرطان • کاهش عوارض درمان‌های سرطان • راه اندازی و متحرک نگاه داشتن بیمار(کاهش عوارض بستری) • حفظ استقلال بیمار • کاهش درد بیمار فیزیوتراپی با متدلوژی خاص خود می‌تواند نقش مراقبتی و حمایتی مناسبی برای بیماران سرطانی بو جود آورد.یک اصل کلی در فیزیوتراپی سرطان این است :بیمار تا آخرین لحظه زندگی بروی پای خود بایستد.

همه چیز درباره سرطان اثنی عشر

برخی از علل احتمالی به وجود آورنده سرطان اثنی‌عشر عبارتند از: رژیم غذایی چرب و با مواد مغذی کم قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زا به خصوص ویروس‌ها، اشعه‌ها و مواد شیمیایی استعمال بلند مدت دخانیات سابقه بیماری‌های گوارشی مانند بیماری سلیاک. سندرم لینچ، سندرم گاردنر، بیماری کرون، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی، سندرم پولیپ نوجوانان و بیماری پوتز جیگرز

دیورتیکول های اثنی‌ عشر

دیورتیکول های اثنی‌عشر برآمدگی‌های کیسه‌ای شکل هستند که در دیواره اثنی‌عشر (قسمتی از روده کوچک) شکل می‌گیرند. بیماری دیورتیکول دو شکل بالینی دارد. در دیورتیکولوز ممکن است این کیسه‌ها وجود داشته باشند اما باعث ایجاد علائمی نشوند. در دیورتیکولیت، کیسه‌ها متورم شده و باعث انسدادهای کشنده، عفونت یا خونریزی می‌شوند. عوارض جدی این بیماری شامل خونریزی یا سوراخ ناشی از التهاب، پانکراتیت و انسداد صفراوی هستند. علل دیوتیکول های اثنی‌عشر، بیرون‌زدگی مخاط و زیرمخاط است که در ۹۰% موارد در سمت داخلی اثنی‌عشر دیده می‌شود. ابتلا به این بیماری زیر سن ۴۰ سالگی نادر است. میزان بروز سنگ کیسه صفرا در بیماران مبتلا به دیورتیکول ژوکستاپاپیلاری بالا است. دیورتیکول در قسمت اول اثنی‌عشر دیده نمی‌شود و تصاویر دیورتیکولی در این ناحیه مربوط به اسکار ناشی از زخم پپتیک یا کوله‌سیستیت (التهاب کیسه صفرا) است.

مطالب مرتبط :

علت و علائم و درمان سرطان استخوان ستون فقرات و لگن

علائم و درمان و پیشگیری از سرطان آندومتر رحم چیست

علائم و نشانه ها و تشخیص سرطان واژن در زنان چیست

علائم و نشانه های سرطان دندان و دهان و لثه چیست

علائم و علت و درمان سرطان چشم در کودکان و بزرگسالان چیست

آخرین بروز رسانی در : جمعه 3 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.