خواص کاکائو برای موی سر در طب سنتی و نوین

خواص کاکائو برای موی سر در طب سنتی و نوین

خواص کاکائو برای موی سر در این مطلب از سایت جسارت به موضوع خواص کاکائو برای موی سر می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. اگر دوست دارید …

نقش موثر جینسنگ در درمان دیابت نوع 2

نقش موثر جینسنگ در درمان دیابت نوع 2

نقش موثر جینسنگ در درمان دیابت نوع 2 خواص جینسنگ,فواید جینسنگ,جینسنگ درمانی,خاصیت جینسنگ,خواص جینسنگ درمانی,خواص جینسنگ برای پوست,خواص جینسنگ برای مو,خواص جینسنگ برای جوانی,خواص جینسنگ برای بارداری,خواص خوردن جینسنگ,فواید جینسنگ خام,فواید جینسنگ …

شرایط اهدای خون

شرایط اهدای خون

شرایط اهدای خون خواص اهدای خون,فواید اهدای خون,اهدای خون درمانی,خاصیت اهدای خون,خواص اهدای خون درمانی,خواص اهدای خون برای پوست,خواص اهدای خون برای مو,خواص اهدای خون برای جوانی,خواص اهدای خون برای بارداری,خواص خوردن …

گیجی

گیجی سر ,گیجی سر نشانه چیست,گیجی سر و حالت تهوع,گیجی سر و تاری دید,گیجی سر در بارداری,سرگیجه چیست,گیجی سر و سیاه رفتن چشم,گیجی سر دلایل,گیجی سر و چشم

گیجی

توضیحاتی در مورد گیجی

برای هر کدام از ما ممکن است اتفاق افتاده باشد که در زندگی روزمره خود دچار گیجی و سرگیجه شویم.♥ هر یک از ما برای یک بار هم که شده احساس سبک سری، سرگیجه و سیاهی رفتن چشم را تجربه کرده ایم. در بیشتر موارد این حالت ها مسئله ساز و مهم نیستند اما در موارد می توانند نشانه یک مشکل مهم باشند . در این مقاله درباره تفاوت های سردرگمی، سرگیجه و گیجی سر و دلایل ایجاد و راه های درمان آنها توضیح می دهیم.سرگیجه و احساس سبکی سر از شکایت های رایج بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی و حتی متخصصان مغز و اعصاب است. اگر چه سرگیجه، احساس سبکی و حتی سنگینی سر، هر یک به تنهایی برای بیمار یک مسئله آزاردهنده است ولی به ندرت به یک بیماری وخیم و خطرناک تبدیل می شود. سرگیجه یک اصطلاح کلی است که بیشتر برای توصیف دو احساس متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین مهم است که وقتی می گویید «سرگیجه دارم» دقیقاً چه حسی دارید. به همین دلیل برای افتراق این دو از هم باید تعریف درستی از سرگیجه، گیجی سر و سردرگمی داشته باشیم.در این مطلب از سایت جسارت در مورد آشنایی با علت و درمان گیجی و منگی سر و عدم تمرکز چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

گیجی چیست

در علم پزشکی گیجی اختلالی در درک فضایی و ثبات است. از آنجا که واژهٔ «گیجی» دقیق نیست،  ممکن است به سرگیجه، عدم تعادل و پیش‌سَنکُپ  یا یک احساس غیراختصاصی همچون حس حماقت یا حس دَوَران اطلاق شود

سرگیجه چیست

سرگیجه که در انگلیسی به آن vertigo می گویند احساسی که در طی آن، فرد مبتلا احساس می‌کند که خود یا محیط اطراف او در حرکت است. سرگیجه ممکن است کاذب یا واقعی باشد. سرگیجهٔ واقعی می‌تواند به علت مشکلات سیستم عصبی مرکزی مانند سکته مغزی یا گوش داخلی مانند نشانگان منییر باشد.

سرگیجه دورانی

سرگیجهٔ دَوَرانی یا واقعی (vertigo) حالتی است که فرد احساس می‌کند محیط اطرافش به دور سرش در حرکت یا چرخش است یا اینکه محیط اطراف ثابت است اما خودش در حال حرکت یا چرخش است. همین احساس حرکت یا چرخش است که سرگیجه واقعی را از سایر انواع (dizziness) «گیجی یا سبکیِ سر» متفاوت می‌کند. در سبکی سر بیمار احساس عدم تعادل می‌کند اما احساس حرکت وجود ندارد. بیمار می‌گوید سرم گیج رفت یا چشمهایم سیاهی رفت.

علل گیجی و سرگیجه

سرگیجهٔ وضعیتیِ حمله‌ایِ خوش‌خیم شایع‌ترین شکل سرگیجه است. در این حالت با حرکت ناگهانی در یک جهت خاص بیمار دچار سرگیجه شدیدی می‌شود که چندین ثانیه طول می‌کشد و با بی حرکت ماندن بیمار مشکل در مدت کوتاهی برطرف می‌شود. علت این سرگیجه کنده شدن کریستالهایی است که به طور طبیعی در گوش داخلی ما وجود دارد. این کریستالها ممکن است به دلیل ضربه به سر یا بطور خودبخود از محل خود کنده شوند و در مایعی که گوش داخلی را پر کرده است شناور شوند. شناور شدن آنها باعث سرگیجه می‌شود. این ذرات شناور در حین گردش خود بطور تصادفی و به تدریج به محلی که کنده شده‌اند می‌چسبند و در نتیجه علائم بیمار به تدریج بهتر می‌شود تا اینکه تمام این ذرات به جای خود بچسبند و علائم کاملاً بهبود یابند. اما باید توجه داشت چسبیدن آنها به جای خود به سفتی و محکمی حالت اولیه خود نیست لذا با ضربات و حرکات فیزیکی نه چندان شدید باز هم این ذرات ممکن است کنده شوند و مجدداً بیمار دچار سرگیجه شود. برای پیشگیری از عود سرگیجه، مبتلایان به سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم باید از حرکات فیزیکی شدید اجتناب نمایند. سرگیجه ممکن است به دلیل التهاب گوش داخلی که به آن لابیرنتیت گفته می‌شود عارض شود. این نوع سرگیجه بطور ناگهانی شروع می‌شود و ممکن است با کاهش شنوایی نیز همراه باشد. شایعترین علت لابیرنتیت عفونت ویروسی یا باکتریایی گوش داخلی است. نشانگان منییر با سه علامت حمله سرگیجه، وزوز گوش و کم شنوایی مشخص می‌شود. مبتلایان به این بیماری بطور ناگهانی دچار سرگیجه شدید، کم شنوایی و وزوز گوش می‌شوند. با گذشت چندین روز علائم برطرف می‌شود و مبتلایان برای مدتی هیچ علامتی ندارند. با گذشت مدت زمان دیگری مجدداً علائم یادشده ظاهر می‌شوند. علت منییر افزایش فشار مایع گوش داخلی است. نورینوم آکوستیک یک تومور بافت عصبی است که می‌تواند باعث سرگیجه شود. علاوه بر سرگیجه مبتلایان به نورینوم آکوستیک احساس وزوز گوش و کاهش شنوایی یک طرفه نیز دارند. سرگیجه ممکن است ناشی از کاهش جریان خون به قاعدهٔ جمجمه باشد. خونریزی مخچه با سرگیجه، سردرد، اشکال در راه رفتن و ناتوانی در نگاه کردن به یک سمت مشخص می‌شود. غالباً علامت اولیه در بیماری ام اس نیز سرگیجه است که معمولاً شروع ناگهانی دارد. ضربه به سر، آسیب گردن، میگرن و مصرف الکل نیز ممکن است منجر به سرگیجه شود. دیابت می‌تواند منجر به تصلب شرائین و کاهش جریان خون مغزی شده و این امر عامل سرگیجه باشد.

درمان سرگیجه

اغلب داروهای آنتی هیستامین مانند دیمن هیدرینات و سیناریزین یا فنوتیازینها مانند تی اتیل پرازین مصرف می‌شوند. اما این داروها با تأثیر برهسته‌های دهلیزی در مغز وکاهش عملکرد ان مهمترین فاکتور ریکاوری سرگیجه یعنی dynamic compensationرا از بین برده وبهبود سرگیجه خصوصاً در حالت حرکت را به تأخیر انداخته و متوقف می‌کنند. روش جدید وموثرتر توانبخشی سرگیجه یا VRT است.

تفاوت گیجی با سرگیجه

در گیجی سر فرد از احساس منگی و مواج بودن، سیاهی رفتن چشم، سبک شدن و احساس سنگینی در سر و سرگیجه شکایت دارد؛ بنابراین گیجی سر یک اصطلاح کلی است که سرگیجه و احساس سبکی سر را در دل خود دارد. این حالت عموماً با دراز کشیدن بهتر شده و از بین می رود؛ البته در حالت شدید با احساس غش و یا بیهوشی همراه است. در خارج از ایران کلینیک های مخصوص گیجی سر وجود دارند که وقتی بیمار به آنها مراجعه می کند و شرح دقیق حالت های خود را توضیح می دهد، براساس شرح حال و معاینه فیزیکی مشخص می شود که «بیمار دچار سرگیجه است یا گیجی سر». پس از تشخیص، درمان شروع می شود. وقتی بیمار نتواند توصیف دقیقی از وضعیت خود ارائه دهد و یا نتوان برای توصیف اش معادلی در نظر گرفت، در دسته گیجی سر قرار می گیرد. از سوی دیگر، سرگیجه عبارت است از توهم حرکت، یعنی بیمار احساس می کند خود یا محیط اطرافش در حال چرخیدن، کشیده شدن به یک سمت و نزدیک شدن اشیای موجود در محیط به طرف خودش است. به بیانی دیگر در سرگیجه بیمار فکر می کند خودش یا محیط او در حال حرکت است.

سبکی سر چیست

سبکی سر احساس شناور و ناپایداری است که در اثر عوامل زیادی مانند کم خونی، آلودگی هوا، بیماری های گوش داخلی، بی خوابی، استرس های روزمره، اختلال های بینایی، عفونت، حساسیت و همچنین تمام بیماری های سیستماتیک(کلیه، ریه، قلبی و…) ایجاد می شود. سرگیجه، گیجی سر و سبک سری محدودیت سنی ندارند اما بیشتر افراد از این دو حالت می ترسند زیرا فکر می کنند که این حالت ها مقدمه یک بیماری مغزی مانند تومور، سکته، ام اس و… است. این ترس موجب اضطراب، تپش قلب، افزایش فشار خون و محدودیت فعالیت های اجتماعی افراد می شود بیشتر دلایل سرگیجه و گیجی سر به تنهایی جدی نبوده و کاملاً قابل درمان هستند.

سر سنگینی

سر سنگینی نوعی گیجی سر است که به صورت احساس سنگینی در سر بیان می شود. شایع ترین دلیل سنگینی سر عفونت سرماخوردگی است که در آن مخاط سینوس ملتهب و تخلیه سینوس مختل می شود. سردردهای تنشی و افرادی که مایع مغزی نخاعی آنها کشیده می شود بیشتر دچار این حالت می شوند. بسیاری از مردم سنگینی سر را به دلیل وجود تومور می دانند که این باور نادرست است.

اختلال در سیستم شنوایی و سرگیجه

سرگیجه بسته به سن و شرایط فرد می تواند دلایل و عوامل مختلفی داشته باشد. بیشتر سرگیجه ها به دلیل اختلال در سیستم شنوایی اتفاق می افتند و مهمترین ویژگی این نوع سرگیجه، تکرار آنهاست؛ در صورتی که سایر سرگیجه ها پس از مدتی برطرف می شوند. بیشتر سرگیجه های مربوط به گوش میانی ناشی از التهاب هستند و مهمترین دلیل آن عفونت حاد ویروس سرماخوردگی است که باعثالتهاب و آسیب گوش می شود. حساسیت نیز از دیگر عوامل ایجاد این نوع سرگیجه است. شایع ترین دلیل سرگیجه های ناشی از اختلال در سیستم شنوایی، بیماری گوش داخلی است که به نام «سندروم مِنیر» معروف است. در این بیماری، فرد دچار حمله های متناوب سرگیجه، تهوع و استفراغ شده و با تغییر وضعیت سر تشدید می شود. البته علاوه بر اینها بیمار دچار سنگینی پیشرونده و بیشتر اوقات یک طرفه گوش هم می شود. در این گونه بیماران ممکن است صداهای غیر طبیعی در گوش نیز ایجاد شوند. هر چند دلیل اصلی آن ناشناخته است اما گاهی به دنبال ضربه های وارده شده به جمجمه و یا عفونت گوش داخلی و میانی ایجاد می شود. فردی که دچار سندروم مِنیر است ممکن است به دلیل سرگیجه های متناوب به زمین بیفتد. حمله های سرگیجه ممکن است بین چند دقیقه تا حتی چند ساعت طول بکشند و معمولاً با وزوز گوش و کاهش شنوایی همراهند. شروع سرگیجه ها ناگهانی است و گاهی شدت سرگیجه به حدی است که بیمار قادر به راه رفتن و ایستادن نیست. در این حالت به بیماران توصیه می شود زیاد جابجا نشوند و بعد از یک هفته تا ۱۰ روز پس از خروج ویروس از بدن و مصرف دارو بیمار بهبود می یابد. اگر چه سرگیجه نشانه مشکل خاصی نیست اما از کنار آن نیز نباید به سادگی گذشت. اگر سرگیجه همراه با وزوز گوش، تهوع و استفراغ شدید و کاهش شنوایی باشد دلیل آن بیماری گوش داخلی است. هرگاه سردرد، دوبینی، تاری دید، بی حسی در صورت یا دست و پا و یا اختلال تعادل در حرکت و راه رفتن با سرگیجه همراه شود، احتمال بیماری دستگاه عصبی مرکزی شامل مغز، مخچه و ساقه مغز بیشتر است.

سرگیجه و استرس

برخلاف باور عمومی سرگیجه بیشتر باعث اضطراب و استرس افراد می شود تا اینکه استرس عامل سرگیجه باشد. اگر چه شواهد بسیاری در دست است که نشان می دهند استرس های روزمره مانند شکست های زندگی، از دست دادن عزیزان و مشکلات اقتصادی عامل تشدید بسیاری از بیماری ها هستند اما اینکه استرس را به عنوان عامل بیماری ها بدانیم، هنوز بحث برانگیز است؛ برای مثال اینکه استرس ناشی از رد شدن کنکور را باعثکته و یا یک بیماری مغزی بدانیم کاملاً اشتباه است. البته استرس می تواند باعث تشدید بیماری ام اس، میگرن و بیماری های قلب و عروق شود زیرا در زمان استرس شدید هورمون های شیمیایی مانند اپی نفرین تشرح می شوند که باعثعدم کارایی قلب و ایست قلبی می شوند اما این اتفاق همیشگی نیست و گاهی بیمار زمینه قبلی دارد و استرس تنها تشدیدکننده آن است.

علت گیج و منگ شدن

گیج و منگ شدن یکی از علائمی است که باعث می‌شود شما احساس کنید به درستی و وضوح، قادر به فکر کردن نیستید. در این حالت شما احساس گیجی می‌کنید و تمرکز کردن یا تصمیم گرفتن برایتان خیلی سخت می‌شود. به گیج و منگ شدن به طور کلی سردرگمی هم گفته می‌شود. همچنین به حالت‌های شدید گیج و منگ شدن در اصطلاح هذیان‌گویی گفته می‌شود. گیج و منگ شدن شدید در حدی که به عنوان یک اختلال پاتولوژیکی شناخته شود، معمولاً به از دست رفتن حس موقعیت‌آگاهی (توانایی یک فرد در درک صحیح جایگاه زمانی، مکانی و هویتی خود در دنیای اطراف) و نیز در اغلب موارد به از دست رفتن حافظه (توانایی به خاطر آوردن وقایع گذشته و یا به خاطر سپردن موضوعات جدید) منجر خواهد شد. در صورتی که شما یا هر یک از نزدیکانتان یا فردی که شما وظیفه مراقبت از او را بر عهده دارید، به مدتی طولانی احساس گیج و منگی می‌کند، علت آن می‌تواند به خاطر عارضه دمانس باشد. دمانس یا زوال عقل یک بیماری ناشی از کاهش عملکرد مغز است که منجر به از دست رفتن توانایی بیمار در انجام امور روزانه خواهد شد. همچنین این بیماری بر قضاوت‌ها و رفتارهای فرد نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

علت گیجی چیست

عوامل متعددی از بیماری‌های خطرناک گرفته تا کمبود ویتامین‌های مختلف، وجود دارند که می‌توانند باعث گیج و منگ شدن یک فرد شوند. مسمومیت با الکل نیز یکی از علل شایع منگی و گیج شدن می‌باشد. سایر علل این عارضه عبارتند از: تکان مغز تکان مغز یک نوع ضربه مغزی است که در اثر تصادم و وارد شدن ضربه به سر اتفاق می‌افتد. تکان مغز می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در سطح هوشیاری و نیز قدرت استدلال، هماهنگی جسمی و تکلم فرد شود. شما ممکن است یک تکان مغزی را تجربه کنید و آن را پشت سر بگذارید، اما این احتمال وجود دارد که یک تکان مغز برای شما اتفاق بیفتد و خودتان متوجه آن نشوید. حتی ممکن است تا چند روز بعد از مصدومیت و تکان مغز، هنوز علائم گیجی و منگی شما شروع نشده باشد. کمبود مایعات و بی‌آبی بدن بدن شما هر روز حجم زیادی از آب و مایعات را از طریق تعریق، ادرار و سایر عملکردهای طبیعی بدنی از دست می‌دهد. اگر این مایعات به مقدار کافی جایگزین نشود، بدن شما نهایتاً دچار بی‌آبی خواهد شد. بی‌آب شدن بدن بر مقدار الکترولیت‌هایی (مواد معدنی) که در بدن شما وجود دارد تأثیر منفی می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی در عملکردهای طبیعی بدن می‌شود. داروها بعضی از داروها می‌تواند موجب گیج و منگ شدن بیمار شود. عدم مصرف بعضی از داروها بر طبق دستور پزشک و نیز قطع مصرف بعضی از داروها یا پایان دوره مصرف آن می‌تواند باعث بروز علائم گیجی در بیمار شود. گیج و منگ شدن به عنوان شایع‌ترین نشانه بروز عوارض جانبی مربوط به درمان سرطان شناخته می‌شود. در جریان شیمی درمانی که از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، غالباً به بعضی از سلول‌های سالم بدن نیز آسیب وارد می‌شود. شیمی درمانی می‌تواند به اعصاب شما نیز صدمه بزند و موجب تأثیر بر فعالیت مغز و بروز علائم گیجی و منگی شود.علاوه بر عوامل فوق، گیج و منگ شدن می‌تواند به علت چندین عامل دیگر نیز اتفاق بیفتد که شایع‌ترین آنها عبارت است از: تب سکته مغزی یا حمله مغزی گذرا (TIA) عفونت افت میزان قند خون کم‌خوابی کمبود اکسیژن افت سریع دمای بدن افسردگی

گیجی و مراجعه به پزشک

اگر نشانه‌های گیج و منگ شدن در شما یا یکی از اطرافیان شما شروع به بروز کرد، فوراً با پزشک تماس بگیرید. گیج و منگ شدن می‌تواند به علل مختلفی از قبیل مصدومیت، عفونت، مصرف مواد مخدر و داروها اتفاق بیفتد. تشخیص بیماری یا عامل زمینه‌ای که باعث گیج و منگ شدن یک فرد شده است، اهمیت زیادی در درمان موفق آن دارد. پزشک از شما یا فردی از نزدیکان شما سؤالاتی می‌پرسد تا مشخص کند که گیجی از چه زمانی شروع شده است و آخرین بار در چه زمانی قادر به رفتار و تفکر به شکل عادی بوده‌اید. توانایی شما در توصیف خصوصیات و مدت زمان گیجی، به پزشک کمک می‌کند تا علت این مشکل را به درستی تشخیص دهد. افرادی که دچار گیجی و منگی می‌شوند ممکن است گاهی اوقات رفتارهای پرخاشگرانه یا غیرمنتظره‌ای از خود نشان دهند. شخصی که گیج و منگ شده است باید به دقت زیر نظر قرار داشته باشد و از آسیب زدن احتمالی او به خودش یا دیگران جلوگیری شود. اگر گیجی به حالت خیلی شدید باشد یا به نقطه‌ای برسد که باعث هذیان‌گویی شود، احتمالاً پزشک دستور بستری شدن بیمار در بیمارستان را صادر خواهد کرد. اگر گیج و منگ شدن بعد از یک تصادم یا ضربه به سر اتفاق افتاده باشد، می‌تواند نشانه‌ای از تکان مغز باشد و باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید یا بدون معطلی به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید. در صورتی که گیج و منگ شدن همراه با هر یک از علائم زیر باشد، باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید: سرگیجه تپش سریع قلب رنگ‌پریدگی پوست تب سردرد لرز تنفس نامنظم

گیجی و درمان آن

روش درمان منگی و گیج شدن، به علت به وجود آورنده آن بستگی دارد. برای مثال اگر گیجی به خاطر یک عفونت باشد، با درمان این عفونت احتمالاً علائم منگی نیز رفع خواهد شد. برای موارد کوتاه مدت و خفیف منگی که در اثر کمبودهای تغذیه‌ای، بی‌آبی یا کم خوابی اتفاق می‌افتد، می‌توانید از درمان‌های خانگی برای برطرف کردن مشکل استفاده کنید. اگر گیج و منگ شدن شما به علت افت میزان قند خون باشد، نوشیدن یک نوشابه قنددار یا خوردن یک آب‌نبات کوچک می‌تواند علائم منگی شما را برطرف نماید. همچنین اگر گیج و منگ شدن به علت کمبود مایعات و بی‌آبی بدن باشد، نوشیدن آب یا نوشابه‌های حاوی مواد معدنی به رفع علائم آن کمک می‌کند. اما منگی‌های ناشی از ضربه به سر، نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد. اگر گیج و منگ شدن شما به خاطر تکان مغز باشد، پزشک مراحل درمان شما را پی می‌گیرد و بهترین زمان برای پایان درمان را نیز تعیین خواهد کرد. پزشک همچنین توصیه‌ها و دستورات لازم برای تغییر سبک زندگی جهت درمان تکان مغز را به شما ارائه خواهد کرد. خوردن غذاهای سبک و خودداری از مصرف الکل برای یک مدت معین، از مهم‌ترین دستورات پزشک در این مورد خواهد بود. ممکن است شما نیازی به بستری شدن نداشته باشید، اما حداقل تا 12 ساعت بعد از وقوع تصادم منجر به تکان مغز، اگر فکر می‌کنید که ممکن است خوابتان ببرد، باید هر چند ساعت یک بار یک نفر وضعیت شما را چک کند.

درمان گیجی با آب

آب یکی از عناصر ضروری درمان برای گیجی و منگی سر و خلاص شدن از شر سرگیجه است. کم شدن آب بدن یکی از نخستین علائم گیجی است و در نتیجه، نوشیدن فراوان آب مشکل را در همان ابتدا حل می‌کند.

درمان گیجی با زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از درمان‌های موثر علیه گیجی است. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که زنجبیل در برابر این مشکل بسیار موثرتر از داروهایی است که بدون نسخه به فروش می‌رسند. شما می‌توانید زنجبیل خام را بجوید یا آن را به شکل چای زنجبیل مصرف کنید، که مشکل را حل خواهد کرد. این ریشه‌ی خوراکی با بهبود گردش خون در سراسر بدن تاثیر زیادی می‌گذارد و در نتیجه، یک داروی موثر یا درمان برای گیجی و منگی سر است.

بیشتر بخوانید : کمر درد و حالت تهوع ♥ یبوست و حالت تهوع ♥ اسهال و استفراغ در نوزادان ♥ سرفه شدید همراه با استفراغخستگی چشم

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 14 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.