تفاوت فصد خون با حجامت چیست؟

تفاوت فصد خون با حجامت چیست؟

تفاوت فصد خون با حجامت چیست؟ یک سوال رایج میان علاقمندان به طب سنتی این است که تفاوت بین فصد خون و حجامت در چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید هر …

راه رفتن در آب كم عمق درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیكی

راه رفتن در آب كم عمق درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیكی

راه رفتن در آب كم عمق درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیكی دردهای سیاتیكی,بيماري دردهای سیاتیكی,دردهای سیاتیكی در بارداري,علائم دردهای سیاتیكی,درمان دردهای سیاتیكی,درمان دردهای سیاتیكی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان دردهای سیاتیكی,دردهای …

سرخارگل برای مقابله با سرماخوردگی

سرخارگل برای مقابله با سرماخوردگی

سرخارگل برای مقابله با سرماخوردگی خواص سرخارگل,فواید سرخارگل,سرخارگل درمانی,خاصیت سرخارگل,خواص سرخارگل درمانی,خواص سرخارگل برای پوست,خواص سرخارگل برای مو,خواص سرخارگل برای جوانی,خواص سرخارگل برای بارداری,خواص خوردن سرخارگل,فواید سرخارگل خام,فواید سرخارگل پخته

چاقی مفرط

چاقی مفرط ,چاقی مفرط چیست,چاقی مفرط یعنی چی,چاقی مفرط چه عوارضی دارد,چاقی مفرط در کودکان,چاقی مفرط,چاقی مفرط در بارداری,چاقی مفرط معافیت,چاقی مفرط شکمی

چاقی مفرط , چاقی مفرط چیست , چاقی مفرط چه عوارضی دارد , چاقی مفرط در کودکان

توضیحاتی در مورد چاقی مفرط

چاقی وضعیت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد تجمع پیدا می کند.♥ انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر و/یا کاهش کیفیت زندگی گردد. شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید. طبق تعریف هنگامی که شاخص توده بدن از ۳۰ (kg/m^۲) بیشتر شود، ۳۰ kg/m۲، آن فرد چاق محسوب می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد علت و عوارض و درمان چاقی مفرط در کودکان چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

چاقی مفرط و عمل جراحی

آبا می دانید چه گروهی از افراد چاق را عمل میکنیم؟ افرادی عمل جراحی چاقی روی افرادی انجام میشود که بیش از 5سال، سابقه چاقی مفرط داشته باشند، بیشتر از یکسال، اقدامات رژیم درمانی، ورزش و داروهای کاهنده وزن را انجام داده باشند و موفقیت درمانی محسوس نداشته باشند یا دچار عود چاقی شده باشند، BMI آنها بالای 35 باشد و یکی از عوارض چاقی را پیدا کرده باشند یا BMI آنها بالای 40 باشد حتی بدون آنکه عوارضی از چاقی در آنها پدید آمده باشد. در بیماری دیابت کنترل نشده و مقاوم به انسولین نیز اعمال جراحی مانند بایپس و سوئیچ اثنیعشر، نتایج بسیار درخشانی را به دنبال داشته است. جراحی از 12 تا 65سالگی و در بیماران انتخاب شده انجام میشود. بیماران باید از نظر بیماریهای متابولیک مثل کمکاری تیروئید یا پرکاری غده فوق کلیه بررسی شده و فاقد هرگونه مشکلی باشند. در بیماری دیابت کنترل نشده و مقاوم به انسولین نیز عملهای جراحی مانند بایپس و سوئیچ اثنی عشر، نتایج بسیار درخشانی را به دنبال داشته است

دلایل چاقی مفرط

دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده‌است. اما مهم‌ترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن، عبارت است از تمایل بدن ما برای ذخیره انرژی به صورت چربی این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده‌است. هزاران سال پیش، اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دوره‌های پرخوری، و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیره انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند.

تشخیص چاقی مفرط

زمانی به یک فرد ، صفت چاق اتلاق می شود که، شاخص توده بدن و یا همان BMI شخص ٣٠ و یا بیشتر باشد. با تقسیم وزن شما به کیلوگرم بر مجذور قد به متر، عدد BMI به دست می آید. شاخص توده بدن وضعیت بدن زیر ١٨/۵ لاغر ١٨/۵ تا ٢۴/٩ نرمال ٢۵ تا ٢٩/٩ اضافه وزن ٣٠ تا ٣۴/٩ چاق ( نوع اول ) ٣۵ تا ٣٩/٩ چاق ( نوع دوم ) ۴٠ و بالاتر چاقی مفرط ( نوع سوم ) برای اغلب افراد BMI مقیاس مناسبی برای اندازه گیری چربی بدن است. اگرچه BMI مستقیماً میزان چربی بدن را اندازه نمی گیرد، بنابراین برخی افراد، مانند ورزشکاران عضلانی، ممکن است BMI در رده چاق داشته باشند، در صورتی که اصلاً چربی اضافه ندارند. در مورد میزان BMI ، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض چاقی مفرط

مرض چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون، به خصوص بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم، آپنه مسدودکننده خواب، انواع مشخصی از سرطان، آرتروز استخوان و آسم  را افزایش می‌دهد. مرض چاقی بیشتر به وسیله ترکیب بیش از اندازه انرژی غذایی ورودی، تحرکات بدنی کم، و استعداد ژنتیکی، ایجاد می‌شود. هرچند اندک مواردی در ابتدا به وسیله ژن، اختلالات غده درون‌ریز، داروها یا امراض روانی ایجاد می‌شوند. به عنوان شاهدی بر این نظریه، برخی از افراد چاق با وجود کم غذا خوردن، به دلیل محدود بودن متابولیسم کند بدن، دچار افزایش وزن می‌گردند. به‌طور میانگین، افراد چاق میزان مصرف انرژی بیشتری نسبت به همتایان لاغر خود دارند که این امر به دلیل میزان انرژی لازم برای نگهداری کردن از بدنی که دارای اضافه وزن است، می‌باشد. . رژیم غذایی و تمرینات ورزشی راه حل‌های اصلی مرض چاقی می‌باشند. کیفیت رژیم غذایی را می‌توان با کاهش مصرف غذاهای پرانرژی، مانند غذاهای پرچرب و شیرین، و همچنین استفاده بیشتر از غذاهای گیاهی رژیمی، افزایش داد. داروهای ضد چاقی ممکن است جهت کاهش اشتها یا جلوگیری از جذب چربی، در کنار یک رژیم غذایی مناسب استفاده شوند. اگر رژیم غذایی، ورزش و دارو مؤثر نباشند، بالن شکمی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؛ یا ممکن است جراحی برای کاهش حجم شکم و / یا طول روده، به جهت ایجاد سیری زودرس و کاهش توانایی جذب مواد مغزی، انجام گیرد. مرض چاقی، با افزایش شیوع در بزرگسالان و کودکان، یکی از عمده‌ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر در سرتاسر جهان می‌باشد، و صاحب نظران آن را به عنوان یکی از جدی‌ترین مشکلات سلامت عمومی در قرن بیست و یکم می‌دانند. مرض چاقی در بسیاری از مناطق مدرن جهان، (مخصوصا درجهان غرب) به عنوان لکه دار شدن شناخته می‌شود؛ با این وجود در گذشته در بسیاری از موارد چاقی به عنوان سمبول توانگری و باروری شناخته می‌شده‌است و هم‌اکنون نیز در برخی نقاط جهان این عقیده وجود دارد.

چاقی مفرط و عوامل ایجاد کننده

اگرچه ژنتیک و تغییرات هورمونی در وزن تاثیر دارند، چاقی زمانی بروز می کند، که بیشتر از انرژی که می سوزانید، کالری مصرف کنید. بدن شما کالری اضافه را به عنوان چربی ذخیره می کند. عوامل زیر در چاقی مؤثرند: ١- عدم فعالیت جسمانی : اگر فعالیت جسمانی زیادی ندارید، بنابراین کالری زیادی نمی سوزانید. اگر بیشتر اوقات خود را در حالت نشسته می گذرانید، به راحتی مقدار زیادی کالری در بدن شما ذخیره می شود. ٢- رژیم غذایی و عادات خوردن ناسالم : خوردن غذاهای پر کالری، نخوردن میوه و سبزی، خوردن بیش از اندازه فست فود، نخوردن صبحانه، خوردن نوشیدنی های با کالری بالا، و خوردن غذای زیاد، همه باعث چاقی می شوند. ٣- حاملگی : در دوران بارداری، به صورت طبیعی زن دچار اضافه وزن می شود. برخی زنان این اضافه وزن را به سختی بعد از زایمان جبران می کنند . همین اضافه وزن بعد از زایمان ، ممکن است سالها باعث چاق بودن زن شود. ۴- کمبود خواب : کم خوابی ، هورمونی را در بدن تولید می کند که باعث زیاد شدن اشتها می شود .در این زمان اقدام به خوردن غذاهایی با کالری بالا و کربوهیدرات زیاد می کنید ، که باعث چاقی می گردد. ۵- خوردن داروهای خاص : برخی دارها ممکن است باعث چاقی شود ،البته اگر مصرف دارو با ورزش همراه نباشد . داروهایی مانند : ضد افسردگی ، ضد تشنج ، دیابت ، آنتی سایکوتیک ، کورتیکواستروئدها و داروهای بلوکه کننده بتا. ۵- مشکلات پزشکی : گاهی اوقات چاقی ممکن است به دلیل یک مشکل پزشکی باشد ، مانند : سندروم پریدر ویلی ( اختلال ژنتیکی ) ،سندروم کوشینگ ( اختلال در غده آدرنال ) و سایر بیماریها . برخی بیماریها مانند ارتروز منجر به کاهش فعالیت و در نهایت چاقی می شود . متابولیسم کم کار هم یکی از دلایل چاقی است که به دلیل کم کار کردن تیروئید است.

مرض چاقی

«مرض چاقی» عبارت است از یک سری شرایط پزشکی که چربی اضافی بدن به صورت وسیع انباشته شده و ممکن است اثراتی زیان بار بر سلامتی داشته باشد. مرض چاقی به وسیله شاخص جرم بدن و ارزیابی‌های بیشتر از شرایط توزیع چربی به وسیله نسبت کمر-کفل و فاکتورهای کلی وضعیت خطرپذیری قلبی-عروقی تعریف می‌شود.[۱۲][۱۳] BMI به شدت به دو عامل مقدار درصد چربی بدن و مقدار مطلق چربی بدن وابسته می‌باشد.

مضرات چاقی مفرط

عوارض چاقی مفرط کدامند؟ بیماران چاق مستعد عوارض متعددی هستند، از عوارض قلبی- عروقی مانند اختلال عروق اصلی قلب (کرونر) و پرفشاری خون و واریس اندام تحتانی گرفته تا مشکلات ریوی مانند تنگی نفس در حین فعالیت، وقفه نفس در خواب، خرخر شبانه و همچنین عوارض گوارشی مثل ریفلاکس معده به مری، سنگهای صفراوی، فتقهای جدار شکم و عوارض شایعی چون دردهای مفاصل زانو، قوزک پا، مهرههای کمری و آرتروز ناشی از سائیدگی سطح مفصلی و همینطور بیماری نقرس که در اثر افزایش اسیداوریک خون ایجاد میشود، افزایش چربی خون (کلسترول و تریگلیسیرید) و از همه مهمتر بروز بیماری دیابت بالغین، موارد بسیار جدی و خطیری است که به علت بیماری چاقی پدید میآیند. تخمدانهای پلیکیستیک، نازایی و عقیمی و نیز اختلالات قاعدگی، سقط جنین و بروز برخی ناهنجاریهای جنینی، از جمله عوارض قابلتوجه چاقی در بانوان است. احتمال بروز آمبولی ریوی در افراد چاق نسبت به افراد لاغر یا نرمال به مراتب بیشتر است.

چاقی مفرط و باند معده

این روش تقریبا ساده ترین و کم تهاجم ترین روش ممکن در بین روشهاى کنونى جراحى چاقى مفرط می باشد. باند معده معمولا از طریق لا پاروسکوپى گذاشته می شود و جزو اعمال جراحى محدود کننده حجم معده می باشند. در این روش معده بوسیله یک حلقه که در دور معده قرار داده می شود به دو قسمت فوقانى و تحتانى تقسیم می شود. این روش براى اولین بار در سال ١٩٧۶ توسط Tretbar و همکارانش ابداع و مورد استفاده قرار گرفت، روش Tretbar تفاوتهاى زیادى با روش امروزى جراحى باند معده داشت. در سال ١٩٨٠ ابتدا Wilkinson و سپس Molina با استفاده از گرافتهاى Dacron و Merlix اعمال جراحى تقریبا مشابه با روش امروزى را انجام دادند. در سال ١٩٨۶ Kuzmak، با استفاده از یک پورت زیر جلدى که به باند سلیکونى دور معده وصل شده بود اولین عمل جراحى باند معده را انجام داد. در سال ١٩٩٣ Catona و همکارانش اولین جراحى LAGB را بروش لاپاروسکوپى انجام دادند. همزمان Belachew نیز این عمل جراحى را در مرکز دیگرى انجام داد. در سال ٢٠٠١ FDA مجوز استفاده از باند دور معده را در امریکا صادر کرد. باند معده یک عمل جراحى قابل برگشت می باشد که در این نوع جراحى در آناتومى معده و دستگاه گوارش هیچ گونه تغییرى ایجاد نمى شود. باند معده باعث کاهش وزن قابل توجهى در بیماران می شود ولى این کاهش وزن در مقایسه با اعمال جراحى دیگر مانند باى پس معده و اسلیو کمتر است.

شاخص توده بدنی

برای افرادی که چاقی مفرط دارند، حتی کاهش وزن متوسط، با استفاده از کاهش فشار خون و سطح قند خون نیز می تواند سلامت بدن را بهبود بخشد. اما بهترین راه برای از دست دادن وزن اضافی چیست؟ درک چگونگی تنظیم وزن بدن و چگونگی کارکرد رژیم های مختلف، به شما کمک خواهد کرد که برنامه ای برای کاهش کیلوهای اضافه ایجاد کنید و این چربی ها را از بین ببرید. شاخص توده بدنی، معیاری است برای اندازه گیری میزان چربی در بدن. این شاخص به کمک دو عامل قد و وزن محاسبه می شود. برای به دست آوردن این فاکتور ابتدا وزن به کیلو گرم محاسبه می شود. سپس قد به متر اندازه گیری می شود و به توان دو می رسد. سپس وزن تقسیم بر قد به توان دو می شود.

چاقی مفرط و رژیم غذایی

موثرترین راه برای از دست دادن وزن، پذیرش عادات هایی غذایی سالم، تمرینات ورزشی و تکنیک های مدیریت استرس است. ورزش منظم و تغذیه سالم در بین این عوامل مهم تر هستند. این موضوع را به یاد داشته باشید که کاهش وزن موجب ارتقا سلامت شما خواهد شد. همچنین برای این افراد مهم است که ابزارهای مدیریت استرس را فرا گرفته تا بتوانند از پرخوری که معمولا در حالت های استرس زا ایجاد می شود جلوگیری کنند. شما باید با پزشک و متخصص تغذیه برای تعیین اهداف واقع بینانه که می توانند به آرامی از طریق رژیم غذایی و ورزش وزنتان را کم کنند، مشورت کنید. حمایت دوستان، خانواده یا جامعه، به منظور ایجاد تغییر در شیوه زندگی که به افزایش طول عمر منجر می شود، اهمیت زیادی دارد.

همه چیز درباره چاقی مفرط

چاقی مفرط در جهان امروز به یک معضل بزرگ تبدیل شده است اضافه وزن و چاقی به عنوان تجمع چربی غیر طبیعی و یا بیش از حد است که بعنوان یک خطر برای سلامتی تعریف شده است اندازه گیری شاخص توده بدن (BMI)، وزن یک فرد به کیلوگرم را بر مجذور قد به متر تقسیم می کنیم فردی با شاخص توده بدن 30 یا بیشتر به طور کلی چاق می باشد. اضافه وزن و چاقی عامل خطر عمده برای تعدادی از بیماریهای مزمن مانند ( دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ) می باشد. در حال حاظر چاقی در کشورهای با درآمد بالا، بعنوان یک مشکل و در کشورهای با درآمد کم و متوسط به طور چشمگیری در حال افزایش است یک فرد ممکن است به دلایلی مانند ( پرخوری، سبک زندگی بیحرکت، بدون ورزش، یا اختلال سوخت و ساز بدن و غذا خوردن، وضعیت پزشکی، و غیره ) به چاقی مبتلا شود که با تغییرات اجتماعی و شیوه زندگی، مشکلات پزشکی، عدم تعادل هورمونی، بیماری های ژنتیکی و با افزایش مصرف غذا و عدم ورزش تشدید می شود و فرد دچار چاقی مفرط می شود.

چاقی مفرط در جوانان

در حال حاضر عوامل خطرساز قلبی عروقی در جوانان مبتلا به اضافه وزن و چاق بدتر شده و شواهد اولیه آترواسکلروز آشکار با اختلال عملکرد اندوتلیال و افزایش کلسیم عروق کرونر در درصد بالایی از جوانان مبتلا به اضافه وزن وجود دارد. مشکلات روانی اجتماعی متعددی در میان جوانان دارای اضافه وزن و چاق افزایش یافته است علت اصلی چاقی و اضافه وزن عدم تعادل انرژی بین کالری مصرف شده و کالری خورده شده است. چربی بالا در غذاهای پر انرژی سبب افزایش کالری دریافتی می شود. شیوع عدم فعالیت بدنی و کم تحرکی در اثر ( اشکال در کار کردن، تغییر شیوه های حمل و نقل و افزایش شهرنشینی )، تغییر در رژیم غذایی و الگوهای فعالیت فیزیکی اغلب ناشی از تغییرات زیست محیطی و اجتماعی و نبودن سیاست های حمایتی در بخش هایی مانند ( بهداشت، کشاورزی، حمل و نقل، برنامه ریزی شهری، محیط زیست، پردازش مواد غذایی، توزیع، بازاریابی و آموزش و پرورش ) می باشد که سبب چاقی شده است.

بیشتر بخوانید : چاق شدن در یک هفته ♥ چاقی بعد از ازدواج ♥ چاقی سریع ♥ چاقی سیبی شکلچاقی گلابی شکل

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 12 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.