5 عامل‌ سکته‌ قلبی را فراموش‌نکنید

5 عامل‌ سکته‌ قلبی را فراموش‌نکنید

5 عامل‌ سکته‌ قلبی را فراموش‌نکنید سکته‌ قلبی,بيماري سکته‌ قلبی,سکته‌ قلبی در بارداري,علائم سکته‌ قلبی,درمان سکته‌ قلبی,درمان سکته‌ قلبی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان سکته‌ قلبی,سکته‌ قلبی را چگونه درمان …

تقویت موی سر با دم اسب

تقویت موی سر با دم اسب

تقویت موی سر با دم اسب خواص دم اسب,فواید دم اسب,دم اسب درمانی,خاصیت دم اسب,خواص دم اسب درمانی,خواص دم اسب برای پوست,خواص دم اسب برای مو,خواص دم اسب برای جوانی,خواص دم اسب …

در سر من طبل می کوبند!

در سر من طبل می کوبند!

در سر من طبل می کوبند! سردرد,بيماري سردرد,سردرد در بارداري,علائم سردرد,درمان سردرد,درمان سردرد با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان سردرد,سردرد را چگونه درمان کنيم,سردرد در کودکان,سردرد در بزرگسالان,سردرد در نوزادان,سردرد در …

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری در سایت جسارت

یبوست و خونریزی مقعدی ، درمان یبوست و خونریزی مقعدی , علت یبوست و خونریزی مقعدی

به طور کلی خونریزی از رکتوم (راست‌روده) می‌تواند مشمول هر گونه خونریزی باشد که از مقعد خارج می‌شود.، اگر چه، خونریزی رکتوم معمولاً مربوط به خونریزی از روده بزرگ یا راست‌روده می‌شود. رکتوم (راست‌روده) قسمت انتهایی روده بزرگ را تشکیل می‌دهد که طول آن چندین سانتی‌متر ادامه دارد. خونریزی از رکتوم می‌تواند خود را به‌ صورت وجود خون در مدفوع، بر روی کاغذ توالت و یا در کاسه توالت نشان دهد. خونی که از رکتوم خارج می‌شود می‌تواند طیف رنگی متفاوتی را تشکیل دهد، از قرمز روشن گرفته تا قرمز تیره و یا سیاه و قیری‌رنگ.

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری

   یبوست و خونریزی مقعدی ، درمان یبوست و خونریزی مقعدی , علت یبوست و خونریزی مقعدی

علل خونریزی مقعدی و مشاهده خون در مدفوع علل خونریزی مقعدی تشخیص و درمان خونریزی مقعدی خونریزی مقعدی خونریزی دستگاه گوارش یکی از شایع‌ترین دلایل بستری بیماران گوارشی در بیمارستان‌ها است. بیماری‌های مختلفی می‌تواند در ایجاد خونریزی گوارشی نقش داشته باشد که بسته به محل خونریزی و شدت آسیب به چند شکل ظاهر می‌شود. خونریزی میتواند از یک قطره و خفیف تا خونریزی شدید و تهدید‌کننده حیات متغیر باشد. در اغلب موارد خونریزی خفیف و متناوب است. با وجود این‌که خونریزی خفیف دستگاه گوارش یک وضعیت اورژانسی محسوب نمی‌شود اما نیاز به بررسی فوری و در اسرع وقت دارد. دستگاه گوارش از دهان آغاز و به مقعد ختم می‌شود. در صورت مقعدی بودن خونریزی گوارشی نباید به بهانه‌ی خجالت از معاینه توسط پزشک آن را نادیده گرفت. خونریزی مقعدی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری و مشکل مهم در سیستم گوارشی فرد باشد که نیاز به پیگیری فوری دارد. از طرفی خونریزی فرد را در معرض آسیب کم‌خونی و عوارض بعدی آن قرار می‌دهد. بنابراین منشأ خونریزی باید هرچه سریع‌تر پیدا و اقدامات درمانی لازم آغاز شود.

یبوست و خونریزی مقعدی

خونریزی مقعد (که در اصطلاح پزشکی به آن “هماتوشزی” گفته می‌شود) اشاره به دفع خون از مقعد دارد که اغلب با مدفوع مخلوط شده و یا به ‌صورت لخته خون ظاهر می‌گردد که آن را “خونریزی رکتوم” نیز می‌نامند، زیرا که بلافاصله بعد از مقعد بخش رکتوم یا راست‌روده قرار دارد. اما همان‌طور که بعداً در مورد آن بحث خواهد شد، وجود خون در مدفوع می‌تواند در اثر خونریزی از راست‌روده و یا سایر بخش‌های دستگاه گوارش رخ دهد.

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری

یبوست و خونریزی مقعدی ، درمان یبوست و خونریزی مقعدی , علت یبوست و خونریزی مقعدی

به طور کلی، خون قرمز روشن نشانه‌ی خونریزی از جایی در نزدیکی مقعد ناشی از بواسیر یا یک پارگی کوچک در پوست مقعد (شقاق مقعد) است. خونریزی‌های خفیف معمولاً به صورت تغییر رنگ مدفوع ظاهر می‌شوند که با آزمایش مدفوع قابل بررسی هستند. هرچه رنگ خون موجود در مدفوع یا کنار آن تیره‌تر می‌‌شود نشان‌دهنده فاصله گرفتن منشأ خونریزی از مقعد و در نتیجه باقی ماندن در مدت زمان طولانی‌تری در دستگاه گوارش است.

خون در مدفوع و یبوست و خونریزی مقعدی

خون در مدفوع در درجه اول می‌تواند ناشی از خونریزی دستگاه گوارشی فوقانی (معده، دوازدهه و گاهی اوقات مری) یا دستگاه گوارش تحتانی (روده بزرگ، راست‌روده و مقعد) باشد. اگر چه روده کوچک نیز می‌تواند منبع وجود خون در مدفوع باشد، اما در مقایسه با بخش‌های فوقانی و تحتانی دستگاه گوارش، روده کوچک به ‌ندرت به‌ عنوان منبع وجود خون در نظر گرفته می‌شود. اکثر مردم گمان می‌کنند زمانی خون در مدفوع وجود دارد که در مدفوع خون قرمز را مشاهده نمایند، اما این امر همیشه درست نیست. همان‌طور که قبلاً بحث شد، مدفوع خونی ممکن است بنفش تیره و یا سیاه باشد. رنگ خون در مدفوع اغلب در درجه اول به محل خونریزی در دستگاه گوارش بستگی دارد. به‌ طورکلی، هر چه محل خونریزی به مقعد نزدیک‌تر باشد، رنگ خون قرمز و روشن‌تر خواهد بود. بنابراین، رنگ خونریزی از مقعد، راست‌روده و کولون سیگموئید (بخشی از روده بزرگ که قبل از راست‌روده قرار دارد) متمایل به قرمز روشن است، در حالی‌ که خونریزی از کولون عرضی و بخش کولون راست متمایل به قرمز تیره یا ارغوانی تیره است. در اثر خونریزی از دستگاه گوارش فوقانی و بسته به مدت‌زمانی که خون در معده و روده کوچک باقی‌ مانده است، رنگ خون در مدفوع از قرمز روشن تغییر کرده و به بنفش تیره و یا سیاه متمایل می‌شود. حضور خون در مدفوع که رنگ آن قرمز یا متمایل به “قرمز- قهوه‌ای” باشد، عمدتاً ناشی از خونریزی در بخش رکتال و یا همان راست‌روده می‌باشد.

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری

یبوست و خونریزی مقعدی ، درمان یبوست و خونریزی مقعدی , علت یبوست و خونریزی مقعدی

بیماری مزمن کبدی و مصرف اخیر داروهای ضد التهابی مانند بروفن بیشتر نشانه‌ی خونریزی فوقانی دستگاه گوارش و بیماری التهابی روده یا بیماری قلبی و غروقی شدید به نفع خونریزی تحتانی سیستم گوارشی است. پزشک در حین تشخیص علت خونریزی میزان خون از دست رفته در بدن فرد و شدت آسیب را نیز بررسی می‌کند و در صورت نیاز خون به بیمار تزریق می‌شود.

یبوست و خونریزی مقعدی مخفی

وجود “خون مخفی” در مدفوع یکی دیگر از انواع خونریزی مقعدی می‌باشد. خونریزی مخفی دستگاه گوارش در اثر خونریزی آهسته خون به داخل دستگاه گوارش فوقانی و یا تحتانی ایجاد می‌شود به‌ نحوی‌ که رنگ مدفوع تغییری نکرده و وجود خون در مدفوع از نظر پنهان می‌ماند. تشخیص خون مخفی در مدفوع تنها از طریق آزمایش مدفوع و بررسی سلول‌های خونی موجود در مدفوع، در آزمایشگاه امکان‌پذیر خواهد بود. خون مخفی در مدفوع می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، مانند همان دلایلی که برای خو‌نریزی راست‌روده در نظر می‌گیرند. همچنین ممکن است خونریزی مخفی منشأ دیگری نیز داشته باشد. به‌ عنوان‌ مثال، خونریزی آهسته از زخم‌ها، پولیپ روده بزرگ، یا سرطان، که هر کدام می‌توانند باعث خو‌نریزی خفیف و رهایش آن در مدفوع شوند، به ‌نحوی‌ که خون با مدفوع مخلوط شده و تشخیص آن را از لحاظ ظاهری غیرممکن سازد. به علت از دست دادن آهن همراه با خون، خونریزی مخفی مزمن اغلب با کم‌خونی همراه است.

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری

یبوست و خونریزی مقعدی ، درمان یبوست و خونریزی مقعدی , علت یبوست و خونریزی مقعدی

پزشک گام به گام در جست‌وجوی علت خونریزی، ماهیت خونریزی، مدت خونریزی، وجود یا فقدان درد شکمی، تب، تغییرات اخیر اجابت مزاج فرد(مانند فوریت در دفع مدفوع)، کاهش وزن، سوابق بیماری و جراحی‌های شکمی اخیر، تنگی نفس و تپش قلب را بررسی می‌کند. سپس با معاینه بالینی از جمله معاینه‌ی انگشتی یا با کمک وسیله‌ای به نام پروکتوسکوپ ظاهر مقعد و وجود شقاق، فیستول یا هموروئید را بررسی می‌کند. معاینه‌ی انگشتی یک الی پنج دقیقه بسته به وجود توده یا نشانه‌ی غیر عادی زمان می‌برد. به طور کلی اقدامات تهاجمی در افرادی زیر ۴۰ سال که دلیل مشخصی برای خونریزی مقعدی خفیف خود دارند لازم نیست. ولی در افراد مسن‌تر از ۴۰ سال آزمایشات تشحیصی تهاجمی برای رد احتمال کانسر دستگاه گوارش باید انجام شود.

علائم یبوست و خونریزی مقعدی

خونریزی از مقعد ممکن است دردناک نباشد. با این ‌حال، احتمال دارد علائم دیگری همراه با خونریزی از مقعد رخ دهد، از جمله: اسهال و گرفتگی شکم به دلیل وجود خون در مدفوع. ممکن است خونریزی به ‌صورت وجود خون قرمز روشن در مدفوع و یا ارغوانی تیره و سیاه باشد. همچنین ممکن است خونریزی به ‌صورت خون مخفی در مدفوع باشد (با چشم انسان قابل‌ مشاهده نیست). خونریزی متوسط تا شدید از مقعد می‌تواند به ‌سرعت بدن بیمار را با کمبود خون مواجه کند، در نتیجه بیمار می‌تواند علائمی همچون: ضعف، سرگیجه، حالتی شبیه به غش یا غش، نشانه‌هایی از فشار خون پایین و یا افت فشارخون وضعیتی (افت فشارخون هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته یا خوابیده به موقعیت ایستاده) را تجربه نماید. به ‌ندرت، خونریزی می‌تواند آنقدر شدید باشد که به علت کاهش حجم خون، بیمار دچار شوک شود. خونریزی متوسط یا شدید مقعد معمولاً در بیمارستان ارزیابی و درمان می‌شود.

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری

یبوست و خونریزی مقعدی ، درمان یبوست و خونریزی مقعدی , علت یبوست و خونریزی مقعدی

گر خونریزی مقعدی بیش از یک یا دو روز طول بکشد یا کمتر اما آزاردهنده باشد، به پزشک‌تان مراجعه کنید. اگر زیر 40 سال هستید و علت خونریزی مقعدی‌تان مشخص است مانند مدفوع سخت، شکاف مقعدی کوچک یا موارد مشخص دیگر، می‌توانید با تهیه پماد هموروئید یا هیدروکورتیزون بدون نسخه آن را درمان کنید

علل یبوست و خونریزی مقعدی

خونریزی از مقعد می‌تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود. از علل شایع خونریزی رکتوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شقاق مقعد (ایجاد شکاف و پارگی در دیواره مقعد)

یبوست مزمن

سخت شدن مدفوع

هموروئید

از علل کمتر شایع خونریزی از مقعد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرطان مقعد

آنژیودیسپلازی (اختلال در عروق خونی نزدیک روده‌ها)

سرطان کولون

پولیپ‌های کولون

کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)

اسهال (که باعث تحریک مقعد می‌شود)

دیورتیکولوز (کیست‌های برآمده که بر روی دیواره روده ایجاد می‌شوند)

کولیت ایسکمیک (التهاب کولون ناشی از کاهش جریان خون)

کیست گانگلیون (التهاب کولون ناشی از عفونت)

پرتودرمانی

پرولاپس رکتوم (در این بیماری بخشی از راست‌روده از طریق مقعد بیرون می‌زند)

سندرم زخم منفرد رکتوم (ایجاد زخم بر روی دیواره راست‌روده)

کولیت اولسراتیو

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری

یبوست و خونریزی مقعدی ، درمان یبوست و خونریزی مقعدی , علت یبوست و خونریزی مقعدی

بسته به شدت خونریزی و علت آن متفاوت است. در موارد هموروییدهای درجه یک استفاده از لگن آبگرم و پماد کافی است اما در مورد هموروییدهای پیشرفته تر نیاز به اقدام جراحی یا لیزر میباشد. در موارد فیشر یا شقاق هم مثل همورویید اگر پاسخ به درمان دارویی ندهد نیاز به جراحی با لیزر دارد که بصورت سرپایی انجام میگیرد. درموارد یبوستهای مزمن استفاده از فیبر غذایی و ملین کمک میکند. در موارد سرطانهای کولون ورکتوم نیاز به جراحی و شیمی درمانی دارد.

مراجعه به پزشک در صورت مواجهه با یبوست و خونریزی مقعدی

به ‌طور کلی، افراد جوان‌تر از ۴۰ سال که خونریزی از مقعد آن‌ها به دلیل یک عامل آشکار مانند یبوست است نیازی با انجام آزمایش خاصی ندارند. با این‌ حال، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند در تمام افراد در هر سنی توصیه به مشخص کردن علت خونریزی از طریق کولونوسکوپی می‌شود تا احتمال وجود سرطان که می‌تواند با خونریزی همراه باشد، بررسی گردد.

علت و درمان یبوست و خونریزی مقعدی و روده در بارداری

یبوست و خونریزی مقعدی ، درمان یبوست و خونریزی مقعدی , علت یبوست و خونریزی مقعدی

شایعترین علامت مشاهده خون روی دستمال توالت است و اگر رنگ خون روشن باشد خونریزی مربوط کولون و رکتوم است و اگر رنگ خون تیره باشد خونریزی مربوط به معده و روده باریک است. دیگر علایم همراه خونریزی مقعدی شامل گیجی، ضعف و سرگیجه و درد مقعدی است.

پیشگیری و درمان یبوست و خونریزی مقعدی

اگر علت خونریزی دقیق مشخص شود و به‌ صورت قطعی درمان گردد، به ‌عنوان‌ مثال با حذف پولیپ یا تومور، می‌توان از خونریزی از مقعد جلوگیری به عمل آورد و مانع از ایجاد سرطان و مشکلات کشنده در بیمار شد. علاوه بر این، جستجو و ارزیابی برای وجود اختلالات اضافی، مانند پولیپ یا آنژیودیسپلازی (گشاد شدگی تعدادی از عروق خونی در لایه داخلی کولون) که هنوز منجر به خونریزی نشده است و در آینده ممکن است خون‌ریزی ایجاد کند، کاری عاقلانه و مناسبی است. این امر ممکن است به آندوسکوپی دستگاه گوارش و یا جراحی نیاز داشته باشد.

یبوست و خونریزی مقعدی

بیشتر بخوانید :

ورزش بکس

دمنوش لاغری

آویشن شیرازی

درد بیضه سمت راست

درد بیضه

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 23 اردیبهشت 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.