خواص و مضرات مصرف ترخون و مرزه در دوران بارداری چیست

خواص و مضرات مصرف ترخون و مرزه در دوران بارداری چیست

ترخون ترخون ,ترخون به انگلیسی,ترخون به آلمانی,ترخون چیست,ترخون English,ترخون به ترکی,ترخون خواص,ترخون و مرزه,ترخون در بارداری,ترخون در غذا توضیحاتی در مورد ترخون ترخون یا تلخون (نام علمی: Artemisia dracunculus)، گیاهی پایا به …

آشنایی با خواص و فواید زيره سياه

آشنایی با خواص و فواید زيره سياه

آشنایی با خواص و فواید زيره سياه خواص زيره سياه,فواید زيره سياه,زيره سياه درمانی,خاصیت زيره سياه,خواص زيره سياه درمانی,خواص زيره سياه برای پوست,خواص زيره سياه برای مو,خواص زيره سياه برای جوانی,خواص زيره …

آلوئه ورا ترمیم کننده بافت های آسیب دیده بدن

آلوئه ورا ترمیم کننده بافت های آسیب دیده بدن

آلوئه ورا ترمیم کننده بافت های آسیب دیده بدن خواص آلوئه ورا,فواید آلوئه ورا,آلوئه ورا درمانی,خاصیت آلوئه ورا,خواص آلوئه ورا درمانی,خواص آلوئه ورا برای پوست,خواص آلوئه ورا برای مو,خواص آلوئه ورا برای …

هلیله سیاه

هلیله سیاه ,هلیله سیاه چیست,هلیله سیاه برای سفیدی مو,هلیله سیاه عوارض,هلیله سیاه به انگلیسی,هلیله سیاه برای لاغری,هلیله سیاه برای جوانی,هلیله سیاه برای مو

هلیله سیاه , هلیله سیاه چیست , هلیله سیاه برای سفیدی مو , هلیله سیاه عوارض

توضیحاتی در مورد هلیله سیاه

هلیله سیاه که به نام های اهلیج، هلج، هاری تاکی، هلیله کابلی و هلیله سبز هم شناخته می شود، گیاهی دارویی از تیره ی گاروم زنگیان است که بیشتر در هند، نپال و چین به دست می آید. درخت هلیله سیاه که به عنوان اکسیر طول عمر شناخته می شود، یک درخت مقدس در کشور چین می باشد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد طریقه مصرف و خواص و مضرات مصرف هلیله سیاه برای سفیدی مو صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

نام های دیگر هلیله سیاه

هلیله سیاه، اهلیج، هلج یا هاری تاکی، درچین جزو گیاهان مقدس به‌شمار می‌رود.

خواص دارویی هلیله سیاه

هلیله سیاه خون را صاف می‌کند ، باعث تقویت چشم می‌شود ، برطرف‌کننده موی سپید است و تنبلی روده را برطرف می‌کند . تقویت کردن کبد: برای تقویت کبد یک قاشق سوپ خوری نرم شده آن را در مقداری ماست حل کرده و بعد از هر وعده غذای ظهر و شب به مدت ده روز بخورید. تقویت کردن معده: برای هرگونه ناراحتی معده به مدت سه روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری هلیله سیاه کوبیده شده را روی زبان ریخته و بعد از آن مقداری آب گرم بنوشید. تقویت کردن چشم: برای تقویت نور چشم آن را کوبیده به مدت سه الی چهار هفته هر صبح قبل از طلوع آفتاب و قبل از خوردن صبحانه یک قاشق مرباخوری سر پر از آن را در دهان ریخته بلافاصله روی آن آب بنوشید. اسهال: از هلیله سیاه برای بند آوردن اسهال نیز استفاده می‌شود. آن را کمی برشته کرده و بکوبید. سپس یک قاشق سوپ خوری از آن را روی زبان ریخته و بعد از آن آب گرم بنوشید. 

ترکیبات هلیله سیاه

تانن یکی از ترکیبات هلیله‌ها است. در یک بررسی دیگر که در خصوص هلیله کابلی صورت گرفته وجود ۳۰ درصد ماده قابضی که اثرش را از کبولینیک اسید می‌گیرد، محرز شده‌است. به‌علاوه در هلیله کابلی ۲۰ درصد تانیک اسید ، گالیک اسید و رزین وجود دارد.

طبیعت هلیله سیاه

هلیله سیاه تقویت کننده حافظه است و مانع از سفید شدن مو می شود، همچنین جویدن روزانه مقداری از آن به صورت ناشتا بواسیر، قولنج و یبوست و آسم را درمان می کند؛ برای برطرف کردن سیاهی دور چشم موثر است. هلیله سیاه طبیعت گرم و خشک دارد و درخت آن تقریباً طولش سه الی چهار متر است در آغاز بهار برگ می دهد برگ های آن بیضی کشیده نوک تیز است. این درخت پر شاخه برگ ها به رنگ سبز تیره شامل دم برگی که تا روی برگ صاف پشت برگ اندکی کرک دار خاکستری در اوایل اردیبهشت گل می کند گل های آن کوچک پنج پر نازک به رنگ صورتی مایل به سفید به صورت خوشه ای این گل ها تا اوایل خرداد پرشاخه ها دوام دارند بعد تبدیل به میوه می شوند میوه آن اندکی دراز و نوک تیز اول به رنگ سبز به مرور تبدیل به قرمز می گردد در آخر مردادماه به طور کامل می رسد تغییر رنگ می دهد همه قهوه ای سیر مایل به سیاه آن را در اوایل شهریور از درخت می چینند در آفتاب پهن می کنند تا خشک شود در اثر خشک شدن به طور کلی تغییر رنگ می دهد به رنگ سیاه تبدیل می گردد آماده برای بازار صادرات می شود. بهترین نوع آن بی دانه سفت بدون پوسیدگی کوچک با رنگ سیاه می باشد این درخت بومی هندوستان است اما در بنگلادش و پاکستان هم وجود دارد.

خواص درمانی هلیله سیاه

چنانچه بدبویی دهان دارید و نتوانسته اید آن را علاج کنید می توانید به طور دائم یک دانه کوچک هلیله در دهان بمکید به مدت یک هفته تقویت معده: کوبیده سه گرم آن که خوب نرم شده باشد بلکه باید آن را مانند دانه گندم بلغور شود برای هرگونه ناراحتی معده به مدت سه روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری آن را روی زبان ریخته روی آن مقداری آب گرم میل گردد. هلیله سیاه سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می کند. مصرف هلیله سیاه موثر در کاهش اسیدیته و سوزش سر دل بوده و آن را درمان می کند. مصرف آن پس از غذا، اسیدیته معده را خنثی می کند. تقویت چشم: برای تقویت نور چشم آن را کوبیده به مدت سه الی چهار هفته هر صبح قبل از طلوع آفتاب ناشتا یک قاشق مرباخوری سر پر آن را در دهان ریخته بلافاصله روی آن آب میل کنید. برای درمان ناراحتی های چشمی، با دم کرده آن بهتر است چشم شست و شو داده شود. تقویت کبد: برای تقویت کبد یک قاشق سوپ خوری نرم شده آن را در یک پیاله کوچک ماست خوری حل کرده بعد از هر غذای ظهر و شب میل کنید مدت مصرف ده روز در صورت تمایل انجام پذیرد.

هلیله سیاه برای سفیدی مو

چنانچه دچار سفیدی مو در سر هستید می بایست به مدت یک سال الی یک و نیم سال هر شب نیم ساعت بعد از هر غذا یک قاشق کوبیده آن را در دهان بریزید بعد آب میل کنید به طور حتم جواب قطعی می باشد.

هلیله سیاه برای یبوست و اسهال

یبوست: یبوست های مزمن دائم را می توانید با مصرف چهل شب بدون وقفه بر طرف کنید برای این منظور باید هلیله سیاه ریز و سفت را تمیز کرده دویست گرم آن را کوبیده بعد هر شب به مدت چهل شب پنج گرم آن را روی زبان بریزید بالای آن آب میل کنید اگر درست و بدون وقفه اجرا شود نتیجه حتمی خواهد بود. اسهال: برای بند آوردن اسهال آن را کمی برشته کنید آن طور که سوخته شود سپس کوبیده یک قاشق سوپ خوری روی زبان ریخته روی آن آب گرم میل کنید. بوی بد دهان: چنانچه بدبویی دهان دارید و نتوانسته اید آن را علاج کنید می توانید به طور دائم یک دانه کوچک هلیله در دهان بمکید به مدت یک هفته. جویدن هر شب هلیله سیاه بیماری آسم را تا حدودی کاهش می دهد

هلیله سیاه برای کوچک کردن شکم

برای کوچک کردن شکم باید به مدت چهل شب هر شب یک عدد هلیله را نیم کوب کرده دستور مصرف شب اول یک عدد شب های بعد یک عدد اضافه شود تا روز چهلم می شود چهل عدد بعد از شب چهلم یک عدد کم شد و تا آنکه بر گردید به یک عدد. شفا از آن شماست.

درخت هلیله سیاه

درخت آن تقریبا طولش سه الی چهار متر است. در آغاز بهار برگ می‌دهد و برگ‌های آن بیضی شکل و کشیده و نوک‌تیز است. در اوایل اردیبهشت گل می‌کند و گل‌های آن کوچک و به رنگ صورتی مایل به سفید است که این گل‌ها تا اوایل خرداد بر شاخه‌ها دوام دارند و سپس تبدیل به میوه می‌شوند. میوه آن اندکی دراز و نوک‌تیز و به رنگ سبز است که به مرور تبدیل به قرمز می‌گردد. در آخر مردادماه به طور کامل می‌رسد و تغییر رنگ می‌دهد. قهوه‌ای سیر مایل به سیاه آن را در اوایل شهریور از درخت می‌چینند و در آفتاب پهن می‌کنند تا خشک شود در اثر خشک شدن به طور کلی تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ سیاه تبدیل می‌گردد و آماده برای بازار صادرات می‌شود. بهترین نوع آن بی‌دانه سفت بدون پوسیدگی کوچک با رنگ سیاه می‌باشد. این درخت بومی هندوستان است اما در بنگلادش و پاکستان هم وجود دارد.

خواص کلی هلیله سیاه

هلیله تقویت کننده حافظه است. مانع از سفید شدن مو می‌شود. تقویت کننده معده به حساب می‌آید. سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می‌کند. مصرف آن به طور موثر سوزش سردل را درمان می‌کند. مصرف آن پس از غذا، اسیدیته معده را خنثی می‌کند. جویدن هر شب آن بیماری آسم را به حداقل کاهش می‌دهد. به عنوان ملین خفیف، یبوست را درمان می‌کند. برای درمان ناراحتی‌های چشمی، چشم را با دم کرده آن شست و شو دهید. جویدن روزانه مقداری از آن به صورت ناشتا، بیماری‌های متعدد از جمله بواسیر، قولنج و یبوست و آسم را درمان می‌کند. مصرف پودر شده آن، خون را تصفیه می‌کند. برای بر طرف کردن سیاهی دور چشم موثر است.

هلیله سیاه برای پوست

هلیله سیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی بوده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند. بدین منظور مقداری پودر آن را در آب جوش بریزید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید. هلیله سیاه همچنین یک ضد آفتاب طبیعی است. می‌توانید مقداری پودر این گیاه را با آب یا شیر ترکیب کنید و بر روی پوست بمالید و خوب ماساژ دهید، سپس با یک دستمال تمیز پاک کنید.

درمان سیاهی دور چشم با هلیله سیاه

درمان سیاهی دور چشم: برای درمان سیاهی دور چشم با هلیله سیاه مقداری از آن را با کف دریا و گلاب مخلوط کرده تا به شکل خمیر درآید. سپس این خمیر را دور چشم مالیده و بعد از ۱۵ دقیقه با آب بشویید. پیشگیری از سفید شدن موی سر : افرادی که دچار سفیدی مو در سر هستند باید به مدت حداقل یک سال هر شب نیم ساعت بعد از هر وعده غذایی یک قاشق کوبیده آن را به همراه آب بخورند. به طور حتم جواب خواهند گرفت. درمان شپش سر: به منظور استفاده از هلیله سیاه برای درمان شپش سر، میوه‌ی تازه آن را در مقداری روغن نارگیل جوشانده و عصاره به دست آمده را برای پیشگیری و درمان شپش بر روی موهای سر بمالید. کاهش ریزش و افزایش رشد مو: هلیله سیاه باعث بهبود جریان خون در پوست سر شده و به این ترتیب باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود. مصرف روزانه آن نیز به صورت خوراکی خون را پاک کرده و موجب سم زدایی می‌شود و در نتیجه به درمان ریزش مو کمک می‌کند. درمان شوره سر: یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای درمان شوره سر نیز استفاده از هلیله سیاه است. بدین منظور می‌توانید ۴ عدد از میوه تازه آن را خرد کرده و در ۱۰۰ گرم روغن نارگیل بجوشانید تا عصاره آن در بیاید. این روغن را ۵ دقیقه بر روی موها و پوست سر ماساژ دهید و سپس با آب گرم و شامپو بشویید. سردرد و میگرن: گفته می‌شود که اگر دانه‌های هلیله سیاه را با آب گرم شسته و روی پیشانی بگذارید، به درمان سردرد و میگرن کمک می‌کند.

مضرات هلیله سیاه

استفاده از این گیاه برای زنان باردار و شیرده منع شده است. مصرف بیش از حد پودر هلیله سیاه ممکن است باعث اسهال و مشکلات گوارشی مثل نفخ و افزایش گاز معده شود. مصرف هلیله سیاه در دوران قاعدگی و برای افراد بسیار لاغر یا کسانی که مدام احساس خستگی می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

خواص هلیله سیاه برای پوست و مو

هلیله سیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی بوده و می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند. ماسک هلیله سیاه برای جوش صورت مقداری پودر هلیله سیاه را در آب جوش بریزید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید. ضد آفتاب طبیعی هلیله سیاه می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از پوست در برابر اشعه ی UV محافظت کند. ماسک طبیعی ضد آفتاب پودر هلیله سیاه را با آب یا شیر ترکیب کنید و بر روی پوست بمالید و خوب ماساژ دهید، سپس با یک دستمال تمیز پاک کنید. درمان سیاهی دور چشم هلیله سیاه برای درمان سیاهی دور چشم مفید می باشد. ماسک سیاهی دور چشم برای برطرف کردن سیاهی دور چشم هلیله سیاه را با کف دریا مخلوط کرده با گلاب به صورت خمیر در آورید و دور چشم بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. درمان شپش سر هلیله سیاه دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی بوده و می تواند به درمان شپش سر کمک کند. ماسک هلیله سیاه برای مو میوه ی تازه هلیله سیاه را در مقداری روغن نارگیل بجوشانید تا عصاره ی آن در بیاید، این روغن را روزانه برای جلوگیری و درمان شپش بر روی مو های سر بمالید. تقویت و افزایش رشد مو هلیله سیاه باعث بهبود جریان خون در پوست سر شده و به این ترتیب باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود. درمان ریزش مو مصرف روزانه مقداری هلیله سیاه به صورت خوراکی با پاکسازی و سم زدایی بدن و خون به درمان ریزش مو کمک می کند. درمان شوره سر هلیله سیاه یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان شوره سر می باشد. ماسک خانگی برای درمان شوره سر 4 میوه تازه هلیله سیاه را خرد کنید و در 100 گرم روغن نارگیل بریزید و بر روی اجاق بگذارید تا عصاره آن در بیایدریال این روغن را بر روی مو ها و پوست سر بمالید و به مدت 5 دقیقه خوب ماساژ دهید و سپس با آب گرم و شامپو بشویید. هلیله سیاه برای سفیدی مو برای جلوگیری و درمان سفیدی مو می توانید هر روز به مدت یکسال یک عدد هلیله سیاه را در دهان بمکید و یا یک عدد هلیله سیاه را بکوبید و با یک لیوان بزرگ آب بخورید. در مورد خواص هلیله سیاه در طب سنتی نوشته های بسیاری از اطبای بنام سنتی بجا مانده است. یکی از این خواص اشاره به پیشگیری از سفید شدن مو ها دارد. این خاصیت هلیله سیاه در دست نوشته های اطبای بزرگی همچون زکریای رازی، جالینوس و بوعلی سینا وجود دارد ولی هنوز هیچ دلیل علمی پشت این موضوع وجود ندارد. در دستور این روش درمان آمده است که افراد باید به مدت یک سال بعد از وعده غذایی از هلیله سیاه استفاده کنند.

تقویت چشم با هلیله سیاه

اگر هلیله سیاه را در آب بخیسانید و از این آب برای شستشوی چشم ها استفاده کنید، بینایی را بهبود بخشیده و به درمان بیماری های چشمی از جمله آب مروارید و عفونت چشم کمک می کند. روش خوردن هلیله سیاه : برای تقویت نور چشم آن را کوبیده به مدت سه الی چهار هفته هر صبح قبل از طلوع آفتاب ناشتا یک قاشق مرباخوری آن را در دهان ریخته بلافاصله روی آن آب میل کنید. برای درمان ناراحتی های چشمی، با دم کرده آن بهتر است چشم شست و شو داده شود.

بیشتر بخوانید : برگ کاکوتی ♥ شیرین بیان ♥ خارخاسک ♥ خار مریمرزماری

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 19 آذر 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.