بابونه جنگلی داروی میگرن

بابونه جنگلی داروی میگرن

بابونه جنگلی داروی میگرن خواص بابونه جنگلی,فواید بابونه جنگلی,بابونه جنگلی درمانی,خاصیت بابونه جنگلی,خواص بابونه جنگلی درمانی,خواص بابونه جنگلی برای پوست,خواص بابونه جنگلی برای مو,خواص بابونه جنگلی برای جوانی,خواص بابونه جنگلی برای بارداری,خواص …

آیا از تاثیر برگ سنا در لاغری و کاهش وزن اطلاع دارید؟

آیا از تاثیر برگ سنا در لاغری و کاهش وزن اطلاع دارید؟

آیا از تاثیر برگ سنا در لاغری و کاهش وزن اطلاع دارید؟  تاثیر برگ سنا در لاغری ،تاثیر برگ سنا بر لاغری ،خواص برگ سنا، تاثیر دم کرده برگ سنا ، برگ …

فواید و خواص باورنکردنی چای سیاه

فواید و خواص باورنکردنی چای سیاه

فواید و خواص باورنکردنی چای سیاه خواص چای سیاه,فواید چای سیاه,چای سیاه درمانی,خاصیت چای سیاه,خواص چای سیاه درمانی,خواص چای سیاه برای پوست,خواص چای سیاه برای مو,خواص چای سیاه برای جوانی,خواص چای سیاه …

گوشت نهنگ

گوشت نهنگ , گوشت نهنگ حلال است , گوشت نهنگ حلال است یا حرام , گوشت نهنگ خوردنی است

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد گوشت نهنگ صحبت میکنیم ، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار بگیرد.شاید برایتان جالب باشد ولی گوشت نهنگ یکی از محبوب ترین غذاهای دریایی است.

توضیحاتی در مورد گوشت نهنگ

شاید برایتان جالب باشد ولی زمانی گوشت نهنگ به دلیل قیمت کمتر جایگزینی برای گوشت گاو بوده است ولی امروزه یک غذای خوشمزه و لاکچری است. کشور ایسلند هم شکار نهنگ را در سال ۲۰۰۶ دوباره از نو شروع کرده است و ژاپن هم پژوهش‌های رسمی در مورد گوشت نهنگ انجام داده‌ است که تحت نظر کمیسیون شکار نهنگ بوده‌ است.

به موجب قطعنامه تنظیم شده این کمیسیون ، گوشت نهنگ‌هایی که در جریان تحقیقات شکار می‌شوند باید به‌طور کاملمخورد مصرف قرار گیرد.

بسیاری از مجامع علمی و محیط زیستی جهان، که صلح سبز سرشناس‌ترین‌شان است، معتقدند که کشتار نهنگ‌ها در هنگام انجام پژوهش غیر ضروری است و نبادی نهنگ ها را کشت.

ایالات متحده در سال ۱۹۷۲ صید کلیه پستانداران دریایی را، با ذکر چند استثناء، در آب‌های ایالات متحده و نیز توسط شهروندان آمریکا در تمامی آب‌های آزاد و واردات این محصولات را ممنوع نموده‌است. با این حال در آمریکا و کانادا برخی گروه‌های بومی می‌توانند برای این صید مجوز دریافت کنند که علت آن مسائل فرهنگی عنوان شده‌است.

گوشت نهنگ جزو گوشت های حلال برای افراد اهل سنت و جزو گوشت های حرام برای شیعیان است.

خوردنی‌ های تابو

اعتقادات مذهبی و فرهنگی و جغرافیایی باعث شده است که خوردن بعضی غذا ها و نوشیدنی ها حرام باشد.مثلا هندو ها خوردن گوشت گاو را حرام می دانند و مسلمانان و یهودیان نیز خوردن گوشت خوک را حرام می دانند.

به این خوردنی ها که در بالا به انها اشاره کردیم در اصطلاح خوردنی ها تابو می گویند و شاید بتوانیم بگوییم خوردن آنها چیزی شبیه انجام یک ناهنجاری است.

حکم گوشت نهنگ

از نظر شرعی می گویند که از موجودات دریا فقط ماهی هایی حلال هستند که پولک دارند و زنده از آب به بیرون آمده باشند نه در آب مرده باشند.تشخیص پولک هم به عرف بر می گردد ولی با توجه به توضیحاتی که دادیم قطعا گوشت کوسه و گوشت نهنگ و گوشت وال حلال نخواهد بود و جزو گوشت های حرام دسته بندی می شود.

صید گوشت نهنگ

کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ در در سال ۱۹۸۲ میلادی ضرب‌الاجلی در موردشکار تجاری نهنگ‌ها صادر کرد که در سال ۱۹۸۶ به صورت یک الزام قانونی درآمد. نروژ اما از سال ۱۹۹۳ دوباره صید نهنگ مینک را شروع کرده است که هنوز هم، خصوصاً در سواحل غرب نروژ، گوشت محبوبی به حساب می آید.

نهنگ های آبی

محققان می گویند که نهنگ های آبی یکی از بزرگترین انواع نهنگ ها هستند که طول آنها به 108 فوت می رسد که بیش از 32 متر است و وزن ها آنها در حدود 190 تن است. در واقع نهنگ های آبی بزرگترین نوع از نهنگ ها و بزرگترین موجود زنده در کل دنیا هستند.

سرعت آنها خیلی بالاست و در هر ساعت می توانند تقریبا 30 مایل را طی کنند یعنی چیزی حدود 50کیلومتر بر ساعت.هر نهنگ می تواند پس از هر بار تنفس در سطح آب حدود 20 دقیقه را بدون تنفس دوباره در زیر آب سپری کند و این شگفت آور است.

نهنگ های آبی موجودات اجتماعی نیستند و در دسته یا گروه مشاهده نمی شود و همیشه تنها دیده شده اند و کمتر پیش می آید شما چند نهنگ آبی را همراه هم ببینید.♥

همه چیز درباره نهنگ

نهنگ‌ها جانوران اقیانوس اند آن‌ها در دریا غذا می‌خورند، جفت‌گیری می‌کنند، بچه به دنیا می‌آورند و بزرگ می‌شوند؛ زندگی آن‌ها چنان به محیط دریا گره خورده که در خشکی زنده نمی‌مانند. بزرگی یک نهنگ می‌تواند از ۲٫۶ متر و ۱۳۵ کیلوگرم (نهنگ عنبر کوتوله) تا ۲۹٫۹ متر و ۱۹۰ هزار کیلوگرم (نهنگ آبی) تغییر کند. نهنگ آبی بزرگترین موجودی است که تاکنون در زمین زندگی کرده‌است و نهنگ عنبر بزرگترین موجود شکارچی دندان دار در زمین است. برخی گونه‌های نهنگ دارای دودیسی جنسی اند یعنی جنس ماده از جنس نر بزرگتر است. نهنگ‌های بی‌دندان شمار زیادی والانه دارند که یک ساختار شانه مانند دارد و با عبور آب از میان آن کریل‌ها و پلانکتون‌ها به دام می‌افتند و نهنگ آن‌ها را می‌خورد. سر نهنگ می‌تواند تا ۴۰ درصد از وزن نهنگ آب وارد بدن کند. اما نهنگ‌های دندان دار، دندان‌هایی مخروطی دارند که برای گرفتن ماهی یا ماهی مرکب طراحی شده‌است. نهنگ‌های بی‌دندان توان بویایی بسیار قوی دارند درحالی که نهنگ‌های دندان دار توان شنوایی بسیار خوبی دارند، شنوایی آن‌ها هم برای خشکی و هم برای آب بسیار کارامد است. این نهنگ‌ها حتی اگر نابینا باشند هم می‌توانند با حس شنوایی خود زنده بمانند. برخی گونه‌ها مانند نهنگ عنبر برای شیرجه در عمق‌های زیاد و شکار بهینه شده‌اند.

نهنگ های قاتل

نهنگ های قاتل از زمان های بس دور و دراز تا کنون توجه بسیاری از انسان ها را به خود جلب کرده اند. برخی آنها را موجوداتی خونخوار و برخی دیگر آنها را گرگ های دریا نامیدند. برخی دانشمندان و فلاسفه آنها را موجوداتی وحشی تلقی کردند و آنها را دشمن انسان به شمار آوردند. و در این میان برخی دیگر نهنگ های قاتل را حیواناتی باهوش احساساتی و بازیگوش نامیدند. و اما چیزی که همگی در مورد آن مطمئن هستیم این است که تا کنون حتی یک مورد از حمله یک نهنگ قاتل به انسان در هیچ جای دنیا گزارش نشده است. ولی اگر به برخورد انسان در مورد این حیوان بی آزار بنگریم می بینیم که هزاران مورد تهاجم انسان به نهنگ قاتل در سطح دنیا به بهانه های مختلف اتفاق افتاده است.نهنگ های قاتل از برخی نهنگ های دیگر کوچکتر هستند ولی بزرگ ترین شکارچی پستاندار تا کنون شناخته شده می باشند. طول بدن نهنگ قاتل نر 6/7-8/5 متر و وزن آن 5442-3628 کیلوگرم است. طول بدن ماده ها 8/5-9/4 متر و وزن آنها 3628-1361 کیلوگرم می باشد. سایز بدن نهنگ ها در نواحی مختلف جغرافیایی متفاوت است. بزرگترین نهنگ قاتل نر شناخته شده 8/9 مترطول و10000 کیلوگرم و بزرگترین ماده 5/8 متر طول و 7500 کیلوگرم وزن داشته است.

تنفس نهنگ

نهنگ‌ها برای تنفس پیوسته باید به سطح آب بیایند با وجود این می‌توانند برای مدت طولانی زیر آب باقی بمانند برای نمونه نهنگ عنبر می‌تواند تا ۹۰ دقیقه پیوسته زیر آب باشد. نهنگ‌ها برای دم و بازدم از سوراخ‌های تنفسی که در سرشان قرار دارد بهره می‌برند. نهنگ‌ها خونگرم اند و لایه‌ای از چربی در زیر پوستشان قرار دارد. یک نهنگ می‌تواند تا ۲۰ گره شنا کند اما آن‌ها به اندازهٔ خوک‌های دریایی در دریا چابک نیستند. نهنگ‌ها با اینکه خونگرمند اما بیشتر دوست دارند در آب‌های خنک شمال و جنوب کرهٔ زمین زندگی کنند و تنها برای به دنیا آوردن بچه به سمت استوا کوچ می‌کنند. نهنگ گوژپشت و نهنگ آبی می‌توانند هزاران کیلومتر را بدون غذا خوردن شنا کنند. یک نهنگ نر هر ساله با چندین ماده جفت‌گیری می‌کند اما نهنگ‌های ماده هر دو یا سه سال یک بار جفت‌گیری می‌کنند. بچه نهنگ‌ها معمولاً در بهار یا تابستان به دنیا می‌آیند و نهنگ ماده کل مسئولیت بزرگ کردن نوزاد را برعهده می‌گیرد. برخی نهنگ‌های مادر نوزاد خود را یک تا دو سال شیر می‌دهند.

خوابیدن نهنگ

طرز خوابیدن نهنگ های قاتل یکی از اسرار طبیعت محسوب میشود با این حال مطالعات انجام شده در شوروی سابق حاکی از این است که خواب عمیق در دلفین ها ( خویشاوندان نزدیک نهنگ های قاتل ) ممکن است تنها در یک نیمکره مغزی اتفاق بیافتد. نهنگ های قاتل در حال استراحت در شب و روز برای مدت های زمانی کوتاه و یا به مدت 8 ساعت کامل مشاهده شده اند. آنها ممکن است در هنگام استراحت به آرامی شنا کنند و ممکن است 3 تا 7 غوص کوتاه داشته باشند که کمتر از یک دقیقه به طول می انجامد قبل از اینکه یک عمق گیری طولانی به مدت 3 دقیقه انجام دهند.

شکار گوشت نهنگ

به دلیل محصولاتی که از نهنگ‌ها بدست می‌آید این جانور مرتب شکار می‌شود و در مواردی در خطر می‌افتد برای نمونه نهنگ شکار اطلس شمالی با جمعیتی کمتر از ۴۵۰ مورد نزدیک به انقراض است و نهنگ خاکستری اقیانوس آرام شمالی به عنوان گونه در معرض انقراض از سوی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت اعلام شده‌است. علاوه بر شکار، نهنگ‌ها در برابر خطرات دیگری همچون آلودگی‌های دریایی هم قرار دارند. گوشت، چربی، صفحه شانه‌ای نهنگ‌ها به صورت سنتی از سوی ساکنان مناطق قطب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل در برخی مناطق مانند ویتنام و غنا به نهنگ‌ها توجه بیشتری می‌شود و حتی برای آن‌ها مراسم خاکسپاری می‌گیرند. پرورش نهنگ و تولید مثل آن‌ها از سوی انسان معمولاً با موفقیت همراه نیست و در بسیاری موارد نهنگ به دست آمده می‌میرد.

بینایی نهنگ

چشمان نهنگ نسبت به بزرگی اندامش کمی کوچک است با این حال نهنگ‌ها بینایی خوبی دارند. همچنین چشم‌های آن‌ها در دو طرف سرشان قرار دارد از این رو میدان دید وسیع تری نسبت جانورانی که چشم‌هایشان در روبرو است دارند. نهنگ‌ها از هر دو گونه یاختهٔ استوانه ای و مخروطی برخوردارند به این معنی که می‌توانند هم در نور کم و هم در نور زیاد ببینند اما شمار یاخته‌های استوانه‌ای آن‌ها بیشتر از مخروطی است. البته یاخته‌های مخروطی نهنگ‌ها حساسیت کمتری نسبت به طول موج‌های کم دارند از این رو نسبت به دیگر پستانداران بینایی رنگی (تشخیص رنگ) ضعیف تری دارند. کاسهٔ چشم بیشتر نهنگ‌ها کمی صاف است مردمک نسبت بزرگی دارند (که در هنگام آمدن به سطح آب جمع می‌شود) و قرنیه و پرده درخشان آن‌ها هم کمی صاف است. این اصلاحات به آن‌ها کمک می‌کند تا مقدار زیادی نور وارد چشم‌هایشان شود بنابراین تصویری بسیار واضح از پیرامون بدست می‌آورند. یک نهنگ در محیط دریا می‌تواند تا فاصلهٔ ۱۰٫۷ متری خود را ببیند اما در سطح آب عمق دید ضعیف تری دارند. همچنین غده‌هایی بر روی پلک چشم و لایهٔ بیرونی قرنیهٔ آن‌ها وجود دارد که به عنوان نگهبان قرنیه کار می‌کند

بدن نهنگ

بدن نهنگ شکلی مانند اژدر دارد، گردن آن انعطاف‌پذیر نیست، اندام‌های بدن به باله تبدیل شده، لالهٔ گوش خارجی ندارند، و دم آن‌ها تبدیل به باله شده. سر نهنگ‌ها غیر از تک‌دندانان و نهنگ‌منقاریان، صاف است. جمجمهٔ نهنگ‌ها کاسهٔ چشم کوچکی دارد (غیر از تک‌دندانان و نهنگ‌منقاریان) و چشم‌ها در دو طرف سر قرار گرفته‌است. بزرگی نهنگ‌ها از ۲٫۶ متر و ۱۳۵ کیلوگرم تا ۳۴ متر و ۱۹۰ تن متفاوت است. در بیشتر گونه‌های نهنگ‌ها جنس ماده از نر بزرگتر است اما استثناهایی نیز وجود دارد مانند نهنگ عنبر که جنس نر بزرگتر از ماده است.

آواز نهنگ‌

آواز نهنگ‌ها احتمالاً کاربردهای گوناگونی برای آن‌ها دارد. برخی گونه‌ها مانند نهنگ گوژپشت با استفاده از صداهای آهنگین ارتباط برقرار می‌کنند که به آن آواز نهنگ‌ها گفته می‌شود. این صداها بسته به گونهٔ نهنگ می‌تواند بسیار بلند باشد. صدای نهنگ‌های گوژپشت بیشتر به شکل بشکن (کلیک) شنیده می‌شود اما نهنگ‌های دندان دار از پژواک‌یابی استفاده می‌کنند که ممکن است تا ۲۰ هزار وات صدا تولید کند (بیش از 73 dBm) و تا کیلومترها شنیده شود. گاهی شنیده شده نهنگ‌هایی که در اسارت انسان اند، سعی می‌کنند صداهایی شبیه انسان تولید کنند. دانشمندان گفته‌اند که این مسئله نشان می‌دهد که نهنگ‌ها تمایل زیادی به برقراری ارتباط با انسان دارند چون دستگاه تولید صدای نهنگ‌ها بسیار با انسان متفاوت است از این رو ساخت چنین صداهایی برای آن‌ها تلاش زیادی می‌برد. نهنگ‌ها دو گونه صدا تولید می‌کنند، سوت و بشکن (کلیک). بشکن‌ها، پالس‌های انفجاری پهن‌باند سریع اند که در پژواک‌یابی کاربرد دارند البته برخی پهن‌باندهای با بسامدهای پایین‌تر هم در برقراری ارتباط کاربرد دارند. بشکن‌ها با فاصله‌های ۳۵ تا ۵۰ میلی‌ثانیه فرستاده می‌شوند. سوت‌های نهنگ بیشتر سیگنال‌هایی به شکل باند باریک محفظه بندی بسامد صورت می‌گیرد و برای برقراری ارتباط کاربرد دارد.

نهنگ‌ های دندان‌ دار

نهنگ‌های دندان‌دار مانند نهنگ عنبر دندان‌هایی با سلول‌های ساروجه دارند که روی لایه‌ای از سلول‌های عاج دندان قرار دارد. برخلاف دندان‌های انسان که بیشتر مینای دندان در خارج از لثه قرار دارد، در نهنگ‌ها بیشتر بخش آهکی یا ساروجه بیرون از لثه است؛ مگر در نهنگ‌های بزرگ که در نوک دندان‌ها ساروجه ساییده شده و مینای دندان آشکار شده‌است. نهنگ‌های بی‌دندان، صفحه شانه‌ای بزرگی دارند که از کراتین ساخته شده و کار دندان را انجام می‌دهد. نهنگ‌های بی‌دندان دو سوراخ تنفسی دارند در حالی که نهنگ‌های دندان‌دار تنها یک سوراخ تنفسی دارند.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 26 اسفند 1398

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.