آشنایی با درمان و دلیل و علت درد لاله گوش هنگام خواب

آشنایی با درمان و دلیل و علت درد لاله گوش هنگام خواب

درد لاله گوش درد لاله گوش ,درد لاله گوش نشانه چیست,درد لاله گوش هنگام خواب,درد لاله گوش چیست,درد لاله گوش از چیست,درد لاله گوش در خواب,درد لاله گوش سمت راست,درد لاله ی …

دلایل و علت یبوست چیست و برای پیشگیری از این بیماری چه کنیم؟

دلایل و علت یبوست چیست و برای پیشگیری از این بیماری چه کنیم؟

دلایل و علت یبوست چیست و برای پیشگیری از این بیماری چه کنیم؟  علت یبوست چیست ،درمان یبوست چیست،علت یبوست کودکان چیست،علت اصلی یبوست چیست؟،علت یبوست مزمن چیست،علت یبوست طولانی چیست،علت یبوست …

طالع بینی طبی چیست

طالع بینی طبی چیست

طالع بینی طبی چیست خواص طالع بینی طبی,فوايد طالع بینی طبی,طالع بینی طبی درماني,خاصيت طالع بینی طبی,خواص طالع بینی طبی درماني,خواص طالع بینی طبی براي پوست,خواص طالع بینی طبی براي مو,خواص طالع …

درد روده

درد روده ,درد روده ها,درد روده کوچک,درد روده و معده,درد روده سمت راست,درد روده سمت چپ,درد روده هنگام دفع مدفوع,درد روده در بارداری

درد روده , درد روده ها , درد روده کوچک , درد روده و معده

توضیحاتی در مورد درد روده

بیماری های روده انواع مختلفی دارند که هر کدام نشانه های گوناگونی را دارا می باشند. در این مطلب درباره علل و علائم بیماری های کورون، سندرم روده تحریک پذیر، سلیاک، کولیت اولسراتیو و دیورتیکولوز برای شما صحبت می کنیم. همچنین تفاوت هر کدام را با بقیه بیماری های روده می گوییم.اگر چند ساعت بعد از خوردن غذا دچار درد شکم شوید، به طور مکرر اسهال داشته باشید، خونریزی از مقعد داشته باشید، کاهش وزن داشته باشید، دارای تعریق شبانه باشید و یا دچار تب عودکننده باشید، ممکن است دچار یکی از بیماری های روده هستید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد آشنایی با علت و علائم و درمان درد روده بزرگ و کوچک صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد روده و بیماری کورون

از آنجایی که علائم بیماری کرون شبیه سایر بیماری های روده می باشد، تشخیص آن بسیار مشکل است. کورون یک بیماری مزمن است که موجب استرس ندارد.

علت بیماری کورون

سیستم ایمنی این بیماران، دارای واکنش زیادی نسبت به مواد و باکتری های موجود در روده می باشد. هنگامی که گلبول های سفید خون به دیواره روده حمله کنند، التهاب سمی را می سازند که موجب ورم مزمن روده و زخم شدن آن می شوند. اگر بستگان درجه اول شما دچار این بیماری باشند، احتمال مبتلا شدن شما به این بیماری زیاد است.

علائم بیماری کورون

علائم کورون – درد شکم اغلب در یک‌چهارم قسمت پایینی و راست شکم – اسهال – خونریزی مقعد – کاهش اشتها – تب – کاهش وزن – خستگیدرد مفاصل – مشکلات پوستی – کودکان دارای این بیماری ممکن است تاخیر رشد داشته باشند. زنان مبتلا به IBS، ممکن است علائم بیماری را در طول دوره قاعدگی خود داشته باشند و این نشان می دهد که هورمون های جنسی می توانند بر IBS اثر بگذارند تفاوت از آنجا که هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری کورون وجود ندارد، پزشکان ترکیبی از آزمایشات را تجویز می کنند تا مطمئن شوند بیماری شما چیست و بیماری های دیگری که دارای علائم مشابه با کورون هستند را رد کنند. بیماری هایی که علائمی شبیه کرون دارند شامل سندرم روده تحریک پذیر، سلیاک، کولیت اولسراتیو و دیورتیکولوز است.

درد روده و سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع دستگاه گوارش است که می تواند بالا و پایین دستگاه گوارش را درگیر کند. زنان 2 تا 3 برابر مردان به این بیماری دچار می شوند. علت IBS به نظر می رسد، رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک و روده بزرگ علت این بیماری باشد. در بیماران مبتلا به IBS، تولید گاز در روده بزرگ باعث می شود، روده بزرگ بیش از حد فعال شود. داروهای خاص و غذاها (حبوبات و الکل) باعث بدتر شدن علائم این بیماری می گردند. زنان مبتلا به IBS، ممکن است علائم بیماری را در طول دوره قاعدگی خود داشته باشند و این نشان می دهد که هورمون های جنسی می توانند بر IBS اثر بگذارند. بیشترین علت IBS به نظر می رسد که عفونت مزمن باکتری هایی که در روده زندگی می کنند، باشد. با وجود عفونت، اعصاب تخریب می شوند و یبوست رخ می دهد.

درد روده و بیماری سلیاک

در بیماری سلیاک، پوشش روده باریک تخریب می شود و با جذب مواد مغذی تداخل دارد. بیماران دارای عدم تحمل پروتئینی به نام گلوتن می باشند. گلوتن در کم خونی – کاهش وزن – التهاب پوست) – تغییر رنگ دندان ها – عادت ماهانه نشدن – کمبود آهن تفاوت – این بیماری با استرس، جراحی، بارداری، زایمان و عفونت ویروسی شدت می گیرد. – علائم منحصر به دستگاه گوارش نیست.

درد روده و بیماری کولیت زخمی

بیماری کولیت زخمی همانند بیماری کرون، یکی از بیماری های التهابی روده است. التهاب و زخم های کوچک در دیواره روده بزرگ باعث این بیماری می شود. التهاب در مقعد و پایین ترین قسمت روده بزرگ رخ می دهد، اما می تواند تمام روده بزرگ را درگیر کند. زخم های کوچک در محل التهاب باعث تخریب سلول های پوششی روده و خونریزی می شود و عفونت می کند. بیماری کولیت زخمی با استرس رابطه ای ندارد، اما در برخی افراد، استرس موجب تشدید علائم بیماری می گردد علت کولیت اولسراتیو واکنش سیستم ایمنی به محیط زیست، رژیم غذایی و یا عفونت موجب ایجاد التهاب در دیواره روده می شود. علائم کولیت اولسراتیو – اسهال خونی – درد شکم – تب – خونریزی مقعد – خستگی – کم خونی – کاهش اشتها – کاهش وزن – از دست دادن مایعات و مواد مغذی تفاوت – این بیماری با استرس رابطه ای ندارد، اما در برخی افراد، استرس موجب تشدید علائم بیماری می گردد. – در این بیماری التهاب در قسمت بالای پوشش روده بزرگ وجود دارد، در حالی که در بیماری کورون، التهاب در تمام دیواره سخت روده ای وجود دارد.

درد روده و دیورتیکولوز

بسیاری از مردم دارای کیسه های کوچکی در روده بزرگ می باشند که به طرف بیرون برآمده هستند. هر کیسه کوچک را به نام دیورتیکولوم می خوانند و روده ای که دارای این کیسه ها باشد را دیورتیکولوز می گویند. وقتی این کیسه ها عفونی و یا ملتهب شوند، به نام دیورتیکولیت خوانده می شود.علت دیورتیکولوز در کشورهایی که رژیم غذایی آنها از لحاظ فیبر غذایی کمبود دارد، این بیماری شایع است. فیبر باعث می شود مدفوع راحت تر دفع شود و از یبوست جلوگیری می کند. هنگامی که مدفوع و یا باکتری در دیورتیکولوم گیر کند، موجب عفونت آن و بروز بیماری می گردد. علائم دیورتیکولوز – درد خفیف شکم – استفراغ – لرز تفاوت – استرس با این بیماری در ارتباط است. – علائم این بیماری ناگهانی و بدون علائم هشداردهنده بوجود می آیند.

سرطان روده بزرگ

در صورت ابتلا به این بیماری، تغییردرعادت اجابت مزاج شامل اسهال و یبوست، ایجاد می‌شود. اگر این تغییرات بیش از 4 هفته ادامه داشته باشد، باید جدی تلقی شود. دیگر علائم سرطان روده بزرگ عبارت‌اند از: 1- خونریزی از مقعد و یا مدفوع حاوی خون 2-درد شکم، نفخ و دل‌پیچه 3- احساس عدم تخلیه کامل مدفوع و دفع ناقص 4- ضعف و خستگی مفرط 5- کاهش وزن غیرمترقبه و ناخواسته علائم فوق بسته به محل گرفتاری و طول مدت ابتلا به سرطان کولورکتال، شدت و ضعف دارد. چه زمانی معاینه و ویزیت پزشک معالج نیاز است؟ وی درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه زمانی باید با مشکوک شدن به این بیماری به پزشک مراجعه کنیم گفت: اگر فردی تغییر در عادت اجابت مزاج، خونریزی و وجود خون در مدفوع را مشاهده کند باید به پزشک معالج مراجعه کند. علائم و تغییرات به وجود آمده، دقیقاً گزارش شود و تاریخچه غربالگری در صورت وجود ارائه شود. وی ادامه داد: به‌طورمعمول اولین غربالگری برای تشخیص زودرس سرطان کولورکتال( روده بزرگ) از سن 50 سالگی شروع می‌شود. البته در صورت وجود سابقه فامیلی سرطان و یا بیماری‌های مستعد کننده ابتلا به آن، غربالگری باهدف تشخیص زودرس، در سنین پایین‌تر آغاز می‌گردد.

ایسکمی روده

علائم و نشانه‌های ایسکمی روده می‌تواند به صورت ناگهانی (حاد) یا به تدریج (مزمن) ایجاد شود. این وضعیت در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین هیچ کدام از علایم و نشانه‌ها به تنهایی نشان دهنده ایسکمی روده نیست، اما به طور کلی برخی از الگوهای شناخته شده وجود دارد. علایم و نشانه‌های ایسکمی حاد روده معمولاً شامل: درد ناگهانی شکمی که ممکن است خفیف تا شدید باشد؛ نیاز فوری به اجابت مزاج؛ حرکات روده‌ای مکرر؛ حساسیت یا بی‌حسی شکم؛ خون در مدفوع؛ تهوع و استفراغ؛ تب؛ سردرگمی روانی در افراد مسن؛ علایم و نشانه‌های ایسکمی مزمن روده نیز عبارت‌اند از: گرفتگی شکم (معمولاً در ساعات اول پس از صرف غذا و یک تا سه ساعت طول می‌کشد.)؛ درد شکمی (در طول هفته‌ها یا ماه‌ها به طور مداوم بوده و بدتر می‌شود.)؛ ترس از خوردن به دلیل درد بعد آن؛ کاهش وزن ناخواسته؛ اسهال؛ تهوع و استفراغ

شایع‌ترین نوع آسیب ایسکمیک روده‌ای

شایع‌ترین نوع آسیب ایسکمیک روده‌ای، ایسکمی کولون است. ایسکمی کولون معمولاً به صورت ناگهانی با درد کمر و سمت چپ شکم با تمایل به دفع مدفوع فوری و خارج شدن خون قرمز یا قرمز روشن مخلوط با مدفوع طی ۲۴ ساعت ظاهر می‌شود. همچنین در برخی از بیماران مبتلا به ایسکمی کولون، درد شدید راست روده و درد ملایم کمر و شکم بدون خونریزی مقعدی بروز می‌کند. اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به ایسکمی کولون بهبود می‌یابند. درصد کمی از موارد دچار تنگی یا گانگرین خواهند شد. بیمارانی که دارای ایسکمی کولون سمت راست روده‌ی بزرگ هستند، پیش‌آگهی بدتری دارند. نیاز به جراحی در این افراد بیشتر و میزان مرگ و میر نسبت به افرادی که دارای ایسکمی سایر قسمت‌های کولون هستند، بالاتر است. علایم اغلب بیماران مبتلا به ایسکمی حاد روده‌ی کوچک با درد شدید و ناگهانی شکم آغاز می‌شود. در اوایل فرآیند شکم معمولاً نرم، صاف بوده و حساس به لمس نیست. اکثر بیماران مبتلا به ایسکمی روده‌ی کوچک اسهال یا خونریزی رکتال ندارند. دردهای دوره‌ای که به آرامی در حال گسترش است، معمولاً زمانی اتفاق می ‌افتد که ایسکمی روده‌ی کوچک ناشی از انسداد شریانی و ترومبوز باشد. گاهی اوقات درد شکمی به طور خاص بعد از مصرف غذا در هفته‌ها تا ماه‌ها قبل از ترومبوز حاد به وقوع می‌پیوندد. بیماران مبتلا به ایسکمی حاد روده‌ی کوچک ناشی از ترومبوز وریدی نیز درد شکمی را تجربه می‌کنند. درد بیشتر متغیر است و معمولاً کمتر از ترومبوز شریانی است. علایم دیگر آن شامل تهوع، استفراغ و اسهال همراه با خون یا بدون آن است. این بیماران معمولاً قبل از وقایع ناگهانی علایم ظریفتری دارند. بسیاری از بیماران مبتلا به ترومبوز وریدی در گذشته سابقه‌ی لخته شدن خون به دلیل مشکلات لخته شدن خون خانوادگی یا بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری التهابی روده (IBD) یا لوپوس یا مصرف داروهای افزایش دهنده احتمال لختگی خون مانند قرص ضد بارداری را داشته‌اند.

نشانه های سرطان روده بزرگ

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ عبارتند از: _تغییر در عادات روده شما، از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر مداوم در مدفوع شما، که بیش از چهار هفته طول بکشد. _خونریزی مستقیم یا خون در مدفوع شما. _ناراحتی مکرر شکم، مانند گرفتگی، نفخ یا درد. _احساس اینکه روده شما کاملا خالی نشده است. _ضعف یا خستگی. _کاهش وزن نامعلوم. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ هیچ علائمی در مراحل اولیه بیماری ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، به احتمال زیاد، بسته به اندازه و مکان سرطان در روده بزرگ شما متفاوت است. چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید: اگر متوجه علائم سرطان روده بزرگ مانند خون در مدفوع خود یا تغییرات مداوم در عادت های روده شدید، با پزشک مطرح کنید. به طور کلی توصیه می شود که غربالگری سرطان روده در سن 50 سالگی شروع شود. پزشک شما ممکن است غربالگری های مکرر یا پیشتر را توصیه کند اگر شما عوامل دیگر مانند سابقه خانوادگی بیماری را داشته باشید.

علت سرطان روده بزرگ

در اغلب موارد علت سرطان روده مشخص نیست. پزشکان می دانند که سرطان روده بزرگ هنگامی رخ می دهد که سلول های سالم در روده بزرگ خطراتی را در طرح ژنتیکی خود، DNA ایجاد می کنند. سلول های سالم رشد می کنند و به صورت منظم تقسیم می شوند، تا بدن شما به طور طبیعی عملکردش را حفظ کند. اما هنگامی که DNA سلول آسیب دیده و سرطانی می شود، سلول ها همچنان به تقسیم شدن ادامه میدهند – حتی زمانی که سلول های جدید مورد نیاز نیستند. همانطور که سلول ها تجمع می یابند، تومور را تشکیل می دهند. با گذشت زمان، سلول های سرطانی می توانند رشد کنند تا به بافت طبیعی بدن نفوذ کند. سلول های سرطانی می توانند به قسمت های دیگر بدن نیز حرکت کنند. جهش های ژن های ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند ؛ جهش های ژن ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند می توانند از طریق خانواده ها منتقل شوند، اما این ژن های ارثی تنها با درصد کوچکی از سرطان های روده ارتباط دارند. جهش های ژنتیکی به معنی سرطان نیست، اما می توانند خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

شایعترین فرمهای سندرم سرطان روده بزرگ

سرطان HNPCC : افراد مبتلا به HNPCC تمایل به ایجاد سرطان روده بزرگ قبل از 50 سالگی دارند. سرطان (FAP). FAP : یک اختلال نادر است که موجب می شود تا هزاران پولیپ را در پوشش کولون و رکتوم ایجاد کنید. افراد مبتلا به FAP بدون درمان آن ابتلا به سرطان روده بزرگ قبل از 40 سالگی را افزایش می دهند. این دو نوع سرطان ، و سندرم های سرطانی روده ای به ارث رسیده، می توانند از طریق آزمایش ژنتیکی تشخیص داده شوند.

سرطان روده بزرگ و رژیم غذایی

مطالعات گروههای زیادی از مردم نشان داده است که داشتن یک رژیم معمولی غربی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده ارتباط دارد ، رژیم غذایی معمولی غربی دارای چربی زیاد و کم فیبر است هنگامی که مردم از مناطقی که رژیم غذایی معمولی کم چرب با فیبر بالا دارند به مناطقی که رژیم معمولی غربی در آن رایج است حرکت می کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در این افراد به طور قابل توجهی افزایش می یابد. روشن نیست که چرا این اتفاق می افتد، اما محققان مطالعه می کنند که آیا یک رژیم غذایی با چربی زیاد و فیبر کم، بر میکروب هایی که در روده بزرگ زندگی می کنند اثر دارد و موجب التهاب میشوند و در نهایت به سرطان تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید : بیماری های روده ♥ التهاب روده ♥ ورم روده ♥ انسداد رودهدرد آپاندیس

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 19 آذر 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.