گیاهان مقوی اعصاب

گیاهان مقوی اعصاب

گیاهان مقوی اعصاب خواص گياهان دارویی,فواید گياهان دارویی,گياهان دارویی درمانی,خاصیت گياهان دارویی,خواص گياهان دارویی درمانی,خواص گياهان دارویی برای پوست,خواص گياهان دارویی برای مو,خواص گياهان دارویی برای جوانی,خواص گياهان دارویی برای بارداری,خواص خوردن …

مقدار مصرف جوز هندی خواص دارویی و درمانی

مقدار مصرف جوز هندی خواص دارویی و درمانی

مقدار مصرف جوز هندی خواص دارویی و درمانی مقدار مصرف جوز هندی خواص دارویی و درمانی در سایت جسارت جوز هندی خواص,جوز هندی خواص,خواص جوز هندی برای مو,جوز هندی چه خواصی دارد,خواص …

اورژانسهای چشم

اورژانسهای چشم

اورژانسهای چشم بیماری چشمی,بيماري بیماری چشمی,بیماری چشمی در بارداري,علائم بیماری چشمی,درمان بیماری چشمی,درمان بیماری چشمی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان بیماری چشمی,بیماری چشمی را چگونه درمان کنيم,بیماری چشمی در کودکان,بیماری …

درمان یبوست نوزاد یک ماهه 2 ماهه شش ماهه 7 ماهه

درمان یبوست نوزاد یک ماهه 2 ماهه شش ماهه 7 ماهه در سایت جسارت

یبوست نوزاد ، یبوست نوزاد 2 ماهه ، یبوست نوزاد نی نی سایت ، یبوست نوزاد شش ماهه ، یبوست نوزاد ۷ ماهه ، یبوست نوزادان+درمان،یبوست نوزاد 7 ماهه،یبوست نوزاد سه ماهه،یبوست نوزاد دو ماهه،یبوست نوزاد هفت ماهه،یبوست نوزادان دو ماهه،یبوست کودک 2 ماهه،یبوست کودک دو ماهه،درمان یبوست نوزاد 2 ماهه،یبوست در نوزاد 2 ماهه،درمان یبوست نوزاد دو ماهه،علت یبوست نوزاد دو ماهه،یبوست در نوزادان 2 ماهه،یبوست نوزاد نی نی سایت،یبوست در نوزادان نی نی سایت،درمان یبوست کودکان نی نی سایت،یبوست نوزادان نی نی سایت،یبوست کودک نی نی سایت،یبوست کودکان نی نی سایت،درمان یبوست نوزاد نی نی سایت،یبوست در کودکان نی نی سایت،یبوست نوزاد شش ماهه،یبوست کودک شش ماهه،درمان یبوست نوزاد شش ماهه،یبوست کودک هفت ماهه،یبوست در نوزاد شش ماهه،یبوست در نوزادان شش ماهه،درمان یبوست نوزاد هفت ماهه،درمان یبوست کودک شش ماهه،یبوست کودک 7 ماهه،یبوست در نوزاد 7 ماهه،یبوست در نوزاد هفت ماهه،درمان یبوست کودک 7 ماهه،یبوست در کودک 7 ماهه،یبوست کودکان درمان،یبوست نوزاد و درمان،درمان یبوست نوزادان دو ماهه،درمان یبوست نوزادان در طب سنتی،درمان یبوست نوزادان شیرخوار،یبوست در نوزادان و درمان آن،درمان یبوست نوزادان زیر یک ماه،درمان یبوست نوزادان با طب سنتی،یبوست در نوزادان و درمان،درمان یبوست نوزاد 7 ماهه،یبوست نوزادان 7 ماهه،یبوست کودکان 7 ماهه،رفع یبوست نوزاد 7 ماهه،علت یبوست کودک 7 ماهه،یبوست نوزاد سه ماهه،یبوست نوزاد چهار ماهه،یبوست کودک سه ماهه،یبوست نوزاد سه ماه،درمان یبوست نوزاد سه ماهه،یبوست در نوزاد سه ماهه،درمان یبوست نوزاد سه ماهه،یبوست در نوزاد سه ماهه،یبوست در نوزادان سه ماهه،یبوست نوزاد دو ماهه،یبوست نوزاد هشت ماهه،درمان یبوست کودک هفت ماهه،یبوست در کودکان هفت ماهه،یبوست در نوزاد هشت ماهه،یبوست نوزادان هفت ماهه،یبوست کودکان هفت ماهه

یبوست نوزاد ، یبوست نوزاد 2 ماهه ، یبوست نوزاد شش ماهه ، یبوست نوزاد ۷ ماهه

در این مطلب از سایت جسارت به درمان یبوست نوزاد یک ماهه 2 ماهه شش ماهه 7 ماهه می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

یبوست نوعی اختلال در سیستم گوارش است که ممکن است برای نوزاد و کودکان هم اتفاق بیافتد. اگر شکم کودک تان کار نکرد،نگران نشوید و خودتان را نبازید برای رفع این مشکل اول باید خونسردی خودتان را حفظ کنید و به سراغ راه چاره بروید یبوست باعث می ­شود سموم زیادی وارد جریان خون و به نقاط مختلف بدن منتقل شود. این سموم در دراز مدت بدن را دچار بیماری ­های مختلفی می­ کند و باعث دل درد نوزاد می شود .یبوست مشکلی حد برای فرشته کوچک شما است. حرکات نامنظم روده باعث یبوست می شود. این مشکل با شروع مصرف غذاهای جامد و شیر خشک آغاز می شود. با استفاده از درمان درست می توانید، نوزاد را از این مشکل نجات دهید. اگر نوزاد شما از یبوست رنج می برد، این مقاله را مطالعه کنید:در زمان یبوست نوزاد تماشای گریه و رنج کشیدن کودک دلبندتان از این ناخوشی بسیار دشوار است. اضافه کردن غذای جامد به رژیم نوزاد، حساسیت یا عدم تحمل پروتئین شیر، مصرف زیاد محصولات لبنی توسط مادر شیرده، شیرخشک، و کم‌آبی برخی از دلایل اصلی یبوست نوزاد هستند. شکم برآمده، درد شدید شکم، ناراحتی یا گریه قبل از دفع، مدفوع خشک و گلوله‌مانند، و اجابت مزاج کمتر از ۳ بار در هفته از نشانه‌های یبوست نوزاد شما هستند. شما نمی‌توانید درمان‌های یبوست در بزرگسالان را برای نوزادان به کار بگیرید زیرا برخی از این درمان‌ها می توانند بر سلامت نوزاد تاثیر معکوس داشته باشند. قبل از انتخاب هر گونه درمان خانگی حتما سن کودک‌تان را در نظر بگیرید. در این نوشتار با موثرترین راه های درمان یبوست نوزاد آشنا خواهید شد.

یبوست نوزاد

یبوست نوعی اختلال در سیستم گوارش است که ممکن است برای نوزادان و کودکان هم اتفاق بیافتد. اگر شکم کودک تان کار نکرد،نگران نشوید و خودتان را نبازید برای رفع این مشکل اول باید خونسردی خودتان را حفظ کنید و به سراغ راه چاره بروید یبوست باعث می ­شود سموم زیادی وارد جریان خون و به نقاط مختلف بدن منتقل شود. این سموم در دراز مدت بدن را دچار بیماری ­های مختلفی می­ کند.یبوست یکی از مشکلات گسترده­ای که در دستگاه گوارش پیش می­آید، یبوست است. در این وضعیت خاص روده ­ها قادر به حرکت مکرر نیستند. بیماری هایی که بر اثر یبوست پیش می آید:آرتریت، آپاندیست، آب مروارید، ورم مفاصل.

یبوست نوزاد 2 ماهه

یبوست مشکلی رایج در نوزاد است و علائم اولیه آن شامل حرکات نامنظم روده یا مدفوع تیره رنگ و خشک و سفت می باشد. فاکتورهای زیادی باعث یبوست می شود. اما برخی فاکتورهای اصلی شامل تغییر رژیم غذایی، مقدار نامناسب فیبر در غذا و کم آبی بدن می باشد. یبوست مشکلی موقتی است و قابل درمان است.نوزاد خود را به خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و مقدار کافی آب و مایعات تشویق کنید. با تغییر رژیم غذایی می توانید مشکل یبوست را حل کنید.هنگامی که مدفوع نوزاد سفت می شود نشانه یبوست است. مدفوع نرم و آبکی نشانه یبوست نیست. گریه در هنگام دفع، دل درد، کاهش اشتها و خون دماغ نشانه یبوست در نوزاد می باشد.

یبوست نوزاد شش ماهه

شاید این موضوع به نظر خنده‌دار بیاید اما سفت یا شل‌شدن مدفوع شیرخوار یکی از دغدغه‌های والدین است. ایجاد مشکل در دفع باعث بی‌قراری و از‌بین‌رفتن آرامش شیرخوار می‌شود و حتی ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. یکی از مشکلاتی که ناراحتی شیرخوار و نگرانی والدین را در پی دارد، یبوست است…هنگام یبوست، مدفوع سفت و خشک می‌شود، به‌طور عادی تخلیه نمی‌شود و کودک در زمان دفع، احساس درد می‌کند.شیرخوارانی که شیرمادر می‌خورند کمتر دچار یبوست می‌شوند، چون شیر مادر به‌راحتی هضم می‌شود و ترکیب چربی و پروتئین آن‌طوری است که باعث ابتلا به یبوست نمی‌شود. در روده کودکانی که شیرمادر می‌خورند، انواع مختلف باکتری‌های مفید وجود دارد که توانایی شکستن و هضم پروتئین‌های پیچیده شیر را دارند درنتیجه در این کودکان مدفوع نرم‌تر و حرکات روده راحت‌تر است. میزان هورمون موتیلین که حرکات روده را افزایش می‌دهد نیز در این کودکان بیشتر است.هضم شیرخشک برای کودک سخت‌تر است و بچه‌هایی که شیرخشک می‌خورند، معمولا مکرر از یبوست رنج می‌برند. حرکات روده بچه‌هایی که فقط شیرخشک می‌خورند، از بچه‌هایی که شیرمادر می‌خورند، کمتر و مدفوعشان سفت و سبزرنگ است.

یبوست نوزاد ۷ ماهه

وقتی کودک این 3 علامت را با هم داشته باشد دچار یبوست شده است:مدفوع سفت، خشک یا تکه‌تکه.گریه و زورزدن هنگام دفع. (زورزدن تنها نشانه یبوست نیست.)مدفوع‌نکردن برای 2 تا 3 روز در کودکانی که شیرخشک می‌خورند و یک هفته برای کودکانی که شیر مادر می‌خورند. (وقتی مدفوع نرم است، دفع یک‌بار در هفته به معنی یبوست نیست.)اشتهای کم، وزن نگرفتن و خونریزی از مقعد.

یبوست نوزادان+درمان

در ماه‌های اول تولد، روزی چند بار دفع یا حتی یک‌بار در هفته طبیعی است. در موارد نادر می‌تواند بین هر بار دفع 3 هفته هم فاصله بیفتد. بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند، معمولا تا 2 تا 3 ماهگی حرکات روده زیادی دارند و مدفوعشان زردرنگ است. با شروع غذای جامد، حرکات روده تغییر می‌کند و ممکن است شکم کودک روزی چند بار یا هر 2 یا 3 روز یک‌بار کار کند. برخی بچه‌ها به‌علت دریافت ترکیب‌های جدید موادغذایی، دچار یبوست خفیف می‌شوند. اگر کودک غذای جامد زیاد مصرف کند، ممکن‌است به‌علت کم‌آبی دچار یبوست شود.

یبوست نوزاد 7 ماهه

شیر خشک: نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، بیشتر مستعد یبوست هستند، چون هضم شیر خشک دشوارتر از هضم شیر مادر است. به علاوه شیر خشک مدفوع را سفت و حجیم می‌کند. نوزدانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، معمولاً دچار یبوست نمی‌شوند و مدفوع‌شان همیشه نرم است، حتی اگر شکم‌شان چند روز کار نکرده باشد. مواد غذایی جامد: زمانی که دادن غذاهای جامد به نوزاد شروع می‌شود، مدتی طول می‌کشد تا بدن روش هضم غذاهای جدید را یاد بگیرد، به همین دلیل نوزادان معمولاً در این مرحله دچار یبوست می‌شوند. غذاهای با فیبر کم و عدم مصرف مایعات کافی منجر به یبوست می‌شود. کم‌آبی بدن کودک و نوزاد: دندان درآوردن، برفک زدن دهان نوزاد، عفونت گلو، سرماخوردگی یا عفونت گوش باعث بی‌اشتهایی نوزاد و بی‌میلی به شیر می‌شود. نوزادان بزرگتر گاهی در اثر ننوشیدن شیر یا آب کافی همراه با غذا دچار یبوست می‌شوند. دلیل یبوست هر چه باشد، اگر نوزاد مایعات کافی دریافت نکند، آب بدن‌اش کم می‌شود. خشک شدن بدن سفت شدن مدفوع را به دنبال دارد. ابتلا به بیماری یا عارضه‌های مختلف: یبوست گاهی علامت آلرژی غذایی، مسمومیت‌های غذایی مانند بوتولیسم یا ابتلا به اختلال‌های متابولیسم یعنی وجود مشکل در شیوه جذب غذا توسط بدن است. یبوست نوزادان به ندرت از بیماری‌های مادرزادی نشأت می‌گیرد. بااین حال بیماری‌های مادرزادی آسیب زننده به عملکرد روده بزرگ مانند بیماری هیرشپرونگ، مهره شکاف‌دار یا اسپینا بیفیدا و سیستیک فیبروسیس نیز منجر به یبوست می‌شود.

دلایل یبوست نوزادان چیست

آیا نوزاد به قدر کافی مایعات مصرف می کند؟ آیا روزی شش بار یا کمتر خیس می کند؟ اگر جواب شما مثبت است، نوزاد به قدر کافی آب دریافت نمی کند. مقدار مایعات ناکافی باعث یبوست می شود. نوزاد شیرخوار تا زمانی که غذاهای جامد مصرف نمی کند، به مایعات اضافی نیاز ندارد. هنگامی که شیر خشک یا غذاهای جامد به نوزاد می دهید باید مقدار مایعات را افزایش دهید. آب یا مایعات دیگر باعث هضم راحت تر غذا می شود و از کم آبی بدن جلوگیری می کند. مقدار آب بستگی به آب و هوا دارد. اگر در محیط گرمسیر زندگی می کنید، باید مایعات بیشتری به نوزاد بدهید.

شیر خشکی که کودک می خورد

هنگامی که شیر خشک برای نوزاد تهیه می کنید، سعی کنید مقدار مناسب آب به شیر خشک بیفزایید. شیر خشک غلیظ تهیه نکنید. شیر خشک غلیظ باعث سخت شدن هضم و باعث یبوست می شود.

تغییر شیر خشکی که کودک می خورد

تغییر شیر خشک یا استفاده از شیر گاو باعث یبوست می شود. در برخی موارد، مدفوع سفت می شود ولی در برخی موارد مدفوع شل می شود. تا زمانی که نوزاد از شیر خشک استفاده می کند، احتمال دارد این مشکل طولانی مدت یا کوتاه باشد. برخی برندهای شیر خشک باعث یبوست می شوند. اگر یبوست ادامه یافت، سعی کنید به نوزاد شیر خشک ندهید.

دادن غذاهای جدید به نوزاد

احتمال دارد با تجربه غذاهای جدید، نوزاد دچار یبوست شود. معده نوزاد نمی تواند غذاهای دیگر غیر از شیر مادر را هضم کند. سعی کنید غذاهای جدید را کم کم به نوزاد معرفی کنید تا با آن ها کنار بیاید.

فیبر کم در غذای نوزاد

فیبر در میوه، سبزیجات و حبوبات وجود دارد. هنگامی که نوزاد شیر مادر(راههای طبیعی افزایش شیر مادران شیرده) و شیر خشک می خورد، بدنش فیبر کافی دریافت نمی کند بنابراین دچار یبوست می شود.

دادن قرص به نوزاد

برخی داروها باعث یبوست می شوند. این داروها شامل آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، مکمل های آهن (علائم و درمان کم خونی ) و آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم می باشد.

تغییر روزمرگی کارهای نوزاد

تغییر روزمرگی مانند مسافرت، آب و هوای گرم و استرس باعث تغییر حرکات روده می شود. در این موارد، نوزاد از یبوست رنج می برد.

آلرژی به شیر گاو در نوزاد

برخی نوزادان نمی توانند شیر گاو یا برخی لبنیات دیگر را هضم کنند بنابراین باعث یبوست می شود.

سابقه خانوادگی یبوست در نوزادان

نوزادانی که سابقه خانوادگی یبوست (برای درمان یبوست چه بخوریم ) دارند، از این مشکل بیشتر رنج می برند. این مسئله به خاطر فاکتورهای محیطی و ژنتیکی می باشد.

شرایط پزشکی نوزاد

یبوست به خاطر مشکلات هضم غذا می باشد. برخی مشکلات دیگر نیز مانند دیابت، پرکاری تیروئید، سندروم دان و مشکلات عصبی باعث یبوست می شود.

علائم یبوست در نوزادان چیست

در صورتی که حرکات روده سه بار کمتر در هفته باشد درد در هنگام دفع مدفوع سفتی و خشکی مدفوع حالت تهوع شکم درد خون در سطح مدفوع خشک کاهش اشتها (برای چاق شدن چه باید کرد) عفونت مجاری ادراری (نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری) استفراغ خیس کردن یا بی اختیاری ادرار (دلایل و درمان های خانگی شب ادراری در کودکان) حرکات دردناک روده

یبوست نوزاد سه ماهه

یک بچه سالم که شیر مادر می‌خورد به‌ندرت دچار یبوست می‌شود. بیشتر شیرخواران هنگام تغییر شیر مادر به شیرخشک یا آغاز تغذیه تکمیلی و شروع غذای جامد، دچار یبوست می‌شوند. این 7 مورد از علل یبوست شیرخواران است.

1. معمولا علت یبوست در کودکان غذاست اما در برخی موارد می‌تواند علامت یک بیماری جدی باشد. علت یبوست در نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، اغلب مادرزادی است مانند سیستیک فیبروزیس، دیابت بی‌مزه، کم‌کاری تیرویید و نقص‌های مادرزادی در روده و مقعد.

2. بیشتر شیرخواران هنگام شروع غذای جامد یبوست را تجربه می‌کنند. بعضی غذاها اگر زود یا به مقدار زیاد استفاده شوند، یبوست ایجاد می‌کنند.موز، برنج، نان سفید، سیب‌زمینی، ماست، پنیر و پاستا غذاهایی هستند که باعث کندی حرکت روده شده وباعث یبوست میشوند.

در بچه‌هایی که شیرخشک می‌خورند، مایعات کم، فیبر کم، تغییر نوع شیرخشک (غلظت بیشتر، بدون لاکتوز، حاوی کازیین) می‌تواند باعث ابتلا به یبوست شود.

3.یکی دیگر از دلایل یبوست کودکان کم شدن آب بدنشان است. وقتی بدن کودک کم‌آب می‌شود، از آنچه کودک می‌خورد آب جذب می‌کند و درنتیجه مدفوع سفت و خشک و دفع آن سخت می‌شود.

4. مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آنتی‌بیوتیک، استامینوفن یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌تواند باعث ابتلا به یبوست شود.

5. مکمل‌های آهن (البته آهن موجود در شیرخشک یبوست ایجاد نمی‌کند).

6. آلرژی غذایی نیز از دیگر علل ابتلا کودکان به یبوست است.

7. اختلالات متابولیکی

برای درمان یبوست نوزاد چه کنیم

دستانتان را چرب کنید و شکم کودک را از قسمت پایین به سمت بیرون و در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. اگر کودک احساس راحتی و آرامش کرد و از این کار لذت برد، ماساژ را ادامه دهید.

کودک را به پشت بخوابانید، پاهایش را بگیرید و به‌آرامی ‌‌به شکل دایره‌ای حرکت دهید. این کار باعث حرکت عضلات شکم، فشار ملایم به روده و تسهیل حرکت آن می‌شود.

حمام گرم می‌تواند کودک را آرام و به دفع راحت‌تر کمک کند. می‌توانید در حمام شکم کودک را ماساژ بدهید. برای اینکه مدفوع سفت راحت‌تر دفع شود، با مقداری وازلین اطراف مقعد را چرب کنید.

اگر به کودک شیرخشک می‌دهید، طبق دستورالعمل شیر را تهیه کنید. اضافه‌کردن مقدار بیشتری شیر می‌تواند باعث ابتلا به یبوست یا مشکلات دیگر شود.

اگر کودک 4 تا 6 ماه دارد، مصرف حریره‌بادام و پوره میوه یا سبزی را به رژیم غذایی او اضافه کنید. این غذاها فیبر زیادی دارند و از یبوست پیشگیری می‌کنند. خوردن آب‌آلو ناشتا نیز از یبوست پیشگیری می‌کند.

اگر کودک غذای جامد می‌خورد، به او پوره هلو و آلو و به جای برنج، جو بدهید.

علاوه بر شیردهی روزی چند بار، آب جوشیده سرد به کودک بدهید. از 60 تا 120 میلی‌لیتر آغاز و طبق میل کودک مقدار آن را کم یا زیاد کنید. به یاد داشته باشید آب نباید جایگزین شیردهی شود.

اگر آب کمک نکرد، در کنار رژیم غذایی معمول، براساس نیاز کودک روزی یک یا چند وعده آب سیب، هلو یا آلو به فرزندتان بدهید.

اگر یبوست طولانی شد، با تغییرات غذایی برطرف نشد و علایم دیگری مانند خون در مدفوع، وزن نگرفتن، استفراغ و تحریک‌پذیری به آن اضافه شد، به پزشک مراجعه کنید. اما ممکن است پزشک برای درمان یبوست مزمن، ملین‌های خاصی تجویز یا در مواردی که یبوست شدید است، شیاف گلیسیرین تجویز کند.

چگونه یبوست نوزاد را درمان کنیم

با نوک انگشتان‌تان شکم نوزاد را به آرامی و در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. اطراف ناف را نیز با حرکات دورانی و رو به بیرون ماساژ دهید. این کار تنش شکم نوزاد را برطرف کرده و علائم یبوست او را کاهش می‌دهد.نوزاد را به پشت نگه دارید. پاهایش را در وضعیتی نیمه خمیده بگیرید. پاهای او را به آرامی حرکت دهید، مثل آن‌که در حال پدال زدن یک دوچرخه است. با سرعتی ثابت این کار را انجام دهید. حرکت دوچرخه برای کودک‌تان بسیار لذتبخش است و روده‌ها را نرم می‌کند.نوزاد را در وضعیت اسکوات حمل کنید. کمی پاهایش را بالا بیاورید طوری که مثل یک خرگوش یا قورباغه روی ساعدتان اسکوات بزند. این کار کمی به انتهای روده بزرگ نوزاد فشار وارد کرده و به تخلیه‌ی شکم او کمک می‌کند.یک دوم قاشق چایخوری شکر را با ۱ اونس آب ترکیب کنید. روزی سه بار قبل از غذا، این محلول را به نوزاد بدهید. توصیه می‌شود به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده کنید.توجه: برای تهیه‌ی این درمان از آب جوشیده‌ی خنک استفاده کنید.آب آلوی رقیق شده را به بطری شیرخشک نوزاد اضافه کنید. این ماده به او کمک می‌کند از شر یبوست خلاص شود. اگر نوزادتان بزرگ‌تر از ۴ ماه است، ۴ اونس شیر خشک یا شیر مادر و ۱ اونس آب آلو را با هم مخلوط کنید. آن را دو بار در روز به نوزادتان بدهید. اگر نوزادتان کمتر از ۴ ماه سن دارد، فقط یک قاشق غذاخوری آب آلو را در ۴ اونس شیر مادر یا شیر خشک مخلوط کنید و دو بار در روز به او بدهید تا حرکات روده‌اش تنظیم شود.ترکیب ۴ اونس آب و ۱ قاشق چایخوری شربت ذرت سیاه درمانی موثر برای رفع یبوست نوزادان است. حداقل دو بار در روز این محلول را به نوزادتان بدهید.توجه: از آب جوشیده‌ی خنک استفاده کنید. اگر قبلا به نوزادتان محلول شکر داده‌اید، دیگر از این درمان استفاده نکنید.از آب گرم برای حمام کردن نوزادتان استفاده کنید. هنگام خشک کردن نوزادتان به آرامی او را ماساژ دهید. آب گرم عضلات شکم را شل کرده و یبوست را بهبود می دهد.یک روان‌کننده‌ی با پایه‌ی آب را در مقعد نوزادتان استفاده کنید. این کار مسیر دفع را روان می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش ناراحتی می‌شود.هم‌چنین هنگام تعویض پوشک نوزاد، اطراف مقعد او را بمالید و به آرامی تمیز کنید. این کار او را تشویق به دفع می‌کند.یک اونس آب جوشیده‌ی خنک را بردارید و نصف قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای به ان اضافه کنید. تا زمانی‌که مدفوع نوزاد نرم می‌شود، سه بار در روز و درست قبل از شیر خشک این محلول را به او بدهید.توجه: می‌توان به جای شکر قهوه‌ای از شکر سفید نیز استفاده کرد.کرچک رایج‌ترین درمانی است که برای بهبود یبوست کودکان استفاده می‌شود. یک برگ فلفل بتل (betel) بردارید و ساقه‌ی آن را به روغن کرچک آغشته کنید. آن را به انتهای روده‌ی بزرگ نوزاد وارد کنید. اگر کودک‌تان بزرگ‌تر از ۲ سال است، به او ‌مخلوطی از روغن کرچک (۱ قاشق چایخوری) و یک لیوان شیر بدهید. مقدار آن را متناسب با سن کودک تنظیم کنید.۵-۶ کشمش را در آب بریزید و بگذارید تمام شب خیس بخورد. روز بعد آن‌ها را به خوبی له و صاف کنید. آب کشمش‌ها را به نوزاد بدهید تا حرکات روده‌اش تنظیم شود.۲-۳ قاشق چایخوری عسل یا شکر را به یک لیوان شیر اضافه کنید.آن را خوب هم بزنید و صبح با شکم خالی به کودک‌تان بدهید. این ترکیب به کودک کمک می‌کند به راحتی عمل دفع انجام دهد.۲ لیتر آب را روی دو فنجان برگ تازه‌ی نعناع و دو فنجان بادیان رومی بریزید. بگذارید تا زمان خنک شدن آب خیس بخورند. چای را در یک بطری بریزید و هر بار ۴ اونس از آن را برای درمان خانگی یبوست نوزاد به او بدهید.نیم لیتر آب را بجوشانید و به همان مقدار ریشه‌ی شیرین‌بیان و تخم رازیانه را به آن اضافه کنید. بگذارید ۱۸-۲۰ دقیقه بجوشد. سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شوید. هر نیم ساعت یک قاشق چایخوری از آن را به کودک بدهید.آب را داغ کنید (نجوشانید). یک کیسه چای نعناع فلفلی را ۵ دقیقه در آن بخیسانید. ۱ اونس از این مایع را در شیشه شیر نوزاد بریزید. در کنار تغذیه‌ی همیشگی، این چای را نیز به نوزداتان بدهید. این چای شکم را روان و گوارش را تسهیل می‌کند. به این ترتیب حرکات روده را تنظیم می سازد.یک درمان موثر دیگر برای یبوست کودکان چای بابونه است. یک کیسه چای بابونه را در آب جوش بگذارید. بگذارید کمی بجوشد. پس از خنک شدن آن را به کودک‌تان بدهید.مقداری ریشه‌ی زنجبیل (تازه) را رنده کنید و در یک قوری بریزید. مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. آن را بپوشانید و اجازه دهید ۵-۶ دقیقه بماند. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. از کودک‌تان بخواهید این چای را بنوشد.با رعایت یک رژیم مناسب می‌توان خطر یبوست در کودکان را تا حد چشمگیری کاهش داد. مایعات (سوپ‌های سبزیجات و آب میوه ها)، غلات صبحانه‌ی سبوس‌دار و خوراکی های سرشار از فیبر (اسفناج، لوبیا، نخودفرنگی، گوجه فرنگی خام، سیب‌زمینی‌های شیرین و …)، سبب تسکین علائم مرتبط با یبوست می‌شوند.

رژیم جالب برای درمان یبوست نوزادان

کمتر از ۲ ماه ـ از آن جایی که نوزاد بسیار کوچک است، هرگونه غذایی تهیه شده‌ای برای او غیرقابل مصرف است. بهتر است به جای درمان خودسرانه به پزشک مراجعه کنید. ۲ ماهه و بزرگتر از آن ـ تقریبا به طور منظم ۳ اونس آب در رژیم او بگنجانید. می‌توانید ۲ اونس آب سیب یا انگور رقیق شده به او بدهید. ۴ ماهه و بزرگ‌تر از آن ـ کودکان در این سن می‌توانند غذاهای جامد بخورند. بنابراین می‌توانید مواد پرفیبری مانند هلو، لوبیا، نخودفرنگی، و اسفناج را به رژیم آن‌ها اضافه کنید. ۵-۱۰ ماه ـ به کودک خوراکی‌های پوره شده بدهید. مطمئن شوید هیچ گونه ماده‌ی درشتی در غذا باقی نماند. ۱ساله ـ اگر کودک‌تان در این سن قرار دارد، به او خوراکی‌های له شده بدهید. اشکالی ندارد مقداری ذرات درشت در غذا بماند.

توصیه هایی برای جلوگیری از یبوست نوزادان

آب بدن نوزادتان را حفظ کنید. در فواصل مساوی به او مایعات بدهید. یک زمان منظم برای توالت رفتن در نظر بگیرید و کودکتان را ترغیب به اجابت مزاج کنید. قبل از آن که به او آب میوه بدهید (آب سیب، آب آلو یا آب گلابی)، آن‌ها را با آب رقیق کنید؛ در غیر این صورت ممکن است سبب اسهال، تورم و نفخ معده شود. اگر یک مادر شیرده هستید، محصولات لبنی را از رژیم‌تان حذف کنید. فعالیت‌های فیزیکی مانند پریدن، دویدن، و راه رفتن را به برنامه‌ی روزانه‌ی کودک‌تان اضافه کنید. این کار به عملکرد مناسب سیستم گوارش کمک می‌کند.

هشدارهایی در مورد یبوست نوزادان

به کودک‌تان شیر گاو ندهید، زیرا هضم آن برای برخی کودکان دشوار است. به جای آن می‌توانید از شیر سویا استفاده کنید که مواد مغذی فراوانی دارد و گوارش آن آسان است. از شیرخشک کم‌آهن استفاده نکنید زیرا تاثیری بر یبوست ندارد و مانع رشد کودک می شود. به کودک غلات صبحانه برنجی، هویج، موز، پوره سیب ، نان سفید، محصولات لبنی (به جز ماست)، سیب زمینی یا پاستا ندهید. هم چنین، از مواد غذایی فرآوری شده یا تصفیه شده نیز پرهیز کنید. بدون مشورت با پزشک به کودکان ملین ندهید.

خلاصه ای در مورد یبوست نوزادان و درمان آن

برخی از والدین فکر می­کنند شکم نوزادشان باید هر روز کار کند واگر چنین نباشد نوزادشان دچار یبوست است، در حالی که این ها علائم یبوست نیست. اصطلاح یبوست زمانی به کار می­رود که مدفوع به حدی سفت باشد که نتواند به راحتی از روده خارج شود. در صورتی که فرزند شما به راحتی مدفوعی نسبتا نرم را تخلیه می کند دچار یبوست نیست حتی اگر این دفع هر چند روز یک­بار اتفاق بیفتد. گاهی یبوست در نوزادان می­تواند ناشی از ناتوانی تجربه دفع مدفوع باشد. اگر نوزاد در هنگام دفع مدفوع دچار درد و سختی شود برای روزهای دیگر و دفع مدفوع بعدی به دلیل ترسی که از قبل به او وارد شده است سعی می­کند به خودش فشار نیاورد و مدفوع را دفع نکند که این خود باعث یبوست می­شود. مصرف مقادیر قابل توجهی از شیر گاو به خصوص در اطفال زیر 2 سال نیز می­تواند یکی از دلایل یبوست باشد.برای رفع مشکل بهتر است با دست تمیز و گرم شده، شکم شیرخوار و نوزاد را ماساژ دهید. حمام کوتاه مدت و حرکت دادن پاهای نوزاد یکی دیگر از روش هایی است که باعث می شود ماهیچه های شکمی تحرک پیدا کنند و دفع مدفوع راحت تر انجام شود. چرب کردن اطراف مقعد هم به تحریک دفع کمک می کند. بعد از 4 تا 6 ماهگی اضافه کردن فیبر به برنامه غذایی مثل پوره میوه یا سبزی از یبوست پیشگیری می کند. مصرف چند نوبت آب جوشیده همراه با شیر بعد از 6 4 ماهگی به خصوص در کودکانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند، توصیه می شود. خط آخر درمان هم تجویز داروهای محرک یا اسموزی مثل شربت لاکتولوز است. البته داروهای محرک را نباید طولانی مدت یا بدون نظر دکتر مصرف کرد و اگر نیاز به مصرف دارو بود، باید داروهایی مصرف شود که عادت ایجاد نکنند و باعث تنبلی روده به دنبال قطع دارو نشود. دارو حتما باید به وسیله پزشک تجویز شود.

خلاصه ای از مفیدترین راهها برای درمان یبوست

نوزادان را در فواصل استاندارد شیر بدهید تا مواد غذایی در روده به خوبی هضم شود.غیر از مواد غذایی روزانه، شیر، غلات سبوس دار و آبمیوه­های تازه را در رژیم غذایی روزانه کودک تان قرار دهید.به مقدار کافی به او آب بدهید.در نوزادان  بالای 5 تا 6ماه از آبمیوهایی مثل سیب و گلابی استفاده کنید. البته با دستور پزشک و به اندازه کم.از غذاهای پرفیبر مثل انواع لوبیا نخود سبز، زرد آلو، آلو و اسفناج استفاده کنید.شکم نوزادتان را به آرامی ماساژ دهید.در نوزادان بالای 6 ماه زیر نظر پزشک می­توانید از شیاف­های گلیسرین برای نرم کردن مدفوع استفاده کنید.

علائم یبوست نوزادان

دفع با تاخیر یا در فواصل طولانی (کمتر از دو بار در هفته) مدفوع کوچک، خشک و سفت درد و تقلا هنگام مدفوع کردن بدبو بودن مدفوع یا باد شکم نفخ شدید بی‌اشتهایی نوزاد بی‌حالی و انرژی نداشتن نوزاد گریه کردن نوزاد و ناراحتی، تحریک پذیری یا درد قبل از دفع خشک، سخت و گلوله‌ای بودن مدفوعی که به سختی خارج می‌شود. شکم کمتر از سه بار در هفته کار می‌کند. سفت بودن شکم نوزاد

یبوست در نوزادان چقدر شایع است؟

این آمار زیاد است! بنابر آمار تقریبا از هر 100 کودکی که توسط متخصصان اطفال و به دلیل مشکلات گوارشی ویزیت می شود 30 نفرشان دچار یبوست و مشکلات ناشی از آن هستند.یکی از مشکلات گسترده­ای که در دستگاه گوارش پیش می­آید، یبوست است. در این وضعیت خاص روده ­ها قادر به حرکت مکرر نیستند. بیماری هایی که بر اثر یبوست پیش می آید:آرتریت، آپاندیست، آب مروارید، ورم مفاصل.یبوست نوزاد از همان بدو تولد شروع می‌شود. یبوست نوزاد مشکل شایعی است که بیش از ۱۵ درصد از نوزاد از آن رنج می‌برند. یبوست نوزاد در تقریباً تمام موارد خود به خود یا با انجام یک یا دو درمان طبیعی برطرف می‌شود. اما اگر این راهکارها موثر نباشد، باید برای درمان کار نکردن شکم نوزاد با پزشک مشورت کرد. متخصص اطفال نشانه‌ها و علائم دیگری، مانند تب، را که ممکن است بیانگر ابتلا به مشکل جدی‌تری باشد نیز تشخیص می‌دهد و بهترین روش درمان یبوست نوزاد را توصیه می‌کند.

به طور کلی چرا نوزادان یبوست می گیرند؟

اگر در انتهای روده نوزاد توده بزرگ و سختی از مدفوع وجود داشته باشد، یا اگر فرزندتان از دفع امتناع می کند، اگر پزشک اتساعی در ناحیه انتهایی روده و کولون تشخیص بدهد یا اگر از اطراف مدفوع حبس شده محتویات آبکی خارج شود کا گاهی مادرها به اشتباه آن را نوعی اسهال تلقی می کنند، یعنی کوچولوی شما به دلیل یک اختلال عملکردی دچار یبوست شده است.اما یبوست در شیر مادر خواران نتیجه مستقیم رژیم غذایی به خصوص شیر و لبنیات مصرفی مادر است. از آنجا که کودک نمی تواند پروتئین شیرگاو را هضم کند بنابراین دچار اختلالات گوارشی و یبوست می شود. پس اگر مادر به طور موقت مصرف شیر گاو را قطع کرده و در عوض از شیر سویا استفاده کند مشکل نوزاد هم حل می شود.به گزارش جسارت، بچه های شیر خشکی بیشتر از بچه هایی که شیر مادرشان را می خورند یبوست می گیرند علتش هم ترکیبات شیر خشک است که عملکرد دستگاه گوارش را مختل می کند. بنابراین اگر شر خشک نوزاد را عوض کنید، معمولا یبوست هم از بین می رود. بعد از شروع غذای کمکی هم ممکن است نوزادتان با تغییر درالگوی اجابت مزاج مواجه شود ولی این ماسله لزوما به معنای یبوست نیست. در واقع دستگاه گوارش بچه در این مرحله به زمان بیشتری برای هضم و جذب غذا احتیاج دارد بنابراین ممکن است فقط یک بار در روز اجابت مزاج داشته باشد، نه بیشتر.

چگونه متوجه شویم که نوزادمان یبوست گرفته است؟

دفع با تاخیر یا در فواصل طولانی (کمتر از دو بار در هفته) مدفوع کوچک، خشک و سفت

درد و تقلا هنگام مدفوع کردن

بدبو بودن مدفوع یا باد شکم

نفخ شدید

بی‌اشتهایی نوزاد

بی‌حالی و انرژی نداشتن نوزاد

گریه کردن نوزاد و ناراحتی، تحریک پذیری یا درد قبل از دفع

خشک، سخت و گلوله‌ای بودن مدفوعی که به سختی خارج می‌شود.

شکم کمتر از سه بار در هفته کار می‌کند.

سفت بودن شکم نوزاد

بی قراری و گریه و ناراحتی

احساس درد در ناحیه شکم

سیخ نگه داشتن پا برای اجتناب از درد و دفع

بی اختیاری مدفوع

تهوع

بی اشتهایی

چگونه از یبوست نوزادان جلوگیری کنیم

روش‌های درمانی فوق برای پیشگیری و درمان یبوست در تمام گروه‌های سنی مفید است، اما دو توصیه زیر مختص یبوست نوزاد است:مقدار کمتری شیر خشک را در وعده‌های بیشتر به نوزاد بدهید تا روده بهتر بتواند شیر خشک را هضم کند. قاعده کلی این است که حجم شیر خشک را نصف و تعداد دفعات تغذیه را دو برابر کنید.شروع تغذیه با خوراکی‌های جامد، به ویژه مواد عامل یبوست مانند برنج و موز، را به تاخیر بیاندازید. به جای برنجک از برشتوک جو استفاده کنید. پوره گلابی و پوره آلو از بهترین غذاهای اولیه کودک هستند که به دلیل فیبر بالا برای درمان یبوست مناسب هستند.برخی از والدین فکر می­کنند شکم نوزادشان باید هر روز کار کند واگر چنین نباشد نوزادشان دچار یبوست است، در حالی که این ها علائم یبوست نیست. اصطلاح یبوست زمانی به کار می­رود که مدفوع به حدی سفت باشد که نتواند به راحتی از روده خارج شود. در صورتی که فرزند شما به راحتی مدفوعی نسبتا نرم را تخلیه می کند دچار یبوست نیست حتی اگر این دفع هر چند روز یک­بار اتفاق بیفتد. گاهی یبوست در نوزاد می­تواند ناشی از ناتوانی تجربه دفع مدفوع باشد. اگر نوزاد در هنگام دفع مدفوع دچار درد و سختی شود برای روزهای دیگر و دفع مدفوع بعدی به دلیل ترسی که از قبل به او وارد شده است سعی می­کند به خودش فشار نیاورد و مدفوع را دفع نکند که این خود باعث یبوست می­شود. مصرف مقادیر قابل توجهی از شیر گاو به خصوص در اطفال زیر 2 سال نیز می­تواند یکی از دلایل یبوست باشد.برای رفع مشکل بهتر است با دست تمیز و گرم شده، شکم شیرخوار و نوزاد را ماساژ دهید. حمام کوتاه مدت و حرکت دادن پاهای نوزاد یکی دیگر از روش هایی است که باعث می شود ماهیچه های شکمی تحرک پیدا کنند و دفع مدفوع راحت تر انجام شود. چرب کردن اطراف مقعد هم به تحریک دفع کمک می کند. بعد از 4 تا 6 ماهگی اضافه کردن فیبر به برنامه غذایی مثل پوره میوه یا سبزی از یبوست پیشگیری می کند. مصرف چند نوبت آب جوشیده همراه با شیر بعد از 6 4 ماهگی به خصوص در کودکانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند، توصیه می شود. خط آخر درمان هم تجویز داروهای محرک یا اسموزی مثل شربت لاکتولوز است. البته داروهای محرک را نباید طولانی مدت یا بدون نظر دکتر مصرف کرد و اگر نیاز به مصرف دارو بود، باید داروهایی مصرف شود که عادت ایجاد نکنند و باعث تنبلی روده به دنبال قطع دارو نشود. دارو حتما باید به وسیله پزشک تجویز شود.

یبوست نوزاد

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 13 اسفند 1396

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.