خلط گلو شما را اذیت می‌کند؟

خلط گلو شما را اذیت می‌کند؟

خلط گلو شما را اذیت می‌کند؟ خلط گلو,بيماري خلط گلو,خلط گلو در بارداري,علائم خلط گلو,درمان خلط گلو,درمان خلط گلو با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان خلط گلو,خلط گلو را چگونه درمان …

راه ها و روش های قد بلند شدن

راه ها و روش های قد بلند شدن

راه ها و روش های قد بلند شدن همه دوست دارند قد بلند شوند یا حداقل قد بلند به نظر برسند

ورزش و درمان خانگی شانه درد راست و چپ در اوایل بارداری

ورزش و درمان خانگی شانه درد راست و چپ در اوایل بارداری

شانه درد شانه درد ,شانه درد نشانه چیست,شانه درد راست,شانه درد چپ,شانه درد در اوایل بارداری,شانه درد درمان,درد شانه و گردن,درد شانه چپ – قلب,درد شانه ها,درد شانه پشت توضیحاتی در مورد …

سفیدی زبان

سفیدی زبان ,سفیدی زبان در طب اسلامی,سفیدی زبان نوزاد,سفیدی زبان و ایدز,سفیدی زبان,سفیدی زبان کودک,سفیدی زبان نوزاد نی.نی سایت,سفیدی زبان نشانه چیست

سفیدی زبان , سفیدی زبان در طب اسلامی , سفیدی زبان نوزاد , سفیدی زبان و ایدز

توضیحاتی در مورد سفیدی زبان

سفیدی زبان برای پزشکان اطفال خیلی مهم است. به اعتقاد این متخصصان، معمولا چنین تغییر رنگی در زبان، بیشتر در اطفال بالای یک سال به چشم می‌خورد و علت آن رژیم غذایی نادرست و مشکلات گوارشی ناشی از آن است.♥ این بچه‌ها معمولا روده تنبلی دارند و عمل بازدم را به راحتی انجام نمی‌دهند. در رژیم غذایی آن‌ها از فیبر غذایی به اندازه کافی استفاده نمی‌شود و خشک شدن زبان این کودکان نیز به علت کم بودن ترشح غدد بزاقی و آب بدن است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که؛ تغییرات بافت زبان در برخی موارد مادرزادی است و به بیماری خاصی برنمی‌گردد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد علت و علائم و درمان سفیدی زبان در طب اسلامی چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

دلیل سفیدی زبان

برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای زبان‌های پرزدار هستند، بدون آن‌که دچار بیماری خاصی باشند. همچنین زبان برخی افراد در نقاط مختلف، دارای چند رنگ است که به آن زبان جغرافیایی می‌گویند. جدای از این موارد، تغییرات رنگ و بافت زبان تنها در چند مورد باید جدی گرفته شود: در هنگام بروز بیماری قارچی برفک (بروز لکه‌های سفید روی زبان)، به دنبال رعایت نکردن بهداشت و مصرف دخانیات و مواد مخدر و نیز به علت بیماری‌هایی، چون ایدز که با نقص سیستم ایمنی بدن همراه است. سفیدی زبان می‌تواند در اثر التهاب و عفونت پرز‌های چشایی در سطح زبان ایجاد شود. قرار گرفتن باقیمانده غذاها، باکتری‌ها و سلول‌های مرده در بین پرز‌های چشایی ملتهب باعث سفیدی زبان می‌شود.

علت سفیدی زبان

متخصصان گوش و حلق و بینی، رنگ زبان را نشانه‌ای از سلامت تلقی می‌کنند، به خصوص وقتی که در کودکان، زبان دچار نوعی بیماری قارچی به نام برفک می‌شود، یا در بزرگسالان زمانی که رنگ و بافت سطحی زبان به دلیل رعایت نکردن بهداشت یا استعمال سیگار و مواد مخدر دچار تغییراتی می‌شود. بی‌جهت نیست که در طب سنتی نیز داشتن یک زبان مرطوب، صورتی‌رنگ و کمی زبر، از علائم سلامت بدن شناخته شده است.اما تغییرات رنگ و بافت زبان در مواردی بسیار، هشداردهنده و نشان‌دهنده احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی، چون سرطان حفره دهان و زبان یا بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی است، ولی در برخی موارد نیز تغییر رنگ زبان نشانه بیماری نیست و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد که سفید شدن سطح زبان از این موارد است. اگر روی زبان زخمی ایجاد شود که بیش از دو هفته بماند، نیاز به بررسی جدی دارد، چراکه می‌تواند نشانه اولیه‌ای از سرطان حفره دهان و زبان باشد.

عوامل سفیدی زبان

 از جمله مشکلات بهداشتی که باعث سفیدی زبان می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کرد: خشکی دهان که ناشی از نفس کشیدن و خوابیدن با دهان باز است؛ درست مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان؛ تمیز نکردن زبان؛ دی‌هیدراته شدن یا کم‌آبی بدن؛ تحریک زبان با لبه‌های تیز دندان، دندان مصنوعی و پروتز یا براکت‌های ارتودنسی؛ مصرف منظم الکل؛ مصرف، کشیدن و جویدن تنباکو عواملی که مانع سفید شدن زبان می‌شود

سفیدی زبان و برفک دهانی

برفک دهانی هم عامل دیگری برای سفید شدن زبان است. برفک ناشی از عفونت قارچی است که قارچ کاندیدیاز در زبان ایجاد می‌کند. تکه‌های سفیدی که برفک در دهان و روی زبان ایجاد می‌کند معمولا سفید یا متمایل به سفید هستند و ممکن است مزه و طعم بدی هم به دهان بدهند. ضمن اینکه برفک دهان می‌تواند دردناک هم باشد بخصوص هنگام غذاخوردن یا نوشیدن مایعات. افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شده است، بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان هستند. به‌ویژه کسانی که تازه شیمی درمانی کرده‌اند یا مصرف آنتی بیوتیک داشته‌اند. عدم رعایت بهداشت دهانی و استفاده از دندان مصنوعی نامناسب هم منجر به این مشکل می‌شود.ممکن است برفک دهان به‌خاطر استنشاق دارو‌های کورتیکواستروئیدی آسم (کورتون) هم ایجاد بشوند. برخی مشکلات دیگر مانند دیابت هم می‌تواند عاملی برای برفک دهان باشد.

درمان سفیدی زبان

سفید شدن زبان که ناشی از اختلالی جدی است باید حتما پیگیری و درمان بشود. مثلا برای رفع برفک دهانی باید از دارو‌های ضد قارچ استفاده بشود. دارو‌های برفک معمولا به شکل قطره و در طول ۱ تا ۲ هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. خزه پوستی دهان هم در صورت شدید بودن معمولا با دارو‌های کورتیکواستروئیدی درمان می‌شود، اما در موارد بسیاری فقط تحت نظارت پزشک یا دندان پزشک قرار می‌گیرد. لوکوپلاکی هم تحت نظر پزشک قرار می‌گیرد تا وضعیت آن بدتر نشود. برای درمان سفلیس هم از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود تا باکتری‌های بیماری کشته بشوند. عدم استفاده از محرک‌هایی مانند الکل و تنباکو هم به رفع سفیدی زبان کمک می‌کند.

درمان خانگی سفیدی زبان

برخی از درمان‌های خانگی و عادت‌های صحیح هم موجب رفع سفید شدن زبان می‌شوند. ۱. پروبیوتیک‌ها پروبیوتیک‌ها دسته‌ای از باکتری‌ها هستند که برای هضم و گوارش مفیدند. این باکتری‌ها در رفع سفید شدن زبان هم مؤثر هستند. تحقیقات روی پروبیوتیک‌ها معمولا به اثرات مثبت آن‌ها درباره روده معطوف است، اما این باکتری‌ها در رفع سفیدی زبان هم نقش دارند. براساس نتیجه تحقیقات، پروبیوتیک‌ها علاوه بر روده می‌توانند در دهان هم قرار بگیرند و قارچ‌ها و بعضی باکتری‌ها را از بین ببرند.هرچند تحقیقات در این مورد هنوز تکمیل نشده است، اما پروبیوتیک‌ها به ایجاد محیطی متعادل در دهان و جلوگیری از سفید شدن زبان کمک می‌کنند. ۲. استفاده از لایه‌بردار جوش‌شیرین مالیدن جوش شیرین روی مسواک و پاک کردن دهان، دندان و زبان با استفاده از آن از سفید شدن زبان جلوگیری می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های خطرناک عفونت‌زا در دهان مثل کاندیدیاز یا استرپتوکوک (Streptococcus) به کمک جوش‌شیرین از بین می‌روند. ۳. سیر خام سیر خام هم با عفونت‌های ناشی از کاندیدیاز مبارزه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ماده‌ای موسوم به آلیسین (allicin) در سیر خام باعث کشتن قارچ خطرناکی به نام کاندیدا آلبیکانس می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات می‌توانید حبه‌های سیر را روزانه مصرف کرده یا آن را خرد کنید و با روغن زیتون میل بفرمایید. ۴. تراشیدن روی سطح زبان تراشیدن سطح برای برداشتن لایه‌های سفید به کمک لبه قاشق یا ابزاری که در داروخانه‌ها به همین منظور به فروش می‌رسد هم مانع از تجمع بقایای غذا و ذرات ریز روی زبان و بین پرز‌های چشایی می‌شود.

جلوگیری سفیدی زبان

 اگر چه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تنها عامل ابتلا به سفیدی زبان نیست، اما کمک زیادی به جلوگیری از آن می‌کند؛ بنابراین بهتر است در طول روز ۲ بار مسواک بزنید و ۱ بار هم نخ دندان استفاده کنید. برخی از افراد هم از تراشیدن سطح زبان با مسواک یا وسایل خاص، سعی در زدودن باکتری‌ها و… از روی زبان دارند.مصرف مواد غذایی مناسب در رژیم غذایی و پرهیز از مصرف الکل و تنباکو هم در جلوگیری از سفید شدن زبان نقش دارد. هر ۶ ماه یک بار هم بهتر است به دندانپزشکی مراجعه کنید و تمام موارد مشکوک دهانی را هم به اطلاع متخصص برسانید. اگرچه دیدن سفیدی‌ها روی زبان کمی نگران‌کننده است، اما در بیشتر موارد این علامت نشان از مشکلی جدی ندارد. شاید این موضوع سریعا با رعایت بهداشت و مراقبت‌های دهانی از بین نرود، اما رعایت نکات بهداشتی در این مورد ضروری است و افراد دچار سفیدی زبان باید بهداشت را رعایت کنند. گاهی اوقات، سفید شدن زبان نشان از مشکلات جدی دارد که حتما باید تحت نظارت و درمان پزشک قرار بگیرد.

سفید شدن زبان

سفید شدن زبان اختلالی است که در آن نقاط یا لکه‌های سفید روی زبان ظاهر می‌شوند. در حقیقت، این تغییر رنگ کمی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد، اما اغلب خوش‌خیم و موقت است و خطری برای بدن انسان ندارد، البته اگر مربوط به هیچ بیماری دیگری نباشد. با این حال، زبان سفید، گاهی اوقات می‌تواند عارضه‌ای مرتبط با بعضی از بیماری‌های جدی باشد، بنابراین لازم است در اسرع وقت راه‌هایی برای خلاص شدن از شر زبان سفید پیدا کنیم.

علل شایع سفیدی زبان

برخی از علل شایع وجود دارند که سبب سفید شدن زبان می‌شوند، شما باید از آن‌ها آگاه باشید تا بتوانید از بروز این اختلال جلوگیری کنید. این علل عبارتند از: – بیماری یا عفونت – تحریک‌کننده‌های زیست محیطی – واکنش نسبت به داروهای خاص – کم آب شدن بدن (دهیدراته شدن) – عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به شیوه‌ی مناسب – مصرف الکل – قرار گرفتن در معرض تنباکو – التهاب زبان، مانند گلوسیت (یا زبان‌آماس) – برفک دهان (عفونت کاندیدای مخمر) – غذاهای تند، به عنوان مثال، هابانرو و هالاپینو، که حاوی ترکیبات مرتبط با سفید شدن زبان هستند در واقع، بسیاری از آدم‌ها به دلیل یکی از عواملی که در بالا ذکر شده، زبان سفید دارند و دچار مشکل خشکی دهان نیز هستند. این مسئله واقعا برای آن‌ها ناامیدکننده و دلسردکننده می‌شود وقتی که مشکل‌شان قابل درمان به نظر نمی‌رسد.

سفیدی زبان و اختلالات

چند اختلال وجود دارد که با سفیدی زبان مرتبط هستند و حتی شما هم می‌توانید به آن‌ها مبتلا باشید. این اختلالات عبارتند از: ۱. لوکوپلاکی اگر سیگار می‌کشید یا تنباکو می‌جوید و الکل می‌نوشید، ممکن است به لوکوپلاکی مبتلا شوید. این اختلال می‌تواند تکه‌های سفیدی را در داخل گونه‌ها، و همین‌طور لثه‌ها و حتی زبان ایجاد کند. به طور معمول، این تکه‌های سفید بدون ضرر هستند، اما گاهی‌اوقات می‌توانند علائم سرطان دهان باشند. ۲. لیکن پلان دهانی لیکن پلان دهانی اختلالی است مربوط به سیستم ایمنی بدن که باعث ایجاد لکه‌های سفید در دهان و زبان می‌شود. علاوه بر این، لثه‌ها ممکن است در زمان وجود این مشکل آسیب ببینند، بنابراین افراد مبتلا می‌توانند زخم‌هایی را روی پوشش داخلی دهان تجربه کنند. ۳. برفک دهان برفک دهان نوعی عفونت دهانی است که در اثر قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود. این مشکل ممکن است در فردی که مبتلا به دیابت است یا در اثر اختلالات بدی مانند HIV / AIDS، کمبود آهن و ویتامین B سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا کسانی که دندان مصنوعی دارند، رخ دهد. ۴. سیفلیس سیفلیس نوعی عفونت منتقله از راه ارتباط جنسی است که می‌تواند سبب زخم شدن دهان شود. اگر این بیماری به درستی درمان نشود، تکه‌های سفید، که لوپوپلاکی سیفلیتی نیز نام دارند، روی زبان تشکیل می‌شوند.

سفیدی زبان و نمک

۱. نمک استفاده از نمک یکی از روش‌های درمانی برای خلاص شدن از شر زبان سفید است که باید بدانید. در حقیقت نمک نه تنها به پاک شدن لکه‌های سفید روی زبان کمک می‌کند بلکه آن را کمی‌ تمیز هم می‌کند. به بیان واضح‌تر، طبیعت خشن نمک سلول‌های مرده و مواد باقی‌مانده روی زبان را به عنوان یک تراش‌دهنده‌ی طبیعی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، نمک حاوی داروی ضدعفونی‌کننده است که به مبارزه با باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند کمک می‌کند. ۲ راه برای استفاده از نمک برای از بین بردن سفیدی زبان وجود دارد: روش ۱: غرغره با آب نمک مواد لازم – ۱ قاشق چایخوری نمک – ۱ لیوان آب گرم روش انجام این درمان – نمک را به لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب هم بزنید – به طور کامل با این آب نمک غرغره کنید و بعد آن را بیرون بریزید – ۲ تا ۳ بار در روز این روش درمانی را انجام دهید تا زمانی که لکه‌های سفید روی زبان ناپدید شود. روش ۲: مسواک زدن با نمک مواد لازم – ۱ قاشق چایخوری نمک – مسواک روش انجام این درمان: – نمک را روی زبان سفیدتان پخش کنید – با استفاده از مسواک ناحیه‌ی آسیب‌دیده را به آرامی در حدود یک دقیقه مسواک کنید – در نهایت دهان‌تان را به طور کامل با آب گرم بشویید. – این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید تا اختلال موجود به خوبی بهبود بیابد.

سفیدی زبان و آب آلوئه‌ورا

یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای از بین بردن لکه‌های سفید روی زبان، آب آلوئه‌ورا است. در واقع، آلوئه‌ورا دارای خواص شفابخش و ضد التهابی است که مسئول رسیدگی به مشکلات دهانی مختلفی همچون زبان سفید هستند. به علاوه، این گیاه همچنین به عنوان یک ماده‌ی ضد میکروب، به کشتن باکتری‌هایی که سبب سفیدی زبان می‌شوند، کمک می‌کند. شما می‌توانید از آلوئه‌ورا برای درمان زبان سفید به شیوه‌ی زیر استفاده کنید: مواد لازم ۲ قاشق غذاخوری آب آلوئه‌ورا طرز استفاده – ۱ قاشق غذاخوری آب آلوئه‌ورا را در دهان‌تان قرار دهید، چند دقیقه صبر کنید و بعد آن را بیرون بریزید. – ۱ قاشق چایخوری آلوئه‌ورای باقی‌مانده را بنوشید. – این روش را ۲ تا ۳ بار در روز و به مدت ۲ هفته دنبال کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

سفیدی زبان و روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از موثرترین داروهای گیاهی برای درمان زبان سفید است که باید بدانید. این واقعیت که روغن چای دارویی حاوی خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است، سبب می‌شود که این ماده درمان بسیار مناسبی برای رفع این مشکل باشد. برای استفاده از روغن درخت چای برای این منظور باید از روش زیر استفاده کنید: مواد لازم – ۱ قاشق چایخوری روغن درخت چای – ۱ لیوان آب گرم روش انجام این درمان – روغن درخت چای را داخل یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و خوب هم بزنید – محلول به دست آمده را در داخل دهان‌تان به مدت چند دقیقه بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. – این روش درمانی را دو یا سه بار در روز برای خلاص شدن از تکه‌های سفید روی زبان دنبال کنید.

سفیدی زبان و ماست

ماست یکی از آن موادی است که به خلاص شدن شما از شر زبان سفید کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، ماست حاوی پروبیوتیک است که برای از بین بردن قارچ کاندیدا، یکی از علل اصلی سفید شدن زبان، بسیار مفید است. جهت استفاده از ماست برای این منظور، باید دستورالعمل زیر را دنبال کنید. مواد لازم ۲ قاشق غذاخوری ماست روش انجام این درمان – قبل از رفتن به خواب، ۲ قاشق غذاخوری ماست را روی زبان‌تان بگذارید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند. – این روش درمانی را دست کم یک بار در روز برای از بین بردن تکه‌‌های سفید روی زبان انجام دهید. – همچنین، نصف یک کاسه ماست به طور روزانه بخورید تا یک زبان تمیز و بدون هیچ گونه باکتری مضری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : سوختگی زبان ♥ سوزش زبان ♥ التهاب زبان ♥ سفیدی روی ناخنسفیدی مو در جوانی

آخرین بروز رسانی در : جمعه 17 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.