عوارض و موارد مصرف کپسول راکوتان برای جوش

عوارض و موارد مصرف کپسول راکوتان برای جوش

کپسول راکوتان کپسول راکوتان ,کپسول راکوتان چیست,کپسول راکوتان عوارض,کپسول راکوتان قیمت,کپسول راکوتان ایرانی,کپسول راکوتان برای جوش,کپسول راکوتان,عکس کپسول راکوتان توضیحاتی در مورد کپسول راکوتان راکوتان یکی از داروهایی است که در جوش …

عوارض و بهترین قرص چاق کننده صورت و ران و باسن

عوارض و بهترین قرص چاق کننده صورت و ران و باسن

قرص چاق کننده قرص چاق کننده داروخانه ,قرص چاق کننده داروخانه ای,قرص چاق کننده در داروخانه ها,قرص های چاق کننده در داروخانه,بهترین قرص چاق کننده موجود در داروخانه ها,قرص های چاق کننده …

خواص کاکائو برای موی سر در طب سنتی و نوین

خواص کاکائو برای موی سر در طب سنتی و نوین

خواص کاکائو برای موی سر در این مطلب از سایت جسارت به موضوع خواص کاکائو برای موی سر می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. اگر دوست دارید …

کیست اپیدرمال

کیست اپیدرمال ,کیست اپیدرمال بیضه,کیست اپیدرمال تناسلی,کیست اپیدرمال در زنان,کیست اپیدرمال چیست,کیست اپیدرمال ناحیه تناسلی,کیست اپیدرمال واژن

کیست اپیدرمال , کیست اپیدرمال بیضه , کیست اپیدرمال تناسلی , کیست اپیدرمال در زنان

توضیحاتی در مورد کیست اپیدرمال

کیست (به انگلیسی: Cyst) یک محفظه بسته‌است که دارای غشا مجزا و تقسیم یاخته‌هایی مجزا در مقایسه با بافت دور و اطرافش است. کیست می‌تواند شامل هوا، مایعات و مواد نیمه جامد باشد. یک مجموعه چرکی، آبسه نامیده می‌شود و کیست به حساب نمی‌آید. هنگامی که یک کیست تشکیل می‌شود، می‌تواند خود به خود از بین برود یا از طریق جراحی برداشته شود. کیست می‌تواند مادرزادی (کلیه پلی کیستیک) یا پاتولوژیک مانند کیست هیداتید باشد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد کیست اپیدرمال صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

کیست اپیدرمال چیست

کیست اپیدرمال پوستی یکی از شایعترین انواع کیست ها در انسان است و تقریبا در همه نقاط بدن مثل سر، صورت، بدن، اندام ها ممکن است دیده شود کیست اپیدرمال با نام های دیگری نظیر کیست فولیکولار انفاندیبولار یا کیست اپیدرموئید نیز شناخته می شود. این کیست از نظر ماهیت با کیست سباسه متفاوت است ولی از نظر ظاهری ممکن است شبیه آن باشد. در مواردی که کیست اپیدرمال بسیار کوچک باشد آنرا با عنوان میلیا نامگذاری می کنند ولی از نظر ماهیت کاملا شبیه کیست اپدرمال است

کیست پیلار

کیست پیلار:Trichilemmal Cyst یا (Pilar Cyst) شایع ترین نوع کیست پوستی میباشند و بطور عمده روی سر رخ می دهند. مانند کیست اپیدرمویید حاوی کراتین هستند ولی بر خلاف آنها مجرای خروجی (پونکتوم) روی سطح پوست ندارند. ضایعات همانند کیست اپیدرمویید با تروما، خود بخودی و یا بصورت ارثی ایجاد میشوند که توارث، از نوع اتوزومال غالب است. منشا این کیست از سلولهای غلاف خارجی مو می باشد. گاهی بصورت توده های پوستی منفرد و بطور شایعتر بصورت متعدد هستند و قوام سفت دارند. سایز از چند میلی متر تا چندین سانتی متر متغیر است. گاهی موهای روی کیست می ریزند و حالت آلوپسی روی ضایعه ایجاد میشود. کیست های پیلار در خانم های میانسال شایعتر است. کیست ها بدون علامت هستند ولی در صورت ایجاد التهاب و عفونت در داخل کیست بصورت قرمز، متورم و دردناک میشوند. در تعداد کمی از کیست های پیلار، جدار کیست شروع به تکثیر میکند و ضایعات بتدریج رشد کرده و ایجاد توده های بزرگی مینماید و سطح کیست در این موارد ممکن است زخمی شود. به این کیست ها Proliferating trichilemmal cysts میگویند که عموما در خانمهای با سن بالا دیده میشود. درمان: جراحی و خارج کردن کامل کیست میباشد.

علائم کیست اپیدرمال

توده ی دردناک متحرک زیر پوست وقتی که عفونی شود، ممکن است قرمز، دردناک و متورم شود و چرک سفید از آن خارج شود.

کیست گانگلیون

کیست گانگلیون: Ganglion cyst توده کیستی نرم که به صورت شایع روی مچ دست ایجاد میشوند. سایز کیست در حد چند سانتی متر بوده و حاوی هیالورونیک اسید می باشند. در خانم های جوان تا میانسال بیشتر دیده میشوند. ولی در کودکان هم رخ میدهد. علت دقیق تشکیل گانگلیون مشخص نیست ولی ضربه ممکن است عامل اصلی ایجاد باشد.درمان کیست گانگلیون: ممکن است خودبخود بهبود یابد. درمانهای موجود شامل: فشار روی کیست، آسپراسیون کیست و تزریق داخل ضایعه کورتیکواستروئید و در نهایت جراحی و خارج کردن کامل گانلگیون کیست میباشد.

آشنایی با کیست اپیدرمال

این کیست ها توده های کوچکی هستند که در زیر پوست وجود دارد، معمولا بر روی صورت، گردن و یا تنه. به آرامی رشد می کنند و با ماده ی روغنی یا پنیری شکلی که شامل پروتئینی به نام کراتین است پر می شوند. این کیست ها اغلب در فولیکول موی آسیب دیده ایجاد می شود و یا در اثر آسیب پوستی جدی. کیست های اپیدرمال معمولا مشکل ساز نیستند ولی اگر عفونی شوند، دردناک می شوند.

کیست درمویید

کیست درمویید منشا ژنتیکی داشته و از بدو تولد وجود دارند. بتدریج با افزایش سن رشد می نماید. محتویات این کیست میتواند متشکل از مواد مختلف مانند مو، دندان، غدد پوستی و مایع باشد. معمولا کیست روی صورت ایجاد میشود ولی روی سر و گردن هم ایجاد میشود. محل شایع در صورت در قسمت خارجی ابروها یا روی پل بینی است. به سطح پوست راه ندارند ولی ممکن است به استخوان زیرین متصل باشند. در ناحیه سر و گردن حتی ممکن است به سینوس ها و جمجمه اتصال وجود داشته باشد. درمان کیست درمویید: درمان جراحی است ولی با توجه به احتمال اتصال به ناحیه زیرین، بایستی قبل از جراحی بررسی دقیق توسط پزشک انجام شود.

کیست اپیدرمال عفونی

این کیست ها ممکن است ماه ها و یا حتی سال ها رشد کنند. به جز این که آزاردهنده هستند نیاز به کار خاصی ندارند. اگر عفونی شوند، باید پزشک بیمار را ویزیت کند. در صورت نیاز، ممکن است پزشک به راحتی آن ها را تخلیه کند و یا با جراحی بردارد.

کیست چیست

کیست یک بافت کیسه‌ مانند است که حاوی مایع، هوا و یا سایر مواد می باشد. کیست ها می توانند تقریبا در هر جای بدن و یا روی پوست رشد کنند. یک کیست به شکل یک برآمدگی روی پوست دیده می شود. برخی کیست ها در داخل بدن رشد می کنند و شما نمی توانید آن ها را ببینید، اما علائمی ایجاد می کنند. انواع مختلفی از کیست ها وجود دارند. بسیاری از کیست ها، خوش خیم یا غیر سرطانی هستند.

درمان کیست اپیدرمال

درمان کیست اپیدرمال تزریق استروئید برای کمک به کاهش التهاب تخلیه ی کیست ها و برداشت دیواره های کیست و یا جراحی برای برداشت کل کیست فشار دادن با گاز برای کمک به تخلیه ی کیست پاره شده در صورت وجود عفونت، ممکن است آنتی بیوتیک لازم شود.

کیست اپیدرمال و مراجعه به پزشک

چه موقع نزد پزشک برویم؟ اگر کیست شما خیلی درد داشت و یا قرمز رنگ بود، نزد پزشک متخصص بروید. این علائم می تواند نشان دهنده پارگی کیست و یا عفونت آن باشد. حتی اگر کیست هیچ گونه درد و یا مشکل دیگری را ایجاد نکرد، پزشک بایستی کیست شما را بررسی و معاینه کند. شما هرگز نباید خودتان کیست را فشار دهید و یا بترکانید، زیرا این کار باعث عفونت آن می شود رشد غیرطبیعی کیست می تواند نشانه ای از سرطان باشد. بنابراین پزشک ممکن است از کیست نمونه برداری کرده و آن را آزمایش کند.

علل کیست اپیدرمال

کیست های اپیدرمویید به علت تکثیر سلولهای لایه سطحی (اپیدرم) درلایه میانی پوست (درم) رخ می دهد. بصورت ضایعات گنبدی شکل که واجد یک کپسول هستند، مشاهده میشوند و درون فضای کیست مواد نیمه جامد با قوام شبیه خمیر دندان وجود دارد. این ماده کراتین نام دارد و توسط سلول های پوست ساخته میشود. کیست اپیدرمویید بطور معمول همرنگ پوست تا متمایل به زرد سفید میباشد. بطور عمده روی صورت، سر، گردن و تنه و اسکروتوم رخ میدهد. در ناحیه تناسلی کیست ها معمولا کوچکتر بوده و رسوب کلسیم (کلسیفیکاسون) بطور شایع در داخل کیست ایجاد میشود. این ضایعات خوش خیم و بدون خطر هستند و ریسک بدخیم شدن بسیار کم میباشد. گاهی این کیستها بدنبال آسیب به پوست ایجاد میشوند و در این موارد نام Epidermal inclusion cysts به آن اطلاق می شود. بطور عمده در بالغین رخ می دهد و در مردها شایعتر است. منشا کیست اپیدرمویید از سلولهای پوشش اپیتلیال پوست یا انفاندیبولوم مو می باشد. این ضایعات غیر التهابی می باشند ولی در صورتی که ملتهب شوند رنگ آنها میتواند متمایل به قرمز و صورتی باشد. سایز این کیستها از چند میلی متر تا چند سانتی متر متفاوت است. نکته مهم در تشخیص کیستهای اپیدرمال پوستی، وجود یک سوراخ کوچک مرکزی (پونکتوم) سرسیاه می باشد که روی سطح کیست دیده می شود. کیستهای اپیدرمال پوستی حاوی ماده کراتینی هستند که پنیری شکل بوده و گاهی بدبو نیز میباشد که با فشار، از پونکتوم خارج میشود. گاهی کیست در داخل لایه میانی پوست پاره شده و ماده کراتین داخل کیست، وارد این ناحیه میشود و در این زمان بواسطه آزاد شدن کراتین، التهاب شدید پوستی رخ داده و ایجاد قرمزی، تورم و درد میشود.

درمان های رایج انواع کیست

درمان های رایج انواع کیست عبارتند از: 1- خالی کردن کیست با سوزن سرنگ: اگر کیست عفونت کند و یا پاره شود، از این روش استفاده می شود. در این روش، سوزن سرنگ را وارد کیست کرده و مایع یا سایر مواد داخل کیست، را بیرون می کشند (تصویر کناری). 2- استفاده از داروهای ضد التهاب: تزریق کورتیزون، التهاب کیست را کم می کند. 3- برداشتن کیست با عمل جراحی: وقتی که خالی کردن کیست با سوزن موثر نباشد، از جراحی استفاده می شود. کیست های داخل بدن که دسترسی به آنها سخت است، به جای خالی کردن با سوزن توسط عمل جراحی برداشته می شوند.

کیست اپیدرمال و غیر التهابی

کیست غیر التهابی باید با روش جراحی برداشته شود. درمان کیست التهابی درناژ کیست و در صورت وجود عفونت، از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

پیشگیری از کیست

از بروز بیشتر انواع کیست نمی توان جلوگیری کرد، اما استثناهایی هم وجود دارند، مثل: خانم هایی که مستعد ابتلا به کیست تخمدان هستند، می توانند با مصرف قرص های ضدبارداری هورمونی، از تشکیل کیست های جدید جلوگیری کنند. پاک کردن پلک چشم نزدیک به خط مژه ها توسط یک محلول ملایم تمیز کننده (مثل شامپو بچه) از بسته شدن مجاری چربی لبه پلک و در نتیجه بروز شالازیون جلوگیری می کند. برای جلوگیری از تشکیل کیست پیلونیدال بایستی پوست ناحیه مورد نظر (منظور بالای باسن) را تمیز نگه دارید. همچنین می توانید با پاشیدن پودر بچه روی پوست، آن را خشک نگه دارید. همچنین به جای نشستن طولانی مدت، هر چند مدت یک بار بلند شوید، زیرا نشستن طولانی مدت تشکیل کیست پیلونیدال را افزایش می دهد.

درمان خانگی کیست سباسه

۱. روغن درخت چای روغن درخت چای یکی از روغن‌های مفید با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است که در درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مانند آکنه، سردرد، سرفه، سرماخوردگی، قارچ ناخن انگشت پا، زگیل و غیره موثر است. این روغن برای کیست سباسه نیز مفید است. برای درمان کیست سباسه، مقداری روغن درخت چای را مستقیما بر روی آن قرار دهید. این روغن به عنوان لایه‌ی محافظ برای کیست عمل می‌کند و با باکتری آلوده مبارزه می‌کند. همچنین احتمال وقوع مجدد کیست سباسه را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید از روغن درخت چای رقیق شده هم استفاده کنید. برای این کار، روغن درخت چای را با روغن حامل یا آب به نسبت ۱ به ۹ ترکیب کنید. آن را سه بار در روز مستقیما بر روی کیست قرار دهید. ۲. آلوئه ورا آلوئه ورا نیز یکی از درمان‌های طبیعی برای کیست سباسه است. آلوئه‌ورا خواص تسکین‌کنندگی و درمانی دارد. شما باید ژل آلوئه ورا را مستقیما بر کیست سباسه قرار دهید. زمانی که ژل آلوئه ورا بر کیست آزار دهنده قرار می‌گیرد حس سرد بودن به شخص دست می-دهد. برای از بین بردن آلودگی‌ها از بدن، به طور منظم آب آلوئه ورا بنوشید. ۳. روغن کرچک روغن کرچک زمانی که برای کیست‌های سباسه به کار می‌رود نتایج موثری را نشان می‌دهد. روغن کرچک نه تنها کیست ملتهب را درمان می‌کند، بلکه خارش را هم کم می‌کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تکه‌ای پارچه تمیز را در روغن کرچک بگذارید و آن را مستقیما بر کیست آلوده قرار دهید. حال، یک کیسه آب گرم را بر روی پارچه‌ی روی کیست قرار دهید و برای نیم ساعت کمپرس کنید. گرمای آب و روغن کرچک با کوچک کردن کیست به درمان آن کمک می‌کند. زمانی که کیست سباسه روی صورت یا پشت ظاهر شود، می‌توانید از این روش استفاده کنید. توجه- مصارف داخلی ندارد. ۴. نارون کوهی (عنبر سائل) خاصیت قابض بودن نارون کوهی به آسانی به درمان کیست سباسه کمک می‌کند. پوست و برگ‌های نارون کوهی، سرشار از تانین است که چربی اضافی پوست را می‌گیرد و به سفت شدن منافذ کمک می‌کند. برای درمان کیست سباسه، باید میزان اندکی از ژل یا کرم نارون کوهی را بر کیست آلوده قرار دهید. اجازه دهید که به خورد پوست‌تان برود. در عرض چند روز، اندازه کیست کوچک خواهد شد. ۵. ید لوگل ید لوگل که معمولا در فروشگاه‌ها در دسترس است، به عنوان درمان موثری برای کیست سباسه شناخته شده است. این محلول را با استفاده از پنبه بر ناحیه‌ی آلوده قرار دهید. برای نتایج بهتر، این محلول را روزی دو یا سه بار به کار ببرید. توجه: لباس‌های‌تان را دور از این محلول نگه‌دارید زیرا به راحتی لک می‌شوند. ۶. سرکه سیب سرکه سیب یک درمان مفید برای درمان خانگی کامل کیست سباسه است. برای از بین بردن چرک از کیست آلوده، مقداری سرکه سیب طبیعی روی کیست بگذارید و آن را با تکه‌ای پارچه یا باند بپوشانید. پس از سه یا چهار روز، باند را بردارید. لایه سختی روی کیست به وجود خواهد آمد. به محض اینکه لایه سخت را بردارید، چرک بیرون می‌آید. چرک را پاک کنید و پانسمان تمیزی روی آن قرار دهید. بعد از دو تا سه روز پانسمان را بردارید تا پوست جدیدی را تجربه کنید.

کیست سباسه

کیست سباسه برآمدگی است که زیر پوست رشد می‌کند. آنها همچنین کیست کراتین یا کیست اپیدرموئید هم نامیده می‌شوند. این کیست‌ها خود به خود به وجود می‌آیند و خود به خود هم از بین می‌روند. کیست‌های سباسه به دلیل انسداد غده چربی توسط پروتئینی به نام کراتین به وجود می‌آیند. بعضی وقت‌ها، این کیست‌های سباسه بوی تند و تیزی دارند به این دلیل که مایع روغنی زردرنگ شفافی دارند. این کیست‌ها ممکن است در هر قسمتی از بدن ما به وجود بیایند، به غیر از کف دست‌ها و پاها. اندازه‌ی کیست‌های سباسه ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. این کیست‌ها خطرناک نیستند و غیر سرطانی هستند. این کیست‌ها در نتیجه‌ی یک فولیکول متورم مو پدیدار می‌شوند.این کیست‌ها، کیست‌های غیر سرطانی بر روی پوست هستند. آنها به‌واسطه‌ی بی‌نظمی‌های متعددی در بدن به وجود می‌آیند. علل کیست‌های سباسه عبارتند از: – انسداد چربی یا غدد چربی – تولید بیش از حد هورمون تستسترون – فولیکول‌های متورم مو – تولید زیاد چربی روی پوست – آسیب پوست – قرار گرفتن در معرض نور خورشید – فردی که سابقه آکنه دارد ممکن است دچار کیست سباسه شود – اپیلاسیون و اصلاح

آخرین بروز رسانی در : شنبه 22 آذر 1399

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.