قولنج عصبی ؛ علائم و درمان قولنج عصبی معده چیست

قولنج عصبی ؛ علائم و درمان قولنج عصبی معده چیست

قولنج عصبی در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد قولنج عصبی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. آشنایی با قولنج عصبی همانگونه که می …

علت و علائم و درمان التهاب حنجره یا لارنژیت مزمن در کودکان

علت و علائم و درمان التهاب حنجره یا لارنژیت مزمن در کودکان

التهاب حنجره التهاب حنجره ,التهاب حنجره در جدول,التهاب حنجره درحل جدول,التهاب حنجره (لارنژیت) چیست؟,التهاب حنجره درمان,التهاب حنجره مزمن,التهاب حنجره چیست توضیحاتی در مورد التهاب حنجره بیماری که منجر بهملتهب شدن حنجره‌ که …

آبسه دندان چیست

آبسه دندان چیست

آبسه دندان چیست آبسه دندان یک بیماری است که اکثر افراد با آن مواجه شده اند در این مطلب به طور کلی با ان آشنا می شنویم

قرص متادون

قرص متادون 40 ,قرص متادون 40 چیست,قرص متادون 40 قیمت,قرص متادون 40 قهوه ای,قرص متادون 40 برای چیست,قرص متادون 40 مهر دارو,قرص متادون 40 میلی گرم, قرص متادون برای خودکشی, قرص متادون بهتره یا شربت

قرص متادون 40 , قرص متادون 40 چیست , قرص متادون 40 قهوه ای , قرص متادون 40 برای چیست

توضیحاتی در مورد قرص متادون

قرص متادون که در انگلیسی نام Methadone را دارد یک داروی مخدر صنعتی است که متاسفانه حتی بیشتراز مرفین و هروئین اعتیادآور است و معمولا به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می رود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد عوارض و نحوه مصرف انواع قرص متادون 20 قهوه ای رنگ اصلی یا شربت در هواپیما چه شکلی است صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

متادون نوعی ماده‌ مخدر مصنوعی

همانگونه که شنیده اید متادون نوعی ماده‌ مخدر مصنوعی است که به صورت قرص ، شربت و آمپول مورد استفاده انسان قرار می‌گیرد و نوع قرص و شربت آن با دوزهای مشخص به طور خوراکی مصرف می‌شود و طرف را دچار حالت های خاص می کند.♥ این ماده می‌تواند معمولاً خماری و اشتیاق معتادان به هروئین را تا ۲۴ ساعت کنترل کند. بیماران معمولاً از نظر فیزیکی به همان اندازه به متادون وابسته هستند که به هروئین و یا هر ماده‌ مخدر دیگری وابسته بودند. درواقع از متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر استفاده می‌شود. متادون را مؤثرترین درمان هروئین و دیگر مواد مخدر دانسته‌اند. علاوه بر این، قرص متادون برای تسکین دردهای مزمن و سرفه‌های غیرارادی نیز تجویز می‌شود.

تاریخچه قرص متادون

متادون سال ۱۹۳۷ در آلمان ساخته شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و سودمندی آن در کنترل اعتیاد در دهه ۱۹۶۰ کشف شد. بنا به یک افسانه مشهور «دولوفین» (Dolophine) نام تجاری دارو از نام آدولف هیتلر گرفته شده، اما در واقع این نام از واژه لاتین (dolor) به معنای درد می‌آید. متادون درمانی یا درمان با دوز نگهدارنده متادون که از بروز علائم ترک تریاک جلوگیری کرده و تقاضای آن را کاهش داده یا از بین می‌برد، برای اولین بار در سال‌های ۱۹۶۰ جهت درمان اعتیاد به این ماده متداول شد.

قرص متادون و ترک اعتیاد

مصرف متادون چگونه به ترک اعتیاد کمک می‌کند؟ قابلیت قرص متادون در مهار اعتیاد به مخدرها ناشی از چند عامل است؛ مهم‌تر از همه اینکه با مصرف روزانه شربت یا قرص متادون از بروز علائم ترک در بیمار جلوگیری می‌شود و عطش او برای هروئین کاهش می‌یابد. دوم اینکه متادون نشئگی ایجاد نمی‌کند و به این ترتیب شخص اشتیاق ویرانگری برای مصرف آن ندارد. دیگر اینکه در بدن انسان تحمل دارویی نسبت به متادون ایجاد نمی‌شود و میزان ثابتی از آن را می‌توان برای مدت طولانی مصرف کرد. همچنین وجود متادون در بدن از بروز نشئگی شدید در هنگام مصرف هروئین جلوگیری می‌کند و در نتیجه جذابیت آن را برای معتاد کاهش می‌دهد و در نهایت فقدان نشئگی و مدت طولانی تأثیر متادون باعث می‌شود شخص در یک وضعیت طبیعی به زندگی عادی خود بپردازد.

تاثیرات قرص متادون

متادون مانند همه مخدرهای اپیوئیدی ایجاد تحمل و وابستگی می‌کند. تحمل نسبت به اثرات روانی مانند سرخوشی سریع‌تر، و نسبت به اثرات جسمانی مانند دپرسیون تنفسی دیرتر پدید می‌آید. متادون در فواصل طولانی مدت باعث توهم که شامل؛ اختلالات روانی هنگام خواب، عدم اعتماد، پوسیدگی دندان‌ها، حساسیت‌های پوستی هنجار شکنی‌های بیگاه، عدم ثبات شخصیتی و در مواردی میل به خودکشی گزارش شده‌است که برای رفع عدم تطبیق داروهای Antipsychotic (ضدروان‌پریشی) یا آنتی سایکوتیک‌ها کنار متادون پیشنهاد می‌شود. پس از اولین بار مصرف، افراد ممکن است بیمار شده یا به یبوست دچار شوند. در صورتی که دز زیادی از متادون مصرف شود، خاصیت تسکین دهنده آن افزایش یافته و فرد دچار خواب آلودگی می‌شود. مصرف بیشتر، باعث کما یا بروز اختلالات تنفسی خواهد شد. زنانی که به‌طور مداوم از متادون یا سایر اپیوییدها استفاده می‌کنند عادت ماهانه خود را از دست داده و پریود نمی‌شوند. تنها زمانی که مصرف خود را قطع کنند سیستم بدن آن‌ها به حالت طبیعی بازگشته و پریود می‌شوند؛ بنابراین در صورتی که در طول این دوره از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده نکنند، احتمال بارداری نیز زیاد خواهد بود. مواد افیونی احتمال سقط جنین یا تولد کودکان زیر وزن استاندارد یا به صورت نارس را افزایش می‌دهد، همچنین قطع ناگهانی آن‌ها در دوران بارداری ممکن است باعث بروز نشانگان ترک اپیویید در جنین شود، این سندرم معمولاً در نوزادان تازه متولد شده از مادر معتاد به اپیویید نیز بروز می‌کند و نیاز به توجه پزشکی دارد.

اعتیادآور بودن قرص متادون

آیا متادون اعتیادآور است؟ درباره اعتیادآور بودن این دارو می‌توان گفت این موضوع به ظرفیت بدنی فرد بستگی دارد. عده‌ای از بیماران علایم ترک متادون را خفیف‌تر از علایم ترک مواد مخدر می‌دانند در حالیکه بعضی دیگر از بیماران ترک متادون را مشکل‌تر از ترک ماده مخدر می‌دانند چون علایم ترک بیشتر طول می‌کشد. درواقع مشکل اضافی که مصرف‌کنندگان متادون برای رهایی از هروئین تجربه می‌کنند ترک خود متادون است ! ترک اولیه هروئین شاید در مدت یک هفته تا ده روز میسر باشد ولی ترک متادون می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

عوارض جانبی قرص متادون

رخوت، یبوست، گرگرفتگی، تعریق و عدم تحمل گرما، سرگیجه و غش، انقباض مردمک‌ها، کاهش فشارخون، تهوع و استفراغ، افزایش وزن، اختلال حافظه، بیقراری، درد شکمی، توهم و سرگشتگی، آپنه خواب، خارش پوست یا عوارض جلدی، قطع عادت ماهانه در زنان و اشکال در نعوظ و انزال در مردان، کاهش میل جنسی در هردو جنس.

نکاتی درباره مصرف قرص متادون

برای مصرف قرص متادون بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید: به علت اینکه مصرف قرص متادون موجب اختلالات فکری و روحی می‌شود لذا مصرف آن در هنگام رانندگی و سایر کارهایی که نیازمند تمرکز زیادی است توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد قرص متادون در ابتدای درمان با متادون و قبل از ایجاد تحمل داروئی باعث مرگ می‌شود بخصوص اگر شروع درمان بیش از 60 میلی گرم روزانه باشد. شروع دوز متادون خوراکی باید به طور نسبی از پایین باشد و به تدریج افزایش داده تا اثرات ضد دردی بیشتری ایجاد شود. به علت مرگ‌آور بودن این دارو بهتر است از غذاها و داروهایی که حاوی الکل است بپرهیزید. به علت اعتیادآور بودن متادون هرگز بدون تجویز پزشک از آن مصرف نکنید. زنانی که به طور مداوم از قرص متادون استفاده می‌کنند عادت ماهانه خود را از دست داده و پریود نمی‌شوند. تنها زمانی که مصرف خود را قطع کنند سیستم بدن آنها به حالت طبیعی بازگشته و پریود می‌شوند؛ بنابراین در صورتی که در طول این دوره از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده نکنند، احتمال بارداری نیز زیاد خواهد بود. اگر به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های کبد و کلیه، پائین بودن فشار خون، بیماری‌های روحی بر اثر اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات تنفسی مبتلا هستید مصرف داروی متادون موجب مرگ می‌شود. پس از اولین بار مصرف، افراد ممکن است بیمار شده و یا به یبوست دچار شوند. در صورتی که فرد معتاد به مواد مخدر باردار باشد، قطع ناگهانی مصرف توصیه نمی‌شود، چراکه این کار خطر سقط جنین و یا تولد زود هنگام کودک را افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر است که با پزشک مشورت کنید

بیش‌ مصرف قرص متادون

بیش‌مصرف متادون مانند سایر مواد‌ افیونی موجب کاهش هوشیاری، افت فشار خون، سردی بدن (هیپوترمی)، کاهش ضربان قلبی، ضعف تنفسی، تنگی مردمک‌ها (میوز) و در موارد شدید کما، ایست قلبی و تنفسی و مرگ می‌گردد. ریسک در افرادی که اختلال عملکرد کبدی داشته و یا کندی متابولیسم دارند (slow metabolism) بیشتر است. مرگ در هفته اول شروع متادون با دوزهای حتی ۰۵ تا ۶۰ میلی گرم دیده شده‌است. متادون در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه و کبد و مبتلا به صرع و بیماری‌های تنفسی و قلبی بایستی با احتیاط زیاد مصرف شود.

متادون از خانواده مواد شبه افیونى

متادون از خانواده مواد شبه افیونى است و بیشتر در درمان وابستگى به سایر شبه‌افیونى‌ها نظیر هروئین، کدئین و مورفین کاربرد دارد. متادون یک شبه افیونى (اپیوئید) مصنوعى است، یعنى از مواد شیمیایى در آزمایشگاه به دست مى آید. سایر شبه افیونى‌ها یا طبیعى هستند مانند مرفین و کدئین که فرآورده‌هاى طبیعى بوته خشخاش هستند و یا شبه‌افیونیهاى نیمه‌مصنوعى هستند مانند هروئین، که مرفینى است که به طریقه شیمیایى پردازش شده است. (دى استیل مورفین)

تداخل دارویی با قرص متادون

متادون مانند سایر مخدرها اثرات سایر داروهای تضعیف کننده سیستم عصب مرکزی را تشدید کرده احتمال خطرات را افزایش می‌دهد. از جمله بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها، الکل، داروهای ضد تشنج ،داروهای ضدجنون و ضد افسردگی‌های سه‌ حلقه‌ای. مصرف همزمان داروهای ضد مخدر مانند نالوکسان، نالترکسان و نالمیفنن و همچنین آگونیست‌های نسبی مخدر (بوپرنورفین) و یا داروها آگونیست ها-آنتاگونیست مختلط (پنتازوسین) می‌تواند موجب ایجاد علائم قطع مصرف در بیماران مبتلا به وابستگی به متادون گردد.

احساسی که قرص متادون ایجاد می کند

متادون چه احساسى در فرد ایجاد مى‌کند؟ برخى از افرادى که درمان با متادون را شروع مى‌کنند، سرخوشى و آرامشى را احساس مى‌کنند که در میان تمامى داروهاى شبه افیونى مشترک است. با ادامه درمان و رسیدن به یک دوز ثابت، تحمل به این اثرات ایجاد مى‌شود. کسانى که در حال درمان با متادون (متادون درمانی ) هستند، غالباً احساس خویش را از استعمال متادون، “طبیعى” عنوان مى‌کنند. درمان با متادون بر تفکر آنها تاثیرى ندارد، مى توانند کار کنند، به مدرسه بروند و یا از خانواده مراقبت کنند. متادون همچنین از تاثیر نشئه آور هروئین و سایر شبه افیونیها ممانعت مى‌کند و بدین ترتیب اثر این داروها را کاهش مى‌دهد.

مکانیسم اثر قرص متادون

متادون آگونیست قوی گیرنده μ-اپیوئیدی است و تأثیرات اصلی خود را از این طریق اعمال می‌کند، همچنین متادون آنتاگونیست گیرنده گلوتاماترژیک NMDA است که احتمالاً با مهار عملکرد این کانال یونی دریچه-لیگاندی میزان وابستگی به مخدرهای اپیوئیدی را کاهش می‌دهد

اثرات قرص متادون

اثرات متادون براى چه مدت باقى مى‌ماند؟ متادون ماده‌ای طولانی‌اثر است .شخصى که به مواد شبه افیونى وابستگى دارد با یک دوز متادون در شبانه‌روز از علائم ترک مصون مى‌ماند. در مقابل کسى که به هروئین براى پرهیز معتاد است، برای جلوگیری از بروز علائم ترک در خود باید سه تا چهار بار در روز این ماده را مصرف کند. درمان روزانه با متادون مى تواند تا بى نهایت ادامه یابد اما اگر فردى که متادون دریافت مى کند و پزشک با وى براى پایان درمان به توافق برسد، از دوز متادون به تدریج در طول هفته ها یا ماه هاى متعدد کاسته مى شود و فرآیند ترک اعتیاد (درمان اعتیاد) تسهیل مى‌شود. در صورت قطع ناگهانى قرص متادون یا شربت متادون علائمى چون دل پیچه، اسهال و دردهاى عضلانى و استخوانى بروز خواهند کرد. این علائم در طول یک تا سه روز پس از آخرین دوز شروع شده، در طول سه تا پنج روز به اوج خود رسیده و سپس به تدریج از بین مى روند، گر چه سایر علائم مانند اختلال خواب و تمایل به مصرف دارو مى تواند براى ماه ها ادامه یابد.

قرص متادون و عادت ماهانه

زنانی که به طور مداوم از متادون یا سایر اپیوییدها استفاده می‌کنند عادت ماهانه خود را از دست داده و پریود نمی‌شوند. تنها زمانی که مصرف خود را قطع کنند سیستم بدن آنها به حالت طبیعی بازگشته و پریود می‌شوند؛ بنابراین در صورتی که در طول این دوره از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده نکنند، احتمال بارداری نیز زیاد خواهد بود.

همه چیز درباره قرص متادون

متادون دارویی است مانند ترامادول، بوپرنورفین و مورفین که در جهان برای درمان‌های متفاوت از این دارو استفاده می‌کنند و یکی از مواردی که برای درمان از آن استفاده می‌کنند برای ترک اعتیاد است اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که داروی متادون کاملا اعتیادآور است، داروی متادون در کتاب‌های پزشکی به عنوان شبه مخدر نامیده می‌شود اما اثری که در بدن می‌گذارد و یا درد بدن (خماری) یا وابستگی روانی که برای بیمار ایجاد می‌کند، بسیار شدیدتر از مخدرهایی است که برخی بیماران استفاده می‌کنند. افرادی که شروع به مصرف قرص یا شربت متادون برای غلبه بر اعتیاد خود به هروئین یا تریاک خود می‌کنند بیشتر در معرض خطر وابستگی هستند زیرا در گذشته سابقه وابستگی به مواد دیگر را داشتند،به خاطر این شرایطی وابستگی و مدت زمان طولانی که در بدن می‌ماند تأثیرات بسیار مخربی روی قسمت‌های مختلف بدن به جا می‌گذارد مثل کبد و یا سیستم‌های عصبی، خلق و خو و یا حتی در سیستم عملکرد جنسی بیمار هم تأثیر ‌می‌گذارد و کاملا سبک زندگی فرد را تغییر می‌دهد. به همین خاطر است که جایگزین کردن داروی متادون برای درمان ترک اعتیاد اصلا مجاز نیست و در اکثر مراکز درمانی ترک مواد مخدر استفاده و تجویز آن به بیماران کاملاً غیر قانونی است، متادون در یک سوم موارد، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد وابستگی به مواد مخدر نقش دارد و مصرف همزمان متادون با سایر مواد مخدر بخصوص الکل، منجر به تعامل منفی می‌گردد و باعث کاهش خطرناک فشارخون ومشکلات تنفسی می‌شود. بسیاری از مراکز ترک اعتیاد بعنوان جزئی از فرآیند درمان بیماران (متادون درمانی) از این ماده که خود نوعی مخدر است استفاده می‌کنند که این کار بسیار خطرناک است و فقط نوع وابستگی از ماده‌ای دیگر به متادون تغییر پیدا می‌کند. شربت یا قرص متادون در حالی که به طور منظم در مدیریت وابستگی به مواد مخدر استفاده می‌شود، به طور بالقوه اعتیاد آور است، که در اوایل استفاده به فرد احساس آرامش و سرخوشی دست می‌دهد که این حالت در تمامی مواد افیونی مشترک است. حتی ترک خود متادون از موادی که قبلا فرد به آن اعتیاد داشته است به مراتب سخت‌تر است و برای درمان سوء مصرف مواد مخدر بهتر است به کلینیک ترک اعتیاد با بهترین و مجهزترین خدمات درمانی ترک اعتیاد مراجعه کنید .

مطالب مرتبط :

خواص و عوارض مصرف قرص فارماتون برای ریزش مو چیست

همه چیز درباره آشنایی با قرص عشق آور و فراموشی عشق

عوارض و مضرات مصرف قرص ژلوفن سینوس و کامپاند 400 چیست

عوارض و موارد مصرف قرص آلپرازولام ۰/۵ و 1 میلی گرم

عوارض و موارد مصرف قرص آزیترومایسین 500 برای جوش

آخرین بروز رسانی در : جمعه 3 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.