ايمپلنت چيست؟

ايمپلنت چيست؟

ايمپلنت چيست؟ خواص ايمپلنت,فوايد ايمپلنت,ايمپلنت درماني,خاصيت ايمپلنت,خواص ايمپلنت درماني,خواص ايمپلنت براي پوست,خواص ايمپلنت براي مو,خواص ايمپلنت براي جواني,خواص ايمپلنت براي بارداري,خواص خوردن ايمپلنت,فوايد ايمپلنت خام,فوايد ايمپلنت پخته

درمان های خانگی برای مشکلات ناشی از گرما

درمان های خانگی برای مشکلات ناشی از گرما

درمان های خانگی برای مشکلات ناشی از گرما مشکلات ناشی از گرما,بيماري مشکلات ناشی از گرما,مشکلات ناشی از گرما در بارداري,علائم مشکلات ناشی از گرما,درمان مشکلات ناشی از گرما,درمان مشکلات ناشی از …

همه چیز درباره خواص درخت مسواک یا اراک برای دندان

همه چیز درباره خواص درخت مسواک یا اراک برای دندان

درخت مسواک درخت مسواک ,درخت مسواک چیست؟,درخت مسواک چوبی,درخت مسواک اسم,درخت مسواک نام,درخت مسواک در ایران,درخت مسواک روازاده,نام درخت مسواک چیست,چوب درخت مسواک چیست توضیحاتی در مورد درخت مسواک درخت مسواک، چوج …

درد کف پا

درد کف پا ,درد کف پا نشانه چیست؟,درد کف پای چپ,درد کف پا بعد از پیاده روی,درد کف پاشنه پا,درد کف پای راست نشانه چیست,درد کف پا در بارداری

درد کف پا

توضیحاتی در مورد درد کف پا

درد کف پا مشکل شایعی است و همه تقریبا کم و بیش آن را تجربه کرده ایم به خصوص کارگران و کسانی که زیاد راه می روند و سالمندان.♥ درد در استخوان کنار انگشت شست ، پینه ها و میخچه ها ،‌ درد انگشتان پا ، التهاب مفاصل و آرتروز از علل شایع درد پا هستند. درد پشت پاشنه معمولا به علت التهاب تاندون آشیل و یا بورسیت (التهاب کیسه ای که حاوی کمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می گیرد) ایجاد می شود. شایعترین علت ایجاد کننده ی درد کف پا التهاب نوعی بافت همبند است که در این ناحیه قرار گرفته است و در اصطلاح آناتومی به آن فاشیا گفته می شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد علت و دلایل درد کف پا بعد از پیاده روی و درمان آن چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علت درد کف پا

شایعترین علت ایجاد کننده ی درد کف پا التهاب نوعی بافت همبند است که در این ناحیه قرار گرفته است. هرکدام از پاها شامل 26 استخوان است که دوقسمت کمانی را تشکیل داده است کمان طولی که در راستای پا وکمان عرضی که درعرض پا قرارگرفته است استخوان های ناحیه کف پا در ابتدا بوسیله یک قالب و بوسیله رشته های فیبری که به عنوان لیگامان شناخته شده است به یکدیگر متصل شده اند ماهیچه های پا که بافت های سخت و محکمی است و به عنوان ماهیچه های کف پا شناخته شده است دومین ناحیه ای است که از پا نگهداری و پشتیبانی می کند. همچنین وسایل کمک درمانی مانند پدهایی برای کف پا وجود دارد و حتی انجام ماساژ کف پا که می تواند از وارد شدن فشار روی کف پا جلوگیری کند و نقش ضربه گیر را ایفا کند. درد کف پا معمولا بر اثر عملکرد اشتباه یا واکنش هر کدام از ساختارهای کف پا ایجاد میشود. با پیشرفت های کنونی درمان درد کف پا بسته به دلیل درد کف پا و علل آن امکان پذیر است. گاهی ورزش های مربوط به صافی کف پا نیزمی تواند در درمان درد کف پا موثر باشد.

مکانیسم آسیب دیدگی درد کف پا

مکانیسم آسیب دیدگی چگونه است؟ – وارد شدن مکرر نیروی کششی و فشاری به قوس کف پا. -اختلال آناتومی کف پا که نیروی زیادی را به این ناحیه وارد کند مانند کف پای صاف. – وجود دوره هایی از آسیب دیدگی و بهبود این ناحیه. – سپس در اثر آسیب واسطه های شیمیایی التهابی آزاد می شوند که درد ایجاد می کنند. – در برخی موارد کف پای صاف ممکن است در مواردی در این ناحیه به صورت خودبخود دچار پارگی شود. – در اثر التهاب بافت آسیب دیده به صورت بافت همبند (اسکار) ترمیم می شود و آهکی شدن بافتی (کلسیفیکاسیون) ایجاد می شود که دردناک خواهد بود.

عوامل خطر در درد کف پا

عوامل خطر درد درد کف پا: سن بالای ۴۰ سال اضافه وزن بی تحرک بودن فرد کاهش حرکات رو به بالای مچ پا (دورسی فلکشن) راه رفتن مکرر روی سطوح سخت پوشیدن کفش تخت شواهد کافی مبنی بر ارتباط شغل با التهاب بافت همبند کف پا (فاشئیت پلنتار) وجود ندارد و نمی توان آن را یک آسیب شغلی دانست.

درد کف پا و علائم آن

درد ممکن است در یک محل مشخص احساس نشود. ممکن است درد در زیر پاشنه ، پشت پا یا در مچ پا احساس گردد. اما اگر درد به قسمت جلوی پا ، پنجه ها و یا به ساق پا انتشار پیدا کند ممکن است آسیب نخاع کمری مطرح باشد. درد در اوایل صبح و با گذاشتن پا روی زمین بدتر می شده و پس از یک دوره استراحت بهتر می شود اما معمولا در طول روز و با حرکت بیشتر پاها درد بهتر می شود. ماهیت درد حالت کششی و از هم گسیختگی دارد. در معاینه خم کردن مچ پا به بالا (حرکت دورسی فلکشن) به علت ایجاد کشش در بافت همبند کف پا (فاشیا) موجب ایجاد درد می شود. معمولا تورم وجود ندارد یا کم است.

علل درد کف پا

این درد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و برحسب اینکه علت درد کف پا چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته میشود هم متفاوت خواهد بود. یکی از محل های شایع علل درد کف پا، پاشنه است. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان پاشنه بوجود میاید. در مورد این درد به تفصیل در مقالاتی که در مورد خار پاشنه اند توضیح داده شده است. درد شست پا هم میتواند به علت هالوکس ریجیدوس یا هالوکس والگوس ایجاد شود. هالوکس ریجیدوس بیماری است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا میشود. در هالوکس والگوس شست پا به یک طرف منحرف شده و برجستگی در کنار آن بوجود میاید. این بیماری میتواند همراه با درد در کنار شست باشد.

درد در ناحیه پنجه پا

به درد در ناحیه پنجه پا را متاتارسالژی میگویند. این درد میتواند به علل زیر ایجاد شود: نوروم مورتون موجب احساس درد و سوزش در زیر پنجه پا و بخصوص درد انگشتان پا سوم و چهارم میشود. در بیماری فرایبرگ به علت سیاه شدن سر استخوان متاتارس دوم کف پا درد و تورم در پنجه پا در کنار شست پا ایجاد میشود. تاندنیت اکستانسورهای پا به علت التهاب تاندون های باز کننده در پشت مچ پا ایجاد شده و موجب احساس درد در پشت پا همراه با تورم در آن ناحیه میشود. علت درد سینه پا در سمت داخلی کف پا میتواند بخاطر وجود استخوان ناویکولر فرعی باشد. التهاب در محل مفصل این استخوان فرعی موجب دردی میشود که با راه رفتن تشدید میگردد. شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا هم میتوانند موجب بروز درد در کف یا پشت پا شوند.

علل درد پاشنه پا

رایجترین علل درد پاشنه شامل موارد زیراست التهاب کف پا کف پا دارای لیگامنت کمانی قوی است که ازalcaneum (استخوان پاشنه) به نوک پا کشیده شده است زمانیکه کف پا بیش ازحدکشیده میشود بافت های نرم فیبری شکل کف پا ناحیه ای که به پاشنه پا متصل است ملتهب میشوند. دربعضی ازمواقع اختلال ممکن است درناحیه میانی پا رخ دهد بیماران هنگام بروز این عارضه بادرد درزیرپا مخصوصا بعدازیک دوره استراحت طولانی مواجه میشوند بعضی ازبیماران هم با التهاب کف پا دچار گرفتگی ماهیچه های پشت ساق وتاندون آشیل میشوند. التهاب کیسه زلالی پاشنه پا التهاب در پشت پاشنه پا کیسه برسا(کیسه تارداری که پرازمایع است) زمانی ایجادمیشود که به طرز نامطلوب راه برویم و یا بر روی پاشنه فشار وارد شود. همچنین این التهاب می تواند براثر فشارکه بوسیله پوشیدن کفش نامناسب بر روی پاشنه ایجادمی شود بوجود آید درد معمولا درعمق ناحیه داخلی و پشت پاشنه ایجاد می شود دربعضی ازمواقع تاندون آشیل متورم می شود و زمانیکه این التهاب بیشترشود درد پاشنه پا هم شدیدترمیشود. ضربه پاشنه ضربه پاشنه معمولا درنوجوانان رایج است زمانیکه استخوان ها هنوزرشد نکرده است وبیش ازحد کشیده شوند باعث بدشکلی استخوان ها می شود که اغلب با پوشیدن کفش های تخت ایجادمی شود و در میان خانم ها بوسیله پوشیدن کفش های پاشنه بلند قبل از رشد استخوان ها ایجاد می شود. سندروم تارسال تونل Tarsal tunnel این سندروم زمانی رخ میدهد که بزرگترین عصب درپشت پا فشرده شود. این یک نوع فشردگی نوروپاتی که درمچ و یا در پا ایجاد میشود. التهابات دردناک پاشنه این التهابات زمانی ایجاد میشود که پدهای به کاربرده شده بسیار نازک هستند و یا قدم ها ی فرد بسیارسنگین است. فشارهایی که باعث شکستگی میشوند فشارهای مکرر می تواند براثرتمرینات سنگین ،ورزش وکارهای سنگین ایجاد شود دونده ها افرادی هستند که مستعداین فشارها بر روی استخوان متاتارسال پا هستند که میتواند براثر پوکی استخوان هم اتفاق بیفتد. بیماری های شدید بیماری calcaneal apophysitis یکی ازرایجترین دلایل درد کف پا در کودکان و نوجوانان است که بر اثراستفاده بیش ازحد ویا ضربه های مکرر بر روی صفحه رشد calcaneus(استخوان پاشنه)ایجاد میشود.بچه های بین سن 7 تا 15 سال بیشترازبقیه افراد تحت تاثیراین بیماری هستند تاندون آشیل ازبین رفتن تاندون ها را تاندونیست یا درپزشکی tendinopathy میگویند. تاندونیست اختلالی است که باازبین فتن تاندون آشیل ایجادمیشود.دربعضی ازمواقع اختلال درتاندون آشیل باعث برهم خوردن عملکرد مفصل میشود و این اختلال به دلیل پارگی کوچکی که برروی تاندون ایجاده شده و خود به خود ترمیم نمیشود و فشار زیادی به آن وارد میشود ایجاد میشود و در نهایت تاندون ضخیم ،ضعیف ودردناک میشود.

درد کف پا و خار پاشنه

بیماری خار پاشنه پا یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، موسوم به فاشیای پلانتار، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند.

تشخیص درد کف پا

پزشک برای تشخیص اطلاعاتی در مورد شرح کامل سلامتی بیمار کسب میکند در صورت نیاز بیمار را به صورت فیزیکی معاینه می کند پوشیدن کفش های ورزشی در هنگام معاینه می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشک قرار دهد. ارزیابی های پزشک در ادامه ذکرشده است: .1هر دو پا به صورت فیزیکی و دیداری بوسیله پزشک معاینه میشود پزشک با حرکت و لمس پا و کف پا با دست و ایجاد فشار بر این نواحی هر گونه ضعف، بدشکلی یا تغییر در استخوان های پا را ارزیابی میکند. .2پزشک عملکرد ماهیچه های پا را ارزیابی میکند این ارزیابی بوسیله حرکت و نگهداشتن پا در مقابل یک جسم سخت انجام می شود همچنین پزشک از شما درخواست میکند راه بروید، بایستید یا حتی بدوید در صورتیکه با انجام این کارها درد کف پا ایجاد شود دلیل بروز درد مشخص می شود .3عصب های پا هم برای ارزیابی هرگونه آسیب دیدگی در این ناحیه بررسی میشوند .4آزمایش های عکس برداری اشعه ایکس ،ام آر آی یا اسکن استخوان ها می تواند به تشخیص هر گونه تغییرات در استخوان ها کمک کند.

درمان درد کف پا

زمانیکه شما برای اولین بار با علائم درد کف پا و پا مواجه شوید می توانید با استفاده از درمان های خانگی شامل استراحت، یخ، بستن مفصل یا بالا نگهداشتن پا درمان شوید. مصرف داروهای مسکن بدون تجویز پزشک هم برای درمان درد سینه پا و کاهش ناراحتی موثراست. استراحت مفصل باعث جلوگیری از ایجاد فشار بر این ناحیه میشود و به آن فرصت بهبودی میدهد. کمپرس های یخ نباید بیشتر از20 دقیقه بر مفصل استفاده شوند یخ را باید در داخل یک حوله قرار دهید و روی پوست خود بگذارید قراردادن یخ به صورت مستقیم روی پوست باعث سوختگی پوست میشود استفاده کمپرس های یخی که در داروخانه ها به فروش میرسد برای درمان درد کف پا توصیه نمیشود زیرا این بسته ها بیش ازحد سرد هستند. بستن و بالاگرفتن مفصل باعث جلوگیری ازهرگونه تورم در بافت ها میشود.

درمان درد کف پا و جراحی

درد پاشنه پا معمولا بدون نیاز به جراحی بهبود پیدا می کند. داروهای ضدالتهاب معمولا برای درمان درد پاشنه پا و التهابات این ناحیه استفاده می شود.تزریق کورتیزون در ناحیه ای که درد دارد هم موثر می باشد.ممکن است برای بهبودی کامل این دردها تزریقات به صورت مرحله به مرحله انجام شود. این فرا درمانی ها کاملا تحت نظر پزشک می باشد که در صورت موثر نبودن این داروها ،داروهای دیگری جایگزین شود.کشیدگی در پایین و پشت ساق پا باعث ایجاد فشار در کف پا می شود. شما می توانید درهنگام شب از آتل برای ثابت نگه داشتن کف پا استفاده کنید.این آتل از خم شدن کف پای شما جلوگیری می کند و باعث می شود که عضلات کف پای شما کمتر کشیده شود.به نظرمی رسد بیماران بعد از استفاده از این آتل بهبود پیدامی کنند و هنگام صبح که پای خود راروی زمین قرار می دهند درد کمتری احساس می کنند

درد کف پا و کورتیزون

کورتیزون ماده ای است که به صورت طبیعی توسط غده های فوق کلیوی دربدن برای مقابله بااسترس ساخته میشود.تزریقات کورتیزون دارای موادساختگی است که ازروی این موادساخته شده است که به صورت مستقیم درلیگامنت های آسیب دیده کف پا یا درپاشنه پا تزریق میشود این کورتیزون ساختگی کاملا متفاوت از کورتیزون طبیعی نباید درخون تزریق شود. کورتیزون یک ماده ضدالتهاب بسیارقوی است درموارد درد کف پا این مواد باعث کاهش دردوالتهاب لیگامنت های اطراف کف پا میشود تزریق کورتیزون درمواردی که درمان های دیگر نتیجه بخش نباشد وقبل ازانجام جراحی به عنوان آخرین درمان انجام میشود .اگر بدن شما به تزریق کورتیزون جواب دهد دردشما چند روز یا حداکثر چند هفته بعدازتزریق کاهش میابد.بعضی ازبیماران برای کاهش درد به تزریقات چند مرحله ای ومداوم نیازدارند. تزریق استروئید:تزریق استروئید داروی (glucocorticoid) درپا باعث کاهش درد پا چند هفته بعدازتزریق میشود این تزریق میتواند تکرارشود اگرچه پزشکان تزریق مکرر این ماده را به دلیل ضعیف کردن بافت های پاشنه پا توصیه نمیکنند اما این اعتقاد ونظر هنوزثابت نشده است.

درد کف پا و فیزیوتراپی

دراکثرموارد دردپاشنه پا برای بهبودی به جراحی یا درمان های مستقیم برای کاهش درد نیازندارد ودرمان های اولیه وبدون جراحی دراکثرموارد میتواند موثرباشد پزشکان فیزیوتراپ میتوانند علت ونوع درد پاشنه پا راتشخیص دهند وآنرا رادرمان کنند این درمان ها شامل کاهش درد وطراحی برنامه استقامتی برای اندام های تحتانی است. پرتودرمانی بااستفاده ازایجاد شوک:این درمان یکی ازدرمان هایی است که بدون هیچ دخالت مستقیمی دربدن انجام میشود. دراین روش با تحریک رگ های خونی ورساندن مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده میتوان باعث کاهش درد شد. اولتراسوند یا فراوادرمانی:بوسیله این روش با بهبود سوخت وسازسلولها وترشحات غشایی میتوان باعث بهبود بافت ها شد. لیزر:بوسیله لیزرمیتوان باعث کنترل دردوبهبود جراحات شد. درمان دستی وتحرک مفصل:بوسیله این روش متیوان باعث بازگشت حرکت به استخوان پا وماهیچه شد وبه کاهش دردوسختی مفصل کمک کنیم. ضربه پا:با استفاده ازضربه های سبک میتوان باعث حفاظت ازپا،ایجاد فشار روی ماهیچه ها ولیگامنت ها درحالت استراحت شد.

درد کف پا و اوزون تراپی

بهبود آسیب دیدگی در بافت های بدن به وجود جریان خون در این بافت ها بستگی دارد. بافت های بدن برای بازسازی و احیا نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن نیاز دارند که باید توسط خون به این بافت ها منتقل شود. اکسیژن مهم ترین ماده برای ترمیم بافت ها است. وجود تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده موجب کاهش جریان خون،اکسیژن و مواد مغذی در این ناحیه می شود. عدم حضور اکسیژن موجب تجمع اسید لاکتیک و منجر به درد می شود. در روش اوزون درمانی، اوزون،دارو های ضد التهابی و ویتامین ها به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. این روش به ترتیب زیر عمل می کند: با استفاده از بی حسی موضعی عصب ها بی حس می شوند. مواد ضد التهابی موجب کاهش درد،تورم و التهاب و در نتیجه افزایش جریان خون می شوند. با استفاده از ویتامین و مواد معدنی بافت ها تغذیه می شوند و به بازسازی آن ها کمک می شود. اوزون که یک اکسیژن غیر فعال است پس از تزریق به بافت به صورت فعال در آمده و موجب اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب دیده می شود. تاثیر ازون درمانی یک تا سه روز پس از انجام تزریق آغاز می شود و و تا زمان دستیابی به بهبودی کامل هر یک تا دو هفته تکرار می شود. روند بهبودی در بیماران بسته به شدت آسیب متفاوت است، با این حال اکثر بیماران تنها به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. بر خلاف دیگر روش های تزریقی ، تزریق اوزون هیچ عوارض جانبی را برای بیماران به همراه ندارد و نتایج آن دائمی است.

درد کف پا و شکستگی تنشی استخوان

استخوان‌های میانه کف پا (ازجمله استخوان‌های ناوسان (navicular)، تاسی (cubiod) و میخی (cuniform)) و استخوان متاتارس می‌توانند در اثر فعالیت بیش از حد، آسیب ببینند. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، ممکن است استخوان دچار یک شکستگی تنشی شود. شکستگی تنشی استخوان در اثر یک ضربه مستقیم رخ نمی‌دهد، بلکه در اثر فعالیت‌های تکراری و بیش از حد رخ می‌دهد که درنهایت ممکن است باعث ایجاد شکاف‌های ریز در استخوان شود. شکستگی تنشی معمولاً باعث ایجاد درد می‌شود که با افزایش فعالیت، بدتر می‌شود. برخلاف درد التهاب پلانتار که می‌تواند در طی برخی از فعالیت‌ها تسکین یابد، درد همراه با یک شکستگی تنشی معمولاً با افزایش سطح فعالیت، بدتر می‌شود. هنگامی‌که یک شکستگی تنشی رخ می‌دهد استخوان نیاز به استراحت دارد. در برخی شرایط، استفاده از یک کفش مخصوص پیاده‌روی می‌تواند درد را تسکین دهد، ولی در برخی از موارد باید به‌طورکلی وزن وارده بر استخوان حذف گردد و فرد باید از یک عصا استفاده کند.

درد کف پا و متاتارسالژیا

متاتارسالژیا اصطلاحی است که برای درد ناحیه جلوی پا به‌کاربرده می‌شود. در این بیماری اغلب درد به‌صورت سوزش خود را نشان می‌دهد که شدت آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در این حالت درد هنگام راه رفتن بدتر می‌شود. این درد می‌تواند یک یا چند انگشت را در نزدیکی سینه پا درگیر نماید، گاهی اوقات نیز تمام پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر عاملی که باعث وارد آمدن فشار و یا تنش اضافی بر سینه پا شود، می‌تواند منجر به متاتارسالژیا شود، به‌عنوان‌مثال، پوشیدن کفش تنگ برای مدت طولانی، ورزش‌های تماسی و یا اضافه‌وزن. افراد مسن‌تر بیشتر مستعد ابتلا به متاتارسالژیا هستند. در اغلب موارد متاتارسالژیا را می‌توان با استفاده از درمان ” PRICE ” (حفاظت، استراحت، یخ، بانداژ و افزایش سطح عضو آسیب دیده)، مسکن، تغییر کفش و استفاده از کفی‌های جاذب شوک درمان نمود. در موارد نادر، برای ترمیم پای آسیب دیده ممکن است جراحی لازم باشد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله متاتارسالژیا مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید : سوزش کف پا ♥ صافی کف پا ♥ التهاب کف پا ♥ خواص حنا گذاشتن کف پادرد روی پا

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 13 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.