دلایل کم آبی بدن چیست

دلایل کم آبی بدن چیست

دلایل کم آبی بدن چیست کم آبی بدن,بیماری کم آبی بدن,کم آبی بدن در بارداری,علائم کم آبی بدن,درمان کم آبی بدن,درمان کم آبی بدن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان کم …

ميوه گل سرخ و بهبود درد و التهاب مفصل

ميوه گل سرخ و بهبود درد و التهاب مفصل

ميوه گل سرخ و بهبود درد و التهاب مفصل التهاب مفصل,بیماری التهاب مفصل,التهاب مفصل در بارداری,علائم التهاب مفصل,درمان التهاب مفصل,درمان التهاب مفصل با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان التهاب مفصل,التهاب مفصل …

راهکارهایی برای بهبود برونشیت

راهکارهایی برای بهبود برونشیت

راهکارهایی برای بهبود برونشیت برونشیت,بيماري برونشیت,برونشیت در بارداري,علائم برونشیت,درمان برونشیت,درمان برونشیت با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان برونشیت,برونشیت را چگونه درمان کنيم,برونشیت در کودکان,برونشیت در بزرگسالان,برونشیت در نوزادان,برونشیت در بهار,برونشیت در …

تومور هیپوفیز

تومور هیپوفیز ,تومور هیپوفیز پرولاکتین,تومور هیپوفیز مغز,تومور هیپوفیز و بارداری,تومور هیپوفیزی,تومور هیپوفیز خوش خیم,تومور هیپوفیز علائم

تومور هیپوفیز , تومور هیپوفیز پرولاکتین , تومور هیپوفیز مغز , تومور هیپوفیز و بارداری

توضیحاتی در مورد تومور هیپوفیز

تومور هیپوفیز همانطور که از نامش پیداست مربوط به غده هیپوفیز است.هیپوفیز قدامی ترشح تعدادی از هورمون‌ها را در بدن بر عهده دارد مانند هورمون رشد (GH) پرولاکتین (PRL) هورمون محرکه تیروئید (TSH) آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) هورمون محرکه فولیکولی (FSH) هورمون لوتئینه کننده (LH) هورمون تحریک کننده ملانوسیت (در انسان ساخته نمی‌شود).بنابریان متوجه می شویم که این غده نقشی اساسی در بدن ما دارد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد خطرات جراحی و علائم و درمان گیاهی تومور هیپوفیز پرولاکتین مغز و بارداری خوش خیم چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

تومور هیپوفیز چیست

تومورهای به وجود آمده در چنین بافت غده‌ای به عنوان آدنوم شناخته می‌شوند. هیپوفیز بافت غده‌ای بسیاری دارد و رایج‌ترین نوع تومور آدنوم در آن دیده می‌شود.خوشبختانه اکثر تومورهای هیپوفیز خوش‌خیم هستند و پتانسیل ایجاد تومور بدخیم در آن خیلی ناچیز است.♥ این تومورها ممکن است بسته به نوع ترشحی بودن یا نبودن و پتانسیل رشد تومور، علایمی نیز داشته باشند. تومور ترشحی هیپوفیز است بر روی مقدار ترشح یک یا برخی از هورمون‌های هیپوفیز تأثیر بگذارد. شایع‌ترین تومورها تومور هورمون رشد (منجر به آکرومگالی) و پرولاکتین (منجر به هایپرپرولاکتینمی) هستند.

تومور هیپوفیز و اختلالات ژنتیکی

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه علت بروز تومور ناشناخته است، گفت: گاهی اوقات اختلالات ژنتیکی زمینه ساز بروز تومور می شوند که بسیار نادر است و با فعالیت های همزمان غدد درون ریز همراه است. وی تصریح کرد: بیماری های ژنتیکی، اختلالات عمومی بدن مانند دیابت، مصرف بعضی داروها و ترشح هورمون فوق کلیه باعث تشدید تومور هیپوفیز می شود و بیماران در صورت مصرف داروهایی که باعث فعالیت‌های هورمونی می شود باید پزشک معالج را از مصرف این داروها مطلع سازند. صابری یادآور شد: بیماران در صورت هر گونه افزایش وزن غیرطبیعی، ترک پوستی در ناحیه شکم، افزایش رشد به صورت نامتناسب، تغییر خطوط چهره به پزشک متخصص مراجعه کنند تا ضمن معاینه و تصویربرداری احتمال وجود ضایعات تومور در بیماران برطرف شود.

دلیل اصلی تومور خوش‌ خیم

دلیل اصلی تومور خوش‌خیم ناشناخته است. این تومور زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های بدن بی‌وقفه رشد و تکثیر پیدا کنند. در حالت عادی بدن می‌تواند رشد و تکثیر سلول‌ها را کنترل کند. زمانی که سلول‌های پیر و آسیب‌دیده از بین می‌روند با سلول‌های جوان جایگزین می‌شوند. در شرایط داشتن تومور سلول‌های مرده بر سر جای خود باقی می‌مانند و به شکل تومور رشد می‌کنند. سلول‌های سرطانی هم به این شکل رشد می‌کنند. اما سلول‌های سرطانی برعکس سلول‌های خوش‌خیم سلول‌های اطراف را نیز درگیر می‌کنند و به قسمت‌های دیگر بدن سرایت می‌شوند.

گزینه‌های درمانی تومور هیپوفیز

سی تی اسکن، MRI و روش‌های دیگر تصویربرداری برای تعیین اندازه (و جدیت تومورها)، رشد در طول زمان از گزینه‌های درمانی مهم هستند. اکثر تومورهای هیپوفیز خوش‌خیم هستند اما به دلیل موقعیت نزدیک به ساختارهای مهم مغز، کاملاً جدی می‌باشند. درمان شامل: بروموکریپتین عمل جراحی برای برداشتن تومور فرسایش تومور توسط پرتو درمانی

تومور هیپوفیز از شایع ترین تومورهای مغزی

دکتر هوشنگ صابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه تومورهای هیپوفیز از شایع ترین تومورهای مغزی است، گفت: این تومورهای مغزی قابل درمان است و نیاز به پیگیری دقیق دارند. این جراح مغز و اعصاب علائم تومورهای هیپوفیز را به دو رده مترشحه و غیرمترشحه تقسیم کرد و گفت: علامت تومورهای غیرمترشحه مربوط به حجم و افزایش فشار مغز است که بیشتر به صورت سر درد، تاری دید، اختلالات بینایی، کاهش میدان دید ظاهر می شود. صابری درخصوص نشانه‌های تومورهای مترشحه گفت: با بزرگ شدن این تومورها، سردرد و تاری دید به وجود می آید. وی افزود: به دلیل وجود ترشح در تومورهای مترشحه، ممکن است این تومور زودتر و با علائم هورمونی به صورت اختلالات قاعدگی در زنان و کاهش میل جنسی در مردان ظاهر شود.

روش های نوین تشخیص تومور

روش های نوین تشخیص تومور مغزی : اگر مشکوک به تومور مغزی هستید، پزشک ممکن است آزمایش و روش های زیادی را به شما توصیه کند. مانند: یک معاینه عصبی: در این معاینه ممکن است که بینایی، شنوایی ، تعادل ، هماهنگی ، قدرت و عکس العمل شما را بررسی کند.ایجاد مشکل در چند نایه و عملکرد ممکن است سرنخی درباره مشکل مغزی باشد. آزمایشات تصویربرداری: این نوع آزمایشات ( MRI ) ، معمولا برای تشخیص و بررسی تومور مغزی استفاده می شود. در برخی موارد، ممکن است رنگ از طریق سیاه رگ به بازوی شما در حین ام آر آی تزریق شود. تعدادی از اجزای اسکن ام آر آی – از جمله ام آر آی عملکردی ، ام آر آی پرفوژن و ام آر آی طیف سنجی رزونانس مغناطیسی- می توانند به پزشک شما کمک کنند، تا تومور را ارزیابی کرده و درمان را برنامه ریزی کنند. گاهی اوقات دیگر آزمایش های تصویربرداری از جمله پرتونگاری کامپیوتری ( CT ) توصیه می شود. توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) برای تصویربرداری از مغز مورد استفاده قرار می گیرد، اما به طور کلی فقط برای ایجاد تصاویر سرطان مغز مفید تست و برای انواع دیگر سرطان مفید نیست.

علائم خاص تومور هیپوفیز

علائم خاص تومور به صورت هورمون های ترشحی است صابری با اشاره به اینکه علائم هورمون‌های ترشح شده به سه صورت متفاوت است، گفت: فشار این تومور با تحریک ترشح هورمون‌های تولید شیر، اغلب باعث ترشح شیر در زنانی که باردار نیستند و همچنین اختلال در عادت ماهانه می شود. ترشح هورمون رشد نیز منجر به بزرگ شدن خطوط چهره، کلفت شدن صدا و افزایش ضخامت انگشتان می‌شود. وی ادامه داد: ترشح هورمون فوق کلیه به صورت فشار خون، چاقی شکم، گرد شدن چهره، افزایش قند، تجمع چربی در پشت شانه و ترک در ناحیه شکم بروز می کند. این جراح مغز و اعصاب در خصوص علائم اولیه تومور گفت: علائم اولیه در مردان به صورت سردرد، اختلال در بینایی و کاهش میل جنسی است اما در زنان به صورت سردرد، اختلال در بینایی و اختلال در قاعدگی است.

تومور هیپوفیز و پرتو درمانی

محققان دانشگاه UCSF آمریکا طی مطالعه مروری انجام شده پیرامون اثر پرتو درمانی پس از خارج کردن تومور هیپوفیز، این چنین توصیه کرده اند که خارج کردن هر چه بیشتر تومور باید هدف نهایی جراحی باشد و پرتو درمانی بهتر است در مورد آن دسته از بیمارانی که امکان خارج کردن تمام تومور در مورد آن ها وجود ندارد یا بیمارانی که احتمال رشد مجدد تومور در مورد آن ها وجود دارد، به کار رود. بر اساس این مطالعه، امکان رشد مجدد تومور طی ۵ الی ۱۰ سال پس از درمان وجود دارد. طبق گزارش این محققان، کنترل غدد درون ریز پیش از عمل جراحی می تواند به موفقیت عمل کمک شایانی کند. این در حالی است که بعضی جراحان معتقدند درمان های دارویی پیش از جراحی، شانس موفقیت عمل را کمتر می کنند. همچنین استفاده از روش های جراحی کم تهاجمی، تکنیک جراحی از طریق سینوس بینی یا ترانس اسفنوئیدال (transsphenoidal) که دارای مزایای متعددی است از جمله نداشتن زخم ظاهری، کاهش آسیب های وارده به بافت های نرم و استخوان ها، عدم نیاز به پانسمان مجاری بینی و دوره نقاهت کوتاه تر، توصیه می شود.

انتشار عروقی تومور

انتشار لنفاوی سلولهای تومور در داخل عروق لنفاوی مجاور رشد کرده و از یکدیگر جدا شده و به غدد لنفاوی آن منطقه منتقل می‌شوند، که در آنجا ممکن است رشد ثانویه روی دهد. رشد ثانویه ممکن است در نهایت غده لنفی را نابود ساخته و مجددا به داخل عروق لنفاوی راه یافته و از طریق سیستم لنفاوی به سمت جلو پیشروی می‌نماید. انتشار عروقی سلولهای تومور ممکن است به مویرگها یا وریدهای محلی حمله کرده و از طریق جریان خون به سمت جلو حمل شوند. این سلولها در شبکه‌های مویرگی سایر اندامها مستقر شده و آنگاه رشد ثانویه ممکن است صورت گیرد. سلولهای تومور که وارد شاخه‌های ورید باب می‌شوند تمایل به مستقر شدن در کبد دارند. سلولهایی که وارد وریدهای سیستماتیک می‌شوند تمایل به استقرار در ریه‌ها دارند. به هر حال ، برخی از سلولهای تومور ، از طریق مویرگهای ریوی عبور کرده و ممکن است رشد ثانویه را در سایر بافتها ایجاد کنند. سلولهای بدخیم ناشی از تومورهای اولیه ریه ممکن است به همین طریق وارد گرش خون سیستماتیک شده و رشدهای ثانویه را در بافتها دیگر تشکیل دهند.

پیشگیری از تومور هیپوفیز

پیشگیری و تشخیص زودهنگام تومور، منجر به کنترل عوارض است صابری با تاکید بر اینکه مراجعه به موقع به پزشک منجر به درمان به هنگام و کاهش عوارض بیماری می شود، گفت: تمام تومورها از یک سلول شروع می شوند و هنگامی که کنترل رشد سلولی از بین برود، سلول ها شروع به رشد می کند که در این صورت اقدام درمانی زیادی نمی توان انجام داد. وی افزود: برای کاهش عوارض بیماری، مراجعه به هنگام به پزشک، مصرف به موقع داروها و در صورت توصیه به جراحی، انجام به موقع عمل جراحی و مراقبت‌های بعد از جراحی ضروری است. این جراح مغز و اعصاب راهکار تشخیص تومور را روش های غیرتهاجمی دانست و گفت: با تصویربرداری و بررسی های هورمونی به طور همزمان به راحتی می توان تومور و نوع آن را مشخص کرد. صابری افزود: عوارض هورمونی تومورهای هیپوفیز شامل فشار خون و دیابت است که در این صورت بیمار باید از مصرف مواد قندی، نمک و چربی پرهیز کند. همچنین عوارض اثرات فشاری تومورها شامل فشار بر سیستم بینایی و اختلالات بینایی در بیمار می شود.

هدف اصلی در درمان تومور هیپوفیز

هدف اصلی در درمان تومور هیپوفیز، برداشت کامل سلول های توموری ضمن حفظ عملکرد طبیعی غده هیپوفیز، بازگرداندن تعادل هورمونی و کاهش عوارض جانبی روش درمانی است.

رشد تومورهای خوش‌خیم

تومورهای خوش‌خیم به آهستگی و به صورت تصاعدی رشد کرده و به بافتهای دیگر تهاجم نمی‌نمایند. این تومورها روی بافتهای مجاور فشار وارد می‌کنند. ولی رشدشان ممکن است پس از مدتی قطع شود و آنگاه بدون تغییر باقی می‌مانند. سلولهای تومورهای خوش‌خیم معمولا شبیه به سلولهای بافتی که از آن بوجود آمده‌اند می‌باشند. با برداشتن کامل این تومورها با عمل جراحی دیگر عود نمی‌کنند. معمولا طول عمر بیمار را کوتاه نمی‌کنند. البته وجود تومورهای خوش‌خیم در محلهای خاصی ممکن است کشنده باشد. زیرا ممکن است این تومورها در کار یک اندام حیاتی دخالت نمایند. تومورهای خوش‌خیمی که در مغز بوجود می‌آیند خارج کردن کامل آنها غالبا مشکل یا غیر ممکن است و بنابراین فشار ناشی از این تومورها که در داخل کاسه سر به ساختمانهای مجاور وارد می‌شود ممکن است باعث مرگ گردد.

درمان‌ های متداول تومور هیپوفیز

دارو درمانی و عمل جراحی از درمان‌های متداول تومورهای هیپوفیز است این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه درمان‌های متداول تومورهای هیپوفیز شامل دارو درمانی و جراحی است، گفت: هر یک از این روش ها با توجه به شرایط بیمار توسط متخصص جراح مغز و اعصاب و متخصص غدد درون ریز مورد استفاده قرار می گیرد و پیگیری بیمار توسط این متخصصان برای کاهش عوارض بیماری در حال و آینده بیماری به عمل می آید. وی شایع ترین سن ایجاد تومور هیپوفیز را در میانسالان دانست و افزود: بعضی از تومورها فقط در زنان و بعضی از تومورها هم در زنان و هم در مردان دیده می شود.

انواع تومورهای خوش‌ خیم

انواع مختلف تومورهای خوش‌خیم وجود دارند که می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد شوند. بر اساس اینکه این تومورها در کدام قسمت‌های بدن ایجاد می‌شوند می‌توان آن‌ها را طبقه‌بندی نمود. برای مثال, تومور چربی از سلول‌های چربی ایجاد می‌شود درحالی‌که تومور مایوموس از ماهیچه نشاءت می‌گیرد. انواع مختلف تومورهای خوش‌خیم از این قبیل‌اند: آدنوماس در لایه نازکی که غدد، ارگان‌ها و سایر بخش‌های داخلی بدن را می‌پوشاند، ایجاد می‌شود. مانند پلیپ‌هایی که روده بزرگ یا کبد شکل می‌گیرد. تومورهای چربی از سلول‌های چربی نشاءت گرفته و رایج‌ترین نوع تومور خوش‌خیم هستند. این تومورها بیشتر در کمر، دست‌ها یا گردن شکل می‌گیرند. این تومورها اغلب نرم بوده و زیر پوست حرکت می‌کنند. مایوموس از ماهیچه یا دیواره رگ‌ها ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است در ماهیچه‌های صاف رحم یا معده هم ایجاد شوند. خال‌های گوشتی هم بافت‌های غیر سرطانی هستند که روی پوست رشد می‌کنند. فیبر یا فیبروم ها در بافت‌های فیبری ارگان‌ها ایجاد می‌شوند. این فیبرها در رحم شایع بوده و فیبروم رحمی نامیده می‌شوند. در بیشتر موارد تومورهای خوش‌خیم موردبررسی قرار می‌گیرند. خال‌های غیر سرطانی یا پلیپ‌های روده هم می‌توانند به‌مرور به سلول سرطانی تبدیل شوند. برخی از انواع تومورهای خوش‌خیم داخلی مشکلات دیگری ایجاد می‌کنند. فیبروئید رحمی ممکن است درد لگن و خونریزی غیرطبیعی ایجاد کند، برخی تومورهای داخلی رگ خونی را می‌بندند یا تحت‌فشار دادن اعصاب باعث درد می‌شوند. این تومورهای خوش‌خیم می‌توانند در کودکان و بزرگ‌سالان ایجاد شوند، اگرچه با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط :

علائم تومور مغزی بدخیم و خوش خیم در کودکان و بزرگسالان

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 5 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.