مضرات و خواص آلو زرد در بارداری و شیردهی چیست

مضرات و خواص آلو زرد در بارداری و شیردهی چیست

مضرات و خواص آلو زرد در بارداری و شیردهی چیست مضرات و خواص آلو زرد در بارداری و شیردهی چیست در سایت جسارت در این از سایت جسارت به مصرف و خواص …

آشنایی با خواص مصرف جوز هندی و عسل برای پوست

آشنایی با خواص مصرف جوز هندی و عسل برای پوست

جوز هندی و عسل جوز هندی و عسل ، خواص جوز هندی و عسل ، جوز هندی و عسل برای پوست  ، ماسک جوز هندی و عسل ، خاصیت جوز هندی و عسل در …

درمان فشار خون با گیاهان دارویی

درمان فشار خون با گیاهان دارویی

درمان فشار خون با گیاهان دارویی خواص گیاهان دارویی,فواید گیاهان دارویی,گیاهان دارویی درمانی,خاصیت گیاهان دارویی,خواص گیاهان دارویی درمانی,خواص گیاهان دارویی برای پوست,خواص گیاهان دارویی برای مو,خواص گیاهان دارویی برای جوانی,خواص گیاهان دارویی …

آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی ,آب گوجه فرنگی و لاغری,اب گوجه فرنگی برای صورت,آب گوجه فرنگی و پوست,آب گوجه فرنگی برای پوست,آب گوجه فرنگی برای موخوره,آب گوجه فرنگی سن ایچ

آب گوجه فرنگی

توضیحاتی در مورد آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی که نام علمی Solanum lycopersicum را دارد یکی از سبزیجات و با میوه‌ای قرمز رنگ و خوشبو و آبدار است.♥ این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دورهٔ استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده می‌شود. البته «گوجه فرنگی» از نظر علم باغبانی و نداشتن هسته در دسته سبزیجات محسوب می‌شود. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی و لیکوپن است. این میوه امروزه به روش‌های مختلفی، به‌طور خام یا به‌عنوان یکی از مواد لازم برای تهیهٔ غذا، انواع سس و نوشیدنی مصرف می‌شود و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد. کشت و پرورش این گیاه به‌طور کلی، مساحتی حدود سه میلیون هکتار را به خود اختصاص داده‌است، که نزدیک یک‌سوم کل مساحت مختص به کشت تره‌بار در جهان است.  با وجود این که گوجه فرنگی در علم گیاه‌شناسی یک میوه تلقی می‌شود، اغلب به‌عنوان تره‌بار شناخته می‌شود. گوجه فرنگی به تیرهٔ سیب‌زمینیان تعلق دارد و از گیاهان چندساله است. به علت اهمیت اقتصادی، این گیاه موضوع تحقیق و پژوهش‌های بسیاری قرار دارد و در علم ژنتیک به‌عنوان یکی از گیاهان الگو شناخته می‌شود. تحقیقات انجام‌شده بر این گیاه در سال ۱۹۹۰ به تولید نخستین نوع تراریختهٔ مجاز برای مصرف و تجارت در ایالات متحده آمریکا انجامید.آب گوجه فرنگی سرشار از خاصیت و فایده است. افرادی که به سلامتی و زیبایی خود اهمیت می دهند حتما با دانستن خواص و فواید اب گوجه فرنگی مصرف ان را در برنامه غذایی خود می گنجانند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد طرز تهیه و خواص آب گوجه فرنگی برای پوست صورت چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

خواص گوجه فرنگی

مصرف روزانه ی گوجه فرنگی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت می شود. گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدان زیاد است که با انواع سرطان ها مقابله می کند. کارشناسان تغذیه و سلامت در یک مطالعه جدید ادعا کرده اند که برای رفع خستگی و تامین مجدد انرژی بدن پس از انجام تمرینات ورزشی، مصرف آب گوجه فرنگی بهتر و موثرتر از نوشابه های انرژی زا است. گوجه فرنگی حاوی مواد شیمیایی حیاتی است که این مواد به بهبود عضلات و رفع خستگی آنها و نیز بازگرداندن سطح قند خون به وضعیت عادی پس از انجام تمرینات ورزشی و کشیدگی ماهیچه ها و عروق کمک می کنند. بسیاری از ما در زمان گلو درد از محلول آب نمک استفاده می کنیم. تجربیات جدید نشان داده است که استفاده از آب گوجه فرنگی و قرقره کردن آن نیز برای کاهش درد مفید است. کارشناسان تعدادی از انستیتوهای سلامت در یونان آزمایشاتی را روی 15 ورزشکار طی یک دوره دو ماهه انجام دادند. 9 نفر از این ورزشکاران پس از ورزش، آب گوجه فرنگی نوشیدند و شش نفر دیگر نیز از نوشابه های انرژی زای ورزشی استفاده کردند. نتایج بررسی ها نشان داد در گروهی که پس از انجام تمرینات از آب گوجه فرنگی استفاده کردند پس از مصرف این نوشیدنی، تنش و فشار عضلانی سریعتر بهبود پیدا کرد و همچنین سطح قند خون آنها زودتر به حالت طبیعی بازگشت.

آب گوجه فرنگی برای تسکین درد

آب گوجه فرنگی برای تسکین دردهای آرتریتاگر از آرتریت در دست ها و یا هر کدام از مفاصل بدنتان رنج می برید به آب گوجه فرنگی اعتماد کنید. این نوشیدنی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که قدرت تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها را دارد. در نتیجه بدنتان در برابر التهاب ها و مشکلات مربوط به آرتریت قوی می شود. یادتان باشد که باید خودتان دست به کار شوید و نوشیدنی خانگی خود را تهیه کنید. فقط در این صورت است که می توانید از خواص طبیعی آن بهره مند شوید. چون نوشیدنی های آماده حاوی مواد نگه دارنده و قند افزوده هستند که منجر به بروز التهاب در بدن می شوند. توصیه می کنیم از گوجه فرنگی های ارگانیک و کاملاً رسیده استفاده کنید

آب گوجه فرنگی برای پوست

برای نشاط و طراوت پوست ، گوجه فرنگی له شده را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد از چند روز نتیجه این کار را ببینید. بسیاری در دنیا پوست صورت خود را روزی دو مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه با آب و گوشتابه گوجه فرنگی می پوشانند و این به آنها کمک می کند تا چربی سطح پوستشان را کاهش دهند. اگر دارای پوست حساسی هستید که مرتب جوش می زند سعی کنید تا بدن خود را با آب گوجه فرنگی شستشو دهید . این عمل شادابی پوست شما را تضمین می کند. آب گوجه فرنگی از پوست در برابر اشعه ی ماوراء بنفش محافظت می کند. اگر بدن شما بوی بدی دارد و نمی توانید آن را از بین ببرید سعی کنید تا با شستشوی بدن خود با آب گوجه فرنگی این بوی بد را از بین ببرید. در عین حال در کشورهای خارجی که داشتن سگ خانگی مرسوم است از آب گوجه فرنگی برای از بین بردن بوی بدن هم انسان و هم سگ نیز استفاده می شود. مواد تشکیل دهنده گوجه فرنگی در از بین بردن بوی بد تاثیر مثبتی دارد.

آب گوجه فرنگی و سرطان پستان

مقاله ی منتشر شده در مجله ی مرکز مبارزه با سرطان گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی را به دلیل داشتن ماده ای به نام کاروتنویدز زنان را از ابتلا به سرطان پستان محافظت می کند.

لاغری با آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی یک ابمیوه لاغر کننده است. آب گوجه فرنگی یک ماده ی غذایی چربی سوز به حساب می آید. طبق نتایج مطالعات دانشگاه بوستون مصرف گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی تا 30 درصد احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد. سوخت چربی ها را در بدن سرعت می بخشد. آب گوجه فرنگی یکی از گزینه های مناسب تغذیه ای برای تناسب اندام و از بین بردن چربی های اضافی است.

آب گوجه فرنگی و تقویت استخوان

حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام n- تلوپپتید در خون می شود.تحقیقات انجام شده توسط متخصصین تغذیه نشان داد که آب گوجه فرنگی برای حفظ تراکم و سلامت بافت استخوان فواید قابل ملاحظه ای دارد. محققان معتقدند نوشیدن 2 لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان ‌ها را تقویت نموده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. برای انجام این پژوهش که در دانشگاه تورنتو، کانادا انجام شد، 60 زن یائسه 50 تا 60 ساله انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که گوجه فرنگی و فرآورده های آن را به مدت یک ماه به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. پس از طی این دوره، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام n- تلوپپتید در خون می شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد. در بخش دیگر مطالعات مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش n- تلوپپتید در خون و در حقیقت کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می شود. محققان اثر گوجه فرنگی بر بافت استخوانی را به رنگدانه قرمز رنگ آن یعنی لیکوپن نسبت می دهند.از مدت ها پیش نقش لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان پروستات و همچنین حفظ سلامت قلب به اثبات رسیده بود.

ویتامین‌ های گوجه فرنگی

گوجه‌ فرنگی سرشار از ویتامین‌های آ، ب 1، ب 2، ث و مواد معدنی ازجمله کلسیم،فسفر،سدیم،پتاسیم،منیزیم،آهن،مس،روی،ارسنیک و کبالت است. 100 گرم گوجه ‌فرنگی خام حاوی 20 کالری انرژی، یک گرم پروتئین، 11 میلی‌گرم کلسیم، 6/0 میلی‌گرم آهن، 1100واحد بین‌المللی ویتامین آ، 3/0 گرم چربی، 06/0 میلی‌گرم ویتامین ب 1، 04/0 میلی‌گرم ویتامین ب 2 و 23 میلی‌گرم ویتامین ث است. در گوجه ‌فرنگی رسیده،تقریبا تمام آمینو اسیدهای اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد.قند موجود در گوجه‌ فرنگی رسیده،گلوکز فروکتوز و ساکاروز است که البته میزان آن اندک است.رنگدانه اصلی گوجه‌فرنگی لیکوپن بوده که سبب رنگ قرمز آن می‌شود.

مسمومیت با گوجه فرنگی

میوه نارس گوجه‌ فرنگی سمی است و باید از خوردن آن پرهیز کرد.در گوجه ‌فرنگی سبز و نارس ماده‌ای سمّی به نام سولانین وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت شده و ایجاد دل پیچه،اسهال و باز شدن مردمک چشم می‌شود.

آب گوجه فرنگی برای مو

ویتامین‌ها و آهن موجود در آب گوجه فرنگی به حفظ و افزودن درخشش به موی آسیب دیده کمک می‌کند. همچنین به رهایی از خارش پوست سر و شوره کمک می‌کند. فقط هنگامی که موی خود را با شامپو شستید، آب گوجه فرنگی تازه را روی پوست سر و موی خود بزنید و درست مانند نرم کننده، بگذارید ۴-۵ دقیقه بماند سپس با آب سرد آب بکشید.

خاستگاه گوجه فرنگی

خاستگاه گوجه فرنگی آمریکای جنوبی می‌باشد. شواهد ژنتیکی نشان می‌دهند که اجداد گوجه فرنگی گیاهانی خودرو و علفی بودند که میوه‌های کوچک سبزرنگی داشتند و در نقاط کوهستانی پرو می‌روییدند. این گیاهان گونه‌های مختلفی از سرده پیشین Lycopersicon بودند. یکی از این‌گونه‌ها با نام علمی Solanum lycopersicum به مکزیک منتقل شد و پس از مدتی در آن‌جا توسط بومیان پرورش یافت. تاریخ دقیق پرورش گوجه فرنگی برای اولین بار مشخص نیست. به نظر می‌رسد نخستین گوجه فرنگی پرورش‌یافته نوعی میوهٔ زردرنگ به اندازهٔ گوجه‌فرنگی‌های ریز گیلاسی بوده که توسط آزتک‌ها کشت می‌شده‌است. نوشته‌های برجامانده از این تمدن نشان می‌دهند که این میوه همراه با فلفل، ذرت و نمک آماده و مصرف می‌شد. گفته شده گوجه فرنگی حدوداً از ۵۰۰ سال پیش از مسیح در جنوب مکزیک پرورش داده می‌شد. بومیان پوئبلو بر این باور بودند که کسانی که دانه‌های گوجه فرنگی را مصرف می‌کردند با نیروهای خدایان متبرک می‌شدند. در مورد انتقال گوجه فرنگی به اروپا نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از تاریخ‌دانان بر این عقیده هستند که ارنان کورتس، مکتشف اسپانیایی، این میوه‌های کوچک زردرنگ را پس از تصرف شهر تنوکتیتلان، پایتخت آزتک‌ها در سال ۱۵۲۱، به اروپا منتقل کرد. نظریهٔ دیگر این است که کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ نخستین فردی بود که این گیاه را به اروپا منتقل کرد. قدیمی‌ترین مدرک که از وجود گوجه فرنگی در اروپا اطلاع می‌دهد کتابی در مورد گیاه‌شناسی است که در سال ۱۵۴۴ توسط پیِترو آندرئا ماتیولی، پزشک و گیاه‌شناس ایتالیایی نوشته شده‌است. وی در دست‌نوشتهٔ خود از این میوه با عنوان pomo d’oro، به معنای سیب طلایی یاد کرده‌است.

گوجه فرنگی در ایران

این گیاه از دو طریق وارد ایران شد: راه اول از طریق ترکیه و ارمنستان، و راه دوم از طریق سفرهای مکرر خاندان قاجار به فرانسه بود. نام اولیهٔ گوجه فرنگی در ایران بادمجان ارمنی یا رومی بود. در ایران در ابتدا پرورش گوجه‌های کوچک که امروزه گوجه گیلاسی نامیده می‌شوند، مرسوم شد. پس از مدتی گوجه‌های بزرگتر وارد ایران شدند که به دلیل تفاوت اندازه با گوجه‌های رایج در آن زمان، به «گوجه فرنگی» مشهور شدند. در دوره قاجاریه، افراد خاندان معیری برای نخستین بار گوجه‌فرنگی را در مزرعه‌ای (که محوطهٔ فرودگاه مهرآباد کنونی است) پرورش دادند

آب گوجه فرنگی و یبوست

یبوست را کم‌اهمیت ندانید. این مشکل به ظاهر ساده اگر به‌صورت مزمن و درمان نشده باشد باعث مشکلات جدی برای سلامتی خواهد بود. شما می‌توانید با داشتن رژیم غذایی سالم از ابتدای روز به بهبود عملکرد روده‌هایتان کمک کنید. گنجاندن آب گوجه‌فرنگی در صبحانه کمک زیادی به مقابله با یبوست می‌کند. باید بدانید که این ماده‌ی غذایی مفید سرشار از فیبر است و مانند یک ملین مناسب عمل می‌کند. در نتیجه مصرف روزانه‌ی آن به رفع مشکل یبوست بخصوص در خانم‌ها کمک زیادی می‌کند.

گوجه فرنگی و سلامت قلب

باید بدانید که گوجه‌فرنگی کمک زیادی به سلامت قلب می‌کند. به خاطر اینکه حاوی آنزیم‌ها و مواد معدنی مفیدی است که کلسترول بد خون را کاهش داده و جریان خون را بهبود می‌دهد. در نتیجه مانع از انسداد شرایین می‌شود. یادتان باشد که آب گوجه‌فرنگی خواص فوق‌العاده‌ای برای افراد مبتلا به دیابت دارد. به خاطر اینکه به طور موثری به کنترل قند خون کمک می‌کند.

آب گوجه فرنگی و تقویت سیستم ایمنی

امکان دارد شما هم از مشتریان دائم ترکیب آب گرم و لیموترش ناشتا باشید. با این حال می‌توانید هر از گاهی آب گوجه‌فرنگی را جایگزین نوشیدنی همیشگی‌تان بکنید. این نوشیدنی سالم سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند و قدرت دفاعی بدنتان را در برابر بیماری‌های عفونی، آنفلوانزا، سرماخوردگی و غیره بالا می‌برد. گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های C،A،B ،D و K و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مواد معدنی موثری مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم و آرژنین است. این سبزی پرخاصیت حاوی ترکیبات پولیفنولیک و اسیدهای ارگانیک سالم مانند اسیدسیتریک، اسیداگزالیک و اسیدمالیک می‌باشد. در نتیجه نوشیدن یک لیوان از تمام این خواص سیستم ایمنی‌تان را قوی و شما را در برابر بیماری‌ها ایمن می‌سازد.

بیشتر بخوانید : آب سیب زمینی ♥ آب کرفس ♥ آب پنیر ♥ آب نارنجآبغوره

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 13 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.