فواید و خواص فندق تازه و خام در طب سنتی و بارداری

فواید و خواص فندق تازه و خام در طب سنتی و بارداری

فواید و خواص فندق تازه و خام در طب سنتی و بارداری خواص فندق,خواص فندق تازه,خواص فندق در بارداری,خواص فندق خام,خواص فندق و بادام,خواص فندق چیست,خواص فندق سوخته,خواص فندق در دوران بارداری,خواص …

خواص مصرف آلوچه و درمان ضعف اعصاب و نقرص

خواص مصرف آلوچه و درمان ضعف اعصاب و نقرص

خواص مصرف آلوچه و درمان ضعف اعصاب و نقرص آلوچه,آلوچه و لواشک,آلوچه سبز,آلوچه به انگلیسی,آلوچه قرمز,آلوچه جنگلی,آلوچه خانوم,آلوچه سبز به انگلیسی,آلوچه چت,آلوچه خشک,آلوچه و لواشک جنگلی,آلوچه و لواشک پاکان,آلوچه و لواشک عکس,آلوچه …

تبخال چیست و چگونه باید آنرا از بین برد

تبخال چیست و چگونه باید آنرا از بین برد

تبخال چیست و چگونه باید آنرا از بین برد تبخال یکی از آن بیماری هایی هست که کما بیش حداقل یک بار با آن مواجه شده اید ، این بیماری یک بیماری …

آموزش سنتی طرز تهیه سرکه انگور و سیب و خرما به روش خانگی

آموزش سنتی طرز تهیه سرکه انگور و سیب و خرما به روش خانگی در سایت جسارت

طرز تهیه سرکه ,طرز تهیه سرکه سیب,طرز تهیه سرکه سیب در منزل,طرز تهیه سرکه سیب حکیم تهرانی,طرز تهیه سرکه سیب درختی,طرز تهیه سرکه سیب سنتی,طرز تهیه سرکه سیب روازاده,طرز تهیه سرکه سیب صنعتی,طرز تهیه سرکه سیب با آب,طرز تهیه سرکه سیب درخانه,طرز تهیه سرکه انگور,طرز تهیه سرکه انگور,طرز تهیه سرکه انگور سیاه,طرز تهیه سرکه انگورخانگی,طرز تهیه سرکه انگور سفید,طرز تهیه سرکه انگور سنتی,طرز تهیه سرکه انگور در منزل,طرز تهیه سرکه انگور و سیب,طرز تهیه سرکه انگورقرمز,نحوه تهیه سرکه انگور,طرز تهیه سرکه انگبین,طرز تهیه سرکه انگبین دکتر خیراندیش,طرز تهیه سرکه انگبین خیراندیش,طرز تهیه سرکه انگبین با عسل,طرز تهیه سرکه انگبین عنصلی,طرز تهیه سرکه انگبین دکتر روازاده,طرز تهیه سرکه انگبین عسلی,طرز تهیه سرکه انگبین سنتی,طرز تهیه سرکه انگبین روازاده,طرز تهیه سرکه انگبین حکیم تهرانی,طرز تهیه سرکه,طرز تهیه سرکه بالزامیک,طرز تهیه سرکه خرمالو,طرز تهیه سرکه شیره,طرز تهیه سرکه خرما,طرز تهیه سرکه بالزامیک خانگی,طرز تهیه سرکه بالزامیک در منزل,طرز تهیه سرکه سیب خانگی,طرز تهیه سرکه سیب خانگی,طرز تهیه سرکه سیب,طرز تهیه سرکه سیب سریع,طرز تهیه سرکه خرمالو,طرز تهیه سرکه خرمالو,روش تهیه سرکه خرمالو,نحوه تهیه سرکه خرمالو,طرز تهیه ی سرکه خرمالو,طرز تهیه سرکه شیره برای دلمه,طرز تهیه سرکه شیره خرما,طرز تهیه سرکه شیره برای آش,طرز تهیه سرکه شیره در طب سنتی,طرز تهیه سرکه شیره برای دلمه کلم,طرز تهیه شربت سرکه شیره,طرز تهیه سرکه و شیره,طرز تهیه دلمه برگ مو با سرکه شیره,طرز تهیه کباب سرکه شیره,طرز تهیه سرکه خرما در خانه,طرز تهیه سرکه خرما,طرز تهیه سرکه خرمای خانگی,روش تهیه سرکه خرما

آموزش سنتی طرز تهیه سرکه انگور و سیب و خرما به روش خانگی

طرز تهیه سرکه , طرز تهیه سرکه سیب , طرز تهیه سرکه انگور , طرز تهیه سرکه انگورخانگی

در این مطلب از سایت جسارت به خواص و مضرات دارویی زالزالک زرد یا کیالک در طب سنتی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد

استفاده از سرکه در کنار وعده‌های غذایی باعث رقیق شدن خون شده و به تجزیه چربی‌ها و دفع سموم کمک کرده و سبب کاهش چربی و کلسترول بد خون می‌شود. اسید سیتریک موجود در سرکه، هضم و جذب کلسیم موجود در سرکه و سایر موادغذایی را آسان می‌کند و در سوخت ‌و ساز بدن موثر است.

طرز تهیه سرکه

طرز تهیه سرکه انگور : یکی از سرکه های مورد علاقه عموم که تولید آن بسیار رایج است، سرکه به دست آمده از انگور است که توصیه می شود از انگوری که شیرینی زیادی داشته باشد، استفاده نمایید تا سرکه بهتری تولید شود.لازم به ذکر است اگر انگور اصلاً شیرین نباشد، سرکه تولید نخواهد شد. مرحله اول : ابتدا انگورها را بشویید و سپس آنرا در ظرف یا بشکه ای قرار دهید. لازم به ذکر است اگر انگور را چنگ بزنید و لِه کنید و در بشگه بریزید، زمان انجام فرایند تولید سرکه در مرحله اول کاهش می یابد. سپس بسته به میزان شیرینی انگور می بایست مقداری آب داخل بشکه بریزید. تقریباً به ازای هر یک کیلو انگور شیرین 150 الی 200 گرم آب به آن اضافه کنید. اگر شیرینی آن کم باشد، میزان آب کمتری نیاز است. بشکه حاوی انگور و آب باید مقداری سرخالی باشد تا کف ایجاد شده بر اثر فعل و انفعالات مربوطه سرریز نشود. پس از ریختن آب به مقدار مشخص، درب بشکه را باید به صورتی که مانع از تردد هوا نگردد، بر روی ظرف قرار دهید، یعنی چون در مراحل تهیه سرکه، واکنش تخمیر نیاز به وجود هوا دارد، نباید درب ظرف سفت و کیپ گردد، بلکه باید جریان هوا کمی برقرار باشد تا در روند تهیه سرکه مشکل ایجاد نشود. تذکر بسیار مهم: هرگز در مراحل تولید سرکه نباید درب ظرف یا بشکه را کاملاً به صورت کیپ بگذارید چرا که در صورت در جریان نبودن هوا، هرگز سرکه ترش نخواهد شد.

سرکه می ‌تواند باکتری‌های مضر سیستم گوارشی را از بین ببرد، بنابراین افرادی که در سیستم گوارش خود با مشکلاتی نظیر: یبوست، نفخ، اسهال، دل درد و دفع نامرتب مزاج مواجهند، می‌توانند با مصرف سرکه به رفع این مشکل بپردازند. سرکه می‌تواند ترشح اسید معده را متعادل کرده و از بروز گاز معده جلوگیری کند. سرکه در رفع جرم دندان و التهاب لثه موثر است. به منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان‌ها، هفته‌ای یک بار دندان‌های خود را با مسواک آغشته به سرکه مسواک بزنید.

طرز تهیه سرکه سیب

پشه سرکه: بعد از 4-5 روز از مرحله اول که انگور در حال تغییر شکل است یعنی لک دار شده و در حال گندیدن است، سر و کله حشراتی پیدا می شود که به آنها پشه سرکه یا پشه میوه می گویند. این پشه ها در فرایند تخمیر ماده اولیه و تولید سرکه موثر می باشند. پشه سرکه حشره ایست که به بوی تخمیر و سرکه جلب می‏شود و مخمرهای عامل گندیدگی میوه ها را با خود بر روی میوه های گندیده و یا رسیده حمل کرده و در آنجا کشت می‏دهند و در داخل آنها تخم ریزی می‏کنند. هر گاه دمای محیط از 25 درجه سانتیگراد پایین بیاید قدرت زاد و ولد این حشرات کم شده و در نهایت در زیر 16 درجه سانتیگراد باعث از بین رفتن پشه ها می‏شود و اگر دمای محیط بالاتر از 30 درجه سانتیگراد نیز باشد باعث عقیم شدن حشره نر ودر نهایت باز منجربه از بین رفتن آنها می‏گردد، پس نتیجه می‏گیریم بهترین دما جهت زندگی این پشه ها 25 درجه سانتیگراد است.

در صورتی سرکه می‌تواند در کاهش وزن تاثیرگذار باشد که فرد از رژیم غذایی مناسبی جهت کاهش وزن پیروی کند، در غیر این صورت سرکه تاثیری در کاهش وزن نخواهد داشت. بُخور سرکه ی رقیق شده در رفع گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی موثر است و سردردی را که در اثر بدی هوای محیط، بخار حمام و زیادی صفرا باشد، معالجه می‌کند. سرکه در درمان بوی عرق بدن، قارچ پا و ورم پا موثر است و می‌تواند در رفع احساس گرگرفتگی پاها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

طرز تهیه سرکه انگور

تکان دادن و هم زدن انگورها: بعد از یک هفته که از مرحله اول گذشت، انگورهای در حال تخمیر، حالت جوش پیدا می کنند و کم کم سطح آن بالا می آید. در این زمان برای اینکه انگورهای روی سطح ظرف نیز کاملاً پوسیده شوند، لازم است با یک هم زدن و جابجایی، انگورهای روی سطح بشکه را به هم بزنید تا انگورهای سطح ظرف جای خود را با انگورهای داخل ظرف عوض کنند. این کار را 2 الی 3 بار در طی مرحله اول انجام دهید. اگر هوا معتدل باشد، بعد از حدود یک ماه انگورها کاملاً له و شل می گردد و کم کم داخل ظرف ته نشین می شود بطوریکه روی سطح ظرف، مایع حاصله قرار می گیرد. در این زمان روی سطح آن حالت کف و کپک بوجود می آید. البته بسته به گرمای هوا این مدت زمان، ممکن است کم یا زیاد گردد.

آموزش سنتی طرز تهیه سرکه انگور و سیب و خرما به روش خانگی

طرز تهیه سرکه , طرز تهیه سرکه سیب , طرز تهیه سرکه انگور , طرز تهیه سرکه انگورخانگی

سرکه‌ی مصنوعی(صنعتی) در مقایسه با سرکه ی طبیعی، از خاصیت چندانی برخوردار نیست. رنگ اصلی این سرکه‌ها سفید بوده که با رنگ مصنوعی کاراملی، برخی از آنها را به رنگ سرکه‌های خانگی تبدیل می‌کنند. در این سرکه‌ها برای افزایش ماندگاری، از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از سرکه‌های صنعتی برای تهیه انواع ترشی توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه سرکه انگور سیاه

تذکر: در این حالت، آب انگور، اگر پرمایه باشد اصلاً کپک نمی زند، اگر رنگ کف و کپک ایجاد شده روی سطح مایع، سفید باشد نشان از کم مایه بودن آن است ولی اگر رنگ آن حالت کرم متمایل به قهوه ای باشد، میزان مایه آن جهت تولید سرکه مناسب و اندازه است. اگر آب انگور، پرمایه باشد در این حالت طعم تلخی می هد و برای اینکه ترش شود و سرکه ایجاد گردد باید مقداری آب به آن اضافه کرد و آنرا هم زد تا آب با همه محتویات ظرف مخلوط شود. – اگر آب انگور، کم مایه باشد باید مجدداً مقداری انگور شیرین داخل آن ریخت و بگذاریم بماند تا بعد از مدتی مایه آن اندازه شود یا اینکه باید آنقدر آب آن تبخیر شود تا جهت تولید سرکه، مایه آن به اندازه و میزان مناسب برسد. پس از ا ایجاد حالت کف و کپک بر روی سطح ظرف و اندازه شدن میزان مایه آب داخل انگور، در پایان مرحله اول یعنی بعد از حدود 50 الی 70 روز از شروع فرایند تولید، باید تفاله انگور را از آب آن جدا نمایید و بگذارید در مرحله دوم کاملاً ترش شده و تبدیل به سرکه شود. تفاله های انگور را پس از جداسازی از آب آن باید تحت فشار قرار داد تا آب باقی مانده در آن کاملاً گرفته شود، مثلاً می توانید آنها را داخل پارچه توری بگذارید و فشار دهید تا آب از تفاله جدا بشود. تفاله نهایی انگور را دور بریزید و این مایع گرفته شده از تفاله را به آب قبلی اضافه نمایید. تفاله برای خوراک دام می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برخی از افراد در تهیه سرکه، از نمک، خمیر نان و دیگر مخمرها استفاده می کنند که استفاده از این مواد در تهیه سرکه مورد تایید نمی باشد.

یکی از فواید سرکه سیب برای سلامتی،خاصیت ضد درد آن در مواقع دل‌درد است. وقتی دچار دل‌درد می‌شوید (به علت یبوست، غذای مسموم یا نفخ)، نوشیدن مخلوط سرکه‌ سیب و آب به درمان آن کمک می‌کند، چرا که این ماده دارای خواص ضدباکتری و ضد ویروسی است.

طرز تهیه سرکه انگور سنتی

مرحله دوم : خروجی مرحله اول، آب انگور نامیده می شود که در مرحله دوم تبدیل به سرکه خواهد شد. در این مرحله باید منتظر ماند تا آب جدا شده از انگور تبدیل به سرکه شود که در این خصوص روی موارد ذیل باید دقت کرد: – ظرف مورد استفاده باید شیشه ای باشد. – چون در مراحل تهیه سرکه، انجام واکنش شیمیایی مربوطه نیاز به وجود هوا دارد، نباید درب ظرف سفت و کیپ گردد، بلکه باید جریان هوا کمی برقرار باشد تا در روند تهیه سرکه مشکل ایجاد نشود. – در یک هوای معتدل، 10 الی 20 روز طول می کشد تا مایع حاصله از مرحله اول، در این مرحله کاملاً ترش و تبدیل به سرکه شود. – به علت تغییرات حاصله در مواد اولیه در فرایند تولید سرکه بعد از مدتی ته ظرف سرکه، چیزی شبیه گِل، ته نشین می گردد که می بایست آن جرم را از مایع اصلی جدا کرد. برای اینکار سرکه را داخل ظرفی دیگر بریزید تا گِل، ته ظرف قبلی باقی بماند و بتوان آنرا دور ریخت. اینکار را یک تا دوبار بعد از حدود یک هفته از مرحله دوم که مایع به رنگ زلال درآمد انجام می دهیم. – پس از پایان مرحله دوم، سرکه ترش ترش شده را در ظرف ترجیحاً شیشه ای بریزید و آن را پر کنید و درب آنرا محکم ببندید و در سایه نگهداری کنید.

هر ورزشکاری نیاز به یک تسکین‌دهنده‌ی قوی برای دردهای عضلانی دارد. برخی بر این باورند که به خاطر وجود استیک‌ اسید در سرکه‌ سیب، استفاده‌ی موضعی از آن می‌تواند دردهای عضلانی را آرام کند. اگرچه هنوز از نظر علمی ثابت نشده اما استفاده‌ از آن در هنگام وجود دردهای عضلانی خالی از فایده نیست.

طرز تهیه سرکه انگورخانگی

طرز تهیه سرکه خرما یا کشمش : روش تهیه سرکه با استفاده از خرما یا کشمش نیز همانند سرکه انگور است ولی با این تفاوت که میزان آبی که داخل ظرف یا بشگه می ریزند، دو الی سه برابر میزان وزن خرما یا کشمش می باشد که بسته به میزان شیرینی آن دارد، اگر خیلی شیرین نباشند آب کمتری می خواهند. به طور مثال به ازاء یک کیلو خرمای شیرین، دو الی سه لیتر آب داخل بشکه بریزید. در سرکه خرما یا کشمش هم در هفته دوم، یک بار هم بزنید تا خرما یا کشمش های روی سطح ظرف نیز داخل ظرف رفته و سریعتر پوسیده شوند. این کار را 2 الی 3 بار دیگر در طی مرحله اول انجام دهید. برای تهیه سرکه خرما از خرمای شیرین استفاده کنید، البته خرمای شیره دار برای تهیه سرکه بهتر است. رنگ کشمش نیز هر چه روشن تر باشد، رنگ سرکه اش روشن تر می گردد. همانند سرکه انگور، پس از ا ایجاد حالت کف و کپک بر روی سطح ظرف و اندازه شدن میزان مایه آب داخل خرما، در پایان مرحله اول یعنی بعد از حدود 50 الی 70 روز از شروع فرایند تولید، باید تفاله خرما را از آب آن جدا نمایید و بگذارید در مرحله دوم کاملاً ترش شده و تبدیل به سرکه شود.

آموزش سنتی طرز تهیه سرکه انگور و سیب و خرما به روش خانگی

طرز تهیه سرکه , طرز تهیه سرکه سیب , طرز تهیه سرکه انگور , طرز تهیه سرکه انگورخانگی

آمارها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به دیابت در جهان حدود ۳۴۶ میلیون و در ایران حدود ۴ میلیون نفر است. با توجه به این عدد بزرگ، هر اقدام پیشگیرانه‌ی کوچک می‌تواند مفید باشد. یکی از فواید سرکه‌ سیب پیشگیری از دیابت است. تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن سرکه‌ سیب به بهبود حساسیت انسولین (به خصوص در افرادی که در برابر انسولین مقاوم هستند) کمک می‌کند و می‌تواند از دیابت نوع ۲ پیشگیری کند یا حداقل آن را به تأخیر بیندازد.

طرز تهیه سرکه سیب در منزل

طرز تهیه سرکه سیب : برای تهیه سرکه سیب باید از سیب های شیرین استفاده نمود برای اینکار ابتدا سیب ها را شسته و آنرا با چاقو به چند قسمت تقسیم و یا چرخ کنید تا سریع بپوسد و در فرایند تهیه سرکه تسریع گردد. سیب چرخ کرده را داخل بشکه بریزید تا بعد از مدتی له و نرم شود. روش تهیه سرکه سیب نیز همانند سرکه انگور است ولی با این تفاوت که به محتوای ماده اولیه داخل ظرف، آب اضافه نمی شود. ادامه روش تهیه سرکه سیب نیز همانند سرکه انگور است. تذکر : اگر سیب شیرین نباشد، مایع حاصله ترش نخواهد شد. لذا باید حتماً از سیب شیرین استفاده شود. اگر سیب خیلی آبدار و شیرین باشد، هر یک کیلوگرم سیب حدود 700 گرم سرکه می دهد. در حالت معمول هر یک کیلو گرم سیب حدود نیم کیلو گرم سرکه می دهد. اگر اشتباهاً یا به هر دلیلی داخل ظرف سیب مقدار کمی آب اضافه شود، اگر سیب شیرین باشد، فرایند تولید سرکه کمی طولانی تر شده و سرکه دیرتر عمل می آید.

طرز تهیه سرکه

آخرین بروز رسانی در : شنبه 28 بهمن 1396

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.