کاهش درد زایمان با دم کرده تخم شوید

کاهش درد زایمان با دم کرده تخم شوید

کاهش درد زایمان با دم کرده تخم شوید خواص تخم شوید,فواید تخم شوید,تخم شوید درمانی,خاصیت تخم شوید,خواص تخم شوید درمانی,خواص تخم شوید برای پوست,خواص تخم شوید برای مو,خواص تخم شوید برای جوانی,خواص …

آشنایی با خواص زرشک تازه و طرز تهیه دمنوش زرشک

آشنایی با خواص زرشک تازه و طرز تهیه دمنوش زرشک

آشنایی با خواص زرشک تازه و طرز تهیه دمنوش زرشک  زرشک تازه ،زرشک تازه،زرشک تازه در بارداری،زرشک تازه خواص،زرشک تازه غذا،زرشک تازه آبگیری،زرشک تازه ترشی،زرشک تازه مربا،زرشک تازه برای زن باردار،زرشک تازه …

خواص و مضرات خوردن اسپند برای شپش و لاغری و اسهال

خواص و مضرات خوردن اسپند برای شپش و لاغری و اسهال

اسپند خواص اسپند ,فواید اسپند,اسپند درمانی,خاصیت اسپند,خواص اسپند درمانی,خواص اسپند برای پوست,خواص اسپند برای مو,خواص اسپند برای جوانی,خواص اسپند برای بارداری,خواص خوردن اسپند,فواید اسپند خام,فواید اسپند پخته در این مطلب از سایت …

گل صد تومانی

گل صد تومانی ,گل صد تومانی در ایران,گل صد تومانی سمی,گل صد تومانی درختی,گل صد تومانی چیست,گل صد تومانی طلایی

گل صد تومانی

توضیحاتی در مورد گل صد تومانی

گیاه گل صد تومانی گلی جذاب و زیبا با رنگ هایی دلفریب است که برای اکثر افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند، نام آشنا می باشد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد گل صد تومانی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

گل صد تومانی چیست

گل صدتومانی (فاوانیا، عود الصلیب) (به انگلیسی: Paeonia) نام یک سرده و تیره از گیاهان گلدار است. تیرهٔ گُل صدتومانی تنها یک سرده به نام گل صدتومانی دارد. این نوع گل بیشتر در آسیا، جنوب اروپا و شمال غرب ساق آباد نیشابور یافت می‌شود. مرزهای بین گونه‌ها مشخص نیست. بطور تقریبی بین ۲۵ تا ۴۰ گونه دارد. بیشتر درختان آن از نوع چند ساله هستند و بین ۵۰ سانتیمتر تا یک و نیم متر ارتفاع دارند. اما ارتفاع برخی از انواع ممکن است تا ۱٫۵ تا ۳ متر نیز برسد. اغلب گل‌های آن معطر و بزرگ است و زمان گل دهی در اواخر بهار و اوایل تابستان است.

علت نامگذاری گل صد تومانی

فردی به نام “جرج پترویا” در یکی از سفرهایش از فرنگ پیاز گلی را به همراه خود آورد و در کاخ مظفرالدین شاه کاشت، زمانی که این گل بزرگ شد و گل هایش باز شدند، مظفرالدین شاه بسیار تحت تاثیر زیبایی و ظاهر آن قرار گرفت و زمانی که متوجه شد پترویا این گل را کاشته ۱۰۰ تومان به او هدیه داد، در آن زمان ۱۰۰ تومان مبلغ بسیار زیادی بود به همین علت نام صد تومانی روی این گل ماند.همچنین در روایتی دیگر می گویند به دلیل اینکه این گل قبل از انقلاب وارد ایران شد و قیمت هر شاخه آن گران بوده است و در آن زمان واژه صد تومان نشان دهنده گرانی یک جنس بود، به این گل، صد تومانی گفتند.

تیره گل صد تومانی

گُل‌ صدتومانیان (Paeoniaceae) تیره‌ای از خاراشکن‌سانان اغلب علفی چندساله با یک سرده و حدود ۳۳ گونه به ارتفاع نیم تا یک‌ و نیم متر که برگهایشان مرکب با لَپ‌های عمیق و گلهایشان بزرگ و اغلب معطر است که در اواخر بهار و اوایل تابستان به رنگهای مختلف از جمله قرمز و سفید و زرد دیده می‌شوند

مشخصات گل صد تومانی

نام این گیاه از Paeon گرفته شده که در اساطیر یونان باستان “الهه شفابخش” نامگذاری می شده است. این گیاه بیشتر در مناطق معتدل و نسبتا سردسیر رشد می کند و قدمتی 2500 ساله دارد. این گیاه گل هایی به رنگ سفید، صورتی روشن، صورتی تیره، قرمز و زرد دارد که بعضی از مدل های آن معطر می باشد. گل صد تومانی Peony به خانواده Paeoniaceae تعلق دارد و بومی قاره آسیا، جنوب اروپا و نواحی شمال غربی قاره آمریکا می باشد. تعداد گونه های این جنس بین 20 الی 45 عدد تخمین زده می شود که اکثرا گیاهانی علفی و چند ساله به ارتفاع 0.5 الی 1.5 متر هستند اما برخی نیز درختچه هایی کوتاه قامت با ارتفاع 3-1.5 می باشند.

روش نگهداری گل صد تومانی

این گل احتیاج به خاک قوی دارد و گل هایش اواخر اردیبهشت و خرداد ماه باز می شوند. نور مورد نیاز آن سایه روشن است و تنها حدود 3 تا 4 ساعت بهره گیری از نور مستقیم خورشید حدود ظهر در روز و بقیه ساعات نور فیلتر شده کفایت می کند. گل صد تومانی برای گل دهی به چندین سال زمان نیاز دارد. قبل از اینکه توقع گل دهی کامل از گل صد تومانی خود داشته باشید، به آن حداقل 3 سال زمان بدهید. در فصول رشد به آن از کودهای شیمیایی 5-10-5 بدهید تا سرعت رشد و گل دهی آن ها را افزایش دهید. برای زیاد کردن گل صد تومانی درختی، شاخه های آن را روی پایه گل صد تومانی علفی پیوند اسکنه می کنند. پایه پیوند شده را باید مدتی زیر شاسی یا زیر حباب شیشه ای محفوظ از تابش مستقیم آفتاب نگهداری کرد . لازم به ذکر است که پیاز گل صد تومانی، به مراقبت ویژه ای نیازمند است اما می تواند بیش از 100 سال زنده مانده و گل بدهد.

خواص گل صد تومانی

این گل در صنعت داروشناسی کاربرد فراوان داشته و در تهیه چای نیز از آن استفاده می کنند. این گل حاوی ترکیبات بسیار موثر و مفیدی است که طبق تحقیقات گسترده بر میزان کلسترول خون اثرگذار بوده و به کاهش آن کمک می کند. همچنین به سلامت قلب و عروق کمک کرده و با افزایش میزان خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافت ها به تنظیم عملکرد قلب و تعادل بخشی به میزان فشار خون کمک می نماید.

معرفی گل صد تومانی

بومی چین، سیبری، اروپای جنوبی و ژاپن است. این جنس دارای بیش از ۳۰ گونه گیاه علفی دائمی با عمر طولانی است. به خاطر گل های درشت با رنگ ها تابان و گاهی معطر کشت و کار می شود. برگ های آن بریده بریده و دارای ریشه ژوخه ای است. گل ها منفرد و دارای ۵ کاسبرگ سبز ۵ تا ۱۰ گلبرگ رنگی درخشان است و در رنگ های سفید، زرد، صورتی وقرمز وجود دارد. مرکز آن دارای انبوهی از پرچم های زرد تا کرم برجسته است. برخی از آنها دارای گل های پرپر بوده که فاقد پرچم بوده و یا تعداد کمی پرچم در میان گلبرگ ها پنهان است. گل ها به چها گروه اصلی کم پر، نیمه پرپر، پرپر و آنمونی ( ژاپنی) تقسیم می شوند. از نظر اندازه دارای انواع کوچک با قطر ۱۰-۵ سانتی متر تا انواع خیلی درشت با قطر بیش از ۲۰ سانتی متر است. یکی از گل های بریدنی مهم در ایالات متهده است و برای کاشت در باغچه هم استفاده می شود.

گلدهی گل صد تومانی

اغلب در اوایل تابستان گل می دهد. دارای انواع زود رس، میان رس و دیر رس است. زمان گلدهی در مزرعه از سالی به سال دیگر متغیر است. دما های گرم، به ویژه دمای شب دوره گلدهی را کوتاه کرده و باعث تولید تعداد زیادی گل در مدت کوتاه می شود.

نیازهای گل صد تومانی

به سرما مقاوم است و در آب و هوای خشک بخوبی رشد می کند و برای طویل شدن ساقه و تولید گل زیاد، لازم است مدتی در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد رشد کند. جوانه های رویشی یا زایشی ممکن است با سرمای دیر رس بهاره از بین برود. نیاز به نور کامل آفتاب و خاک با زه کشی خوب دارد. در تابستان نیاز به آب فراوان داردو. دو بار در سال یکی در اوایل بهار و دیگری در اواخر تابستان باید کود دهی شود. برای تولید گل های درشت، باید جوانه های گل جانبی حذف شوند. حذف این جوانه ها زمانی که قطر آنها حدود ۶/۰ سانتی متر و طول دمگل ۳/۱ تا ۵/۲ سانتی متر باشد انجام می شود. انواع پرپر به دلیل سنگینی گل نیاز به قیم دارد.

تکثیر گل صد تومانی

گل صد تومانی با بذر و تقسیم ریشه قابل افزایش است. بذر اغلب جهت به نژادی بکار می رود و به طور عمده با تقسیم ریشه افزایش می یابد. ریشه های دارای ۲ تا ۵ جوانه، برای افزایش بکار میرود. تولید گیاهان با اندازه کافی جهت تقسیم، ۳ تا ۴ سال طول می کشد. اگر گل های بریدنی برداشت شود ۵ تا ۶ سال زمان لازم است. تقسیم در پاییز، زمانی که برگ ها زرد، قهوه ای یاقرمز شدند باید انجام شود. در زمان تقسسیم، قطعات کوچک دارای جوانه ( چشم) یا بدون جوانه بدست می آید. قطعات ۲-۱ سال بازکاشت می شوند تا ریشه های قابل فروش حاصل شود. فطعات بدون جوانه نیز می توانند بازکاشت شوند ولی اغلب ریشه نابجا تشکیل نمی دهند. تعداد کمی از قطعات ممکن است شاخساره هایی تولید کنند که بطور معمول برای تشکیل آنها ۲ سال زمان لازم است.

برداشت گل صد تومانی

جوانه های این گیاه زمانی که رنگ نشان دادند باید چیده شوند. گل ها را در دمای ۵-۲ درجه سانتی گراد به مدت ۴ تا ۶ هفته به حالت غنچه باز نشده و به مدت ۲ تا ۳ هفته زمانی که باز شده باشند می توان نگهداری کرد.

گل صد تومانی و تقویت سیستم ایمنی

از آن‌جایی که دمنوش آن به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد، برای کشتن باکتری‌ها بسیار مفید است بنابراین باکتری‌های بد در بدن شما زنده نخواهند ماند. خود آنتی‌اکسیدان ترکیبی است که پروسه‌ی اکسیداسیون را مهار می‌کند. یکی از علل اکسیداسیون این است که بدن به طور مداوم با اکسیژن تعامل دارد، در حالی که فاقد آنتی‌اکسیدان است. دمنوش گل صد تومانی مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها را برای بدن فراهم می‌کند. یکی از اثرات جذب آنتی‌اکسیدان مرگ و میر باکتری‌ها و ویروس‌ها به دلیل عدم وجود اکسیژن است.

گل صد تومانی و سلامت قلب

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دمنوش گل صد تومانی همچنین مزایایی برای قلب دارند. کاهش کلسترول بد و پایین آوردن فشار خون در بدن یکی از مزایای این دمنوش است. دمنوش گل صد تومانی سیستم گردش خون شما را بهبود می‌دهد و از مضراتی که کلسترول برای بدن شما دارد،‌ جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، دمنوش گل صد تومانی دارای مزایای آنتی‌اکسیدانی دیگری هم است، از جمله محافظت از شما در برابر لخته شدن خون که می‌تواند باعث مشکلات قلبی و سکته‌ی شدید شود. بنابراین، به شدت توصیه می‌شود که روزانه یک فنجان از این دمنوش را بنوشید.

دمنوش گل صد تومانی

دمنوش این گل توانایی از بین بردن چربی اضافی، قوی‌تر کردن بدن، و ساختن عضله را دارد. این دمنوش می‌تواند متابولیسم بدن را برای تولید انرژی بیش‌تر تحریک کند. و به این ترتیب انرژی شما برای انجام تمرینات ورزشی و سوزاندن چربی اضافی بیش‌تر خواهد بود.

تقویت استخوان ها با گل صد تومانی

علاوه بر مزایای آنتی‌اکسیدانی قید شده در بالا، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دمنوش گل صد تومانی در کاهش مشکلات التهابی که می‌توانند سبب بروز بیماری‌های استخوان مانند ورم مفاصل و آرتروز شوند، بسیار موثر است. مصرف دمنوش گل صد تومانی به طور منظم می‌تواند استخوان‌ها را تقویت کند.

خواص و فواید گل صد تومانی

دمنوش این گل دارای عناصر گیاهی ضروری است که می‌توانند به بهبود سلامتی دهان کمک کنند. پلی‌فنل‌ها و تانن‌ها، محتویات دمنوش گل صد تومانی هستند که می‌توانند از تشکیل پلاک جلوگیری کنند. ترکیبات فلورایدی موجود در این دمنوش می‌توانند مانع کرم‌خوردگی دندان شوند.دمنوش گل صد تومانی یکی از انواع دمنوش است که می‌تواند از بروز سرطان به طور طبیعی جلوگیری کند. این تاثیر ناشی از مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این دمنوش است که می‌تواند به مبارزه و جلوگیری از سرطان کمک کند. دمنوش گل تومانی چه‌طور چنین تاثیری دارد؟ درواقع آنتی‌اکسیدان‌ها محیطی ایجاد می‌کنند که برای سلول‌های سرطانی مفید نیست، به طوری که این سلول‌ها تضعیف خواهند شد و در نهایت از کمبود اکسیژن خواهند مرد.مطابق با یک مطالعه که در ماه اوت ۲۰۱۰ ژورنال ” Die Pharmazie” منتشر شد، گل صد تومانی حاوی ۱۸ ترکیب فعال (پایونیفلورین، کاتچین، گالویل پایونیفلورین و پایینو) است که مسئول مهار انعقاد خون یا تجمع پلاکتی هستند. این خاصیت دمنوش گل صد تومانی باعث می‌شود که گردش خون بهبود بیابد، و مانع بروز برخی از بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود.یک مطالعه انجام‌شده بر روی موش‌ها که در نسخه‌ی ماه مارس ۲۰۱۰ از ژورنال “Phytomedicine” منتشر شد، نشان داد که عصاره‌ی ریشه‌ی گل صد تومانی اثر آنتی‌اکسیدانی بر استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت در کلیه‌ها دارد زیرا سوژه‌ّها کاهش آلبومین ادرار را تجربه کردند (آلبومین ادرار یک شاخص قابل‌توجه از سلامت نامناسب کلیه‌ها است) این مطالعه همچنین کاهش علائم آسیب کلیوی را نشان داد.دمنوش گل صد تومانی همچنین از پوست شما در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس محافظت می‌کند و همین باعث درخشندگی و بهبود سلامت پوست می‌شود.دمنوش گل صد تومانی باعث می‌شود که انرژی بیش‌تری داشته باشید زیرا خطراتی را که استرس برای سلامتی دارد،‌ کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : گل زیرفون ♥ گل پامچال ♥ گل لادن ♥ گل چهل سکهگل ختمی

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 15 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.