وقتی دوش حمام خطرناک است

وقتی دوش حمام خطرناک است

وقتی دوش حمام خطرناک است مایکوباکتریم غیرسلی,بیماری مایکوباکتریم غیرسلی,مایکوباکتریم غیرسلی در بارداری,علائم مایکوباکتریم غیرسلی,درمان مایکوباکتریم غیرسلی,درمان مایکوباکتریم غیرسلی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان مایکوباکتریم غیرسلی,مایکوباکتریم غیرسلی را چگونه درمان کنیم,مایکوباکتریم …

۱۰ عادت غذایی کم خونی آور

۱۰ عادت غذایی کم خونی آور

۱۰ عادت غذایی کم خونی آور کم خونی,بيماري کم خونی,کم خونی در بارداري,علائم کم خونی,درمان کم خونی,درمان کم خونی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان کم خونی,کم خونی را چگونه درمان …

عوارض و زمان و نحوه مصرف قرص امپرازول 20 در بارداری

عوارض و زمان و نحوه مصرف قرص امپرازول 20 در بارداری

قرص امپرازول قرص امپرازول ,قرص امپرازول چیست,قرص امپرازول در بارداری,قرص امپرازول 20 چیست,قرص آلپرازولام,قرص امپرازول 40,قرص امپرازول ۲۰,قرص امپرازول20,قرص امپرازول برای نوزادان,قرص امپرازول 20 برای چیست,کپسول امپرازول 20 چیست,کپسول امپرازول 20 برای …

دوش آب سرد

دوش آب سرد ,دوش آب سرد بعد از ورزش,دوش آب سرد یا گرم؟,دوش اب سرد در بارداری,دوش اب سرد برای ترک اعتیاد,دوش آب سرد بعد از تمرین

دوش آب سرد

توضیحاتی در مورد دوش آب سرد

آیا می دانید که دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم؟♥ این سوالی است که معمولاً به صورت روزمره به آن فکر نمی‌کنیم. بعضی‌ از ما عادت داریم که به زیر دوش آب سرد برویم و بعضی دیگر از احساس لختی خاصی که زیر دوش آب گرم تجربه می‌کنیم لذت می‌بریم. البته بسیاری از ما به صورت غریزی احساس می‌کنیم که دوش آب سرد می‌تواند تنش‌ و استرس ما را کم کند. شاید به همین دلیل است که به محض دیدن دوستی که عصبی یا خسته است، اکثر ما دوش آب سرد را برای او تجویز می‌کنیم. دوش گرفتن باعث مرطوب شدن پوست، از بین رفتن سلول های مرده ی پوست، رفع عرق و بوی بدن، رفع گردوغبار و کثیفی های روی بدن و تمیزی موها می شود. این روزها هم که هوا گرم شده است، نیاز به این کار بهداشتی بیشتر احساس می شود. اما آیا تا به حال دوش با آب کمی سرد را امتحان کرده اید؟ درست است که در فصل زمستان این کار خیلی سخت به نظر می رسد، اما دوش آب نیمه سرد و یا ولرم مایل به سرد در فصل گرما بسیار دلچسب به نظر می رسد. البته باید بدانید که این کار ساده تاثیر زیادی در سلامتی بدن نیز دارد. یادتان باشد آب کاملا سرد نیز خوب نیست.در این مطلب از سایت جسارت در مورد فواید و مضرات دوش آب سرد بعد از ورزش و در بارداری صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

دوش آب سرد

دوش گرفتن با آب سرد به علتی که به بدن شوک وارد می‌کند مکانیزم ستیز یا گریز (Fight-or-Flight) را که مربوط به شرایط تهدید است، فعال می‌کند و طبیعتاً بدن هم پاسخ‌های مربوط به همین شرایط را (افزایش انرژی و قدرت و درواقع ترشح آدرنالین) بروز می‌دهد. به همین دلیل تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد می‌تواند راهکاری مناسب برای مواجه با سندرم خستگی مزمن (CFS) یا Chronic Fatigue Syndrome باشد. همچنین دوش آب سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و حتی بر روی تعداد گلبول‌های سفید خون هم تاثیر مثبت دارد.

فواید دوش آب سرد

شاید برای شما جالب باشد که شیوه‌های خاص دوش گرفتن با آب سرد به این صورت که حدود پنج دقیقه با آب بیست درجه دوش گرفته شده و سپس دمای آب برای مدت دو دقیقه به سه درجه کاهش یابد (که به آن Adapted Cold Shower گفته می‌شود) می‌تواند به عنوان جایگزینی بسیار سالم‌تر برای الکتروشوک که در مورد بیماری‌های شدید روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار گرفته شود. تقریباً همه منابع در مورد اثرات بسیار مثبت دوش آب سرد بر روی سیستم تنفس و گردش خون صحبت کرده‌اند. اگر چه گروه متمم نتوانست تحقیق مشخصی را در این زمینه پیدا کند. البته شاید دلیل این مسئله شفاف بودن کامل مکانیزم این تاثیر است: برخورد‌ آب سرد با پوست که تحت عنوان شوک سرد شناخته می‌شود بلافاصله به سریع‌تر شدن تنفس و ضربان قلب منجر می‌شود. در این شرایط بدن اکسیژن بیشتری جذب می‌کند و همچنین رگ‌ها تا حدی دچار انقباض می‌شوند. بدن تلاش می‌کند با ارسال خون با اندام‌های حیاتی، آنها را گرم نگه دارد و برآیند تمام این فرایند فعال‌تر شدن سیستم تنفس و گردش خون است.زمانی که آب سرد به بدن می خورد ناخودآگاه نفس های عمیق می کشیم. در واقع بدن با تامین میزان اکسیژن مورد نیاز برای تنفس و گرم شدن در برابر استرس ناشی از این شوک، واکنش نشان می دهد. در نتیجه ریه ها درست همانند زمانی که ورزش می کنید، باز می شوند تا هوای بیشتری دریافت کنند. این کار نیز باعث تقویت بدن و شادابی آن در طول روز می شود.

دوش آب سرد و بیماری های مختلف

دوش گرفتن با آب سرد و یا ولرم مقاومت بدن را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان، سرماخوردگی، هموروئید یا واریس بالا می برد. می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح لنفوسیت T (یک نوع گلبول سفید) می شود که در برابر باکتری ها بسیار موثر عمل می کند.

دوش آب سرد برای افزایش جریان خون

زمانی که در برابر سرما قرار می گیرید، «انقباض عروق» در بدن ایجاد می شود؛ یعنی اینکه سرخرگ ها و سیاهرگ هایی که خون را به جریان در می آورند، تنگ شده و مجبور می شوند با فشار بیشتری خون را به جریان در بیاورند. علاوه بر این خون، سریع تر به ارگان های حیاتی بدن ارسال می شود تا آنها را گرم کند. در نتیجه جریان خون افزایش می یابد.

دوش آب سرد و فواید آن

بدن ما حاوی چربی های قهوه ای است که به مقابله با سرما کمک می کنند. این چربی های قهوه ای در سوزاندن چربی های سفید و در نتیجه لاغری نقش دارند. این سلول ها گلوکز را برای تولید انرژی می سوزانند. در نتیجه به لاغری نیز کمک می کنند.زمانی که هوا خیلی گرم می شود، دوش ولرم مایل به سرد به شما کمک می کند تا دمای بدن کاهش پیدا کرده و بتوانید خواب راحت تری را تجربه کنید.اگر زیاد عرق می کنید و یا دست و پایتان همیشه سرد است، می توانید دوش آب ولرم مایل به سرد را امتحان کنید. این کار باعث تنظیم دمای بدن شما می شود.دوش آب سرد علاوه بر افزایش سطح چربی های قهوه ای، فشار خون و دمای بدن می تواند باعث افزایش سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن شود. به این ترتیب نیز تمام فرآیندهای بدن مانند رشد، احیای عضلانی و سلولی، هضم غذا و غیره با راحتی و سرعت بیشتری انجام می شود.

دوش آب سرد و افسردگی

آب سرد باعث تحریک بخشی از مغز می شود که منبع اصلی نورآدرنالین محسوب می شود. این هورمون به طور طبیعی خاصیت ضدافسردگی دارد. از طرفی گیرنده های حساس به سرما در سطح پوست بیشتر از گیرنده های حساس به گرما است. علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیده اند که دو تا سه دقیقه قرار گرفتن زیر دوش آب با دمای بیست درجه باعث افزایش قدرت مغز می شود. آب سرد مانند ورزش باعث آزاد شدن میزان زیادی آندورفین در مغز می شود که به هورمون خوشبختی معروف است. بنابراین به نظر می رسد که گرفتن دوش آب سرد به استرس زدایی و رسیدن به آرامش کمک می کند.

دوش آب سرد و هضم غذا

دوش آب سرد علاوه بر افزایش سطح چربی های قهوه ای، فشار خون و دمای بدن می تواند باعث افزایش سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن شود. به این ترتیب نیز تمام فرآیندهای بدن مانند رشد، احیای عضلانی و سلولی، هضم غذا و غیره با راحتی و سرعت بیشتری انجام می شود.

فواید دوش آب سرد برای پوست

متخصص پوست جسیکا کرانت می گوید که دوش آب سرد به پوست کمک می کند تا چربی را در حد اعتدال نگه دارد و به این ترتیب از ابتلا به آکنه و جوش صورت و همچنین خشکی پوست صورت جلوگیری می کند. دوش آب سرد باعث انقباض رگ های خونی بدن و از جمله زیر چشم شده و پف و گودی زیر چشم را درمان می کند. دوش آب سرد از افتادگی سینه ها جلوگیری کرده و به مروز افتادگی سینه ها را رفع می کند. علاوه بر این دوش آب سرد به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود، ریزش مو را درمان کرده، موهای خشک و آسیب دیده را درمان می کند و باعث می شود که مو ها شاداب تر، براق تر و درخشان تر شوند.

دوش آب سرد پس از تمرین ورزشی

مطالعاتی که در سال 2009 انجام شده نشان می دهد که دوش آب سرد پس از تمرین ورزشی در باشگاه گردش خون را بهبود بخشیده، اسید لاکتیک خون را کاهش می دهد و برای درمان گرفتگی عضلات مفید می باشد. همچنین دوش آب سرد یکی از بهترین روش ها برای افزایش انرژی بدن در ورزشکاران و بدنسازان محسوب می شود.

دوش آب سرد در بارداری

زنان در دوران بارداری بهتر است برای دوش گرفت دمای آب را بین 34 تا 36 درجه سانتیگراد تنظیم کنند؛ دوش آب سرد برای زنان باردار که بدنشان مقاومت کمتری از افراد معمولی دارد می تواند باعث کاهش جریان خون و در نتیجه کاهش انتقال مواد مغذی به جنین شود. اگر در دوران بارداری برای افزایش انرژی زنان باردار، کاهش استرس، اضطراب و همچنین درمان بی خوابی می خواهید دوش آب سرد بگیرید، به شما پیشنهاد می کنیم که دمای آب را بر روی 20 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

چگونه دوش آب سرد بگیریم

پس از پایان دوش گرفتن، آب سرد را باز کنید و دمای آب را تنظیم کنید، اول پاهای خود را زیر آب سرد ببرید و بگذارید تا به این دما عادت کنید حالا به آرامی سرد و بدن خود را هم زیر آب بکشید فراموش نکنید که در این هنگام ناخودآگاه نفس عمیقی می کشید پس مواظب باشید که آب وارد بینی شما نشود. زمان ماندن زیر دوش آب سرد را از 20 ثانیه شروع کنید و به تدریج افزایش دهید تا بتوانید روزانه حداقل حدود 20 تا 30 دقیقه زیر دوش آب سرد بمانید. اگر هر روز این روش را تکرار کنید بعد از یک ماه دوش گرفتن با آب سرد برای شما عادی خواهد شد.

عوارض دوش آب سرد

متخصصان می گویند که دوش گرفتن با آب سرد برای افراد ضعیف و بیمار مناسب نیست و ممکن است علائم بیماری آن ها را تشدید کند. دوش آب سرد ممکن است باعث کاهش وزن ناخواسته در افراد لاغر شود.

نکاتی در مورد دوش آب سرد گرفتن

در ذیل نکات مهمی را برای دوش گرفتن با آب سرد به روش صحیح پیشنهاد می کنیم با اینکه آب سرد فواید زیادی دارد اما باید برای شستن سر از آن اجتناب کنیم اگر عادت داشته باشیم همیشه دوش آب داغ بگیریم، باید تغییرات تدریجی انجام دهیم. می توانیم به تدریج درجه حرارت را کاهش دهیم و بین سرد وگرم نگه داریم. همانطور که پیش از این در مقاله ذکر شد، دوش آب سرد هنگامی که صبح بیدار می شوید اثرات مفیدی خواهد داشت . از طرف دیگر، آب داغ برای حمام شبانه مناسب تر است زیرا کمک می کند استراحت کنیم . توجه: افرادی که مشکلات قلبی دارند نباید دوش آب خیلی سرد بگیرند آن ها می توانند آب داغ و سرد را با هم ترکیب کنند و یا حتی از آب گرم استفاده کنند.

دوش آب سرد و تاثیرات بسیار مثبت بر سلامت روان

تحقیقات زیادی در مورد فواید دوش گرفتن با آب سرد انجام شده است و تقریبا همه آنها تاکید دارند که این شیوه اگر به شکل متعادل و منظم مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد. زمانی که به حمام با آب گرم و بخار ناشی از آن فکر می کنیم، احساس راحتی و سرمستی به ما دست می دهد. اما اگر استحمام با آب سرد باشد، وضعیت چطور است؟ شاید بسیاری از شما درباره نتایج مثبت دوش آب سرد تردید داشته باشید. از جمله اعتقادات رایج درباره حمام کردن این است که دوش آب سرد ، فقط برای شکنجه است، اما آب سرد، تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامت روانی افراد دارد. افزون بر اینکه ورزشکاران از دوش آب سرد به عنوان روشی برای درمان گرفتگی عضلات استفاده می کنند. البته زمانی که می گوییم دوش آب سرد، منظورمان این نیست که ناگهان در آب سرد غوطه ور شوید، بلکه می توانید دوش خود را با آب ولرم شروع کنید و سپس آب سرد را جایگزین کنید. حتی فقط می توانید چند دقیقه ی آخر استحمام را با آب سرد دوش بگیرید تا مزایای آن نصیب شما شود. یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله با افسردگی است افرادی که با آب سرد دوش می گیرند، بعد از پایان این کار، به احساس سرمستی و نشاط و شادابی دست یافته و روحیه خوبی برای کار کردن پیدا می کنند. این روش، خلق و خوی افراد را بهتر کرده و باعث می شود از آرامش و نشاط به مدت طولانی تر برخوردار شوند. افزون بر آن، دوش آب سرد ابتدای صبح، فرد را از نوشیدن یک فنجان قهوه بی نیاز می کند، زیرا فرد چنان احساس نشاط و سرحالی دارد که گویی ماده کافئین موجود در فنجان قهوه صبحگاهی وارد بدن او شده است. دوش آب سرد برای موها و پوست بهتر است، زیرا دوش آب گرم ممکن است باعث خشکی پوست شود، اما دوش آب سرد به پوست و مو کمک می کند تا کمبود آب خود را جبران کنند. همچنین دوش آب سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و حتی بر روی تعداد گلبول های سفید خون هم تاثیر مثبت دارد. یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله با افسردگی است. متخصصان برای درمان افسردگی توصیه می کنند دو مرتبه در روز دوش آب سرد به مدت 2 تا 3 دقیقه گرفته شود. فقط قبل از انجام این کار، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فواید دوش آب سرد برای موها

یک دوش آب سرد پس از حمام باعث می شود که موهای شما درخشان تر و نرم تر باشند زیرا آب سرد فولیکول های مو که در داخل آن ها رطوبت گرفتار شده را باز کرده و بدین ترتیب استحکام موهای شما را افزایش داده و از ریختن موها جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید : خوابیدن روی زمین ♥ آب یخمضرات آب سرد

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 14 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.