مضرات خوردن گوشت منجمد برزیلی و ایرانی و دولتی

مضرات خوردن گوشت منجمد برزیلی و ایرانی و دولتی

گوشت منجمد امروزه استفاده از گوشتهای منجمد بسیار رایج شده است و همه در مورد آنها صحبت می کنند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد خواص و مضرات گوشت منجمد صحبت …

آیا خوردن به لیمو در بارداری و شیردهی مفید است یا مضر؟

آیا خوردن به لیمو در بارداری و شیردهی مفید است یا مضر؟

آیا خوردن به لیمو در بارداری و شیردهی مفید است یا مضر؟ آیا خوردن به لیمو در بارداری و شیردهی مفید است یا مضر؟ در سایت جسارت خوردن به لیمو در بارداری …

خواص و مضرات و طبع گوشت گوساله در بارداری و برای نوزاد

خواص و مضرات و طبع گوشت گوساله در بارداری و برای نوزاد

گوشت گوساله گوشت گوساله یکی از گوشت های حلال و پر مصرف است که در کشورهای اسلامی بسیار پر مصرف است. که در این مطلب از سایت جسارت در مورد خواص و …

گوشت هشت پا

گوشت هشت پا , گوشت هشت پا حلال است یا حرام , گوشت هشت پا چه حکمی دارد , خواص گوشت هشت پا

شاید برایتان جالب باشد ولی عده ای از مردم دنیا گوشت هشت پا را می خورند در حالی که خوردن این گوشت در درن اسلام حرام است.در این مطلب از سایت جسارت در مورد گوشت هشت پا صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

توضیحاتی در مورد هشت پا

هشت پا که نام دیگرش اختاپوس هست با نام علمی Octopoda در دنیا شناخته می شود که آبزی هست و در زده سرپایان قرار دارد و در همه جای دنیا که اقیانوس هست وجود دارد و جای اصلی زندگی این موجود آب سنگ های مرجانی است.

شاید برایتان جالب باشد ولی تاکنون 300 نوع هشت پا شناسایی شده است که این تعداد هشت پا ، یک شوم کل گونه های سرپایان را تشکیل داده اند.

اگر به حیوان علاقه دارید باید بدانید که آن از زیر رده نیام داران است و در بالا راسته هشت‌ پاریختان قرار می گیرد و در راسته هشت پایان است.

حکم گوشت هشت پا

حکم شرعی تمام موجودات دریایی اعم از لاک پشت و هشت پا و … به جز ماهیانی که پولک دارند آن است که حرام گوشت هستند.

مشخصات هشت پا

هشت پا جانوری است دریایی که دارای هشت بازو هست و بر روی هر دو بازو دو کلاهک مکنده وجود دارد.بیشتر سرپایان دارای اسکلت درونی هستند ولی هشت پا اسکلت درونی خاصی ندارد و بدنش خیلی نرم است.

وجود یک منقار شبیه به منقار طوطی ها تنها قسمت سفت در بدن هشت‌ پاها است. این منقار به هشت پا کمک می کند که موقع فرار از دست دشمنان لای سنگ ها برود. این جانور هم می تواند سمی باشد و هم غیر سمی و این جانور به وسیله سمومی که از بدنش خارج می کند از خود دفاع می کند و جزو باهوش ترین جانوران دریایی است.

همه چیز درباره هشت پا

هشت پا هشت پا ندارد بلکه هشت بازو دارد و تمام اندام های حیاتی از جمله قلب این جانور در سرش است.آنها رنگ و اندازه مشخصی ندارند و این کاملا مرتبط با محل زندگی انها است.

نکته ای که در مورد این جانور متوجه شده ایم این است که انهایی که در ابهای سرد زندگی می کنند خیلی بزرگتر از انهایی هستند که محل زندگی شان آب های گرم است.♥

تنها ساختار سخت در بدن هشت پا منقار آن است که شبیه منقار طوطی است. هشت پاها از منقارشان برای خوردن غذا استفاده می کنند. ⇐ روی بازوهای هشت پا دو ردیف کلاهک مکنده وجود دارد که قدرت مکش خوبی دارند ( 240 کلاهک مکنده در هر بازو) و به این وسیله هشت پا می تواند خرچنگ ها و حلزون های صدف دار را شکار کند. ⇐ هشت پا 3 قلب دارد و خون اش آبی رنگ است. ⇐ بااین که هشت پا بی مهره است اما دستگاه عصبی فوق العاده پیشرفته ای دارد و می تواند موضوعات گوناگونی را یاد بگیرد. برخی از آزمایشات نشان می دهد هشت پا قادر به حل پازل و تشخیص اشکال و طرح ها است. ⇐ هشت پا هم حافظه بلند مدت و هم حافظه کوتاه مدت دارد.

کلمه‌ی اختاپوس

کلمه‌ی اختا و اکتا (Octa) از یک ریشه هستند و کلمه‌ی لاتینِ پوس (که در زبان انگلیسی قبلاً Poda نوشته می‌شد) هم به معنای پا است. بنابراین می‌توان اختاپوس (Octopus) را معادل انگلیسی واژه‌ی هشت پا دانست که ما در فارسی به کار می‌بریم. البته اگر بخواهیم دقت علمی داشته باشیم، شاید بتوان از نام هشت پا هم ایراد گرفت. چون هشت‌پاها در واقع شش پا و دو دست دارند. اما به هر حال، سعی می‌کنیم وسواس در این حد را کنار بگذاریم و از همان واژه‌ی هشت پا استفاده کنیم.

شاخه نرم تنان

هشت پایان به شاخه نرم تنان تعلق دارند این موجودات دربین بی مهرگان دارای پیچیده ترین مغز وهوش سرشار در حد یک گربه خـانگی هسـتند . هشت پایان قادرند به دام های صیادان خرچنگ و ماهی وارد وخارج شوند. این جانوران دارای حافظه کوتاه مدت وبلند مدت می باشند وقادر به تمایز اطلاعات اندوخته در حافظه هستند وتوانایی این را دارند تا مشکلات را از راه آزمون وخطا حل کنند .در هنگام خطر برای دور کردن دشمن جوهری به رنگ بنفش تیره از خود ترشح می کنند که برخی از گونه ها قـادر بـه ترشح مـواد سـمی بـرای شکار خرچنگ ها و لابستر ها هستند . هشت پایان توانایی زیادی برای استتار خود داشته ،می توانند خود را به رنگ جزایر مرجانی و یا گیاهان دریایی در آورند همچنین در هنگام ترس به رنگ سفید ودر زمان عصبانیت به رنگ قرمز در می آیند که این تغییرات رنگی پوست توسط تحریک چشم ها صورت میگیرد چشمان این موجود پیچیده وقابل مقایسه با چشم انسان می باشد که با چشم بسته تفاوت بین شکل واندازه اجسام را تشخیص می دهد . این جانداران فاقد قوه شنوایی هستند . هر بازوی جانور دارای دوردیف بادکش مکنده است که حاوی گیرنده های حساس چشایی است این گیرنده ها به جانور در شناخت وپیدا کردن غذا کمک می نمایند . نداشتن هیچ ماده کمکی دربدن به جز منقارورادولا این جانوران را قادر به عبور از فضاهای کوچک می کندبه طوریکه از فرورفتگی هـای داخـل سنگ ها جهت کمینگاه استفاده می کنند و به مدت روزها تا هفته ها در آن باقی مانده وجهت شکار از آن خارج و دوباره بازگشت می نمایند . هشت پایان دارای دوجنس جدا ازهم می باشند و لقاح در آنها به صورت داخلی است.

سم هشت پا

⇐ هشت پاها بیشتر به خاطر به کارگیری روش های مختف به منظور فرار از دست شکارچیان معروف اند. ⇐ هشت پا می تواند رنگ و بافت پوست اش را بر طبق محیط اش تغییر دهد و خود را از دیدها مخفی سازد (استتار کند). ⇐ یکی از راه های فرار هشت پا از دست شکارچیان کیسه جوهر آن است. هشت پا مقدار زیادی جوهر تیره را از کیسه جوهر اش آزاد می کند که سبب می شود شکارچی سردرگم شود و هشت پا فرصت فرار پیدا کند. ⇐ اگر یکی از بازو های هشت پا به وسیله شکارچیان از بین برود، خیلی زود بازوی دیگری رشد می کند و هشت پا می تواند بازوی دیگری را جایگزین بازوی شکار شده کند. ⇐ برخی از هشت پاها سمی بسیار قوی تولید می کنند که می تواند شکار را بی حس کند یا به یک انسان صدمه بزند. هشت پای حلقه آبی، خطرناک ترین گونه هشت پا است و می تواند در یک آن چند نفر را بکشد.

گوشت هشت پا در ژاپن

در یک رستوران در ژاپن غذایی که ظاهرا ماهی مرکب که نوعی ماهی شبیه به هشت پاست, بصورت زنده سرو می شود! ماهی مرکب، در گویش مردم جنوب ایران خساک یکی از بی‌مهرگان است. این ماهی در زمان احساس خطر ماده‌ای چون مرکب مشکی را در آب پخش می‌کند.

تولید مثل هشت پا

⇐ هشت پای نر چند ماه پس از جفت گیری می میرد. هشت پای ماده تا زمانی که بچه هایش از تخم خارج شوند زنده می ماند و سپس از گرسنگی می میرد چراکه مدت 3 ماه(مدت زمانی که لازم است تا بچه ها از تخم بیرون بیایند) چیزی نمی خورد. ⇐ هشت پای ماده بیش از 150000 تخم در یک هفته می گذارد. بعد از این که بچه اختاپوس ها از تخم بیرون آمدند، مدت کمی روی سطح دریا همراه با پلانکتون ها شناور می مانند و سپس دوباره به اعماق دریا شنا می کنند. ⇐ هشت پا بسته به نوع گونه طول عمری بین چند ماه تا چند سال دارد.

زیستگاه هشت پا

هشت پا ها به هر آب و هوایی کاملا مقاوم هستند، به همین دلیل در سراسر جهان زندگی می کنند، جایی که آب نمکی از ۳۰٪ به جز شمال وجود دارد. آنها ترجیح می دهند به طور جداگانه زندگی کنند و با بستگان برخورد نکنند. آنها دو بار در سال تولید مثل می کنند، در پاییز و بهار، اتصال با شاخک ها. یک هفته بعد هشت پای ماده می تواند تا ۸۰ هزار تخم مرغ را تخلیه کند، که تا ۵ ماه به طول می انجامد تا تخم مرغ خیس شود. آنها می توانند در آب های کم عمق و عمق تا ۱۵۰ متر زندگی کنند، اما گونه های دیگر آب های عمیق تر را ترجیح می دهند و می توانند در عمق ۵۰۰۰ متر سکونت داشته باشند.

مشخصات هشت پا

هشت‌پاها دارای هشت بازو هستند که بر روی آن‌ها دو ردیف کلاهک مکنده وجود دارد. بر خلاف بیشتر سرپایان، هشت‌پاها تقریباً هیچ اسکلت درونی ندارند و بدنشان کاملاً نرم است. آن‌ها نه مانند ناتیلوس صدف بیرونی دارند و نه مانند سرپاور (ماهی مرکب) استخوان درونی دارند. یک منقار، شبیه به منقار طوطی، تنها قسمت سفت در بدن هشت‌پاها است. این منقار به هشت‌پا توانایی رفتن به لای شکاف‌های باریک بین صخره‌های زیرآبی به هنگام گریختن از دست مارماهی موری و دیگر ماهیان شکارچی را می‌دهد. هشت پاها در دو نوع سمی و غیر سمی هستند. وسیله شکاری هشت‌پا معمولاً سمومی است که از بدن خود خارج می کند.

انواع گونه های هشت پا

♦ هشت پای آبی حلقه هشت پا آویزان آبی، در مخازن کوچک پر از جزر و مد و در صخره های مرجانی در اقیانوس آرام و اقیانوس هند زندگی می کنند. با وجود اندازه متوسط آن، این هشت پا ها در میان مرگبار ترین در جهان محسوب می شوند. ♦ هشت پای پا پدری این هشت پا با توجه به شبکه طولانی شفافش که در بین شاخدارهای آن مانند فلپ های بزرگ از گوشت وجود دارد، اگر هشت پا در خطر باشد، حرکت می کند. او نشان می دهد که آنها در هر اندازه، به نظر می رسد بزرگتر از او واقعا است. ♦ هشت پای هیدروترمال این هشت پا کوچک در نزدیکی گرمایش هیدروترمال گرم زندگی می کند. چشمان او با یک پوست نیمه شفاف پوشیده شده است که به او کمک می کند در آب های عمیق دیده شود. ♦ هشت پای Wolfi این هشت پا کوچکترین هشت پا در جهان محسوب می شود و در منطقه هند و اقیانوس آرام زندگی می کند. اگر به تلاش خود بروید، فراموش نکنید که ذره بین را بگیرد. ♦ هشت پای نارگیل دوست هشت‌پای نارگیل‌دوست که هشت‌پای رگ‌دار هم نامیده شده یک جانور سرپاور میان‌جثه از جنس هشت‌پاهای درازدست است. هشت‌پای نارگیل‌دوست در آب‌های گرمسیری اقیانوس آرام غربی یافت می‌شود. خوراک آن به طور معمول میگو، خرچنگ و صدف دوکفه‌ای است و از خود رفتار غیرعادی نشان می‌دهد، ازجمله راه رفتن بر روی دو پا و جمع‌آوری پوسته نارگیل و صدف برای سرپناه. ♦ هشت پا غول پیکر هشت پا غول پیکر که در شمال اقیانوس آرام ساکن است، یکی از بزرگترین سفالوپودهای این سیاره است. آنها به اندازه بزرگتر رشد می کنند و طولانی تر از هر نوع هشت پا هستند. در حقیقت یک رکورد برای این گونه یک نمونه ۹٫۱ متری بود.

تغذیه هشت پا

هشت پاها (اختاپوس ها) خرچنگ های کوچک و گوش ماهی ها، به علاوه بعضی از حلزون ها، ماهی ها، لاک پشت ها، سخت پوستان(مثل میگوها) و اختاپوس های دیگر را می خورند. آن ها با بازوهایشان طعمه را می گیرند، سپس آن را به وسیله گزیدن با دهانه لوله سفت شان، فلج کردن شکار با یک سم عصبی می کشند و بعد طعمه را آرام فرو می دهند. اختاپوس ها اکثراً در شب شکار می کنند. فقط اختاپوس های حلقه-آبی سمی دارند که آن قدر قوی است که یک نفر را می کشد.

استتار هشت پا

هشت‌پا یا همان اختاپوس می تواند رنگ بدن خود را در کمتر از سه دهم یک ثانیه به کلی تغییر بدهد. اما برای استتار صرفا از الگوهای کلی که در محیط اطرافش وجود دارد اقتباس نمی کند، بلکه غالبا به تقلید از ظاهر اشیایی که کف دریا یافت می شوند، مثل گیاهان و یا صخره ها می پردازد تا خود را به طور کلی در محیط زیرآب محو کند.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 28 شهریور 1398

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.