چرا ناخن در اثر ضربه سیاه می‌شود

چرا ناخن در اثر ضربه سیاه می‌شود

چرا ناخن در اثر ضربه سیاه می‌شود سیاه شدن ناخن,بیماری سیاه شدن ناخن,سیاه شدن ناخن در بارداری,علائم سیاه شدن ناخن,درمان سیاه شدن ناخن,درمان سیاه شدن ناخن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای …

با ترفندهای ساده از آلزایمر پیشگیری کنید

با ترفندهای ساده از آلزایمر پیشگیری کنید

با ترفندهای ساده از آلزایمر پیشگیری کنید آلزایمر,بیماری آلزایمر,آلزایمر در بارداری,علائم آلزایمر,درمان آلزایمر,درمان آلزایمر با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان آلزایمر,آلزایمر را چگونه درمان کنیم,آلزایمر در کودکان,آلزایمر در بزرگسالان,آلزایمر در نوزادان,آلزایمر …

بعد از غذا ۷ کار ممنوع است

بعد از غذا ۷ کار ممنوع است

بعد از غذا ۷ کار ممنوع است خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی پخته

سارکوم

سارکوم ,سارکوم استخوان,سارکوم بافت نرم,سارکوما چیست,سارکوما بافت نرم,سارکومای بافت نرم,سارکوم رحم,سارکومای کاپوسی,سارکوما بدخیم,کاپوسی سارکوما و سرطان

سارکوم , سارکوم استخوان , سارکوم بافت نرم , سارکوما چیست

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آشنایی با درمان قطعی و انواع سرطان سارکوم شکمی و لگن صحبت کنیم.امیدواریم که این مطلب مورد توجه و عنایت شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد سارکوم

متاسفانه بازار انواع سرطان این روزها حسابی داغ است اما نام این یکی را شاید نشنیده باشید؛ «سارکوم». نوعی از سرطان که پزشکان می‌گویند دلیل ابتلا به آن ناشناخته تر از بقیه است. حال، این بیماری ناشناخته به گفته یک فوق‌ تخصص خون و سرطان ۲ هزار ایرانی را مبتلا و درگیر کرده است؛ عددی که به گفته رئیس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام‌خمینی(ره)، نسبت به کشورهای دیگر بالاتر هم هست. آنطور که یک عضو مرکز خدمات تخصصی سارکوم پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی می‌گوید سارکوم ۲درصد از سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و استخوان یا بافت‌های نرم مثل عضله و مفصل را گرفتار می‌کند. این سرطان در اندام‌ها، دست‌ها و شکم هم دیده شده اما به‌دلیل آنکه ۴۰درصد بروز آن در اندام‌ها بوده، متخصصان ارتوپد در درمان آن نقش بسزایی دارند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد سارکوم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سارکوم چیست

سارکوم که در انگلیسی به آن Sarcoma یا چنگار گوشتی به هر یک از گروه تومورهای بدخیم که سلولهای با پایه مزودرم یا بافت همبندی (و هرنوع بافت با قابلیت جایگزینی به‌جای دیگر بافت‌ها)را هدف قرار دهد گفته می‌شود. این تومورها اگر به‌هنگام و زمان ابتدایی تشخیص داده شوند در حالت خوش‌خیم باقی می‌مانند، اما به علت متاستازی سریع از راه مجاری خونی در زیرگروه بدخیم قرار دارند. در پزشکی برای ابتلای هر زیرگروه ویژه٬ یک نام ویژه نیز درنظر گرفته می‌شود مانند لنفوسارکوم که به نئوپلازی در دستگاه لنفاوی گفته شده و در گره‌های لنفاوی واقع در گردن٬ آکسیلا و کشاله نمود می‌یابند. امروزه این اصطلاح را همچنین به برخی تومورها با منشا اپیتلیال نیز اطلاق می‌کنند.  این تومورها اغلب بدخیم هستند.

تحقیقات درباره سارکوم

تا اینجا متوجه شدید که سارکوم ها تومورهای بدخیم بافت مزانشیمی هستند و کمتر از 1% کل سرطان های بالغین و 15% سرطان های کودکان را شامل می شوند. هدف مطالعه حاضر معرفی مشخصات بالینی، آسیب شناسی، نحوه درمان، سیر بیماری و عوامل موثر بر عود بیماری و طول عمر بیماران مبتلا به سارکوما بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 1470 پرونده از بیماران مبتلا به سارکوما که در مدت 11 سال به بیمارستان امام خمینی تهران مراجعه کرده بودند، بررسی شد.یافته ها: سارکوما علت 11% مراجعات به بیمارستان را تشکیل می داد. سن متوسط بیماران 30سال بود. 61% بیماران مرد بودند. نسبت ابتلا سارکوما استخوان به سارکوما نسج نرم در گروه زیر 16 سال 3.1 و در بالغین 1.3 بود. شایعترین انواع سارکوما در گروه اطفال استئوسارکوما، یوئینگ سارکوما و رابدومیوسارکوما بود. در بالغین استئوسارکوما شایعترین سارکوم استخوانی و سینوویال سارکوما و فیبروهیستوسیتومای بدخیم شایعترین سارکومهای نسج نرم بودند. 28% بیماران بعد از گذشت 5 سال از تشخیص بیماری زنده بودند. در بین متغیرهای متعدد عوامل موثر بر عود بیماری عبارت بودند از: نحوه بیوپسی اولیه، مارژین جراحی، انجام رادیوتراپی، اندازه تومور، پاسخ کامل به درمان اولیه و همراهی جراحی کامل با شیمی درمانی. عوامل موثر بر طول عمر بیماران اندازه تومور، مارژین جراحی، درگیری نوروواسکولار، پاسخ به درمان اولیه و جراحی در کنار شیمی درمانی کمکی تعیین گردید. نتیجه گیری: استفاده از یک تیم با تجربه شامل جراح، انکولوژیست و رادیوتراپیست جهت درمان موثر بیماران مبتلا به سارکوما ضروری است. از یک سو جراحی ناکامل در اولین قدم تشخیصی – درمانی، بخصوص در تومورهای بزرگ و از سوی دیگر عدم استفاده از درمانهای کمکی به خصوص شیمی درمانی، سبب کاهش طول عمر بیماران مبتلا به سارکوما می شود.

علت سرطان سارکوم

دکتر رضا ملایری با بیان اینکه دلیل ابتلا به این سرطان نامشخص است، توضیح می‌دهد: البته تغییرات ژنی در این بیماری دخیل است چرا که این تغییرات با آنکه زیاد نیست اما دیده شده است. به گفته دکتر ملایری، مراکزی برای تشخیص این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته ایجاد شده اما در ایران تاکنون به آن پرداخته نشده است اما به‌دلیل اینکه تخمین زده می‌شود ۲هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده باشند، پژوهشکده جهاد دانشگاهی مرکز خدمات تخصصی سارکوم را ایجاد کرد.

سرطان سارکوم و جراحی

پس از یک دوره شیمی درمانی، و احتمالاً پرتودرمانی، بیشتر تومورها را باید با جراحی برداشت. بافتی که در این روند برداشته می شود باید با پیوند بافت زنده (از بدن خود بیمار)، بافت اهدایی (معمولاً از بانک استخوان) یا بافت مصنوعی (از جنس فلز یا ماده مصنوعی دیگر) جایگزین شود. اگر تومور خودش را به اعصاب یا رگ های خونی چسبانده باشد، قطع عضو (قطع کردن بخشی از عضو در کنار تومور) تنها چاره است. اندام یا عضو قطع شده را با عضو مصنوعی (معمولاً فلزی) جایگزین می کنند.

سارکوم یوئینگ

سارکوم یوئینگ (Ewing’s sarcoma) توموری سرطانی است که در استخوان ها یا بافت های نرم نزدیک به استخوان ها رشد می کند و معمولاً در میان نوجوانان شایع است. این تومور به افتخار دکتر جیمز یوئینگ، آسیب شناس آمریکایی نامگذاری شده است که اولین بار در دهه بیست این سرطان را شناسایی کرد. این تومور در هر جایی از بدن ممکن است بوجود بیاید، ولی بیشتر بر دست ها، پاها، دنده ها، ستون فقرات و لگن خاصره اثر می گذارد. درمان سارکوم یوئینگ شامل ترکیبی از شیمی درمانی، جراحی و/یا پرتودرمانی می شود. اگر این بیماری زود تشخیص داده شده و درمان صحیحی برای آن انجام شود، بسیاری از کودکان یا نوجوانانی که به آن مبتلا شده اند، شانس بهبود بالاتری خواهند داشت.

سارکوم بافت نرم

تومورهای عضلات دست و پا که گروهی از سارکوم های بافت نرم می باشند، معمولا به صورت یک توده به تدریج بزرگ شونده در اندام ها بوده که در ابتدا معمولا بدون درد هستند. این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با بیان اینکه در صورت پیشرفته شدن سارکوم عضلانی، این تومور به استخوان و اعصاب تهاجم پیدا می کند، گفت: این مسئله سبب می شود که در بیمار درد و سایر مشکلات نیز ایجاد شود. شهبازیان گفت: شایع ترین سارکوم عضلانی در ران وجود دارد. همچنین این سرطان راه پیشگیری مشخصی نداشته و دلیل ایجاد آن معمولأ چند فاکتوری و ناشناخته است. لذا بهترین راه مبارزه با آن تشخیص و درمان زودهنگام با روشهای علمی جدید است. وی با بیان اینکه سرطان سارکوم در تمامی سنین ممکن است به وجود آید، گفت: سارکوم طیف وسیعی از تومورها بوده و فقط یک نوع خاص نیست بنابراین برخی از آنها در اطفال و برخی در بزرگسالان شایع تر هستند. مدیرگروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: به دلیل اینکه اندام ها در معرض ابتلا به سرطان سارکوم میباشند، این شانس برای افراد وجود دارد تا قبل از اینکه تومور خیلی بزرگ شود فرد حساس شده و با مراجعه به پزشک و گرفتن تصویربرداری مانند ام آر آی و نمونه برداری زودتر تشخیص داده شده و برای درمان ارجاع گردد. شهبازیان گفت: درمان اصلی سارکوم جراحی به کمک رادیوتراپی و شیمی درمانی است اما اگر تومور پیشرفته و بسیار بزرگ باشد، ضرورت دارد قبل از جراحی، رادیوتراپی برای او انجام شود تا تومور کوچک شود و قطع اندام برای بیمار صورت نگیرد. وی با بیان اینکه اگر سارکوم ها درست تشخیص داده شده و بموقع و درست درمان شوند، کمتر از 5 درصد آنها منجر به قطع عضو می شود، گفت: تکنیکهای جدید کمک بسیاری به فرایند درمان این بیماری کرده و باعث میشود تا 95 درصد از افراد مبتلا به سرطان سارکوم بتوانند اندام درگیر خود را حفظ کنند.

علائم سارکوم یوئینگ

سارکوم یوئینگ اغلب با دردها یا جراحات ناشی از ورزش اشتباه گرفته می شود، زیرا نشانه های آن شبیه به نشانه های جراحاتی است که کودکان و نوجوانان هنگام ورزش کردن برمی دارند. درد در ناحیه تومور، همراه با ورم یا گرما از نشانه های اصلی محسوب می شود. ممکن است این درد شب هنگام یا موقع ورزش کردن بدتر شود و چند هفته پس از شروع درد، قسمت مجروح بلنگد. اگر تومور در استخوان پا رشد کند، فرد لنگی توجیه ناپذیر دارد. همچنین ممکن است تب خفیفی نیز داشته باشد. اگر سرطان به بخش های دیگر بدن مانند ریه ها یا مغز استخوان، پخش شده باشد (متاستاز یا فراپخش شده باشد)، نشانه ها در آن بخش ها نیز خودشان را نشان می دهند. در بعضی موارد، اولین نشانه بیماری، شکستن پا یا دست است که بدون هیچ دلیلی (یا با ضربه خفیف و ملایمی) رخ می دهد، زیرا سرطان استخوان را ضعیف می کند و آن را نسبت به شکستگی آسیب پذیر می کند. کودکی که هر یک از این نشانه ها را تجربه می کند باید در اسرع وقت نزد پزشک برده شود. اینکه برای جستجوی درمان صبر کنید یا منتظر بمانید که نشانه ها خود به خود محو شوند، فقط سرطان را بدخیم تر می کند.

انواع سارکوم

سارکوماها دو نوع «استخوانی» و «بافت نرم» دارند. سارکومای استخوانی علاوه بر استخوان های ران، در همه استخوان ها ایجاد می شود. این نوع سارکوما در دو نوع «استئو سارکوم»، نوعی از رشد نئوپلاسمای بدخیم بافت استخوانی با منشا سلول های مزانشیمی استخوان و «یوئینگ سارکوم»، تومور استخوانی بدخیم که بیشتر در استخوان ران، لگن و ساق ایجاد می شود، بروز می کند. متاسفانه یویینگ سارکوما در جوانان و نوجوانان 10 تا 20 ساله دیده می شود و در مانش طولانی مدت (تا یک سال) و هزینه بر است. چون ابتدا بیماران شیمی درمانی می شوند، پس از آن تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بعد از عمل نیز برایشان دوباره شیمی درمانی تجویز می شود. سارکومای بافت نرم هم ممکن است در تمام بافت های نرم بدن ایجاد شود.

تشخیص سارکوم یوئینگ

برای تشخیص سارکوم یوئینگ، پزشک از کودک سابقه پزشکی او را می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سپس آزمایش اشعه ایکس، ام آر آی یا اسکن استخوان تجویز می کند تا آنورمالیته های ساختار استخوانی را بررسی کند. نمونه بافت تومور (بیوپسی یا بافت برداری) که بعداً در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می شود، باید انجام شود تا تشخیص درست صورت پذیرد. گاهی پزشک بیوپسی با سرنگ تجویز می کند که با استفاده از یک سرنگ بلند نمونه ای از تومور برداشته می شود. در غیر این صورت پزشک بیوپسی باز را تجویز می کند که طی آن بخشی از تومور برداشته می شود. همه این کارها در اتاق عمل و توسط جراح انجام می شود و کودک را کاملاً بیهوش می کنند. اگر تشخیص سارکوم یوئینگ تأیید شود، پزشک تست های تصویربرداری بیشتر تجویز می کند تا مشخص شود که سرطان به کدام بخش های بدن پخش شده است. با این تست ها پزشک مطمئن می شود که آیا اندام های حیاتی دیگر مانند قلب و کلیه ها درست کار می کنند یا خیر و اینکه آیا تحمل درمان های مذکور را خواهند داشت یا خیر. وقتی درمان شروع می شود، پزشکان بیمار را تحت نظر قرار می دهند و تست های بیشتری تجویز می کند تا پیشرفت درمان را بررسی کنند و مشخص شود که آیا سرطان هنوز در حال پخش شدن است یا خیر.درمان

دلایل سارکوم

دلایل وجود سارکوما هنوز به طور صددرصد کشف نشده است و نمی توان گفت شیوع این بیماری در کشوری بیشتر و در کشور دیگری کمتر است. ولی به طور متوسط شیوع تومورهای سارکوما در تمام کشورها یکسان و از جمله بیماری های کمیاب به شمار می رود. به این معنا که تومورهای سارکوما حدود یک درصد تومورهای بدخیم را تشکیل می دهد. تومورهای بدخیم در دو دسته «کاسینوما» و «سارکوما» تقسیم می شوند. تورموهای کارسینوما مانند سرطان پستان، ریه و طحال است. اگر بخواهم به سوال شما پاسخ دهم باید بگویم منشا سارکوم ها از سلول های مزانشیمی است. اما مشکل اصلی و مهم درباره این بیماری، کمبود متخصصان سارکوما است و این امر باعث شده که مبتلایان به این بیماری فراموش شوند. به طوری که، برای مثال، درمان هایی که برای سرطان پستان تعریف شده پیشرفت های زیادی داشته، در حالی که روش های درمانی سارکوما در همه کشورهای دنیا به پیشرفت لازم نرسیده اند.

درمان سارکوم یوئینگ

روند درمان سارکوم یوئینگ به عوامل زیادی همچون اندازه و محل تومور و میزان فراپخش آن بستگی دارد. جدا از ویژگی های تومور، هر بیمار مبتلا به سارکوم یوئینگ باید شیمی درمانی شود تا تومور او شروع به کوچک شدن کند (قبل از برداشتن تومور با جراحی یا پرتودرمانی) و از پیشرفت سلول های سرطانی به بخش های دیگر بدن جلوگیری شود. شیمی درمانی همچنین بعد از برداشتن تومور انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که سلول های سرطانی دوباره برنمی گردند. روند معمول شیمی درمانی حدود ۶ تا ۹ ماه طول می کشد. کودک باید در طول درمان چند روز در بیمارستان بستری شود و این هر ۲ تا ۳ هفته یکبار باید انجام شود. بعضی از کودکان باید بخاطر عوارض جانبی مانند تب یا عفونت بیشتر بستری بمانند. داروهای شیمی درمانی باید به صورت درون وریدی تزریق شوند. اگر نیاز به جراحی بود، پرتودرمانی برای کوچک کردن تومور قبل از برداشتن آن از طریق جراحی پیشنهاد می شود. در صورتی که محل تومور برای جراحی خطرناک یا دشوار باشد، پرتودرمانی بجای جراحی پیشنهاد می شود. در پرتودرمانی اشعه ایکس با انرژی بالا به سمت محل تومور تابانده می شود تا سلول های سرطانی کشته شوند و از رشد و تکثیر آنها جلوگیری شود. بیشتر کودکانی که پرتودرمانی می شوند لازم نیست در بیمارستان بستری شوند، و باید چند هفته حدود ۵ روز در هفته به بیمارستان بروند و این روند روی آنها صورت بگیرد.

سارکوما چیست

سرطان سن و سال نمی شناسند، در هر سنی، در هر جایگاهی فرد به آن مبتلا می شود. هر یک از انواع مختلف این بیماری گرفتاری هایی را برای بشر امروزی ایجاد کرده است. بین همه انواع سرطان، سارکوما (Sarcoma) یا «چنگار گوشتی) از همه ناشناخته تر است. سارکوما نام عمومی برای دسته ای از تومورها است که منشا آنها سلول های استخوان، غضروف، عضله، رگ و چربی است. این نام در مقابل سرطان های «کارسینوم» قرار دارد که نام عمومی برای تومورهایی است که منشان آنها سلول های پوششی یا اپیتلیال است و تومورهای سارکوما برخلاف سرطان های کارسینوم (مانند سرطان های ریه، پستان و دستگاه گوارش)، بسیار نادر هستند. سارکوما به هر یک از گروه های تومروهای بدخیمی گفته می شود که سلول های با پایه مزودرم و بافت همبند و هر نوع بافت با قابلیت جایگزینی به جای دیگر بافت ها را هدف قرار دهد. این تومورها اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند در حالت خوش خیم باقی می مانند اما به علت متاستازی سریع از راه مجاری خونی، این سرطان در زیرگروه بدخیم قرار دارد. سارکوما 2 درصد از سرطان ها را تشکیل می دهد و استخوان یا بافت های نرم مانند عضله و مفصل را گرفتار می کند. این سران علاوه بر اندام ها و دست ها در شکم هم دیده شده اما به دلیل آنکه 40 درصد بروز آن در اندام ها بوده، متخصصان ارتوپد در درمان آن نقش بسازی دارند. به همین مظنور با دکتر فرشید عبدالوهاب، محقق ایرانی دانشگاه وین اتریش که یکی از حوزه های تحقیقاتی اش درمان سارکوما است گفت و گویی انجام دادیم. دکتر عبدالوهاب با همکاری پرفسور راینر کورتز، پدر جراحی ارتوپدی انکولوژی دنیا و طراح پروتزهای Limb salvage، مطالعات وسیعی در این زمینه انجام داده است.

بیشتر بخوانید : سرطان مخاط رحم ♥ سرطان مغز استخوان ♥ سرطان زانو ♥ سرطان ماهیچه کولون

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 7 اسفند 1397

1 دیدگاه

  • الهه آگوست 2019 در 19:30

    با سلام و خسته نباشید خوار زاده ام سارکوما دارند و 15 ماهه هستند در بخش خون بستری شدند و شیمی درمانی می شوند مادرش بیمار شده و نمی تونه تمام روز بیمارستان بمونه ولی بیمارستان اجازه نمی ده کسی دیگر برای حداقلی 5 ساعت به عنوان همراه باشد تا مادرش کمی استراحت کند حتی نمی ذارند که به ملاقات مریض برویم ما باید چه کار کنیم می ترسم خواهرم طوریش بشه.

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.