عوارض و بهترین زمان مصرف قرص لتروزول برای بارداری

عوارض و بهترین زمان مصرف قرص لتروزول برای بارداری

قرص لتروزول قرص لتروزول ,قرص لتروزول چیست,قرص لتروزول و آمپول Hcg,قرص لتروزول و بارداری,قرص لتروزول در بدنسازی,قرص لتروزول 2.5,قرص لتروزول و دوقلوزایی توضیحاتی در مورد قرص لتروزول خوشبختانه امروزه برای درمان ناباروری …

علت و درمان گرفتگی عضلات پا کمر کتف شکم گردن در خواب و بیداری

علت و درمان گرفتگی عضلات پا کمر کتف شکم گردن در خواب و بیداری

گرفتگی عضلات گرفتگی عضلات ،گرفتگی عضلات پا،گرفتگی عضلات گردن،گرفتگی عضلات کمر،گرفتگی عضلات به انگلیسی،گرفتگی عضلات پا در خواب،گرفتگی عضلات شکم،گرفتگی عضلات معده،گرفتگی عضلات در بارداری،گرفتگی عضلات ران پا،گرفتگی عضلات پا به انگلیسی،گرفتگی …

درمان و پیشگیری از بیماری بوسیدن

درمان و پیشگیری از بیماری بوسیدن

درمان و پیشگیری از بیماری بوسیدن مونونوکلئوز,بیماری مونونوکلئوز,مونونوکلئوز در بارداری,علائم مونونوکلئوز,درمان مونونوکلئوز,درمان مونونوکلئوز با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان مونونوکلئوز,مونونوکلئوز را چگونه درمان کنیم,مونونوکلئوز در کودکان,مونونوکلئوز در بزرگسالان,مونونوکلئوز در نوزادان,مونونوکلئوز در …

قرص دوفاستون

قرص دوفاستون ,قرص دوفاستون چیست,قرص دوفاستون و چاقی,قرص دوفاستون و تخمک گذاری,قرص دوفاستون و لکه بینی,قرص دوفاستون و بارداری,قرص دوفاستون ویکی پدیا,قرص دوفاستون و پریود

قرص دوفاستون

توضیحاتی در مورد قرص دوفاستون

قرص دوفاستون در اثر نبود  هورمون پروژسترون در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار شیمیایی این قرص به پروژسترون طبیعی شباهت زیادی دارد و لذا کاربرد آن مشابه کاربرد پروژسترون است.♥ قرص دوفاستون برای درمان بسیاری در اثر نبود پروژسترون در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار شیمیایی این قرص به پروژسترون طبیعی شباهت بسیاری دارد و لذا کاربرد آن مشابه کاربرد پروژسترون می باشد. در ادامه ما قصد داریم تا شما دوستان عزیز را با عوارض و کاربردهای این قرص آشنا کنیم. با ما همراه باشید. پروژسترون بر اثر فاز دوم سیکل قاعدگی به وسیله تخمدان ها تولید می گردد. این هورمون بر دیواره های رحم تاثیر گذاشته و تکثیر را به فاز ترشحی تبدیل می کند. اندومتر که در اولین فاز سیکل قاعدگی نازک می شود و رشد نمی کند و شروع به ترشح هورمون دیگری می کند. در صورتی که پروژسترون طبیعی در بدن وجود نداشته باشد و نظم دوران قاعدگی را مختل کند و یا مشکلات خون ریزی رحم را ایجاد کند عملکرد دیروژسترون در قرص های دوفاستون موجب منظم شدن سیکل قاعدگی می شود. این قرص بر اندومتر تاثیر گذاشته و از رشد بیش از حد سلول های آن جلوگیری می کند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد عوارض و زمان و طریقه مصرف قرص دوفاستون چیست صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

مصرف قرص دوفاستون

معمولاً در آندومتریوز 10 میلی گرم 3-2 بار در روز طی روزهای 25-5 دوره قاعدگی و یا به طور مداوم مصرف می شود. در سقط عادتی 10 میلی گرم دو بار در روز از روزهای 25-11 دوره تا وقوع آبستنی و سپس به طور مداوم تا هفته 20 حاملگی مصرف و سپس به تدریج میزان مصرف کاهش داده می شود. برای توقف خونریزی غیرفونکسیونال رحم، 10 میلی گرم دو بار در روز( به همراه یک استروژن) و به مدت 7-5 روز تا زمان قطع خونریزی مصرف می شود. برای جلوگیری از خونریزی، 10 میلی گرم دو بار در روز ( همراه یک استروژن ) در روزهای 25-11 دوره مصرف می شود. در قاعدگی دردناک، مقدار مصرف آن 10 میلی گرم دو بار در روز از روزهای 25-11 دوره به شرط تجویز همزمان استروژن از روز 25-1 دوره، مصرف می شود. در سندرم پیش از قاعدگی، mg/day10 از روز 26-12 دوره مصرف می شود که در صورت نیاز می توان به تشخیص پزشک مقدار مصرف دارو را افزایش داد.قرص دوفاستون را با یک لیوان آب با یا بدون غذا یک یا دو بار در روز بخورید. مقدار دوز قرص و فاصله زمانی آن به روش درمانی شما بستگی دارد. شما باید تا زمانی که پزشک تجویز می کند قرص را مصرف کنید. ممکن است پزشک 5 روز یا یک ماه مصرف این قرص را تمدید کند.

نام علمی قرص دوفاستون

نام علمی آن دیروژسترون است. برای درمان آندومتریوز، سقط عادتی، خونریزی غیرفونکسیونل رحم، قاعدگی دردناک، فقدان قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی و به منظور جانشین درمانی هورمونی مصرف می شود. دیدروژسترون شبیه پروژسترون طبیعی است. اما، بر خلاف پروژسترون طبیعی، به آسانی جذب می‌شود در حالی‌که پروژسترون طبیعی به‌راحتی در دستگاه گوارش جذب نمی‌شود و تا اغلب به صورت تزریقی تجویز می گردد. .کمبود پروژسترون طبیعی در بدن باعث ایجاد اختلالات قاعدگی شده و درنتیجه به دلیل اثر استروژن احتمال پوکی استخوان و تنظیم کلسترول، تداخلی ندارد همچنین از نظر شیمیایی نیز با تستوسترون در ارتباط نیست و بنابراین تاثیرات منفی مردانه نیز در بدن ایجاد نمی‌کند.

تاثیر قرص دوفاستون در بدن

قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. پروژسترون توسط تخمدان در طول مرحله دوم چرخه قاعدگی تولید می شود. این ماده در آندومتر (پوشش داخلی رحم) فاز تکثیر را به تشریح تبدیل می کند. این مسئله باعث می شود آندومتر که در پاسخ به استروژن در نیمه اول پریودی ضخیم شده است رشدش متوقف شود و هورمون ها و پروتئین های دیگر مورد نیاز برای حفظ بارداری ترشح شود (در صورت وقوع بارداری). در صورتی که بارداری رخ نداده باشد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش یافته و اندومتر از هم می پاشد(قاعدگی). دیدروژسترون در قرص دوفاستون باعث نظم در قاعدگی می شود.

ترکیبات قرص دوفاستون

قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از پروژسترون هورمون است که برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از فقدان درونی (به طور طبیعی تولید) پروژسترون استفاده می شود.قرص ده میلی‌گرمی دوفاستون (Duphaston) جهت درمان افراد زیادی که دچار کاهش پروژسترون شده اند مورد استفاده قرار می‌گیرد، این بیماران مبتلا به اختلالات قاعدگی مثل آمنوره ثانویه (سیکل قاعدگی که توقف پیدا کرده یا نامنظم است یا صورت نگرفته است)، دیس منوره یا قاعدگی با درد زیاد، سندرم قبل از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرنرمال است که به جای آن‌که در پایان دوره قاعدگی صورت بگیرد در دوره قاعدگی رخ می‌دهد. قرص‌های دوفاستون 10 میلی‌گرمی برای رفع آندومتریوز (رشد بافت آندومتر در بیرون از رحم که مباعث درد و خونریزی می‌شود)، نازایی و سرطان اندومتر را در زنان کم می کنند (سرطان می تواند در پاسخ به استروژن در بانوانی که به خاطر نشانه های منوپوز از راه هورمون جایگزین درمان می‌شوند بروز دهد).

موارد مصرف قرص دوفاستون

این داروی بیشتر برای کاربردهای زیر توسط پزشک تجویز می گردد: – سقط عادتی – فقدان قاعدگی – قاعدگی دردناک – سندرم پیش از قاعدگی – درمان آندومتریوز – برخی از انواع خونریزی های غیر فونکسیونل رحم . قرص را باید در محیطی خشک و سرد با دمای زیر 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

عوارض جانبی قرص دوفاستون

هشدار: ترومبوفلبیت، آمبولی ریوی، ترومبوز شبکیه، لکه بینی، خونریزی های نابجا، تغییر اشتها و ورم قوزک پا از عوارض جانبی دارو هستند.

مکانیسم اثر قرص دوفاستون

دیدروژسترون از طریق دستگاه گوارش جذب شده و متابولیسم آن کبدی می باشد که از طریق کلیه ها دفع می گردد.

نحوه مصرف قرص دوفاستون

با توجه به علت بیماری نحوه مصرف می تواند متفاوت باشد اما رایج ترین شکل مصرف آن به این صورت است که از روز ۱۶ قاعدگی هر شب یک عدد به مدت ده روز مورد استفاده قرار گیرد و پس از قطع شدن آن بین ۳ تا ۱۰ روز بعد، خونریزی قاعدگی رخ می دهد. در فواصل بین دو پریودی می توانید به قصد بارداری نزدیکی داشته باشید.قرص دوفاستون را تا زمانی که پزشک تجویز می کند باید مصرف کنید که معمولا 5 روز یا یک ماده است. گاهی نیز هر ماه در طول قاعدگی باید از این قرص مصرف کنید.اگر قرص دوفاستون را فراموش کردید بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید مگر این که زمان قرص بعدی رسیده باشد. در این حالت مصرف قرص قبلی لازم نیست. هیچ گاه دو قرص را باهم مصرف نکنید.

منع مصرف قرص دوفاستون

در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر باید از مصرف قرص دوفاستون جلوگیری کنید و پزشک خود را در جریان قرار دهید. – اختلالات ترومبوتیک – سقط فراموش شده – بیماری کبد – کارسینوم پستان یا اعضای تناسلی

تداخل دارویی با قرص دوفاستون

اگر دیدروژسترون و بروموکریپتین به طور همزمان مصرف شود باعث ترشح خود به خودی و بیش از حد شیر می شود. داروهای القا کننده فعالیت آنزیم های کبدی مانند ریفامپین و فنی توئین و کاربامازپین باعث کاهش کارایی و اثر دارو می شود.

قرص دوفاستون و بارداری

دوفاستون یک داروی پروژسترونی است که ترکیب قرص جلوگیری را ندارد و در شرایطی که این دارو را مصرف می کنید امکان بارداری برای تان وجود دارد. همچنین جهت جلوگیری از سقط و افزایش ضخامت رحم و خونریزی داده میشود و در صورت باردار بودن برای شما مشکل ایجاد نخواهد کرد. سوال مخاطب : من۲۶سالمه، 9 ماهه که جلوگیری ندارم. ماه پیش کیست داشتم دکتر قرص دوفاستون از شب 14 داد تا ده شب و رفع شد. این ماه هم دوباره این قرصو داد و الان ۶شبه که قرصم تموم شده و هنوز پریود نشدم. آیا احتمال بارداری هست کی باید تست بدم؟ پاسخ دکتر کتایون برجیس،‌ جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی: شما باید به مدت 10 روز قرص دوفاستون را مصرف کنید و بعد از تمام شدن قرص به مدت یک هفته منتظر پریود شدن خود باشید. در واقع روش صحیح مصرف قرص دوفاستون به این شکل است. اگر شما این قرص را به این شکل مصرف کرده باشید و بعد از مدت زمان یک هفته پریود نشدید،‌ باید به متخصص زنان مراجعه کنید و سونوگرافی و تست بارداری انجام دهید.

قاعدگی و قرص دوفاستون

قرص‌ 10 میلی‌گرمی دوفاستون (Duphaston) برای درمان موارد بسیاری که در نتیجه‌ی فقدان پروژسترون ایجاد می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد، این موارد شامل اختلالات قاعدگی مانند آمنوره ثانویه (سیکل قاعدگی که متوقف شده است، نامنظم است یا اصلا اتفاق نیفتاده است)، دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی است که به جای آن‌که در پایان دوره قاعدگی رخ دهد در طول قاعدگی رخ می‌دهد. قرص‌های دوفاستون 10 میلی‌گرمی برای درمان اندومتریوز (رشد بافت آندومتر در خارج از رحم که باعث درد و خونریزی می‌شود)، ناباروری و سقط جنین ناخواسته نیز تجویز می‌شوند. این قرص‌ها اثر محرک استروژن بر اندومتر را نیز رفع می‌کنند و بنابراین، احتمال سرطان اندومتر را در زنان کاهش می‌دهند (سرطان ممکن است در پاسخ به استروژن در زنانی که به‌دلیل علائم منوپوز از طریق هورمون جایگزین درمان می‌شوند ایجاد شود). قرص دوفاستون برای درمان بسیاری در اثر نبود پروژسترون در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار شیمیایی این قرص به پروژسترون طبیعی شباهت بسیاری دارد و لذا کاربرد آن مشابه کاربرد پروژسترون می باشد. پروژسترون بر اثر فاز دوم سیکل قاعدگی به وسیله تخمدان ها تولید می گردد. این هورمون بر دیواره های رحم تاثیر گذاشته و تکثیر را به فاز ترشحی تبدیل می کند. اندومتر که در اولین فاز سیکل قاعدگی نازک می شود و رشد نمی کند و شروع به ترشح هورمون دیگری می کند.قرص دوفاستون حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. اضافه کردن پروژسترون با استروژن به روند زنانگی کمک می کند. چرخه قاعدگی طبیعی وابسته به تعامل چند هورمون می باشد؛ از جمله استروژن و پروژسترون که توسط تخمدان و سایر هورمون ها که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود. اگر هر یک از این هورمون در مقادیر صحیح تولید نشود چرخه مختل شده و باعث مشکلاتی مانند آمنوره و خونریزی غیر طبیعی رحمی در طی چرخه قاعدگی می شود. قرص دوفاستون باعث چرخه قاعدگی منظم می شود زیرا باعث بازگرداندن هورمون ها به مقدار طبیعی می شود.

عملکرد قرص دوفاستون

قرص دوفاستون ۱۰ میلی‌گرمی حاوی دیدروژسترون (مشتق مصنوعی هورمون زنانه پروژسترون) است، یعنی ساختار شیمیایی آن بسیار به پروژسترون طبیعی شباهت دارد و به‌همین دلیل، کاربرد مشابه پروژسترون دارد. پروژسترون طبیعی طی فاز دوم سیکل قاعدگی توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود. این هورمون بر اندومتر (جدار رحم) تاثیر می‌گذارد و فاز تکثیری را به فاز ترشحی تبدیل می‌کند. اندومتر که در پاسخ به استروژن در اولین فاز سیکل قاعدگی نازک شده، دیگر رشد نمی‌کند و شروع به ترشح هورمون دیگر پروتئین‌های لازم برای حفظ بارداری (در صورت بارداری) می‌نماید، در صورت نبود بارداری، سطوح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و اندومتر تخریب می‌شود (قاعدگی رخ می‌دهد).در صورتی‌که فقدان پروژسترون طبیعی، نظم قاعدگی را برهم بزند یا مشکلاتی مانند آمنوره ثانویه و خونریزی رحمی غیر طبیعی ایجاد کند عملکرد دیدروژسترون در قرص دوفاستون ۱۰ سیکل قاعدگی را منظم می‌کند؛ این قرص با تحریک اندومتر برای آماده‌سازی رحم برای بارداری و حفاظت از بارداری در درمان ناباروری و سقط جنین ناخواسته نیز موثر است. دوفاستون ۱۰ بر سراسر اندومتر اثر می‌گذارد و از رشد اضافی سلول‌های آن جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : قرص نیوتن ♥ قرص سفیکسیم ♥ قرص ایمدین ♥ قرص فوروزمایدقرص نیزوپرد

آخرین بروز رسانی در : شنبه 11 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.