خواص و بهترین زمان مصرف قرص زینک برای ریزش مو

خواص و بهترین زمان مصرف قرص زینک برای ریزش مو

قرص زینک قرص زینک ،قرص زینک پلاس،قرص زینک سولفات،قرص زینک چیست،قرص زینک پلاس برای ریزش مو،قرص زینک ایرانی،قرص زینک خارجی،قرص زینک را کی بخوریم،قرص زینک پلاس و چاقی،قرص زینک برای رشد سریع …

چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟

چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟

چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟ کم خونی,بيماري کم خونی,کم خونی در بارداري,علائم کم خونی,درمان کم خونی,درمان کم خونی با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان کم خونی,کم خونی را چگونه درمان کنيم,کم …

عوارض و موارد مصرف قرص ناپروکسن 500 چیست

عوارض و موارد مصرف قرص ناپروکسن 500 چیست

قرص ناپروکسن قرص ناپروکسن ,قرص ناپروکسن برای چی خوبه,قرص ناپروکسن 250,قرص ناپروکسن 250 برای چیست,قرص ناپروکسن۲۵۰,قرص ناپروکسن برای چه دردی است توضیحاتی در مورد قرص ناپروکسن قرص ناپروکسن با نام لاتین Naproxen …

جگر مرغ

جگر مرغ ,جگر مرغ در بارداری,جگر مرغ به انگلیسی,جگر مرغ برای گربه,جگر مرغ برای سگ,جگر مرغ نخورید,جگر مرغ برای کودکان,جگر مرغ در بدنسازی,جگر مرغ ویکی پدیا

جگر مرغ , جگر مرغ در بارداری , جگر مرغ نخورید , جگر مرغ برای کودکان

توضیحاتی در مورد جگر مرغ

معمولا مقدار مشخصی آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ در آب مرغ‌های معمولی، ریخته می‌شود. تمام شرکت‌هایی که این آنتی‌بیوتیک‌ها را تهیه می‌کنند، روی بسته‌بندی داروهای خود می‌نویسند مدت زمان منع مصرف گوشت مرغ بعد از مصرف آن آنتی‌بیوتیک خاص، چقدر است. تقریبا بین ۵ تا ۱۴ روز بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، عمل ذبح مرغ‌ها و مصرف گوشت آنها نباید در دستور کار مرغداری‌ها قرار داشته باشد. نظارت بر این کار، برعهده مسئولان دامپزشکی و خود مرغداری‌هاست. متاسفانه در برخی از مرغداری‌های ایران، این نظارت‌ها انجام نمی‌شود و مرغدار هم تا روزها و ساعت‌های آخر به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک می‌دهد. البته گوشت مرغ، کمتر تحت‌تاثیر این دارو (آنتی‌بیوتیک‌ها) قرار می‌گیرد و بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها در جگر وکلیه‌های مرغ تجمع پیدا می‌کنند. با این حساب، اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهی ندارید، نباید جگر آن را مصرف کنید تا سلامتتان با خوردن جگر مرغ سرشار از آنتی‌بیوتیک به‌خطر نیفتد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد جگر مرغ صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

مضرات جگر مرغ

از آنجایی‌که عمل ذبح مرغ پس از گذشت حداقل زمان از خوراندن آنتی‌بیوتیک به مرغ‌ها (بین ۱ تا ۲ هفته) در بسیاری از مرغداری‌ها صورت نمی‌پذیرد، بنابراین مقدار زیادی از این دارو‌ها در جگر مرغ باقی می‌مانند؛ زیرا جگر،محل سم‌زدایی است و بسیاری از دارو‌ها قبل از دفع از بدن داخل جگر به روش‌های مختلف آنزیمی خنثی می‌شوند. به‌همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ آلودگی بالایی به‌خصوص به آنتی‌بیوتیک‌ها دارند. با این حساب، توصیه می‌شود که از مصرف جگر مرغ خودداری کنید. از طرف دیگر، تحقیقات انجام‌شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نشان می‌دهد معمولا بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداری‌ها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. متاسفانه گاهی برخی آنتی‌بیوتیک‌های ممنوع هم در این مرغداری‌ها استفاده می‌‌شوند. به همین دلیل بهتر است مرغ‌های بسته‌بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید. فرایند پختن، می‌تواند تاحد زیادی باعث از بین رفتن برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها شود. نوشیدن آبمیوه‌های تازه، سالم و طبیعی مانند آب مرکبات با غذاهای گوشتی، هم باعث افزایش جذب آهن این موادغذایی در بدن می‌شود و هم ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی را بالاتر می‌برد. دکتر آراسب دباغ‌مقدم، دراین‌باره می‌گوید: حساب دل مرغ از جگر آن جدا است. دل مرغ، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می‌شود و اسید فولیک هم دارد. این عضو اندرونی، مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد، اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی‌شود.

مواد مغذی جگر مرغ

جگر مرغ منبع غنی از آهن، روی، نیاسین و ویتامین ب12 است و مصرف آن برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید است. ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن، کمک به رشد و تقویت حافظه از فواید جگر مرغ است. توصیه ما به شما این است که در صورتی از جگر مرغ مصرف نمائید که از نحوه پرورش و سلامت مرغ مطمئن باشید.

جگر مرغ , جگر مرغ در بارداری , جگر مرغ نخورید , جگر مرغ برای کودکان

طبع جگر مرغ

طبع جگر مرغ بومی گرم و تر است. برخی از مهمترین فواید درمانی آن عبارتند از: جگر مرغ حاوی آهن و اسید فولیک فراوان است و به ساخت و بازسازی سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند؛ به شکلی که بهترین منبع غذایی برای پیشگیری و درمان کم خونی است. مصرف جگر مرغ به رشد کودکان کمک می‌کند و باعث افزایش نیروی بدنی می‌شود. جگر مرغ حاوی مقادیر بالایی اسید فولیک است و از این رو به پیشگیری از نقایص مادرزادی جنین و تقویت باروری کمک می‌کند. جگر مرغ همچنین منبع برای ویتامین ب1 است و نقش اساسی برای ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن و پوست دارد. تقویت دندان‌ها، لثه و کمک به استحکام استخوان‌ها از دیگر فواید جگر مرغ (به دلیل وجود مقادیر بالای فسفر در آن) است. جگر مرغ در تقویت اعصاب و کمک به عملکرد بهتر آن موثر است. همچنین مصرف این ماده غذایی در تقویت نیروی حافظه و افزایش تمرکز و تعادل مفید است. مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن فیبر فراوان به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. جگر مرغ حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و مصرف آن به رشد بدن کمک می‌کند. قرار دادن جگر مرغ در رژیم غذایی کودکان در حال رشد بسیار مفید بوده و به رشد بهتر آنها کمک می‌کند. جگر مرغ سرشار از انواع ویتامین‌های گروه ب است و مصرف آن باعث افزایش انرژی و نشاط می‌شود و در درمان افسردگی موثر است. همانند آنچه در مورد خواص جگر سیاه گفتیم، جگر مرغ نیز دارای ویتامین آ است که به بهبود و تقویت بینایی کمک می‌کند.

ارزش غذایی جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از پروتئین، اسید آمینه‌های ضروری و عناصر غذایی مورد نیاز بدن به ویژه آهن و روی، ویتامین ب12 و ب9 (اسید فولیک) است. چربی موجود در جگر از نوع اشباع و میزان اسیدهای چرب امگا ۶ آن بیش از امگا ۳ است. از همین رو زیاده‌روی در مصرف آن (بیش از یک یا دو بار در ماه) ممکن است باعث بروز التهابات بافتی در افراد مستعد شود. در زیر جدول ارزش غذایی در 100 گرم جگر مرغ آورده شده است. جدول ارزش غذایی جگر مرغ مواد و محتویات مقدار در 100 گرم کالری ۱۵۶ کیلوکالری پروتئین ۲۲٫۹ گرم ویتامین B12 ۴۵ میکروگرم نیاسین ۰.۱۶ میلی گرم پتاسیم ۳۰۰ میلیگرم منیزیوم ۲۳ میلیگرم آهن ۱۱٫۳ میلیگرم مس ۳٫۸ میلیگرم چربی ۷٫۱ گرم کلسترول ۳۹۰ میلیگرم ویتامین B6 ۰/۵۴۹ میلیگرم

مصرف جگر مرغ

مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است. با توجه به اینکه امروزه در مرغداری‌ها غالبا از آنتی‌بیوتیک و مواد هورمونی استفاده می‌شود، متخصان تغذیه توصیه می‌کنند از مصرف سنگدان، دل و جگر مرغ پرهیز شود. به طورکلی اندام‌های داخلی بدن دام‌ها و طیور، محل اجتماع، تصفیه و فیلترکردن مواد ورودی به بدن آن‌ها‌ست، لذا دارو‌های مصرفی، فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم، مواد آنتی بیوتیک، هورمون‌ها و انگل‌های ورودی به بدن آن‌ها از این اندام‌ها عبور می‌کند و از این حیث مصرف آ‌ن‌ها دارای محدودیت است. ذکر این نکته ضروری است که این مواد حتی با پختن نیز به طور کامل از جگر خارج نمی‌شوند و نمی‌توان اطمینان داشت که پختن جگر بتواند آن را از آلودگی پاک نماید. بنابراین چنانچه قصد دارید از فواید جگر مرغ بهره ببرید، مرغ را از محل‌های مطمئن که از نحوه تغذیه و پرورش آن مطلع هستید، تهیه کنید.

جگر مرغ و کم خونی

جگر سرشار از ویتامین A و آهن است. همان‌گونه که می‌دانیم ویتامین B12 می‌تواند به تولید سلول‌های قرمز خون کمک کرده و عملکرد سلول‌ها را افزایش دهد. جگر مرغ 352٪ ویتامین B12 دارد. جگر مرغ، 3 برابر نیاز روزانه به ویتامین B12 را تامین می‌کند که در تولید سلول‌های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی نقش دارد. برای افرادی که به کم خونی دچارند، خوردن جگر مرغ انتخاب خوبی است. می‌توان گفت جگر مرغ بهترین غذای دنیاست زیرا حاوی فولات، آهن و ویتامین B12 است و می‌تواند کم خونی را به طور طبیعی برطرف کند.

جگر مرغ و تقویت بینایی

چون جگر مرغ حاوی 288٪ ویتامین A است، در تقویت بینایی نقش دارد. جگر مرغ، قدرت بینایی ما را افزایش می‌دهد زیرا سرشار از ویتامین A به شکل رتینول، آلفا کاروتن، بتاکاروتن و لیکوپن است. ویتامین A اولین ویتامینی است که بر جعبه مولتی ویتامین‌ها نوشته می‌شود و واقعا برای بینایی مفید است. کمبود این ویتامین باعث اختلال در دید شب، خشکی چشم، عفونت چشم و نابینایی می‌شود. متخصصان سلامتی نشان دادند که ویتامین A می‌تواند خطر آب مروارید و تباهی لکه زرد را نیز کاهش دهد. ویتامین A می‌تواند افرادی که به مشکل رتینیت پیگمنتوزا مبتلا هستند را درمان کند. 900 میکروگرم ویتامین A برای بزرگسالان لازم است. جگر مرغ، منبع خوبی از ویتامین A است.

جگر مرغ و استرس

برای کسانی که خیلی سخت کار می‌کنند و استرس دارند، خوردن جگر مرغ مفید است. استرس وضعیتی است که بدن تحت تاثیر هورمون کورتیزول قرار می‌گیرد. در این وضعیت، عملکرد غدد فوق کلیوی از حالت تعادل خارج شده که باعث ترشح هورمون استرس می‌شود. جگر مرغ می‌تواند به عملکرد مناسب غدد فوق کلیوی کمک کند. مواد مغذی موجود در جگر مرغ، با استرس مبارزه می‌کنند. جگر مرغ می‌تواند باعث بهبود وضعیت خواب شود. اسید پانتوتنیک موجود در آن نیز با کمک به غدد فوق کلیوی، با استرس مبارزه می‌کند.

جگر مرغ و باروری

امروزه، باروری به مشکلی برای اکثر افراد تبدیل شده است. جگر مرغ برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند مفید است. جگر مرغ ۵۶۰ میکروگرم فولات دارد که به باروری کمک کرده و از نقص لوله عصبی جنین پیشگیری می‌کند. جگر مرغ حاوی مقادیر زیادی پانتوتنیک اسید است که نقش مهمی در عملکرد غدد فوق کلیوی ایفا می‌کند. زمانی که غدد فوق کلیوی به درستی کار کنند، هورمون‌ها از جمله تستوسترون افزایش می‌یابند. جگر مرغ می‌تواند به افزایش باروری مردان نیز کمک کند.

جگر مرغ و دندان‌ ها

این خاصیت جگر مرغ به دندان‌ها و استخوان‌ها مربوط می‌شود. همه مردم، دندان‌ و استخوان سالم می‌خواهند. گاهی وقت‌ها سبک زندگی باعث خوردن خوراکی‌هایی می‌شود که برای دندان‌ها مفید نیستند. جگر مرغ برای حل این مشکل مفید است. هر ۳۰ گرم جگر مرغ حاوی ۴۰٪ فسفر است. فسفر موجود در جگر مرغ فوایدی عالی برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌‌ها دارد و به رشد استخوان‌ها و دندان‌ها در کودکان کمک می‌کند. محتوای فسفری جگر مرغ نمی‌تواند بدون کمک مواد معدنی دیگر – مانند کلسیم- به ساخت دندان و استخوان کمک کند.

جگر مرغ , جگر مرغ در بارداری , جگر مرغ نخورید , جگر مرغ برای کودکان

نحوه مصرف جگر مرغ

مصرف جگر مرغ را باید به عنوان یک مسئله مهم در نظر گرفت. مصرف آن برای سلامت بدن خطری ندارد، البته باید نحوه پخت آن را نیز در نظر گرفت. بهترین شکل پخت این است که جگر مرغ به قدری پخته شود که سموم، باکتری‌ها یا میکروب‌های آن از بین بروند. حدود ۳۰ گرم جگر پخته، ۴۵ کالری، حدود ۱ گرم چربی و ۱۵ میلی‌گرم سدیم دارد و کربوهیدرات آن صفر است. یک وعده جگر مرغ، ۷ گرم پروتئین دارد. زمانی که جگر مرغ را در روغن می‌پزید باید کالری و چربی اضافی که از روغن می‌آید را نیز در نظر بگیرید.

جگر مرغ و ریبوفلاوین

مشکلی مانند درد اطراف لب‌ها و دهان و همچنین ترک یا پوسته پوسته شدن گوشه‌های دهان نشانه کمبود ریبوفلاوین در بدن است. ریبوفلاوین، ویتامین B2 نیز نام دارد که برای تولید مثل، رشد و ترمیم بافت‌های بدن از جمله پوست ضروری است. جگر مرغ ۲.۳ میلی‌گرم ریبوفلاوین دارد.

جگر مرغ و تقویت حافظه

ویتامن B12 موجود در جگر مرغ به تقویت حافظه کمک می‌کند. جگر مرغ در مبارزه با آلزایمر تاثیر دارد. بر اساس مطالعه انجام شده در ۲۰۱۰، ویتامین B12 موجود در اندام‌های خوراکی مرغ باعث تقویت حافظه می‌شود. یک فنجان اندام خوراکی مرغ، ۲۲۸٪ از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می‌کند. این ماده خوراکی جلوی از دست دادن حافظه را می‌گیرد.

جگر مرغ و سلامت سیستم ایمنی

جگر مرغ حاوی ۷۲٪ آهن است که به جلوگیری از کم خونی کمک کرده و در سلامت سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد. جگر مرغ سرشار از آهن، زینک، فسفر و منیزیم است. مواد معدنی، برای سلامتی ضرورت دارند. ماده معدنی آهن برای تولید سلول‌های قرمز خون به کار می‌رود و به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند. همان‌گونه که در بالا گفتیم، زینک برای کمک به فرآیند تقسیم سلولی، فرآیند تولید DNA، درمان زخم و تولید انرژی به کار می‌رود. مطالعات بیشتر نشان داد که جگر مرغ منبع انرژی است و ذخیره سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد. این مواد مغذی سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 26 مهر 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.