فواید و خواص حبوبات برای بدن و زن باردار و کودکان

فواید و خواص حبوبات برای بدن و زن باردار و کودکان

فواید و خواص حبوبات برای بدن و زن باردار و کودکان حبوبات,حبوبات چیست,حبوبات آش رشته,حبوبات انگلیسی,حبوبات آش,حبوبات آش جو,حبوبات شامل چیست,حبوبات برای سگ,حبوبات پروتئین دار,حبوبات آبگوشت,حبوبات چیستند,حبوبات چیست,خاصیت حبوبات چیست,حبوبات بوجاری چیست,حبوبات …

درمان آفتاب سوختگی شدید پوست صورت و دست با روغن زیتون

درمان آفتاب سوختگی شدید پوست صورت و دست با روغن زیتون

آفتاب سوختگی آفتاب تب را داشته باشد؛ بنابراین نباید آفتاب سوختگی را بی‌اهمیت انگاشت. هرسال بسیاری از افراد در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید فوت می‌کنند و میلیون‌ها نفر …

روش و عوارض انواع جلوگیری اورژانسی از بارداری با قرص ld

روش و عوارض انواع جلوگیری اورژانسی از بارداری با قرص ld

جلوگیری اورژانسی قرص روکین،جلوگیری اورژانسی با قرص،جلوگیری اورژانسی در دوران شیردهی،جلوگیری اورژانسی با قرص اچ دی،جلوگیری اورژانسی با ال دی،روش پیشگیری اورژانسی با ال دی جلوگیری اورژانسی را باید قبل از رابطه …

خواص و مضرات مصرف لیمو عمانی تازه برای معده و چربی خون

خواص و مضرات مصرف لیمو عمانی تازه برای معده و چربی خون در سایت جسارت

لیمو عمانی تازه ,لیمو عمانی تازه,خواص لیمو عمانی تازه,لیمو عمانی,لیمو عمانی در قورمه سبزی,لیمو عمانی به زبان انگلیسی,لیمو عمانی سیاه,لیمو عمانی و لاغری,لیمو عمانی در بارداری,لیمو عمانی Wiki,لیمو عمانی و بارداری,لیمو عمانی تلخ,لیمو عمانی خواص,لیمو عمانی سیاه,خواص لیمو عمانی سیاه,طرز تهیه لیمو عمانی سیاه,تهیه لیمو عمانی سیاه,فرق لیمو عمانی سیاه و زرد,تفاوت لیمو عمانی سیاه و زرد,چرا لیمو عمانی سیاه است,خاصیت لیمو عمانی سیاه,لیمو عمانی لاغری,لیمو عمانی برای لاغری,لیمو عمانی در بارداری,خوردن لیمو عمانی در بارداری,خواص لیمو عمانی در بارداری,خوردن لیمو عمانی در دوران بارداری,مصرف لیمو عمانی در بارداری,لیمو عمانی در دوران بارداری,لیمو عمانی بارداری,خوردن لیمو امانی در بارداری,لیمو عمانی ویکی پدیا,لیمو عمانی ویکی,لیمو امانی و بارداری,لیمو عمانی تلخ,لیمو عمانی تلخی,تلخی لیمو عمانی در خورشت,تلخیص لیمو عمانی,تلخی لیمو عمانی را چگونه بگیریم,چرا لیمو عمانی تلخ است,تشخیص لیمو عمانی تلخ,لیمو عمانی خواص,لیمو عمانی و خواص آن,لیمو عمانی چه خواص دارد,چای لیمو عمانی خواص,خواص لیمو عمانی با چای,خواص لیمو عمانی برای لاغری

خواص و مضرات مصرف لیمو عمانی تازه برای معده و چربی خون

لیمو عمانی تازه , لیمو عمانی تازه , خواص لیمو عمانی تازه , لیمو عمانی

در این مطلب از سایت جسارت به خواص و مضزات مصرف لیمو عمانی تازه برای معده و چربی خون می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

لیمو عمانی بیشترین موادی که جذب می‌کند چرب‌ها و اسیدهای چرب هستند، به همین علت توصیه می‌کنیم از مصرف لیمو عمانی داخل خورش ها و برخی غذاها به‌ خصوص غذاهای چرب همانند قرمه‌سبزی، قیمه و آبگوشت توسط گروه‌هایی که مبتلا به چاقی و چربی خون هستند پرهیز شود؛ چراکه مصرف این لیمو عمانی‌ها باعث افزایش چربی خون و بیماری هایی از این دست خواهد شد.

لیمو عمانی تازه

لیموعمانی یا لیمو امانی، لیمو ترش شیسه یا تغن از میوه‌ هایی است که خشک شده ی آن را معمولا به عنوان چاشنی در طبخ خورش ‌های ایرانی چون قورمه ‌سبزی و قیمه استفاده می‌ کنند.  در لغتنامه ی دهخدا از این محصول با نام لیمو عمانی یاد شده و آن را “لیمویی ترش که از عمان آرند” معنا کرده، اما شهرت آن احتمالا به غلط “عمانی” ذکر شده است، چرا که کشور عمان فاقد مرکباتی معروف بوده و احتمالا نام درست لیمو “امانی” است، به دلیل این که شهر امان پایتخت کشور اردن از لحاظ محصول لیمو همچون کشورهای لبنان و فلسطین سرشناس است.  معمولا لیمو عمانی خشک شده را پیش از ریختن در غذا سوراخ، شکسته یا خرد می‌ کنند یا در کشورهای دیگر گاهی آن ها را کوبیده و به صورت گرد به خوراک‌ های برنجی یا در خوراک‌ های خلیجی پُرادویه با نام بهارات یا کبسا می ‌ریزند. 

د‌ر شبه‌جزیره مالا یا، برگ‌های لیمو عمانی را له می‌کنند‌ و برای رفع سرد‌رد‌ روی پیشانی می‌گذارند‌. جوشاند‌ه ریشه‌های لیموعمانی را برای قطع اسهال خونی می‌خورند‌.عصاره برگ‌های د‌رخت لیمو عمانی مخلوط با عصاره برگ‌های فوفل را برای معالجه د‌ل د‌رد‌ می‌خورند‌. د‌ر اند‌ونزی آب لیمو عمانی د‌ر مصرف د‌اخلی و خارجی برای معالجه سرفه و سرماخورد‌گی به کار می‌رود‌.

لیمو عمانی در قورمه سبزی

این چاشنی بیشتر مورد علاقه ی کشورهای عرب همسایه همچون عراق، کویت و بحرین است، اما سوال اینجاست ارزش تغذیه‌ ای لیموعمانی تا چه میزان است؟ آیا می‌ توان از اثرات درمانی‌ این چاشنی سود برد؟  لیمو عمانی گونه ی دیگری از لیمو ترش و درخت آن از خانواده ی نارنج است. لیمو عمانی تازه، رنگ خردلی داشته و بسیار ترش است؛ به طوری که تازه ‌اش را نمی ‌توان به تنهایی مصرف کرد. به همین دلیل آن را در آفتاب خشک می‌ کنند تا قابلیت مصرف آن افزایش یابد.

خواص و مضرات مصرف لیمو عمانی تازه برای معده و چربی خون

لیمو عمانی تازه , لیمو عمانی تازه , خواص لیمو عمانی تازه , لیمو عمانی

لیموعمانی از نوعی لیموهای ترش کوچک یا بزرگ آبلیموگیری تهیه می شود و طی فرآیند خشک شدن از رنگ مایل به زرد و سبز به رنگ قهوه ای تیره یا سوخته تبدیل می شود. معمولا رنگ لیموعمانی آفتاب خشک، قهوه ای روشن و داخل آن سیاه رنگ است.  در منابع گفته شده است هر چه لیموعمانی درشت تر و تیره تر باشد از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار است البته لازم است بدانید لیموعمانی تازه خشک شده بیشتر به رنگ خردلی و بسیار ترش است. با توجه به این که این روزها انواع متفاوتی از لیموعمانی در بازار وجود دارد، گفته می شود لیموهای به رنگ سفید چینی هستند. در نتیجه فواید آن را باید از چینی ها پرسید!

لیمو عمانی تازه

مواد متشکله ی لیمو عمانی را ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین ‌ها به ویژه ویتامین C و مواد فرار تشکیل می ‌دهد.  عمده ترین ترکیبات موجود در روغن فرار گیاه را لیمونن، آلفا-ترپینئول، گاما ترپینن، ترپینولن، 1 و 8 سینئول و لینالول تشکیل می دهد.  این میوه از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهنده ی فشار خون و چربی خون شناخته شده است.  خوردن دم ‌کرده ی آن اغلب با چای و گل گاوزبان در کاهش فشار خون موثر است. برای افراد با فشار خون طبیعی نیز مصرف دم‌ کرده ی آن با عسل یا نبات پیشنهاد می ‌شود.  لیمو عمانی از نظر طب سنتی خنک ‌کننده، اشتهاآور، ضدعفونی ‌‌کننده، مقوی معده، ضد نفخ، موثر برای رفع عوارض کمبود ویتامین C، مسکن سردرد، التیام‌ دهنده ی سرفه و سرماخوردگی است.  این چاشنی به دلیل مواد آنتی‌ اکسیدانی، ضدسرطان شناخته شده و در دفع مواد صفراوی موثر است.

لیموعمانی در مقایسه با لیمو ترش خواص یکسانی دارد و پس از خشک شدن 70 تا 80 درصد خواص آن باقی می ماند بجز ویتامین C که مقدار آن در لیموی تازه بیشتر است. لیموعمانی از نظر کلسیم و پتاسیم غنی است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ضدسرطان شناخته شده است.  دم کرده لیموعمانی همراه چای و گل گاوزبان در کاهش فشار، چربی و کلسترول خون موثر است و می تواند از تصلب شرایین جلوگیری کرده و گرفتگی عروق را بهبود بخشد. افراد سالم می توانند آن را با عسل یا نبات مصرف کنند و توصیه می شود بیماران قلبی از لیموعمانی یا پودر آن در انواع سالادها استفاده کنند.

خواص لیمو عمانی تازه

لیمو عمانی هنگام خشک شدن به دلیل عمل تخمیر، کمی تلخ شده که این تلخی در مزه ی آن نیز احساس می ‌شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از تلخ شدن غذا پیش از افزودن، تخم‌ های آن را درآورید. لیمو عمانی درسته در خورش ‌ها و خوراک‌ ها محل تجمع روغن غذا خواهد بود. بنابراین خوردن آن توصیه نمی‌ شود. بهترین نوع لیمو عمانی در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران نظیر بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز و صادراتی آن در اردن پرورش می ‌یابد. لیمو عمانی به دلیل دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتما باید در محل خشک، خنک و در ظروف سربسته و به دور از نور نگهداری شود. بهتر است هنگام تهیه ی انواع خورش ‌ها و خوراک ‌ها به مقدار لازم از لیمو عمانی استفاده کنید تا استفاده از نمک در غذا به حداقل برسد. در برخی مناطق گرمسیر به دلیل این که نگهداری لیموترش مشکل و حمل ‌و نقل آن مقرون به صرفه نیست، آن را با تغییرات ویژه‌ ای تبدیل به لیمو عمانی می ‌کنند تا قابلیت نگهداری ‌اش برای چندین سال افزایش یابد. معمولا رنگ لیمو عمانی آفتاب خشک، زرد قهوه ای و داخل آن سیاه رنگ است.

خواص و مضرات مصرف لیمو عمانی تازه برای معده و چربی خون

لیمو عمانی تازه , لیمو عمانی تازه , خواص لیمو عمانی تازه , لیمو عمانی

با توجه به این که لیموعمانی حاوی ترکیبات تلخ است و غلظت این تلخی در خشک شدن و تخمیر بیشتر می شود بهتر است در زمان مصرف تخم های آن جدا و دور ریخته شود؛ اما از آن جایی که برخی لیموها با وجود جدا کردن تخم، باز هم تلخ مزه هستند، بهتر است لیمو را برای مدت کوتاهی در آب خیسانده و آب آن را دور بریزید البته با این کار بخشی از ویتامین های محلول در آب لیمو خارج می شود، اما در عوض خورش یا خوراک تان تلخ نمی شود در ضمن از خوردن لیموعمانی درسته موجود در انواع خورشت ها بپرهیزید چون محل تجمع روغن غذاست.

لیمو عمانی

لیموی شسته شده را کاملا خشک کرده درون سینی قرار داده و در مقابل نور خورشید می‌ گذارند. 2 الی 3 ساعت اول مرتب زیر و رو می‌ کنند تا تمام لیمو خشک شود و سپس به مدت 3 الی 4 روز زیر تابش نور خورشید قرار می‌ دهند تا کاملا خشک شود. از خرید لیمو عمانی به صورت فله‌ ای و روباز اجتناب کنید. لیمو عمانی‌ هایی را که به صورت سنتی خشک می‌ کنند، غیر بهداشتی و محل تجمع میکروب‌ ها هستند. بنابراین هنگام خرید، محصولاتی را که دارای بسته ‌بندی اصولی، مجوز بهداشت و تاریخ مصرف هستند، انتخاب کنید و بهتر است قبل از مصرف، آن را خوب بشویید.

همچنین ببینید : تلخی لیمو عمانی در غذا

آخرین بروز رسانی در : جمعه 18 اسفند 1396

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.