رابطه برگ بو و سوسک مانند مار و پونه

رابطه برگ بو و سوسک مانند مار و پونه

رابطه برگ بو و سوسک مانند مار و پونه برگ بو و سوسک , برگ بو سوسک , برگ بو برای سوسک , تاثیر برگ بو روی سوسک شاید شما هم جزو …

8 نشانه‌ای که بیانگر کم‌آبی بدن است

8 نشانه‌ای که بیانگر کم‌آبی بدن است

8 نشانه‌ای که بیانگر کم‌آبی بدن است کم‌آبی بدن,بيماري کم‌آبی بدن,کم‌آبی بدن در بارداري,علائم کم‌آبی بدن,درمان کم‌آبی بدن,درمان کم‌آبی بدن با طب سوزني,مواد غذايي مناسب براي درمان کم‌آبی بدن,کم‌آبی بدن را چگونه …

علائم و درمان گیاهی آپنه خواب مرکزی در کودکان چیست

علائم و درمان گیاهی آپنه خواب مرکزی در کودکان چیست

آپنه خواب آپنه خواب ،آپنه خواب در کودکان،آپنه خواب درمان،آپنه خواب مرکزی،آپنه خواب یعنی چه،آپنه خواب و درمان آن،آپنه خواب نوزاد،آپنه خواب طب سنتی،آپنه خواب دلیل،علت آپنه خواب،درمان آپنه خواب در کودکان،علائم …

زگیل

زگیل , زگیل چیست , زگیل کف پا , زگیل دست

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد زگیل و راههای درمان آن صحبت میکنیم ، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرایم قرار بگیرد.

توضیحاتی در مورد زگیل

زگیل (نام علمی: Verruca)، غده‌ای گوشتی است که انواع آن بر روی دست و پاها رشد می‌کند، اما ممکن است بر روی تمام نقاط بدن رشد کند، و این غده‌ها را با داروهای سوزاننده از قبیل اسید ازتیک (بمقدار کم) و جز آن برطرف می‌کنند. این غده معمولاً یک تومور کوچک و زبر است که می‌تواند به گل کلم یا یک تاول سفت و سخت شباهت داشته باشد. زگیلها عمومی هستند، و به سبب ویروس، به ویژه خانوادهٔ ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، ایجاد شوند و وقتی با پوست شخص آلوده تماس ایجاد شود واگیردار هستند. بیش از ۱۰۰ گونه ویروس ورم انسانی وجود دارد، آن‌ها می‌توانند بر روی پوست، در داخل دهان شما، بر روی آلت تناسلی و نواحی مقعد رشد کنند. نوع معمول ویروس ورم انسانی گرایش برای رشد بر روی پوست را دارد (مانند دست و انگشتان)، در حالی که انواع دیگر ویروس ورم انسانی تمایل برای زدن زگیل بر روی آلت تناسلی را دارند.

درمان

خط‌ نخست درمان این غده، استفاده از اسید سالیسیلیک است، که با تخریب لایه سطحی پوست، به دستگاه ایمنی‌ بیمار اجازه می‌‌دهد تا ویروس زگیل را شناسایی، و نابود کند. باید یادآوری کرد که بدون تراشیدن لایه سطحی زگیل به کمک یک تیغ تمیز، امکان نفوذ اسید به لایه‌های زیرین پوست اندک است. مشکل اصلی‌ در استفاده از اسید سالیسیلیک، همکاری نکردن بیمار در استفاده درست از اسید است، چرا که باید اسید سالیسیلیک را در دوره‌ای طولانی‌، و بگونه‌‌ای منظم استفاده کرد. نیترات نقره یکی‌ دیگر از داروهای خط‌ نخست درمانی است اگر چه موجب سوختگی پوستی‌، و ایجاد لک ناشی‌ از آن می‌‌شود.

نام‌ های دیگر زگیل

نام‌های دیگر زِگیل در متون قدیمی‌تر فارسی، آژخ، ژخ، ازخ، زخ، گندمه، توته، سِگل، پالو، بالو، واژو، وارو، کوک، مَهَک، زلق و زرک است. در گویش‌ها و لهجه‌های محلی فارسی این برابرها هم رایج است: سین‌گیل، سگیل، سُلّک، آبله ٔ سک، بِلوک، توتولَک. توتولَه، تیتیلی، دُژوِل، گوجِه، گوجیله. گوگیله، بریغ، باریغ، بلیغ، بالیک. بلیک، بَلور، بال، بلیجه، بِلیک، بهلور، بالار، بالور، بَلی. بِلی، وِری، وَرّیک. در ادبیات فارسی به پوستی که زگیل بسیار زده باشد «آژخ‌ناک» گفته می‌شود. همچنین در بعضی مناطق ایران زگیل را به نام دُشبَت می شناسند. در نوروزنامه آمده‌است: «و خداوندان فسون آژخ را بوی [به جو] افسون کنند به ماه کاست و بپوشانندش تا آزخ فروریزد.»

برداشتن به روش جراحی

برداشتن این غده به روش جراحی، نیازمند توجه ویژه‌ای است، چرا که نه‌ تنها به بهبود این غده کمکی نمی‌‌کند، و با عوارض زیادی همراه است، که می‌‌تواند به گسترش این غده منجر شود. درمان‌های سنتی‌ زیادی، بسته به فرهنگ هر کشور وجود دارند، که از هیپنوتیسم گرفته تا پماد موز در کشورهای حوزه کارائیب را در بر می‌‌گیرد، و هیچ مطالعه دانش بنیانی درباره آنها صورت نگرفته است.

زگیل یک بیماری عفونی‌

زگیل پوستی‌ از آلودگی‌ با یک ویروس دی ان‌ای دو رشته‌ای بنام ویروس پاپیلوم انسانی‌ ناشی‌ می‌‌شود. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس زگیل وجود دارند که بر اساس ماده ژنتیکی خود، به ۵ دسته تقسیم بندی می‌‌شوند، و رفتار بالینی و آزمایشگاهی آنها با هم متفاوت است. این ویروس وارد سلول‌های سطحی پوست ( کراتینوسیت ها) شده، می‌‌توانند ضایعاتی چون زگیل ساده گرفته تا سرطان‌های پوستی‌ غیر ملانومی ایجاد کنند. نزدیک به ۴ سده پیش از میلاد مسیح، بقراط برای نخستین بار زگیل پوستی‌، و تناسلی را توصیف کرد، و شرح داد که اگر این ضایعات زخمی شوند، می‌‌توانند به سرطان بینجامند. از آن زمان همگان دانستند که این غده یک بیماری عفونی‌ است.

انواع

انواع مختلفی از این غده ها تا به حال شناسایی شده که از نظر شکل و محل مورد اثر به انواع زیر طبقه بندی شده‌اند: نوع معمولی ، یک غده برآمده با سطحی زبر و خشن که معمولاً بر روی دست‌ها و زانوها پدید می‌آید. نوع پهن ، یک غده کوچک با سطحی پهن و صاف به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد که می‌تواند به تعداد زیادی و معمولاً بر روی صورت، گردن، دست‌ها، مچها و زانوها ایجاد شود. نوع رشته‌ای یا پنجه‌ای ، زگیلی، رشته‌ای یا انگشت مانند، که به‌طور معمول بر روی صورت به ویژه پلک‌ها و لب‌ها پدیدار می‌شود. زگیل پاشنه ، یک تودهٔ سخت و بعضی مواقع دردناک، اغلب همراه با چندین لکهٔ سیاه در مرکز آن؛ معمولاً فقط در پاشنهٔ پا پیدا می‌شود. نوع خانه‌خانه، گروهی سخت از زگیل کف پا، به‌طور معمول بر روی دست‌ها و کف پا پدید می‌آیند. نوع تناسلی ، غده ای که بر روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود. انواع مقاربتی عبارت است از زگیل‌های ناحیه تناسلی (شامل مجرای ادرار، آلت تناسلی و مقعد). این غده ها از سایر زگیل‌ها مسری‌تر هستند. برخی از انواع ویروس‌ها که باعث ایجاد زگیل‌های مقاربتی می‌شوند، با بدخیمی‌های تناسلی نیز همراه هستند. آن‌ها نوجوانان و بزرگسالان فعال از نظر جنسی را از هر دو جنس مبتلا میکنند.

علت

از آنجایی که ویروس زگیل در جاهای مرطوب زندگی‌ می‌‌کند، شایع‌ترین نحوه دچار شدن به زگیل پا، پابرهنه راه رفتن در گرمابه‌های عمومی‌، استخرها، و پیاده روی خیابان هاست. دلیل دچار شدن بیشتر پوست دست و پا به زگیل آن است که این مناطق بدن بیشتر در معرض ضربه هستند، و درنتیجه ویروس زگیل به آسانی وارد پوست این مناطق می‌‌شود. ویروس پس از ورود به پوست از طریق خراش‌های سطحی، به پایین‌ترین لایه پوستی‌ نفوذ کرده، در آنجا سلول‌ها را مجبور به رشد بیش از حد، و ساختن ماده ژنتیکی خود می‌‌کند. از ۵ نسل مختلف ویروس زگیل (آلفا، بتا، گاما، میو، و نیو)، سه‌ تای آنها بیشتر آدمی را آلوده می‌‌کنند (آلفا، گاما، و میو)، و عفونت با ویروس‌های بتا و نیو نادر است. به هر روی، عفونت با ویروس‌های نوع بتا و میو بیشتر در کسانی دیده می‌‌شود که دچار نقص ایمنی‌ هستند (سرطان، دیابت، رماتیسم، داروهای سرکوب کننده ایمنی‌). اگر چه آلودگی با ویروس زگیل هم در بیماران دارای دستگاه ایمنی‌ سالم، و هم در بیماران دارای نقص ایمنی‌ دیده می‌‌شود، این عفونت اما در بیماران دارای نقص ایمنی‌ شدید تر است. به همین دلیل زگیل پوستی‌ در بیمارانی‌ که داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی‌ دریافت می‌‌کنند (شیمی‌ درمانی، کورتون)، فراوان تر است.

رفع زگیل

اغلب این غده ها خود به خود ناپدید می‌شوند اگرچه ممکن است ماه‌ها و حتی سالها به طول انجامد تا ناپدید شوند. اما بعضی از این غده ها هم خود به خود از بین نمی‌روند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا بعضی این غده ها به خودی خود ناپدید شده، و بعضی دیگر نمی‌شوند. برای از بین بردن انواع تناسلی معمولا دو روش کرایوتراپی و لیزر زیگیل تناسلی  تجویز می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

شیوع زگیل

با این که زیگیل بیماری فراوانی است، آمار درستی از شمارگان کسانی که به بیماری زیگیل دچار شده اند، وجود ندارد. یکی‌ از دلایل آن، فراوانی بیماری زیگیل در گروه‌های سنی‌ مختلف، در دوره ویژه‌ای از طول عمر، و بیماری‌های همراه با زیگیل است. از دیگر سو‌، به دلیل نابرابری در دقت‌های آزمایشگاهی کشورهای مختلف، آمارها را نمی‌‌توان با هم مقایسه کرد. در برخی‌ از شغل‌ها به مانند قصاب ها (۳۴ درصد)، کارگران کارخانه‌ها (۲۰ درصد)، و منشی‌ اداره‌ها (۱۵ درصد)، زیگیل دست فراوان تر است، و می‌‌توان آن را در گروه بیماری‌های شغلی‌ نیز تقسیم بندی کرد. فراوانی زیگیل در آمریکا نزدیک به ۰/۸۴ درصد (زیر یک درصد) و ۱۲/۹ درصد در کشور روسیه است. این فراوانی در کودکان و نوجوانان بیشتر است به گونه‌ای که در گروه سنی‌ ۴ تا ۶ سال در کشور انگلستان، به ۱۲ درصد، و در گروه سنی‌ ۱۶ – ۱۸ سال کشور استرالیا نزدیک به ۲۴ درصد است. در یک مطالعه، بیش از ۹۰ درصد از دریافت کنندگان پیوند، پس از ۵ سال دچار بیماری زیگیل شده بودند.

مسری بودن زگیل

زیگیل‌های بر روی پوست ممکن است از فردی به فرد دیگری که زیگیل را لمس کرده منتقل شود. همچنین زیگیل ممکن است با استفاده از حوله یا وسایل شخصی فرد مبتلا به زیگیل به فرد دیگر منتقل شود. زیگیل‌های دستگاه تناسلی بسیار مسری هستند و ممکن است از فردی، در حین سکس دهانی، مهبلی و مقعدی به فرد دیگری انتقال یابد. در خانم‌ها، زیگیل ممکن است در داخل مهبل رشد کند و حتی آن‌ها از این موضوع مطلع نباشند و امکان دارد بدون آگاهی از این موضوع شوهر خود را آلوده کنند.

پیشگیری از زگیل

شستن زیر جامه، و جوراب‌ها با محلول‌های ضّد عفونی‌ دارای کلر از انتقال ویروس به دیگران پیشگیری می‌‌کند. اگر محلول‌های دارای کلر به کیفیت جامه آسیب می‌‌زنند، می‌‌توان از شستشو با الکل استفاده کرد، اگر چه روشی‌ گران تر است. چگونگی انتقال ویروس با تماس مستقیم پوست به پوست، تماس جنسی‌، و پوشیدن زیرجامه، دمپایی و کفش آلوده است. به واقع امر، کفش و دمپائی به دلیل مرطوب و گرم بودن، محل مناسبی برای زندگی‌ ویروس، و آلوده کردن دیگران هستند. استفاده از سنگ پا، و ناخن گیر بیماران دارای زیگیل از دیگر راه‌های انتقال بیماری است. اگر به جوراب بیمار دارای زیگیل دست زده اید، باید دست خود را پس از تماس شستشو دهید.

درمان خانگی زگیل

شیره سفید رنگ درخت انجیر که از محل بریدن ساقه‌های کوچک بیرون می آید جهت درمان قطعی و سریع بسیار مؤثر است ، بایستی بدون پانسمان یا بستن پارچه و پنبه، مکرر زیگیل را به این شیره سفید رنگ آغشته نمود تا روی زگیل خشک نشود، سرعت کوچک شدن زگیل و نتیجه درمان در روز اول بسیار سریع و چشمگیر است اما بایست درمان را تا حذف کامل ضایعه ادامه داد. (سه تا پنج روز متوالی) درمان با توجه به اندازه و محل زگیل‌ها مشخص خواهد شد. زگیل‌های کوچک را می‌توان با داروهای موضعی مانند پودوفیلین درمان کرد. برای زگیل‌های بزرگتر، نیتروژن مایع به کار می‌رود(سرمادرمانی). برخی زگیل‌های بزرگتر نیازمند درمان با لیزر، الکتروکوآگولاسیون یا برداشت جراحی هستند. از دیگر راه‌های درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: عسل طبیعی: یکی از ماثرترین راه‌های درمان زگیل عسل است. چند قطره عسل طبیعی را روی پارچهٔ نخی بریزید و بر روی محل مورد نظر بگذارید. این کار را یک هفته ادامه دهید. سالیسیک اسید: بعد از حمام رفتن و هر روز بر روی زگیل سالیسیک اسید را بمالید. این اسید در عمق پوست نفوذ می‌کند و وقتی پوست خیس باشد این عمل بهتر انجام می‌شود. کانتاریدین: پزشک بر اساس صلاحدید خود در برخی مواقع این ماده شیمیایی را 8 ساعت روی زگیل قرار می‌دهد. بعد از 8 ساعت زگیل تبدیل به یک تاول دردناک می‌شود که بعد از چند روز مراجعه ، پزشک پوست اضافه روی آن را بر می دارد. نیتروژن مایع: پزشک با هیدروژن مایع زگیل را فریز می‌کند که به این درمان کرایوتراپی گفته می‌شود. برای درمان از این روش 1 تا 3 هفته این کار باید انجام بگیرد.

علائم بالینی زگیل

ویروس زگیل پس از ورود به یاخته‌های پوست، در لایه‌های زیرین پوست پنهان می‌‌شود، و دستگاه ایمنی‌ به این ویروس دسترسی ندارد. چیزی بین ۳ تا ۸ ماه طول می‌‌کشد تا ویروس زگیل پس از وارد شدن به بدن، زگیل بسازد، اگر چه تا بیش از یک سال نیز گزارش شده است. بسته به نوع ویروس زگیل، علائم زگیل متفاوت است. زگیل معمولی در نتیجه آلودگی با ویروس‌های نوع ۲، ۴، ۷، ۲۶-۲۹، و ۵۷ ایجاد می‌‌شود، و می‌‌تواند دست، پا، ناحیه تناسلی، انگشتان، و لب را گرفتار کند. زگیل موزائیک به وسیله ویروس نوع ۲ ایجاد شده، در کفّ پا زگیل‌های کوچک گروهی بوجود می‌‌آورد که به درمان مقاوم است.

درمان گیاهی زگیل

یکی از ساده‌ترین راههای درمان زگیل پوستی ، قرار دادن سیر له شده بر روی زگیل دو تا سه بار در هفته یا تا زمان خوب شدن زگیل هر بار به مدت نیم ساعت است. معمولاً بعد از دو تا سه بار انجام این عمل زگیل کاملاً خوب می‌شود. یکی دیگر از روشهای تجربه شده که سریعاً زگیل را بهبود می بخشد؛ مالیدن شیرهٔ برگ درخت انجیر بر روی زگیل است. در این روش؛ یک عدد برگ انجیر را از درخت جدا کرده و شیرهٔ سفید بیرون زده از انتهای برگ انجیر را مستقیماً بر روی زگیل قرار می دهیم. در خیلی از موارد؛ حتی یک بار استفاده از این روش به از بین رفتن کامل زگیل می انجامد ولیکن دربارهٔ بسیاری از زگیلها؛ این عمل می بایست چند بار و تا زمان از بین رفتن کامل زگیل تکرار شود. روش دیگر متداول برای از بین بردن زگیلهای دست و اندامها؛ استفاده از محلول نمک بسیار غلیظ است. به این صورت که دست یا اندامی که بر روی آن زگیل مشاهده می‌شود را شسته و سپس در محلول اشباع نمک در آب نسبتاً داغ، آن اندام را لااقل بیست دقیقه تا نیم ساعت نگه می داریم. با تکرار هر روزهٔ این عمل، پس از چند روز، زگیل پوستی کاملاً خوب می‌شود.

درمان با سیر

سیر دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی است که با عفونت های ویروسی مبارزه میکند. برای درمان زگیل یک حبه سیر را خرد کنید و روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و با یک باند روی آن را بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه روی آن بماند و بعد به طور کامل آن را بشویید. این درمان را دوبار در روز حدود یک هفته انجام دهید.اثر سوزاننده سیر باعث میشود که زگیل تبدیل به تاول شود و ازبین برود. زگیل های بزرگتر ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا بهبود یابند ؛ اگر شما بوی سیر را دوست ندارید,میتوانید کپسول های سیر را سه بار در روز برای یک هفته مصرف کنید. روش دیگر درمان زگیل با سیر :ابتدا سیر له شده را مستقیم بر روی زگیل قرار دهید و روی آن را باند بپیچید. به این علت که سیر خاصیت سوزآور دارد در یک هفته، زگیل می ترکد و از بین می رود. به همین علت می توانید هر روز یک سیر تازه را بردارید و آن را له کنید و بر روی زگیل خود بگذارید و آن را ببندید. سعی کنید از قرار گرفتن سیر در نقاطی از بدن که سالم است جلوگیری کنید. برای این کار می توانید به قسمت های اطراف زگیل کرم یا ژل بزنید تا به سیر آغشته نشود.

درمان با سرکه سیب

سرکه سیب نیز خواص ضد ویروسی,ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. دو پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه از آب مخلوط کنید. با استفاده از یک پنبه تمیز این مخلوط را بر روی محل آسیب دیده بگذارید و روی ان را با باند و یا چسب بپوشانید. این درمان آسان را چند هفته تکرار کنید. در عرض چند روز زگیل شروع به سیاه شدن میکند,به زودی پس از آن زگیل ها ازبین میروند و فقط یک جای کوچک از آنها باقی میماند که به تدریج ناپدید میشود.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 7 شهریور 1398

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.