همه چیز درباره کاهش و درمان درد جای آمپول پروژسترون

همه چیز درباره کاهش و درمان درد جای آمپول پروژسترون

درد جای آمپول درد جای آمپول ,درد جای آمپول دندان,درد جای آمپول پنی سیلین,درد جای آمپول پروژسترون,درد جای آمپول,درد جای آمپول بی حسی دندان,درد جای آمپول دندانپزشکی,درد جای آمپول جنتامایسین,درد جای آمپول …

درمان یبوست با روش های گیاهی

درمان یبوست با روش های گیاهی

درمان یبوست با روش های گیاهی خواص روش های گیاهی,فواید روش های گیاهی,روش های گیاهی درمانی,خاصیت روش های گیاهی,خواص روش های گیاهی درمانی,خواص روش های گیاهی برای پوست,خواص روش های گیاهی برای …

پیشگیری از پیر شدن با نور خورشید

پیشگیری از پیر شدن با نور خورشید

پیشگیری از پیر شدن با نور خورشید پیری,بیماری پیری,پیری در بارداری,علائم پیری,درمان پیری,درمان پیری با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان پیری,پیری را چگونه درمان کنیم,پیری در کودکان,پیری در بزرگسالان,پیری در نوزادان,پیری …

روغن هسته خرما

روغن هسته خرما ,روغن هسته خرما برای مو,روغن هسته خرما برای پوست,روغن هسته خرما پالم,روغن هسته خرما هیرا,روغن هسته خرما و پوست

روغن هسته خرما

توضیحاتی در مورد روغن هسته خرما

همانطور که می دانید روغن نخل از پالپ میوه خرما و یا از هسته آن استخراج می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد.♥ به دلیل مقدار کاروتن بالا در روغن نخل رنگ آن نارنجی و زرد است، بوی همانند میوه و طعم کمی شیرین دارد. در آب و هوای گرمسیری آن مایع است، در لیتوانی، در دمای اتاق، سخت، و شبیه به مارگارین شود این روغن حاوی مقدار زیادی از کاروتنوئیدها و منبع طبیعی فراوان از ویتامین E توکوفرول است. همچنین سرشار از مواد فعال زیستی میباشد. ( روغن نخل به اکسیداسیون در دمای بالا نسبتا مقاوم است.)در این مطلب از سایت جسارت در مورد طرز تهیه و خواص روغن هسته خرما برای پوست و مو صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

تولید روغن هسته خرما

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در مورد تولید روغن هسته خرما گفت:این طرح در این شرکت در دو مرحله طراحی و ساخت آسیاب ویژه هسته خرما و رفع چالش فرایند استخراج روغن از بافت سخت هسته خرما با موفقیت اجرا شد. سید حمید نور بخش ،میزان روغن در هسته خرما را حدود 15درصد دانست که با کیفیت مطلوب برای مصارف غذایی و همچنین استفاده در فرمولاسیون محصولات آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. وی با اشاره به اینکه بیش از 55 درصد اسیدهای چرب موجود در هسته خرما شبیه روغن زیتون است افزود: بافت بسیار سخت هسته و همچنین پایین بودن میزان روغن در مقایسه با دانه های روغنی دیگر در هسته خرما، تولید تجاری آن را با شکست روبرو کرده است. مدیر فنی این شرکت با اشاره به تولید روغن هسته خرما در دو مرحله گفت:محققان این شرکت در مرحله نخست ، آسیاب ویژه خرد کن هسته خرما را ساختند که ویژگی منحصر به فرد آن حذف اکسیژن در فرایند و همچنین دمای پایین هنگام خرد کردن است که باعث می شود تا خواص منحصر به فرد هسته خرما در اثر گرما و اکسیداسیون از بین نرود. نوربخش ویژگی دیگر این دستگاه را قابلیت تولید ذرات خرد شده در ابعاد مختلف از نانو تا چندین میلی متر عنوان کرد و گفت:در مرحله دوم این طرح در فرایند استخراج روغن از بافت سخت هسته خرما ، به دو روش پرس سرد و حلال بازدهی استحصال روغن به بیش از 90 درصد رسید. این متخصص علوم و صنایع غذایی تاکید کرد: این روغن با توجه به نوع توزیع اسیدهای چرب آن دارای پایداری حرارتی مطلوبی است که برای مصرف سرخ کردن نیز مناسب است. نوربخش افزود: فرایند تولید محصول در ابعاد نیمه صنعتی اجرا شده و در صورت سرمایه گذاری حدود 20میلیارد ریالی در این بخش سالانه از واردات حدود دو هزار تن روغن خام و خروج بیش از پنج میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود. فناوری تولید روغن هسته خرما بعنوان یکی از 90طرح برگزیده به سیزدهمین جشنواره ملی کارآفرینی شیخ بهایی که هفتم و هشتم اردیبهشت در اصفهان برگزار شد راه یافت. ایران با تولید سالیانه بیش از یک میلیون تن خرما دومین تولید کننده بزرگ خرما پس از مصر است اما بخش اعظم خرمای تولیدی در ایران به ضایعات تبدیل می شود. سالانه بالغ بر 150 هزار تن هسته خرما در کشور دور ریخته می‌شود. شرکت دانش بنیان پویا فرآوران کامیاب از سال 1394 فعالیت خود را با تاکید بر تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا در حوزه صنایع غذایی از ضایعات کشاورزی آغاز و تاییدیه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری را دریافت کرده است.

ترکیبات روغن هسته خرما

روغن نخل هسته که از مهره، و یا هسته ی یک گونه از درخت نخل آفریقایی استخراج شده که اشاره شد. روغن هسته خرما عمدتا از تری گلیسیرید چرب تشکیل شده است، با حدود 80 درصد چربی های اشباع و 20 درصد چربی های اشباع نشده.روغن هسته خرما را می توان در تعدادی از محصولات، از جمله، مارگارین، روغن نباتی ، خامه، شکلات و بستنی یافت. بسته به میزان مصرف در هر وعده، ممکن است برخی از فواید سلامتی را ارائه دهد.

روغن هسته خرما و بیماری های قلبی

یکی از مزایای روغن هسته خرما است که فاقد کلسترول است. با توجه به ماهیت بدون کلسترول روغن های مبتنی بر سبزیجات و مارگارین، مانند روغن هسته خرما، تا به حال برخی از گمانه زنی ها وجود داشته که این نوع روغن ها و چربی سالم تر از کره است. با این حال، مارگارین حاوی چربی های ترانس می تواند به بیماری های قلبی منجر شود. روغن هسته خرما یک جایگزین مناسب برای گوشت خوک و کره در روند پخت و پز است. و برای افراد مبتلا به کلسترول بالا و بیماری های قلبی مناسب تر است.

روغن هسته خرما و ویتامین k

روغن هسته خرما حاوی ویتامین k است، ویتامین k یک ویتامین محلول در چربی است که در سلامت استخوان ها ضروری و به عنوان یک فاکتور انعقادی در خون مهم است. این در حالی است که شما به طور بالقوه می توانید 67 درصد از کمک هزینه روزانه ویتامین k خود را از یک فنجان روغن هسته خرما، بگیرید هر چند بسیار توصیه به انجام این کار نیست. اندازه وعده همان 94 درصد از کالری روزانه توصیه شده برای چربی های اشباع در یک روز مجاز است. این امر می تواند یکی از مزایای روغن هسته خرما باشد که خطراتی را همراه دارد.

روغن هسته خرما و روغن های گیاهی

در حالی که مزایای سلامت کلی روغن هسته خرما ممکن است، مزایایی باشد که توسط صنایع غذایی تجاری تبلیغ شده باشد، اما با توجه به شورای روغن نخل آمریکا، روغن هسته خرما در برابر اکسیداسیون مقاومت در دماهای پخت و پز بالا مناسب است، که جایگزین بهتری نسبت به دیگر روغن های گیاهی برای محصولات تجاری سرخ شده مانند پیراشکی، رشته فرنگی رمن، چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده است.

روغن هسته خرما و اختلالات چشم

روغن هسته خرما حاوی ویتامین A است که برای اختلالات چشم و دید در شب مناسب است و از بیماری های چشم جلوگیری می کند

روغن هسته خرما و کاهش ریزش مو

روغن هسته خرما ویتامین E دارد که میتواند از چین و چروک جلوگیری کند. این ماده برای تقویت موها و کاهش ریزش مو مناسب است و باعث نرم شدن پوست می شود. به طور کلی این ماده برای تغذیه نیز توصیه می شود. اما باید دانست که دو نوع روغن هسته خرما وجود دارد یکی روغن گرفته شده از خود میوه خرما و دیگری روغنی که از هسته خرما استخراج می شود.

آشنایی با خرما

خرما، dactylifera Phoneix ،گیاهی است از جنس فونیکس خانواده پالماسه یا نخل. بیشتر گونه های جنس فونیکس به عنوان گیاه زینتی در درون یا بیرون خانه ها پرورش داده می شوند و تنها گونه ای که میوه آن مصرف خوراکی دارد همان خرمای معمولی است. این گیاه عمدتاً به خاطر میوه های بسیار شیرین و خوشمزه اش در بسیاری از نقاط جهان کاشته می شود. عراق همواره بزرگ ترین تولیدکننده خرما در جهان بوده و سالانه نزدیک به 600 هزار تن خرما تولید می کند. بصره به خاطر ارقام بسیار مرغوب خرما شهرت جهانی دارد. جنس فونیکس در ایران تنها دارای یک گونه است که همان خرمای معمولی یا خوراکی است. این گونه در مناطق گرمسیری جنوب ایران کاشته می شود و دارای فرم های اصلاح شده بسیاری است. در ضمن گونه ها و فرم های زینتی چندی نیز از این جنس به ایران وارد شده است. معروف ترین و پرطرفدارترین نوع خرما در ایران خرمای مضافتی بم است. از زمره سایر واریته هایی که در سایر کشورها متداول ترند می توان به واریته های «هیانی»، «خدر اوبی»، «خستاوی»، «مکتوم»، «سعیدی»، «امیر حاجی»، «برهی»، «زهدی» و… اشاره کرد. گیاه خرما صرف نظر از واریته آن نوعی نخل راست قامت است که ارتفاع آن به 36 _ 30 متر می رسد. تنه خرما از بقایای به جامانده از غلاف برگ ها به وجود می آید. برگ های خرما پرمانند، بزرگ و به طول شش متر است. هر برگ از درون غلافی خارج می شود که توسط شبکه ای از فیبرها احاطه می شود. گل های کوچک و معطر آن روی دو گیاه نر و ماده پدیدار می شوند. گل های ماده سفید و گل های نر شیری رنگ و چرمی اند. هر خوشه بزرگ گل ممکن است حاوی 10000 _ 6000 گل باشد .

انواع خرما

میوه خرما مستطیلی شکل با پوستی به رنگ قهوه ای تیره متمایل به قرمز یا زرد _ قهوه ای است. پوست میوه پس از رسیده شدن بسیار نازک و لطیف می شود. گوشت آن نیز بسیار شیرین و حاوی یک هسته منفرد و بسیار سخت است. در اطراف درخت 16 _ 6 ساله پاجوش های بی شماری وجود دارد که می توان با انتقال هر یک از آنها به جای مناسب، اقدام به تکثیر گیاه خرما کرد. گیاه خرما مقادیر زیادی گرده تولید می کند که توسط باد جابه جا می شوند اما مسافت زیادی را طی نمی کنند. در نخلستان ها هر درخت نر برای بارور ساختن و گرده افشانی 50-48 درخت ماده کفایت می کند. امروزه در عربستان و نواحی محدودی از آسیا و آفریقا و همچنین کالیفرنیا برای تسهیل عملیات گرده افشانی، از گرده افشانی مصنوعی استفاده می کنند. اما در گرده افشانی سنتی خوشه گل های نر شکفته شده را به طور وارونه روی خوشه های ماده قرار می دهند و به وسیله طناب یا نخ قیطانی آن را محکم می بندند تا با رشد خوشه و آویخته شدن آن، خوشه نر سر جایش بماند. در مواردی نیز گرده ها را خشک می کنند و مدت 6 ماه در شرایط دمایی مناسب نگهداری می کنند. میوه خرما را معمولاً تازه مصرف می کنند یا از آن در تهیه خوراکی هایی مانند کیک، کلوچه، انواع شیرینی، نان خرمایی، پودینگ، بستنی، مربا، ژله، شربت، شیره، سرکه و الکل استفاده می کنند. از بقایای دور ریختنی میوه نیز در تهیه غذای دام و طیور استفاده می کنند.

شیره خرما

در غنا و ساحل عاج از شیره خرما، ملاس و الکل استخراج می کنند. 100 گرم میوه تازه خرما دارای 142 کالری انرژی است به علاوه حاوی مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن و… نیز هست. از پودر هسته خرما هم برای تغذیه جوجه ها استفاده می شود. هسته خرما دارای مقادیر زیادی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، استرول و استرون است. از روغن موجود در هسته در صابون سازی و تهیه محصولات آرایشی استفاده می شود.

برگ درخت خرما

در کشورهای ایتالیا و اسپانیا از بر گ های خرما در انجام آیین های مذهبی استفاده می شود. در شمال آفریقا نیز از برگ ها برای ساخت کلبه، آلونک، سبد، پرده، بادبزن و وسایلی از این دست بهره می گیرند. دمبرگ های چوبی خرما منبع سلولز است و در ضمن از آن در ساخت جارو، عصا، چوب پنبه ماهی گیری و حتی برای سوخت نیز استفاده می شود. از تنه نخل های قدیمی در ساخت برخی از اجزای داو (انواع قایق های بادبانی در خلیج فارس)، آب برها و پل ها کمک می گیرند. علاوه بر تمامی اینها میوه خرما دارای مصارف پزشکی نیز هست.

شرایط آب و هوایی درخت خرما

درخت خرما در شرایط آب و هوایی گرم و تمام آفتابی به خوبی رشد می کند و میوه می دهد. در مناطقی که شرایط چندان مناسب نباشد ممکن است که درخت خرما رشد کند اما میوه نمی دهد. حداقل دمای مورد نیاز در فصل رویش و گل دهی برای خرما در حدود 17/5 درجه سانتی گراد است و تنها در مناطقی میوه می دهد که فصل رویش در آن گرم و طولانی و بدون بارندگی یا با بارندگی اندکی همراه باشد. گیاه خرما نسبت به خشکی مقاوم است اما برای به بار نشستن و تولید محصول مرغوب به آبیاری نیاز دارد. این گیاه خاک های شنی، آهکی و رسی را ترجیح می دهد و در مجموع در بیشتر خاک های سنگین و به خوبی زهکشی شده، رشد می کند. تهویه مناسب خاک از فاکتورهای مهم رشد خرما است. خرما به طور چشمگیری نسبت به قلیایی بودن خاک مقاوم است تا حدی نیز نسبت به شوری خاک مقاوم است. اما شوری بیش از اندازه به شدت بر میزان محصول و باروری آن تأثیر می گذارد. تکثیر درخت خرما از طریق بذر و عمدتاً با انتقال پاجوش هایی که در اطراف گیاه والد به وجود می آیند، میسر می شود. میزان محصول نخل های 8 _ 5 ساله در حدود 10 _ 8 کیلوگرم است اما این میزان در نخل های 13 ساله به 80 _ 60 کیلوگرم می رسد. برخی از ارقام اصلاح شده محصولی معادل 100 کیلوگرم هم تولید می کنند. برداشت محصول خرما عمدتاً با برداشت کل خوشه همراه است. پس از برداشت خوشه آن را در شرایط دمایی مناسبی انبار می کنند تا میوه ها کاملاً رسیده شوند.

روغن هسته خرما چیست

هسته خرما حدوداً 10 درصد وزن کل خرما را تشکیل می دهد. هسته به عنوان ضایعات در بسیاری از کارگاه های فرآوری خرما نظیر تهیه شیره، قند، اسید سیتریک و الکل از خرما تولید می شود و در برخی از کشورها مقداری از این هسته صرف خوراک دام های اصلی می شود. گوشت خرما حاوی روغن اندکی در حدود 0/2 الی 0/5 درصد می باشد، در صورتی که هسته آن 7/7 الی 12/7 درصد روغن دارد. این روغن که به رنگ زرد مایل به سبز کم رنگ است، از هسته خرما استخراج می گردد. وزن مخصوص آن 0/9207 است اسیدهای چرب لینولنیک، لئوریک، میریستیک و بالفتیک در آن وجود دارد. استخراج روغن از هسته خرما، توسط حلال هایی نظیر آب، تترا کلرید کربن، هگزان و هپتان صورت می گیرد. اما تجربیات نشان داده است که حلال هگزان جهت استخراج این محصول مناسب تر است.

کاربرد روغن هسته خرما

از آنجایی که عمده اسیدهای چرب موجود در هسته خرما غیر اشباع است و همچنین مقداری اسید چرب لینولئیک که جزء اسیدهای چرب ضروری بدن می باشد در آن وجود دارد، می تواند به عنوان منبع روغن خوراکی مطرح باشد. هم چنین به خاطر جزئی بودن میزان اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دو گانه روغن حاصل از هسته خرما به اکسیداسیون مقاوم بود و قابلیت نگهداری خوبی دارد. با توجه به میزان نسبتاً مناسب اسیدهای چرب متوسط می تواند در تهیه صابون، شامپو و سایر مواد آرایشی و بهداشتی نیز به کار رود.

فرآورده های تخمیری خرما

مهمترین فرآورده های تخمیری خرما عبارتند از: اتانول: تخمیر الکلی مواد قندی یک فرایند بیوشیمیایی است که توسط مخمر ساکاروسیس سروزیه انجام میگیرد. برای تولید اتانول از خرما ابتدا لازم است که عصاره گیری از آن صورت گیرد، تا قند از خرما استخراج گردد. میزان قند استحصال شده در فرایند عصاره گیری به پارامترهای متعددی مانند پیوسته یا مداوم بودن سیستم، یک یا دو مرحله ای بودن، زمان، دما و غیره بستگی دارد. سرکه: فرایند تولید سرکه از خرما شامل دو مرحله تخمیر بی هوازی تولید مایع تخمیری الکلی سپس تخمیر هوازی مایع تخمیری الکلی به سرکه است. فرایند بی هوازی تبدیل عصاره استحصال شده از خرما به مایع تخمیری الکلی مشابه فرایند اتانول است. مایع تخمیری الکلی توسط باکتری های گونه استو باکتر به اسید استیک تبدیل می شود. مایع خروجی حاوی 6-4 درصد اسید استیک است. محلول فوق پس از پاستوریزه کردن به عنوان سرکه به بازار عرضه می شود. اسید سیتریک: اسید سیتریک از پرمصرف ترین اسیدهای آلی در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی است که در فرآیند تخمیر توسط میکروارگانیسم آسپرژیلوس نیجر از مواد قندی تولید می شود. خرما به دلیل داشتن درصد زیادی قندهای منوساکارید منبع کربنی مناسبی برای فرآیندهای تخمیری است. اسید سیتریک درکشت غوطه ور و سطحی تولید می شود. در کشت غوطه ور فرآیند تخمیر در فرمانتورهای بزرگ همراه با حجم زیادی مایع تخمیری انجام می گیرد. در کشت سطحی میکرو ارگانیسم ها بر روی مواد جامد فاقد آب آزاد رشد می کنند. در فرآیند تولید اسید سیتریک از خرما ابتدا عصاره گیری از خرما انجام می گیرد، سپس فرآیندهای تخلیص و جداسازی یونهای فلزی و تخمیر انجام گرفته، در پایان مایع تخمیری وارد بخش پایین دستی شده و در نهایت اسید سیتریک تولید می شود. تولید این ماده از خرما در فاز آزمایشگاهی انجام گرفته است و در جهان هیچگونه نتایج تجربی در زمینه تولید در مقیاس پایلوت و صنعتی وجود ندارد. لذا جهت صنعتی شدن فرآیند فوق می بایست تولید در مقیاس نیمه صنعتی انجام گیرد و در صورت موفقیت آمیز بودن طراحی و تولید در واحد صنعتی انجام گیرد.

بیشتر بخوانید : روغن هسته انگور ♥ روغن دارچین ♥ روغن لیمو ♥ روغن پوست مرغروغن شمعدانی

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 14 اسفند 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.