همه چیز درباره خواص و مضرات گیاه ترشک درشت آلبالو

همه چیز درباره خواص و مضرات گیاه ترشک درشت آلبالو

ترشک ترشک ,ترشک آلبالو,ترشک درشت,طرز تهیه ترشک,طرز تهیه ترشک آلو,طرز تهیه ترشک آلبالو,گیاه ترشک,طرز تهیه ترشک با رب انار ,خواص گیاه ترشک توضیحاتی در مورد ترشک مشخصه گیاه ترشک : ترشک گیاه …

طرز تهیه مربا و خواص انجیر سیاه خشک در دوران بارداری

طرز تهیه مربا و خواص انجیر سیاه خشک در دوران بارداری

انجیر سیاه انجیر سیاه ,انجیر سیاه در بارداری,انجیر سیاه در خواب,انجیر سیاه پلدختر,انجیر سیاه خشک,انجیر سیاه گرم یا سرد,انجیر سیاه مربا,انجیر سیاه ایران توضیحاتی در مورد انجیر سیاه انجیر سیاه. یک میوه …

خواص سیاه دانه در بارداری و خواص مصرف آن

خواص سیاه دانه در بارداری و خواص مصرف آن

خواص سیاه دانه در بارداری و خواص مصرف آن سیاه دانه در بارداری ،سیاه دانه در بارداری،سیاه دانه در دوران بارداری،خواص سیاه دانه در بارداری،روغن سیاه دانه در بارداری،تاثیر سیاه دانه در …

خاصیت و خواص برگ سنا چیست و چه کاربردی دارد

برگ سنا چیست؟ , برگ سنا چیست , خواص برگ سنا چیست , خاصیت برگ سنا چیست , برگ سنا برای چیست , طبع برگ سنا چیست

برگ سنا چیست , خواص برگ سنا چیست , خاصیت برگ سنا چیست , برگ سنا برای چیست , طبع برگ سنا چیست

در این مطلب از سایت جسارت به خواص برگ سنا چیست می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

برگ سنا چیست

“سنا” گیاهی است که بیشتر به شکل بوته ای بوده، برگ آن خواص دارویی فراوانی دارد.این گیاه بومی آفریقا و هندوستان بوده و به صورت وحشی و کشت شده یافت می شود، گونه ای از گیاه سنا در جنوب ایران و در حوالی خلیج فارس میروید، ولی به دلیل نیاز زیاد به این گیاه، عمده آن وارداتی است.گیاه سناگیاه سنا به عنوان مسهل و ملین و تصفیه کننده حون است . اثرش بیشتر بر روی روده بزرگ است و حالت انقباضی (حرکات دودی) روده بزرگ را تحریک و تقویت می کند و به تخلیه ان کمک می کند .ویژگی گیاه سنا این است که مستقیما و بدون واسطه دستگاه گوارش را تحریک نمی کند بلکه آن را به تجدید فعالیت انداخته و تخلیه روده را آسان تر می کند . سنا نباید در افراد کمتر از ده سال مصرف شود .گیاه سنا گیاه شناخته شده ای در بین مردم نیست.و باید بیشتر شناخته شودخواص برگ سنا را بهتر بشناسیداز برگ و میوه ی آن بیشتر به عنوان ملین و مسهل استفاده می گردد.همچنین در درمان یبوست بیشتر از سایر گیاهان دارویی معروف است و بسیار سریع عمل می کند

 برگ سنا ، خواص برگ سنا , برگ سنا در بارداری , برگ سنا برای یبوست , برگ سنا برای لاغری

برگ سنا

گیاه سناتازه های سلامت

گرچه گونه ایرانی و نوع وارداتی از نظر گیاه شناسی با هم متفاوت می باشند، ولی از نظر خواص مشابه هستند.گیاه سنا با خاصیت نیرومند ضد یبوست خود، روده ها را تمیز کرده و حرکات آن ها را تسهیل می کند. خمیر تهیه شده از پودرِ برگ سنا می تواند برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، رفع شقاق دست و پا، درمان خارش پوستی، برطرف کردن لکه های سیاه و سفید پوست، بهبود زخم های کهنه و مشکلات قارچی، بر روی موضع مورد نظر قرار داده شود.

برگ سنا چیست , خواص برگ سنا چیست , خاصیت برگ سنا چیست , برگ سنا برای چیست , طبع برگ سنا چیست

گیاه سنا، بومی مناطق استوایی بوده و به طورِ طبیعی در مناطقِ گرم قاره آفریقا رشد می‌کند؛ اما ارزشِ داروییِ آن باعث شده است تا در بیشتر مناطق جهان کشت داده شود. نام‌های دیگر این گیاه: سانا، سنای مکی، سنای حجازی، سنای هندی، هندی سنا، کوسِن، نیلتاک، سناکوری سنه، کاسیه، التربه، دیدوال، نیل‌تات، کاس‌پیند، الوی و سیا می‌باشد.

خواص برگ سنا چیست

نام‌های دیگر این گیاه: سانا، سنای مکی، سنای حجازی، سنای هندی، هندی سنا، کوسِن، نیلتاک، سناکوری سنه، کاسیه، التربه، دیدوال، نیل‌تات، کاس‌پیند، الوی و سیا می‌باشد. قسمتهای مورد استفاده این گیاه، ریشه، برگ و غلاف دانهها میباشد. این گیاه به شکل بوتهای کوچک بوده، گلهایی زرد رنگ و ساقهای به رنگ سبز کم رنگ دارد. برگ‌های این گیاه ظریف و شکننده‌ بوده، این برگ‌های سبزِ مایل به خاکستری، خواص دارویی زیادی دارند.در طب سنتی، از برگ سنا به عنوان یک ماده ملین استفاده میشود. هم برگها و هم پوست گیاه سنا دارای خاصیت ملینی میباشند، با این حال پوست در مقایسه با برگها خاصیت کمتری دارد.این گیاه در اشکال مختلفی مانند کپسول، چای کیسهای، چای آزاد و نیز عصاره مایع وجود داشته، همچنین ریشه خشک شده و خالص این گیاه را میتوان از داروخانهها و عطاریها تهیه نمود. 

-نام فارسی: سنا یا سنا مکی
-نام علمی: Cassia angustifoliaVahl
-نام عمومی: TennevellySenna
-خانواده گیاهی:Fabaceae
-بخش مورد استفاده: برگ ها ومیوه

سنا گیاهی علفی و چند ساله به ارتفاع ۹۰ سانتیمتراست.اغلب بیشتر شاخه های گیاه بدون کرک می باشد.برگ های گیاه شانه ای دارای ۵تا ۹ برگچه بدون کرک یا با کرک های پراکنده در هر دوسطح برگچه ها می باشند.این برگچه ها سبز رنگ،بیضوی کشیده و با کناره های کامل می باشند.گل آذین گیاه به صورت خوشه انتهایی می باشد که دارای گل های قاشقی شک یا فنجانی شکل و به رنگ زرد روشن با گلبرگ های ۵ تایی می باشد.میوه سنا کمانی شکل وبه رنگ سبز تا قهوه ای روشن است که دارای یک خط طولی کاملا برجسته در وسط و تعدادی خطوط یا فرورفتگی های موازی عرضی می باشد که محل دانه ها را روی میوه مشخص می کنند.

برگ سنا چیست , خواص برگ سنا چیست , خاصیت برگ سنا چیست , برگ سنا برای چیست , طبع برگ سنا چیست

قسمتهای مورد استفاده این گیاه، ریشه، برگ و غلاف دانهها میباشد. این گیاه به شکل بوتهای کوچک بوده، گلهایی زرد رنگ و ساقهای به رنگ سبز کم رنگ دارد. برگ‌های این گیاه ظریف و شکننده‌ بوده، این برگ‌های سبزِ مایل به خاکستری، خواص دارویی زیادی دارند. در طب سنتی، از برگ سنا به عنوان یک ماده ملین استفاده میشود. هم برگها و هم پوست گیاه سنا دارای خاصیت ملینی میباشند، با این حال پوست در مقایسه با برگها خاصیت کمتری دارد

ترکیبات موجود در برگ سنا چیست

مهمترین ترکیبات برگ گیاه گلیکوزید های هیدروکسی آنتراسن است که قسمت عمده آن را سنوزیدهای Aو A1 و B تشکیل می دهند. سنوزیدهای Cو D نیز در برگ گیاه موجود می باشند. از ترکیبات دیگر گیاه می توان به هیدروکسی آنتراسن ها(کریزوفانول،آلوئه امودین و رئین )،موسیلاژ،فلاونوئیدها، و مشتقات نفتاسن,6-hydroxymusizin glucoside(0.85% in Cassia senna) tinnevellin-6-glucosides(0.3% in Cassia angustifolia)) اشاره کرد. ترکیبات میوه سنا تا حد زیادی شبیه ترکیبات برگ سنا می باشد.میوه نیز حاوی سنوزیدهای Aو B وC و D و دیگر مشتقات آنتراکینون می باشد.

برگ سنا چیست , خواص برگ سنا چیست , خاصیت برگ سنا چیست , برگ سنا برای چیست , طبع برگ سنا چیست

از مهمترین خواص برگ سنا خاصیت ملین و درمان یبوست است، به طوریکه از برگ سنا و میوه آن بیشتر به عنوان ملین و مسهل استفاده میشود. لازم به ذکر است برگ سنا در اثر جوشاندن خاصیت مسهل بودنش را از دست می‌دهد.

خواص برگ سنا چیست

برخی خواص برگ سنا شامل درمان تهوع و اختلالات گوارشی، ضد یبوست و ملین، تسکین درد مفاصل و درد کمر، درمان سیاتیک و نقرس، تصفیه کننده خون، قاعده آور و درمان بیماری صرع است.از دیگر موارد کاربرد این گیاه، استفاده از آن برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام است .سنا حاوی گلیکوزیدها می باشد، گروهی از ترکیبات ارگانیک که معمولا در تمامی گیاهان وجود دارد. این ترکیبات با نرم کردن ماهیچه ها به هنگام عبور غذاهای هضم شده از روده ها، در قالب ملین عمل می کنند و بدین ترتیب به افزایش حجم مدفوع و خروج آن از روده کمک می کنند. پروسه مذکور بواسطه زنجیره ای از اسیدهای چرب انجام می گیرد که باعث بهتر شدن عمل گوارش، تخمیر و نیز تبدیل موفقیت آمیز گلیکوزیدها به عوامل ملینی می شود.سنا در بزرگسالان باید نیم تا یک گرم مصرف شود . بعد از آن یک لیوان اب بخورید .اگر جوشانده را با عسل یا نبات یا گز علفی شیرین کنند بسیار مطبوع می باشد.با گیاه سنا می توان یبوست را در منزل درمان کرد .همچنین عامل جلای جلد است برای درد مفاصل و سر درد و درد شقیقه و درد پهلو و جنون و صرع هم البته مفید است . اگر سنا را در سرکه بجوشانند به حدی که قوام بیاید برای شستشو و درمان زخم ها و جلوگیری از ریزش مو مفید است .

برگ سنا چیست , خواص برگ سنا چیست , خاصیت برگ سنا چیست , برگ سنا برای چیست , طبع برگ سنا چیست

در کتاب تحفه حکیم مومن آمده است که قوتش تا 7 سال می ماند و برای سودا و بلغم و صفرا و اخلاط سوخته که در عمق بدن نفوذ کرده باشد حالت مسهلی دارد و موجب تقویت بدن می گردد.

هشدار ها و موارد منع مصرف برگ سنا چیست

مصرف سنا در برخی از شرایط ممنوع می باشد. افراد مبتلا به انسداد روده، بیماری کرون، کولیت لولسراتیو، هموروئید یا زخم معده می بایستی از مصرف سنا خودداری کنند.در صورت مصرف داروهای قلبی، قبل از مصرف سنا حتما با پزشک خود مشورت کنید، چرا که امکان بروز تداخلات دارویی وقوع اختلالات قلبی وجود دارد.مصرف همزمان سنا با داروهای ادرارآور ممنوع می باشد چرا که این امر می تواند منجر به دفع بیش از حد پتاسیم از بدن شود.گاهی اوقات مصرف سنا با اسهال همراه می باشد، از اینرو بهتر است که به منظور آگاهی از نحوه واکنش بدن به تاثیرات این ماده مصرف آن را با دوزهای پایین آغاز کنید. از نوشیدن سنا بمدت بیشتر از 7 روز متوالی خودداری کنید.گذشته از این مصرف این گیاه در زنان باردار یا شیرده و نیز کودکان زیر12 سال ممنوع می باشد.سنا یک ملین نسبتا قوی می باشد، از اینرو می بایستی تنها به هنگام نیاز و به میزان متعادل مصرف شود. مصرف مدوام سنا می تواند موجب وابستگی به آن شود، بنابراین نمی بایستی آنرا به شکل روزانه مصرف کرد.این نکته را بخاطر داشته باشید که یبوست های شدید نیازمند مراقبت های پزشکی می باشند. در آخر لازم به ذکر است که نمی بایستی از سنا به منظور پیشگیری از بروز یبوست استفاده کرد.
برگ سنا چیست , خواص برگ سنا چیست , خاصیت برگ سنا چیست , برگ سنا برای چیست , طبع برگ سنا چیست
 
تسکین درد مفاصل و درد کمر از دیگر خواص برگ سنا می‌باشد، به این منظور، مقداری برگ سنا را در روغن زیتون جوشانده، سپس صاف نموده، میل کنند و به محل درد بمالند، همچنین می‌توان ۵ گرم برگ سنا را با عسل مخلوط و به مدت ۷ روز میل کنند.

طریقه مصرف برگ سنا چیست

برگ سنا را میتوان همانند چای معمولی دم کرد.لازم به ذکر است، سنا را ۱۰ دقیقه بیشتر دم نکنید و به جوش هم نرسد. میزان مصرف روزانه برگ گیاه سنا برای افراد بزرگسال، بین نیم تا یک گرم است.بهترین زمان مصرف شب هنگام است و می‌ توان این دمنوش تلخ را با نبات یا عسل شیرین کرد، ولی تلخی آن کاملاً از بین نمی‌رود. در مصرف سنا نباید زیاده‌روی کرد، چرا که ممکن است باعث اسهال شدید گردد. همچنین نباید از سنا به‌ طور ممتد و طولانی استفاده کرد، چون باعث تنبلی روده میگردد.بهتر است پس از دو هفته استفاده، یک یا دو هفته مصرف آن را قطع کنید. نکته قابل توصیه دیگر این است که مصرف سنا برای کودکان کمتر از ده سال، زنان باردار، شیرده و افراد دارای بیماریهای خاص ممنوع است.

برگ سنا چیست

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 16 دی 1397

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.