همه چیز درباره خواص و مضرات توت سفید و سیاه خشک در بارداری

همه چیز درباره خواص و مضرات توت سفید و سیاه خشک در بارداری

توت توت ,توت فرنگی,توت شامی,توت بری,توت سفید,توتر,توتی,توتیا,توتالیتر,توت خشک,توت فرنگی های وحشی,توت فرنگی در بارداری,توت فرنگی به انگلیسی,توت فرنگی کوچولو توضیحاتی در مورد توت میوه توت از تیره گزنه‌ها با نام انگلیسی Morus …

خواص بسیار زیاد جوانه ماش در شیردهی و افزایش شیر مادر

خواص بسیار زیاد جوانه ماش در شیردهی و افزایش شیر مادر

خواص بسیار زیاد جوانه ماش در شیردهی و افزایش شیر مادر خواص بسیار زیاد جوانه ماش در شیردهی و افزایش شیر مادر در سایت جسارت جوانه ماش در شیردهی ، جوانه ماش …

طرز تهیه و خواص سرکه بالزامیک و لاغری و در بارداری چیست

طرز تهیه و خواص سرکه بالزامیک و لاغری و در بارداری چیست

سرکه بالزامیک سرکه بالزامیک,سرکه بالزامیک,سرکه بالزامیک چیست,سرکه بالزامیک حلال است؟,سرکه بالزامیک در بارداری,سرکه بالزامیک فامیلا,سرکه بالزامیک برای لاغری,سرکه بالزامیک و دیابت,سرکه بالزامیک فشار خون,سرکه بالزامیک وردا,سرکه بالزامیک+خواص,سرکه بالزامیک قیمت,سرکه بالزامیک چیست,سرکه ی …

کاکائو برای کودکان

کاکائو برای کودکان ، خواص کاکائو برای کودکان ، مصرف شیر کاکائو برای کودکان ، عوارض کاکائو برای کودکان

در این مطلب از سایت جسارت به خواص و مضرات کاکائو برای کودکان می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.جالب است بدانید که اولین بار کریستف کلمب کاکائو را از آمریکا به اروپا آورد تا به ملکه اسپانیا نشان دهد. در آن زمان از شکلات در انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شد و برای گرفتن تلخی آن مقداری شکر به آن اضافه می‌نمودند.

کاکائو و پودر کاکائو

در سال 1828 میلادی روشی در کشور هلند امروزی کشف شد که طی آن چربی از دانه های کاکائو گرفته می شد و از آن ماده ای را درست می کردند که امروزه به کره کاکائو معروف است.از با قی مانده این کار نیز پودری باقی می ماند که به آن پودر کاکائوی امروزی گفته می شود.♣گفته شده است که جوزف‌فرای اولین کسی بود که در سال 1847 میلادی شکلات را به شکل امروزی روانه بازار کرد و برای اینکه قیمت شکلات کمی پایین بیاید به چربی کاکائویی، چربی‌های دیگری هم اضافه کرد.

خواص کاکائو برای کودکان

شکلات براى بعضی ها غذایى عالى و ایده ال و براى بعضى دیگر غذایى مسموم است ولى حقیقت غیر از این است کاکائو و یا شکلات داراى مواد چربى و پر کالرى است و  اگر آن را بعد از غذا بخورند مخصوصا اگر غذاها سنگین و پرچربى باشند دستگاه هاضمه را به زحمت مى اندازد ولى کسانى که در جاهاى سردسیر هستند و غذاى ساده اى مى خورند و شکلات و کاکائو را به خوبى هضم و تحمل مى کنند و عوارض ناگوارى از مصرف آن در خود نمى بینند. شکلاتى که شما هم خورده اید مخلوطى است از آرد کاکائو و شکر با حجم کمى که دارد غذایى کامل است و شانزده گرم آن براى یک لیوان شیر کافى است ؛زیرا صد گرم شکلات داراى پانصد کالرى حرارت است . شکلات به علت چربى زیادى که دارد هضم آن مشکل است و چون قابض است تولید یبوست مى کند. کسانى که ورم مفاصل و رماتیسم دارند و یا از نظر کلیه ها و کبد علیل هستند نباید آن را بخورند. دانه کاکائو داراى پنجاه درصد چربى است . کره کاکائو سفت است ؛ رنگ آن سفید مایل به زردى است ، براق و با بوى شکلاتى است که طب آن را براى تهیه شیاف به کار مى برند. براى خانمها از آن ماتیک ، کرم و محصولات زیبایى مى سازند، در صنایع عطرسازى هم آن را مصرف مى کنند.اخیرا کشف کرده اند که شکلات سرشار از کلسیم و فسفات دوشو است . هم چنین داراى ویتامین ((د)) مى باشد که این ویتامین براى تهیه کلسیم استخوانها نقش مهمى به عهده دارند. بنابراین شکلات غذایى است که ضد سستى استخوانها مى باشد و مى توان به بچه ها داد به شرطى که از مقدار معینى تجاوز نکند.کاکائو داراى دو درصد ((نئوبرومین )) و ((کافئین )) است که مصرف آن براى تقویت اعصاب کسانى که کارهاى فکرى مى کنند مفید است و در عین حال داراى اوکسالات دوکلسیم است که این ماده ، شکلات را براى کسانى که نقرس دارند یا چاق هستند و یا امراض کبدى و یا رماتیسم دارند زیانبخش کرده است .

کاکائو برای کودکان ، خواص کاکائو برای کودکان ، مصرف شیر کاکائو برای کودکان ، عوارض کاکائو برای کودکان

گاهی اوقات مصرف کاکائو را برای کودکان کوچک توصیه نمی کنیم زیرا سبب عادت کردن آن ها به مواد شیرینی ، پوسیدگی دندان و چاقی در بزرگسالی و نیز کم خونی می شود.برای جلوگیری از کم خونی در کودکان از دادن تنقلاتی مثل کاکائو، شکلات و غیره به کودک اجتناب کنید.به کودک یک تا دو ساله تنقلاتی مثل پفک، شکلات، چیپس و… نباید داده شود و در صورتی که فعالیت کودک زیاد باشد بستنی ،خرما، بیسکوئیت، بادام و پسته بو نداده ولی ریز شده بعد از غذا به او داده شود تا جای وعده های اصلی غذا را نگیرد.

مضرات کاکائو برای کودکان

در تحقیقات مختلف به عمل آمده در ارتباط با سلامت غذائی، کاکائو و شکلات در موارد متعدد مفید دانسته شده اند. کاکائو مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. کاکائو ممکن است یکی از عوامل پائین نگه داشته شدن فشار خون باشد. کاکائو باعث کاهش احتمال لخته شدن خون و انسداد رگها می شود که به نوبه خود باعث می گردد احتمال بروز سکته قلبی کاهش یابد. هرچه شکلات رنگ تیره تری داشته باشد و از کاکائوی تخلیص شده تری استفاده شده باشد، مزایای آن نیز بیشتر است.حدوداً 50 درصد از دانه های کاکائو از چربی تشکیل شده است که بیشتر شامل دو اسید چرب اشباع شده موسوم به اسید پالمیتیک4 و اسید استئارییک5 و یک اسید اشباع نشده مونو موسوم به اسید اُلیک6 می باشد. چربی کاکائو به خودی خود باعث افزایش کلسترول خون نمی شود.اما وقتی به کاکائو شیر یا دیگر چربیها اضافه شود، این چربی اضافی ممکن است اثر منفی بر سطح کلسترول خون داشته باشد. قسمت عمده این چربی در پروسه خشک کردن و آسیاب کردن دانه های کاکائو، گرفته می شود. پودر کاکائو بین 10% تا حداکثر 25% چربی دارد.دانه های کاکائو دارای مقدار زیادی کربوهیدرات می باشند. بیشتر این کربوهیدرات به صورت نشاسته، فیبر محلول و غیر محلول است. تنها بخش اندکی از این کربوهیدرات به صورت قند ساده است، لذا در حین ساخت شکلات شکر به کاکائو اضافه می شود.  دانه های کاکائو دارای مقدار زیادی پلی فنول می باشند که دارای خواص آنتی اکسیدان است و برای سلامتی مفید می باشد.  دانه های کاکائو دارای مقدار بسیار کمی، به مراتب کمتر از قهوه و چای، کافئین هستند.  تئوبرومین7 یک آلکالوئید تلخ (همچون کافئین) است که کمی مدر است و  باعث تحریک دستگاه دفع ادرار می شود. لازم به ذکر است که تئوبرومین می تواند برای حیوانات خانگی همچون گربه ها، طوطی ها و سگ ها خطرناک باشد.  کاکائو دارای مقداری ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین C و ویتامین E است. کاکائو مقدار زیادی مواد معدنی شامل منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منگنز نیز دارد.

مصرف کاکائو برای کودکان

مصرف شکلات و مواد قندی در کودکان اشتهای کودک را از بین می‌برد.بنابراین خانواده‌ها باید شکلات را از دسترس کودکان دور کنند تا نگران بی‌اشتهایی آنان نباشند از طرفی بسیاری از کار‌شناسان تغذیه اعتقاد دارند مصرف بیش از اندازه شکلات مشکلات گوارشی را در کودکان افزایش داده و رشد آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل خانواده‌ها باید به نحوه مصرف شکلات و مواد قندی بیشتر توجه کنند. مریم نواب­‌زاده گفت : خوردن کاکائو در بچه‌ها مانع جذب کلسیم و در نتیجه مانع رشد آنها می‌شود و حتی آنها را مستعد دیابت می‌کند، همچنین باعث بیش‌فعالی، بی‌اشتهایی و سوداوی شدن آنها می‌شود.وی افزود: معده و بدن غذای ساده را به راحتی هضم و جذب می‌کند، پس در هر وعده غذا، غذاهای متنوع میل نکنید و به یک نوع غذا بسنده شود.این پزشک و محقق طب اسلامی با بیان اینکه قبل از سیر شدن کامل از غذا خوردن دست بکشید، خاطرنشان کرد: فواید این کار کنترل وزن، کاهش ریفلاکس یا ترش کردن معده و عمر طولانی‌تر است.نواب‌زاده یادآور شد: در مجامع علمی اثبات شده هر چه دستگاه گوارش کمتر کار کند عمر طولانی‌تر می‌شود.

کاکائو برای کودکان ، خواص کاکائو برای کودکان ، مصرف شیر کاکائو برای کودکان ، عوارض کاکائو برای کودکان

کودکان از سه سالگى به بعد می توانند کاکائو مصرف کنند ولی به شرطى که هر روز از 25 گرم تجاوز نکند و  آن هم باید حالت آنها را بررسى کرد که اگر عکس العمل بدى در آنها ظاهر نمى شود مصرف نمایند.

مصرف شیر کاکائو برای کودکان

بسیاری از کودکان از خوردن شیر امتناع می‌کنند و این معمولا به خاطر طعم بدون مزه‌ای است که شیر دارد. به این منظور والدین شیر را با مواد شیرین‌کننده دیگری ترکیب می‌کنند تا شاید با این کار بتوانند اشتهای کودک را به خوردن آن ترغیب کنند. اینکه بهترین ماده برا مخلوط شدن با شیر در صورت از دست ندادن کلسیم آن چه می‌تواند باشد جای سوال دارد. برخی‌ها از کاکائو برای طعم دادن به شیر استفاده می‌کنند که مصرف شیر کاکائو بیش از اندازه می‌تواند عوارضی برای سلامت کودک به همراه داشته باشد.مصرف ممتد و مناسب شیر و فرآورده‌های لبنی از عوامل مؤثر در کاهش خطر شکستگی استخوان در دوران کودکی تا نوجوانی است.افرادی که در دوران کودکی تا جوانی کلسیم بدن خود را با لبنیات تأمین کرده‌اند در میانسالی و کهنسالی کمتر با پوکی استخوان مواجه می‌شوند.مادرانی که فرزند آن‌ها از خوردن شیر ساده امتناع می‌کنند بهتر است از شیرهای طمع‌دار مختلفی که امکان تهیه آن در منزل وجود دارد مانند شیر توت‌فرنگی، شیر موز، شیر عسل و… به عنوان جایگزین برای کودک استفاده کنند.شیرکاکائو نوشیدنی باارزش و مطلوب کودکان است. در یک تحقیق مشخص شد که ۹۱ درصد کودکان ۸ تا ۱۳ ساله شیر کاکائو را دوست دارند و 57 درصد کودکان این نوشیدنی را به شیر سفید ترجیح می‌دهند.مصرف شیر کاکائو به عنوان بخشی از برنامه تغذیه در مدرسه، از هدر دادن شیر توسط کودکان جلوگیری می‌کند.از آن جایی که کودکان شیرکاکائو را دوست دارند، سرو آن در مدارس مصرف لبنیات را افزایش می‌دهد و از دور ریختن شیر توسط کودکان می‌کاهد.مصرف شیرهای طعم‌دار در کودکان موجب می‌شود که دریافت کلسیم و پروتئین افزایش یابد، زیرا شیر جایگزین نوشیدنی‌های دیگر مثل نوشابه‌های گازدار می‌شود.

آیا مصرف شیر کاکائو برای کودکان مضر است؟

کافئین موجود در شیرکاکائو سبب می‌شود تا با مصرف بیش از حد آن کلسیم در کودکان دفع شود و در عین حال اختلالات عصبی در برخی از کودکان بروز کند. نباید کودکان را به خوردن شیرکاکائو عادت داد ولی در بچه‌هایی که به هیچ عنوان شیر نمی‌خورند می‌توان یک وعده شیرکاکائو را جایگزین چیپس و پفک کرد.لازم به ذکر است که در تهیه شیرکاکائو از کافئین، شکر و شربت ذرت و ساکاروز استفاده می‌شود که می‌تواند تا حدی برای سلامتی مضر باشد.به عنوان مثال مصرف شیر کاکائو به صورت بیش از حد در کودکان کم‌تحرک سبب چاقی می‌شود وافرادی که زمینه ارثی دارند بیشتر در معرض دیابت نوع دوم قرار می‌گیرد.

کاکائو برای کودکان ، خواص کاکائو برای کودکان ، مصرف شیر کاکائو برای کودکان ، عوارض کاکائو برای کودکان

مطالعات نشان می‌دهد کودکان و بزرگسالانی که بیشتر نوشیدنی‌های مصنوعی (مثل آب میوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های گازدار) می‌نوشند،ویتامین‌های B2، فولات، A، C و کلسیم و فسفر کمتری دریافت می‌کنند.باید توجه داشت که شیر کاکائو حاوی مقادیر بالاتری از انرژی است و شیرکاکائوهای موجود در کشور ما اغلب از نوع پرچرب هستند، بنابراین توصیه می‌شود مصرف شیر از انواع دیگر شیر و یا شیرکاکائوهای تهیه شده در منزل باشد.

کاکائو برای زن باردار

کاکائو و شکلات فواید زیادی دارند؛ به طوری که مصرف مقدار کمی از آن میتواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند. ولی همیشه کاکائو و شکلات؛ جزء خوراکی های ممنوعی بودند که خانم های باردار باید از آن دوری میکردند. این مسئله در حالیست که تحقیقات اخیر توسط الیزابت Tricheو همکارانش در مرکز ییل برای پری ناتال، کودکان و اپیدمیولوژی محیط زیست نشان می دهد که شکلات ممکن است زنان باردار را از فشار خون بالا و یا از زایمان قبل از موعد مقرر محافظت کند. در ادامه قصد داریم مزایا و مضرات کاکائو را برای خانم های باردار بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

کاکائو برای زن باردار , کاکائو برای زنان باردار , شیر کاکائو برای زن باردار , خوردن کاکائو برای زنان باردار

پره اکلامپسی یکی از علل زایمان زودرس است و توسط سطح فشار خون و پروتئین بالا در ادرار در دوران بارداری مشخص می شود. هنگامی که فشار خون افزایش می یابد، به تشنج منجر می شود و ممکن است لخته شدن خون و آسیب کبدی شود

خواص مصرف کاکائو و کبد چرب

طبق تحقیقی که در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده، معلوم شده بیمارانی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی یا چربی خون بالا هستند،اگر روزانه یک مقدار مشخص از شکلات تلخی با مارک معتبر را به صورت منظم مصرف کنند، تا حدودی چربی و قند خونشان کنترل می‌شود.بنابراین تحقیقات مختلف داخلی و خارجی نشان می‌دهند که مصرف به اندازه شکلات‌های تلخ می‌توانند به خاطر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوانی که دارند درپیشگیری و بعضی وقت‌ها بهبود بیماری‌هایی مانند ناراحتی‌های قلبی یا چربی خون بالا مفید باشند.

خواص کاکائو تلخ

کاکائو درختی است از تیره پنیرکیان که ارتفاعش بین ۴ تا ۱۰ متراست و برگهایش ساده و متقابل و گلهایش منظم و کوچک و قرمز رنگ که در همه فصول وجود دارد.میوه‌های این گیاه را پس از چیدن انبار می‌کنند تا بپوسد و پس از آن دانه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به مصرف می‌رسانند که از آن پودر کاکائو تهیه می‌شود.دانه این گیاه تقویت کننده قلب است و به علاوه محتوی مقدار زیادی ازنه و چربی است.درخت کاکائو در منطقه حائل بین عرض جغرافیائی ۱۰ تا ۲۰ درجه در شمال و جنوب خط استوا می روید. گاه به این منطقه کمربند کاکائویی نیز گفته می شود.درخت کاکائو اغلب زیر سایه درختان بزرگتر رشد می کند. میوه های درخت کاکائو حدوداً ۳۰ سانتی متر طول دارند.رنگ میوه ممکن است زرد مایل به قهوه ای یا ارغوانی باشد.هر میوه بین ۲۰ تا ۴۰ دانه دارد که داخل یک بافت گوشتی صورتی ترش و شیرین کنار هم قرار می گیرند.امروزه در بسیار از نقاط دنیا درخت کاکائو کشت داده می شود،اما عمده ترین تولیدکنندگان کاکائو در جهان ساحل عاج، غنا، اندونزی، نیجریه، برزیل، کامرون، اکوادور،ایران،ترکیه،روسیه،افغانستان، جمهوری دومنیکن و پاپوآ گینه نو هستند.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 6 شهریور 1398

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام جسارت و لینک مستقیم بلا مانع است.